Forma i typ
Publikacje dydaktyczne
(47)
Książki
(44)
Artykuły
(32)
Publikacje fachowe
(30)
Publikacje naukowe
(11)
E-booki
(8)
IBUK Libra
(8)
Audiobooki
(4)
Poradniki i przewodniki
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(34)
wypożyczone
(10)
Placówka
Wypożyczalnia
(44)
Autor
Gałat Edyta
(4)
Lipińska Ewa
(4)
Sałęga-Bielowicz Beata
(4)
Stelmach Anna (filolog)
(4)
Miodunka Władysław (1945- )
(3)
Ostrowska Katarzyna
(3)
Seretny Anna (1962- )
(3)
Biernacka Michalina
(2)
Dziewońska Dorota
(2)
Gworys Monika (1985- )
(2)
Gębal Przemysław (1972- )
(2)
Izdebska-Długosz Dominika
(2)
Kołaczek Ewa
(2)
Lica Aneta
(2)
Lica Zenon
(2)
Lipińska Ewa (filolog)
(2)
Mądrecka Anna
(2)
Sarnowska-Frank Aneta
(2)
Seretny Anna
(2)
Szpigiel Renata
(2)
Włodkowska Katarzyna (polonistka)
(2)
Achtelik Aleksandra
(1)
Banach Agnieszka
(1)
Budzik Justyna (1979- )
(1)
Cudak Romuald
(1)
Czyż Joanna (graficzka)
(1)
Dixon Agnieszka
(1)
Dobke Aleksandra
(1)
Drwal-Straszakowa Katarzyna
(1)
Dąmbska Elżbieta Grażyna
(1)
Ganczar Maciej (1976- )
(1)
Garncarek Piotr
(1)
Gałwiaczek Joanna
(1)
Gołkowski Marek
(1)
Graboń Karolina
(1)
Grodź Iwona (1978- )
(1)
Gębka-Wolak Małgorzata (1968- )
(1)
Gęsina Tomasz
(1)
Jaglarz Barbara
(1)
Kacprowska Krystyna
(1)
Karczewska Julia
(1)
Kawa Marek (1975- )
(1)
Kaźmierczak Paulina
(1)
Kiermut Anna
(1)
Kloskowska Adriana
(1)
Krzyżyk Danuta
(1)
Kubicha Patrycja
(1)
Kuc Maria
(1)
Kurtyka Andrzej
(1)
Kędzia Marta
(1)
Lewandowska Dominika
(1)
Lewandowska Dominika (1993- )
(1)
Lipiec Paulina
(1)
Lugowe Jeffrey
(1)
Luty Eliza
(1)
Machowska Joanna
(1)
Maciołek Marcin
(1)
Maczkowska Anna
(1)
Madeja Agnieszka
(1)
Madelska Liliana (1954- )
(1)
Majewska-Meyers Małgorzata
(1)
Martyniuk Waldemar (1956- )
(1)
Mazur Jan
(1)
Maćkowiak Rafał
(1)
Mianowska Małgorzata (ilustratorka)
(1)
Miodunka T
(1)
Miodunka Władysław
(1)
Nawracka Monika J
(1)
Niesporek-Szamburska Bernadeta
(1)
Nowak-Kaczmarek Magdalena
(1)
Oko Jan
(1)
Ożóg Kazimierz
(1)
Pasek Joanna (nauczycielka)
(1)
Pawłowski Adam
(1)
Pelc Maria (ilustratorka)
(1)
Pomirska Zofia
(1)
Potok Bogusław (tłumacz)
(1)
Połatyńska Dorota
(1)
Praszałowicz Dorota
(1)
Prążyńska Dorota
(1)
Roter-Bourkane Anna
(1)
Rybicka Elżbieta
(1)
Skóra Anita
(1)
Smereczniak Małgorzata
(1)
Stanek Joanna
(1)
Stankiewicz Katarzyna (1979- )
(1)
Stasiak Paulina
(1)
Stefańczyk Wiesław Tomasz (1962- )
(1)
Stempek Iwona
(1)
Stolarczyk Aleksandra
(1)
Szczotka Katarzyna
(1)
Szelc-Mays Magdalena (1952- )
(1)
Szeliga Łukasz
(1)
Szul Roman
(1)
Szurmant Jan
(1)
Tambor Agnieszka
(1)
Tambor Jolanta
(1)
Tomasik Agnieszka
(1)
Trukszyn Alicja
(1)
Tûpa Sergìj (1979- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(60)
2010 - 2019
(22)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(76)
Kraj wydania
Polska
(84)
Język
polski
(83)
angielski
(1)
Odbiorca
Cudzoziemcy
(24)
Nauczyciele języka polskiego
(23)
A1 (poziom biegłości językowej)
(17)
Szkoły ponadpodstawowe
(11)
B1 (poziom biegłości językowej)
(8)
A2 (poziom biegłości językowej)
(7)
B2 (poziom biegłości językowej)
(6)
Szkoły podstawowe
(6)
Nauczyciele
(4)
Poziom podstawowy
(4)
A2 poziom biegłości językowej
(3)
Klasa 1.
(3)
Klasa 2.
(3)
Klasa 3.
(3)
A1 poziom biegłości językowej
(2)
B1 poziom biegłości językowej
(2)
Klasa 4.
(2)
Klasa 5.
(2)
Szkoły średnie
(2)
C1 (poziom biegłości językowej)
(1)
C2 (poziom biegłości językowej)
(1)
Klasa 6.
(1)
Klasa 7.
(1)
Klasa 8.
(1)
Logopedzi
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Poziom niższy średniozaawansowany
(1)
Temat
Język polski jako obcy
(76)
Metody nauczania
(26)
Nauczanie języków obcych
(13)
Gramatyka
(9)
Język polski (przedmiot szkolny)
(9)
Czytanie
(4)
Fonetyka
(4)
Uchodźcy
(4)
Ukraińcy
(4)
Cudzoziemcy
(3)
Język polski
(3)
Słownictwo
(3)
Uczniowie
(3)
Dziecko z doświadczeniem migracji
(2)
Literatura polska
(2)
Nauczanie
(2)
Nauczanie na odległość
(2)
Nauczyciele języka polskiego jako obcego
(2)
Wielokulturowość
(2)
Zastosowania internetu w edukacji
(2)
Agresja rosyjska na Ukrainę (2022)
(1)
Białorusini
(1)
Błędy językowe
(1)
Czytanie ze zrozumieniem
(1)
Dwujęzyczność
(1)
Dysleksja i dysgrafia
(1)
Dzieci
(1)
Dzień Kobiet (8 marca)
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Edukacja włączająca
(1)
Efektywność nauczania
(1)
Frazeologia
(1)
Gry językowe (pedagogika)
(1)
Integracja
(1)
Interdyscyplinarność
(1)
Język potoczny
(1)
Język rosyjski
(1)
Język ukraiński
(1)
Kategorie gramatyczne
(1)
Kobieta
(1)
Komizm
(1)
Kompetencje komunikacyjne
(1)
Kompetencje międzykulturowe
(1)
Komunikacja międzykulturowa
(1)
Kultura
(1)
Lem, Stanisław (1921-2006)
(1)
Literatura ludowa
(1)
Medycyna
(1)
Metoda projektów
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Nauczanie języków
(1)
Nauczanie zintegrowane
(1)
Nauczyciele
(1)
Obcy (film)
(1)
Optymizm
(1)
Pesymizm
(1)
Pisanie
(1)
Pisarze polscy
(1)
Pisownia
(1)
Podcasting
(1)
Psycholingwistyka
(1)
Rozumienie ze słuchu
(1)
Studenci zagraniczni
(1)
Stylistyka
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Szkoły podstawowe
(1)
Szkoły polonijne
(1)
Sztuka pisania
(1)
Teoria nauczania
(1)
Wielojęzyczność
(1)
Wychowanie w rodzinie
(1)
Wydział Humanistyczny (Uniwersytet Jana Kochanowskiego ; Kielce)
(1)
Wymowa
(1)
Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu
(1)
Temat: dzieło
Pan Tadeusz
(1)
Temat: czas
2001-
(27)
1901-2000
(2)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Chiny
(1)
Irlandia
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(29)
Ćwiczenia i zadania
(25)
Podręcznik
(16)
Scenariusz zajęć
(9)
Materiały pomocnicze
(7)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(6)
Artykuł problemowy
(4)
Artykuł z czasopisma naukowego
(3)
Praca zbiorowa
(3)
Artykuł fachowy
(2)
Artykuł z pracy zbiorowej
(2)
Broszura
(2)
Karty pracy ucznia
(2)
Opracowanie
(2)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(1)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(1)
Case study (studium przypadku)
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Krzyżówki (gry)
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Poradnik
(1)
Projekty
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(74)
Językoznawstwo
(51)
Literaturoznawstwo
(3)
Nauka i badania
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
84 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Seria: Czytaj po polsku (16), ISSN 2720-5800 Powieść "Chłopi", za którą Władysław Stanisław Reymont otrzymał Nagrodę Nobla, składa się z czterech części, odpowiadających porom roku w kolejności: jesień, zima, wiosna, lato. Autor uwzględnił wszystkie pory, jednak akcja powieści obejmuje dziesięć, a nie dwanaście, miesięcy. Początkowo wydawana w odcinkach w „Tygodniku Ilustrowanym”, doczekała się także pełnej publikacji książkowej. Była wielokrotnie wznawiana. Miejscem akcji jest wymyślona przez autora wieś Lipce. Utwór ukazuje zainteresowanie Reymonta życiem zbiorowości chłopskiej, a także podporządkowanie się ludności wiejskiej siłom natury. Język utworu, często potoczny, obfituje w elementy dialektalne, niejednokrotnie autor czerpie również z ludowych piosenek i przyśpiewek. Reymont umiejętnie stosuje, niezbyt intensywną, aby nie zniechęcić czytelnika, stylizację gwarową. Pierwszy tom w znacznej mierze przedstawia relację oraz drogę do małżeństwa Macieja Boryny i o wiele od niego młodszej Jagny Dominikówny (Paczesiówny). Powieść zawiera wiele wątków związanych z wiejskimi obrzędami i życiem chłopów. Fragmenty odnoszące się do natury można odczytywać w nowy sposób. Mogą być inspiracją do rozmów o ekologii i zmianach, które zaszły od momentu publikacji utworu do czasów współczesnych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Seria: Czytaj po polsku (17), ISSN 2720-5800 "Mendel Gdański" to nowela Marii Konopnickiej opublikowana w 1890 roku. Stanowiła odpowiedź pisarki na antysemityzm, który w tamtym czasie był problemem powszechnym w społeczeństwie polskim. Akcja noweli rozgrywa się w XIX-wiecznej Warszawie. Głównym bohaterem opowiadania jest tytułowy Mendel Gdański – stary, ubogi introligator, Żyd polskiego pochodzenia, który od 27 lat mieszka na tej samej ulicy. Wydarzenia opisane w noweli pokazują, z jakimi trudnościami na co dzień zmagał się starzec. Pomimo szerzącego się wokół antysemityzmu i przemocy Mendel Gdański nie zrezygnował ze swojej tożsamości i z uporem bronił własnej godności.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
„Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy” to pozycja obowiązkowa na półkach nauczycieli, wykładowców, lektorów, działaczy polonijnych, animatorów kultury, dziennikarzy, dyplomatów – jednym słowem wszystkich, którym prestiż języka polskiego w świecie leży na sercu i od których los i status języka polskiego na świecie zależy. Publikację stworzył zespół autorski w składzie: Władysław Miodunka, Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik, Romuald Cudak, Danuta Krzyżyk, Jan Mazur, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Kazimierz Ożóg, Adam Pawłowski, Dorota Praszałowicz, Anna Seretny, Roman Szul, Agnieszka Tambor, Tadeusz Zgółka (współpraca: Małgorzata Smereczniak, Karolina Graboń). Autorzy to jednocześnie zespół ekspertów powołany przez JM Rektora UŚ na mocy umowy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w styczniu 2017 roku w celu opracowaniu strategii nauczania i promocji języka polskiego w świecie, która miała uwzględniać: - nauczanie języka polskiego jako obcego we wszystkich grupach wiekowych, na wszystkich poziomach, zarówno w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego, jak i w innych formach; - promocję języka polskiego w świecie, wraz ze wskazaniem priorytetowych kierunków geograficznych i obszarów merytorycznych oraz narzędzi promocji; - koordynację działań oraz określenie zadań poszczególnych instytucji; - wskazanie zakresu niezbędnych zmian legislacyjnych i sposobów finansowania. Prace nad strategią ukończono w lipcu 2017 roku, książka ukazuje się w lipcu 2018 roku. Odległość czasowa niezbyt wielka, ale brzemienna w wydarzenia. Przede wszystkim w październiku 2017 roku została powołana do życia Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, instytucja, która przejęła zadania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynrodowej, ale też kilku innych działów, wydziałów i departamentów resortowych. Przed publikacją autorzy starali się wprowadzić konieczne zmiany, uwzględniające nową sytuację, choć nie zawsze było to możliwe. Autorzy diagnozują aktualny stan nauczania i promocji języka polskiego w świecie i sugerują najlepsze sposoby rozwikłania problemów, podpowiadają najlepsze rozwiązania. Zdajemy sobie sprawę, że szybka realizacja niektórych proponowanych zmian nie jest możliwa, gdyż wymagałaby ogromnych zmian systemowych – są to jednak plany maksimum, które pokazują bolączki i rzeczy ważne dla nauczycieli, uczniów, studentów, rodziców dzieci polskiego pochodzenia i cudzoziemców z różnych powodów uczących się języka polskiego (np. migrantów, uchodźców, ale też reemigrantów, którzy wchodzą w polski system edukacyjny), ważne także dla miłośników polskiej literatury, polskiego teatru i polskiego kina, przebywających za granicą, gdzie dostęp do dóbr kultury bywa bardzo ograniczony; dla polskich turystów, podróżników, pasażerów, którzy próżno oczekują polskich zapowiedzi w samolotach, polskojęzycznej obsługi w pociągach czy polskich napisów na takich lotniskach. Fragmenty tej publikacji będą przydatne na specjalnościach glottodydaktycznych, na podyplomowych studiach kształcących przyszłych nauczycieli języka polskiego jako obcego. Powinni po nią sięgnąć nauczyciele i wykładowcy, ale też studenci. Inspirację z tego opracowania winni czerpać ci, od których pewne zmiany, decyzje, możliwości wcielenia w życie proponowanych rozwiązań zależą. Opracowanie pokazuje stan na przełomie lat 2017 i 2018 – stan, który systemowo wciąż jest taki sam. Daje podstawę do przemyślenia, wskazuje, co można naprawić szybko i łatwo, a co wymaga o wiele większego wysiłku. Chcemy zdecydowanie podkreślić – a to bardzo ważne – że opracowanie pokazuje też wszystkie dotychczasowe osiągnięcia, sukcesy i mocne strony polskiej edukacji glottodydaktycznej oraz promocji Polski i języka polskiego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Temat: Status polszczyzny w świecie ; Glottodydaktyka polonistyczna ; Nazwy własne ; Przewartościowania stylowe ; Językoznawstwo ; Nowsze słownictwo ; Onomastyka ; Tacierzyństwo ; Stylistyka ; Czasowniki poliprefiksalne ; Języki słowiańskie ; Język mówiony ; Feminatywa ; Relacja ; Czasownik ; Egzaminy biegłości ; Nagłówek ; Język polski ; Struktura predykatowo-argumentowa ; Interiekcje wow ; Yes ; Słowotwórstwo ; Komunikowanie polityczne ; Nazwiska żeńskie ; Dialektologia ; Uzus ; Semantyka ; Frekwencja ; Neologizmy ; Język słoweński ; Norma językowa ; Profesor Witold Śmiech ; Okolicznik ; Czechy ; Interpunkcja okoliczników ; Telewizyjna transmisja sportowa ; Zmiany leksykalne ; Wpływy obcojęzyczne ; Odmiany polszczyzny ; Verba mentalis ; Toponomastyka ; Czasowniki ; Żeńskie nazwy zawodów ; Zapożyczenia ; Sufiks -owa ; Żeńskie nazwiska słowackie ; Czeskie ; Słoweńskie i polskie ; Zmiany w leksyce ; Demokratyzacja i wulgaryzacja języka ; Prasa ; Języki zachodniosłowiańskie ; Fitonimia ; Maksymy konwersacyjne ; Reguły grzecznościowe ; Składnia ; Kategoria przypadka ; Dopełniacz ; Biernik ; Stereotyp ojca ; Redefinicja stereotypu ; Blogi ojcowskie ; Zapożyczone interiekcje ; Wykrzykniki ; Angloamerykańskie zapożyczenia ; Interpunkcja polska ; Nazwy marketingowe ; Trend slow food fast ; Mikrotoponimia ; Miloš Zeman ; Wariancja ; Rekcja dopełniaczowa czasownika polskiego ; Zdanie ; Typologia wypowiedzeń ; Egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego ; Wypowiedzenie ; Egzaminy doniosłe ; Innowacja pedagogiczna
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej