Form of Work
Artykuły
(80)
Książki
(69)
Publikacje naukowe
(41)
E-booki
(12)
IBUK Libra
(12)
Publikacje fachowe
(6)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Status
available
(62)
unavailable
(7)
Branch
Wypożyczalnia
(69)
Author
Boroń Aleksandra
(4)
zbiorowa Praca
(3)
Cybal-Michalska Agnieszka (1973- )
(2)
Czerwiński Piotr
(2)
Goleman Daniel (1946- )
(2)
Konaszewski Karol
(2)
Kozielecki Józef (1936- )
(2)
Marody Mirosława (1947- )
(2)
Melosik Zbyszko (1956- )
(2)
Szczurek-Boruta Alina
(2)
Wiłkomirska Anna
(2)
Zimbardo Philip G (1933- )
(2)
Abel Pelczar Michał
(1)
Adama Mickiewicza Uniwersytet im (Poznań )
(1)
Albińska Ewa
(1)
Altermatt Urs (1942- )
(1)
Angiel Joanna
(1)
Barańska Magdalena
(1)
Bartoszak-Kempa Patrycja
(1)
Becker Howard Saul (1928- )
(1)
Bednarek Joanna
(1)
Bettelheim Bruno
(1)
Bimbacher Dieter
(1)
Binder Anna
(1)
Bittner Karolina (1983- )
(1)
Brenk Mikołaj
(1)
Budyta-Budzyńska Małgorzata
(1)
Castells Manuel (1942- )
(1)
Całko Anna
(1)
Chasaj Aljew
(1)
Chmielewski Witold Jan
(1)
Czajkowska Agnieszka (pedagog)
(1)
Czajkowska-Ziobrowska Dominika
(1)
Czerniawska Ewa (1955- )
(1)
Czerska Aneta
(1)
Dagiel Małgorzata
(1)
Danuta Tł przedm
(1)
Daszykowska Jadwiga
(1)
Dejna Dagna (1984- )
(1)
Detel Wolfgang
(1)
Dobrowolska Danuta
(1)
Dobrowolski Radosław
(1)
Domka Lubomira (?-2004 )
(1)
Drzonek Michał
(1)
Dumińska Katarzyna
(1)
Dyrdół Małgorzata
(1)
Dzieryńska Aleksandra
(1)
Dąbrowski Kazimierz
(1)
Fijałkowski Adam (1969- )
(1)
Forgas Joseph P
(1)
Frąckowiak-Sochańska Monika
(1)
Gajewska Agnieszka
(1)
Gergen Kenneth J (1934- )
(1)
Gerrig Richard J
(1)
Giermakowska Alicja (1954- )
(1)
Gnitecki Janusz (1945-2008). Od geometrii Euklidesa do geometrii Wszechświata
(1)
Goetz Magdalena
(1)
Goffman Erving
(1)
Golka Marian (1948- )
(1)
Grabowska Barbara (pedagog)
(1)
Grodzińska-Jurczak Małgorzata
(1)
Gruszka Aleksandra
(1)
Grzeliński Adam
(1)
Grzemska Aleksandra
(1)
Gulczyńska Justyna (pedagog)
(1)
Guzowska-Dąbrowska Małgorzata
(1)
Gębuś Dorota
(1)
Harbatski Andrei (1956- )
(1)
Hawkins David R (1927-2012)
(1)
Hazard Paul (1878-1944)
(1)
Herzyk Anna
(1)
Jahoda Gustav
(1)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(1)
Janicki Kamil
(1)
Jankowiak Stanisław
(1)
Jankowski Andrzej (filolog anglista)
(1)
Jedlicki Jerzy
(1)
Johnson Robert L
(1)
Jurek Krzysztof (1985- )
(1)
Kadłubiec Daniel
(1)
Kaja Damian
(1)
Kania Agnieszka
(1)
Karpińska Iwona
(1)
Karpińska-Morek Ewelina
(1)
Kasperek Andrzej
(1)
Keil Geert
(1)
Kiedrowicz Grzegorz
(1)
Klawiter Andrzej
(1)
Klekot Ewa
(1)
Kodalle Klaus M
(1)
Koniak Paweł
(1)
Konopska Beata
(1)
Koralewicz Jadwiga
(1)
Kossowska Małgorzata (1968- )
(1)
Kotowicz-Borowy Irena (1952-2017)
(1)
Kovacheva Adriana
(1)
Kowalcze-Pawlik Anna
(1)
Kowalczyk Marek
(1)
Kozioł Edward
(1)
Kozioł Leszek
(1)
Year
2020 - 2022
(12)
2010 - 2019
(90)
2000 - 2009
(34)
1990 - 1999
(15)
1980 - 1989
(6)
Time Period of Creation
2001-
(65)
1989-2000
(4)
Country
Poland
(161)
Language
Polish
(161)
Audience Group
Nauczyciele języka polskiego
(2)
Gimnazja
(1)
Nauczyciele
(1)
Szkoły ponadpodstawowe
(1)
Szkoły średnie
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(1)
Subject
Świadomość społeczna
(81)
Świadomość
(23)
Świadomość narodowa
(21)
Młodzież
(15)
Osobowość
(8)
Psychologia społeczna
(8)
Dzieci
(7)
Świadomość językowa
(7)
Język polski
(6)
Postawy
(6)
Świadomość ekologiczna
(6)
Polacy za granicą
(5)
Wychowanie obywatelskie
(5)
Edukacja międzykulturowa
(4)
Globalizacja
(4)
Historia
(4)
Język polski (przedmiot szkolny)
(4)
Kultura masowa
(4)
Pedagogika kultury
(4)
Polska
(4)
Psychologia
(4)
Rodzina
(4)
Szczególne stany świadomości
(4)
Dziecko
(3)
Feminizm
(3)
Język
(3)
Kultura
(3)
Myślenie
(3)
Nauczyciele
(3)
Pamięć
(3)
Patriotyzm
(3)
Psychoterapia
(3)
Rola społeczna
(3)
Socjologia
(3)
Wykluczenie społeczne
(3)
Chłopi
(2)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(2)
Edukacja regionalna
(2)
Ekologia
(2)
Ekorozwój
(2)
Emocje
(2)
Etyka społeczna
(2)
Filozofia
(2)
Inteligencja
(2)
Kompetencje komunikacyjne
(2)
Komunikacja werbalna
(2)
Kresy
(2)
Literatura kresowa
(2)
Mniejszości seksualne
(2)
Młodzież trudna
(2)
Naród
(2)
Niemcy
(2)
Osoby w wieku starszym
(2)
Oświata
(2)
Pamięć zbiorowa
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Polityka
(2)
Postmodernizm
(2)
Poznanie
(2)
Prawa dziecka
(2)
Prawda
(2)
Propaganda
(2)
Przyroda
(2)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(2)
Rzeczywistość wirtualna
(2)
Samobójstwo
(2)
Samopoznanie
(2)
Spostrzeganie społeczne
(2)
Społeczeństwo
(2)
Społeczeństwo obywatelskie
(2)
Stres
(2)
Studenci
(2)
Subkultura
(2)
Tożsamość narodowa
(2)
Uczniowie
(2)
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
(2)
Uczucia
(2)
Wartość
(2)
Wielokulturowość
(2)
Wychowanie
(2)
Wychowanie do wartości
(2)
Wychowanie patriotyczne
(2)
Świadomość kresowa
(2)
Świadomość regionalna
(2)
"Przedwiośnie"
(1)
"Syzyfowe prace"
(1)
"Wiatr od morza"
(1)
Aktywizacja społeczna
(1)
Ankieta
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Antropologia teologiczna
(1)
Arteterapia
(1)
Autorytaryzm
(1)
Autorytet
(1)
Autyzm
(1)
Badania jakościowe
(1)
Badania porównawcze
(1)
Białorusini za granicą
(1)
Biblia
(1)
Biografistyka
(1)
Subject: work
Humanistyczne przesłanki niepokoju
(1)
Pan Tadeusz
(1)
Pensjonat
(1)
Wesele
(1)
Subject: time
2001-
(45)
1901-2000
(17)
1989-2000
(7)
1801-1900
(5)
1601-1700
(3)
1701-1800
(3)
1945-1989
(3)
1501-1600
(2)
1918-1939
(2)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1801-
(1)
1901-
(1)
1901-1914
(1)
1939-1945
(1)
1989-
(1)
401-500
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Subject: place
Polska
(17)
Europa
(2)
Białoruś
(1)
Czechy
(1)
Dania
(1)
Europa Zachodnia
(1)
Gmina Supraśl (woj. podlaskie, pow. białostocki)
(1)
Goraj (woj. lubelskie, pow. biłgorajski, gm. Goraj)
(1)
Holandia
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Monachium (Niemcy)
(1)
Niemcy
(1)
Nowa Zelandia
(1)
Opole (woj. opolskie ; okręg)
(1)
Pahiatua (Nowa Zelandia)
(1)
Ratyzbona (Niemcy)
(1)
Supraśl (woj. podlaskie, pow. białostocki, gm. Supraśl)
(1)
Turcja
(1)
Ukraina
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Śląsk, Górny
(1)
Genre/Form
Artykuł problemowy
(30)
Artykuł z pracy zbiorowej
(28)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(19)
Artykuł z czasopisma naukowego
(11)
Praca zbiorowa
(6)
Raport z badań
(6)
Opracowanie
(3)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(2)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(2)
Podręcznik
(2)
Publikacje
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuł przeglądowy
(1)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(1)
Artykuł z czasopisma fachowego
(1)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(1)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(1)
Atlasy geograficzne
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Pocztówki
(1)
Powieść polska
(1)
Proza polska
(1)
Relacja
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Ćwiczenia i zadania dla szkół średnich
(1)
Domain
Socjologia i społeczeństwo
(38)
Edukacja i pedagogika
(35)
Historia
(10)
Psychologia
(9)
Językoznawstwo
(5)
Literaturoznawstwo
(3)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Ochrona środowiska
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Nauka i badania
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
161 results Filter
Article
In basket
Date of change: 24.06.2022
Jak pomóc dzieciom zrozumieć autyzm? / Iwona Karpińska. W: Życie Szkoły. 2022, nr 5, s. 28-29. - 2022.
Bibliografia na stronie 29.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Na materiale rosyjskich ludowych wróżb i podań związanych z obrzędami ślubnymi zaprezentowano czynności, role uczestników i ich znaczenie nie tylko w samym obrzędzie, lecz także w perspektywie ich teraźniejszych i przyszłych stanów. Scharakteryzowano postać narzeczonej jako głównej jednostki, z punktu widzenia jej znaczeń w etapach obrzędu. Świat przedmiotów przedstawiono jako szczególny wobec realnej rzeczywistości, oddziaływujący na człowieka oraz taki, który poddaje się wpływom z jego strony. Na podstawie materiału autor proponuje szereg podejść do potencjalnych typologii wirtualnych znaczeń jednostek paradygmatycznych. Przedstawiono tu również ich budowę oraz pozycję w ogólnej semantyce.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Na materiale przepowiedni odzwierciedlonych w zabytkach literatury staroruskiej ("Słowo o wyprawie Igora", "Powieść minionych lat"), jak również niektórych rosyjskich ludowych wróżb i przepowiedni, dokonywana jest analiza i charakterystyka interpretującej części określanego w przepowiedni znaku-obrazu. Wybrany aspekt zakłada wyłonienie stojącego za intuicyjnie interpretowaną wiedzą o świecie konceptualnego systemu, którego fragmenty i części powinny stanowić jednostki semantyczne zarówno uświadamiane, jak i nieuświadamiane przez przedstawicieli danej tradycji mentalnej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Autorzy poszczególnych tekstów nawiązują do najważniejszych wartości: poczucia przynależności do określonej grupy, wpajania szacunku, przywiązania do tradycji własnego regionu, jego osiągnięć, kultury przodków, lokalnej gwary i ludzi, którzy go zamieszkują. Zwracają uwagę – w aktualnych kontekstach społecznych i kulturowych – na etos narodowy, etos pracy, cenione przez młodzież wartości w życiu codziennym i znaczenie kultury regionalnej w transmisji międzypokoleniowej. Podjęte rozważania stwarzają zarazem Czytelnikowi z jednej strony – możliwość poznania dziedzictwa kulturowego, tradycji regionalnej oraz wartości tkwiących w tym regionie, a z drugiej – szanse na otwarcie się na inne społeczności, na inne środowiska kulturowe i/lub inne regiony. Wszyscy Autorzy są zgodni co do tego, że życie oraz twórczość naukowa i literacka Profesora Jana Szczepańskiego potwierdzają słuszność tezy o „życiodajnym efekcie pogranicza”.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Zadaniem nauki jest poszukiwanie racjonalnych rozwiązań dla cywilizacyjnych wyzwań współczesnego świata. Jednym z takich kluczowych wyzwań jest także rozwój zrównoważony. Idea zrównoważonego rozwoju jest niezwykle obiecująca, ale z całą pewnością wymaga ogromnego zaangażowania ekonomistów. Nauki ekonomiczne, a w tym dyscyplina nauki „finanse”, podejmują to wyzwanie. Wiele badań, spotkań, konferencji i publikacji służy naukowej analizie oraz praktycznej implementacji za-sad zrównoważonego rozwoju we współczesnej gospodarce w zakresie finansów i rachunkowości. Proces naukowego opracowywania problemu trwa, a społeczna ewolucja biznesu dostarcza ambitnych tematów badawczych. Po latach pracy możemy wskazać zarówno na konkretne sukcesy, jak też i na wiele wątpliwości w zakresie koncepcji zrównoważonych finansów. Materialnym dowodem naukowego wkładu w poszerzanie wiedzy są publikacje. Znaczna część aktualnego dorobku naukowego dyscypliny „finanse” dotycząca zrównoważonego rozwoju jest już od lat regularnie prezentowana w Pracach Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Kontynuujemy ten cykl opracowań. W niniejszym tomie zebraliśmy wyselekcjonowane artykuły autorów z wielu uznanych ośrodków naukowych w Polsce. Ich tematyka skoncentrowana jest na zagadnieniach finansów i zrównoważonego rozwoju. Przedstawiono w nich doskonałe rozważania teoretyczne oraz konkretne przykłady z praktyki gospodarczej. Każdy artykuł stanowi inspirujący materiał naukowy. Szczególne podziękowania należą się nie tylko Autorom, ale także Recenzentom, którzy podjęli trud oceny nadesłanych materiałów. Jako redaktorzy tomu wraz z Autorami i Recenzentami mamy nadzieję, że poprzez publikację naszego wspólnego dzieła wnosimy istotny wkład w naukowe opracowanie problematyki finansowania zrównoważonego rozwoju. Leszek Dziawgo, Leszek Patrzałek '
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
OD REDAKCJI Kapitał społeczny należy do pojęć, których znaczenie i popularność zyskuje uznanie w socjologii i ekonomii po wielu latach od ich pierwotnego użycia. W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych nastąpił prawdziwy zalew publikacji poświęconych temu zagadnieniu. Koncepcja kapitału społecznego odgrywa zatem centralną rolę w dyskursie ekonomicznym i socjologicznym. Jest nie tylko podstawowym pojęciem teoretycznym, ale również hasłem nośnym politycznie.Zjawiska denotowane przez pojęcie kapitału traktowane są przez ekonomistów jako ważne pozaekonomiczne czynniki rozwoju gospodarczego, a przez socjologów dodatkowo jako jeden z ważniejszych przejawów znaczącej pozycji ich dyscypliny jako nauki. Teoretycy kapitału społecznego starają się ponadto, poprzez użycie tej koncepcji, przerzucić pomost pomiędzy indywidualistyczną i racjonalistyczną wizją człowieka i społeczeństwa a jego wizją kulturową nawiązującą do realizmu socjologicznego. Dotychczasowa refleksja i badania nad kapitałem społecznym znajdują równie liczne grono zwolenników, jak i przeciwników. Z tych właśnie powodów kolejny tom Przeglądu Socjologicznego koncentruje się na zagadnieniach i zjawiskach blisko z nim związanych w społecznościach lokalnych. Zbiór tekstów można podzielić na trzy części. Pierwsza z nich obejmuje tekst wprowadzający do analiz społeczności lokalnych pióra Joanny Kurczewskiej oraz artykuł przeglądowy dotyczący kapitału społecznego, przygotowany przez Macieja Frykowskiego i Pawła Starostę. Część druga obejmuje teksty Marii Halamskiej, Jerzego Bartkowskiego, Danuty Walczak-Duraj, Krzysztofa Gorlacha, Tomasza Adamskiego i Marty Klekotko oraz Andrzeja Pilichowskiego, koncentrujące uwagę na problematyce kapitału społecznego w środowisku wiejskim. Natomiast w części trzeciej Marek S. Szczepański, Jacek Kurczewski oraz Tomasz Nawrocki prezentują różne aspekty funkcjonowania społeczności lokalnych i kapitału społecznego w regionie śląskim. Ostatni tekst, pióra Agnieszki Michalskiej-Żyły, zawiera prezentację wyników badań dotyczących psychospołecznych postaw mieszkańców Łodzi wobec ich środowiska zamieszkania.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Od Redakcji Przedkładany uwadze czytelników zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony problematyce kobiecej. Wiadomo, że jest to problematyka bogata i różnorodna, związana z wieloma aspektami życia jednostek i społeczności. W tym tomie znalazły się tylko niektóre kwestie, może rzadziej dyskutowane. Zeszyt otwiera artykuł E. Malinowskiej na temat świadomości feministycznej kobiet – uczestniczek „Solidarności” w latach 80. Artykuł dedykujemy pamięci 30-lecia NSZZ. Kolejne teksty pokazują kulturowe uwarunkowania sytuacji kobiet odrzucających macierzyństwo (czyli istotny element stereotypu kobiecości) w artykule E. Garncarek. E. Paprzycka analizuje ambiwalencję procesu socjalizacji kobiet. Nieco prowokacyjnie brzmi teza A. Piekarskiej o walorach kobiet na rynku pracy: ich zatrudnianie jest wysoce racjonalne, bo są wykształcone, kompetentne i... tańsze. A. Dziedziczak-Foltyn podnosi problem równości płci w nauce i edukacji akademickiej. Na uwagę zasługuje tekst M. Nowickiej poświęcony koncepcji postkolonializmu. Koncepcja ta zyskała powodzenie wśród badaczek, m.in. jako sposób wyjaśniania społecznego położenia kobiet. I wreszcie I. Desperak omawia aktualny stan ruchu kobiecego w Polsce, podkreślając szczególną rolę dwu Kongresów Kobiet. Całości zeszytu dopełniają recenzje. Omówiona jest monografia dotycząca biedy kobiet oraz autobiografia Marii Jarosz jako przykład sukcesu wcale niełatwo osiągniętego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 21.05.2022
Zeszyt jest dziełem pracowników naukowo-dydaktycznych naszej Uczelni oraz pracowników z innych szkół wyższych i ośrodków naukowych w kraju, tj. Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu, Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych oraz Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Artykuły, będące efektem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych, prezentują wiele interesujących poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. Problematyka tekstów składających się na niniejszy Zeszyt koncentruje się głównie wokół zagadnień zarządzania zasobami pracy, kultury bezpieczeństwa pracy, efektywności procesu nauczania studentów w szkolnictwie wyższym, skuteczności mechanizmów zarządzania aktywami organizacji i nadzoru właścicielskiego oraz postrzegania marki jako czynnika procesu nabywczego na rynku dóbr konsumpcyjnych, wykorzystania e-learningu w procesie zarządzania wiedzą i innowacjami w przedsiębiorstwach nowoczesnej gospodarki.(...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Publikowany numer czasopisma „Nowa Biblioteka” poświęcony jest książce regionalnej w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Autorki zamieszczonych tekstów swoją uwagę skoncentrowały na analizie zbiorów i działalności wydawniczej bibliotek funkcjonujących w danym regionie, z uwzględnieniem np. obecności w ich zbiorach publikacji o tematyce regionalnej (Bernadeta Iwańska-Cieślik: Biblioteki stowarzyszeniowe we Włocławku w latach 1815–1918; Beata Langer: Serie wydawnicze publikowane przez wybrane biblioteki wojewódzkie w latach 2000–2015). Do tej grupy wypowiedzi należy zaliczyć również dwa komunikaty o przedsięwzięciach z zakresu edukacji regionalnej zainicjonowanych przez pracowników „Biblioteki pod Atlantami” w Wałbrzychu (Iwona Bany, Sława Janiszewska: Formy edukacji regionalnej w „Bibliotece pod Atlantami” w Wałbrzychu, Agnieszka Heidinger, Iwona Bany: Kultywowanie pamięci o Marianie Jachimowiczu przez „Bibliotekę pod Atlantami” w Wałbrzychu). Agata Arkabus (Treści z zakresu edukacji regionalnej w podstawach programowych w latach 1999–2017) i Adriana Piechota (Źródła informacji w pracy nauczyciela regionalisty na przykładzie Gimnazjum nr 9 w Bytomiu) zanalizowały stopień obecności oraz sposoby wykorzystania treści regionalnych w pracy nauczycieli. Jedno ze źródeł mogących stanowić pomoc w inicjatywach edukacyjnych omówiła Marzena Przybysz w artykule Działalność Zespołu ds. Bibliografii Regionalnej na rzecz popularyzacji wiedzy o regionie). Na celowe wykorzystanie publikacji o tematyce lokalnej, przypisujące książce regionalnej określone funkcje, zwróciły uwagę Bogumiła Warząchowska oraz Nikoleta Saluk. Pierwsza autorka w artykule „Książka zła” – edukacyjne funkcje czasopism katolickich w II Rzeczypospolitej na przykładzie periodyków diecezji katowickiej (prolegomena) dokonała analizy zawartości czasopism katolickich wydawanych w diecezji katowickiej o okresie II Rzeczypospolitej. Zaprezentowała artykuły, które traktowały książkę jako narzędzie w realizacji określonych zadań. Nikoleta Saluk w tekście Funkcje książek i prasy regionalnej w sieci. Studium przypadku na wybranych przykładach opisała funkcjonowanie książki i obecność informacji o niej w lokalnych mediach sieciowych. Lucyna Sadzikowska (Nadskawie. A literary anthology, that is a literary bouquet of flowers from the region of Wadowice) dokonała wnikliwej analizy historycznoliterackiej antologii, na którą złożyły się teksty autorów związanych z regionem wadowickim. W numerze 3/2018 zamieszczono siedem sprawozdań i cztery recenzje.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.05.2022
Oddajemy w Państwa ręce kolejny numer czasopisma „Nauki o Zarządzaniu”. Zawiera on zbiór różnorodnych problemowo artykułów, choć dominuje w nim głównie nurt związany z zarządzaniem strategicznym. Tak jest choćby w teoriopoznawczym artykule „Klient w strategiach organizacji biznesowych”. Jego autorzy (E. Stańczyk-Hugiet oraz J. Niemczyk) poszukują głównego wyznacznika strategii organizacji biznesowych. Prowadząc swoją analizę, wskazani badacze przyjmują perspektywę historyczną kształtowania się poszczególnych koncepcji zarządzania strategicznego i w tych perspektywach lokują klienta. Całość rozważań zakończona jest przedstawieniem koncepcji ekosystemu organizacji, w której to klient jest centralnym węzłem wpływającym na strategię zarządzania organizacjami biznesowymi. W artykule „Ewolucja koncepcji przewagi konkurencyjnej – od podejścia planistycznego do zwinnego przedsiębiorstwa” zastosowano metodę analizy krytycznej wybranej literatury z zakresu zarządzania strategicznego. K. Malewska i M. Sajdak opisują ewolucję koncepcji przewagi konkurencyjnej z perspektywy zmian zachodzących w wa-runkach funkcjonowania przedsiębiorstw. Autorki podejmują również próbę sformułowania definicji przewagi konkurencyjnej dla współczesnej koncepcji zwinnego przedsiębiorstwa. Artykuł E. Kanak pt. „Identyfikacja i ocena strategii rynkowych deweloperów na wrocławskim rynku nieruchomości mieszkaniowych” ma charakter empiryczny. Autorka przedstawia w nim wyniki swoich badań przedsiębiorstw deweloperskich realizujących inwestycje związane z budownictwem mieszkaniowym na rynku wrocławskim oraz podejmuje się identyfikacji i oceny misji, celów rynkowych oraz rodzajów strategii rynkowych tych przedsiębiorstw. Z kolei S. Urban oraz M. Michałowska w swoim artykule identyfikują działania podejmowane przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw w województwie lubuskim w warunkach koncentracji i integracji w handlu wewnętrznym. Przeprowadzone przez autorów analizy wskazują na wyróżniające sposoby wzmacniania pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw sektora MSP oraz identyfikują kluczowe czynniki sukcesu branży. T. Dyczkowski i J. Dyczkowska, autorzy artykułu pt. „Zarządzanie partycypacyjne a satysfakcja z pracy w małych i średnich przedsiębiorstwach”, prezentują wyniki swoich badań empirycznych dotyczących relacji między stopniem włączenia pracowników przedsiębiorstw sektora MSP w działania zarządcze a strategiami wynagradzania oraz satysfakcją pracowników z wynagrodzeń. W artykule „Zastosowanie koncepcji organizacji uczącej się w procesie zarządzania organizacją pozarządową” E. Gałka na podstawie analizy literatury przedmiotu wskazuje zalecenia dotyczące skutecznego zarządzania organizacją pozarządową z perspektywy koncepcji organizacji uczących się. Z kolei P. Bandurowski w swoim artykule „Polityka migracyjna Unii Europejskiej w kontekście różnic kulturowych na przykładzie Polski” podejmuje problemy związane z kreowaniem polityki migracyjnej. Ta istotna w kontekście zjawiska starzenia się społeczeństw Unii Europejskiej kwestia rozpatrywana jest przez autora z perspektywy różnic kulturowych. W artykule „Ana-liza sieci w badaniach struktury organizacji” A. Zbieg, B. Żak i P. Zaręba przedstawiają metodę prowadzenia badań i analiz sieci społecznych w organizacji. Celem tych badań jest zdefiniowanie relacji pomiędzy pracownikami wewnątrz firmy. Przedstawiona na wybranym przykładzie przez autorkę metoda analizy służyć może określeniu wybranych relacji między uczestnikami organizacji, w tym sposobów przepływu informacji oraz koordynacji w strukturach organizacyjnych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
Date of change: 15.04.2022
Na tom składają się 3 prace: A. Szyszko-Bohusza "Pedagogika holistyczna" (w której autor omawia założenia tej pedag.), J. Gniteckiego "Od geometrii Euklidesa do geometrii Wszechświata" i W. Pasterniaka "Od małego ,,ja'' do świadomości jedynej". Autorzy dwóch ostatnich art. wychodzą z założenia, że bez Boga nie ma poznania. Gnitecki analizuje aksjomaty geometrii Euklidesa, przechodzi do geometrii nieeuklidesowych, ukazuje degradację świadomości geometrycznej, a następnie przedstawia aksjomaty geometrii Wszechświata wynikające z Uniwersalnych Praw Kosmosu. Pasterniak ukazuje inspirowany poglądami Kena Wilbera sposób dojścia do Uniwersalnego Stanu Świadomości i jego konsekwencje dla edukacji.
Bibliografia przy pracach.
Zawiera: Pedagogika holistyczna / Andrzej Szyszko-Bohusz. Od geometrii Euklidesa do geometrii Wszechświata / Janusz Gnitecki. Od małego "ja" do świadomości jedynej / Wojciech Pasterniak.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 38268, 36171, 35866, 35414 (4 egz.)
E-book
In basket
Date of change: 08.04.2022
Oddając do rąk czytelników nowe wydanie Psychologii poznawczej, wyrażamy nadzieję, że książka ta pozwoli im nieco lepiej zrozumieć, jak działa umysł. Pisząc ją, sami mogliśmy się tylko zbliżyć do takiego zrozumienia. Autorzy Blisko 15 lat od premiery pierwszego wydania Psychologii poznawczej przedstawiamy nowe, zaktualizowane wydanie podręcznika. Treści publikacji dostosowane są do programów kształcenia z zakresu psychologii procesów poznawczych, a układ i liczba rozdziałów pozwalają uporządkować treści kształcenia w obrębie semestru lub roku akademickiego. Istotą układu treści podręcznika jest podział na struktury i procesy poznawcze: • Pierwsza część podręcznika poświęcona jest reprezentacjom poznawczym. W kolejnych rozdziałach autorzy ukazali istotę sporu o reprezentację poznawczą, omówili badania nad reprezentacjami nietrwałymi (wyobrażeniami, sądami, modelami umysłowymi) i trwałymi (pojęciami, kategoriami) oraz rodzajami wiedzy, a także jej nabywaniem i organizacją. • Drugą część podręcznika poświęcono elementarnym procesom poznawczym, o stosunkowo niewielkim poziomie złożoności: uwadze, świadomości, kontroli poznawczej, percepcji oraz pamięci. • Trzecia część książki ma za przedmiot złożone procesy poznawcze: myślenie i rozumowanie, rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i formułowanie sądów oraz przetwarzanie języka. Nowa edycja Psychologii poznawczej daje czytelnikom podręcznik dobrze pomyślany pod względem struktury, doboru wiedzy i sposobów zilustrowania prowadzonego wywodu. Podręcznik będzie stanowił bardzo dobrą podstawę kształcenia dla studentów psychologii, kognitywistyki i filozofii, dostarczając im nowoczesnej wiedzy o mechanizmach funkcjonowania umysłu. Z recenzji prof. dr hab. Czesława Nosala
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
All copies are currently on loan: sygn. 46655 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 05.04.2022
(Prze)trwanie przeszłości w transkulturowych przestrzeniach / Aleksandra Boroń. - Wydanie I. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021. - 181, [1] strona : ilustracje ; 25 cm.
(Psychologia i Pedagogika ; nr 350)
Bibliografia, netografia na stronach 163-179.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 46649 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 24.03.2022
Bibliografia przy rozdziałach. Indeksy.
Założeniem pracy jest ukazanie roli, jaką w wyjaśnianiu złożonych zjawisk społecznych odgrywa wiedza o poznawczym funkcjonowaniu człowieka. Autorzy poszczególnych rozdziałów koncentują się na opisie analizowanego zjawiska i jego wyjaśnieniu w świetle współczesnych teorii psychologicznych, zamieszczono też komentarz eksperta. Przedstawiono teoretyczne podstawy poznawczej psychologii społecznej. Omówiono: stereotypy, poznawcze uwarunkowania postaw politycznych i poznawcze mechanizmy decyzji wyborczych, różnice kulturowe i różnice indywidualne w poznaniu społecznym, wpływ społeczny, wpływ sondaży przedwyborczych na wynik wyborów, uwarunkowania skuteczności reklamy wizualnej, badanie poznania społecznego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 39258 (1 egz.)
Article
In basket
E-book
In basket
Date of change: 02.03.2022
Publikacja poświęcona wprowadzeniu w problematykę neuronalnych uwarunkowań procesów świadomych i nieświadomych z perspektywy neuropsychologii klinicznej, z próbą ukazania znaczenia ujęcia neuropsychologicznego dla wzbogacenia wiedzy o tych procesach oraz sformułowania odpowiedzi na pytanie: jakiej nowej wiedzy o organizacji świadomości i nieświadomości dostarcza analiza zaburzeń świadomości w deficytach neuropsychologicznych? Obecny rozwój technologii medycznej umożliwia ratowanie życia pacjentów po bardzo rozległych uszkodzeniach mózgowia, ale konsekwencje zdrowotne w postaci np. długotrwałej śpiączki, tworzą „drugie życie” pacjenta. Współcześnie są to kwestie istotne nie tylko teoretycznie, ale też klinicznie, społecznie i etycznie. Książka przeznaczona dla studentów psychologii, pedagogiki, medycyny, logopedii i neurologopedii; dla teoretyków z dziedziny neurofilozofii i neurokognitywistyki; dla osób udzielających profesjonalnej pomocy pacjentom oraz dla członków ich rodzin i opiekunów. Przedstawiona w publikacji wiedza będzie przydatna też dla specjalistów-neuropsychologów, klinicystów-praktyków i osób z innych dyscyplin zainteresowanych problematyką mózg-umysł.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again