Form of Work
Artykuły
(217)
Książki
(137)
Publikacje fachowe
(44)
Publikacje dydaktyczne
(26)
Filmy i seriale
(24)
E-booki
(17)
IBUK Libra
(17)
Publikacje naukowe
(17)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5)
Status
available
(161)
Branch
Wypożyczalnia
(161)
Author
Helman Alicja (1935- )
(9)
Koschany Rafał
(6)
Sowa Roman
(6)
Bednarek Magdalena
(5)
Kołodyński Andrzej
(5)
Nowel Ewa
(5)
Czeczot-Gawrak Zbigniew
(4)
Eberhardt Konrad (1931-1976)
(4)
Hendrykowski Marek (1948- )
(4)
Jauksz Marcin
(4)
Wołkowicz Marcin
(4)
Wydawnictwo Projekt-Kom
(4)
zbiorowa Praca
(4)
Bujnicki Tadeusz
(3)
Chmielowski Marcin
(3)
Jackiewicz Aleksander (1915-1988)
(3)
Matusiak Barbara
(3)
Podemska-Kałuża Anna
(3)
Skrzypczak-Walkowiak Bogna
(3)
Toeplitz Jerzy (1909-1995)
(3)
Wierzewski Wojciech (1941- )
(3)
Wołkowicz Iwona (multimedia)
(3)
Świderska Elżbieta
(3)
Bartol Izabella
(2)
Bocheńska Jadwiga
(2)
Brewczyńska Magdalena
(2)
Brol Michał
(2)
Butkiewicz Michalina
(2)
Depta Henryk (1938- )
(2)
Domalewski Adam
(2)
Fedorowicz Dariusz
(2)
Garbicz Adam (1943- )
(2)
Grodź Iwona
(2)
Irzykowski Karol
(2)
Jazdon Mikołaj
(2)
Kałużyński Zygmunt
(2)
Kornatowska Maria (1935-2011)
(2)
Kosmowski Wiesław
(2)
Kozłowski Maciej (1957-2010)
(2)
Krzemińska Joanna
(2)
Kut Arkadiusz
(2)
Larek Michał
(2)
Marszałek Rafał
(2)
Mucha Tomasz
(2)
Pitera Zbigniew
(2)
Rajewicz Danuta
(2)
Skwara Janusz
(2)
Starczewski Mieczysław (1943- ). (reżyser)
(2)
Stefaniak Beata
(2)
Stradomski Wiesław
(2)
Teodorczyk Marcin (1980- )
(2)
Wrzesińska-Skrypko Ewa
(2)
Zając Renata
(2)
Achtelik Aleksandra
(1)
Afanasjew Jerzy (1932-1991)
(1)
Al Azab-Malinowska Syma Marta
(1)
Andrzejewski Marek (1959- )
(1)
Antonowicz Lech
(1)
Arciuch Tamara
(1)
Armata Jerzy
(1)
Banaszek Jarosław (1972- )
(1)
Banaszkiewicz Władysław (1917-1979)
(1)
Banaszyk Krzysztof
(1)
Barański Janusz (1960- )
(1)
Barszczewska Grażyna
(1)
Bartosiak Mariusz
(1)
Bauman Elena
(1)
Bembenista Ewa
(1)
Bernat Piotr
(1)
Beylin Stefania
(1)
Biblioteka Pedagogiczna Nauczyciela Przedszkola
(1)
Bienicewicz Alicja (1954-2012)
(1)
Biernacki Kazimierz
(1)
Biuro Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej
(1)
Bocheńska Jadwiga Wstęp
(1)
Bochniarz Marek
(1)
Bogunia-Borowska Małgorzata
(1)
Bożek Michał
(1)
Brzozowska-Brywczyńska Maja
(1)
Brzozowski Tadeusz
(1)
Brzyszcz Ewelina
(1)
Budzik Justyna (1979- )
(1)
Budzik Justyna Hanna
(1)
Bukowińska Agnieszka
(1)
Cashin Fergus
(1)
Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury
(1)
Chmiel Anna
(1)
Chojnacka-Musiał Katarzyna
(1)
Chołodowski Waldemar
(1)
Ciborski Adam
(1)
Ciszewska Ewa
(1)
Citko Katarzyna
(1)
Cottrell John
(1)
Cudak Romuald
(1)
Czapińska Wiesława
(1)
Czarnecka Maria
(1)
Czerwiński Marcin
(1)
Czeszejko-Sochacka Roksana
(1)
Dabert Dobrochna
(1)
Danieluk Maciej
(1)
Year
2020 - 2022
(24)
2010 - 2019
(225)
2000 - 2009
(36)
1990 - 1999
(7)
1980 - 1989
(40)
1970 - 1979
(57)
1960 - 1969
(6)
Time Period of Creation
2001-
(81)
1945-1989
(5)
Country
Poland
(395)
Language
Polish
(390)
English
(5)
Audience Group
Nauczyciele języka polskiego
(36)
Szkoły podstawowe
(22)
Szkoły średnie
(11)
Klasa 6.
(8)
Klasa 4.
(7)
Klasa 5.
(7)
Szkoły ponadpodstawowe
(7)
Nauczyciele
(4)
Szkoły ponadgimnazjalne
(3)
Gimnazja
(2)
Klasa 7.
(2)
Klasa 8.
(2)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Bibliotekarze
(1)
Klasa 2.
(1)
Klasa 3.
(1)
Licea
(1)
Nauczyciele gimnazjów
(1)
Studenci
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(2)
Subject
Film
(156)
Język polski
(54)
Film polski
(51)
Język polski (przedmiot szkolny)
(38)
Edukacja filmowa
(37)
Film edukacyjny
(27)
Film w dydaktyce
(21)
Adaptacja filmowa
(20)
Film animowany
(20)
Dokumenty audiowizualne
(17)
Literatura
(15)
Tematy i motywy
(15)
Literatura polska
(11)
Film amerykański
(10)
Internet
(10)
Telewizja
(9)
Biografie
(8)
Aktorzy polscy
(7)
Film francuski
(6)
Sztuka
(6)
Wychowanie przedszkolne
(6)
Alkoholizm
(5)
Edukacja medialna
(5)
Film dokumentalny
(5)
Godzina wychowawcza
(5)
Metody nauczania
(5)
Młodzież
(5)
Powieść polska
(5)
Biografie indywidualne
(4)
Cyberprzemoc
(4)
Dramat filmowy
(4)
Dzieci
(4)
Film angielski
(4)
Film i sztuka
(4)
Filmografia
(4)
Holocaust
(4)
Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980)
(4)
Kino
(4)
Kultura masowa
(4)
Reżyserzy polscy
(4)
Rodzina
(4)
Scenariusze zajęć
(4)
Stereotyp
(4)
Biblioteki szkolne
(3)
Dziecko
(3)
Encyklopedie
(3)
Film niemiecki
(3)
Film szwedzki
(3)
Film w nauczaniu
(3)
Filozofia
(3)
Fotografia
(3)
Historia
(3)
Konsumpcja (ekonomia)
(3)
Książka
(3)
Kultura
(3)
Literatura a film
(3)
Media
(3)
Mickiewicz, Adam
(3)
Miłość
(3)
Potop (film)
(3)
Powieść
(3)
Recenzje
(3)
Reklama
(3)
Scenariusze zajęć dla szkół ponadgimnazjalnych
(3)
Sienkiewicz, Henryk (1846-1916). Potop
(3)
Teatr polski
(3)
Wajda, Andrzej (1926-2016)
(3)
"Faraon"
(2)
"Przedwiośnie"
(2)
Adamik, Kasia
(2)
Anoreksja
(2)
Biografia
(2)
Cybulski, Zbigniew (1927-1967)
(2)
Czasopisma
(2)
Dekalog (film)
(2)
Dzieciństwo
(2)
Edukacja czytelnicza i medialna
(2)
Eisenstein
(2)
Etyka
(2)
Fantastyka
(2)
Film czeski
(2)
Film fabularny
(2)
Film japoński
(2)
Film kanadyjski
(2)
Film nowozelandzki
(2)
Film radziecki
(2)
Film włoski
(2)
Gimnazjum
(2)
Holland, Agnieszka
(2)
Język angielski
(2)
Kieślowski, Krzysztof (1941-1996)
(2)
Kobieta
(2)
Kolski Jan Jakub
(2)
Komiksy
(2)
Konopielka (film)
(2)
Konspekt zajęć
(2)
Kultura audiowizualna
(2)
Literatura angielska
(2)
Literatura młodzieżowa polska
(2)
Macierzyństwo
(2)
Subject: work
Pokot (film)
(2)
Prowadź swój pług przez kości umarłych
(2)
Another Day of Life (film)
(1)
BFG (film)
(1)
Ballady i romanse
(1)
Beauty and the Beast (film)
(1)
Biuro detektywistyczne Lessego i Mai. Stella Nostra (film)
(1)
Book Thief (film)
(1)
Book thief
(1)
Dziady
(1)
Ekspres polarny (film)
(1)
Emigranci
(1)
Frozen (film)
(1)
Hobbit : an unexpected journey (film)
(1)
Hobbit, or there and back again
(1)
Jackie (film)
(1)
Jusqu'à la garde (film)
(1)
Katarynka
(1)
Kochaj mnie (serial film.)
(1)
Kuszenie św. Antoniego
(1)
Laberinto del fauno (film)
(1)
LasseMajas detektivbyrå
(1)
Lawa (film ; 1989)
(1)
Lion King (film ; 2019)
(1)
Love, Simon (film)
(1)
Loving Vincent (film)
(1)
Mad Max: Fury Road (film)
(1)
Mała Moskwa (film)
(1)
Morderstwo w Orient Expressie
(1)
Morderstwo w Orient Expressie (film ; 2017)
(1)
Mustang (film)
(1)
Nienawiść
(1)
Nietykalni (film)
(1)
Nous trois ou rien (film ; 2015)
(1)
Pan Tadeusz
(1)
Pan Tadeusz (film ; 1999)
(1)
Pod Mocnym Aniołem (film)
(1)
Pora umierać (film)
(1)
Ralph breaks the Internet (film)
(1)
Rodzinka.pl (serial telewizyjny)
(1)
Room (film)
(1)
Slow West (film)
(1)
Syn Winnetou (2015)
(1)
Szkoła (serial filmowy)
(1)
Tarapaty (film)
(1)
Whiplash (film)
(1)
Wonder (film)
(1)
Ziarno prawdy (film)
(1)
Zimna wojna (film)
(1)
Łotr 1 : Gwiezdne wojny - historie (film ; 2016)
(1)
Żółty szalik (film)
(1)
Subject: time
2001-
(67)
1901-2000
(15)
1945-1989
(7)
1989-2000
(7)
1801-1900
(6)
1918-1939
(4)
1939-1945
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1901-
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1989-
(1)
Subject: place
Polska
(5)
Francja
(2)
Iran
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Niemcy
(1)
Genre/Form
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(50)
Scenariusz zajęć
(31)
Artykuł problemowy
(15)
Artykuł z pracy zbiorowej
(15)
Artykuł z czasopisma fachowego
(12)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(10)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(9)
Film edukacyjny
(9)
Film polski
(9)
Film
(6)
Film dokumentalny
(6)
Biografia
(3)
Ćwiczenia i zadania
(3)
Literatura
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Scenariusze zajęć
(2)
Serial filmowy polski
(2)
Artykuł fachowy
(1)
Artykuł z czasopisma
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Film amerykański
(1)
Film animowany amerykański
(1)
Film dokumentalny polski
(1)
Film fantastyczny
(1)
Film historyczny
(1)
Film niemiecki
(1)
Film psychologiczny
(1)
Film radziecki
(1)
Filmografia
(1)
Komiks
(1)
Książki
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Literatura polska
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Podręcznik
(1)
Publikacja okolicznościowa
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Raport z badań
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół ponadgimnazjalnych
(1)
Utwory sceniczne dla dzieci
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wywiad rzeka
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(60)
Edukacja i pedagogika
(56)
Literaturoznawstwo
(20)
Socjologia i społeczeństwo
(14)
Historia
(8)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(6)
Językoznawstwo
(3)
Psychologia
(3)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
395 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 09.05.2022
Czy tylko dr Cal Lightman z „Magii kłamstwa” potrafi skutecznie wykryć kłamstwo? Czy każdy nastolatek ma tak silną potrzebę określenia swojej tożsamości jak Lady Bird? Czy „Sala samobójców” może nas uwrażliwić na syndrom presuicydalny? “Filmowe spotkania z psychologią” są zaproszeniem do poszukiwania odpowiedzi na te i wiele innych pytań, które pojawiają się na styku psychologii i filmu. W czternastu rozdziałach analizujemy filmy ukazujące funkcjonowanie rodziny w kryzysie, rozwój człowieka na przestrzeni życia, bliskie związki, czy choroby i zaburzenia. Dzieło filmowe staje się ilustracją zjawisk psychologicznych, które tłumaczone są w sposób bardzo przystępny, a jednocześnie zgodny z najnowszą wiedzą naukową z dziedziny. Książka dedykowana jest wszystkim osobom pracującym z filmem, nauczycielom chcącym pogłębić wiedzę własną lub przybliżyć uczniom zjawiska psychologiczne, studentom różnych kierunków jako uzupełnienie kursu z psychologii, a przede wszystkim każdemu, kto jest zainteresowany filmem i psychologią. Każde „spotkanie” jest okazją do analizy zjawisk psychologicznych na przykładzie konkretnego filmu, przytaczane są dialogi i opisy konkretnych scen. Na koniec znajduje się zestawienie innych polecanych filmów, do których czytelnik może sięgnąć samodzielnie. '
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 09.05.2022
W serii Nauka Sztuki – Sztuka Nauki publikowane będą prace promujące i rozwijające perspektywę badawczą, w której twórczość naukowa i artystyczna stanowią komplementarne i wzajemnie nieredukowalne sfery aktywności, które mimo swojej autonomii mogą się z jednej strony kreatywnie inspirować, z drugiej zaś ukazywać nowe ścieżki indywidualnego i kulturowo-cywilizacyjnego rozwoju. Seria ma służyć inicjowaniu, rozwijaniu i promocji interdyscyplinarnych badań humanistycznych, wymagających wypracowywania precyzyjnego warsztatu teoretyczno-metodologicznego i rzetelnej analizy materiału badawczego. Zebrane w inicjującej serię monografii teksty obejmują zróżnicowaną problematykę teoretyczną i metodologiczną – ich wspólnym motywem jest szeroko rozumiana korelacja nauki i sztuki. Sztuka nie jest traktowana jedynie jako przedmiot naukowego badania, ale również jako przestrzeń doświadczania procesu twórczego i komunikacyjnego. Tak pomyślane forum wymiany obejmuje wzajemne uzupełnianie się humanistycznych badań naukowych z twórczą praktyką artystyczną i komunikacyjną w kształtowaniu szerokiej perspektywy poznawczej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 09.05.2022
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 09.05.2022
„Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy” to pozycja obowiązkowa na półkach nauczycieli, wykładowców, lektorów, działaczy polonijnych, animatorów kultury, dziennikarzy, dyplomatów – jednym słowem wszystkich, którym prestiż języka polskiego w świecie leży na sercu i od których los i status języka polskiego na świecie zależy. Publikację stworzył zespół autorski w składzie: Władysław Miodunka, Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik, Romuald Cudak, Danuta Krzyżyk, Jan Mazur, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Kazimierz Ożóg, Adam Pawłowski, Dorota Praszałowicz, Anna Seretny, Roman Szul, Agnieszka Tambor, Tadeusz Zgółka (współpraca: Małgorzata Smereczniak, Karolina Graboń). Autorzy to jednocześnie zespół ekspertów powołany przez JM Rektora UŚ na mocy umowy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w styczniu 2017 roku w celu opracowaniu strategii nauczania i promocji języka polskiego w świecie, która miała uwzględniać: - nauczanie języka polskiego jako obcego we wszystkich grupach wiekowych, na wszystkich poziomach, zarówno w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego, jak i w innych formach; - promocję języka polskiego w świecie, wraz ze wskazaniem priorytetowych kierunków geograficznych i obszarów merytorycznych oraz narzędzi promocji; - koordynację działań oraz określenie zadań poszczególnych instytucji; - wskazanie zakresu niezbędnych zmian legislacyjnych i sposobów finansowania. Prace nad strategią ukończono w lipcu 2017 roku, książka ukazuje się w lipcu 2018 roku. Odległość czasowa niezbyt wielka, ale brzemienna w wydarzenia. Przede wszystkim w październiku 2017 roku została powołana do życia Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, instytucja, która przejęła zadania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynrodowej, ale też kilku innych działów, wydziałów i departamentów resortowych. Przed publikacją autorzy starali się wprowadzić konieczne zmiany, uwzględniające nową sytuację, choć nie zawsze było to możliwe. Autorzy diagnozują aktualny stan nauczania i promocji języka polskiego w świecie i sugerują najlepsze sposoby rozwikłania problemów, podpowiadają najlepsze rozwiązania. Zdajemy sobie sprawę, że szybka realizacja niektórych proponowanych zmian nie jest możliwa, gdyż wymagałaby ogromnych zmian systemowych – są to jednak plany maksimum, które pokazują bolączki i rzeczy ważne dla nauczycieli, uczniów, studentów, rodziców dzieci polskiego pochodzenia i cudzoziemców z różnych powodów uczących się języka polskiego (np. migrantów, uchodźców, ale też reemigrantów, którzy wchodzą w polski system edukacyjny), ważne także dla miłośników polskiej literatury, polskiego teatru i polskiego kina, przebywających za granicą, gdzie dostęp do dóbr kultury bywa bardzo ograniczony; dla polskich turystów, podróżników, pasażerów, którzy próżno oczekują polskich zapowiedzi w samolotach, polskojęzycznej obsługi w pociągach czy polskich napisów na takich lotniskach. Fragmenty tej publikacji będą przydatne na specjalnościach glottodydaktycznych, na podyplomowych studiach kształcących przyszłych nauczycieli języka polskiego jako obcego. Powinni po nią sięgnąć nauczyciele i wykładowcy, ale też studenci. Inspirację z tego opracowania winni czerpać ci, od których pewne zmiany, decyzje, możliwości wcielenia w życie proponowanych rozwiązań zależą. Opracowanie pokazuje stan na przełomie lat 2017 i 2018 – stan, który systemowo wciąż jest taki sam. Daje podstawę do przemyślenia, wskazuje, co można naprawić szybko i łatwo, a co wymaga o wiele większego wysiłku. Chcemy zdecydowanie podkreślić – a to bardzo ważne – że opracowanie pokazuje też wszystkie dotychczasowe osiągnięcia, sukcesy i mocne strony polskiej edukacji glottodydaktycznej oraz promocji Polski i języka polskiego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 09.05.2022
The goal of this book was to introduce reflection on historical phenomena that require perspectives transgressing national paradigm in studying film history (it is co-productions, cinemas of communist block and films produced under a significant “cold war” pressure and – last but not least – issues related to transnational distribution and reception).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.05.2022
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.05.2022
Filmowy autor to antykonceptualista - nie używa pojęć, ale kreuje obrazy. Co zatem skłoniło mnie do opowiadania o filozofii czasu w filmach Wojciecha Jerzego Hasa? Przekonanie, iż myślenie filozoficzne nie zna granic, może używać zarówno słów, jak i obrazów, co wydaje się szczególnie cenne, gdy zapuszcza się w rejony, gdzie rozum już nie sięga. Reżyser ukazuje różne doświadczenia czasu, także takie, które wymykają się racjonalności i słowom, gdzie pojawia się inna wrażliwość i inne rodzaje poznania: intuicja, przeczucie, wizja. Autor Rękopisu znalezionego w Saragossie i Sanatorium pod Klepsydrą to artysta filmowych obrazów a zarazem myśliciel kina pochłonięty filozofią czasu. Małgorzata Jakubowska
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.05.2022
Temat: Contemporary art ; Łódź ; Love ; Theater ; Music ; Paintings ; Globalization ; Databases ; Set design ; Hybridity ; Exclusion ; “African Art” ; Exhibition ; Modernism ; Myth ; Visual anthropology ; Intercultural symbolism ; Craft ; Drugs ; Shoah ; Eternity ; Margins ; Postmodernity ; Discourse ; Decline of metaphysics ; Alienation ; Disillusion ; Enstrangement ; Остранение ; Verfremdung ; Dépaysement ; Perimeter-peryferium ; Das Unheimliche/the uncanny ; Center ; Periphery ; Contemporary artist ; Mirosław Bałka ; Zbigniew Libera ; Transcendence ; Secularization ; Modern iconoclasm ; The role of the margins in the study of art ; Surrealism ; Occultism ; Fascism ; Imagination ; Altered states of consciousness ; Visionary art ; Extrasensory images in art ; Transposing works of art ; Scenography ; History of theater ; Digital cinema ; Interactive film ; Computer game ; Participatory culture ; Mail art ; Net ; Network ; Archive ; Art documentation ; Post-conceptual understanding of art ; Alternative scene ; Computer culture ; Narratives ; Cultural metissage ; Andean Baroque ; Mestizo style ; Hybridity of culture ; Feather art ; African-American ; “New Negro” ; “Harlem Renaissance” ; Photography ; Modern art ; Murals ; 20th century ; “as though” ; Marginalization ; Blasphemy ; Irreligion ; Religion without religion ; Offending religious feelings ; Unbelief ; Contemporary aesthetics ; Philosophy of life ; Herstory ; Depth psychology ; Symbols of death ; Art ; Chlanda ; Tango of Death ; Sketch/triptych ; Death camp ; Margin of Life ; William Blake ; Feminism ; Postfeminism ; Judy Chicago ; Feminine aesthetic ; Women’s art ; Vanessa Beecroft ; Toxic Tittes ; Iber ; Post-socialist city ; Gentrification ; Redevelopment ; Revelation ; Mountain climbing expedition ; Man
Margins and Marginalization The concepts spelled out in the title Margins and Marginalization usually carry negative connotations. They are associated with having to live outside the main current of events, or with the peripheral and thus inessential aspects of an artwork. Such an understanding assumes a sharp division into major, central, important elements, and minor or marginal ones. However, the validity of such division has been questioned by some contemporary theoreticians and artists. Its arbitrariness and relativist character had been also pointed out in the past. The aim of the 2014 volume is to investigate the occurrence of the titular concepts in the theory and practice of both old and contemporary art. We wish to examine different conceptualizations of margins and marginalization and we are open to a broad range of approaches to his topic.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.05.2022
Hamlet uzmysłowiony nie jest ścisłą analizą tekstu, nie jest też stricte pracą z zakresu filmoznawstwa, to próba połączenia dwóch wymiarów funkcjonowania Hamleta, mianowicie w kulturze wczesnej nowożytności (tekst) oraz w kulturze współczesnej (film). Hamlet uzmysłowiony nie jest ścisłą analizą tekstu, nie jest też stricte pracą z zakresu filmoznawstwa, ale raczej projektem z pogranicza orientacji badawczych, który uwzględnia różnicę pomiędzy reprezentacjami zmysłów w dwóch wymiarach funkcjonowania Hamleta w kulturze, z dodatkowym istotnym rozróżnieniem – wpływem różnicy płci poszczególnych postaci dramatu na reprezentacje doświadczeń angażujących zmysły. Rezultatem badawczym jest takie spojrzenie (by posłużyć się określeniem o zabarwieniu wizualnym) na uzmysłowiony dramat Szekspira, które potencjalnie może zaznaczyć się na polu badań nad Hamletem jako praca łącząca perspektywę genderowo-feministyczną z elementami antropologii kulturowej. Badania, które podejmują problematykę reprezentacji zmysłów na poziomie tekstu oraz na ekranie filmowym, to próba połączenia dwóch wymiarów funkcjonowania Hamleta, mianowicie w kulturze wczesnej nowożytności (tekst) oraz w kulturze współczesnej (film).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.05.2022
Książka traktuje o filmowych reprezentacjach włoskiego ruchu oporu w czasie II wojny światowej, interpretowanych jako ważne świadectwo pamięci kulturowej Italii. W części teoretycznej autorka prezentuje rozmaite koncepcje dotyczące związków filmu i historii, przedstawiając własną propozycję kategoryzacji tego istotnego problemu. W kolejnych rozdziałach szczegółowo analizowane są: Rzym, miasto otwarte i Generał Della Rovere Roberta Rosselliniego, Strategia pająka, Bernarda Bertolucciego, Noc świętego Wawrzyńca Paola i Vittoria Tavianich oraz Człowiek, który nadejdzie Giorgio Dirittiego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.05.2022
Temat: Przeszłość ; Granice płci ; Skandal ; Historia ; Somaestetyka ; Sztuka ; Moda ; Instalacja ; History ; Performing arts ; Performative turn in art ; Performative concept of artist ; Joseph Beuys ; Sophie Calle ; Nowe media ; Performatywna koncepcja artysty ; Aestheticization ; The past ; Happening ; Narrative ; Defacement ; Ritual ; Desemantization ; Profanation ; Face ; Potwarz ; Desemantyzacja ; Sztuka performansu ; Performatyka ; Życie a sztuka ; Generative art ; Interactive art ; Avant-garde cinema ; Installation art ; Permutation art ; Sztuka generatywna ; Sztuka interaktywna ; Sztuka wideo ; Film awangardowy ; Sztuka instalacji ; Sztuka permutacyjna ; Performance in public space ; Żydzi ; Gender boundaries ; Somaaesthetics ; Performance w przestrzeni publicznej ; Żywe dzieło sztuki ; Sztuka performance ; Theater ; Music ; Song ; Literature ; Paintings ; Object ; Tale ; Melancholy ; Sarcasm ; Performativity (performatives) ; Jews ; Promise ; Allegories of reading (unreadability) ; Asteism ; Performatywność (performatywny) ; Akty mowy (lokucyjne ; Illokucyjne ; I perlokucyjne akty) ; Obietnica ; Alegoria czytania (odczytania) ; Asteizm ; Popular art ; Muzyka ; Blind spot aesthetics ; Communal artwork ; Sports as art ; Estetyka ślepej plamki ; Komunalne dzieło sztuki ; Performatywność ; Przemysł artystyczny ; Sztuka popularna ; Holocaust ; Widowisko sportowe jako dzieło sztuki ; Space ; Erika Fischer-Lichte ; Installation ; Environment ; Public art ; Performative architecture ; Interactive architecture ; Digital design ; Architektura interaktywna ; Projektowanie cyfrowe ; Visual event ; Internet-mediated communication ; Net art ; Communitas ; Zdarzenie wizualne ; Komunikacja zapośredniczona przez Internet ; Performative ; Set design ; Prague Quadrennial of Performance Design (PQ) ; Scenografia ; Praskie Quadrennial Scenografii ; PQ ; Aesthetic of performance ; Social rituals ; Spectacle ; Patriotism ; Estetyka performansu ; Rytuał społeczny ; Elitist art ; Fashion ; Dress-sculpture ; Performatywność płci ; Hate speech ; Speech acts ; Pamięć ; Infelicity ; Satire ; Scandal ; Mowa nienawiści ; Akty mowy ; Interpelacja ; Niefortunność ; Identity ; Twarz ; Media ; Kultura wizualna ; Przestrzeń ; Tradycja ; Literatura ; Opowieść ; Rytuał ; Tożsamość ; Image ; Satyra ; New media ; Reprezentacja ; Performans ; Teatr ; Body ; Video art ; Przedmiot ; Obraz ; Ciało ; Spektakl ; Narracja ; Ironia ; Śpiew ; Performance art ; Representation ; Performativity ; Performance studies ; Tradition ; Art industry ; Wojciech Bruszewski ; Patriotyzm ; Terroryzm ; Gender performativity ; Melancholia ; Performance ; Speech acts (locutionary ; Illocutionary ; And perlocutionary acts) ; Interpellation ; Estetyzacja ; Malarstwo ; „zwrot performatywny” w sztuce ; Terrorism ; Visual culture ; Memory ; Sztuka elitarna ; Art ; Profanacja ; Living work of art
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.05.2022
Sebastian Jakub Konefał w swojej książce opisuje, jak zmienił się sposób myślenia o ludzkim ciele (a co za tym idzie – także o człowieku jako takim) na obszarze fantastyki – nie tylko literackiej i filmowej, ale realizowanej także w postaci komiksów, wideoklipów, seriali telewizyjnych. Za początkowy moment owych przemian autor uznaje lata sześćdziesiąte, choć wielokrotnie wspomina też o zjawiskach utworach i tytułach powstałych nawet kilka dziesiątków lat wcześniej. Momentu końca owych przemian twórca Corpus futuri nie wyznacza wcale, sygnalizując w ten sposób, że zjawiska, o których pisze, nie dobiegły kresu, że one trwają, a nasz sposób myślenia wciąż ewoluuje, rozpatrując kolejne hipotezy i tworząc rozmaite wizje – częściej dystopijne i technofiobiczne niż utopijne. Książka z szerokim oddechem, rozmachem odzwierciedla ważne zjawiska współczesnej kultury. Ów szeroki oddech jest zresztą konsekwencją jeszcze jednej ujmującej właściwości tej książki, jaką jest znakomite nawiązywanie do ważkich koncepcji filozoficznych opisujących współczesność. Na jej łamach co chwila pojawiają się nazwiska czołowych autorytetów w tej dziedzinie, takich jak Zygmunt Bauman, Jean Baudrillard, Michel Foucault, Herbert Marcuse i wiele, wiele innych. Widać, że autor zna te koncepcje znakomicie, robi z nich świetny użytek, a przy tym tekst nie jest „przeciążony”, zagadnienia filozoficzne są weń wplecione w sposób naturalny, stanowią jego integralną część. Plik pdf uniemożliwia przeszukiwanie i kopiowanie tekstu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.05.2022
Z przyjemnością wracasz do książek Bohumila Hrabala? Poruszają cię powieści Milana Kundery? Lubisz się pośmiać przy opowiadaniach Petra Šabacha? Sprawdź, jak twórczość twoich ulubionych pisarzy prezentuje się na dużym ekranie. W książce zostały zamieszczone analizy filmowych adaptacji najsłynniejszych czeskich utworów literackich. Wśród reżyserów znajdziemy takie nazwiska, jak Jiří Menzel, Jan Hřebejk czy Jan Švankmajer. Autorzy poszczególnych tekstów odkrywają, w jaki sposób książki zostają „przepisane” na język filmu oraz oceniają trafność zastosowanych zabiegów.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.05.2022
Pole zainteresowań naukowych pisma stanowią teoretyczne i historyczne zagadnienia sztuk plastycznych, multimediów, filmu, dramatu i muzyki. Kolejne tomy mają charakter zbiorowych prac monograficznych. Podejmowane są w nich zagadnienia istotne z punktu widzenia współczesnej sztuki w powiązaniu aktualnymi zagadnieniami rozważanymi na gruncie nauk humanistycznych (np. globalizacją, posthumanizmem, cyberkulturą, zagadnieniami nowej wspólnoty itp.). Pismo jest rocznikiem. Publikuje teksty autorów polskich z większości ośrodków naukowych. Dążymy do uwzględniania prac młodych badaczy. Zamieszczanych jest też wiele artykułów autorów zagranicznych, np. z Anglii, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Słowenii, Ukrainy.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 46669 (1 egz.)
Article
In basket
Date of change: 07.04.2022
Muzyczna podróż z Waltem Disneyem / Katarzyna Forecka-Waśko. W: Wychowanie w Przedszkolu. 2022, nr 3, s. 19-21. - 2022.
Bibliografia na stronie 21.
Article
In basket
Date of change: 01.02.2022
Solidarność sfilmowana / Mikołaj Jazdon // POLONISTYKA. - 2011, nr 7, s. 18-21.
Streszczenie: "Pielgrzym" A. Trzos-Rastawiecki, "Robotnicy" A. Chodakowski, A. Zajączkowski
No cover
Article
In basket
Date of change: 31.01.2022
Nauczyciel i film / Damian Kaja // POLONISTYKA. - 2011, nr 3, s. 17-21.
Streszczenie: Postać nauczyciela w filmie.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again