Forma i typ
Artykuły
(365)
Książki
(216)
Publikacje naukowe
(149)
Publikacje fachowe
(102)
Publikacje dydaktyczne
(53)
E-booki
(22)
IBUK Libra
(22)
Poradniki i przewodniki
(8)
Publikacje popularnonaukowe
(7)
Druki ulotne
(5)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Poezja
(2)
Proza
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(195)
wypożyczone
(18)
nieokreślona
(4)
Placówka
Wypożyczalnia
(217)
Autor
Błeszyński Jacek (1963- )
(10)
Czapla Joanna
(10)
Porayski-Pomsta Józef
(9)
Kaczorowska-Bray Katarzyna
(6)
Orłowska-Popek Zdzisława
(6)
Pluta-Wojciechowska Danuta
(6)
Tońska-Szyfelbein Anna
(6)
Balejko Antoni (1935- )
(5)
Domagała Aneta
(5)
Jeżewska-Krasnodębska Ewa
(5)
Krakowiak Kazimiera (1946- )
(5)
Kurowska Marlena
(5)
Mirecka Urszula
(5)
Pelc Maria (ilustratorka)
(5)
Socha Katarzyna
(5)
Tarczyńska-Płatek Agnieszka
(5)
Tarkowski Zbigniew (1953- )
(5)
Walencik-Topiłko Anna
(5)
zbiorowa Praca
(5)
Bocheńska Magdalena
(4)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(4)
Bryła Maria
(4)
Błasiak-Tytuła Marzena
(4)
Cieszyńska-Rożek Jagoda (1955- )
(4)
Demel Genowefa
(4)
Dudziec Kamila
(4)
Głuchowska Hanna
(4)
Korendo Marta
(4)
Kuszak Kinga
(4)
Lipiec Dorota
(4)
Lorenc Anita
(4)
Milewski Stanisław (1956- )
(4)
Tarkowski Zbigniew
(4)
Baczała Ditta
(3)
Banaszkiewicz Agnieszka (nauki filologiczne)
(3)
Emiluta-Rozya Danuta
(3)
Gałkowski Tadeusz (1936- )
(3)
Huma-Sztwiertnia Magdalena
(3)
Jauer-Niworowska Olga (1965- )
(3)
Kaczan Teresa
(3)
Kamyk-Wawryszuk Agnieszka
(3)
Kielar-Turska Maria (1942- )
(3)
Kobus Małgorzata (logopeda)
(3)
Kowalska-Jankowiak Marta
(3)
Matyasik Katarzyna
(3)
Muszyńska Aneta
(3)
Mystkowska Halina
(3)
Polinkiewicz Marzena
(3)
Przybyla Olga
(3)
Sprawka Romana
(3)
Węsierska Katarzyna
(3)
Bartol Izabella
(2)
Bilewicz Michał (1980- )
(2)
Chmielewska Elżbieta (logopedia)
(2)
Czaplewska Ewa
(2)
Drewniak-Wołosz Elżbieta
(2)
Elipsa Dom Wydawniczy i Handlowy Włodzimierz Ulicki
(2)
Fuks Agata
(2)
Gallos Sylwia
(2)
Gunia Grażyna
(2)
Górska Milena
(2)
Hołyńska Bożena
(2)
Humeniuk Ewa
(2)
Instytut Wydawniczy "Pax"
(2)
Jakubiec-Nogaj Magdalena
(2)
Jurkowski Andrzej (1935- )
(2)
Kaczmarek Leon (1911-1996)
(2)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(2)
Klonowska-Senderska Iwona
(2)
Kokot Katarzyna (1977- )
(2)
Kozłowska Kinga
(2)
Lekan Elżbieta
(2)
Lichota Edyta Joanna
(2)
Lorens Gabriela
(2)
Manicki Krystian
(2)
Małachowska Ewa
(2)
Michalik Mirosław (1973- )
(2)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(2)
Muzyka-Furtak Ewa
(2)
Nerło Mirosława
(2)
Odowska-Szlachcic Bożenna
(2)
Paluch Anna
(2)
Panasiuk Jolanta
(2)
Panaś Regina
(2)
Parol Zofia Urszula
(2)
Pawłowska-Jaroń Halina
(2)
Podgórska-Jachnik Dorota
(2)
Polek Marzena
(2)
Regner Anna
(2)
Rożyńska Małgorzata
(2)
Sachajska Elżbieta
(2)
Sambor Barbara
(2)
Sałamacha Przemysław
(2)
Skorek Ewa Małgorzata
(2)
Smużniak Karol
(2)
Sobocińska Róża
(2)
Soboń Joanna
(2)
Soral Wiktor
(2)
Spychał Krzysztof
(2)
Szafrańska Karina (1963- )
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(95)
2010 - 2019
(404)
2000 - 2009
(34)
1990 - 1999
(39)
1980 - 1989
(12)
1970 - 1979
(10)
1960 - 1969
(5)
1950 - 1959
(2)
1940 - 1949
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(315)
1989-2000
(7)
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
