Form of Work
Artykuły
(1627)
Książki
(576)
Publikacje naukowe
(426)
Publikacje fachowe
(160)
E-booki
(41)
IBUK Libra
(41)
Publikacje dydaktyczne
(32)
Poradniki i przewodniki
(14)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(8)
Publikacje popularnonaukowe
(8)
Filmy i seriale
(6)
Druki ulotne
(4)
Proza
(3)
Publikacje informacyjne
(1)
Status
available
(552)
unavailable
(31)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(583)
Czytelnia
(1)
Author
Teodorczyk Marcin (1980- )
(15)
Zając Michał (1964- )
(13)
Siemionow Justyna
(12)
zbiorowa Praca
(10)
Bartkowiak Kinga
(9)
Gmitrowicz Agnieszka (1953- )
(8)
Goetz Magdalena
(8)
Jędrzejko Mariusz (1959-)
(8)
Kubala-Kulpińska Aleksandra
(8)
Trojan Elżbieta
(8)
Gordon Thomas (1918-2002)
(7)
Jędrzejko Mariusz
(7)
Matysiak-Błaszczyk Agata
(7)
Wilczyńska Agnieszka
(7)
Woynarowska Barbara (1940- )
(7)
Melosik Zbyszko (1956- )
(6)
Paszkiewicz Aneta
(6)
Pisarska Agnieszka
(6)
Alicja Tł wstęp
(5)
Bembenista Ewa
(5)
Bugajski Jarosław
(5)
Bula Danuta
(5)
Cybal-Michalska Agnieszka (1973- )
(5)
Grudziewska Ewa
(5)
Jaczewski Andrzej (1929- )
(5)
Kanclerz Bożena
(5)
Konaszewski Karol
(5)
Makara-Studzińska Marta
(5)
Naprawa Renata
(5)
Peret-Drążewska Paulina
(5)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(5)
Sujak Elżbieta
(5)
Tanajewska Alicja
(5)
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (Lublin )
(5)
Łoskot Małgorzata
(5)
Borecka-Biernat Danuta (1959- )
(4)
Galas Barbara
(4)
Gaś Zbigniew Bronisław (1952- )
(4)
Hillebrandt Bogdan
(4)
Jurczyk Marcin
(4)
Kendall Philip C. (1950- )
(4)
Kołakowski Artur
(4)
Larek Michał
(4)
Lewandowicz-Nosal Grażyna (1963- )
(4)
Młodożeniec Anita
(4)
Piorunek Magdalena
(4)
Przecławska Anna (1929-2010)
(4)
Rola Jarosław
(4)
Sołtysiak Teresa (1952- )
(4)
Szczygieł Marta
(4)
Szwedzik Adam
(4)
Tylewska-Nowak Beata
(4)
Tyszkowa Maria (1932-1993)
(4)
Wołkowicz Marcin
(4)
Andrzejewski Adam (pedagog)
(3)
Bakaluk Joanna
(3)
Bernacka Ryszarda Ewa
(3)
Białecka Bogna (1971- )
(3)
Bidziński Karol
(3)
Bobik Bogumiła
(3)
Bomba Jacek
(3)
Borucka Anna (1960- )
(3)
Bębas Sylwester (1981- )
(3)
Chmielowski Marcin
(3)
Czerwińska Kornelia
(3)
Dąbrowska Anna (pedagog)
(3)
Gmerek Tomasz
(3)
Grabowska Małgorzata (pedagog)
(3)
Hamer Hanna
(3)
Hoffmann Beata (1964- )
(3)
Horosiewicz Beata
(3)
Jakubowicz Edward
(3)
Jakubowska Iwona
(3)
Jakubowska Iwona (nauki społeczne)
(3)
Jankowiak Barbara
(3)
Jankowiak Barbara (pedagog)
(3)
Jusewicz-Kalter Ewa
(3)
Kania Sławomir
(3)
Karłyk-Ćwik Anna
(3)
Kmiecik-Jusięga Karolina
(3)
Komender Jadwiga
(3)
Kozaczuk Franciszek
(3)
Kozak Stanisław (psycholog)
(3)
Kozakiewicz Mikołaj
(3)
Kruszyńska Elżbieta
(3)
Kurtek Paweł
(3)
Lasota Agnieszka
(3)
Marek Inocenty
(3)
Mazlish Elaine
(3)
McDowell Josh (1939- )
(3)
Moleda Joanna
(3)
Myszka-Strychalska Lucyna
(3)
Netczuk-Gwoździewicz Marzena
(3)
Nowel Ewa
(3)
Obuchowska Irena (1932-2016)
(3)
Opora Robert
(3)
Plopa Mieczysław (1948- )
(3)
Portrety Literackie Pisarzy Dla Dzieci I Młodzieży
(3)
Pospiszyl Kazimierz (1938- )
(3)
Przybylski Błażej
(3)
Year
2020 - 2022
(135)
2010 - 2019
(1688)
2000 - 2009
(179)
1990 - 1999
(99)
1980 - 1989
(65)
1970 - 1979
(55)
1960 - 1969
(26)
1950 - 1959
(5)
Time Period of Creation
2001-
(754)
1989-2000
(9)
1945-1989
(7)
1901-2000
(3)
1901-1914
(1)
Country
Poland
(2253)
Language
Polish
(2246)
English
(5)
Audience Group
Nauczyciele
(36)
Bibliotekarze
(22)
Rodzice
(19)
Szkoły podstawowe
(17)
Nauczyciele języka polskiego
(12)
Pedagodzy
(12)
Psycholodzy
(11)
Gimnazja
(7)
Klasa 5.
(7)
Klasa 6.
(7)
Klasa 4.
(6)
Doradcy zawodowi
(5)
Psychoterapeuci
(5)
Szkoły wyższe
(5)
Szkoły średnie
(5)
Pedagodzy resocjalizacyjni
(4)
Pedagodzy szkolni
(4)
Klasa 3.
(3)
Młodzież
(3)
Nauczyciele szkół podstawowych
(3)
Socjolodzy
(3)
Terapeuci
(3)
14-17 lat
(2)
Dyrektorzy szkół
(2)
Klasa 2.
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Przedszkola
(2)
9-13 lat
(1)
Dzieci
(1)
Nauczyciele gimnazjów
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
(1)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1)
Pedagodzy specjalni
(1)
Pracownicy socjalni
(1)
Szkoły ponadgimnazjalne
(1)
Wychowawcy klas
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(6)
Literatura francuska
(1)
Subject
Młodzież
(1408)
Dzieci
(188)
Dziecko
(137)
Młodzież trudna
(104)
Młodzież szkolna
(102)
Rodzina
(81)
Internet
(76)
Uczniowie
(71)
Wychowanie w rodzinie
(69)
Wychowanie
(67)
Czytelnictwo młodzieży
(64)
Niedostosowanie społeczne
(59)
Agresywność
(57)
Nauczyciele
(54)
Narkomania
(52)
Pedagogika resocjalizacyjna
(52)
Twórczość dzieci i młodzieży
(48)
Alkoholizm
(47)
Literatura dla młodzieży
(46)
Zachowania ryzykowne
(44)
Cyberprzemoc
(43)
Literatura dla dzieci i młodzieży
(41)
Samobójstwo
(38)
Rozwój psychofizyczny młodzieży
(35)
Alkoholizm dzieci i młodzieży
(32)
Depresja psychiczna
(32)
Postawy
(32)
Szkolnictwo
(32)
Przemoc
(31)
Dojrzewanie
(30)
Czytelnictwo dzieci
(29)
Patologia społeczna
(29)
Socjoterapia
(29)
Czytelnictwo dzieci i młodzieży
(28)
Socjalizacja
(28)
Uzależnienie (nałóg)
(28)
Narkomania dzieci i młodzieży
(27)
Rzeczywistość wirtualna
(27)
Czytelnictwo
(26)
Narkotyki
(26)
Psychiatria dzieci i młodzieży
(25)
Profilaktyka społeczna
(24)
Promocja czytelnictwa
(24)
Wartość
(24)
Zapobieganie
(24)
Rodzice
(23)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(23)
Nastolatki
(22)
Nałóg
(22)
Psychoterapia
(22)
Dziecko trudne
(21)
Język polski
(21)
Literatura dla dzieci
(21)
Relacje międzyludzkie
(21)
Tematy i motywy
(21)
Młodzież niepełnosprawna umysłowo
(20)
Uczniowie gimnazjów
(20)
Biblioteki szkolne
(19)
Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną
(19)
Nauczanie
(19)
Psychologia młodzieży
(19)
Wsparcie społeczne
(19)
Wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
(19)
Agresja
(18)
Aspiracje
(18)
Kultura masowa
(18)
Literatura polska
(18)
Stres
(18)
Subkultura
(18)
Zachowanie
(18)
Profilaktyka szkolna
(17)
Psychologia dziecka
(17)
Subkultury
(17)
Zaburzenia zachowania
(17)
Młodzież niepełnosprawna
(16)
Osobowość
(16)
Szkoła
(16)
Wykluczenie społeczne
(16)
Poczucie własnej wartości
(15)
Powieść
(15)
Studenci
(15)
Telewizja
(15)
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)
(15)
Wartości
(15)
Bezrobocie
(14)
Edukacja medialna
(14)
Pedagogika społeczna
(14)
Uzależnienia
(14)
Uzależnienia medialne
(14)
Świadomość społeczna
(14)
Media społecznościowe
(13)
Przemoc w szkole
(13)
Stosunki interpersonalne
(13)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(13)
Środki masowego przekazu
(13)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(12)
Dziewczęta
(12)
Kobieta
(12)
Leczenie
(12)
Lęk
(12)
Subject: work
Czarny młyn
(2)
Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
(2)
Hunger Games
(2)
Amelia i Kuba
(1)
Ania z Zielonego Wzgórza
(1)
Bohater literatury dziecięcej i młodzieżowej z okresu PRL-u
(1)
Chronicles of Narnia
(1)
Diady, kliki, gangi
(1)
Dziecko i nastolatek w żałobie
(1)
Fablehaven
(1)
Franciszka
(1)
Harry Potter
(1)
Harry Potter and the philosopher's stone
(1)
Książka twarzy
(1)
M jak dżeM
(1)
Most nad Missisipi
(1)
Mój najlepszy przyjaciel
(1)
Młodzi a bieda
(1)
Oni
(1)
Pamiętnik Laury
(1)
Pan Samochodzik
(1)
Poczwarka
(1)
Pozalekcyjna edukacja kulturalna w teorii i praktyce
(1)
Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie
(1)
Ronja Rövardotter
(1)
Skam (serial telewizyjny)
(1)
Skarb Troi
(1)
Szatan z siódmej klasy
(1)
Tamten brzeg
(1)
Ten z naprzeciwka
(1)
Wiedza, wzruszenia, reflekcje, zabawa, opowieści
(1)
Wiedźmin
(1)
Wśród ludzi
(1)
Żywot człowieka poczciwego
(1)
Subject: time
2001-
(504)
1901-2000
(52)
1989-2000
(43)
1945-1989
(22)
2001-0
(14)
1801-1900
(4)
1918-1939
(4)
1901-1914
(3)
1914-1918
(2)
1501-1600
(1)
1939-1945
(1)
Subject: place
Polska
(171)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(6)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(4)
Stany Zjednoczone (USA)
(3)
Województwo lubelskie (1999- )
(3)
Województwo małopolskie (1999- )
(3)
Województwo podkarpackie (1999- )
(3)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(2)
Europa
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Kutno (woj. łódzkie)
(2)
Lublin (woj. lubelskie)
(2)
Niemcy
(2)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(2)
Województwo lubuskie (1999- )
(2)
Województwo mazowieckie (1999- )
(2)
Województwo warmińsko-mazurskie (1999- )
(2)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(1)
Brzeg (woj. opolskie ; okręg)
(1)
Bytom (woj. śląskie)
(1)
Chiny
(1)
Cieszyn (woj. śląskie)
(1)
Goleniów (woj. zachodniopomorskie ; okręg)
(1)
Goniądz (woj. podlaskie, pow. moniecki, gm. Goniądz)
(1)
Japonia
(1)
Jarocin (woj. wielkopolskie)
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(1)
Kostroma (Rosja)
(1)
Lubelszczyzna
(1)
Norwegia
(1)
Nowa Zelandia
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Pahiatua (Nowa Zelandia)
(1)
Pasłęk (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Powiat gnieźnieński (woj. wielkopolskie)
(1)
RPA
(1)
Ratyzbona (Niemcy)
(1)
Słowacja
(1)
Słupsk (woj. pomorskie)
(1)
Służew (Warszawa ; część miasta)
(1)
Tallinn (Estonia)
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Tychy (woj. śląskie)
(1)
Wilga (woj. mazowieckie, pow. garwoliński, gm. Wilga)
(1)
Wilno (Litwa ; okolice)
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Województwo śląskie (1999- )
(1)
Zbąszyń (woj. wielkopolskie, pow. nowotomyski, gm. Zbąszyń)
(1)
Zielona Góra (woj. lubuskie)
(1)
Genre/Form
Artykuł z pracy zbiorowej
(390)
Artykuł problemowy
(345)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(161)
Artykuł z czasopisma fachowego
(88)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(82)
Raport z badań
(82)
Artykuł z czasopisma naukowego
(64)
Praca zbiorowa
(43)
Artykuł fachowy
(31)
Artykuł przeglądowy
(23)
Poradnik
(21)
Scenariusz zajęć
(21)
Opracowanie
(17)
Utwory sceniczne dla dzieci
(17)
Podręcznik
(12)
Wywiad dziennikarski
(12)
Monografia
(11)
Publikacje
(10)
Case study (studium przypadku)
(9)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(7)
Antologia
(5)
Artykuł monograficzny
(5)
Bibliografia
(5)
Recenzja
(5)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(4)
Poradniki
(4)
Artykuł z czasopisma ekonomicznego
(3)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(3)
Literatura dla dzieci
(3)
Wydawnictwa popularne
(3)
Artykuł z czasopisma
(2)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(2)
Dane statystyczne
(2)
Film
(2)
Księga pamiątkowa
(2)
Literatura
(2)
Literatura dla młodzieży
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Powieść
(2)
Przepisy kulinarne
(2)
Raport
(2)
Recenzja naukowa
(2)
Relacja z wydarzenia
(2)
Scenariusz imprezy szkolnej
(2)
Scenariusze zajęć
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Biografia
(1)
Biogram
(1)
Blogi
(1)
Broszura
(1)
Debata
(1)
Dzieci
(1)
Fantasy
(1)
Film polski
(1)
Gry komputerowe
(1)
Gry online
(1)
Hip-hop (muzyka)
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opowiadanie dziecięce
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Podręczniki
(1)
Poezja polska
(1)
Program wychowawczo-profilaktyczny
(1)
Programy nauczania dla gimnazjów specjalnych
(1)
Programy nauczania dla szkół podstawowych specjalnych
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Rap
(1)
Reportaż problemowy
(1)
Scenariusz
(1)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(1)
Skrypt (typ publikacji)
(1)
Teatr dla dzieci i młodzieży
(1)
Twórczość literacka dzieci i młodzieży
(1)
Twórczość literacka dzieci i młodzieży polska
(1)
Wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(365)
Socjologia i społeczeństwo
(289)
Psychologia
(220)
Medycyna i zdrowie
(78)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(52)
Literaturoznawstwo
(39)
Informatyka i technologie informacyjne
(36)
Media i komunikacja społeczna
(31)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(22)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(17)
Kultura i sztuka
(16)
Historia
(10)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(10)
Kultura fizyczna i sport
(9)
Biologia
(6)
Językoznawstwo
(5)
Nauka i badania
(4)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Praca, kariera, pieniądze
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Inżynieria i technika
(1)
2254 results Filter
E-book
In basket
Publikacja dotyczy rozwoju opieki społecznej nad dzieckiem w Polsce międzywojennej na przykładzie działalności Łódzkiego Oddziału Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Rozważania na temat pracy Towarzystwa, mającej na celu poprawę życia dziecka i tworzenie szans jego rozwoju, poprzedza prezentacja problemów społeczno-ekonomicznych łódzkich rodzin robotniczych w latach Drugiej Rzeczypospolitej, związanych przede wszystkim z warunkami życia, opieką zdrowotną, wychowaniem dziecka i jego edukacją. Autorka przedstawia pionierskie działania Łódzkiego Oddziału Towarzystwa na tle funkcjonowania oddziałów w całej Polsce; zajmuje się takimi formami opieki instytucjonalnej, jak: ogniska, przedszkola, świetlice, kolonie i półkolonie oraz specjalistyczne przychodnie lekarskie, dzięki którym skutecznie rozwiązywano problemy zdrowotne dzieci i ich rodzin. Przywołuje nazwiska wielkich polskich społeczników i innowatorów w zakresie zabezpieczania bytu i praw dziecka. Ukazuje również aktywność ugrupowań politycznych, w tym Polskiej Partii Socjalistycznej, na polu opieki społecznej. Książka w dużej mierze uzupełnia wiedzę na temat sytuacji dziecka robotniczego i funkcjonowania różnych form wspierania osób potrzebujących opieki w Polsce międzywojennej. […] Zapoznanie się z historią bardzo zróżnicowanych działań, obejmujących przede wszystkim najuboższą grupę najmłodszych, może skłaniać do refleksji nad aktualnymi problemami i sposobami ich rozwiązywania. Z recenzji prof. dr hab. Stefanii Walasek
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Monografia koncentruje się wokół zagadnień istotnych dla wychowania i profilaktyki zachowań ryzykownych pod względem teoretycznym i praktycznym. Omawia rolę wartości w procesie dojrzewania osobowego oraz rolę nauczyciela w wychowaniu do wartości, aksjologiczny wymiar programów profilaktycznych, preferowane wartości wychowanków opieki zastępczej w Polsce, obowiązki etyczne społeczeństwa wobec dzieci z rodzin z problemem alkoholowym czy opinię współczesnej młodzieży na temat rodziny. Jest to ujęcie interdyscyplinarne, głównie psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne, zawierające wiele interesujących rozwiązań metodycznych, m.in. próbę konstrukcji narzędzia do pomiaru „pozytywnego rozwoju młodzieży”, profilaktykę wobec dzieci wysoko wrażliwych czy młodzieży używającej substancji psychoaktywnych. Publikacja omawia profilaktykę w kontekście psychologii sportu, a także w wsparcie społeczne jako profilaktykę niekorzystnych następstw starzenia się i starości
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Proponowana publikacja stanowi drugą, uzupełniającą część monografii, dotyczącej diagnozy pozytywnej w resocjalizacji (Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, UŚ, Katowice 2015). Autorka przedstawia w niej model diagnozy w ujęciu komplementarnym, jednak akcentującym podejście pozytywne do procesu poznania jednostki niedostosowanej społecznie. Wychodząc od ogólnych koncepcji człowieka i jego wychowania, proponuje model integralny, wielowymiarowy procesu jego stawania się oraz adekwatny do przyjętych założeń teoretycznych model diagnozy jego potencjałów. Publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza jest rozbudowaną w stosunku do poprzedniej publikacji (2015) prezentacją założeń teoretyczno-metodologicznych diagnozy pozytywnej w resocjalizacji, zaś druga zawiera propozycje konkretnych modeli diagnozy indywidualnych właściwości i potencjałów człowieka, które należy zidentyfikować i wykorzystać w procesie wewnętrznej przemiany lub w procesie wspierania rozwoju jednostki. Druga część ma zatem wymiar bardziej praktyczny, obejmując modele diagnozy osobowości w ujęciu poznawczym i uzupełniające rozpoznanie modele diagnozy istotnych cech osobowości ważnych dla oceny niedostosowania społecznego, a także modele badania potencjału kreacyjnego jednostki wyznaczające wprost przebieg procesu rozwoju – procesu „stawania się” człowieka. Szczególny walor metodologiczny i jednocześnie metodyczno-praktyczny tej publikacji wiąże się z przedstawieniem w aneksie konkretnych i rozbudowanych diagnoz przypadków, dokonanych z wykorzystaniem wybranych narzędzi, które mogą służyć jako przykład modelowego postępowania diagnostycznego służącego bezpośrednio diagnozie projektującej. Zaprezentowane teoretyczne podejście pozytywne do diagnozy dla potrzeb resocjalizacji wraz z jego egzemplifikacją i konkretyzacją w formie przedstawienia modelowych rozwiązań w obszarze postępowania diagnostycznego, może być przydatne w rozwijaniu świadomości metodologicznej i diagnostycznej zarówno teoretyków jak i praktyków, zajmujących się edukacją i reedukacją. Podkreślić należy, że na polskim rynku wydawniczym nie ma kompleksowego opracowania obejmującego przedmiot, założenia teoretyczne i metodologiczne, oraz propozycje rozwiązań metodologicznych (zestaw technik i narzędzi) diagnozy resocjalizacyjnej w ujęciu pozytywnym. Ewa Wysocka, Prof. UŚ dr hab. nauk humanistycznych, pedagog i psycholog, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Śląskiego i Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, profesor nadzwyczajny w Zakładzie Teorii Wychowania (UŚ) i Zakładzie Psychoprofilaktyki (AJD). Specjalizuje się w problematyce młodzieży, metodologii oraz diagnostyce psychopedagogicznej. Autorka, współautorka i redaktorka 22 opracowań zwartych i ponad 350 artykułów. Do najważniejszych książek zalicza: Młodzież a religia. Społeczny wymiar religijności młodzieży (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000); Religijność a tolerancja – obszary zależności (Wydawnictwo Nomos, Kraków 2000); Człowiek a środowisko życia – podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007); Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008/2009); Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009/2010); „Kim jestem i kim mogę się stać”. Niektóre problemy okresu dorastania związane z wyborem zawodu (Ministerstwo Edukacji Narodowej, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2011); Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie (Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2001; współautor A. Nowak); Diagnoza psychopedagogiczna (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006; współautor E. Jarosz); Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie – zagrożenia rozwojowe i społeczne (redakcja; Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012); Diagnostyka pedagogiczna, Oficyna Impuls, Kraków 2013), Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, Wyd. UŚ, Katowice 2015). Autorka wielu wystandaryzowanych narzędzi dia (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka przybliża specyfikę funkcjonowania młodego człowieka, zarówno w kontekście realizowanych zadań rozwojowych, jak i przeżywanych problemów oraz potencjalnych zagrożeń dla tegoż rozwoju. Na jej zawartość składają się cztery rozdziały. Dwa pierwsze koncentrują się na specyfice wyzwań, jakie niesie ze sobą okres adolescencji. Z kolei dwa ostatnie poruszają problematykę zagrożeń najczęściej spotykanych w tym okresie rozwojowym. Okres adolescencji często jest określany jako trudny okres w życiu człowieka i wyzwanie dla rodziców i nauczycieli nastolatków. Pogłębione spojrzenie, uwzględniające wiele perspektyw może sprzyjać innemu podejściu – konstruktywnemu i rozumiejącemu, skoncentrowanemu na zadaniach rozwojowych okresu adolescencji. Książka koncentruje się na problemach funkcjonowania adolescentów. Autorzy rozdziałów przyjmują różne perspektywy spojrzenia psychologiczną, socjologiczną i pedagogiczną, co czyni książkę opracowaniem interdycyplinarnym
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Publikacja ma na celu dostarczanie teorii i koncepcji wspomagających zrozumienie procesów zachodzących w rodzinie, przedstawia też próbę uchwycenia problemów, z jakimi zmaga się współczesna rodzina, w tym zachowań problemowych dzieci i młodzieży, czy następstw wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie. Opracowanie stanowi zbiór prac teoretycznych i doniesień z badań dotyczących roli rodziny w procesie wychowania. Jest to rodzaj punktowego naświetlania wychowawczej funkcji rodziny, która pełni wiele różnych ról, dzieli te funkcje na instytucjonalne i osobowe. Monografia porusza m.in. problem znaczenia rodziny w formowaniu charakteru w okresie dorastania, spectrum zagadnień związanych z ojcostwem, czy potrzeb pokolenia cyfrowego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Część monograficzna tomu 2/2018 „Chowanny” pod redakcją Katarzyny Borzuckiej-Sitkiewicz została zatytułowana Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna. W kulturze współczesnych społeczeństw wysoko uprzemysłowionych, nazywanej w refleksji filozoficznej i socjologicznej kulturą późnej nowoczesności, identyfikuje się szereg zjawisk, które mogą być postrzegane w kategoriach dominującego dyskursu. Wśród nich najczęściej wskazuje się na indywidualizm, racjonalność, technologizację, komercjalizację różnych sfer życia czy hedonizm jako wyznacznik dobrostanu. Zjawiska te mają bezpośrednie odzwierciedlenie w stosunku do własnego ciała, wyrażają się w pojmowaniu zdrowia i choroby oraz w postawach wobec tych stanów u siebie i u innych, a także ujawniają się w specyficznych zachowaniach, które wprawdzie są związane ze zdrowiem, ale niekoniecznie w sensie pozytywnym (np. merkantylizacja podejścia do ciała, ujmowanie naturalnych procesów w kategoriach zdefiniowanych problemów medycznych itp.). Krytycznej analizie wymienionych zjawisk poświęcone są artykuły zawarte w monograficznej części niniejszego numeru „Chowanny”. Część z nich odnosi się wprost do przekazów związanych ze zdrowiem i chorobą obecnych we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, część odwołuje się do nich pośrednio, ale łączy je perspektywa edukacyjna, koncentrująca się na możliwościach zmiany obowiązujących dyskursów w kierunku bardziej skutecznego zapobiegania potencjalnym deficytom oraz większego upodmiotowienia i włączenia społecznego osób naznaczonych goffmanowskim piętnem innego/chorego. Część Studia i rozprawy odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak problem alkoholowy w doświadczeniu społecznym, polityka oporu, rodzice skazani na karę pozbawienia wolności, dziecięce poznawania świata, zwrot ku rzeczom w kontekście historii wychowania.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka odnosi się do ważnego problemu współczesnej pedagogiki i psychologii. Wnosi ona wartościowy wkład do wiedzy pedagogicznej dotyczącej roli nagród i kar w procesie wychowania w rodzinie, a także jego wpływu na sytuację szkolna dziecka we wczesnej fazie okresu dorastania. Wyniki badań do pewnego stopnia podważają stereotypy funkcjonujące w społeczeństwie polskim w tym zakresie. Okazje się bowiem, że tzw. Przeciętna rodzina polska pod względem rodzajów i częstotliwości nagród i kar stosowanych wobec dzieci nie odbiega istotnie od innych rodzin w krajach europejskich.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Czynnikiem kształtującym relacje jest stosunek uczniów do nauczycieli, a także nauczycieli do uczniów. Stosunek ten zaś jest zmienny w czasie. Z tego powodu podobną zmiennością charakteryzować się będą również same relacje. Rozważania nad nimi są zatem ciągle aktualne. Rola nauczyciela w szkole jest jasno określona – polega ona na uczeniu i wychowywaniu. Jako że jest to obowiązek wynikający wprost ze stosunku pracy, większość nauczycieli stara się to robić w sposób odpowiedziany i rzetelny. Określona jest także rola ucznia – ma on nabywać umiejętności przewidziane w programie nauczania oraz poddawać się działaniu procesu wychowawczego. O ile jednak nauczyciel musi robić to, co ma przykazane, o tyle uczeń może, ale nie musi. Nauczyciel podejmuje się wypełniać swoje obowiązki świadomie i dobrowolnie, natomiast uczeń jest objęty obowiązkiem uczęszczania do szkoły. Z tego powodu ich relacje są rożne. To przede wszystkim nauczyciel powinien dbać o poprawne relacje, aby ucznia nie zrażać do nauki, a wręcz przeciwnie – zachęcać. Poprawne relacje to nie „nadskakiwanie” uczniom, ale rozważne działania w celu ich mobilizacji. Tematem wiodącym w niniejszej monografii jest uczeń i nauczyciel we współczesnej szkole w rożnych kontekstach pedagogicznej rzeczywistości. Pisząc o współczesnych problemach pedagogiki, nie można zapominać o jej przeszłości. Od tego nie da się uciec, bowiem przeszłość zawsze wywiera piętno na współczesności. Publikacja ukazuje, jak rożne czynniki – na pozór nieistotne – mogą wpływać na relacje uczeń–nauczyciel. Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują refleksje nad wpływem sposobu i rodzaju nauczania oraz innowacyjnych działań nauczyciela na relacje uczeń–nauczyciel. Odrębnym i ważnym zagadnieniem poruszanym przez nich jest oddziaływanie rożnych czynników – w tym między innymi roli samego nauczyciela, jak również czynników pozadydaktycznych – na relacje uczeń–nauczyciel.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od roku 1956. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m. in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści. ******** Kwartalnik Pedagogiczny (The Pedagogical Quarterly) is a national quarterly published since 1956. The journal contains theoretical articles on broadly defined pedagogy and discusses the results of research on functioning of an individual in the society. The materials published in the quarterly relate to various sub-disciplines of pedagogy, among others pedeutology, andragogy, history of education, social pedagogy, didactics, psychology of education, philosophy of education, as well as aesthetic education. The authors of texts written in Polish or English are outstanding Polish and foreign specialists.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
The articles presented in this volume have been based on the projec:Euroidentities – The Evolution of European Identity: Using biographical methods to study the development of European Identity (started March 2008 through February 2011 under the first Framework 7 SSH-2007-5.2.1). The project team consisted of scholars coming from seven academic centers: Queens University, Belfast – UK, University of Magdeburg – Germany, Bulgarian Academy of Sciences – Bulgaria, Tallinn University of Technology – Estonia, Federico II’ University, Naples – Italy, University of Łódź – Poland, Bangor University – Wales. The findings come from biographical narrative interviews collected and analyzed by each team during numerous workshops. The main aim of the project was to gain insights into the lives of European citizens and the significance of ‘Europe’ in their narratives.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Od Redakcji Niniejszy tom zawiera teksty dotyczące szerokiego spectrum zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji w nowym typie społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy. Większość artykułów dotyczy szkolnictwa wyższego, które zarówno w Strategii Lizbońskiej, jak i w Procesie Bolońskim, zostało uznane za główny motor rozwoju społeczno-ekonomicznego. W nurcie tych rozważań mieszczą się teksty następujących Autorów: M. Wójcickiej, J. Kochanowskiego, K. Karczmarczuka, A. Boczkowskiego. Z kolei K. Musiał i A. Dziedziczak-Foltyn opisują próby wprowadzenia zmian w różnych systemach szkolnictwa wyższego. Tym niemniej jakość szkolnictwa wyższego i jego rola w modernizacji społecznej zależy od wcześniejszych etapów kształcenia, stąd też reformy dotyczą także innych elementów systemu edukacji. Dobitnie pokazuje to artykuł M. Zahorskiej omawiający przebieg i rezultaty reformy oświatowej w Polsce. W tym kontekście interesujący wydaje się tekst E. Wejbert-Wąsiewicz i E. Pęczkowskiej opisujący wydawałoby się uboczny problem (z punktu widzenia modernizacji społecznej), ale faktycznie dość kluczowy, gdyż pokazujący społeczno-kulturowe bariery wprowadzania zmian w systemie edukacji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
OD REDAKCJI Kolejny, podwójny LX/2–3 tom „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce miejskiej. Przedstawiciele różnych ośrodków akademickich prezentują teksty, dla których wspólnym mianownikiem jest idea kulturowego pejzażu współczesnego środowiska miejskiego. Jedną z przewodnich myśli zawartych w niniejszym zbiorze stanowi teza, że współczesne miasto, powiązane z gospodarką globalną, jest konceptualizowane w kategoriach dynamicznej,płynnej i zmiennej struktury, dla której wymiar kulturowy staje się równie istotny jak wymiar ekonomiczny. Jednakże zawarte w tomie analizy znacznie wykraczają poza wąsko ujmowany kulturowy paradygmat socjologii miasta. Są próbą określenia sposobu, w jaki dzisiejsze miasta odpowiadają na najpilniejsze potrzeby współczesnego świata, będąc głównymi przestrzeniami tworzenia globalnych przepływów, materializujących się w konkretnych lokalizacjach. Zmiana w postrzeganiu roli czasu i przestrzeni polega na ich oddzieleniu i kompresji, co prowadzi do kolejnego pytania o rolę miejsca w budowaniu tożsamości jednostkowej i grupowej. Niezależnie bowiem od „mechanizmów wykorzeniających” ludzie wciąż poszukują podstaw identyfikacji i przynależności, usiłując odnaleźć je w miejscach, wokół których ogniskuje się życie społeczne.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again