Forma i typ
Artykuły
(154)
Publikacje naukowe
(66)
Książki
(47)
Publikacje fachowe
(23)
Publikacje dydaktyczne
(7)
E-booki
(6)
IBUK Libra
(6)
Poradniki i przewodniki
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(42)
wypożyczone
(5)
Placówka
Wypożyczalnia
(47)
Autor
Gajdzica Zenon (1970- )
(3)
Kazanowski Zdzisław (1966- )
(3)
zbiorowa Praca
(3)
Bąbka Jarosław
(2)
Chodkowska Maria
(2)
Dymara Bronisława (1932-2013)
(2)
Kamińska-Holc Katarzyna
(2)
Klinik Anna
(2)
Łagowska-Cebula Monika
(2)
Augustyniak Joanna
(1)
Bajan Bartłomiej
(1)
Baran Jolanta
(1)
Bereżnicka Joanna
(1)
Bobik Bogumiła
(1)
Borkowska Agnieszka
(1)
Borowiecki Paweł (1986- )
(1)
Błeszyńska Krystyna
(1)
Chańko Anna
(1)
Ciamaga Lucjan
(1)
Cieszyńska-Rożek Jagoda (1955- )
(1)
Cysak Paulina
(1)
Cytlak Izabela
(1)
Czechowska-Bieluga Marta
(1)
Czekaj Marta
(1)
Czubak Wawrzyniec
(1)
Detka Joanna
(1)
Drozdowicz Zbigniew (1948- )
(1)
Dryżałowska Grażyna (1951- )
(1)
Durek Iwona
(1)
Dzido Urszula
(1)
Dziewulak Dobromir
(1)
Fairbairn Gavin
(1)
Fairbairn Susan
(1)
Fietko Anna
(1)
Frąckiewicz Lucyna (1926-2009)
(1)
Frąckowiak Tadeusz (1946-2011)
(1)
Fundacja Dialog
(1)
Fus Anna
(1)
Fuzowska Anna
(1)
Galanciak Sylwia
(1)
Gawlik Ewa
(1)
Gawron Grzegorz
(1)
Gaylord Michael
(1)
Gałkowska Monika
(1)
Gałuszka Izabella
(1)
Gindrich Piotr (1968- )
(1)
Gniazdowska Karolina
(1)
Godawa Joanna (pedagog)
(1)
Godawa Joanna (pedagogika)
(1)
Goetz Magdalena
(1)
Grabowska Małgorzata (pedagog)
(1)
Grewiński Mirosław
(1)
Grotowska Beata
(1)
Gruszewska Sławomira Anna
(1)
Grygiel Paweł
(1)
Grzela Urszula
(1)
Gucwa-Porębska Katarzyna
(1)
Gumienny Beata
(1)
Gustavsson Anderson
(1)
Głąbicka Krystyna
(1)
Haggenburg Milou
(1)
Halamska Maria
(1)
Heberle Marta
(1)
Homplewicz Janusz
(1)
Hulek Aleksander (1916-1993)
(1)
Jakubowski Witold (1963- )
(1)
Janicka-Panek Teresa
(1)
Jantoń-Drozdowska Elżbieta
(1)
Januszewska Edyta
(1)
Jaworska-Matys Dorota
(1)
Jegier Aneta
(1)
Jezierska Katarzyna
(1)
Jędruchniewicz Andrzej
(1)
Kaczmarek Bogusława Beata
(1)
Kalinowski Sławomir
(1)
Kamińska Krystyna (pedagog)
(1)
Kantowicz Ewa
(1)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(1)
Karpowicz Paweł (1954- )
(1)
Kasprzyk Kamila
(1)
Klimczuk Andrzej
(1)
Kokoszka Katarzyna
(1)
Komorowska Marta (socjolog)
(1)
Konarzewska Anna
(1)
Konaszewski Karol
(1)
Korendo Marta
(1)
Kosowska Magdalena
(1)
Kossewska Joanna (1963- )
(1)
Kozielska Joanna
(1)
Kozińska-Rychner Małgorzata
(1)
Kozłowska Justyna
(1)
Kołodziej Tadeusz (1948- )
(1)
Krasnosielski Adam
(1)
Kruś-Kubaszewska Katarzyna
(1)
Krysztofik-Gogol Elżbieta
(1)
Krzyszkowski Jerzy (1958- )
(1)
Kształcenie
(1)
Kubala-Kulpińska Aleksandra
(1)
Kubieniec Łukasz
(1)
Kulawik Jacek
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(36)
2010 - 2019
(140)
2000 - 2009
(20)
1990 - 1999
(10)
1950 - 1959
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(95)
1989-2000
(2)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(207)
Język
polski
(205)
angielski
(2)
Odbiorca
Nauczyciele
(5)
Rodzice
(5)
Szkoły podstawowe
(4)
Pedagodzy specjalni
(3)
Klasa 1.
(2)
Klasa 2.
(2)
Klasa 3.
(2)
Nauczyciele nauczania początkowego
(2)
Nauczyciele przedszkoli
(2)
Nauczyciele szkół podstawowych
(2)
Terapeuci
(2)
Bibliotekarze
(1)
Klasa 0.
(1)
Logopedzi
(1)
Nauczyciele szkół średnich
(1)
Pedagodzy
(1)
Przedszkola
(1)
Socjolodzy
(1)
Studenci
(1)
Szkoły średnie
(1)
Terapeuci wczesnej interwencji
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Integracja społeczna
(169)
Kształcenie integracyjne
(24)
Dziecko niepełnosprawne
(21)
Wsparcie społeczne
(16)
Osoby z niepełnosprawnością
(14)
Europa
(13)
Opieka społeczna
(11)
Uczniowie
(11)
Unia Europejska
(11)
Klasa szkolna (socjologia)
(10)
Niepełnosprawni
(10)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(10)
Integracja europejska
(9)
Pedagogika specjalna
(9)
Relacje międzyludzkie
(9)
Dziecko z niepełnosprawnością
(8)
Integracja
(8)
Nauczanie początkowe
(8)
Wychowanie
(8)
Edukacja włączająca
(7)
Komunikacja społeczna
(7)
Pedagogika resocjalizacyjna
(7)
Rehabilitacja społeczna
(7)
Centra i kluby integracji społecznej
(6)
Edukacja międzykulturowa
(6)
Integracja nauczania
(6)
Polityka społeczna
(6)
Socjalizacja
(6)
Adaptacja społeczna
(5)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(5)
Grupy rówieśnicze
(5)
Niepełnosprawność
(5)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(5)
Pedagogika społeczna
(5)
Rodzina
(5)
Współdziałanie
(5)
Aktywizacja społeczna
(4)
Imigranci
(4)
Klasa szkolna
(4)
Nauczyciele nauczania początkowego
(4)
Społeczności lokalne
(4)
Uchodźcy
(4)
Wczesna interwencja
(4)
Wspólnota Europejska
(4)
Wykluczenie społeczne
(4)
Świetlice szkolne
(4)
Młodzież z niepełnosprawnością
(3)
Niedostosowanie społeczne
(3)
Profilaktyka społeczna
(3)
Reintegracja społeczna
(3)
Rodzice
(3)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(3)
Szkoła
(3)
Terapia kompleksowa
(3)
Terapia zajęciowa
(3)
Wsparcie edukacyjne
(3)
Aktywizacja zawodowa
(2)
Chorzy w rodzinie
(2)
Dzieci
(2)
Dziecko autystyczne
(2)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(2)
Dziecko niesłyszące
(2)
Dziecko niewidome
(2)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(2)
Dziecko z doświadczeniem migracji
(2)
Etyka społeczna
(2)
Globalizacja
(2)
Integracja w przedszkolu
(2)
Kompetencje społeczne
(2)
Kształcenie
(2)
Nauczanie zintegrowane
(2)
Niepełnosprawni umysłowo
(2)
Niepowodzenia szkolne
(2)
Odmienność kulturowa
(2)
Osoby w wieku starszym
(2)
Polityka
(2)
Polityka migracyjna
(2)
Postawy
(2)
Praca socjalna
(2)
Praca społeczna
(2)
Praca zespołowa
(2)
Pracownicy socjalni
(2)
Rozwój społeczny
(2)
Rytmika
(2)
Stosunki interpersonalne
(2)
Szkolnictwo specjalne
(2)
Szkoła specjalna
(2)
Szkoły
(2)
Szkoły specjalne
(2)
Uczenie się
(2)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(2)
Warsztaty integracyjne
(2)
Zaburzenia zachowania
(2)
Zespół Szkół Specjalnych nr 4 (Sosnowiec)
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
AIDS
(1)
Adaptacja zawodowa
(1)
Antropologia społeczna
(1)
Antysemityzm
(1)
Arteterapia
(1)
Temat: czas
2001-
(69)
1901-2000
(8)
1989-2000
(7)
1801-1900
(2)
1945-1989
(2)
1918-1939
(1)
2000-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(34)
Sosnowiec (woj. śląskie)
(2)
Województwo lubelskie (1999- )
(2)
Choszczno (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Europa
(1)
Francja
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Niemcy
(1)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie)
(1)
Szwecja
(1)
Tychy (woj. śląskie)
(1)
Województwo małopolskie (1999- )
(1)
Gatunek
Artykuł problemowy
(48)
Artykuł z pracy zbiorowej
(34)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(30)
Artykuł z czasopisma naukowego
(27)
Praca zbiorowa
(8)
Raport z badań
(8)
Scenariusz zajęć
(7)
Artykuł z czasopisma fachowego
(6)
Artykuł z czasopisma ekonomicznego
(5)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(4)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(4)
Poradnik
(4)
Materiały konferencyjne
(3)
Artykuł przeglądowy
(2)
Case study (studium przypadku)
(2)
Opracowanie
(2)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(1)
Artykuł monograficzny
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(1)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(1)
Gry i zabawy dziecięce
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(1)
Zabawy integracyjne
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(63)
Socjologia i społeczeństwo
(55)
Psychologia
(6)
Kultura i sztuka
(5)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(5)
Historia
(3)
Medycyna i zdrowie
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Nauka i badania
(1)
Rolnictwo i leśnictwo
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
207 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Data zmiany: 20.02.2024
Bibliografia przy rozdziałach.
Przedstawiono dziedziny rozwoju dziecka (rozwój sprawności motorycznej i manualnej, rozwój spostrzegania wzrokowego, rozwój percepcji słuchowej, rozwój mowy, rozwój zabawy, rozwój zachowań społecznych i emocji) z podziałem na: pierwszy rok życia, wiek poniemowlęcy, wiek przedszkolny. Omówiono: kształtowanie się dominacji stronnej, pamięć (krótko), wczesną naukę czytania w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Podany w książce czas pojawienia się kolejnych umiejętności dotyczy dzieci prawidłowo rozwijających się i służy ocenie, kiedy brak określonych funkcji należy uznać za niepokojący. Do każdego zagadnienia podano propozycje ćwiczeń usprawniających.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 43046 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Data zmiany: 12.01.2024
Prezentowane referaty (z konferencji naukowych zorganizowanych w Wągrowcu w latach 2003-2004 przez Wydział Studiów Edukacyjnych i Uniwersytet w Lüneburgu) podzielono wg tematów: społeczne i kulturowe konteksty dzieciństwa i socjalizacji (dziecko w rodzinie, ojcostwo, babcia i dziadek w życiu dziecka, pedagogika radości życia); środowisko życia dziecka w aspekcie globalizacji i lokalności, oferty edukacyjne, opieka w wychowaniu (europejski ideał wychowania, szkoła katolicka, szanse edukacyjne wychowanków domów dziecka, pedagogika Montessori, dziecko niepełnosprawne); resocjalizacja i społeczna inicjatywa jako tworzenie korekty osobowości społecznej (obraz młodzieży, pracownik socjalny, zjawiska patologiczne); humanitaryzm i praca socjalna (rodziny ryzyka, problemy młodzieży, kobiety pozbawione wolności).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 43997 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Data zmiany: 02.01.2024
Dziady i dybuki : opowieść dygresyjna / Jarosław Kurski. - Warszawa : Wydawnictwo Agora, 2022. - 467, [5] stron : faksymilia, fotografie, portrety, tablice genealogiczne ; 25 cm.
Indeks.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 48132 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Data zmiany: 06.12.2023
(Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych ; t. 15)
Bibliografia przy artykułach.
Jeden artykuł w języku angielskim. Wprowadzenie także w języku angielskim. Streszczenie w języku angielskim, polskim.
W pracy opisano aktywizację osób niepełnosprawnych w wybranych formach nauczania i wychowania (m. in. zaprezentowano analizę czynników warunkujących efektywność nauczania języka angielskiego wśród dzieci z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej, metodę rytmiki Emila Jagues Dalcroze'a w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, ekologię w pedagogice specjalnej). Przedstawiono terapię niepełnosprawnych w ocenie naukowców i polityków (m. in. terapię rodziców dziecka niepełnosprawnego dotkniętych syndromem burn-out, role taking w terapii i integracji społecznej dzieci niepełnosprawnych oraz rolę i zadania fizjoterapeuty w edukacji zdrowotnej osób z niepełnosprawnością). Pracę kończą dyskusje teoretyków i praktyków wokół psychologicznego kształcenia pedagogów specjalnych, ich kompetencji i kwalifikacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44104 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 42522 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42379 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Data zmiany: 24.11.2023
(Psychologia i Pedagogika - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 270)
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych przy pracach.
Streszczenie w języku angielskim.

W publikacji zawarto artykuły:
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 45434 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
Opracowanie ma charakter poglądowo-teoretyczny, powstało bowiem na podstawie przeglądu dostępnej literatury przedmiotu (polskiej i zagranicznej). Publikacja skierowana jest zarówno do naukowców jak i studentów zajmujących się tematyką starzenia się ludności, starości i osób starszych oraz do coraz szerszego grona zainteresowanych tymi zagadnieniami praktyków, w tym polityków i decydentów oraz reprezentantów usług publicznych, przedstawicieli mediów i organizacji pozarządowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 04.11.2023
Spis treści [Contents] Artykuły [Articles] Michał Soliwoda, Jacek Kulawik, Barbara Wieliczko: Instrumenty finansowe a polityki wspólnotowe UE [Financial Instruments Versus Common EU Policies], doi 10.7366/wir032018/01, s. 9–34; Przemysław Śleszyński: Identyfikacja i ocena procesów demograficznych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem wsi [Identification and Evaluation of Demographic Processes in Poland with Special Regard to the Rural Areas], doi 10.7366/wir032018/02, s. 35–68; Maria Halamska: Wspierać czy zalesiać? Dylematy rozwoju wiejskich obszarów problemowych [Supporting or Afforesting? Dilemmas in the Development of Rural Problem Areas in Poland], doi 10.7366/wir032018/03, s. 69–92; Sławomir Kalinowski: Problem ubóstwa i wykluczenia społecznego w krajach Unii Europejskiej w kontekście zrównoważonego rozwoju [The Problem of Poverty and Social Exclusion in the European Union Member States in the Context of Sustainable Development], doi 10.7366/wir032018/04, s. 93–112; Joanna Bereżnicka: Dopłaty do działalności operacyjnej a stabilność finansowa gospodarstw rolnych w krajach Unii Europejskiej [Operational Subsidies and Financial Stability of Farms in the European Union], doi 10.7366/wir032018/05, s. 113–136; Andrzej Jędruchniewicz: Negatywne skutki regulowania cen rolnych [Negative Effects of Agricultural Price Regulation], doi 10.7366/wir032018/06, s. 137–154; Katarzyna Kokoszka, Małgorzata Pink: Instytucjonalne uwarunkowania sprzedaży bezpośredniej żywności w Polsce [Institutional Preconditions of Direct Sales of Food Products in Poland], doi 10.7366/wir032018/07, s. 155–174; Tomasz Wojewodzic, Wiesław Musiał: Trwanie i upadek drobnych gospodarstw rolnych – zastosowanie analogii w naukach przyrodniczych i społecznych [The Decadence and Decline of Small Farms – Application Analogies to Natural and Social Sciences], doi 10.7366/wir032018/08, s. 175–192; Anna Kłoczko-Gajewska, Olga Markiewicz: Mechanizm rozprzestrzeniania się wiosek tematycznych w Polsce [The Spread of Thematic Village Idea in Poland], doi 10.7366/wir032018/09, s. 193–210; Marta Czekaj: Plan sukcesji w gospodarstwie rolnym [Succession Planning in Family Farms], doi 10.7366/wir032018/10, s. 211–228; Bartłomiej Bajan, Wawrzyniec Czubak: Korzyści płynące z integracji poziomej w polskim rolnictwie na przykładzie grup producentów rolnych [The Benefits of Horizontal Integration in Polish Agriculture Exampled by Agricultural Producer Groups], doi 10.7366/wir032018/11, s. 229–242. Recenzje i omówienia Bogdan Klepacki: Recenzja książki Krystyny Krzyżanowskiej, Ekonomiczno-społeczne uwarunkowania innowacji w zespołowym działaniu w rolnictwie [Book review: Economic and Social Determinants of Innovation in Teamwork in Agriculture by Krystyna Krzyżanowska], doi 10.7366/wir032018/12, s. 243–248; Marcin Makowiecki: Z biegiem lat i wydarzeń. Recenzja książki: Andrzej Rosner, Ruta Śpiewak, Edyta Kozdroń, Patrząc na wieś. Sto lat rozwoju polskiej wsi [Book review: Glimpses of the Countryside. One Hundred Years of Polish Countryside by Andrzej Rosner, Ruta Śpiewak, Edyta Kozdroń], doi 10.7366/wir032018/13, s. 249–252. Sto lat rozwoju polskiej wsi Włodzimierz Dzun: Zmiany strukturalne w gospodarstwach rolnych na ziemiach polskich przed odzyskaniem niepodległości [Farm Structure Change in Polish Lands Before the Independence Recovery], doi 10.7366/wir032018/14, s. 253–279. Uwagi: red. naczelny – Mirosław Drygas periodyk wydawany wraz z Instytutem Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 03.11.2023
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 03.11.2023
Od Redakcji Społeczeństwo europejskie w coraz większym stopniu staje się społeczeństwem miejskim. W literaturze naukowej studia miejskie z różnymi obszarami badań stają się coraz bardziej dynamicznie rozwijającą się subdyscypliną. Miasta, zwłaszcza globalne, stają się głównymi miejscami inicjowania rozwoju społeczno-gospodarczego. W tym kontekście nieco mniej uwagi poświęca się ośrodkom miejskim, które na skutek utraty statusu miasta przemysłowego popadły w pewien stan zastoju na skutek zmian związanych z postępującym procesem globalizacji. Aktualny, LXIII/1 tom Przeglądu Socjologicznego zawiera prezentację tekstów będących wynikiem prowadzonych badań w różnych ośrodkach akademickich nad procesami współdziałania i jakością życia w niemetropolitalnych miastach europejskich poddawanych wpływom różnych procesów politycznych i gospodarczych. Tom otwiera esej o perspektywach integracji i polityce europejskiej tak istotnie oddziałującej na procesy zachodzące w środowiskach miejskich. Kolejny artykuł koncentruje uwagę na problematyce miast partnerskich w kontekście formowania się relacji przyjaźni i współpracy w polityce europejskiej. Artykuł następny dotyczy wzorów i struktury zaufania w poprzemysłowych miastach Europy Środkowej i Wschodniej. Dwa kolejne teksty prezentują wyniki badań socjologów nad problematyką jakości życia zarówno w ujęciu teoretycznym jak i empirycznym. W pierwszym z nich prowadzone są analizy przydatności pomiarów tego zjawiska, a w drugim prezentowane są wyniki badań w odniesieniu do poprzemysłowych miast Europy Środkowej i Wschodniej. W kolejnych artykułach podejmowane są zagadnienia relacji pomiędzy miastem postrzeganym w kategoriach kulturowo-społecznych, a miastem jako pewną formą przedsiębiorczości oraz próby analiz przestrzeni miejskiej w perspektywie „teorii scen”. Tom zamyka tekst referujący problemy współczesnych wspólnot mieszkaniowych w mieście poprzemysłowym.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 03.11.2023
Praca zbiorowa obejmuje badania empiryczne w następujących grupach zagadnień: – procesy integracji i dezintegracji społeczności lokalnych na różnych poziomach organizacji regionalnej osadnictwa, – tożsamość terytorialna mieszkańców regionu łódzkiego oraz kształtowanie się regionalnych i lokalnych więzi społecznych, a także terytorialnych, – percepcja procesu transformacji systemowej oraz jej konsekwencji społecznych, kulturowych i gospodarczych widocznych w krajobrazie kulturowym, – mechanizmy przemiany struktur społeczno-osadniczych na obszarach wiejskich i ich uwarunkowania systemowe, społeczno-kulturowe i lokalizacyjne, – procesy przemian społecznych oraz funkcjonalno-morfologicznych w przestrzeni wielkiego miasta (Łodzi), ze szczególnym uwzględnieniem ich efektów w postaci dysproporcji społecznych i gospodarczych widocznych w przestrzeni miejskiej, – zmiany funkcji i struktury funkcjonalnej osadnictwa pod wpływem transformacji systemowej i ich wpływ na morfologię miast i wsi, – procesy integracji i dezintegracji Obszaru Metropolitarnego Łodzi.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 03.11.2023
Od Redakcji (fragment) Tematem organizującym treść artykułów tego zeszytu Przeglądu Socjologicznego jest szeroko pojmowana problematyka wsparcia społecznego. Świadczenie i otrzymywanie wsparcia w ramach kontaktów społecznych przebiega w określonej przestrzeni społecznej, a jeśli dotyczy podstaw bytowych w przestrzeni socjalnej. W ostatnich latach wskutek obserwowanego kryzysu zabezpieczających funkcji dwóch podstawowych struktur społecznych: rodziny i państwa oraz postępującej indywidualizacji życia i pauperyzacji znaczących grup społecznych, zachowania pomocowe, poprzez które członkowie społeczeństwa zaspokajają bardziej lub mniej podstawowe potrzeby, zyskują na znaczeniu. Studia podejmowane w ramach socjologii, gerontologii, polityki, pedagogiki społecznej, a także ekonomii ujawniają różne kierunki ich refleksji, dylematy badawcze i sposoby analizy problemu: wzorów i determinant zachowań pomocowych. Składające się na niniejszy tom artykuły dotyczą teoretycznych i empirycznych aspektów współczesnych studiów nad sieciami społecznymi, których treścią jest oferowanie lub świadczenie pomocy jednostkom w ramach ich różnych bezpośrednich kontaktów oraz w ramach struktur o zróżnicowanym poziomie ich zorganizowania, o różnym zasięgu przestrzennym. Rozważania podjęte w tym tomie cechuje pluralizm problemów badawczych, sposobów ich konceptualizacji, prezentacji, zastosowanych przez autorów podejść metodologicznych oraz zbiorowości społecznych, których potrzeby i dostęp do wsparcia uczyniono przedmiotem analizy. Wśród zbiorowości badanych są nie tylko grupy i kategorie społeczne powszechnie uznane jako doświadczające wielorakich deficytów i wymagające pomocy (żyjący w biedzie, osoby w podeszłym wieku), ale także środowiska, które wykazują tendencje do samoorganizowania się (np. środowiska lokalneosiedli, stowarzyszenia migrantów).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej