Forma i typ
Artykuły
(88)
Książki
(74)
Publikacje naukowe
(50)
E-booki
(13)
IBUK Libra
(13)
Publikacje fachowe
(7)
Publikacje popularnonaukowe
(5)
Proza
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(69)
wypożyczone
(4)
Placówka
Wypożyczalnia
(73)
Autor
Boroń Aleksandra
(4)
Czerwiński Piotr
(4)
zbiorowa Praca
(3)
Binder Anna
(2)
Cybal-Michalska Agnieszka (1973- )
(2)
Goleman Daniel (1946- )
(2)
Johnson Robert L
(2)
Konaszewski Karol
(2)
Marody Mirosława (1947- )
(2)
McCann Vivian
(2)
Melosik Zbyszko (1956- )
(2)
Szczurek-Boruta Alina
(2)
Wiłkomirska Anna
(2)
Zimbardo Philip G. (1933- )
(2)
Abel Pelczar Michał
(1)
Adama Mickiewicza Uniwersytet im (Poznań )
(1)
Albińska Ewa
(1)
Altermatt Urs (1942- )
(1)
Anderson Megan
(1)
Ang Carolyn
(1)
Angiel Joanna
(1)
Barańska Magdalena
(1)
Bartoszak-Kempa Patrycja
(1)
Becker Howard Saul (1928- )
(1)
Bednarek Joanna
(1)
Bettelheim Bruno
(1)
Bezeg Bolesław
(1)
Bimbacher Dieter
(1)
Binder Marek
(1)
Bittner Karolina (1983- )
(1)
Bohler Sébastien (1970- )
(1)
Brenk Mikołaj
(1)
Budyta-Budzyńska Małgorzata
(1)
Campton Genna
(1)
Castells Manuel (1942- )
(1)
Całko Anna
(1)
Chasaj Aljew
(1)
Chmielewski Witold Jan
(1)
Costandi Moheb
(1)
Czajkowska Agnieszka (pedagog)
(1)
Czajkowska-Ziobrowska Dominika
(1)
Czerniawska Ewa (1955- )
(1)
Czerska Aneta
(1)
Czyżewski Krzysztof (1958- )
(1)
Dagiel Małgorzata
(1)
Damasio Antonio R. (1944- )
(1)
Danuta Tł przedm
(1)
Daszykowska Jadwiga
(1)
Dejna Dagna (1984- )
(1)
Detel Wolfgang
(1)
Dobrowolska Danuta
(1)
Dobrowolski Radosław
(1)
Domka Lubomira (?-2004 )
(1)
Dryżałowska Grażyna (1951- )
(1)
Drzonek Michał
(1)
Dumińska Katarzyna
(1)
Dyrdół Małgorzata
(1)
Dzieryńska Aleksandra
(1)
Dąbrowski Kazimierz
(1)
Fijałkowski Adam (1969- )
(1)
Forgas Joseph P
(1)
Frąckowiak-Sochańska Monika
(1)
Gajewska Agnieszka
(1)
Gergen Kenneth J (1934- )
(1)
Gerrig Richard J
(1)
Giermakowska Alicja (1954- )
(1)
Gnitecki Janusz (1945-2008). Od geometrii Euklidesa do geometrii Wszechświata
(1)
Goetz Magdalena
(1)
Goffman Erving
(1)
Golka Marian (1948- )
(1)
Grabowska Barbara (pedagog)
(1)
Grodzińska-Jurczak Małgorzata
(1)
Gruszka Aleksandra
(1)
Grzeliński Adam
(1)
Grzemska Aleksandra
(1)
Gulczyńska Justyna (pedagog)
(1)
Guzowska-Dąbrowska Małgorzata
(1)
Gębuś Dorota
(1)
Harbatski Andrei (1956- )
(1)
Hawkins David R (1927-2012)
(1)
Hazard Paul (1878-1944)
(1)
Hołówka Jacek (1943- )
(1)
Jahoda Gustav
(1)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(1)
Janicki Kamil
(1)
Jankowiak Stanisław
(1)
Jankowski Andrzej (filolog anglista)
(1)
Jedlicki Jerzy
(1)
Jurek Krzysztof (1985- )
(1)
Józefowicz Anna (pedagog)
(1)
Kadłubiec Daniel
(1)
Kaja Damian
(1)
Kania Agnieszka
(1)
Karpińska Iwona
(1)
Karpińska-Morek Ewelina
(1)
Kasperek Andrzej
(1)
Keil Geert
(1)
Kempa Wojciech (1966- )
(1)
Kiedrowicz Grzegorz
(1)
Klawiter Andrzej
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(24)
2010 - 2019
(91)
2000 - 2009
(34)
1990 - 1999
(16)
1980 - 1989
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(77)
1989-2000
(6)
1901-2000
(2)
Kraj wydania
Polska
(174)
Język
polski
(174)
Odbiorca
Nauczyciele języka polskiego
(2)
0-5 lat
(1)
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Gimnazja
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Studenci
(1)
Szkoły ponadpodstawowe
(1)
Szkoły średnie
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Świadomość społeczna
(87)
Świadomość
(25)
Świadomość narodowa
(21)
Młodzież
(15)
Dzieci
(9)
Psychologia społeczna
(8)
Świadomość ekologiczna
(8)
Świadomość językowa
(8)
Osobowość
(7)
Postawy
(7)
Język polski
(6)
Historia
(5)
Polacy za granicą
(5)
Wychowanie obywatelskie
(5)
Edukacja międzykulturowa
(4)
Globalizacja
(4)
Język polski (przedmiot szkolny)
(4)
Kultura
(4)
Kultura masowa
(4)
Pedagogika kultury
(4)
Polska
(4)
Psychologia
(4)
Rodzina
(4)
Szczególne stany świadomości
(4)
Świadomość regionalna
(4)
Dziecko
(3)
Edukacja ekologiczna
(3)
Ekologiczny styl życia
(3)
Feminizm
(3)
Filozofia
(3)
Język
(3)
Literatura polska
(3)
Myślenie
(3)
Mózg
(3)
Oświata
(3)
Pamięć
(3)
Patriotyzm
(3)
Poznanie
(3)
Psychoterapia
(3)
Rola społeczna
(3)
Socjologia
(3)
Tematy i motywy
(3)
Wykluczenie społeczne
(3)
Chłopi
(2)
Degradacja środowiska
(2)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(2)
Edukacja regionalna
(2)
Ekologia
(2)
Ekorozwój
(2)
Emocje
(2)
Etyka społeczna
(2)
Inteligencja
(2)
Internet
(2)
Kompetencje komunikacyjne
(2)
Komunikacja werbalna
(2)
Kresy
(2)
Kształcenie
(2)
Kultura języka
(2)
Literatura kresowa
(2)
Mniejszości seksualne
(2)
Młodzież trudna
(2)
Naród
(2)
Nauczyciele
(2)
Niemcy
(2)
Osoby w wieku starszym
(2)
Pamięć zbiorowa
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Polityka
(2)
Polityka narodowościowa
(2)
Postmodernizm
(2)
Praca
(2)
Prawa dziecka
(2)
Prawda
(2)
Propaganda
(2)
Przyroda
(2)
Psychologia poznawcza
(2)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(2)
Rzeczywistość wirtualna
(2)
Samobójstwo
(2)
Samopoznanie
(2)
Spostrzeganie społeczne
(2)
Społeczeństwo
(2)
Społeczeństwo konsumpcyjne
(2)
Społeczeństwo obywatelskie
(2)
Stres
(2)
Studenci
(2)
Subkultura
(2)
Tożsamość narodowa
(2)
Uczniowie
(2)
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
(2)
Uczucia
(2)
Umysł
(2)
Wartość
(2)
Wielokulturowość
(2)
Wychowanie
(2)
Wychowanie do wartości
(2)
Wychowanie patriotyczne
(2)
Świadomość kresowa
(2)
"Przedwiośnie"
(1)
"Syzyfowe prace"
(1)
Temat: dzieło
Humanistyczne przesłanki niepokoju
(1)
Pan Tadeusz
(1)
Pensjonat
(1)
Szara aureola
(1)
Wesele
(1)
Temat: czas
2001-
(52)
1901-2000
(22)
1801-1900
(8)
1989-2000
(8)
1601-1700
(4)
1701-1800
(4)
1945-1989
(4)
1501-1600
(3)
1001-1100
(2)
1101-1200
(2)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
1918-1939
(2)
801-900
(2)
901-1000
(2)
1801-
(1)
1901-
(1)
1901-1914
(1)
1939-1945
(1)
1989-
(1)
401-500
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
Temat: miejsce
Polska
(18)
Europa
(3)
Białoruś
(1)
Czechy
(1)
Dania
(1)
Europa Zachodnia
(1)
Gmina Supraśl (woj. podlaskie, pow. białostocki)
(1)
Goraj (woj. lubelskie, pow. biłgorajski, gm. Goraj)
(1)
Holandia
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Macedonia Północna
(1)
Monachium (Niemcy)
(1)
Niemcy
(1)
Nowa Zelandia
(1)
Opole (woj. opolskie ; okręg)
(1)
Pahiatua (Nowa Zelandia)
(1)
Ratyzbona (Niemcy)
(1)
Supraśl (woj. podlaskie, pow. białostocki, gm. Supraśl)
(1)
Turcja
(1)
Ukraina
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Zagłębie Dąbrowskie
(1)
Śląsk
(1)
Śląsk, Górny
(1)
Gatunek
Artykuł problemowy
(35)
Artykuł z pracy zbiorowej
(35)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(20)
Artykuł z czasopisma naukowego
(12)
Raport z badań
(8)
Opracowanie
(7)
Praca zbiorowa
(6)
Publikacje
(3)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(2)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(2)
Podręcznik
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuł przeglądowy
(1)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(1)
Artykuł z czasopisma fachowego
(1)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(1)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(1)
Atlasy geograficzne
(1)
Broszura
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Pocztówki
(1)
Powieść polska
(1)
Proza polska
(1)
Relacja
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Ćwiczenia i zadania dla szkół średnich
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(43)
Edukacja i pedagogika
(38)
Historia
(11)
Psychologia
(10)
Językoznawstwo
(6)
Literaturoznawstwo
(5)
Ochrona środowiska
(4)
Kultura i sztuka
(3)
Biologia
(2)
Filozofia i etyka
(2)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Nauka i badania
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
174 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Psychologia. Kluczowe koncepcje to pięć tomów solidnej wiedzy psychologicznej, podanej w niezwykle przystępny i przyjazny sposób. Nowe wydanie zostało zaktualizowane o wyniki badań z ostatnich lat oraz najbardziej aktualne zagadnienia. Podręcznik ten może służyć zarówno studentom, jak i entuzjastom psychologii. Philip Zimbardo, zwany „twarzą i głosem psychologii”, wraz z Robertem Johnsonem i Vivian McCann przybliżają Czytelnikom podstawowe teorie i pojęcia psychologii. Strukturę podręcznika Autorzy zaplanowali tak, by ułatwiała uczenie się i zapamiętywanie materiału, a także zachęcała do krytycznego myślenia. Liczne przykłady, ćwiczenia i zadania pozwalają odnieść wiedzę psychologiczną do własnego doświadczenia i dostrzec jej zastosowania w codziennym życiu. W tomie II, Motywacja i uczenie się, Czytelnicy znajdą odpowiedzi na pytania: - Co nas motywuje? - Jakie procesy sterują naszymi emocjami? - Jak psychologia poznawcza wyjaśnia uczenie się? - W jaki sposób powstają wspomnienia? - Dlaczego pamięć czasami nas zawodzi i co możemy z tym zrobić? Autorzy porządkują najważniejsze teorie emocji i motywacji, objaśniają mechanizmy warunkowania klasycznego i instrumentalnego oraz opisują, w jaki sposób psychologia poznawcza wyjaśnia proces uczenia się. Ostatni rozdział Autorzy poświęcili naturze pamięci i możliwościom jej usprawniania. Czytelnik dowie się także, jak wykorzystując krytyczne myślenie, rozstrzygać kontrowersyjne zagadnienia: czy „wykrywacze kłamstw” naprawdę wykrywają kłamstwa? Czy każdy z nas prezentuje odrębny „styl uczenia się”? Czy możliwe jest odzyskanie utraconych wspomnień?
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Na materiale rosyjskich ludowych wróżb i podań związanych z obrzędami ślubnymi zaprezentowano czynności, role uczestników i ich znaczenie nie tylko w samym obrzędzie, lecz także w perspektywie ich teraźniejszych i przyszłych stanów. Scharakteryzowano postać narzeczonej jako głównej jednostki, z punktu widzenia jej znaczeń w etapach obrzędu. Świat przedmiotów przedstawiono jako szczególny wobec realnej rzeczywistości, oddziaływujący na człowieka oraz taki, który poddaje się wpływom z jego strony. Na podstawie materiału autor proponuje szereg podejść do potencjalnych typologii wirtualnych znaczeń jednostek paradygmatycznych. Przedstawiono tu również ich budowę oraz pozycję w ogólnej semantyce.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Na materiale przepowiedni odzwierciedlonych w zabytkach literatury staroruskiej ("Słowo o wyprawie Igora", "Powieść minionych lat"), jak również niektórych rosyjskich ludowych wróżb i przepowiedni, dokonywana jest analiza i charakterystyka interpretującej części określanego w przepowiedni znaku-obrazu. Wybrany aspekt zakłada wyłonienie stojącego za intuicyjnie interpretowaną wiedzą o świecie konceptualnego systemu, którego fragmenty i części powinny stanowić jednostki semantyczne zarówno uświadamiane, jak i nieuświadamiane przez przedstawicieli danej tradycji mentalnej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Autorzy poszczególnych tekstów nawiązują do najważniejszych wartości: poczucia przynależności do określonej grupy, wpajania szacunku, przywiązania do tradycji własnego regionu, jego osiągnięć, kultury przodków, lokalnej gwary i ludzi, którzy go zamieszkują. Zwracają uwagę – w aktualnych kontekstach społecznych i kulturowych – na etos narodowy, etos pracy, cenione przez młodzież wartości w życiu codziennym i znaczenie kultury regionalnej w transmisji międzypokoleniowej. Podjęte rozważania stwarzają zarazem Czytelnikowi z jednej strony – możliwość poznania dziedzictwa kulturowego, tradycji regionalnej oraz wartości tkwiących w tym regionie, a z drugiej – szanse na otwarcie się na inne społeczności, na inne środowiska kulturowe i/lub inne regiony. Wszyscy Autorzy są zgodni co do tego, że życie oraz twórczość naukowa i literacka Profesora Jana Szczepańskiego potwierdzają słuszność tezy o „życiodajnym efekcie pogranicza”.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Publikowany numer czasopisma „Nowa Biblioteka” poświęcony jest książce regionalnej w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Autorki zamieszczonych tekstów swoją uwagę skoncentrowały na analizie zbiorów i działalności wydawniczej bibliotek funkcjonujących w danym regionie, z uwzględnieniem np. obecności w ich zbiorach publikacji o tematyce regionalnej (Bernadeta Iwańska-Cieślik: Biblioteki stowarzyszeniowe we Włocławku w latach 1815–1918; Beata Langer: Serie wydawnicze publikowane przez wybrane biblioteki wojewódzkie w latach 2000–2015). Do tej grupy wypowiedzi należy zaliczyć również dwa komunikaty o przedsięwzięciach z zakresu edukacji regionalnej zainicjonowanych przez pracowników „Biblioteki pod Atlantami” w Wałbrzychu (Iwona Bany, Sława Janiszewska: Formy edukacji regionalnej w „Bibliotece pod Atlantami” w Wałbrzychu, Agnieszka Heidinger, Iwona Bany: Kultywowanie pamięci o Marianie Jachimowiczu przez „Bibliotekę pod Atlantami” w Wałbrzychu). Agata Arkabus (Treści z zakresu edukacji regionalnej w podstawach programowych w latach 1999–2017) i Adriana Piechota (Źródła informacji w pracy nauczyciela regionalisty na przykładzie Gimnazjum nr 9 w Bytomiu) zanalizowały stopień obecności oraz sposoby wykorzystania treści regionalnych w pracy nauczycieli. Jedno ze źródeł mogących stanowić pomoc w inicjatywach edukacyjnych omówiła Marzena Przybysz w artykule Działalność Zespołu ds. Bibliografii Regionalnej na rzecz popularyzacji wiedzy o regionie). Na celowe wykorzystanie publikacji o tematyce lokalnej, przypisujące książce regionalnej określone funkcje, zwróciły uwagę Bogumiła Warząchowska oraz Nikoleta Saluk. Pierwsza autorka w artykule „Książka zła” – edukacyjne funkcje czasopism katolickich w II Rzeczypospolitej na przykładzie periodyków diecezji katowickiej (prolegomena) dokonała analizy zawartości czasopism katolickich wydawanych w diecezji katowickiej o okresie II Rzeczypospolitej. Zaprezentowała artykuły, które traktowały książkę jako narzędzie w realizacji określonych zadań. Nikoleta Saluk w tekście Funkcje książek i prasy regionalnej w sieci. Studium przypadku na wybranych przykładach opisała funkcjonowanie książki i obecność informacji o niej w lokalnych mediach sieciowych. Lucyna Sadzikowska (Nadskawie. A literary anthology, that is a literary bouquet of flowers from the region of Wadowice) dokonała wnikliwej analizy historycznoliterackiej antologii, na którą złożyły się teksty autorów związanych z regionem wadowickim. W numerze 3/2018 zamieszczono siedem sprawozdań i cztery recenzje.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Na materiale rosyjskich ludowych wróżb i podań związanych z cyklem narodzin zaprezentowano czynności, role uczestników i ich znaczenie zarówno podczas przeżywanych w teraźniejszości stanów, jak i w perspektywie możliwych w przyszłości. Scharakteryzowano obraz położnicy jako głównej postaci z punktu widzenia jej znaczeń w etapach poprzedzających narodziny człowieka. Świat przedmiotów przedstawiono jako szczególny wobec realnej rzeczywistości, oddziałujący na ludzi oraz poddający się wpływom z ich strony. Na podstawie materiału autor proponuje szereg podejść do potencjalnych typologii wirtualnych znaczeń jednostek paradygmatycznych. Przedstawiono tu również ich budowę oraz pozycję w ogólnej semantyce.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Na materiale rosyjskich ludowych wróżb i podań związanych ze śmiercią i umieraniem zaprezentowano czynności, role uczestników i ich znaczenie zarówno podczas przeżywanych w teraźniejszości stanów, jak i w perspektywie możliwych w przyszłości. Scharakteryzowano obraz Śmierci jako ważnej postaci, z punktu widzenia jej różnorakich znaczeń. Świat przedmiotów przedstawiono jako szczególny wobec realnej rzeczywistości, oddziałujący na ludzi oraz poddający się wpływom z ich strony. Na podstawie materiału autor proponuje szereg podejść do potencjalnych typologii wirtualnych znaczeń jednostek paradygmatycznych. Przedstawiono tu również ich budowę oraz pozycję w ogólnej semantyce.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Oddajemy w Państwa ręce kolejny numer czasopisma „Nauki o Zarządzaniu”. Zawiera on zbiór różnorodnych problemowo artykułów, choć dominuje w nim głównie nurt związany z zarządzaniem strategicznym. Tak jest choćby w teoriopoznawczym artykule „Klient w strategiach organizacji biznesowych”. Jego autorzy (E. Stańczyk-Hugiet oraz J. Niemczyk) poszukują głównego wyznacznika strategii organizacji biznesowych. Prowadząc swoją analizę, wskazani badacze przyjmują perspektywę historyczną kształtowania się poszczególnych koncepcji zarządzania strategicznego i w tych perspektywach lokują klienta. Całość rozważań zakończona jest przedstawieniem koncepcji ekosystemu organizacji, w której to klient jest centralnym węzłem wpływającym na strategię zarządzania organizacjami biznesowymi. W artykule „Ewolucja koncepcji przewagi konkurencyjnej – od podejścia planistycznego do zwinnego przedsiębiorstwa” zastosowano metodę analizy krytycznej wybranej literatury z zakresu zarządzania strategicznego. K. Malewska i M. Sajdak opisują ewolucję koncepcji przewagi konkurencyjnej z perspektywy zmian zachodzących w wa-runkach funkcjonowania przedsiębiorstw. Autorki podejmują również próbę sformułowania definicji przewagi konkurencyjnej dla współczesnej koncepcji zwinnego przedsiębiorstwa. Artykuł E. Kanak pt. „Identyfikacja i ocena strategii rynkowych deweloperów na wrocławskim rynku nieruchomości mieszkaniowych” ma charakter empiryczny. Autorka przedstawia w nim wyniki swoich badań przedsiębiorstw deweloperskich realizujących inwestycje związane z budownictwem mieszkaniowym na rynku wrocławskim oraz podejmuje się identyfikacji i oceny misji, celów rynkowych oraz rodzajów strategii rynkowych tych przedsiębiorstw. Z kolei S. Urban oraz M. Michałowska w swoim artykule identyfikują działania podejmowane przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw w województwie lubuskim w warunkach koncentracji i integracji w handlu wewnętrznym. Przeprowadzone przez autorów analizy wskazują na wyróżniające sposoby wzmacniania pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw sektora MSP oraz identyfikują kluczowe czynniki sukcesu branży. T. Dyczkowski i J. Dyczkowska, autorzy artykułu pt. „Zarządzanie partycypacyjne a satysfakcja z pracy w małych i średnich przedsiębiorstwach”, prezentują wyniki swoich badań empirycznych dotyczących relacji między stopniem włączenia pracowników przedsiębiorstw sektora MSP w działania zarządcze a strategiami wynagradzania oraz satysfakcją pracowników z wynagrodzeń. W artykule „Zastosowanie koncepcji organizacji uczącej się w procesie zarządzania organizacją pozarządową” E. Gałka na podstawie analizy literatury przedmiotu wskazuje zalecenia dotyczące skutecznego zarządzania organizacją pozarządową z perspektywy koncepcji organizacji uczących się. Z kolei P. Bandurowski w swoim artykule „Polityka migracyjna Unii Europejskiej w kontekście różnic kulturowych na przykładzie Polski” podejmuje problemy związane z kreowaniem polityki migracyjnej. Ta istotna w kontekście zjawiska starzenia się społeczeństw Unii Europejskiej kwestia rozpatrywana jest przez autora z perspektywy różnic kulturowych. W artykule „Ana-liza sieci w badaniach struktury organizacji” A. Zbieg, B. Żak i P. Zaręba przedstawiają metodę prowadzenia badań i analiz sieci społecznych w organizacji. Celem tych badań jest zdefiniowanie relacji pomiędzy pracownikami wewnątrz firmy. Przedstawiona na wybranym przykładzie przez autorkę metoda analizy służyć może określeniu wybranych relacji między uczestnikami organizacji, w tym sposobów przepływu informacji oraz koordynacji w strukturach organizacyjnych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
OD REDAKCJI Kapitał społeczny należy do pojęć, których znaczenie i popularność zyskuje uznanie w socjologii i ekonomii po wielu latach od ich pierwotnego użycia. W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych nastąpił prawdziwy zalew publikacji poświęconych temu zagadnieniu. Koncepcja kapitału społecznego odgrywa zatem centralną rolę w dyskursie ekonomicznym i socjologicznym. Jest nie tylko podstawowym pojęciem teoretycznym, ale również hasłem nośnym politycznie.Zjawiska denotowane przez pojęcie kapitału traktowane są przez ekonomistów jako ważne pozaekonomiczne czynniki rozwoju gospodarczego, a przez socjologów dodatkowo jako jeden z ważniejszych przejawów znaczącej pozycji ich dyscypliny jako nauki. Teoretycy kapitału społecznego starają się ponadto, poprzez użycie tej koncepcji, przerzucić pomost pomiędzy indywidualistyczną i racjonalistyczną wizją człowieka i społeczeństwa a jego wizją kulturową nawiązującą do realizmu socjologicznego. Dotychczasowa refleksja i badania nad kapitałem społecznym znajdują równie liczne grono zwolenników, jak i przeciwników. Z tych właśnie powodów kolejny tom Przeglądu Socjologicznego koncentruje się na zagadnieniach i zjawiskach blisko z nim związanych w społecznościach lokalnych. Zbiór tekstów można podzielić na trzy części. Pierwsza z nich obejmuje tekst wprowadzający do analiz społeczności lokalnych pióra Joanny Kurczewskiej oraz artykuł przeglądowy dotyczący kapitału społecznego, przygotowany przez Macieja Frykowskiego i Pawła Starostę. Część druga obejmuje teksty Marii Halamskiej, Jerzego Bartkowskiego, Danuty Walczak-Duraj, Krzysztofa Gorlacha, Tomasza Adamskiego i Marty Klekotko oraz Andrzeja Pilichowskiego, koncentrujące uwagę na problematyce kapitału społecznego w środowisku wiejskim. Natomiast w części trzeciej Marek S. Szczepański, Jacek Kurczewski oraz Tomasz Nawrocki prezentują różne aspekty funkcjonowania społeczności lokalnych i kapitału społecznego w regionie śląskim. Ostatni tekst, pióra Agnieszki Michalskiej-Żyły, zawiera prezentację wyników badań dotyczących psychospołecznych postaw mieszkańców Łodzi wobec ich środowiska zamieszkania.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Od Redakcji Przedkładany uwadze czytelników zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony problematyce kobiecej. Wiadomo, że jest to problematyka bogata i różnorodna, związana z wieloma aspektami życia jednostek i społeczności. W tym tomie znalazły się tylko niektóre kwestie, może rzadziej dyskutowane. Zeszyt otwiera artykuł E. Malinowskiej na temat świadomości feministycznej kobiet – uczestniczek „Solidarności” w latach 80. Artykuł dedykujemy pamięci 30-lecia NSZZ. Kolejne teksty pokazują kulturowe uwarunkowania sytuacji kobiet odrzucających macierzyństwo (czyli istotny element stereotypu kobiecości) w artykule E. Garncarek. E. Paprzycka analizuje ambiwalencję procesu socjalizacji kobiet. Nieco prowokacyjnie brzmi teza A. Piekarskiej o walorach kobiet na rynku pracy: ich zatrudnianie jest wysoce racjonalne, bo są wykształcone, kompetentne i... tańsze. A. Dziedziczak-Foltyn podnosi problem równości płci w nauce i edukacji akademickiej. Na uwagę zasługuje tekst M. Nowickiej poświęcony koncepcji postkolonializmu. Koncepcja ta zyskała powodzenie wśród badaczek, m.in. jako sposób wyjaśniania społecznego położenia kobiet. I wreszcie I. Desperak omawia aktualny stan ruchu kobiecego w Polsce, podkreślając szczególną rolę dwu Kongresów Kobiet. Całości zeszytu dopełniają recenzje. Omówiona jest monografia dotycząca biedy kobiet oraz autobiografia Marii Jarosz jako przykład sukcesu wcale niełatwo osiągniętego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Pisana na przełomie 2021/2022 monografia "Od wzniosłości do dowolności. Malarstwo w czasie tragicznym" stanowi podsumowanie licznych refleksji oraz komentarzy zawartych w dwóch poprzednich książkach: "Pamięć czasu – malarstwo w czasie bankructwa duchowego" oraz "Malarstwo jako egzystencja – tożsamość osobista a postawa twórcza". Nowa publikacja, pisana w kontekście trwającej pandemii COVID-19 a przede wszystkim barbarzyńskiej wojny na terenie Ukrainy, podejmuje podstawowe wyzwanie czasu obecnego, dotyczące fundamentów załamania kondycji duchowej człowieka przełomu XX i XXI wieku. Porażający zanik treści moralnych i etycznych doby obecnej skutkuje wyjątkowo odrażającą manifestacją licznych postaw, gdzie pogoń za dobrami materialnymi skutecznie niweluje z naszego życia wszystko to, co związane jest z pogłębioną refleksją na temat sensu człowieczej egzystencji, jej uniwersalnych wartości, rygorów, zasad bez których nasze życie bezpowrotnie traci ludzki wymiar, zamieniając się w nieprzyjazną przestrzeń licznych zagrożeń, lęków, frustracji, traumatycznych doznań i przeżyć. Wszystko to powoduje narastającą lawinę przygnębiających dowolności oraz dążenia do tzw. wolności od wszystkiego co pogłębia jedynie odczucie aktualnego chaosu i entropii w relacjach międzyludzkich, gdzie możliwość skomunikowania się z drugim człowiekiem staje się zasadniczym problemem.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Zeszyt jest dziełem pracowników naukowo-dydaktycznych naszej Uczelni oraz pracowników z innych szkół wyższych i ośrodków naukowych w kraju, tj. Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu, Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych oraz Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Artykuły, będące efektem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych, prezentują wiele interesujących poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. Problematyka tekstów składających się na niniejszy Zeszyt koncentruje się głównie wokół zagadnień zarządzania zasobami pracy, kultury bezpieczeństwa pracy, efektywności procesu nauczania studentów w szkolnictwie wyższym, skuteczności mechanizmów zarządzania aktywami organizacji i nadzoru właścicielskiego oraz postrzegania marki jako czynnika procesu nabywczego na rynku dóbr konsumpcyjnych, wykorzystania e-learningu w procesie zarządzania wiedzą i innowacjami w przedsiębiorstwach nowoczesnej gospodarki.(...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
50 rzeczy, które trzeba wiedzieć o mózgu. Moheb Constandi przedstawia najważniejsze informacje o tym, jak zbudowany jest mózg człowieka, w jaki sposób się rozwija i jak działa. Z tej książki dowiesz się, w jaki sposób informacje są przekazywane do mózgu, jak kształtuje się umysł, świadomość, osobowość, poczucie Ja. Poznasz najważniejsze informacje o procesach poznawczych, takich jak myślenie, pamięć, podejmowanie decyzji. Dowiesz się, jakie koncepcje na temat mózgu odeszły do lamusa i czy maszyny dorównają kiedyś mocom tego fascynującego ludzkiego narządu. Ta książka jest próbą podsumowania ponad wieku rozważań o mózgu. Zbiera wpływowe koncepcje neuronaukowe, aktualizuje te starsze w odniesieniu do nowych dowodów, oraz przedstawia te, które pojawiły się niedawno. Ma wyjaśniać koncepcje w sposób szczegółowy i lekkostrawny zarazem; oddzielać ziarno od plew i odczarować tajemniczą materię w naszych głowach. Z tekstu 50 idei, które powinieneś znać to seria książek wprowadzających w fascynujący świat pytań i zagadnień – tych trudnych oraz tych zupełnie podstawowych – które od dawna towarzyszą ludzkości w jej misji zrozumienia świata. Seria prezentuje najważniejsze teorie i idee głównych dziedzin wiedzy, stanowiąc świetny punkt wyjścia do dalszej nauki. Obowiązkowa lektura każdego początkującego erudyty!
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej