Form of Work
Artykuły
(41)
Publikacje naukowe
(19)
Książki
(12)
Publikacje fachowe
(7)
E-booki
(4)
IBUK Libra
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Poradniki i przewodniki
(1)
Status
available
(11)
unavailable
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(12)
Author
Chmura-Rutkowska Iwona
(2)
Chomczyńska-Rubacha Mariola (1957-2017)
(2)
Izdebski Zbigniew (1956- )
(2)
Jamrozowicz Barbara
(2)
zbiorowa Praca
(2)
Bartkowiak Kinga
(1)
Brańka Zofia
(1)
Cichoń-Piasecka Małgorzata
(1)
Dyduch-Kutyba Joanna
(1)
Fijałkowski Adam (1969- )
(1)
Fornalik Izabela
(1)
Fornalik Izabela (1973- )
(1)
Frątczak Emilia
(1)
Frątczak Jan
(1)
Gardian-Miałkowska Renata
(1)
Goetz Magdalena
(1)
Guziak-Nowak Magdalena
(1)
Haak Dominik
(1)
Heinsch Daniel
(1)
Heinsch Karolina
(1)
Huszcz Mirosław
(1)
Jankowska Małgorzata M
(1)
Kamińska Janina (pedagog)
(1)
Kempińska Urszula
(1)
Klank Agnieszka
(1)
Kochel Jan (1963- )
(1)
Kowalewska Anna (pedagog)
(1)
Kowalska Maria
(1)
Król Mateusz (romanista)
(1)
Kłusek Urszula
(1)
Lewczuk Joanna (psycholog)
(1)
Lewko Agnieszka
(1)
Leśnik Mariola (pedagog)
(1)
Ludorowska Agnieszka
(1)
Lukasek Aleksandra Kinga
(1)
Lukšík Ivan
(1)
Malinowska Jadwiga
(1)
Marková Dagmar (1935- )
(1)
Małochleb Paulina
(1)
Mitkiewicz Bartosz
(1)
Niedźwiecka Nina Anna
(1)
Nowak Anna
(1)
Obrębska Krystyna
(1)
Olubiński Andrzej (1950- )
(1)
Osiecka Janina
(1)
Pogorzelska Marzanna
(1)
Pospiszyl Kazimierz (1938- )
(1)
Rubik Anja (1983- )
(1)
Sosnowski Józef (1904-1975)
(1)
Stein Agnieszka
(1)
Stępniewska Julia
(1)
Suska-Kuźmicka Monika
(1)
Szymański Mirosław Stanisław (1954- )
(1)
Tokarz Tomasz
(1)
Trojan Elżbieta
(1)
Urban Katarzyna
(1)
Waszyńska Katarzyna (1972- )
(1)
Wejbert-Wąsiewicz Ewelina
(1)
Wojciechowska Ewa Alicja
(1)
Wolska Agnieszka E
(1)
Woynarowska Barbara
(1)
Wójtowicz Beata
(1)
Wąż Krzysztof
(1)
Zawadzka Bożena (kultura fizyczna)
(1)
Zańko Piotr
(1)
Ściupider-Młodkowska Mirosława
(1)
Żak Piotr (dziennikarz)
(1)
Year
2020 - 2022
(18)
2010 - 2019
(29)
2000 - 2009
(5)
1990 - 1999
(4)
1970 - 1979
(1)
Time Period of Creation
2001-
(37)
1989-2000
(2)
Country
Poland
(57)
Language
Polish
(56)
English
(1)
Audience Group
Nauczyciele
(3)
Szkoły wyższe
(2)
14-17 lat
(1)
9-13 lat
(1)
Młodzież
(1)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Rodzice
(1)
Szkoły średnie
(1)
Subject
Wychowanie seksualne
(35)
Molestowanie seksualne
(9)
Przysposobienie do życia w rodzinie
(8)
Życie seksualne
(6)
Seksualność
(5)
Szkolnictwo
(5)
Dzieci
(4)
Dziecko seksualnie wykorzystywane
(4)
Dziewczęta
(4)
Młodzież
(4)
Pedagogika społeczna
(4)
Gender
(3)
Nastolatki
(3)
Przemoc w rodzinie
(3)
Płeć
(3)
Socjalizacja
(3)
Tożsamość płciowa
(3)
Aborcja
(2)
Dojrzewanie
(2)
Dyskryminacja ze względu na orientację seksualną
(2)
Dziecko maltretowane
(2)
Edukacja zdrowotna
(2)
Homoseksualizm
(2)
Jaczewski, Andrzej
(2)
Kształcenie nauczycieli
(2)
Mniejszości seksualne
(2)
Nauczyciele
(2)
Ofiary przestępstw
(2)
Pedagodzy specjalni
(2)
Podręcznik
(2)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
(2)
Profilaktyka szkolna
(2)
Przemoc
(2)
Przestępstwo przeciw wolności seksualnej i obyczajności
(2)
Seksualizacja
(2)
Uczniowie gimnazjów
(2)
Wychowanie przedszkolne
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Zachowania ryzykowne
(2)
Zapobieganie
(2)
Agresywność
(1)
Alkoholizm w rodzinie
(1)
Analiza dyskursu
(1)
Antykoncepcja
(1)
Aplikacje internetowe
(1)
Asertywność
(1)
Autorytet
(1)
Choroby przenoszone drogą płciową
(1)
Choroby przewlekłe
(1)
Chłopcy
(1)
Ciąża
(1)
Cnota (filozofia)
(1)
Dojrzewanie płciowe
(1)
Dyrektorzy szkół
(1)
Dyskryminacja
(1)
Dyskurs podręcznikowy
(1)
Dziecko
(1)
Dziecko wiejskie
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Edukacja antydyskryminacyjna
(1)
Edukacja dla bezpieczeństwa
(1)
Edukacja prozdrowotna
(1)
Edukacja seksualna
(1)
Gimnazja
(1)
Globalizacja
(1)
Godność ludzka
(1)
Higiena
(1)
Higiena szkolna
(1)
Historia wychowania
(1)
Jakość życia
(1)
Język polski (przedmiot szkolny)
(1)
Kara cielesna
(1)
Katolicyzm
(1)
Kobieta
(1)
Kontrkultura
(1)
Korupcja
(1)
Kultura masowa
(1)
Literacka Nagroda Nobla
(1)
Literatura dla dzieci
(1)
Miłość
(1)
Młodociani rodzice
(1)
Narcyzm
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Niepełnosprawni intelektualnie
(1)
Niepełnosprawni umysłowo
(1)
Obraz własnego ciała
(1)
Odżywianie
(1)
Optymizm
(1)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Pedagodzy szkolni
(1)
Pedagogika kultury
(1)
Poczucie własnej wartości
(1)
Podręczniki seksuologiczne
(1)
Podstawa programowa
(1)
Pokwitanie
(1)
Porozumienie bez przemocy
(1)
Prewencja kryminalna
(1)
Procedura "Niebieskie Karty"
(1)
Profilaktyka zdrowotna
(1)
Subject: time
2001-
(27)
1901-2000
(6)
1989-2000
(6)
1945-1989
(2)
Subject: place
Polska
(15)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Wielka Brytania
(2)
Brańszczyk (woj. mazowieckie, pow. wyszkowski, gm. Brańszczyk)
(1)
Europa Zachodnia
(1)
Francja
(1)
Holandia
(1)
Niemcy
(1)
Słowacja
(1)
Genre/Form
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(21)
Artykuł problemowy
(19)
Artykuł z pracy zbiorowej
(10)
Artykuł z czasopisma naukowego
(5)
Wywiad dziennikarski
(4)
Artykuł przeglądowy
(2)
Podręcznik
(2)
Artykuł fachowy
(1)
Bibliografia
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Poradnik
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Prace popularne [Typ publikacji]
(1)
Program nauczania
(1)
Raport z badań
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(50)
Socjologia i społeczeństwo
(13)
Psychologia
(6)
Medycyna i zdrowie
(5)
Historia
(3)
Biologia
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Religia i duchowość
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
57 results Filter
No cover
E-book
In basket
Date of change: 09.05.2022
Publikacja dotyczy społecznego postrzegania aborcji w dyskursie publicznym i wpisuje się w krytyczną refleksję na ten temat. Autorka przedstawia różne krzyżujące się pola dyskursu publicznego, dotyczącego aborcji, w szczególności zaś pola dyskursu ideologicznego oraz dyskursu elit symbolicznych (kościelny, naukowy i nienaukowy, artystyczny). Publikacja pokazuje, że w polskim dyskursie o aborcji wciąż mamy do czynienia z fazą "rytualnego chaosu", opisywaną przez socjologów dwie dekady temu. W książce wykazano, że najbardziej wszechstronna i bezstronna w kwestii aborcji okazuje się sztuka. Autorka analizując różnorodne dyskursy opisuje wiele strategii i reguł jakimi rządzi się publiczny dyskurs o aborcji. Ukazuje kwestie ukrywane, przemilczane, kwestie tabu. Wreszcie pokazuje jak bardzo oficjalny dyskurs o przerwaniu ciąży zdominowany jest przez "męski punkt widzenia". Część pierwsza książki ukazuje dyskurs religijny przez pryzmat jego historycznych początków, rozwoju i wpływu katolickiej doktryny małżeństwa na postrzeganie sfery cielesnej i seksualnej życia człowieka. W części drugiej zaprezentowano dyskurs naukowy i nienaukowy poprzez ukazanie najważniejszych "głosów nauki" i "głosów naukowców". Autorka odwołuje się do najistotniejszych aspektów i ustaleń naukowych (empirycznych i teoretycznych), dotyczących kwestii przerwań ciąży, a także opisuje różne mechanizmy i płaszczyzny przenikania się dyskursów (np. naukowy oraz ideologiczny). Ostatnia część pracy dotyczy wybranego dyskursu elit symbolicznych, dyskursu artystycznego. Analizie poddano prace plastyczne meksykańskiej malarki Fridy Kahlo, a także dzieła literatury pięknej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.05.2022
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.05.2022
Od Redakcji Niniejszy tom zawiera teksty dotyczące szerokiego spectrum zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji w nowym typie społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy. Większość artykułów dotyczy szkolnictwa wyższego, które zarówno w Strategii Lizbońskiej, jak i w Procesie Bolońskim, zostało uznane za główny motor rozwoju społeczno-ekonomicznego. W nurcie tych rozważań mieszczą się teksty następujących Autorów: M. Wójcickiej, J. Kochanowskiego, K. Karczmarczuka, A. Boczkowskiego. Z kolei K. Musiał i A. Dziedziczak-Foltyn opisują próby wprowadzenia zmian w różnych systemach szkolnictwa wyższego. Tym niemniej jakość szkolnictwa wyższego i jego rola w modernizacji społecznej zależy od wcześniejszych etapów kształcenia, stąd też reformy dotyczą także innych elementów systemu edukacji. Dobitnie pokazuje to artykuł M. Zahorskiej omawiający przebieg i rezultaty reformy oświatowej w Polsce. W tym kontekście interesujący wydaje się tekst E. Wejbert-Wąsiewicz i E. Pęczkowskiej opisujący wydawałoby się uboczny problem (z punktu widzenia modernizacji społecznej), ale faktycznie dość kluczowy, gdyż pokazujący społeczno-kulturowe bariery wprowadzania zmian w systemie edukacji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Article
In basket
Article
In basket
E-book
In basket
Date of change: 08.04.2022
Przemoc ze względu na płeć (gender-based violence, GBV) jest rozumiana jako przemoc motywowana stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią, a zatem wynikająca z normatywnych oczekiwań związanych z kobiecością i męskością dominujących w danym społeczeństwie i kulturze oraz z nierównych relacji władzy między płciami. Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć, w tym o charakterze seksualnym staje się problemem już na początku okresu dojrzewania i ma poważne konsekwencje na poziomie indywidulanym, relacyjnym oraz atmosfery i kultury całej szkoły. Celem zaprezentowanych badań było określenie form, skali i specyfiki tego „ukrytego” zjawiska oraz próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób kulturowe definicje kobiecości i męskości, różne oczekiwania, podwójne standardy oceniania wpływają na szkolne życie i relacje nastolatków. Zgodnie z deklaracjami uczniów i uczennic przemocy ze względu na płeć często doświadcza w szkole ponad połowa z nich. Najczęściej jest to przemoc werbalna, obraźliwe komentarze i gesty, naruszanie przestrzeni intymnej, fizyczny atak oraz propagowanie materiałów wizualnych o seksualnym charakterze. Mimo publicznego charakteru krzywdzących sytuacji, uczniowie i uczennice maja trudnosć z uzyskaniem adekwatnej pomocy ze strony rówieśników i dorosłych. Przemoc ze względu na płeć jest często ignorowana lub akceptowana jako norma zachowań w relacjach chłopców i dziewcząt. Problem ten nie był dotąd w Polsce przedmiotem szerszych badań. Zaprezentowane tu dane, narracje młodzieży oraz merytoryczny głos w dyskusji na temat dysfunkcji i stabuizownych problemów w szkołach, dotyczących seksizmu, homofobii, innych form dyskryminacji oraz równości i różnorodności społecznej z pewnością zainteresują wszystkie osoby pracujące z młodymi ludźmi. Być może staną się inspiracją do zrewidowania własnych przekonań, krytycznej refleksji oraz zmian w praktyce edukacyjnej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Article
In basket
Book
In basket
Date of change: 26.01.2022
(Agresja i przemoc we współczesnym świecie ; t. 2)
Materiały z interdyscyplinarnej konferencji naukowej zorg. w dniach 20-22 kwietnia 1998 r. w Krakowie.
Bibliografia przy referatach.
Tom zawiera artykuły o charakterze teoretycznym i diagnostycznym, prezentowane w czasie konferencji naukowej na temat agresji ("Agresja i przemoc we współczesnym świecie") zorganizowanej w Krakowie w 1998 r. Ukazując problem agresji w rodzinie i w szkołach (podstawowych, średnich i policealnych) omówiono przemoc wobec dziecka, wobec kobiety, w kontaktach między uczniem a nauczycielem, w społeczności uczniów, w wychowaniu fizycznym, agresywność dziewcząt i chłopców. Szeroko przedstawiono profilaktykę oraz terapię agresji i przemocy, w tym: rolę pedagoga szkolnego, rozwijanie przez uczniów umiejętności radzenia sobie z własną i cudzą agresją, przykłady zajęć terapeutycznych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 36052 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 30.11.2021
Bibliografia, netografia na stronach 235-259.
Streszczenie w języku angielskim.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 46586 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 30.09.2021
(Wykłady z Pedagogiki)
Bibliogr. s. 208-215. Indeksy.
Dla studentów pedagogiki, psychologii, socjologii i kulturoznawstwa oraz dla pracowników naukowych z dziedziny nauk społecznych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
All copies are currently on loan: sygn. 42914 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 23.09.2021
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 211-247.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 46491 (1 egz.)
Article
In basket
Article
In basket
Date of change: 19.05.2021
Nieheteronormatywność w literaturze dziecięcej / Mateusz Król. W: Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka. s. 73-80. - 2016.
Bibliografia na stronach 79-80.
Streszczenie w języku angielskim.
No cover
Article
In basket
Date of change: 11.05.2021
Edukacja seksualna w domu i w szkole / Mariola Chomczyńska-Miliszkiewicz. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2001, nr 3, s. 42-47. - 2001.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again