Form of Work
Artykuły
(55)
Książki
(13)
E-booki
(8)
IBUK Libra
(8)
Publikacje naukowe
(6)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Publikacje fachowe
(1)
Status
available
(13)
Branch
Wypożyczalnia
(13)
Author
zbiorowa Praca
(3)
Bula Danuta
(2)
Bokus Barbara
(1)
Bugajski Marian
(1)
Cooper Pamela J
(1)
Cyran Maria
(1)
Cywińska Małgorzata
(1)
Giermakowska Alicja (1954- )
(1)
Goban-Klas Tomasz
(1)
Gonigroszek Dorota
(1)
Grzenia Jan
(1)
Grzybowska Agnieszka
(1)
Głowiński Michał
(1)
Hajzer Katarzyna
(1)
Haman Maciej
(1)
Hopfinger Maryla (1942- )
(1)
Jawor-Baranowska Jadwiga
(1)
Karczmarzyk Małgorzata Anna
(1)
Kita Małgorzata
(1)
Klichowski Michał
(1)
Klimek-Michno Katarzyna
(1)
Kloskowska Adriana
(1)
Kosińska Ewa (psycholog)
(1)
Kowalska Klaudia
(1)
Kozłowska Ewa aut
(1)
Marcjanik Małgorzata (1950- )
(1)
Nadolska Hanna
(1)
Olechowska Agnieszka
(1)
Orłowska-Popek Zdzisława
(1)
Pawlak Mirosław
(1)
Pawlak Nina
(1)
Paśko Jan Rajmund
(1)
Piotrowicz Anna
(1)
Rusiecki Mieczysław (1932- )
(1)
Szopski Marek
(1)
Tabisz Anna
(1)
Tomaszewska Agata
(1)
Udzik Beata
(1)
Urbanek Bogdan (1946- )
(1)
Urbański-Korż Ryszard
(1)
Warchał Mateusz (1978- )
(1)
Will Izabela
(1)
Witaszek-Samborska Małgorzata (1959- )
(1)
Wolny-Peirs Maja
(1)
Zawada Anna
(1)
Zbierzchowska Alicja
(1)
Łopata Andrzej
(1)
Żółkiewski Stefan (1911-1991)
(1)
Year
2020 - 2022
(3)
2010 - 2019
(60)
2000 - 2009
(8)
1990 - 1999
(2)
1970 - 1979
(3)
Time Period of Creation
2001-
(10)
Country
Poland
(76)
Language
Polish
(75)
English
(1)
Audience Group
Nauczyciele
(1)
Subject
Komunikacja językowa
(55)
Komunikacja werbalna
(13)
Język polski
(12)
Język
(6)
Dziecko
(5)
Etykieta językowa
(4)
Komunikacja
(4)
Komunikacja interpersonalna
(4)
Komunikacja niewerbalna
(4)
Komunikacja społeczna
(4)
Mowa
(4)
Język dziecka
(3)
Języki obce
(3)
Kultura języka
(3)
Nauczanie początkowe
(3)
Uczniowie
(3)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(2)
Emocje
(2)
Internet
(2)
Kompetencje komunikacyjne
(2)
Korpus językowy
(2)
Kultura żywego słowa
(2)
Mowa dziecka
(2)
Mówienie
(2)
Nauczanie
(2)
Nauczyciele
(2)
Rozmowa
(2)
Wychowanie
(2)
Świadomość językowa
(2)
Akty mowy
(1)
Autonomia
(1)
Bibliotekarz
(1)
Czytanie
(1)
Dobro
(1)
Drama (pedagog.)
(1)
Dzieci
(1)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(1)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(1)
Edukacja ekologiczna
(1)
Edukacja językowa
(1)
Edukacja medialna
(1)
Etnografia komunikacji
(1)
Etyka lekarska
(1)
Forum internetowe
(1)
Gotowość szkolna
(1)
Gry i zabawy
(1)
Głusi
(1)
Inteligencja
(1)
Interferencja językowa
(1)
Język angielski
(1)
Język polski (przedmiot szkolny)
(1)
Językowy obraz świata
(1)
Kompetencje językowe
(1)
Kompetencje kluczowe
(1)
Komunikacja medialna
(1)
Komunikacja międzykulturowa
(1)
Lateralizacja
(1)
Liczby
(1)
List motywacyjny
(1)
Literatura
(1)
Literatura polska
(1)
Multimedia
(1)
Młodzież
(1)
Młodzież głucha
(1)
Młodzież niepełnosprawna
(1)
Narodowy Korpus Języka Polskiego
(1)
Nauczanie języków obcych
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Norma językowa
(1)
Ocena szkolna
(1)
Opieka paliatywna
(1)
Oświata dorosłych
(1)
Pedagogika specjalna
(1)
Pedagogika wczesnoszkolna
(1)
Pisanie
(1)
Poprawność językowa
(1)
Pragmatyka lingwistyczna
(1)
Przemoc
(1)
Psycholingwistyka
(1)
Płeć kulturowa
(1)
Reklama
(1)
Rodzice
(1)
Rodzina
(1)
Semantyka lingwistyczna
(1)
Semiotyka
(1)
Skala Gotowości Szkolnej
(1)
Socjolingwistyka
(1)
Socjologia literatury
(1)
Starość
(1)
Stosunki interpersonalne
(1)
Sukces
(1)
Szkolnictwo
(1)
Słownictwo uczniów
(1)
Tekst
(1)
Teoria literatury
(1)
Terapia dziecka
(1)
Uczniowie klas początkowych
(1)
Uczucia
(1)
Umiejętności językowe
(1)
Unia Europejska
(1)
Subject: time
2001-
(9)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Subject: place
Polska
(2)
Genre/Form
Artykuł problemowy
(8)
Artykuł z pracy zbiorowej
(5)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(3)
Artykuł przeglądowy
(1)
Artykuł z czasopisma fachowego
(1)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(1)
Artykuł z czasopisma naukowego
(1)
Domain
Językoznawstwo
(8)
Edukacja i pedagogika
(6)
Media i komunikacja społeczna
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
76 results Filter
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 39419 (1 egz.)
E-book
In basket
Książka Agnieszki Olechowskiej to interdyscyplinarne kompendium wiedzy o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przydatne nauczycielom i innym profesjonalistom, rodzicom oraz studentom przygotowującym się do pracy w przedszkolu i w szkole. Autorka omówiła w niej teorię oraz praktykę kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odwołując się do polskich realiów, procedur oraz obowiązujących regulacji prawnych. Nakreśliła nowe kierunki rozwoju systemu edukacji – uniwersalne projektowanie w edukacji oraz zarządzanie różnorodnością w szkole. Szczegółowo przedstawiła przyczyny, objawy oraz możliwości dostosowania wymagań edukacyjnych i pomocy dydaktycznych dla dzieci doświadczających: · niepełnosprawności intelektualnej oraz ruchowej · uszkodzeń słuchu i wzroku · niedostosowania społecznego · specyficznych trudności w uczeniu się · zaburzeń komunikacji językowej · chorób przewlekłych (epilepsji, cukrzycy, astmy, mukowiscydozy i innych) · sytuacji kryzysowych lub traumatycznych · niepowodzeń edukacyjnych · zaniedbań środowiskowych · trudności adaptacyjnych · autyzmu Książka, którą trzymają Państwo w rękach, to wynik spotkania teorii z praktyką. Tutaj praktyka wynika z teorii, a teoria znajduje zastosowanie w praktyce. To książka dla nauczycieli proaktywnych, nastawionych na działanie, otwartych na rozważanie różnych opcji, chętnych do stawiania wielu kolejnych pytań. O Autorce: dr n. hum Agnieszka Olechowska – nauczyciel wczesnej edukacji, pedagog specjalny-logopeda, wykładowca Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, profesor wizytujący Florida University USA. Członek Zespołu Edukacji Elementarnej przy KNP PAN, kierownik autorskich studiów podyplomowych Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna, autorka kursu doskonalącego do pracy z dziećmi z opóźnieniami neurorozwojowymi Ruch dla Uczenia się – Move to Learn®. Autorka książek z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych (Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami. Wskazówki dla nauczycieli (APS 2001), Specjalne potrzeby edukacyjne. Spotkanie teorii z praktyką (PWN 2016), artykułów naukowych, poradników dla nauczycieli, programów kształcenia, e-learningowych kursów dla nauczycieli oraz narzędzi diagnozy pedagogicznej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Monografia dotyczy najważniejszych cech typologicznych języków Afryki Zachodniej i wspólnoty komunikacyjnej, uzasadniającej nazwanie tego regionu Afryki obszarem konwergencji i wspólnych cech arealnych. Autorzy łączą różne sposoby badania oraz tradycje opisu języków, dotychczas skupiające się na ujęciach synchronicznych i diachronicznych w obrębie rodzin językowych. Rozwijają tezę o obszarze konwergencji językowej Afryki Zachodniej, stanowiącą ważne zagadnienie w ramach lingwistyki arealnej i aktualny temat badawczy afrykanistyki. Złożoność i dynamikę językową Afryki Zachodniej ukazują przez pryzmat różnorodnych typów języka obejmujących pidżyny i języki migowe. Publikacja jest wynikiem międzynarodowej konferencji 3rd Symposium on West African languages, która odbyła się w dniach 26-29 września 2018 roku w Warszawie. Adresowana jest przede wszystkim do językoznawców zajmujących się typologią języków, komunikacją językową, lingwistyką kulturową, socjolingwistyką w wymiarze zarówno wewnątrzsystemowym, jak i porównawczym, pokazującym odrębności strukturalne między językami i wzajemne relacje między językami pozostającymi w kontakcie. Autorami monografii są specjaliści zajmujący się językami Afryki Zachodniej z ośrodków europejskich (Paryż, Neapol, Oslo, Brighton, Frankfurt n/Menem, Moskwa) i uniwersytetów nigeryjskich (Kano, Calabar, Benin, Ibadan) oraz językoznawcy z warszawskiego ośrodka afrykanistycznego. The monograph covers the main aspects of studies on West African languages related to the diversity of structural patterns and complexity of their linguistic assignment. It includes various topics ranging from linguistic description and conceptualization patterns to the sociolinguistics of contemporary refugee camps. Typological diversity is enriched with the presentation of pidgin structures and sign languages. Structural differences between languages are seen from a comparative perspective, which also indicates the areal dimension of linguistic processes. The presentations of linguists from both Europe and Africa develop the idea of convergence area in West Africa, which is motivated by the contact between languages of different affiliations to language families and common cultural basis of language development.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
W wieloautorskiej monografii Dziecko w sytuacjach stresowych pod redakcją naukową Małgorzaty Cywińskiej ukazano problematykę specyficznego rodzaju doświadczenia emocjonalnego, jakim jest dziecięcy stres, w dwóch niezwykle ważkich obszarach. Pierwszy z nich dotyczy stresowych interpersonalnych wymiarów rzeczywistości edukacyjnej dzieci, a drugi został poświęcony funkcjonalnemu, kulturowemu i informacyjno-komunikacyjnemu wymiarowi systemów edukacji jako źródłu stresu u dzieci. Autorzy poszczególnych tekstów zamieszczonych w niniejszej publikacji ukazują sytuacje stresowe dzieci w kategoriach dystresu, rozpatrują je w sposób interdyscyplinarny, wieloaspektowy, w odniesieniu do różnych stanowisk teoretycznych i empirycznych. Przywoływane przez nich stresowe obrazy rzeczywistości dzieci, wskazujące niekiedy na dramatyczny wymiar ich codzienności, który czyni ogromne szkody w ich psychice, w obszarze funkcjonowania emocjonalnego, społeczno-moralnego i poznawczego, domagają się naszej uwagi, poszukiwania środków zaradczych, stosowania różnych form wsparcia, podejmowania określonych działań naprawczych, terapeutycznych – czyli naszej ogromnej uważności. Problem tej uważności został podjęty w niniejszej monografii.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Polesie ; Języki słowiańskie ; Morfologia ; Dialektologia ; Dejna ; Współdziałanie ; Leksykografia gwarowa ; Geografia lingwistyczna ; Dialekt ; Polszczyzna ; Antroponimia ; Slang ; Rytuał ; Etnolingwistyka ; Komizm ; Język polski ; Styl ; Gwara ; Integracja ; Nazwisko ; Polski ; Bilingwizm ; Diachronia ; Onomastyka ; Dialektologia polska ; Nazwiska ; Dzieje polszczyzny ; Komunikacja językowa ; Odmiany komunikacyjno-stylowe języka ; Rzeczywistość językowa ; Stylistyka ; System aksjonormatywny ; Polityka językowa ; Italianizmy ; Włoszczyzna ; Polski język codzienny ; Wiek XX/XXI ; Wyraziste cechy ; Słowotwórstwo gwarowe a słowotwórstwo polszczyzny ogólnej (standardowej polszczyzny) ; Nazwy środków czynności ; Franciszek Wysłouch ; Regionalizmy leksykalne i semantyczne ; Metafora pojęciowa ; Metafora wyobrażeniowa ; Metonimia pojęciowa ; Polszczyzna pisana ; Metrum ; Akcentuacja ; Homonimia muzyczna ; Obrzędy weselne ; Pieśni weselne ; Polskie mówienie kresowe ; Ukraińskie gwary chełmskie ; Zapożyczenia językowe ; Kontrakcja samogłosek ; Frekwencja ; Pogranicze językowe ; Interferencje ; Synchroniczna i diachroniczna perspektywa badawcza ; Leksykografia słoweńska ; Slawizmy ; Leksyka słoweńska ; Gwary mazurskie ; Polsko-niemieckie kontakty językowe ; Dialektologia słowiańska ; „odfleksyjnianie” ; Pojęcie „granica” ; Nazwy części ciała ; Polski język narodowy ; Styl poetycki ; Językoznawcy polscy ; Dialekty kaszubskie ; Kaszubski język literacki ; Neologizmy ; Zamowa ; Interferencja językowa ; Gwary przejściowe ; Struktura językowa gwary a system gwarowy ; Polska i ukraińska gwara Kolechowic ; Tekst gwarowy ; Struktura fonetyczna gwary stepowej ; Procesy fonetyczne ; Wulgaryzmy ; Język indoeuropejski ; Bohemizmy ; Interferencje językowe ; Kalki ; Zapożyczenia ; Słowacki ; Imię ; Socjolekt ; Tożsamość narodowa ; Technologia komunikacyjnojęzykowa
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Czynnikiem kształtującym relacje jest stosunek uczniów do nauczycieli, a także nauczycieli do uczniów. Stosunek ten zaś jest zmienny w czasie. Z tego powodu podobną zmiennością charakteryzować się będą również same relacje. Rozważania nad nimi są zatem ciągle aktualne. Rola nauczyciela w szkole jest jasno określona – polega ona na uczeniu i wychowywaniu. Jako że jest to obowiązek wynikający wprost ze stosunku pracy, większość nauczycieli stara się to robić w sposób odpowiedziany i rzetelny. Określona jest także rola ucznia – ma on nabywać umiejętności przewidziane w programie nauczania oraz poddawać się działaniu procesu wychowawczego. O ile jednak nauczyciel musi robić to, co ma przykazane, o tyle uczeń może, ale nie musi. Nauczyciel podejmuje się wypełniać swoje obowiązki świadomie i dobrowolnie, natomiast uczeń jest objęty obowiązkiem uczęszczania do szkoły. Z tego powodu ich relacje są rożne. To przede wszystkim nauczyciel powinien dbać o poprawne relacje, aby ucznia nie zrażać do nauki, a wręcz przeciwnie – zachęcać. Poprawne relacje to nie „nadskakiwanie” uczniom, ale rozważne działania w celu ich mobilizacji. Tematem wiodącym w niniejszej monografii jest uczeń i nauczyciel we współczesnej szkole w rożnych kontekstach pedagogicznej rzeczywistości. Pisząc o współczesnych problemach pedagogiki, nie można zapominać o jej przeszłości. Od tego nie da się uciec, bowiem przeszłość zawsze wywiera piętno na współczesności. Publikacja ukazuje, jak rożne czynniki – na pozór nieistotne – mogą wpływać na relacje uczeń–nauczyciel. Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują refleksje nad wpływem sposobu i rodzaju nauczania oraz innowacyjnych działań nauczyciela na relacje uczeń–nauczyciel. Odrębnym i ważnym zagadnieniem poruszanym przez nich jest oddziaływanie rożnych czynników – w tym między innymi roli samego nauczyciela, jak również czynników pozadydaktycznych – na relacje uczeń–nauczyciel.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Słownictwo gwarowe ; Język literacki ; Gwara polska ; Cechy fonetyczne ; Cechy morfologiczne ; Cechy morfonologiczne ; Cechy słowotwórcze ; Cechy leksykalne ; Kontakty białorusko-polskie ; Północno-zachodnie zasięgi dialektalne ; Gwary kieleckie ; Historia badań dialektologicznych ; Indoeuropeistyka ; Językoznawstwo historyczno-porównawcze ; Gwary góralskie ; Język narodowy ; Kategoria słowotwórcza ; Historia prasy ; Poprawność ; Polszczyzna północnokresowa ; Lituanizmy ; Czasownik ; Okres przedliteracki języka słowackiego ; Polonizmy profesjonalne ; Polonizmy administracyjne i prawne ; Regionalna odmiana języka polskiego ; Kategoria gramatyczna ; Rodzaj ; Błąd językowy ; Komunikacja apodyktyczna ; Komunikacja deliberatywna ; Figura konceptualna ; Idiolekt ; Daugavpils ; Słowotwórstwo ludowe ; Funkcje formantów ; Kategoryzacja słowotwórcza ; Księga grodzka ; Dialektologia ; Składnia ; Wpływy językowe ; Wariantywność ; Stary ukraiński język literacki z XVII w ; Kazanie barokowe ; Wpływ polski ; A. Radziwiłowski ; Słownictwo ludowe ; Nazwa a desygnat ; Wartościowanie ; Mechanizmy nazwotwórcze ; Synchronia ; Leksyka archaiczna ; Homonimia ; Chronia ; Słowotwórstwo dialektów polskich ; Derywacja morfologiczna w dialektach polskich ; Wartość stylistyczna ; Polszczyzna kresowa ; Spółgłoski tylnojęzykowe ; Obrzędowość ; Frazeologizm biblijny ; Reportaż literacki ; Język/dialekt ; Ukrainizmy ; Białorutenizmy ; Fitonimy ; Język matematyki ; Terminologia matematyczna ; Ex lingua stulta veniunt incommoda multa ; Toponomastyka ; Mikrotoponimy ; Klasyfikacja strukturalna ; Kryterium morfologiczne ; Karol Dejna ; Gwary laskie ; Gwary śląskie ; Afiks ; Syberia ; Frazeologia ; Leksyka ; Glottodydaktyka ; Dialekt ; Kontakty językowe ; Kultura ludowa ; Norma ; Górny Śląsk ; Słownik historyczny języka słowackiego ; Religia ; Język polski ; Fleksja ; Interferencja ; Historia języka polskiego ; Romanistyka ; Gwara ; Slawistyka ; Zapożyczenie ; Uzus ; Semantyka ; Leksykografia ; Bilingwizm ; Diachronia ; Onomastyka ; Dialektologia polska ; Słowotwórstwo ; Biblia ; Ekspresywność ; Etymologia ; Język polski XVII–XVIII w ; Polacy ; Zapożyczenia ; Tożsamość narodowa ; Kodyfikacja
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Semantics ; Functions of onyms ; Nazwy własne ; Nazwy ekspresywne ; Funkcje onimów ; Urban slogans ; Językoznawstwo historyczne ; Advertising ; Social communication ; Urbonymy ; Hasła miast ; Slogany ; Urbonimia ; Terminology ; Niepodległość ; Structural types ; Nazewnictwo ; Nazwy ras kotów ; Typy strukturalne ; Modern Greek ; Cretan dialect ; Wartość ; Język nowogrecki ; Dialekt kreteński ; Nazwy wodne ; Anthroponomy ; Male names ; Names’ variants ; Polish-east slavic borderland ; Imiona męskie ; Warianty imion ; Pogranicze polsko- wschodniosłowiańskie ; David’s Psalter ; Sociolect of the nobility ; Socjolekt szlachecki ; Repatrianci ; Spokrewnione języki ; Slogans ; Tłumaczenie literackie ; Leksykalne ekwiwalenty ; Definicja ; Historyczne realia ; Indywidualistyczne właściwości ; Gramatyczne odpowiedniki ; Nazwy pojazdów ; Środki transportu ; Lexis ; Names of vehicles ; Means of transport ; Humour ; Pragmalinguistics ; French jokes ; Speech genre ; Pragmalingwistyka ; Dowcipy francuskie ; Pragmatyka historyczna ; Dialog staropolski ; Wyrażenia metatekstowe ; Historical linguistics ; Dialektologia ; Mieszkańcy wsi ; Semantyka ; Definition ; Dictionary ; Phraseology ; Archaic lexis ; Prasa polska ; Column ; Review ; Wartościowanie ; Leksyka gwarowa ; Dialectal lexis ; Dialect stylization ; Dialectology ; Stylistics ; Obyczaj środowiskowy ; Zachowanie językowe ; Stowarzyszenie kobiece ; Ethos ; Environmental custom ; Linguistic behavior ; Women’s association ; Nazwy żeńskie ; Reklama ; Emancipation ; Cat breed names ; Nacechowanie stylistyczne ; Surname ; Meaning ; Stylistic value ; Emancypacja ; Frazeologia ; Motywacja ; Gatunek ; Hydronyms ; Wolność ; Antroponimia ; Fantasy ; Psałterz Dawidów ; Oryginał ; Imiona ; Kontekst ; Gender ; Leksykon ; Znaczenie ; Komizm ; Dialog ; Historia języka polskiego ; Felieton ; Gwara ; Słownictwo ; Historical pragmatics ; Archaizmy ; History of polish language ; Gatunek mowy ; Nazwisko ; XIX wiek ; Onomastyka ; Stylistyka ; Polish Journalism genre ; Komunikacja społeczna ; Motivation ; Feminizm ; Etos ; Stylizacja gwarowa ; Mikołaj Rej ; Recenzja ; Feminism ; Female names ; Vocabulary ; Borderland Polish language ; Local dialect ; Repatries ; Polszczyzna przeniesiona ; Onomastics ; Anthroponymy ; Forenames ; Proper names ; Expressive names
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń. The periodical (annual) Rozprawy Komisji Językowej Łódzkiego Towarzystwa Naukowego / Dissertations of Language Committee of Lodz Learned Society was established in 1954. Articles featured in Dissertations of Language Committee of Lodz Learned Society concentrate on issues from numerous linguistic fields which present various research methodologies. Treatises and articles are of theoretical-methodological and material representing nature. Apart from papers in Polish studies, Dissertations of Language Committee of Lodz Learned Society publishes also Slavonic articles and compendious works with reference to Indo-European state. The authors of articles are mainly linguists from Lodz; however, besides them there are scientists from outside Lodz and abroad who represent all generations.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again