Form of Work
E-booki
(2)
IBUK Libra
(2)
Author
zbiorowa Praca
(2)
Year
2010 - 2019
(2)
Country
Poland
(2)
Language
English
(2)
2 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 04.12.2022
Temat: Contemporary art ; Modernism ; Łódź ; Graffiti ; Theater ; Queer ; Culture ; Science ; Net art ; Artur Żmijewski ; Jesus ; Identity ; Pragmatism ; Perception ; Conversion ; Freedom ; Turns in the humanities ; Turn ; Radical change ; Negative and positive crises ; Continuity and discontinuity in art ; Empathy ; Robert Vischer ; Performativity ; Kant ; Wilhelm Worringer ; David Freedberg ; Michael Fried ; Cultural turns ; Aestheticisation ; Aesthetic indistinction ; Aesthetic de-differentiation ; Aesthetics differen- tiation ; Death of art ; Theoretical turn in art ; Nominalism ; Feeling ; Sensus communis ; Duchamp ; De Duve ; Jacques Rancière ; Zoon Politikon ; Friedrich Schiller ; Berlin Biennale ; Socially engaged art ; Visual communication ; Data visualization ; Pictorial turn ; Iconic turn ; Electronic art ; Interactivity ; Immateriality ; Electronic galleries and museums ; Technology ; Performative turn ; Paul Klee ; Performative geometry ; Motion of the lines ; Conceptism ; Conceptualism ; Contextualism ; Extension ; Intension ; Linguistic turn ; Metaphysics ; Escape from metaphysics ; End of art ; Metaphysical turn ; Visual turn ; Art of failure ; Aesthetic of reception ; Semiotic in architecture ; Colonial architecture ; Curatorial turn ; Museum ; Exhibitions ; Africa ; Decolonisation ; Post-colonialism ; Modernist architecture ; Urban regeneration ; Place promotion ; City identity ; Polish contemporary architecture ; Architectural changes ; Comics ; Visual narrative ; Self-reflexive turn ; Space in the theatre ; Stage design ; Japanese fashion ; Issey Miyake ; Yohij Yamamoto ; Rei Kawakubo ; Fashion deconstruction ; Japonism ; Imperial Academy of Arts in Saint Petersburg ; Ignacy Szczedrowski (1815–1870) ; Konstanty Kukiewicz (1817/18–1840) ; Tadeusz Gorecki (1825–1868) ; Academic education ; Jewish art ; Judaism ; Street art ; Aesthetics ; Immanuel Kant ; Disillusion ; Performance art ; Transformation ; Theodor Lipps ; Heinrich Wőlfflin ; Visual culture ; “African Art” ; Murals ; Multimedia ; Post-socialist city ; Graphic novel
Zwroty artystyczne Kategoria „zwrotu” w badaniach nad kulturą od kilkunastu lat wywołuje zainteresowanie u przedstawicieli różnych dziedzin humanistyki. Pisano wiele na temat performative turn, interpretative turn, postcolonial turn, translational turn, spatial turn, iconic turn itp. Czy sztuka jest tylko jednym z obszarów, na których owe zwroty dokonują się, czy też można mówić zwrocie artystycznym, jako szczególnej odmianie? Sugerujemy rozważenie tego zagadnienia nie tylko w odniesieniu do obecnego stanu kultury, a również przy wzięciu pod uwagę wcześniejszych okresów dziejów. Proponujemy wzięcie pod uwagę szerokiego sposobu rozumienia pojęcia „zwrot”. Może ono być przedmiotem rozważań o zasięgu ogólnokulturowym, ale można również odnieść je do określonej dziedziny sztuki, np. zachodzącej w niej przemiany stylistycznej, czy wreszcie nagłej modyfikacji postawy twórczej określonego artysty. Prezentujemy więc z jednej strony na artykuły dotyczące problematyki szeroko pojętych „wstrząsów” kulturowych i artystycznych, „zmącenia” zakładanych porządków, jak teksty omawiające konkretne przypadki twórczości jawiącej się jako działalność meandryczna, przebiegająca drogą kolejnych turns.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 04.12.2022
Temat: Contemporary art ; Łódź ; Love ; Theater ; Music ; Paintings ; Globalization ; Databases ; Set design ; Hybridity ; Exclusion ; “African Art” ; Exhibition ; Modernism ; Myth ; Visual anthropology ; Intercultural symbolism ; Craft ; Drugs ; Shoah ; Eternity ; Margins ; Postmodernity ; Discourse ; Decline of metaphysics ; Alienation ; Disillusion ; Enstrangement ; Остранение ; Verfremdung ; Dépaysement ; Perimeter-peryferium ; Das Unheimliche/the uncanny ; Center ; Periphery ; Contemporary artist ; Mirosław Bałka ; Zbigniew Libera ; Transcendence ; Secularization ; Modern iconoclasm ; The role of the margins in the study of art ; Surrealism ; Occultism ; Fascism ; Imagination ; Altered states of consciousness ; Visionary art ; Extrasensory images in art ; Transposing works of art ; Scenography ; History of theater ; Digital cinema ; Interactive film ; Computer game ; Participatory culture ; Mail art ; Net ; Network ; Archive ; Art documentation ; Post-conceptual understanding of art ; Alternative scene ; Computer culture ; Narratives ; Cultural metissage ; Andean Baroque ; Mestizo style ; Hybridity of culture ; Feather art ; African-American ; “New Negro” ; “Harlem Renaissance” ; Photography ; Modern art ; Murals ; 20th century ; “as though” ; Marginalization ; Blasphemy ; Irreligion ; Religion without religion ; Offending religious feelings ; Unbelief ; Contemporary aesthetics ; Philosophy of life ; Herstory ; Depth psychology ; Symbols of death ; Art ; Chlanda ; Tango of Death ; Sketch/triptych ; Death camp ; Margin of Life ; William Blake ; Feminism ; Postfeminism ; Judy Chicago ; Feminine aesthetic ; Women’s art ; Vanessa Beecroft ; Toxic Tittes ; Iber ; Post-socialist city ; Gentrification ; Redevelopment ; Revelation ; Mountain climbing expedition ; Man
Margins and Marginalization The concepts spelled out in the title Margins and Marginalization usually carry negative connotations. They are associated with having to live outside the main current of events, or with the peripheral and thus inessential aspects of an artwork. Such an understanding assumes a sharp division into major, central, important elements, and minor or marginal ones. However, the validity of such division has been questioned by some contemporary theoreticians and artists. Its arbitrariness and relativist character had been also pointed out in the past. The aim of the 2014 volume is to investigate the occurrence of the titular concepts in the theory and practice of both old and contemporary art. We wish to examine different conceptualizations of margins and marginalization and we are open to a broad range of approaches to his topic.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again