2001
(1)
Kraj wydania
Polska
(601)
Kanada
(1)
Język
polski
(600)
angielski
(1)
Odbiorca
Logopedzi
(53)
Rodzice
(38)
Nauczyciele
(25)
Dzieci
(24)
Przedszkola
(21)
Szkoły podstawowe
(20)
0-5 lat
(18)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(17)
Pedagodzy
(12)
6-8 lat
(11)
Nauczyciele przedszkoli
(11)
Terapeuci zajęciowi
(10)
9-13 lat
(9)
Terapeuci
(8)
Klasa 7.
(6)
Klasa 8.
(6)
Klasa 6.
(5)
Psycholodzy
(5)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(4)
Nauczyciele języka polskiego
(4)
Chorzy z afazją
(3)
Dorośli
(3)
Klasa 3.
(3)
Klasa 5.
(3)
Młodzież
(3)
Szkoły wyższe
(3)
14-17 lat
(2)
Klasa 1.
(2)
Klasa 2.
(2)
Klasa 4.
(2)
Lekarze
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(2)
Psychoterapeuci
(2)
Studenci
(2)
Szkoły ponadpodstawowe
(2)
Terapeuci pedagogiczni
(2)
Biblioterapeuci
(1)
Dyrektorzy szkół
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Dziecko niedosłyszące
(1)
Filolodzy
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Opiekunki i opiekunowie osób starszych
(1)
Poziom podstawowy
(1)
Szkoły średnie
(1)
Terapeuci wczesnej interwencji
(1)
Terapeuci środowiskowi
(1)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(5)
Temat
Mowa
(272)
Zaburzenia mowy
(116)
Logopedia
(94)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(72)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(70)
Język polski
(63)
Korekcja mowy
(60)
Dziecko
(58)
Mowa nienawiści
(52)
Terapia logopedyczna
(46)
Diagnoza logopedyczna
(32)
Wymowa
(32)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(31)
Wychowanie przedszkolne
(30)
Dzieci
(28)
Jąkanie
(22)
Komunikacja werbalna
(20)
Język dziecka
(19)
Myślenie
(18)
Mowa dziecka
(17)
Afazja dziecięca
(16)
Komunikacja społeczna
(16)
Afazja
(15)
Czytanie
(12)
Słuch
(12)
Dysleksja i dysgrafia
(11)
Język
(11)
Komunikacja wspomagająca
(11)
Młodzież
(11)
Wady wymowy
(11)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(10)
Gry edukacyjne
(10)
Neurologia dziecięca
(10)
Spółgłoski
(10)
Wczesna interwencja
(10)
Media społecznościowe
(9)
Uczniowie
(9)
Dziecko autystyczne
(8)
Dziecko głuche
(8)
Dziecko niesłyszące
(8)
Nauczanie początkowe
(8)
Rehabilitacja medyczna
(8)
Język polski (przedmiot szkolny)
(7)
Komunikacja internetowa
(7)
Leczenie
(7)
Mowa niewyraźna
(7)
Pisanie
(7)
Psycholingwistyka
(7)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(7)
Surdopedagogika
(7)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(7)
Zaburzenia słuchu
(7)
Ćwiczenia i zadania
(7)
Chorzy z afazją
(6)
Diagnoza pedagogiczna
(6)
Dziecko niedosłyszące
(6)
Internet
(6)
Psychoterapia
(6)
Rodzice
(6)
Rozwój fizyczny dziecka
(6)
Rozwój mowy
(6)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Wady rozwojowe
(6)
Agresywność
(5)
Autyzm
(5)
Diagnostyka medyczna
(5)
Dyskryminacja
(5)
Dyslalia
(5)
Dziecko z zespołem Downa
(5)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(5)
Komunikacja językowa
(5)
Metoda Montessori
(5)
Mowy i homilie papieskie
(5)
Nauczanie
(5)
Neurologopedia
(5)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
(5)
Specjalne potrzeby komunikacyjne
(5)
Tematy i motywy
(5)
Alalia
(4)
Części mowy
(4)
Dziecko w wieku poniemowlęcym
(4)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(4)
Foniatria
(4)
Gry i zabawy
(4)
Głusi
(4)
Integracja sensoryczna
(4)
Język migowy
(4)
Kompetencje komunikacyjne
(4)
Komunikacja interpersonalna
(4)
Krytyka literacka
(4)
Literatura polska
(4)
Logorytmika
(4)
Metoda Dobrego Startu
(4)
Muzykoterapia
(4)
Mózg
(4)
Nauczanie języków
(4)
Neuropsychologia dziecięca
(4)
Niemowlę
(4)
Osoby jąkające się
(4)
Propaganda
(4)
Temat: dzieło
Balladyna
(1)
Ciemno, prawie noc
(1)
Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy
(1)
Głos w sprawie pornografii
(1)
King Lear
(1)
Ralph breaks the Internet (film)
(1)
Temat: czas
2001-
(185)
1901-2000
(30)
1989-2000
(24)
1945-1989
(7)
1801-1900
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1939-1945
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(35)
Europa
(1)
Korea Południowa
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Rosja
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Włochy
(1)
Świat
(1)
Gatunek
Artykuł z pracy zbiorowej
(149)
Artykuł problemowy
(93)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(72)
Ćwiczenia i zadania
(44)
Artykuł fachowy
(27)
Materiały pomocnicze
(21)
Praca zbiorowa
(21)
Artykuł z czasopisma fachowego
(16)
Scenariusz zajęć
(14)
Artykuł z czasopisma naukowego
(11)
Opracowanie
(11)
Poradnik
(11)
Podręcznik
(10)
Ćwiczenia logopedyczne
(7)
Case study (studium przypadku)
(6)
Monografia
(6)
Karty pracy ucznia
(5)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(3)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(3)
Mowy
(3)
Wiersze
(3)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(2)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(2)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(2)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(2)
Księga pamiątkowa
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Raport z badań
(2)
Scenariusze zajęć
(2)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(2)
Antologia
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuł przeglądowy
(1)
Bajki i baśnie
(1)
Broszura
(1)
Dane statystyczne
(1)
Esej
(1)
Gry i zabawy
(1)
Kryminał
(1)
Książka dla małych dzieci
(1)
Mowy i przemówienia
(1)
Mowy pogrzebowe
(1)
Poradniki
(1)
Powieść
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacje
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Raport
(1)
Recenzja naukowa
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Wspomnienie pośmiertne
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(238)
Medycyna i zdrowie
(106)
Psychologia
(71)
Językoznawstwo
(59)
Socjologia i społeczeństwo
(35)
Media i komunikacja społeczna
(21)
Literaturoznawstwo
(8)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(6)
Historia
(4)
Filozofia i etyka
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(2)
Archeologia
(1)
Biologia
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Religia i duchowość
(1)
Rozwój osobisty
(1)
604 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39978, 39707 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Data zmiany: 05.12.2023
Bibliografia na stronach 108-[110].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 34754 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Data zmiany: 05.12.2023
Artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami, są dostępne po tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografia przy pracach.
Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie - trzy drogi, jeden cel ma zarówno dużą wartość teoretyczną, jak i praktyczną. Na pewno zaś pragmatyczną, pokazuje, jak istotne dla danego obszaru naukowego jest interdyscyplinarne podejście specjalistów różnych dziedzin. [¬] Książka stanowi kolejny wkład wzbogacenia literatury z zakresu pedagogiki specjalnej, zwłaszcza logopedii. daje wiele praktycznych rad. [¬] Zresztą grono osób, do których jest kierowana ta pozycja, jest bardzo szerokie. Są to logopedzi, nauczyciele nauczania początkowego, terapeuci, pedagodzy specjalni, studenci kierunków pedagogicznych . A co chyba najistotniejsze ─ wszyscy mający wpływ na edukację w Polsce. Z recenzji dr hab. Jolanty Zielińskiej, prof. UP

W publikacji zawarto artykuły:
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 43472 (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Data zmiany: 04.12.2023
Rozwój komunikacji językowej u dzieci z zespołem Aspergera / Sylwia Błaszczyk-Kowalska, Ewa Gacka. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. R. 55, nr 10 (2015), s. 3-13. - 2015.
Bibliografia.
Streszczenie w języku angielskim.
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
Data zmiany: 01.12.2023
Bibliografia na stronach 137-[139].
Książka adresowana do osób opiekujacych się dziećmi z uszkodzonym CUN, zwłaszcza z autyzmem. Podano wskazówki do: diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka w zakresie sfer rozwojowych, konstruowania programu i realizowania programu terapii (z przykładem tabeli programu dla terapeuty i dla rodziców). Omówiono: etapy nauki komunikacji wg metody ułatwionej komunikacji (UK): bitowanie, czytanie całowyrazowe wg G. Domana; etapy rozwijania mowy czynnej; ćwiczenia stymulacyjne (dot. zmysłów); edukację dziecka z przykładami fragmentów programu dla dziecka autystycznego. Opisano rozwój trójki dzieci i zamieszczono przykładowe wypowiedzi uczniów autorki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39852 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48218, 44479 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42498 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Data zmiany: 23.11.2023
O rozwoju mowy dziecka / Józef Porayski-Pomsta. - Wyd. 2. - Warszawa : Elipsa ; IBUK Libra, 2022. - 222 s.
Wydanie I tej publikacji ukazało się w 2015 r. Książka spotkała się z szerokim odbiorem i ze wszech miar okazała się publikacją społecznie użyteczną. Stało się tak dlatego, że w polskiej literaturze przedmiotu, poświęconej mowie dziecka, brak tego typu opracowań. Dwa studia zawierają – z jednej strony – przegląd teorii badań mowy dziecka, z drugiej – prezentują zagadnienia werbalnej normy rozwojowej oraz periodyzacji rozwoju mowy dziecka. Wszystko to jest uporządkowane zgodnie z koncepcją Autora, opatrzone przez niego komentarzem interpretacyjnym oraz uzupełnione własną propozycją periodyzacji mowy. W sumie więc książka profesora Józefa Porayskiego-Pomsty odgrywa rolę rodzaju przewodnika po skomplikowanych meandrach metodologii badań rozwoju mowy dziecka w jej pełnym przekroju chronologicznym, zawierając przy tym oryginalną koncepcję autorską w tym zakresie. Mowa dziecka to niezwykle interesujący poznawczo obszar badań, daje bowiem możliwość zbliżenia się do bodaj jednej z najbardziej tajemniczych właściwości istoty ludzkiej, jaka wiąże się z mową i myśleniem. […]. Badając mowę dziecka, próbujemy odpowiedzieć na pytania, jakie nurtowały ludzi od zawsze: jak ukształtował się język w rozwoju gatunku ludzkiego, jaką rolę odegrał w rozwoju gatunku, jak przebiegał jego rozwój, jaki jest jego wpływ na kształtowanie się osoby, społeczeństwa, kultury, co się dzieje, kiedy człowiek mówi, jakie są skutki mówienia i inne.. Opracowanie składa się z dwóch powiązanych ze sobą merytorycznie studiów o charakterze przeglądowym: – Studium I. Badania nad mową dziecka. Przegląd kierunków i teorii badań nad mową dziecka przedstawia stan, historię oraz główne kierunki badań na tle kierunków głównie lingwistycznych; – Studium II. Zagadnienie normy rozwojowej werbalnej. Problemy periodyzacji rozwoju mowy stanowi z kolei przegląd polskich badań nad mową dziecka. Znajdują się w nim zinterpretowane przykładowo przez autora opracowania wyniki badań nad wybranymi aspektami akwizycji systemu językowego dzieci polskich przedstawionych w wybranych pracach wybitnych polskich autorów oraz autorska propozycja nowej periodyzacji rozwoju mowy dziecka.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 23.11.2023
Książeczka edukacyjna Ćwiczenia logopedyczne z głoską S skierowana jest do logopedów lub rodziców pracujących z dzieckiem z wadą wymowy seplenienie. Zadania ułożone zostały według zasad terapii logopedycznej: ćwiczenia głoski w izolacji, sylabach, grupach spółgłoskowych, wyrazach, wyrażeniach, zdaniach oraz w wierszu. Do książeczki dołączone zostały naklejki, które mogą być nagrodą za poprawnie wykonane zadanie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Artykuł
W koszyku
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
Numer o tematyce filozoficznej, w którym Czytelnik odnajdzie krytyczną analizę jednego z najnowszych opracowań starogreckich sentencji z sanktuarium Apollona w Delfach, studium poświęcone aporiom wczesnoromantycznej historiozofii obecnym w pismach Novalisa oraz zajmującą rekonstrukcję sporu między Wilhelmem Fließem a Zygmuntem Freudem, w którym Fließ zarzucał Freudowi nieopatrzne wyjawienie Hermannowi Swobodzie i Otto Weiningerowi istotnych elementów wypracowanej przez siebie teorii dwupłciowości. Dwa inne teksty dotykają zagadnień z dziedziny teorii informacji i komunikacji. W pierwszym namysłowi poddano pytanie o możliwość oraz sposób badania etyczności wypowiedzi w świetle teorii aktów mowy. W drugim przybliża się Czytelnikowi wypracowane przez Marka Postera pojęcie „sposobu komunikacji”, które w prezentowanej odmianie teorii krytycznej pozwalać ma na analizę różnego rodzaju typów komunikacji i pól społecznych. Nieco odmienny, bo filozoficzno-teologiczny charakter wyróżnia artykuł, w którym zestawiono myśl Paula van Burena oraz Richarda L. Rubensteina, wyrastającą z doświadczenia Holocaustu interpretowanego w świetle toposu Bożego milczenia, która każe zmierzyć się z zagadnieniem sekularyzacji współczesnych społeczeństw.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
Monografia dedykowana jest Profesor Ewie Straś. Współpracownicy i przyjaciele z Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytetu Śląskiego oraz innych ośrodków w kraju i za granicą podzielili się na łamach tych stron rezultatami naukowego oglądu słów, myśli i obrazów słowiańskiego kręgu. W pięciu rozdziałach zgromadzonych jest 26 tekstów, w których autorzy przyjmują perspektywę semazjologiczną, onomazjologiczną czy translatoryczną, badają konkretne teksty dawne i współczesne, podejmują się omówienia zagadnień teoretycznych i praktycznego zastosowania metod i narzędzi lingwistycznych, omawiają określone przejawy działalności człowieka – nie tylko komunikacyjnej – w takich sferach jak władza, media, bezpieczeństwo. Większość tekstów ma charakter porównawczy, najczęściej analizowane są zagadnienia dotyczące języka polskiego i rosyjskiego, a także czeskiego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
Sumienna i uważna obserwacja osób napotykających bariery w porozumiewaniu się to codzienność praktyki logopedycznej. Terapeuta krok po kroku analizuje sposoby funkcjonowania jednostki w kontaktach z otoczeniem, poszukując interpretacji dla ich rozpoznania i opisu. Dąży do odkrycia zespołu przyczyn występujących trudności w komunikowaniu się, gdyż ma świadomość, że natura, jakość i stan umiejętności tworzenia relacji człowieka z otaczającą go rzeczywistością są wielorako uwarunkowane. Budowanie programów terapii zaburzeń w porozumiewaniu się zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym wymaga wiedzy lingwistycznej, biologicznych podstaw teoretycznych dotyczących rozwoju i funkcjonowaniu człowieka oraz znajomości mechanizmów psychologicznych i aspektów społeczno-pedagogicznych. Na procedurę logopedyczną składa się rozwijanie wszystkich typów kompetencji – komunikacyjnej, poznawczej (kulturowej) i językowej. Zasadnicze znaczenie dla rozumienia rzeczywistości ma rozumienie języka. Interdyscyplinarne kierunki badań logopedycznych pokazują, jak różnorodne, złożone i nierzadko dyskretne bywają czynniki wpływające na możliwości komunikowania się i stan rozwoju mowy. Tradycyjnie tematykę „Logopedii Silesiany” wyznaczają doświadczenia naukowo-badawcze i zawodowe autorów, które gromadzili, obserwując trudności w komunikacji językowej mówionej i pisanej dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Po raz kolejny idea rozpoznawania natury zaburzeń mowy połączyła znamienitych badaczy w dążeniu do opisu mowy zarówno w jej specyficznych, jak i w niespecyficznych kontekstach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
Z zaszczytem i przyjemnością oddajemy w ręce Czytelników kolejny, ósmy tom „Logopedii Silesiany”. W zebranych w nim pracach naukowych oraz stu-diach przypadków cenieni i uznani Autorzy z kraju i zagranicy podejmują się szerokiego omówienia różnorodnych zagadnień dotyczących diagnozy i terapii logopedycznej. Każdorazowo pogłębiona refleksja naukowa łączy się ze wskazywaniem metodologicznych uzasadnień dla prawideł komunikowania się, w tym nade wszystko komunikowania się językowego, oraz z tworzeniem podstaw dla nowych formuł postępowania logopedycznego.Język bowiem odgrywa w procesie porozumiewania się zasadniczą rolę. Co istotne, zarówno teoretycy, jak i praktycy logopedii patrzą na język nie jako na system złożony z podsystemów, ale jako na narzędzie budowania tożsamości i walencji kulturowej, gdyż jest on w swej istocie elementem konstytutywnym bycia człowiekiem. Nabycie określonych wzorów językowych determinuje postawę poznawczą jednostki wobec otaczającej rzeczywistości, a „ujęzykowienie głowy ludzkiej za pomocą więcej niż jednego myślenia językowego wprowadza do niej coś całkiem nowego”1. Za pomocą słów i budowanych z nich struktur poznajemy, przeżywamy, interpretujemy i oceniamy świat. Po raz kolejny obserwacja słowa w różnych jego realizacjach i odkrywanie przyczyn sprawiających, że człowiek zaczyna używać języka w taki a nie inny sposób, znajdują odzwierciedlenie w logo-pedycznej debacie nad naturą ludzkiego porozumiewania się – podejmowaniu przez badaczy opisu mowy w rozwoju i w zaburzeniach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
Zgodnie z tradycją czasopisma problematyka szóstego tomu „Logopedii Silesiany” ukazuje komunikację i mowę w bogatej perspektywie opisu. Zaprezentowane artykuły odzwierciedlają troskę Autorów o możliwie jak najdoskonalszy sposób przedstawienia mowy w rozwoju i w zaburzeniach, by po raz kolejny podkreślić, że analiza zachowań porozumiewania się niezmiennie wskazuje na złożone aspekty ludzkiego poznania i funkcjonowania. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 03.11.2023
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 03.11.2023
Temat: Semantics ; Functions of onyms ; Nazwy własne ; Nazwy ekspresywne ; Funkcje onimów ; Urban slogans ; Językoznawstwo historyczne ; Advertising ; Social communication ; Urbonymy ; Hasła miast ; Slogany ; Urbonimia ; Terminology ; Niepodległość ; Structural types ; Nazewnictwo ; Nazwy ras kotów ; Typy strukturalne ; Modern Greek ; Cretan dialect ; Wartość ; Język nowogrecki ; Dialekt kreteński ; Nazwy wodne ; Anthroponomy ; Male names ; Names’ variants ; Polish-east slavic borderland ; Imiona męskie ; Warianty imion ; Pogranicze polsko- wschodniosłowiańskie ; David’s Psalter ; Sociolect of the nobility ; Socjolekt szlachecki ; Repatrianci ; Spokrewnione języki ; Slogans ; Tłumaczenie literackie ; Leksykalne ekwiwalenty ; Definicja ; Historyczne realia ; Indywidualistyczne właściwości ; Gramatyczne odpowiedniki ; Nazwy pojazdów ; Środki transportu ; Lexis ; Names of vehicles ; Means of transport ; Humour ; Pragmalinguistics ; French jokes ; Speech genre ; Pragmalingwistyka ; Dowcipy francuskie ; Pragmatyka historyczna ; Dialog staropolski ; Wyrażenia metatekstowe ; Historical linguistics ; Dialektologia ; Mieszkańcy wsi ; Semantyka ; Definition ; Dictionary ; Phraseology ; Archaic lexis ; Prasa polska ; Column ; Review ; Wartościowanie ; Leksyka gwarowa ; Dialectal lexis ; Dialect stylization ; Dialectology ; Stylistics ; Obyczaj środowiskowy ; Zachowanie językowe ; Stowarzyszenie kobiece ; Ethos ; Environmental custom ; Linguistic behavior ; Women’s association ; Nazwy żeńskie ; Reklama ; Emancipation ; Cat breed names ; Nacechowanie stylistyczne ; Surname ; Meaning ; Stylistic value ; Emancypacja ; Frazeologia ; Motywacja ; Gatunek ; Hydronyms ; Wolność ; Antroponimia ; Fantasy ; Psałterz Dawidów ; Oryginał ; Imiona ; Kontekst ; Gender ; Leksykon ; Znaczenie ; Komizm ; Dialog ; Historia języka polskiego ; Felieton ; Gwara ; Słownictwo ; Historical pragmatics ; Archaizmy ; History of polish language ; Gatunek mowy ; Nazwisko ; XIX wiek ; Onomastyka ; Stylistyka ; Polish Journalism genre ; Komunikacja społeczna ; Motivation ; Feminizm ; Etos ; Stylizacja gwarowa ; Mikołaj Rej ; Recenzja ; Feminism ; Female names ; Vocabulary ; Borderland Polish language ; Local dialect ; Repatries ; Polszczyzna przeniesiona ; Onomastics ; Anthroponymy ; Forenames ; Proper names ; Expressive names
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń. The periodical (annual) Rozprawy Komisji Językowej Łódzkiego Towarzystwa Naukowego / Dissertations of Language Committee of Lodz Learned Society was established in 1954. Articles featured in Dissertations of Language Committee of Lodz Learned Society concentrate on issues from numerous linguistic fields which present various research methodologies. Treatises and articles are of theoretical-methodological and material representing nature. Apart from papers in Polish studies, Dissertations of Language Committee of Lodz Learned Society publishes also Slavonic articles and compendious works with reference to Indo-European state. The authors of articles are mainly linguists from Lodz; however, besides them there are scientists from outside Lodz and abroad who represent all generations.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej