Forma i typ
Artykuły
(32)
Publikacje naukowe
(23)
Książki
(14)
Publikacje dydaktyczne
(7)
Publikacje fachowe
(7)
E-booki
(2)
IBUK Libra
(2)
Poradniki i przewodniki
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(11)
wypożyczone
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(14)
Autor
Liberska Hanna (1955- )
(3)
Engler Maria
(2)
Janicka Iwona (psycholog)
(2)
Appelt Karolina (1976- )
(1)
Bajkowski Tomasz
(1)
Bartol Izabella
(1)
Bawołek Waldemar (1962- )
(1)
Bielawska Natalia (1982- )
(1)
Borowik Joanna (pedagog)
(1)
Bukowińska Agnieszka
(1)
Czudek-Ślęczka Sonia
(1)
Danilewicz Wioletta Teresa
(1)
Durka Grażyna
(1)
Dworaczyk Katarzyna
(1)
Dworczyk Katarzyna
(1)
Fabiś Jakub
(1)
Farnicka Marzanna
(1)
Gaś Zbigniew Bronisław (1952- )
(1)
Halicka Małgorzata (1957-)
(1)
Kałuba-Korczak Anna
(1)
Kornaś Monika
(1)
Kowal Kamila
(1)
Kozdroń Agnieszka
(1)
Krzemińska Joanna
(1)
Kłosowski Marcin
(1)
Leszczyńska-Rejchert Anna
(1)
Liberska Hanna
(1)
Lisowska Kinga
(1)
Marszałek Lidia
(1)
Matusiak Barbara
(1)
Michalska Paulina Magdalena
(1)
Mitkiewicz Bartosz
(1)
Paśko Jan Rajmund
(1)
Przygoda Anna
(1)
Romanek Beata
(1)
Smoląg Sylwia
(1)
Sobecki Mirosław (1960- )
(1)
Sosnowski Tomasz (1975-2020)
(1)
Sosnowski Tomasz (pedagog)
(1)
Sygulska Katarzyna Marta
(1)
Szatur-Jaworska Barbara
(1)
Szczepaniak-Sienniak Joanna
(1)
Szukalski Piotr
(1)
Szymanik Anna
(1)
Toczyski Piotr (socjolog)
(1)
Wawrzonek Anna
(1)
Wolynn Mark
(1)
Wrzesień Witold (1965- )
(1)
Wróblewska Małgorzata
(1)
Wąsiński Arkadiusz (1970- )
(1)
Zychowicz Maciej (pedagog)
(1)
zbiorowa Praca
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(14)
2010 - 2019
(32)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(35)
Kraj wydania
Polska
(48)
Język
polski
(48)
Odbiorca
Nauczyciele języka polskiego
(4)
Nauczyciele
(2)
Rodzice
(2)
Szkoły podstawowe
(2)
Klasa 4.
(1)
Klasa 8.
(1)
Przedszkola
(1)
Szkoły ponadpodstawowe
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Relacje międzypokoleniowe
(45)
Rodzina
(20)
Osoby w wieku starszym
(8)
Wychowanie w rodzinie
(8)
Dziadkowie i wnuki
(7)
Dzieci
(5)
Przekaz międzypokoleniowy
(5)
Język polski (przedmiot szkolny)
(4)
Osoby w wieku starszym w rodzinie
(4)
Psychologia rodziny
(4)
Rodzina wielopokoleniowa
(4)
Socjalizacja
(4)
Uczenie się międzypokoleniowe
(4)
Agresywność
(3)
Dialog
(3)
Młodzież
(3)
Pedagogika społeczna
(3)
Pokolenie (socjologia)
(3)
Przemoc w rodzinie
(3)
Rola społeczna
(3)
Rozwój osobowości
(3)
Różnice międzypokoleniowe
(3)
Starość
(3)
Edukacja prozdrowotna
(2)
Jakość życia
(2)
Konflikt pokoleń
(2)
Konkubinat
(2)
Kształcenie ustawiczne
(2)
Literatura polska
(2)
Macierzyństwo
(2)
Niepełnosprawność
(2)
Niepłodność
(2)
Ojcostwo
(2)
Opieka nad osobami starszymi
(2)
Porozumienie bez przemocy
(2)
Praca socjalna
(2)
Problemy małżeńskie
(2)
Relacje międzyludzkie
(2)
Religijność
(2)
Rodzice
(2)
Rodzina adopcyjna
(2)
Rodzina niepełna
(2)
Rodzina zastępcza
(2)
Rozmnażanie
(2)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(2)
Rozwój społeczny
(2)
Seksualność
(2)
Stosunki rodzice-dziecko
(2)
Stosunki rodzinne
(2)
Studenci
(2)
Terapia rodzinna
(2)
Trauma
(2)
Wielokulturowość
(2)
Wychowanie
(2)
Andragogika
(1)
Badania jakościowe
(1)
Badania naukowe
(1)
Biblioterapia
(1)
Blog
(1)
Boże Narodzenie
(1)
Cierpienie
(1)
Conrad, Joseph (1857-1924)
(1)
Dobre praktyki
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością
(1)
Dziedziczność
(1)
Dzielnicowi
(1)
Efektywność nauczania
(1)
Eurosieroctwo
(1)
Globalizacja
(1)
Gramatyka
(1)
Hipoterapia
(1)
Kompetencje medialne
(1)
Kompetencje wychowawcze
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Krasiński, Zygmunt (1812-1859)
(1)
Kreatywne pisanie
(1)
Legendy i podania
(1)
Lektura szkolna
(1)
Ludzie starzy
(1)
Ludzie starzy w rodzinie
(1)
Marginalizacja społeczna
(1)
Matki i synowie
(1)
Małżeństwo
(1)
Metoda projektów
(1)
Mądrość
(1)
Młodość
(1)
Młodzi dorośli
(1)
Narkomania
(1)
Narkomania dzieci i młodzieży
(1)
Nałkowska, Zofia (1884-1954)
(1)
Odwaga
(1)
Osoby w kryzysie bezdomności
(1)
Osoby z niepełnosprawnością
(1)
Pedagogika resocjalizacyjna
(1)
Pokolenie X
(1)
Postawy
(1)
Postęp
(1)
Praca
(1)
Przemoc wobec dzieci
(1)
Temat: dzieło
Catcher in the rye
(1)
Granica
(1)
Heart of darkness
(1)
Nie-Boska komedia
(1)
Temat: czas
2001-
(24)
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(7)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Gatunek
Artykuł z pracy zbiorowej
(15)
Artykuł problemowy
(13)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(7)
Artykuł z czasopisma fachowego
(4)
Praca zbiorowa
(4)
Raport z badań
(4)
Artykuł z czasopisma naukowego
(3)
Opracowanie
(3)
Poradnik
(3)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(2)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(2)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Podręcznik
(2)
Ćwiczenia i zadania
(2)
Artykuł fachowy
(1)
Artykuł przeglądowy
(1)
Monografia
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Powieść
(1)
Raport z bad
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(23)
Edukacja i pedagogika
(17)
Psychologia
(9)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(3)
Historia
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
48 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33039 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 43356 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44120 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Czynnikiem kształtującym relacje jest stosunek uczniów do nauczycieli, a także nauczycieli do uczniów. Stosunek ten zaś jest zmienny w czasie. Z tego powodu podobną zmiennością charakteryzować się będą również same relacje. Rozważania nad nimi są zatem ciągle aktualne. Rola nauczyciela w szkole jest jasno określona – polega ona na uczeniu i wychowywaniu. Jako że jest to obowiązek wynikający wprost ze stosunku pracy, większość nauczycieli stara się to robić w sposób odpowiedziany i rzetelny. Określona jest także rola ucznia – ma on nabywać umiejętności przewidziane w programie nauczania oraz poddawać się działaniu procesu wychowawczego. O ile jednak nauczyciel musi robić to, co ma przykazane, o tyle uczeń może, ale nie musi. Nauczyciel podejmuje się wypełniać swoje obowiązki świadomie i dobrowolnie, natomiast uczeń jest objęty obowiązkiem uczęszczania do szkoły. Z tego powodu ich relacje są rożne. To przede wszystkim nauczyciel powinien dbać o poprawne relacje, aby ucznia nie zrażać do nauki, a wręcz przeciwnie – zachęcać. Poprawne relacje to nie „nadskakiwanie” uczniom, ale rozważne działania w celu ich mobilizacji. Tematem wiodącym w niniejszej monografii jest uczeń i nauczyciel we współczesnej szkole w rożnych kontekstach pedagogicznej rzeczywistości. Pisząc o współczesnych problemach pedagogiki, nie można zapominać o jej przeszłości. Od tego nie da się uciec, bowiem przeszłość zawsze wywiera piętno na współczesności. Publikacja ukazuje, jak rożne czynniki – na pozór nieistotne – mogą wpływać na relacje uczeń–nauczyciel. Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują refleksje nad wpływem sposobu i rodzaju nauczania oraz innowacyjnych działań nauczyciela na relacje uczeń–nauczyciel. Odrębnym i ważnym zagadnieniem poruszanym przez nich jest oddziaływanie rożnych czynników – w tym między innymi roli samego nauczyciela, jak również czynników pozadydaktycznych – na relacje uczeń–nauczyciel.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Niniejszy numer „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce starości i starzejącej się populacji. Prognozy demograficzne dotyczące wzrostu liczebnego ludzi starszych wymuszają podejmowanie decyzji politycznych i administracyjnych przekładających się na projekty „zagospodarowania starości”, jako zjawiska nieuchronnego wymagającego namysłu wielu dyscyplin i wsparcia różnych instytucji. Można zauważyć, że w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat przeszliśmy, w ramach socjologii starzenia się (sociology of ageing) i gerontologii społecznej od paradygmatu „straszenia starością” i wycofywania się osób starszych z pełnienia różnych ról społecznych do paradygmatu „waloryzowania starości” poprzez promocję aktywnego, dobrej jakości, życia uwarunkowanego stanem zdrowia. Zarówno w aspekcie poznawczym jak i praktycznym dąży się do pokazania, że starzy ludzie mają swoje miejsce w rodzinie, społeczności lokalnej, państwie. Seniorzy stanowią ważną część życia społecznego i kulturalnego, a zaspokajanie specyficznych potrzeb ludzi starszych może stanowić impuls dla rozwoju różnych dziedzin gospodarki. Warto przypomnieć, że w 2012 r. obchodziliśmy Europejski Rok Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej (Europen Year for Active Ageing and Solidarity between Generations 2012), którego celem było stworzenie lepszych możliwości do aktywnego starzenia się poprzez promowanie działań w obszarze: zatrudnienie, uczestnictwo w społeczeństwie, niezależne życie. Kluczowe dla różnych projektów badawczych oraz działań z zakresu polityki społecznej było wskazanie determinantów biologicznych, społecznych, ekonomicznych implikujących aktywność i zachowania prozdrowotne. Artykuły przedstawione w tomie podejmują wybiórczo różne zagadnienia związane ze starością i starzejącym się społeczeństwem. Prezentują zainteresowania własne badaczy, mające źródła w socjologicznej refleksji nad starzeniem się jednostek i populacji. Przyjęta perspektywa pokazuje, że proces starzenia się biologicznego, psychicznego, społecznego i ekonomicznego jest zindywidualizowany, zależy od wielu czynników. Seniorzy stanowią grupę zróżnicowaną pod względem wieku, samodzielności, sprawności funkcjonalnej, dlatego wymagają zróżnicowanego wsparcia instytucjonalnego i solidarności międzypokoleniowej. Zauważalna zmiana w myśleniu o starszym pokoleniu polega zwłaszcza na konieczności włączenia ich w proces aktywnego starzenia się, podtrzymania i rozwijania sprawności funkcjonalnej oraz zmianie społecznego postrzegania starości. Wraz ze wzrostem populacji ludzi starszych dynamicznie rozwija się gerontologia traktowana jako nauka badająca procesy starzenia się i starości w różnych wymiarach, a zwłaszcza biologiczno-medycznym, demograficzno-ekonomicznym i społeczno-kulturowym. Konstytuują się także nowe obszary badawcze i subdyscypliny gerontologiczne, jak np. gerontotechnologia, psychogerontologia, bioetyka gerontologiczna. Przekłada się to na różne interdyscyplinarne projekty badawcze oraz działania praktyczne zmierzające do aktywizacji środowiska ludzi starszych oraz tworzenia spójnej polityki społecznej. Tematyka artykułów niniejszego tomu nawiązuje do trzech istotnych problemów związanych ze starością i starzejącym się społeczeństwem: –– zabezpieczenie społeczne i aktywna polityka społeczna wobec potrzeb seniorów: dostęp do zasobów instytucjonalnych, sytuacja życiowa człowieka starszego i odpowiedzialność rodziny; –– problemy zdrowia i choroby wieku starszego: dostęp do publicznych i komercyjnych usług medycznych, medykalizacja starości, racjonowanie wiekowe usług zdrowotnych, dyskryminacja w systemie opieki medycznej; –– procesy demograficzne i ich skutki społeczno-gospodarcze: starzenie się populacji, osoby bardzo stare i ich potrzeby. Oprócz tekstów badaczy polskich w tomie przedstawiono dwa artykuły w języku angielskim, które można potraktować jako przykłady analizy procesów demograficznych oraz dostępności do usług zdrowotnych, prowadzonych z różnych perspektyw praktycznych. Prof. David Brown przedstawia sytuację demograficzną w Polsce na tle proc (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej