Forma i typ
Artykuły
(100)
Publikacje fachowe
(36)
Publikacje dydaktyczne
(25)
E-booki
(3)
IBUK Libra
(3)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(3)
Autor
Koschany Rafał
(5)
Jauksz Marcin
(4)
Nowel Ewa
(4)
Sowa Roman
(4)
Bednarek Magdalena
(3)
Domalewski Adam
(3)
Matusiak Barbara
(3)
Podemska-Kałuża Anna
(3)
Skrzypczak-Walkowiak Bogna
(3)
Bartol Izabella
(2)
Budzik Justyna (1979- )
(2)
Butkiewicz Michalina
(2)
Grodź Iwona
(2)
Kosmowski Wiesław
(2)
Krzemińska Joanna
(2)
Wrzesińska-Skrypko Ewa
(2)
Achtelik Aleksandra
(1)
Armata Jerzy
(1)
Bochniarz Marek
(1)
Budzik Justyna Hanna
(1)
Chmiel Anna
(1)
Cudak Romuald
(1)
Czeszejko-Sochacka Roksana
(1)
Fijałkowski Tomasz
(1)
Frukacz Mariusz
(1)
Giżycki Marcin
(1)
Graboń Karolina
(1)
Gust Władysław
(1)
Górska Monika
(1)
Głazowska Małgorzata
(1)
Hałgas Iwona
(1)
Jackowska Natalia
(1)
Jazdon Mikołaj
(1)
Karl Stanisław
(1)
Kluczykowski Marcin
(1)
Kowalczyk-Śliwerska Jolanta
(1)
Kołupajło Zuzanna
(1)
Krupa Bartłomiej
(1)
Krzyżyk Danuta
(1)
Kubacka Katarzyna
(1)
Kuklińska Bernadeta
(1)
Kut Arkadiusz
(1)
Marcoń Barbara
(1)
Masłowska-Taffel Małgorzata
(1)
Mazur Jan
(1)
Maćkula Dorota
(1)
Małochleb Paulina
(1)
Miodunka Władysław
(1)
Muszalski Piotr
(1)
Niesporek-Szamburska Bernadeta
(1)
Niklewicz Beata
(1)
Nowakowski Jacek
(1)
Ożóg Kazimierz
(1)
Paczyńska Paulina
(1)
Pawłowski Adam
(1)
Pietrzak Maciej
(1)
Pietrzak Maciej (filmoznawstwo)
(1)
Popiel-Popiołek Ewa
(1)
Powierska Agnieszka
(1)
Praszałowicz Dorota
(1)
Pławuszewski Piotr
(1)
PławuszewskiPiotr
(1)
Rajewicz Danuta
(1)
Reimann Aleksandra
(1)
Seretny Anna
(1)
Smereczniak Małgorzata
(1)
Stępień Marian (1929-2023)
(1)
Surdej Beata
(1)
Szul Roman
(1)
Tambor Agnieszka
(1)
Tambor Jolanta
(1)
Tomasik Agnieszka
(1)
Tomasik Agnieszka (1972- )
(1)
Tomasik Radek
(1)
Turło Robert
(1)
Walecki Wacław
(1)
Westphal Marcelina
(1)
Wykurz Urszula
(1)
Włodarczak Dorota
(1)
Włodkowska Katarzyna (polonistka)
(1)
Zamojska Eva
(1)
Zamojski Jan
(1)
Zgółka Tadeusz
(1)
zbiorowa Praca
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(22)
2010 - 2019
(79)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(1)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(44)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(106)
Język
polski
(106)
Odbiorca
Nauczyciele języka polskiego
(36)
Szkoły podstawowe
(22)
Szkoły średnie
(10)
Klasa 6.
(9)
Szkoły ponadpodstawowe
(9)
Klasa 4.
(8)
Klasa 5.
(8)
Klasa 7.
(4)
Klasa 8.
(4)
Nauczyciele
(2)
Szkoły ponadgimnazjalne
(2)
Gimnazja
(1)
Klasa 2.
(1)
Klasa 3.
(1)
Nauczyciele gimnazjów
(1)
Temat
Język polski
(54)
Film
(42)
Język polski (przedmiot szkolny)
(42)
Edukacja filmowa
(17)
Film animowany
(11)
Literatura
(11)
Tematy i motywy
(10)
Film w dydaktyce
(8)
Film amerykański
(7)
Film polski
(6)
Metody nauczania
(5)
Adaptacja filmowa
(4)
Film francuski
(4)
Film angielski
(3)
Filozofia
(3)
Holocaust
(3)
Literatura polska
(3)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(3)
"Przedwiośnie"
(2)
Film dokumentalny
(2)
Film edukacyjny
(2)
Film kanadyjski
(2)
Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980)
(2)
Język angielski
(2)
Metody aktywizujące (pedagogika)
(2)
Miłość
(2)
Scenariusze zajęć
(2)
Shakespeare, William (1564-1616)
(2)
Szymborska, Wisława (1923-2012)
(2)
Żydzi
(2)
Język polski
(1)
"Chłopi"
(1)
"Faraon"
(1)
"Matrix"
(1)
"Mała Miss"
(1)
"Treny"
(1)
"Tytus, Romek i A'Tomek"
(1)
"Zbrodnia i kara"
(1)
"Świętoszek"
(1)
Abrahamson, Lenny (1966- )
(1)
Aladdin (film ; 2019)
(1)
Alicja po drugiej stronie lustra (postać fikcyjna)
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Andersen, Hans Christian (1805-1875)
(1)
Animacja komputerowa
(1)
Antysemityzm
(1)
Antyutopia
(1)
Baczyński, Krzysztof Kamil (1921-1944)
(1)
Bajki i baśnie
(1)
Ballada (gatunek literacki)
(1)
Banksy (1974- )
(1)
Barok
(1)
Bergman Ingmar
(1)
Biografia
(1)
Bosch, Hieronim (ok. 1450-1516)
(1)
Boże Ciało (film)
(1)
Boże Narodzenie
(1)
Chaplin, Charles (1889-1977)
(1)
Chazelle, Damen (1985- )
(1)
Chbosky, Stephen
(1)
Christie, Agatha (1890-1976)
(1)
Cicha noc (film)
(1)
Citizen Jones (film)
(1)
Cohen, Leonard (1934-2016)
(1)
Condon, Bill (1955- )
(1)
Cyganie
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dom (antropologia)
(1)
Dramat filmowy
(1)
Dzieci
(1)
Edukacja polonistyczna
(1)
Edwards, Gareth (1975- )
(1)
Emigracja
(1)
Emigracja polityczna
(1)
Emigracja zarobkowa
(1)
Erkau, Andre (1968- )
(1)
Etyka
(1)
Film australijski
(1)
Film fabularny
(1)
Film fantastyczny
(1)
Film historyczny
(1)
Film irlandzki
(1)
Film japoński
(1)
Film niemiecki
(1)
Film nowozelandzki
(1)
Film szwedzki
(1)
Film w nauczaniu
(1)
Filozofowie
(1)
Fotografia
(1)
Fuente, Raúl de la (1975- )
(1)
Gogh, Vincent van (1853-1890)
(1)
Gombrowicz Witold
(1)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(1)
Groteska
(1)
Gry edukacyjne
(1)
Gwiezdne Wojny (świat fikcyjny)
(1)
Herbert, Zbigniew (1924-1998)
(1)
Homoseksualizm
(1)
Indianie
(1)
Interdyscyplinarność
(1)
Temat: dzieło
Another Day of Life (film)
(1)
BFG (film)
(1)
Ballady i romanse
(1)
Beauty and the Beast (film)
(1)
Biuro detektywistyczne Lessego i Mai. Stella Nostra (film)
(1)
Cour de Babel (film)
(1)
Dziady
(1)
Emigranci
(1)
Jackie (film)
(1)
Katarynka
(1)
Kuszenie św. Antoniego
(1)
LasseMajas detektivbyrå
(1)
Lawa (film ; 1989)
(1)
Love, Simon (film)
(1)
Loving Vincent (film)
(1)
Mad Max: Fury Road (film)
(1)
Marzec'68 (film)
(1)
Morderstwo w Orient Expressie
(1)
Morderstwo w Orient Expressie (film ; 2017)
(1)
Nienawiść
(1)
Nous trois ou rien (film ; 2015)
(1)
Ralph breaks the Internet (film)
(1)
Room (film)
(1)
Slow West (film)
(1)
Syn Winnetou (2015)
(1)
Tarapaty (film)
(1)
Wesele
(1)
Wesele (film ; 1972)
(1)
Whiplash (film)
(1)
Wonder (film)
(1)
Ziarno prawdy (film)
(1)
Zimna wojna (film)
(1)
Łotr 1 : Gwiezdne wojny - historie (film ; 2016)
(1)
Świteź
(1)
Świteź (film)
(1)
Temat: czas
2001-
(37)
1801-1900
(4)
1901-2000
(3)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Francja
(1)
Iran
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(44)
Scenariusz zajęć
(30)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(13)
Artykuł z czasopisma fachowego
(4)
Ćwiczenia i zadania
(3)
Film amerykański
(1)
Karty pracy ucznia
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół ponadgimnazjalnych
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(41)
Kultura i sztuka
(30)
Literaturoznawstwo
(16)
Historia
(1)
Językoznawstwo
(1)
106 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
„Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy” to pozycja obowiązkowa na półkach nauczycieli, wykładowców, lektorów, działaczy polonijnych, animatorów kultury, dziennikarzy, dyplomatów – jednym słowem wszystkich, którym prestiż języka polskiego w świecie leży na sercu i od których los i status języka polskiego na świecie zależy. Publikację stworzył zespół autorski w składzie: Władysław Miodunka, Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik, Romuald Cudak, Danuta Krzyżyk, Jan Mazur, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Kazimierz Ożóg, Adam Pawłowski, Dorota Praszałowicz, Anna Seretny, Roman Szul, Agnieszka Tambor, Tadeusz Zgółka (współpraca: Małgorzata Smereczniak, Karolina Graboń). Autorzy to jednocześnie zespół ekspertów powołany przez JM Rektora UŚ na mocy umowy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w styczniu 2017 roku w celu opracowaniu strategii nauczania i promocji języka polskiego w świecie, która miała uwzględniać: - nauczanie języka polskiego jako obcego we wszystkich grupach wiekowych, na wszystkich poziomach, zarówno w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego, jak i w innych formach; - promocję języka polskiego w świecie, wraz ze wskazaniem priorytetowych kierunków geograficznych i obszarów merytorycznych oraz narzędzi promocji; - koordynację działań oraz określenie zadań poszczególnych instytucji; - wskazanie zakresu niezbędnych zmian legislacyjnych i sposobów finansowania. Prace nad strategią ukończono w lipcu 2017 roku, książka ukazuje się w lipcu 2018 roku. Odległość czasowa niezbyt wielka, ale brzemienna w wydarzenia. Przede wszystkim w październiku 2017 roku została powołana do życia Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, instytucja, która przejęła zadania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynrodowej, ale też kilku innych działów, wydziałów i departamentów resortowych. Przed publikacją autorzy starali się wprowadzić konieczne zmiany, uwzględniające nową sytuację, choć nie zawsze było to możliwe. Autorzy diagnozują aktualny stan nauczania i promocji języka polskiego w świecie i sugerują najlepsze sposoby rozwikłania problemów, podpowiadają najlepsze rozwiązania. Zdajemy sobie sprawę, że szybka realizacja niektórych proponowanych zmian nie jest możliwa, gdyż wymagałaby ogromnych zmian systemowych – są to jednak plany maksimum, które pokazują bolączki i rzeczy ważne dla nauczycieli, uczniów, studentów, rodziców dzieci polskiego pochodzenia i cudzoziemców z różnych powodów uczących się języka polskiego (np. migrantów, uchodźców, ale też reemigrantów, którzy wchodzą w polski system edukacyjny), ważne także dla miłośników polskiej literatury, polskiego teatru i polskiego kina, przebywających za granicą, gdzie dostęp do dóbr kultury bywa bardzo ograniczony; dla polskich turystów, podróżników, pasażerów, którzy próżno oczekują polskich zapowiedzi w samolotach, polskojęzycznej obsługi w pociągach czy polskich napisów na takich lotniskach. Fragmenty tej publikacji będą przydatne na specjalnościach glottodydaktycznych, na podyplomowych studiach kształcących przyszłych nauczycieli języka polskiego jako obcego. Powinni po nią sięgnąć nauczyciele i wykładowcy, ale też studenci. Inspirację z tego opracowania winni czerpać ci, od których pewne zmiany, decyzje, możliwości wcielenia w życie proponowanych rozwiązań zależą. Opracowanie pokazuje stan na przełomie lat 2017 i 2018 – stan, który systemowo wciąż jest taki sam. Daje podstawę do przemyślenia, wskazuje, co można naprawić szybko i łatwo, a co wymaga o wiele większego wysiłku. Chcemy zdecydowanie podkreślić – a to bardzo ważne – że opracowanie pokazuje też wszystkie dotychczasowe osiągnięcia, sukcesy i mocne strony polskiej edukacji glottodydaktycznej oraz promocji Polski i języka polskiego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 03.11.2023
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.10.2023
Nie wystarcza ci tylko oglądanie rzeczywistości, chcesz ją chronić od zapomnienia, szukasz w niej sensu, chcesz mieć na nią wpływ. Tam, gdzie inni widzą kawałek muru, ty potrafisz dojrzeć w rysach i pęknięciach kształt pięknej kobiety. Bez większych obaw potrafisz zagadać do nieznajomego, który zaledwie po kliku minutach rozmowy opowiada ci historię swojego życia. Jesteś otwarty, ale też niełatwo cię oszukać. Dostrzegasz więcej, czujesz więcej, lecz kiedy trzeba, mocno stąpasz po ziemi. Fascynuje cię język opowieści filmowej, współczesny język video – najbardziej uniwersalny język świata. Chciałbyś na tyle biegle go opanować, żeby bez trudu wyrażać wszystko, co ci w duszy gra, i dotrzeć z twoim przekazem do jak największej liczby widzów. Jednocześnie widzisz, że czasem brakuje ci narzędzi, warsztatu, strategii albo autorytetu, który upewniłby cię, że to, co robisz, robisz dobrze. Może jako teoretyk filmu czy mediów szukasz badacza, który zweryfikuje, jak twoje naukowe tezy i intuicje przekładają się na praktykę. Albo jako dziennikarz prasy czy radia myślisz o nowych wyzwaniach w świecie online? Jeśli choć część z tych określeń pasuje do ciebie, jestem przekonana, że ta książka może całkowicie odmienić twój warsztat, a może nawet życie. Z przedmowy Na naszych oczach język video staje się nowym angielskim. Książka dr Moniki Górskiej uczy jak używać tego uniwersalnego języka, by dotrzeć i porozumieć się z wszystkimi, na których nam zależy. To praktyczny przewodnik po multiplatformowym świecie telewizji, Internetu i filmu, odsłaniający krok po kroku sekrety i techniki narracji filmowej. Rewolucja internetowa na początku XXI wieku sprawiła, że dostaliśmy środek masowego przekazu do użytku bezpośredniego, z pominięciem dystrybutorów filmów, producentów, redakcji, wydawnictw, redaktorów czy dziennikarzy. Jeszcze do niedawna dominował bierny konsument filmowych obrazów. Teraz pojawia się nowy model widza, który z konsumenta staje się producentem. Rośnie pokolenie nowoczesnych reżyserów-reporterów, którzy nie potrzebują sprzętu za kilkadziesiąt tysięcy, żeby zrobić swój film. Wystarczy im prosta kamera, aparat a nawet telefon komórkowy, by nakręcić i opublikować w sieci dowolną treść. Pytanie tylko, jak zrobić, żeby jeszcze ktoś zechciał to oglądać. Napisany barwnym, przystępnym językiem podręcznik pokazuje, na czym praktycznie polega sztuka opowiadania językiem video. Przedstawia mnóstwo sprawdzonych patentów i metod do natychmiastowego zastosowania przy realizacji reportaży, filmów dokumentalnych, wywiadów, vlogów i we wszelkich formach marketingu video w sieci. Autorka skupia się na tym, jak opowiadając słowem, obrazem, dźwiękiem i ciszą działać na wyobraźnię i emocje widza, by wywołać dokładnie taki efekt, na jakim twórcy zależy. A może nawet zmienić świat? By miał się lepiej i był bardziej ludzki.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Brak okładki
Brak okładki
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Data zmiany: 22.05.2021
Po obejrzeniu filmu Bridget Jones's Diary / Dorota Kwiatkowska // JĘZYKI OBCE W SZKOLE. - 2007, nr 4, s.133-136.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej