Forma i typ
E-booki
(11)
IBUK Libra
(11)
Artykuły
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Autor
zbiorowa Praca
(3)
Bartniczak Bartosz
(1)
Borys Tadeusz
(1)
Bąk Melania
(1)
Gaylord Michael
(1)
Hajduga Elżbieta
(1)
Kawacki Marek
(1)
Kaźmierczak Magdalena
(1)
Matuszak Łukasz
(1)
Michałkiewicz Anna
(1)
Mierzejewska Wioletta
(1)
Odrakiewicz David
(1)
Odrakiewicz Piotr
(1)
Opolska Agata
(1)
Orzeszko Teresa
(1)
Ptak Michał
(1)
Remlein Marzena
(1)
Różańska Ewa
(1)
Stefańska Magdalena
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(6)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(13)
Język
polski
(9)
angielski
(4)
Temat
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)
(2)
Dziennikarstwo
(1)
Innowacje
(1)
Integracja społeczna
(1)
Kapitał intelektualny przedsiębiorstwa
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Kultura organizacyjna
(1)
Multimedia
(1)
Przedsiębiorstwo międzynarodowe
(1)
Społeczeństwo
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Temat: czas
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Artykuł problemowy
(2)
Artykuł z pracy zbiorowej
(2)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
13 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Data zmiany: 24.11.2023
This monograph is an attempt to contribute to the new but currently dynamically developing direction of basic research in the discipline of “economics and finance” concerning non-financial reporting. The novelty of this publication lies in the following: (1) it disentangles the quantity of non-financial disclosure into five thematic aspects (environment, employees, human rights, anti-corruption and community involvement) and six content items (business model, non-financial KPIs, policies — including due diligence processes implemented and outcomes of these policies, principal risks and managing these risks) and develops individual nonfinancial indices in the cross-section of these dimensions, taking into account the requirements of the Directive 2014/95/EU; (2) it focuses on the rarely examined specific subsets of non-financial reporting, for example, anti-corruption, human rights, community involvement and risk-related disclosure; (3) it disaggregates the quality of non-financial disclosure into materiality and reliability and develops self-constructed indices applying the non-financial reporting regime introduced by the Directive and EU Guidelines; (4) it is the first study to test the effectiveness of the Directive, comprehensively taking into account the quantity and quality of disclosures over such a long period of time — three years before and three years after the implementation of the Directive; (5) it explores the relevant determinants of non-financial disclosure, including company characteristics (size, profitability, leverage, industry), corporate governance measures (state ownership, foreign ownership, CSR committee), primary stakeholders (investors, creditors, consumers and employees), secondary stakeholders (environment, regulators, standard setters, e.g., GRI and NFIS), experience in sustainability, stand-alone sustainability reports, external assurance, international presence, public expectations, participation in the UN Global Compact as well as inclusion in the Respect Index.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 24.11.2023
Monografia porusza temat sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju praktykowanej, najpierw dobrowolnie, a obecnie pod wpływem przepisów wynikających z Dyrektyw Komisji Europejskiej obligatoryjnie, przez spółki w Polsce i na świecie. Opracowanie dotyczy teorii, standardów, przepisów i praktyki ujawnień tych informacji w zakresie zrównoważonego rozwoju w raportach rocznych spółek oraz ich ewolucji na przestrzeni lat. Praca ta ma w założeniu stanowić platformę do dyskusji nad szczegółową systematyką informacji ujawnianych w raportach dotyczących zrównoważonego rozwoju w obszarach: teoretycznym (podjętej próby określenia pojęć podstawowych w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju na podstawie badań), praktycznym (polegającym na wskazaniu standardów i prawodawstwa regulujących ten rodzaj raportowania) oraz normatywnym (polegającym na próbie stworzenia systematyki raportowanych informacji przez polskie spółki).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
The emergence of innovative financial services is having a huge impact on competition in the banking services market. The aim of the article is to show, from a dynamic perspective, the foundations of a model of competition occurring in the banking world between traditional financial institutions and fintechs. A dynamic two-sector model of competition is proposed with built-in feedback mechanisms in the form of demand side economies of scale. The model shows changes in market shares after a challenger enters a bank’s market with a portfolio of services as substitutes for the bank’s product offer. The traditional and new entities do not adjust the scope of their products over time, instead competing using those already available. The model obtained three economically significant steady states. Further analysis of the time path showed that the sector is heading towards an oligopolistic market structure in which both entities stabilize their market shares. However, in the event of low initial market penetration by traditional banks, a new innovative entity (a challenger bank) will completely dominate the sector, creating a monopolistic market structure.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
The aim of this e-book is to present the most important aspects related to sustainability, corporate social responsibility and innovation from an accounting perspective. The book contains parts that deal with accounting aspects of sustainability and innovations. The book consists of ten chapters devoted to relevant and topical issues of sustainability and innovations. Chapter 1 Sustainability and Corporate Social Responsibility in Accounting is an introduction to further considerations and deals with the essence of sustainable development, corporate social responsibility and their recognition in accounting. Chapter 2 Social Responsibility Reporting Standards presents the most important reporting guidance such as GRI, OECD, United Nations Global Compact, International Organization for Standardization. Chapter 3 Narrative reporting focuses on descriptions and explanations in accounting reports. The chapter presents the links between accounting and language, the development of accounting narratives and the factors determining the use of narratives. Chapter 4 Integrated reporting discusses the motivations, objectives and the process of preparing an integrated report. Integrated reporting can prove to be an effective tool for businesses looking to shift their reporting focus from annual financial performance to long-term shareholder value creation. Chapter 5 Non-financial reporting in selected European countries presents the experience of Croatia, the Czech Republic and Poland in the field of preparing non-financial reports. A significant contribution to promoting the importance of sustainability reporting was made by the Non-Financial Reporting Directive (2014/95/EU). Chapter 6, Socially Responsible Investments discusses the essence of socially responsible investing and socially responsible investment. Socially responsible investing (SRI) is a decision making process concerning the allocation of free financial resources, where the investor aims at maximization of profit and minimization of risk on one part and includes the socio-ethical and environmental-ecological considerations on the other. Chapter 7 External costs – accounting perspective describes costs connected with using goods such as air, soil, water, silence or the aesthetics of the surroundings. One of the biggest problems for accounting in the future will be measuring the volume of using these goods or measuring the size of reduction in the quality of public goods suffered and assigning the decrease to particular companies. Chapter 8 Derivatives in accounting is devoted to financial instruments and presents two different approaches to accounting of derivatives: general model and hedge accounting. Derivatives are used to protect the enterprise against financial risk related to changes in prices on the markets, changes in the exchange rate or changes in interest rates, as well as for commercial purposes. Chapter 9 Costs of Research and Development shows the company's activity in the field of research and development and the related costs. R&D constitute an increasingly important element of the functioning of enterprises. Chapter 10 Cryptoassets – Nature, Valuation and Disclosures in Accounting focuses on cryptocurrencies (e.g. Bitcoin, Ethereum etc.) and digital tokens which are specific rights or values representatives. As a result of the transformation on the financial market, we are currently dealing with cryptoassets, which are a creation of blockchain technologies and the changing habits of the digital society. One of areas that there are a lot of doubts regarding these new technological solutions is accounting.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
Monografia jest próbą kompleksowego podejścia do tematu społecznie odpowiedzialnego działania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Problem badawczy sprowadza się do pytania, jakie czynniki i w jakim stopniu determinują społecznie odpowiedzialne zarządzanie w sektorze MŚP w Polsce. Sformułowane przez autorkę wnioski, a także zalecenia zawarte w monografii mogą okazać się użyteczne dla przedsiębiorstw sektora MŚP. Znajomość determinant zarządzania społecznie odpowiedzialnego może przyczyniać się do kształtowania społecznie odpowiedzialnych organizacji. Ponadto poznane determinanty mogą wspomóc proces przetworzenia koncepcji CSR w taki sposób, by była ona odpowiednia do specyfiki funkcjonowania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. W rozdziale pierwszym opisano główne czynniki wzrostu zainteresowania koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu wśród organizacji. W rozdziale tym szczegółowo omówiono istotę oraz teoretyczny kontekst społecznej odpowiedzialności oraz wskazano na podstawowe korzyści, jakie z niej wynikają. W rozdziale drugim opisano specyfikę funkcjonalną i zarządczą sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Wyjaśniono istotę zarządzania społecznie odpowiedzialnego w MŚP. Scharakteryzowano zarządzanie społecznie odpowiedzialne w ujęciu procesowym, uwzględniając przy tym specyfikę małych i średnich przedsiębiorstw. Opisano tu również najważniejsze obszary społecznej odpowiedzialności i proces zarządzania interesariuszami w MŚP. Na koniec opisano systemowe podejście do zarządzania zgodnego z CSR w organizacjach mikro, małych i średnich. W rozdziale trzecim na podstawie źródeł literaturowych określono i scharakteryzowano zewnętrzne i wewnętrzne determinanty społecznie odpowiedzialnego zarządzania w sektorze przedsiębiorstw mikro, małych i średnich na świecie i w Polsce. Kolejne rozdziały poświęcono metodyce, wynikom, ocenie i wnioskom płynącym z badań empirycznych przeprowadzonych w polskim sektorze przedsiębiorstw mikro, małych i średnich. Przedstawiono wyniki badań dotyczące znajomości pojęcia CSR oraz sposobów jego definiowania wśród badanych przedsiębiorstw. Ponadto przeprowadzono ocenę ważności i charakteru przesłanek oraz działań społecznie odpowiedzialnych podejmowanych przez MŚP w poszczególnych obszarach CSR. Przedstawiono również hierarchię ważności czynników determinujących zarządzanie społecznie odpowiedzialne w przedsiębiorstwach mikro, małych i średnich. W dalszej kolejności zaprezentowano wyniki analizy współzależności między czynnikami wpływającymi na społecznie odpowiedzialne zarządzanie a wybranymi cechami, takimi jak rodzaj prowadzonej działalności, liczba zatrudnionych pracowników oraz struktura kapitału. Na koniec przedstawiono także analizę współzależności między wdrożonymi znormalizowanymi systemami zarządzania a zaangażowaniem badanych organizacji w inicjatywy CSR.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
The subject the articles in this issue of Research Papers (RP) are focused on concerns the measurability of social impact. The inspiration for such an approach to issues in the area of social responsibility was Directive 2014/95 /EU of the European Parliament and of the Council of 22 October 2014 amending Directive 2013/34/EU regarding the disclosure of non-financial and diversity information by certain large undertakings and groups. The result of the implementation of this directive is to oblige large individuals and groups operating in the EU to demonstrate their social and environmental involvement, as well as to increase the possibility of comparing information transmitted in various studies by emphasizing the transparency of disclosed information and continuity and regularity in their publication.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
Katedra Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Katedra Zarządzania Finansami Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w To- runiu są organizatorami cyklicznej konferencji naukowej pod tytułem „Finanse i rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju”. Piąta konferencja z za- inicjonowanego cyklu odbyła się w dniach 24-26 kwietnia 2017 roku w Jeleniej Górze. Głównym celem tegorocznego spotkania naukowców i praktyków zajmujących się tematyką zrównoważonego rozwoju stała się wymiana poglądów na temat jego znaczenia dla pomyślności społeczeństw i gospodarek oraz dobrostanu środowiska naturalnego w perspektywie globalnej, europejskiej, krajowej, regionalnej i lokalnej (makro-, mezo- i mikroekonomicznej), a także na temat możliwości jego utrwalania poprzez doskonalenie działania systemów finansowych, procesów zarządzania finansami oraz rachunkowości. Na konferencję, w której uczestniczyło sto jeden osób – reprezentujących trzydzieści uczelni wyższych mających siedziby w siedemnastu miejscowościach w Polsce, na Łotwie oraz w Niemczech, osiemdziesięciu trzech autorów nadesłało łącznie sześćdziesiąt osiem artykułów naukowych w języku polskim lub angielskim. Opracowania, które przeszły procedurę kwalifikacyjną i otrzymały pozytywne recenzje, weszły w skład jednego z dwóch zeszytów Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu: PN 478 Finanse i rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju – edukacja, etyka, innowacje. Finanse, pod redakcją naukową Teresy Orzeszko, Melanii Bąk i Elżbiety Hajdugi oraz PN 479 Finanse i rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju – edukacja, etyka, innowacje. Rachunkowość, pod redakcją Jacka Adamka, Joanny Kogut i Wojciecha Krawca. Bardzo serdecznie dziękujemy autorom za podjęcie trudu przygotowania interesujących tekstów, a recenzentom – za wysiłek ich oceny oraz cenne uwagi i trafne sugestie, które z pewnością przyczyniły się do udoskonalenia recenzowanych opracowań. Wierzymy, że podjęta współpraca nie będzie incydentalna, lecz zaowocuje trwałymi kontaktami naukowymi, spotkaniami i interesującymi dyskusjami w przyszłych latach, na kolejnych naszych konferencjach, na które już dzisiaj serdecznie zapraszamy. Pozostajemy z nadzieją, że artykuły zawarte w zeszycie spełnią oczekiwania czytelników i spotkają się z ich życzliwym odbiorem. Życzymy interesującej lektury. Teresa Orzeszko, Melania Bąk, Elżbieta Hajduga, Jacek Adamek, Joanna Kogut, Wojciech Krawiec
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 03.11.2023
The presented volume of the Research Papers, devoted to the social responsibility of organizations, refers to the Visser’s concept of CSR 1.0 and CSR 2.0. The concept does not concern so much the computer science categories but the progress and need to redefine its role in society. It is worth emphasizing that the CSR transition has different features depending on a company and country. It is a complex and diverse process, both from the perspective of time and space. Within the framework of scientific discussion held on the CSR transition, several key areas of changes are pointed out. Firstly, early CSR understanding, often identifying it with philanthropy, slowly gives way to partnership relations and cooperation based on good communication between a company and a community. Secondly, the initiatives now should not be a minimalist response to social and environmental stakeholders’ expectations but should be initiated by company’s initiatives included in strategic plans and well-thought-out investments. Thirdly, the actions marked by image aspects and “produced” by PR departments will no longer constitute a credible motives confirmation for taking pro-social initiatives by a company. Enterprises will be judged on actual credible initiatives in the area of environment, society and ethics. Fourthly, a specialization (although still valid) will be gradually replaced by performances integrated into core companies’ operations. Fifthly, the effects of pro-social activity of enterprises, being visible as a form of a product or service, should not be any long er aniche project, but should be directed to a wide audience. In other words – it is about converting the “nice-to-have” product to the “must-have” one. Sixthly, the expansion of the CSR concept from the local initiatives to the global venture will allow a more culturally diverse and internationally applied concept.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 03.11.2023
Odpowiedzialność środowiskowa organizacji wiąże się z podejmowaniem działań mających na celu zdiagnozowanie wzajemnych relacji organizacji i środowiska przyrodniczego, a także działań przyczyniających się do ograniczania niekorzystnego oddziaływania różnych podmiotów na środowisko przyrodnicze. Zmniejszeniu skali wykorzystania zasobów naturalnych, ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska, a także ryzyka dla organizacji i jej otoczenia służą zmiany w produktach, usługach i procesach produkcyjnych. Zmiany te mogą być źródłem korzyści nie tylko ekologicznych, ale również społecznych czy gospodarczych – zarówno dla samej organizacji, jak i w obszarze jej oddziaływania. Oddają w ten sposób istotę koncepcji zrównoważonego rozwoju organizacji. Osiąganiu celów wynikających z tej koncepcji rozwoju służą również polityka państwa i stosowane w jej ramach instrumenty. Odpowiednie działania podejmowane przez władze motywują i wspierają organizacje w implementowaniu nowego paradygmatu rozwoju. Autorzy niniejszej publikacji podjęli trud zaprezentowania środowiskowych aspektów idei rozwoju zrównoważonego. Publikacja składa się z trzech względnie jednorodnych modułów tematycznych, w których zamieszczono artykuły powiązane z główną problematyką tej pracy. Dotyczą one kolejno: • narzędzi zarządzania środowiskowego, w tym systemów zarządzania środowiskowego i oceny cyklu życia, • pozostałych aspektów odpowiedzialności środowiskowej organizacji, • stymulowania odpowiedzialności środowiskowej za pomocą instrumentów polityki ekologicznej, a także problematyki odpowiedniego wykorzystania zasobów środowiska przyrodniczego. Różnorodność prezentowanych treści i koncepcji pozwala redaktorom tej publikacji mieć nadzieję, że czytelnicy znajdą w niej inspirujące myśli do wdrażania w życie koncepcji zrównoważonego rozwoju. Zamieszczone w tej książce projekty artykułów były przedmiotem dyskusji naukowych podczas V Ogólnopolskiej Konferencji pn. Zrównoważony rozwój organizacji, która odbyła się 16-18 czerwca 2014 r. w Karpaczu. Redaktorzy niniejszej publikacji wyrażają wdzięczność uczestnikom konferencji za możliwość twórczej wymiany poglądów, recenzentom za inspirujące i krytyczne uwagi oraz autorom za przygotowanie artykułów tworzących tę książkę.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 22.08.2023
The aim of this book is to present the most important issues related to sustainable development (SD) and corporate social responsibility (CSR). They are discussed from a macro and micro perspective, both in the form of theoretical foundations of these concepts and practical examples of companies operating in Central and Eastern European countries that have implemented these ideas in their daily operations and translated them into corporate and functional strategies. The book consists of four parts. The first one is theoretical in its assumptions and is devoted to explaining the key concepts of sustainable development (SD) and corporate social responsibility (CSR). The authors describe the determinants of sustainable development in the contemporary world, including the most important ones, such as globalization, climate change, poverty, unlimited consumption, as well as limited access to natural resources - all in relation to the goals of sustainable development. The chapter also discusses the concept of corporate social responsibility (CSR), which is now recognized as the process by which business contributes to the implementation of sustainable development. How sustainable development (SD) and corporate social responsibility (CSR) are incorporated into the organization's strategies and influence the corporate strategy on the corporate and functional areas of the organization is presented in the last chapter of the first part of the e-book. The next part of the e-book helps readers understand the concepts of SD and CSR in the field of organizational strategy - in strategic management, and at the level of functional strategies—marketing, human resources, marketing research, accounting and operational management. The authors explain the reasons why companies need to consider the local and global perspective when setting SDGs, and the existence of potential conflicts within them. Taking into account the area of ​​marketing, the authors point to the increase in environmental and social awareness of all stakeholders, which translates into changes in the criteria for decision-making by managers and risk assessment. The issue of sustainability is also the subject of market research. Companies producing products and services, institutions dealing with environmental or consumer protection, scientists and students conduct many research projects related to, inter alia, much more. How to use secondary data for analysis and how to prepare, conduct, analyze and interpret the results of primary research in that area are discussed in detail in the next chapter of this section. The concept of SD also refers to the basic functions of human resource management (HRM)—recruitment, motivation, evaluation and control. They should take into account SD not only for the efficiency of the organization and long-term economic benefits, but also for ethical reasons. Thanks to the SHRM, the awareness and behavior of the entire organization can strongly express sustainable goals in the planning and implementation of the overall corporate strategy. The growing importance of the idea of ​​SD and the concept of CSR also resulted in the need for accounting and finance to develop solutions enabling the provision of information on the methods and results of implementing these concepts in entities operating on the market. This part of the book also examines manufacturing activities in the context of sustainability. As a result, many problems arise: waste of resources, mismanagement, excessive energy consumption, environmental pollution, use of human potential, etc. The chapter presents such concepts as: zero-waste, lean-manufacturing, six-sigma, circular production, design and recycling products in the life cycle as well as ecological and environmentally friendly production. The next two parts of the e-book contain examples of companies from Central and Eastern Europe that used SD goals in their strategies, questions and tasks for readers.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 22.08.2023
Contemporary organizations operate in an increasingly turbulent environment that generates not only predictable changes, but also “black swans”. Winning organisations must be agile, flexible and constantly learning. Changes in the management system cover each of its components, from strategy, through systems, processes, structure, staff, organisational culture and other elements. The management science follow changes both in business environment and in management of organisations. The most important trends are described and new theories emerge. The monograph includes 29 articles written by 50 authors presenting different theoretical and empirical studies. In five parts of that book the most important challenges and trends concerning strategie management; modern approaches, methods and measures in management; sustainability and CSR; HR Management; and other were indicated. We believe that content of that book leads us to better understanding challenges and trends of contemporary organisations and management.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej