Form of Work
Artykuły
(5759)
Książki
(2355)
Publikacje naukowe
(1316)
Publikacje fachowe
(980)
Publikacje dydaktyczne
(270)
Poradniki i przewodniki
(131)
E-booki
(97)
IBUK Libra
(97)
Proza
(59)
Publikacje popularnonaukowe
(54)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(32)
Druki ulotne
(25)
Muzyka
(9)
Poezja
(8)
Albumy i książki artystyczne
(7)
Komiksy i książki obrazkowe
(6)
Publikacje informacyjne
(4)
Dramat (rodzaj)
(3)
Czasopisma
(2)
Grafiki
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Publikacje religijne
(1)
Status
available
(2139)
unavailable
(224)
only on-site
(2)
unknown
(2)
Branch
Wypożyczalnia
(2365)
Czytelnia
(2)
Author
Kubala-Kulpińska Aleksandra
(37)
Dziamska Dorota
(31)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(30)
Baj-Lieder Marta
(28)
Naprawa Renata
(28)
Tanajewska Alicja
(26)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(25)
Wentrych Agnieszka
(24)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta (1940- )
(23)
Kuszak Kinga
(23)
Jankowska Anna
(22)
Łoskot Małgorzata
(22)
Trojan Elżbieta
(19)
Brzezińska Anna (1949- )
(18)
Paszkiewicz Aneta
(18)
Zubrzycka Elżbieta (1954- )
(17)
Jegier Aneta
(16)
Kołakowski Artur
(16)
Rusaczyk Janusz
(16)
Szuścik Urszula
(16)
Godlewska Aleksandra
(15)
Kałuba-Korczak Anna
(15)
Olechnowicz Hanna (1918-2013)
(15)
Zając Michał (1964- )
(15)
Jarosz Ewa
(14)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(14)
Pelka Witold
(14)
Szurowska Beata (1973- )
(14)
Michalak Marek (1971- )
(13)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(13)
Obuchowska Irena (1932-2016)
(13)
Bartkowiak Kinga
(12)
Błeszyński Jacek (1963- )
(12)
Cywińska Małgorzata (1958- )
(12)
Kolankiewicz Maria
(12)
Polska Biuro Rzecznika Praw Dziecka
(12)
Stępień-Rejszel Kamila Olga
(12)
Zielińska Ewa
(12)
zbiorowa Praca
(12)
Goetz Magdalena
(11)
Krasowicz-Kupis Grażyna
(11)
Leszczyński Grzegorz (1956- )
(11)
Limont Wiesława (1949- )
(11)
Ludorowska Agnieszka
(11)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(11)
Talaga-Duma Małgorzata
(11)
Winczura Barbara (1969- )
(11)
Zając Dorota
(11)
Al-Khamisy Danuta
(10)
Dymara Bronisława (1932-2013)
(10)
Franczyk Anna
(10)
Hinz Magdalena
(10)
Kaczan Teresa
(10)
Kielar-Turska Maria (1942- )
(10)
Kozłowska Beata
(10)
Kołodziejska Lidia
(10)
Kłysz-Sokalska Natalia
(10)
Lewandowicz-Nosal Grażyna (1963- )
(10)
Litwinow Monika
(10)
Pisula Ewa (1964- )
(10)
Piszczek Maria
(10)
Wolańczyk Tomasz
(10)
Wypyszyńska-Cieszkowska Jagoda
(10)
Śmigiel Robert
(10)
Baluch Alicja (1944- )
(9)
Jerzak Marta
(9)
Jędrzejko Mariusz (1959-)
(9)
Kalbarczyk Anna (1958- )
(9)
Skałbania Barbara
(9)
Skorek Ewa Małgorzata
(9)
Swędrowska Małgorzata
(9)
Szmalec Jacek
(9)
Tyszkowa Maria (1932-1993)
(9)
Ławicka Joanna
(9)
Łopatkowa Maria (1927-2016)
(9)
Antoszewska Beata
(8)
Bembenista Ewa
(8)
Bomba Anna
(8)
Charbicka Magdalena
(8)
Diduszko Hanna
(8)
Filipczuk Halina
(8)
Gordon Thomas (1918-2002)
(8)
Gąstoł Agnieszka
(8)
Jagła Aleksandra
(8)
Korendo Marta
(8)
Lubomirska Krystyna
(8)
Maciarz Aleksandra (1937-2011)
(8)
Molicka Maria
(8)
Muszyński Heliodor (1931- )
(8)
Ploch Leszek
(8)
Polska Rzecznik Praw Dziecka
(8)
Sadowska Sławomira
(8)
Schier Katarzyna (1958- )
(8)
Smolińska-Theiss Barbara (1949- )
(8)
Socha Katarzyna
(8)
Stawarski Andrzej
(8)
Stawowska Agnieszka
(8)
Ungeheuer-Gołąb Alicja
(8)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(8)
Barłóg Krystyna
(7)
Year
2020 - 2023
(981)
2010 - 2019
(5583)
2000 - 2009
(805)
1990 - 1999
(451)
1980 - 1989
(206)
1970 - 1979
(135)
1960 - 1969
(51)
1950 - 1959
(16)
1940 - 1949
(2)
Time Period of Creation
2001-
(3116)
1989-2000
(83)
1945-1989
(26)
1901-2000
(24)
1918-1939
(4)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
Country
Poland
(8220)
Ukraine
(12)
Netherlands
(1)
Language
Polish
(8191)
Ukrainian
(14)
English
(7)
Slovak
(4)
French
(1)
Audience Group
Nauczyciele przedszkoli
(220)
Nauczyciele
(201)
Przedszkola
(191)
Rodzice
(191)
Dzieci
(77)
Szkoły podstawowe
(72)
Nauczyciele nauczania początkowego
(51)
Pedagodzy
(49)
6-8 lat
(47)
Bibliotekarze
(44)
Psycholodzy
(40)
Nauczanie początkowe
(37)
0-5 lat
(34)
9-13 lat
(26)
Klasa 3.
(26)
Klasa 1.
(24)
Szkoły wyższe
(24)
Klasa 2.
(22)
Nauczyciele języka polskiego
(22)
Logopedzi
(19)
Terapeuci zajęciowi
(19)
Biblioterapeuci
(16)
Pedagodzy szkolni
(15)
Psychoterapeuci
(14)
Klasa 4.
(11)
Gimnazja
(10)
Klasa 5.
(9)
Pedagodzy specjalni
(9)
Terapeuci
(9)
Nauczyciele wychowania przedszkolnego
(8)
Klasa 6.
(7)
Nauczyciele szkół podstawowych
(7)
Szkoły specjalne
(7)
Wychowawcy małych dzieci
(7)
Pedagodzy resocjalizacyjni
(6)
Studenci
(6)
Szkoły średnie
(6)
Klasa 8.
(5)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(5)
Pracownicy socjalni
(5)
Dyrektorzy szkół
(4)
Fizjoterapeuci
(4)
Klasa 7.
(4)
Młodzież
(4)
Szkoły ponadgimnazjalne
(4)
Lekarze
(3)
Szkoła podstawowa
(3)
Animatorzy kultury
(2)
Nauczyciele bibliotekarze
(2)
Nauczyciele gimnazjów
(2)
Uczniowie
(2)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(2)
14-17 lat
(1)
Asystenci rodzin
(1)
Chorzy
(1)
Chorzy z zespołem Aspergera
(1)
Cudzoziemcy
(1)
Doradcy zawodowi
(1)
Dorosłe dzieci alkoholików (DDA)
(1)
Dorosłe dzieci z rodzin dysfunkcyjnych
(1)
Dorośli
(1)
Dyrektorzy przedszkoli
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Edukatorzy
(1)
Licea
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Muzykoterapeuci
(1)
Nauczyciele języków
(1)
Nauczyciele plastyki
(1)
Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
(1)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1)
Nauczyciele wychowania plastycznego
(1)
Oligofrenopedagodzy
(1)
Opiekunowie
(1)
Prawnicy
(1)
Rehabilitanci
(1)
Rodzina adopcyjna
(1)
Socjolodzy
(1)
Terapeuci środowiskowi
(1)
Uczniowie szkół podstawowych
(1)
Wychowawcy
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(54)
Literatura ukraińska
(11)
Literatura kanadyjska
(3)
Literatura angielska
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura norweska
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura hiszpańska
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Literatura słoweńska
(1)
Literatura łotewska
(1)
Subject
Dziecko
(2001)
Dzieci
(962)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(611)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(596)
Wychowanie przedszkolne
(558)
Wychowanie w rodzinie
(488)
Młodzież
(366)
Rodzina
(286)
Dziecko niepełnosprawne
(282)
Dziecko zdolne
(270)
Rodzice
(269)
Dziecko autystyczne
(250)
Psychologia dziecka
(238)
Wychowanie
(224)
Nauczanie początkowe
(223)
Dziecko z niepełnosprawnością
(204)
Prawa dziecka
(203)
Dziecko trudne
(184)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(181)
Czytelnictwo dzieci
(180)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(152)
Dziecko chore
(146)
Mowa
(143)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(140)
Uczniowie
(132)
Utwory sceniczne dla dzieci
(131)
Nauczanie
(125)
Metody nauczania
(118)
Uczucia
(116)
Kształcenie integracyjne
(111)
Literatura dla dzieci
(110)
Autyzm
(107)
Internet
(107)
Nauczyciele
(100)
Gry i zabawy
(97)
Przemoc w rodzinie
(97)
Domy dziecka
(96)
Dysleksja i dysgrafia
(92)
Diagnoza pedagogiczna
(88)
Dziecko maltretowane
(85)
Szkolnictwo
(83)
Dziecko niesłyszące
(82)
Dojrzałość szkolna
(77)
Język polski
(77)
Adaptacja społeczna
(75)
Chorzy w rodzinie
(75)
Promocja czytelnictwa
(75)
Tematy i motywy
(74)
Dziecko z ADHD
(73)
Logopedia
(73)
Niepowodzenia szkolne
(73)
Pedagogika specjalna
(73)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(71)
Psychoterapia
(71)
Agresywność
(70)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(70)
Opieka społeczna
(70)
Uczenie się
(66)
Uczniowie klas początkowych
(66)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(65)
Dziecko z zespołem Aspergera
(65)
Rodzina zastępcza
(65)
Zaburzenia zachowania
(65)
Czytanie
(64)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(64)
Język dziecka
(63)
Leczenie
(61)
Zdolności
(61)
Dziecko niewidome
(60)
Dziecko niedosłyszące
(59)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(59)
Wsparcie społeczne
(59)
Dziecko seksualnie wykorzystywane
(58)
Telewizja
(58)
Przemoc
(57)
Edukacja włączająca
(56)
Relacje międzyludzkie
(56)
Rozwód
(56)
Wychowanie estetyczne
(51)
Wydawnictwa dla dzieci
(51)
Lęk
(50)
Przemoc a dziecko
(50)
Twórczość dzieci i młodzieży
(49)
Odżywianie
(48)
Opieka nad dzieckiem
(48)
Poradniki dla rodziców
(48)
Szkolnictwo specjalne
(48)
Dziecko przewlekle chore
(47)
Rodzicielstwo
(47)
Wsparcie edukacyjne
(47)
Wychowankowie domów dziecka
(47)
Dziecko w wieku poniemowlęcym
(46)
Myślenie twórcze
(46)
Dziecko niedowidzące
(45)
Zaburzenia mowy
(45)
Arteterapia
(44)
Integracja społeczna
(44)
Psychologia wychowawcza
(44)
Zachowanie
(44)
Biblioterapia
(43)
Subject: work
Little princess
(2)
Agresja u dzieci
(1)
Ala ma kota
(1)
Ararat
(1)
Asiunia
(1)
Avventure di Pinocchio
(1)
Bohater literatury dziecięcej i młodzieżowej z okresu PRL-u
(1)
Buntschatten und Fledermaüse
(1)
Chronicles of Narnia
(1)
Deux petits pas sur le sable mouillé
(1)
Doidao
(1)
Dydaktyka specjalna
(1)
Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat
(1)
Dzieci szatana
(1)
Dzieci wracające ze szkoły
(1)
Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy
(1)
Dziecięca matematyka
(1)
Dziecko i nastolatek w żałobie
(1)
Edukacyjna wartość dziecięcych pytań
(1)
Ekspres polarny (film)
(1)
Elementarz
(1)
Eventyr og historier
(1)
Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
(1)
Franciszka
(1)
Freaks, geeks and Asperger syndrome
(1)
Harry Potter
(1)
Harry Potter and the chamber of secrets
(1)
Integracja sensoryczna w autyzmie
(1)
Jak jeden malarz chciał namalować szczęśliwego motyla
(1)
Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny
(1)
Janko Muzykant
(1)
Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku
(1)
Kicia Kocia w Afryce
(1)
Kochaj mnie (serial film.)
(1)
Kosmita
(1)
Kto kogo zjada
(1)
Labirynt
(1)
Lion, the witch, and the wardrobe
(1)
Living Dolls
(1)
Lądowanie rinowirusów
(1)
Marry Poppins
(1)
Mały Przegląd (czasop.)
(1)
Meu pé de laranja lima
(1)
Miasteczko Ostatnich Westchnień
(1)
Mio, min Mio
(1)
Momo
(1)
Morze
(1)
Most nad Missisipi
(1)
Mój najlepszy przyjaciel
(1)
Najwyższa góra świata
(1)
Nasze kwiaty
(1)
Nie-Boska komedia
(1)
Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)
(1)
Nobody nowhere
(1)
O psie, który jeździł koleją
(1)
Okna życia w systemie opieki nad dziećmi
(1)
Oni
(1)
Order Uśmiechu
(1)
Pan Kuleczka (cykl)
(1)
Petit Nicolas
(1)
Petit Nicolas et les copains
(1)
Pippi Långstrump
(1)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze (czasopismo)
(1)
Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie
(1)
Rites de passage
(1)
Simonia
(1)
Sneedronningen
(1)
Szklana Góra
(1)
Tamten brzeg
(1)
Ten z naprzeciwka
(1)
The Viewer
(1)
Uczeń zdolny
(1)
Vamos Aquecer o Sol
(1)
Wiedza, wzruszenia, reflekcje, zabawa, opowieści
(1)
Wśród ludzi
(1)
Z górki na pazurki
(1)
Zinstrumentalizowane rodzicielstwo
(1)
Śnieg
(1)
Środowisko szkolne a rozwój teorii umysłu u dzieci w młodszym wieku szkolnym
(1)
Żyletkę zawsze noszę przy sobie
(1)
Żywot człowieka poczciwego
(1)
Subject: time
2001-
(1875)
1901-2000
(226)
1989-2000
(133)
1945-1989
(77)
1801-1900
(38)
1918-1939
(17)
1939-1945
(10)
1701-1800
(9)
1601-1700
(6)
1901-1914
(6)
2001-0
(6)
1101-1200
(5)
1201-1300
(5)
1301-1400
(5)
1914-1918
(5)
1001-1100
(4)
1401-1500
(4)
1501-1600
(4)
901-1000
(4)
1901-
(3)
1989-
(3)
1-100
(2)
101-200
(2)
401-500
(2)
501-600
(2)
601-700
(2)
701-800
(2)
801-900
(2)
100-1 p.n.e.
(1)
15-18 w.
(1)
1801-
(1)
1901- 2000
(1)
1945- 1989
(1)
1989- 2000
(1)
201-300
(1)
301-400
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Subject: place
Polska
(535)
Niemcy
(9)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(8)
Stany Zjednoczone (USA)
(8)
Wielka Brytania
(8)
Kraków (woj. małopolskie)
(6)
Lublin (woj. lubelskie)
(6)
Ukraina
(5)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(5)
Województwo lubuskie (1999- )
(5)
Australia
(4)
Białystok (woj. podlaskie)
(4)
Czechy
(4)
Europa
(4)
Wielkopolska
(4)
Francja
(3)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(3)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(3)
Województwo mazowieckie (1999- )
(3)
Województwo podkarpackie (1999- )
(3)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(3)
Węgry
(3)
Łódź (woj. łódzkie)
(3)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(2)
Gorzów Wielkopolski (woj. lubuskie)
(2)
Japonia
(2)
Kraje Unii Europejskiej
(2)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(2)
Rosja
(2)
Ruda Śląska (woj. śląskie)
(2)
Sosnowiec (woj. śląskie)
(2)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(2)
Województwo lubelskie (1999- )
(2)
Województwo podlaskie (1999- )
(2)
Województwo śląskie (1999- )
(2)
Zielona Góra (woj. lubuskie)
(2)
Świat
(2)
Afryka
(1)
Aleksandrów (woj. lubelskie, pow. biłgorajski, gm. Aleksandrów)
(1)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Augustów (woj. podlaskie)
(1)
Austria
(1)
Ałma Ata (Kazachstan)
(1)
Biłgoraj (woj. lubelskie)
(1)
Boguniewo (woj. wielkopolskie)
(1)
Brańszczyk (woj. mazowieckie, pow. wyszkowski, gm. Brańszczyk)
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Bytom (woj. śląskie)
(1)
Będzin (woj. śląskie)
(1)
Błażowa (woj. podkarpackie, pow. rzeszowski, gm. Błażowa)
(1)
Czerwienne (woj. małopolskie, pow. nowotarski, gm. Czarny Dunajec)
(1)
Dolny Śląsk
(1)
Dąbrowa Górnicza (woj. śląskie)
(1)
Finlandia
(1)
Galicja (kraina historyczna)
(1)
Gliwice (woj. śląskie)
(1)
Gmina Czaplinek (woj. zachodniopomorskie, pow. drawski)
(1)
Gmina Czarna Białostocka (woj. podlaskie, pow. białostocki)
(1)
Gniezno (woj. wielkopolskie)
(1)
Hiszpania
(1)
Holandia
(1)
Indie
(1)
Jaworzno (woj. śląskie)
(1)
Jodłówka Tuchowska (woj. małopolskie)
(1)
Kamerun
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Kolumbia
(1)
Korea Południowa
(1)
Kutno (woj. łódzkie)
(1)
Kuwejt
(1)
Kwidzyn (woj. pomorskie)
(1)
Leszno (woj. wielkopolskie)
(1)
Lewin Brzeski (woj. opolskie, pow. brzeski, gm. Lewin Brzeski)
(1)
Litwa
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Lubelszczyzna
(1)
Luena (Angola, prowincja Moxico)
(1)
Lwów (Ukraina ; okręg)
(1)
Monachium (Niemcy)
(1)
Mysłowice (woj. śląskie)
(1)
Namibia
(1)
Newcastle upon Tyne (Wielka Brytania)
(1)
Nowa Zelandia
(1)
Nowe Miasto Lubawskie (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Pabianice (woj. łódzkie)
(1)
Pahiatua (Nowa Zelandia)
(1)
Portugalia
(1)
Powiat leszczyński (woj. wielkopolskie)
(1)
Praga-Południe (Warszawa ; część miasta)
(1)
Przechlewo (woj. pomorskie, pow. człuchowski, gm. Przechlewo)
(1)
Przemyśl (woj. podkarpackie)
(1)
RPA
(1)
Rabka-Zdrój (woj. małopolskie, pow. nowotarski, gm. Rabka-Zdrój)
(1)
Ratyzbona (Niemcy)
(1)
Rodzina
(1)
Rumunia
(1)
Rwanda
(1)
Rymawska Sobota (Słowacja)
(1)
Genre/Form
Artykuł z pracy zbiorowej
(1294)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(1064)
Artykuł problemowy
(1026)
Artykuł z czasopisma fachowego
(382)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(262)
Artykuł z czasopisma naukowego
(193)
Raport z badań
(160)
Poradnik
(156)
Artykuł fachowy
(143)
Scenariusz zajęć
(134)
Praca zbiorowa
(133)
Utwory sceniczne dla dzieci
(82)
Opracowanie
(78)
Case study (studium przypadku)
(76)
Artykuł przeglądowy
(63)
Ćwiczenia i zadania
(61)
Podręcznik
(59)
Publikacje dla dzieci
(45)
Opowiadania i nowele
(36)
Materiały pomocnicze
(33)
Monografia
(31)
Wywiad dziennikarski
(31)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(28)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(27)
Poradniki
(27)
Gry i zabawy
(21)
Wydawnictwa popularne
(21)
Literatura dla dzieci
(20)
Publikacje
(19)
Wydawnictwa dla dzieci
(19)
Poradniki dla rodziców
(17)
Artykuł z czasopisma
(14)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(14)
Scenariusz imprezy okolicznościowej
(13)
Bibliografia
(12)
Antologia
(11)
Materiały konferencyjne
(11)
Publikacje fachowe
(11)
Recenzja naukowa
(11)
Scenariusz imprezy szkolnej
(11)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(9)
Pamiętniki i wspomnienia
(9)
Artykuł publicystyczny
(8)
Bajki i baśnie
(8)
Karty pracy ucznia
(8)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(8)
Literatura polska
(7)
Recenzja
(7)
Artykuł naukowy
(6)
Biografia
(6)
Księga pamiątkowa
(6)
Literatura dziecięca
(6)
Poradniki i przewodniki
(6)
Program nauczania
(6)
Sprawozdanie z konferencji
(6)
Wiersze
(6)
Broszura
(5)
Dane statystyczne
(5)
Przepisy kulinarne
(5)
Publikacja bogato ilustrowana
(5)
Scenariusz teatralny
(5)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(5)
Artykuł z czasopisma ekonomicznego
(4)
Bajka i baśń
(4)
Gry i zabawy dziecięce
(4)
Książki dla małych dzieci
(4)
Literatura
(4)
Opowiadanie dziecięce polskie
(4)
Relacja z wydarzenia
(4)
Scenariusze zajęć
(4)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(3)
Dokumenty dźwiękowe
(3)
Książka obrazkowa
(3)
Podręczniki
(3)
Poezja dziecięca polska
(3)
Publicystyka
(3)
Relacja
(3)
Scenariusz
(3)
Sprawdziany i testy
(3)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(3)
Wywiady
(3)
Artykuł monograficzny
(2)
Felieton
(2)
Film
(2)
Informator
(2)
Literatura dla młodzieży
(2)
Literatura duńska
(2)
Literatura dziecięca polska
(2)
Narracje osobiste [Typ Publikacji]
(2)
Pamiętniki amerykańskie
(2)
Podręczniki dla dzieci
(2)
Poezja polska
(2)
Poradniki [Typ publikacji]
(2)
Powieść
(2)
Powieść obyczajowa
(2)
Programy nauczania dla szkół podstawowych specjalnych
(2)
Raport
(2)
Reportaż problemowy
(2)
Scenariusz zajęć do nauczania początkowego
(2)
Sprawozdanie
(2)
Domain
Edukacja i pedagogika
(2216)
Psychologia
(989)
Socjologia i społeczeństwo
(503)
Medycyna i zdrowie
(413)
Literaturoznawstwo
(129)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(122)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(118)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(110)
Historia
(49)
Językoznawstwo
(48)
Kultura i sztuka
(48)
Media i komunikacja społeczna
(47)
Informatyka i technologie informacyjne
(37)
Nauka i badania
(22)
Biologia
(16)
Kultura fizyczna i sport
(15)
Filozofia i etyka
(14)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(13)
Religia i duchowość
(9)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(7)
Matematyka
(6)
Hobby i czas wolny
(5)
Ochrona środowiska
(5)
Rozwój osobisty
(5)
Inżynieria i technika
(3)
Kulinaria
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
8233 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Zajmujemy się badaniem Psychologii Dziecięcej od chwili narodzin, od samego początku życia. „To nieprawda,” mówi doktor Montessori, „że wynalazłam to, co nazywane jest Metodą Montessori. Ja studiowałam dziecko, wzięłam to, co dało mi dziecko, a następnie dałam temu wyraz – i właśnie to nazywane jest Metodą Montessori”. Minęło już 100 lat od momentu, kiedy Maria Montessori sprzeciwiła się traktowaniu dziecka jako miniatury dorosłego i kiedy upomniała się o należyte docenienie znaczenia dzieciństwa dla rozwoju człowieka i społeczeństwa. System edukacyjny Marii Montessori wniósł nową jakość do pedagogiki, a „odkrycie dziecka”, jakiego dokonała autorka, było poprzedzone latami naukowych badań i obserwacji. W tej książce Maria Montessori przybliża Czytelnikom rozwój dziecka w pierwszych latach jego życia. Podkreśla naturalność procesu rozwoju oraz fakt, że siły, które go napędzają, są wewnętrzne i występują, gdy dorosły stworzy dziecku odpowiednie do rozwoju warunki. Kiedy przyjmujemy do naszego Casa dei Bambini trzylatka, przyjmujemy człowieka, który żyje od bardzo dawna. W kategoriach arytmetycznych taka osoba ma trzy lata. W kategoriach rozwoju życiowego jest człowiekiem, który ma za sobą pełen cykl życiowy i zgromadził całe bogactwo życiowych doświadczeń. Nie popełnimy błędu mówiąc, że witamy w Casa dei Bambini bohatera, który dokonał wspaniałego podboju, stoczył wiele wygranych bitew, odniósł liczne rany, cierpiał i wyszedł z tego cało. Tego, kto do nas przychodzi, można uznać za człowieka czcigodnego ze względu na swój wiek i zdobytą wiedzę, a nie za trzyletnie dziecko. Jeśli rozważycie tę kwestię wnikliwie, przekonacie się, że w ciągu pierwszych trzech lat życia odbywa się coś więcej niż tylko rozwój fizyczny. Stojące przed nami dziecko jest czymś na kształt cudu.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Dziecko żyjące w środowisku stworzonym przez dorosłego musi mierzyć się z warunkami niedostosowanymi do jego życiowych potrzeb – nie tylko fizycznych, ale również, a wręcz przede wszystkim, potrzeb psychicznych, dotyczących rozwoju i ekspansji intelektualnej oraz psychicznej. Dorosły rozporządza dzieckiem i zmusza je, aby dostosowywało się do jego środowiska, naiwnie sądząc, że któregoś dnia przyjdzie mu funkcjonować w tym środowisku jako jednostka społeczna. Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowego rozwoju dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę z społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. Kiedy dziecko w szkołach prowadzonych zgodnie z naszą metodą, będących miejscem spokojnej pracy, gdzie stłumiona dusza może się rozwijać i ujawniać, pokazało nam zdolności i możliwości zdecydowanie odmienne od tych, które powszechnie są uważane za typowe dla okresu dzieciństwa, pojawiła się wśród nas refleksja nad kalibrem dawnych błędów, nieświadomie popełnianych w relacjach z najdelikatniejszą grupą ludzkości.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Dziecko nie pragnie niczego więcej ponad rzeczy dostosowane do jego potrzeb i korzysta z nich dopóty, dopóki są one mu przydatne. Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowego rozwoju dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na rozwijanie spontaniczności i twórczości oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Maria Montessori określała dzieciństwo jako okres „życia wewnętrznego”, który prowadzi do rozwoju i doskonałości, zaś wartość środowiska wychowawczego mierzyła dostępnością środków niezbędnych do realizacji tego procesu. Metoda Marii Montessori znalazła zwolenników na całym świecie. Mimo jej rosnącej popularności w Polsce wciąż niewiele jest publikacji tej autorki dostępnych w języku polskim. Czytelnicy korzystają głównie z pośrednich źródeł i opracowań. Co takiego ma w sobie ta metoda, że równie dobrze sprawdza się stosowana wśród noworodków, jak i w odniesieniu do absolwentów uniwersyteckich? O kształtowaniu się człowieka to książka, w której Maria Montessori wyjaśnia podwaliny swojej koncepcji naturalnego rozwoju dziecka oraz metody, którą określa jako „pomoc w zdobywaniu przez ludzką osobowość niezależności, środek do uwalniania ludzkiej niezależności z opresji uprzedzeń ciążących od zamierzchłych czasów na edukacji”. "Przez tysiąclecia ludzkość przechodziła obok dziecka z całkowitą obojętnością, niewzruszona cudem natury, jakim jest kształtowanie się inteligencji, kształtowanie się ludzkiej osobowości. W jaki sposób następuje to kształtowanie? Jakie procesy składają się na nie? Jakie prawa nim rządzą?" Z tekstu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Masturbacja dziecięca – jedna z powszechnych postaci ekspresji seksualnej – jest źródłem wielu kontrowersji i burzliwych debat. Po pierwsze dlatego, że należy do praktyk seksualnych uprawianych samotnie, wykluczających funkcję prokreacyjną i obecność partnera i z tego powodu nierzadko uznawanych za patologiczne. Po drugie, ponieważ dotyczy dzieci – istot, które uznawane są za aseksualne. Ten podwójnie umocowany niewiedzą lęk o los dziecka rodzi niepokój dorosłych i skutkuje poszukiwaniem rozwiązań. Celem tej publikacji jest dostarczenie rzetelnej wiedzy, opartej na koncepcjach teoretycznych i wynikach badań empirycznych, pozwalających opisać, wyjaśnić i przewidzieć zjawiska związane z seksualnością człowieka. Autorka opisała zjawisko masturbacji dziecięcej i podała kryteria pozwalające odróżnić zjawiska należące do normy rozwojowej od takich, które od tej normy odbiegają. W kolejnych rozdziałach czytelnik znajdzie charakterystykę masturbacji dziecięcej na każdym etapie dzieciństwa. Książkę wieńczą rozdziały o postępowaniu diagnostycznym oraz planowaniu interwencji. Ostatecznie pomysł napisania książki zawdzięczam dziennikarzom zadręczającym mnie pytaniem: Co należy mówić rodzicom, których dziecko się masturbuje? i cierpliwie przyjmującym moje sakramentalne Nie wiem. Gwoli sprawiedliwości jednak dodam, że tym, którzy wytrzymywali rozczarowanie specjalistą nieumiejącym błysnąć medialną radą, wyjaśniałam: Wiem jednak, jak postąpić w tej sprawie: zebrać informacje, postawić diagnozę, zaplanować interwencję i ją wdrożyć. Niezmiennie bowiem uważam, że to jedyna skuteczna forma pomocy, jeśli masturbacja dziecięca stwarza problem. Z tekstu To książka bardzo ważna i prawdziwie oczekiwana przez środowisko specjalistów. Czytając ją, miałam na myśli dwie metafory – kopalni i latarni. Kiedy jakaś praca zawiera ogromną liczbę najbardziej aktualnych informacji naukowych na dany temat, to mówimy o niej, że jest kopalnią wiedzy. Tak oceniam pierwszą część książki, która przedstawia zjawisko masturbacji dziecięcej w różnych okresach rozwojowych. Druga część książki, moim zdaniem, oświetla niczym latarnia ciemną dotąd drogę w kierunku diagnozy i oddziaływań leczniczych. Z recenzji prof. dr hab. Katarzyny Schier
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
W nowoczesnej edukacji zmierza się do równego traktowania uczniów pełnosprawnych i uczniów z niepełnosprawnościami, dawania tym drugim szans sukcesu, radości ze współdziałania, dzielenia pozytywnych uczuć. Skutki takich działań związane są w dużym stopniu z relacjami interpersonalnymi uczniów z niepełnosprawnościami z ich pełnosprawnymi rówieśnikami, zatem warto je diagnozować, by dawać praktykom edukacyjnym (nauczycielom, wychowawcom, pedagogom szkolnym) wskazówki metodyczne. Książka Izabeli Plieth-Kalinowskiej ma znaczące wartości poznawcze, głównie z teorii wychowania, pośrednio zaś ma wartości metodyczne dla praktyki wychowania i kształcenia szkolnego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Kompendium wiedzy na temat zdrowia psychicznego, jego determinantach i zagrożeniach, a także wzmacnianiu zdrowia psychicznego według koncepcji salutogenetycznej i radzenia sobie ze stresem. Książka adresowana jest w szczególności do lekarzy, pielęgniarek, psychologów, pedagogów szkolnych, dyrektorów szkół i ośrodków szkolno-wychowawczych, nauczycieli, a także studentów kierunków przygotowujących do tych zawodów. Będzie również cennym źródłem informacji na temat wzmacniania zdrowia psychicznego dla wielu innych grup zawodowych, a także dla indywidualnego odbiorcy.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Książka ma charakter teoretyczno-badawczy. Składa się z dwóch części. W pierwszej, opartej na pedagogiczno-psychologicznej literaturze, przedstawiono teoretyczne podstawy twórczości plastycznej. Omówiono pojęcie twórczości, jej istotę oraz rozwój rysunkowości dziecka, z uwzględnieniem jej etapowości. Kolejny podrozdział podejmuje temat ruchu i przestrzeni jako elementów formy plastycznej w rysunku dziecka i jest krótkim przeglądem sposobów stosowania środków artystycznego wyrazu, z podkreśleniem sposobów obrazowania w rysunku ruchu i przestrzeni. W dalszej części rozdziału teoretycznego opisano znaczenie rysunku i aktywności plastycznej w rozwoju dziecka oraz rolę nauczyciela jako osoby wspierającej aktywność plastyczną dziecka. Część druga ma charakter empiryczny. W oparciu o analizę 1471 rysunków dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym została podjęta próba oceny dwóch elementów dziecięcej rysunkowości: umiejętności obrazowania w rysunku ruchu i przestrzeni. Uzupełnieniem analiz są zamieszczone w pracy rysunki, ilustrujące opisywane aspekty twórczości plastycznej dzieci. Monografia jest opracowaniem z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wychowania estetycznego. Praca może być użyteczna dla badaczy z dziedziny pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz teorii wychowania estetycznego, nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz studentów kierunków pedagogicznych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Książka prezentuje rezultaty badań dedykowanych eksploracji zagadnienia jakości życia rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym oraz jej związku z empatią. Rezultaty badań wskazują, że rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym mierzą się z wieloma trudnościami związanymi ze specyfiką roli, jaką pełnią – rodziców dziecka z niepełnosprawnością. Ich rodzicielstwo jest wyzwaniem nie tylko w aspekcie czynności opiekuńczo-wychowawczych wobec dziecka, ale także w aspekcie dobrostanu psychicznego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Opis wydawcy: Książka przystępnym dla czytelnika językiem przedstawia naukowe podejście do tematu traum wieku dziecięcego. Autorki w trzech rozdziałach tej książki ukazują współczesne zagrożenia dla zdrowia psychicznego dziecka, fizyczne mechanizmy reakcji dziecka na wydarzenia traumatyczne oraz praktyczne sposoby i aktywności pomagające dorosłym stworzyć środowisko, które będzie sprzyjało wychodzeniu z traumy. „Trauma przeżyta przez dziecko w bardzo wczesnym okresie, kiedy dopiero się ono kształtuje i kiedy to trauma «rzeźbi» jego układ nerwowy, dla wielu rodzin (opiekunów, specjalistów, nauczycieli itp.) bywa wielkim ciężarem. Ciężar ten jest dodatkowo potęgowany przez pewne błędy popełniane przez dorosłych mających wpływ na funkcjonowanie dzieci. (…) Przez tę książkę chcemy pokazać, że trauma dziecka niekoniecznie jest ciężarem nie do poruszenia. Chcemy pokazać, że ten ciężar można podzielić sobie na małe kawałeczki i dając czas sobie i dziecku malutkimi kroczkami na bieżąco integrować i leczyć pojawiające się traumatyczne reakcje. Z każdego dziecka wyrasta kiedyś dorosły. Mamy więc nadzieję, że nasza książka będzie dla Was drogowskazem, kierunkiem jaki trzeba obrać, aby aktywnie wspierać prewencję powstawania zaburzeń post-traumatycznych i zaburzeń dysocjacyjnych w przyszłości.” – fragment wprowadzenia
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Publikacja stanowi kompleksowe omówienie regulacji dotyczących przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Szczegółowo przedstawione zostały m.in. następujące zagadnienia: procedura Niebieskiej Karty, odebranie dziecka z rodziny przez pracownika socjalnego, środek zapobiegawczy w postaci nakazu opuszczenia lokalu, zakaz zbliżania się – jako środek karny i probacyjny, zakaz stosowania kar cielesnych wobec dzieci. Autorka komentuje m.in. wprowadzone w 2020 r. do porządku prawnego zmiany kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa ofiar, dokonane w komentowanej ustawie, a także Kodeksie postępowania cywilnego, ustawie o Policji, ustawie o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych. Regulacje te dotyczą mechanizmu izolacji sprawcy od ofiary poprzez nakaz opuszczenia lokalu przez sprawcę wydawany przez Policję lub Żandarmerię Wojskową. Autorka dokonuje szerokiej analizy przesłanek wydawania nakazu oraz gwarancji praw ofiary i sprawcy w ramach tej procedury. Zagadnienia zostały zaprezentowane w kontekście zobowiązań międzynarodowych Polski określonych w ratyfikowanych konwencjach i traktatach, a także modelowych rozwiązań funkcjonujących w Europie w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Komentarz jest przeznaczony dla sędziów, prokuratorów, adwokatów, funkcjonariuszy Policji, a także pracowników socjalnych, członków gminnych zespołów interdyscyplinarnych oraz dla organizacji zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie. Zainteresuje ponadto pracowników naukowych specjalizujących się w omawianej tematyce.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Nowoczesny podręcznik przygotowany na podstawie aktualnej wiedzy. Książka odwołuje się do nowoczesnych systemów klasyfikacyjnych (DSM-5, ICD-11), jak również obejmuje najbardziej aktualną farmakoterapię oraz oddziaływania pozafarmakologiczne. Obszerny materiał został przedstawiony w dwóch tomach, w częściach: Podstawy, Klinika, Terapia. W części Podstawy przedstawiono systemy klasyfikacyjne i diagnostyczne stosowane w psychiatrii wieku rozwojowego. Omówiono metodykę badania psychiatrycznego dziecka i adolescenta, w tym badanie psychologiczne wraz z rolą kwestionariuszy i testów psychologicznych oraz badania neurologiczne. Przedstawiono również narzędzia diagnostyczne do oceny nasilenia objawów psychopatologicznych. Ponadto omówiono aspekty prawne w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz psychiatrię sądową nieletnich. W części Klinika omówiono zaburzenia neurorozwojowe oraz zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i chorób afektywnych. Przedstawiono również szerokie spektrum wielu innych zaburzeń psychicznych o różnym podłożu z uwzględnieniem farmakologicznych i pozafarmakologicznych metod leczenia. Oddzielne rozdziały poświęcono problematyce FASD oraz dziecku – ofierze przemocy w rodzinie, zaburzeniom psychicznym w chorobach somatycznych, a także psychiatrii konsultacyjnej. W części Terapia znalazły się wiadomości z zakresu planowania terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz stosowanych metod terapeutycznych (m.in.: metoda behawioralno-poznawcza, systemowa, psychodynamiczna). Przedstawiono podstawy farmakoterapii, a także farmakoterapię opartą na faktach. Publikacja skierowana jest do lekarzy specjalizujących się w psychiatrii dzieci i młodzieży i w psychiatrii ogólnej, a także psychologów, neurologów dziecięcych, pediatrów i psychoterapeutów.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Publikacja składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy to rozważania związane z istotą najprostszej jednostki dydaktycznej i treningowej, jaką są ćwiczenia. W dalszej części tego rozdziału prezentowane są scenariusze i opisy realizacji piętnastu przykładowych ćwiczeń. Drugi rozdział zawiera rozważania związane z istotą większej jednostki dydaktycznej, terapeutycznej, artystycznej, jaką są warsztaty. W dalszej części tego rozdziału prezentowane są scenariusze zajęć warsztatowych z dokumentacją fotograficzną i opisami. Trzeci rozdział zawiera rozważania związane z istotą najbardziej rozbudowanej, a zarazem dość skomplikowanej jednostki dydaktycznej, terapeutycznej, artystycznej, jaką są projekty. W tym rozdziale – podobnie jak w dwóch poprzednich – prezentowane są scenariusze, opisy wybranych projektów wraz z dokumentacją fotograficzną i opisami. Książka może stanowić cenną pomoc dla nauczycieli, metodyków, arteterapeutów, jak również studentów wielu specjalności pedagogicznych, edukacji artystycznej i arteterapii. Z tej publikacji, jak z przewodnika, mogą korzystać wszyscy, którzy, prowadząc różne grupy zajęć, poszukują atrakcyjnych metod pracy, dających uczestnikom radość tworzenia i zwiększających efektywność działań twórczych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
W wieloautorskiej monografii Dziecko w sytuacjach stresowych pod redakcją naukową Małgorzaty Cywińskiej ukazano problematykę specyficznego rodzaju doświadczenia emocjonalnego, jakim jest dziecięcy stres, w dwóch niezwykle ważkich obszarach. Pierwszy z nich dotyczy stresowych interpersonalnych wymiarów rzeczywistości edukacyjnej dzieci, a drugi został poświęcony funkcjonalnemu, kulturowemu i informacyjno-komunikacyjnemu wymiarowi systemów edukacji jako źródłu stresu u dzieci. Autorzy poszczególnych tekstów zamieszczonych w niniejszej publikacji ukazują sytuacje stresowe dzieci w kategoriach dystresu, rozpatrują je w sposób interdyscyplinarny, wieloaspektowy, w odniesieniu do różnych stanowisk teoretycznych i empirycznych. Przywoływane przez nich stresowe obrazy rzeczywistości dzieci, wskazujące niekiedy na dramatyczny wymiar ich codzienności, który czyni ogromne szkody w ich psychice, w obszarze funkcjonowania emocjonalnego, społeczno-moralnego i poznawczego, domagają się naszej uwagi, poszukiwania środków zaradczych, stosowania różnych form wsparcia, podejmowania określonych działań naprawczych, terapeutycznych – czyli naszej ogromnej uważności. Problem tej uważności został podjęty w niniejszej monografii.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Utwory Juliana Tuwima i Jana Brzechwy dla dzieci znają wszyscy. Od kilku pokoleń bawią starszych i młodszych czytelników. Rodzice czytają dzieciom pełne humoru, żartobliwe utwory obu poetów. Zapewne nie ma w naszym kraju osoby, która nie zna Kaczki-Dziwaczki, Słonia Trąbalskiego, Pana Słowika, który niespiesznym krokiem zmierza na kolację, czy Stasia- zamęczającego innych mnóstwem pytań. Utwory obu poetów znają dziadkowie, rodzice, poznają je najmłodsi. Zmienia się świat, a wiersze (i nie tylko) Jana Brzechwy i Juliana Tuwima pozostają niezmiennie aktualne. Czy jednak ich odbiór jest cały czas taki sam? Czy dziś są tak samo, jak kiedyś interpretowane? Na ile zmienia się postrzeganie utworów obu poetów w płynnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku? Na ile utwory Brzechwy i Tuwima inspirowały kiedyś nauczycielki i nauczycieli przedszkoli, na ile są źródłem inspiracji dla współczesnych pedagożek i pedagogów? Jak zmienił się sposób pracy z tekstem poetyckim obu poetów na przestrzeni lat? Te i inne pytania stawia autorka. Poszukuje na nie odpowiedzi zagłębiając się w biografie poetów, studiując ich utwory adresowane do najmłodszych i te, które z czasem uznano za odpowiednie na młodszych odbiorców, analizuje propozycje nauczycielek i nauczycieli wykorzystujące teksty obu poetów w pracy z dziećmi przedszkolnymi. Pokazuje sposoby upośredniania dzieciom tekstów obu poetów.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Nowoczesny podręcznik przygotowany na podstawie aktualnej wiedzy. Książka odwołuje się do nowoczesnych systemów klasyfikacyjnych (DSM-5, ICD-11), jak również obejmuje najbardziej aktualną farmakoterapię oraz oddziaływania pozafarmakologiczne. Obszerny materiał został przedstawiony w dwóch tomach, w częściach: Podstawy, Klinika, Terapia. W części Podstawy przedstawiono systemy klasyfikacyjne i diagnostyczne stosowane w psychiatrii wieku rozwojowego. Omówiono metodykę badania psychiatrycznego dziecka i adolescenta, w tym badanie psychologiczne wraz z rolą kwestionariuszy i testów psychologicznych oraz badania neurologiczne. Przedstawiono również narzędzia diagnostyczne do oceny nasilenia objawów psychopatologicznych. Ponadto omówiono aspekty prawne w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz psychiatrię sądową nieletnich. W części Klinika omówiono zaburzenia neurorozwojowe oraz zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i chorób afektywnych. Przedstawiono również szerokie spektrum wielu innych zaburzeń psychicznych o różnym podłożu z uwzględnieniem farmakologicznych i pozafarmakologicznych metod leczenia. Oddzielne rozdziały poświęcono problematyce FASD oraz dziecku – ofierze przemocy w rodzinie, zaburzeniom psychicznym w chorobach somatycznych, a także psychiatrii konsultacyjnej. W części Terapia znalazły się wiadomości z zakresu planowania terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz stosowanych metod terapeutycznych (m.in.: metoda behawioralno-poznawcza, systemowa, psychodynamiczna). Przedstawiono podstawy farmakoterapii, a także farmakoterapię opartą na faktach. Publikacja skierowana jest do lekarzy specjalizujących się w psychiatrii dzieci i młodzieży i w psychiatrii ogólnej, a także psychologów, neurologów dziecięcych, pediatrów i psychoterapeutów.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania to podręcznik stanowiący kompendium wiedzy na temat: • Rozwoju biologicznego człowieka. Czytelnik znajdzie tu charakterystykę rozwoju fizycznego, motorycznego oraz psychicznego i psychoseksualnego człowieka. W tej części opisano także potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania, opisano przebieg rytmów biologicznych. • Zdrowia i wybranych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Autorzy przedstawili tu zagadnienia zdrowia oraz czynników je warunkujących, scharakteryzowali sytuację zdrowotną dzieci i młodzieży, opisali wybrane problemy zdrowotne na wczesnych etapach życia oraz możliwości podejmowania działań profilaktycznych. • Stanu zdrowia oraz ochrony i promocji zdrowia nauczycieli. W tej części podano charakterystykę społeczno-demograficzną nauczycieli w Polsce oraz specyficzne wyzwania i zagrożenia dla zdrowia, które wiążą się z wykonywaniem tego zawodu. Szczegółowo opisano wybrane problemy zdrowia fizycznego i psychicznego oraz działania podejmowane dla ochrony i promocji zdrowia nauczycieli. • Środowiska i organizacji pracy szkoły. Autorzy opisali w tej części środowisko społeczne szkoły, wybrane elementy środowiska fizycznego oraz organizację pracy i życia szkoły w tych aspektach, które mają związek ze zdrowiem. • Profilaktyki oraz promocji zdrowia w szkole i przedszkolu. Ostatnią część podręcznika poświęcono możliwościom przeciwdziałania problemom zdrowotnym i zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oraz działaniom w zakresie promocji zdrowia, w tym tworzeniu przedszkola i szkoły promującej zdrowie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Wielu ludzi dorasta z co najmniej jednym bratem lub jedną siostrą. Rodzeństwo to często „towarzysze podróży” przez życie wraz ze składającymi się na nie przeciwnościami i istotnymi wydarzeniami. Z tych powodów rodzeństwo potencjalnie może wywierać znaczący wpływ na rozwój człowieka. Książka ta, jako jedna z pierwszych, przedstawia przegląd pionierskich badań psychologicznych dotyczących tej istotnej relacji. Rodzeństwo. Znaczenie relacji z braćmi i siostrami dla naszego rozwoju i dobrostanu to fundamentalny tekst na temat relacji między rodzeństwem. Zestawiając wyniki trwającego 10 lat badania podłużnego z wynikami innych badań, z perspektywy biegu życia, Autorki analizują znaczenie relacji między rodzeństwem dla rozwoju i dobrostanu dziecka. Uwzględniają także historyczny, rozwojowy i rodzinny kontekst, w jakim funkcjonują rodzeństwa, przedstawiają wpływ rodzeństwa na rozwój i adaptację dziecka oraz relacjonują nowe badania nad rodzeństwami funkcjonującymi w różnorodnych kontekstach. Naomi White i Claire Hughes omawiają relacje między rodzeństwem w zróżnicowanych populacjach, takich jak rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnością, rodzeństwa żyjące w różnych kulturach oraz rodzeństwa z rodzin nietradycyjnych. Przedstawiają również praktyczne implikacje istniejących badań.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę z społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. Edukacja i potencjał człowieka to pierwsza w języku polskim publikacja Marii Montessori, której założeniem jest „pomóc nauczycielom zrozumieć potrzeby dziecka po ukończeniu szóstego roku życia”. Skąd i do czego rodzi się sześciolatek? Jakimi narzędziami się posługuje? Jaki teraz jest jego umysł? Autorka uchyla nam rąbka tajemnicy o starszym dziecku, jego całkiem przyziemnych potrzebach i bezkresnych niczym wszechświat możliwościach. Sekret dobrego nauczania polega na tym, żeby uznać inteligencję dziecka za żyzne pole, gdzie można zasiać ziarna, które wyrosną w żarze rozpalonej wyobraźni. Zatem nie dążymy jedynie do tego, żeby dziecko coś zrozumiało, ani tym bardziej nie chcemy go zmuszać, żeby nauczyło się czegoś na pamięć; nasz cel to poruszyć jego wyobraźnię i zarazić je do głębi entuzjazmem. Nie chcemy mieć uczniów pełnych samozadowolenia, tylko chętnych do nauki; próbujemy zasiać w dziecku życie zamiast teorii, żeby pomóc mu w rozwoju psychicznym, emocjonalnym, a także fizycznym, a zatem musimy przedstawiać ważne i wzniosłe idee ludzkiemu umysłowi, który wydaje nam się nieustannie gotowy na ich przyjęcie, gdyż domaga się ich coraz więcej. Z tekstu Dziecko nie jest już tylko odbiorcą, który bezkrytycznie chłonie wrażenia, lecz chce samo je rozumieć, nie zadowala się przyjmowaniem do wiadomości czystych faktów. W miarę jak rozwija się w nim aktywność moralna, chce odwoływać się do własnej oceny sytuacji, która często będzie zupełnie inna od oceny jego nauczycieli. Nie ma nic trudniejszego niż uczenie wartości moralnych dziecka w tym wieku; ma błyskawiczną ripostę na wszystko, co mówimy, gdyż stało się buntownikiem. Matkom często jest przykro, ponieważ ich dzieci, które wcześniej okazywały im tylko miłość i oddanie, teraz stały się impertynenckie i nieprzyjemnie apodyktyczne. Dokonała się w nich przemiana wewnętrzna, ale natura postępuje całkowicie logicznie, wzbudzając teraz w dziecku nie tylko głód wiedzy i zrozumienia, lecz także żądanie niezależności mentalnej, pragnienie odróżniania dobra od zła własnymi siłami oraz niechęć do ograniczeń narzucanych przez arbitralny autorytet. W obszarze moralności dziecko potrzebuje teraz własnego wewnętrznego światła. Z tekstu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od roku 1956. Publikowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Celem czasopisma jest umożliwianie i pobudzanie dyskusji na poziomie akademickim wokół najważniejszych dla współczesności problemów edukacyjnych, popularyzowanie dorobku polskiej pedagogiki wśród pedagogów obcojęzycznych (artykuły w językach obcych) i ułatwianie polskim pedagogom poznania tego, co dzieje się w pedagogice w innych krajach, poprzez publikowanie tłumaczeń prac obcojęzycznych. Znajdujemy tu zarówno prace już uznanych autorów, jak i początkujących adeptów nauki. Czasopismo kierowane jest do osób zainteresowanych problematyką szeroko rozumianej edukacji, a zwłaszcza do nauczycieli akademickich i studentów różnych obszarów humanistyki i nauk społecznych. The Polish journal issued since 1956, publishes articles presenting theories of broadly defined pedagogy and research findings on functioning of the individual in society. The articles discuss various pedagogical subdisciplines, including pedeutology, andragogy, history of education, social pedagogy, didactic methods, psychology of education, philosophy of education, aesthetic education, etc. The journal seeks to allow and stimulate academic discussions on the most important current issues in education. It promotes achievements in Polish pedagogy among foreign language educators (articles in foreign languages). It also familiarises Polish educators with current trends in the field of pedagogy in other countries by publishing translations of articles in foreign languages. The journal contains papers by already well-established authors, as well as papers by new adepts of the field. The journal seeks to serve all interested in issues of broadly defined education, especially academic teachers and university students of Humanities and Social Science.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Czy można przełamać strach przed mówieniem, ciemnością lub burzą? Czy złość mieszka za szafą? Czy dorośli są empatyczni? Jak znaleźć sposób na coś, czego się nie lubi? To tylko niektóre z pytań zadawanych przez bohaterów bajek Klaudii Giese-Szczap – psychologa z wieloletnim doświadczeniem w terapii dzieci i młodzieży. „Bać się czy nie bać?” to zbiór kilkunastu opowieści terapeutycznych, napisanych z myślą o dzieciach, przeżywających rozmaite trudności. Bajkowy świat jest przedstawiony z dziecięcej perspektywy. Bohaterami opowieści są dzieci, a czasem zwierzęta, które uczestniczą w sytuacjach, mogących wzbudzać w nich lęk. Poprzez identyfikację z bohaterami bajek dziecko może nauczyć się rozpoznawać swoje emocje i poradzić sobie ze strachem lub z niepokojem. Bajki przeznaczone są dla dzieci w wieku od pięciu do dwunastu lat, lecz mogą z nich korzystać również dzieci starsze, a nawet dorośli, gdyż dotykają one wielu ważnych spraw. Poruszają problem rozmaitych lęków, trudności, pokazują, jak można sobie z nimi radzić.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again