Form of Work
Artykuły
(1518)
Książki
(559)
Publikacje naukowe
(333)
Publikacje fachowe
(122)
E-booki
(36)
IBUK Libra
(36)
Publikacje dydaktyczne
(28)
Poradniki i przewodniki
(13)
Publikacje popularnonaukowe
(8)
Filmy i seriale
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Proza
(3)
Druki ulotne
(2)
Status
available
(520)
unavailable
(44)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(564)
Czytelnia
(1)
Author
Teodorczyk Marcin (1980- )
(15)
Siemionow Justyna
(12)
Zając Michał (1964- )
(12)
Bartkowiak Kinga
(9)
Gmitrowicz Agnieszka (1953- )
(8)
Goetz Magdalena
(8)
Kubala-Kulpińska Aleksandra
(8)
Gordon Thomas (1918-2002)
(7)
Jędrzejko Mariusz
(7)
Trojan Elżbieta
(7)
zbiorowa Praca
(7)
Melosik Zbyszko (1956- )
(6)
Paszkiewicz Aneta
(6)
Alicja Tł wstęp
(5)
Bembenista Ewa
(5)
Grudziewska Ewa
(5)
Jaczewski Andrzej (1929- )
(5)
Konaszewski Karol
(5)
Makara-Studzińska Marta
(5)
Naprawa Renata
(5)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(5)
Sujak Elżbieta
(5)
Tanajewska Alicja
(5)
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (Lublin )
(5)
Łoskot Małgorzata
(5)
Borecka-Biernat Danuta (1959- )
(4)
Bula Danuta
(4)
Cybal-Michalska Agnieszka (1973- )
(4)
Galas Barbara
(4)
Gaś Zbigniew Bronisław (1952- )
(4)
Hillebrandt Bogdan
(4)
Kanclerz Bożena
(4)
Kendall Philip C. (1950- )
(4)
Kołakowski Artur
(4)
Larek Michał
(4)
Matysiak-Błaszczyk Agata
(4)
Młodożeniec Anita
(4)
Obuchowska Irena (1932-2016)
(4)
Piorunek Magdalena
(4)
Pisarska Agnieszka
(4)
Sołtysiak Teresa (1952- )
(4)
Szczygieł Marta
(4)
Tyszkowa Maria (1932-1993)
(4)
Uniwersytet Jagielloński Wydawnictwo
(4)
Woynarowska Barbara (1940- )
(4)
Wołkowicz Marcin
(4)
Bakaluk Joanna
(3)
Bernacka Ryszarda Ewa
(3)
Bidziński Karol
(3)
Bobik Bogumiła
(3)
Bomba Jacek
(3)
Chmielowski Marcin
(3)
Czerwińska Kornelia
(3)
Dąbrowska Anna (pedagog)
(3)
Gmerek Tomasz
(3)
Hamer Hanna
(3)
Hoffmann Beata (1964- )
(3)
Horosiewicz Beata
(3)
Jakubowicz Edward
(3)
Jakubowska Iwona
(3)
Jakubowska Iwona (nauki społeczne)
(3)
Jankowiak Barbara
(3)
Jurczyk Marcin
(3)
Jusewicz-Kalter Ewa
(3)
Kania Sławomir
(3)
Kmiecik-Jusięga Karolina
(3)
Komender Jadwiga
(3)
Kozaczuk Franciszek
(3)
Kozak Stanisław (psycholog)
(3)
Kozakiewicz Mikołaj
(3)
Kruszyńska Elżbieta
(3)
Kurtek Paweł
(3)
Lasota Agnieszka
(3)
Lewandowicz-Nosal Grażyna (1963- )
(3)
Marek Inocenty
(3)
Mazlish Elaine
(3)
McDowell Josh (1939- )
(3)
Moleda Joanna
(3)
Netczuk-Gwoździewicz Marzena
(3)
Nowel Ewa
(3)
Opora Robert
(3)
Peret-Drążewska Paulina
(3)
Plopa Mieczysław (1948- )
(3)
Portrety Literackie Pisarzy Dla Dzieci I Młodzieży
(3)
Pospiszyl Kazimierz (1938- )
(3)
Przecławska Anna (1929-2010)
(3)
Przybylski Błażej
(3)
Raczyńska Anna
(3)
Rola Jarosław
(3)
Segiet Katarzyna
(3)
Skorny Zbigniew (1926-2012)
(3)
Szwedzik Adam
(3)
Szymański Mirosław Józef (1942- )
(3)
Wolińska Jolanta Maria
(3)
Wołkowicz Iwona (multimedia)
(3)
Wrzesień Witold (1965- )
(3)
Zajdel Krzysztof
(3)
Ziółkowska Beata (1967- )
(3)
Adamczyk-Bębas Wioleta (1981- )
(2)
Andrzejewska Anna (pedagog)
(2)
Year
2020 - 2021
(94)
2010 - 2019
(1609)
2000 - 2009
(171)
1990 - 1999
(95)
1980 - 1989
(65)
1970 - 1979
(55)
1960 - 1969
(25)
1950 - 1959
(5)
Time Period of Creation
2001-
(621)
1945-1989
(6)
1989-2000
(4)
1901-2000
(3)
1901-1914
(1)
Country
Poland
(2120)
Language
Polish
(2115)
English
(4)
Audience Group
Nauczyciele
(34)
Rodzice
(17)
Szkoły podstawowe
(17)
Bibliotekarze
(15)
Nauczyciele języka polskiego
(12)
Psycholodzy
(11)
Pedagodzy
(8)
Gimnazja
(7)
Klasa 5.
(7)
Klasa 6.
(7)
Klasa 4.
(6)
Szkoły wyższe
(5)
Szkoły średnie
(5)
Doradcy zawodowi
(4)
Pedagodzy resocjalizacyjni
(4)
Pedagodzy szkolni
(4)
Psychoterapeuci
(4)
Klasa 3.
(3)
Młodzież
(3)
Nauczyciele szkół podstawowych
(3)
Terapeuci
(3)
14-17 lat
(2)
Dyrektorzy szkół
(2)
Klasa 2.
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Przedszkola
(2)
9-13 lat
(1)
Dzieci
(1)
Nauczyciele gimnazjów
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
(1)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1)
Pedagodzy specjalni
(1)
Pracownicy socjalni
(1)
Szkoły ponadgimnazjalne
(1)
Wychowawcy klas
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(5)
Literatura francuska
(1)
Subject
Młodzież
(1320)
Dzieci
(152)
Dziecko
(141)
Młodzież szkolna
(104)
Młodzież trudna
(95)
Rodzina
(77)
Internet
(73)
Wychowanie w rodzinie
(67)
Czytelnictwo młodzieży
(63)
Uczniowie
(63)
Agresywność
(54)
Niedostosowanie społeczne
(54)
Wychowanie
(54)
Nauczyciele
(53)
Narkomania
(51)
Alkoholizm
(45)
Twórczość dzieci i młodzieży
(45)
Pedagogika resocjalizacyjna
(44)
Literatura dla młodzieży
(42)
Literatura dla dzieci i młodzieży
(41)
Cyberprzemoc
(40)
Samobójstwo
(38)
Zachowania ryzykowne
(34)
Alkoholizm dzieci i młodzieży
(29)
Przemoc
(29)
Rozwój psychofizyczny młodzieży
(29)
Socjalizacja
(29)
Czytelnictwo dzieci
(28)
Czytelnictwo dzieci i młodzieży
(28)
Dojrzewanie
(28)
Patologia społeczna
(28)
Socjoterapia
(28)
Szkolnictwo
(28)
Czytelnictwo
(26)
Depresja psychiczna
(26)
Uzależnienie (nałóg)
(26)
Narkotyki
(25)
Narkomania dzieci i młodzieży
(24)
Postawy
(24)
Rzeczywistość wirtualna
(24)
Wartość
(24)
Psychiatria dzieci i młodzieży
(23)
Nastolatki
(22)
Nałóg
(22)
Promocja czytelnictwa
(22)
Rodzice
(22)
Język polski
(21)
Tematy i motywy
(21)
Dziecko trudne
(20)
Młodzież niepełnosprawna umysłowo
(20)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(20)
Uczniowie gimnazjów
(20)
Profilaktyka społeczna
(19)
Zachowanie
(19)
Agresja
(18)
Kultura masowa
(18)
Literatura dla dzieci
(18)
Literatura polska
(18)
Psychoterapia
(18)
Stres
(18)
Zapobieganie
(18)
Aspiracje
(17)
Biblioteki szkolne
(17)
Nauczanie
(17)
Relacje międzyludzkie
(17)
Subkultury
(17)
Wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
(17)
Młodzież niepełnosprawna
(16)
Osobowość
(16)
Subkultura
(16)
Szkoła
(16)
Psychologia dziecka
(15)
Telewizja
(15)
Wartości
(15)
Wsparcie społeczne
(15)
Poczucie własnej wartości
(14)
Powieść
(14)
Profilaktyka szkolna
(14)
Studenci
(14)
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)
(14)
Uzależnienia
(14)
Zaburzenia zachowania
(14)
Świadomość społeczna
(14)
Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną
(13)
Stosunki interpersonalne
(13)
Uzależnienia medialne
(13)
Wykluczenie społeczne
(13)
Środki masowego przekazu
(13)
Bezrobocie
(12)
Lęk
(12)
Odżywianie
(12)
Psychologia społeczna
(12)
Warsztaty dla młodzieży
(12)
Wieś
(12)
Wychowanie seksualne
(12)
Zaburzenia odżywiania
(12)
Edukacja medialna
(11)
Kobieta
(11)
Komunikacja społeczna
(11)
Media społecznościowe
(11)
Subject: work
Czarny młyn
(2)
Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
(2)
Hunger Games
(2)
Amelia i Kuba
(1)
Bohater literatury dziecięcej i młodzieżowej z okresu PRL-u
(1)
Chronicles of Narnia
(1)
Diady, kliki, gangi
(1)
Fablehaven
(1)
Franciszka
(1)
Harry Potter
(1)
Harry Potter and the philosopher's stone
(1)
Książka twarzy
(1)
M jak dżeM
(1)
Most nad Missisipi
(1)
Mój najlepszy przyjaciel
(1)
Młodzi a bieda
(1)
Oni
(1)
Pamiętnik Laury
(1)
Pan Samochodzik
(1)
Poczwarka
(1)
Pozalekcyjna edukacja kulturalna w teorii i praktyce
(1)
Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie
(1)
Ronja Rövardotter
(1)
Skam (serial telewizyjny)
(1)
Skarb Troi
(1)
Szatan z siódmej klasy
(1)
Tamten brzeg
(1)
Ten z naprzeciwka
(1)
Wiedźmin
(1)
Wśród ludzi
(1)
Żywot człowieka poczciwego
(1)
Subject: time
2001-
(421)
1901-2000
(44)
1989-2000
(37)
1945-1989
(20)
2001-0
(5)
1801-1900
(3)
1918-1939
(3)
1901-1914
(2)
1501-1600
(1)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
Subject: place
Polska
(140)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(4)
Stany Zjednoczone (USA)
(3)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(3)
Województwo lubelskie (1999- )
(3)
Województwo małopolskie (1999- )
(3)
Województwo podkarpackie (1999- )
(3)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Kutno (woj. łódzkie)
(2)
Lublin (woj. lubelskie)
(2)
Niemcy
(2)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(2)
Województwo lubuskie (1999- )
(2)
Województwo mazowieckie (1999- )
(2)
Województwo warmińsko-mazurskie (1999- )
(2)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(1)
Brzeg (woj. opolskie ; okręg)
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Bytom (woj. śląskie)
(1)
Europa
(1)
Goleniów (woj. zachodniopomorskie ; okręg)
(1)
Goniądz (woj. podlaskie, pow. moniecki, gm. Goniądz)
(1)
Japonia
(1)
Jarocin (woj. wielkopolskie)
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(1)
Kostroma (Rosja)
(1)
Lubelszczyzna
(1)
Norwegia
(1)
Nowa Zelandia
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Pahiatua (Nowa Zelandia)
(1)
Pasłęk (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
RPA
(1)
Ratyzbona (Niemcy)
(1)
Słowacja
(1)
Słupsk (woj. pomorskie)
(1)
Służew (Warszawa ; część miasta)
(1)
Tallinn (Estonia)
(1)
Tychy (woj. śląskie)
(1)
Wilga (woj. mazowieckie, pow. garwoliński, gm. Wilga)
(1)
Wilno (Litwa ; okolice)
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Województwo śląskie (1999- )
(1)
Zbąszyń (woj. wielkopolskie, pow. nowotomyski, gm. Zbąszyń)
(1)
Zielona Góra (woj. lubuskie)
(1)
Genre/Form
Artykuł z pracy zbiorowej
(310)
Artykuł problemowy
(285)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(137)
Artykuł z czasopisma fachowego
(81)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(75)
Raport z badań
(65)
Artykuł z czasopisma naukowego
(56)
Artykuł fachowy
(29)
Praca zbiorowa
(29)
Poradnik
(20)
Scenariusz zajęć
(20)
Utwory sceniczne dla dzieci
(17)
Artykuł przeglądowy
(15)
Opracowanie
(12)
Podręcznik
(11)
Wywiad dziennikarski
(11)
Monografia
(9)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(7)
Case study (studium przypadku)
(6)
Publikacje
(6)
Artykuł monograficzny
(5)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(4)
Antologia
(4)
Bibliografia
(4)
Poradniki
(4)
Recenzja
(4)
Artykuł z czasopisma ekonomicznego
(3)
Literatura dla dzieci
(3)
Wydawnictwa popularne
(3)
Artykuł z czasopisma
(2)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(2)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(2)
Film
(2)
Księga pamiątkowa
(2)
Literatura
(2)
Literatura dla młodzieży
(2)
Powieść
(2)
Przepisy kulinarne
(2)
Raport
(2)
Recenzja naukowa
(2)
Relacja z wydarzenia
(2)
Scenariusz imprezy szkolnej
(2)
Scenariusze zajęć
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Biografia
(1)
Biogram
(1)
Blogi
(1)
Broszura
(1)
Dane statystyczne
(1)
Debata
(1)
Dzieci
(1)
Fantasy
(1)
Film polski
(1)
Gry komputerowe
(1)
Gry online
(1)
Hip-hop (muzyka)
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opowiadanie dziecięce
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Podręczniki
(1)
Poezja polska
(1)
Programy nauczania dla gimnazjów specjalnych
(1)
Programy nauczania dla szkół podstawowych specjalnych
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Rap
(1)
Reportaż problemowy
(1)
Scenariusz
(1)
Scenariusz z zajęć
(1)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(1)
Skrypt (typ publikacji)
(1)
Teatr dla dzieci i młodzieży
(1)
Twórczość literacka dzieci i młodzieży
(1)
Twórczość literacka dzieci i młodzieży polska
(1)
Wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(284)
Socjologia i społeczeństwo
(237)
Psychologia
(177)
Medycyna i zdrowie
(67)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(45)
Literaturoznawstwo
(35)
Informatyka i technologie informacyjne
(28)
Media i komunikacja społeczna
(23)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(20)
Kultura i sztuka
(15)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(9)
Historia
(9)
Kultura fizyczna i sport
(9)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(7)
Biologia
(6)
Językoznawstwo
(5)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Filozofia i etyka
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Inżynieria i technika
(1)
Nauka i badania
(1)
Praca, kariera, pieniądze
(1)
2121 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Publikacja dotyczy rozwoju opieki społecznej nad dzieckiem w Polsce międzywojennej na przykładzie działalności Łódzkiego Oddziału Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Rozważania na temat pracy Towarzystwa, mającej na celu poprawę życia dziecka i tworzenie szans jego rozwoju, poprzedza prezentacja problemów społeczno-ekonomicznych łódzkich rodzin robotniczych w latach Drugiej Rzeczypospolitej, związanych przede wszystkim z warunkami życia, opieką zdrowotną, wychowaniem dziecka i jego edukacją. Autorka przedstawia pionierskie działania Łódzkiego Oddziału Towarzystwa na tle funkcjonowania oddziałów w całej Polsce; zajmuje się takimi formami opieki instytucjonalnej, jak: ogniska, przedszkola, świetlice, kolonie i półkolonie oraz specjalistyczne przychodnie lekarskie, dzięki którym skutecznie rozwiązywano problemy zdrowotne dzieci i ich rodzin. Przywołuje nazwiska wielkich polskich społeczników i innowatorów w zakresie zabezpieczania bytu i praw dziecka. Ukazuje również aktywność ugrupowań politycznych, w tym Polskiej Partii Socjalistycznej, na polu opieki społecznej. Książka w dużej mierze uzupełnia wiedzę na temat sytuacji dziecka robotniczego i funkcjonowania różnych form wspierania osób potrzebujących opieki w Polsce międzywojennej. […] Zapoznanie się z historią bardzo zróżnicowanych działań, obejmujących przede wszystkim najuboższą grupę najmłodszych, może skłaniać do refleksji nad aktualnymi problemami i sposobami ich rozwiązywania. Z recenzji prof. dr hab. Stefanii Walasek
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Publikacja ma na celu dostarczanie teorii i koncepcji wspomagających zrozumienie procesów zachodzących w rodzinie, przedstawia też próbę uchwycenia problemów, z jakimi zmaga się współczesna rodzina, w tym zachowań problemowych dzieci i młodzieży, czy następstw wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie. Opracowanie stanowi zbiór prac teoretycznych i doniesień z badań dotyczących roli rodziny w procesie wychowania. Jest to rodzaj punktowego naświetlania wychowawczej funkcji rodziny, która pełni wiele różnych ról, dzieli te funkcje na instytucjonalne i osobowe. Monografia porusza m.in. problem znaczenia rodziny w formowaniu charakteru w okresie dorastania, spectrum zagadnień związanych z ojcostwem, czy potrzeb pokolenia cyfrowego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
„Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży” to druga pozycja w serii Praktyka Pediatry. W kolejnych częściach podręcznika omówiono: zasady przeprowadzania procesu diagnozy, rozpoznawanie i leczenie poszczególnych zaburzeń psychicznych (w tym zaburzenia osobowości oraz problemy z obszaru rozwoju psychoseksualnego – zagadnienia rzadko omawiane w podręcznikach psychiatrii wieku rozwojowego), postępowanie w stanach nagłych oraz zagadnienia organizacyjne i prawne. Praktyka Pediatry to seria stworzona z myślą o lekarzach pierwszego kontaktu, stanowiąca praktyczne źródło wiedzy na temat wybranych zagadnień, z którymi lekarze najczęściej mają do czynienia.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Czynnikiem kształtującym relacje jest stosunek uczniów do nauczycieli, a także nauczycieli do uczniów. Stosunek ten zaś jest zmienny w czasie. Z tego powodu podobną zmiennością charakteryzować się będą również same relacje. Rozważania nad nimi są zatem ciągle aktualne. Rola nauczyciela w szkole jest jasno określona – polega ona na uczeniu i wychowywaniu. Jako że jest to obowiązek wynikający wprost ze stosunku pracy, większość nauczycieli stara się to robić w sposób odpowiedziany i rzetelny. Określona jest także rola ucznia – ma on nabywać umiejętności przewidziane w programie nauczania oraz poddawać się działaniu procesu wychowawczego. O ile jednak nauczyciel musi robić to, co ma przykazane, o tyle uczeń może, ale nie musi. Nauczyciel podejmuje się wypełniać swoje obowiązki świadomie i dobrowolnie, natomiast uczeń jest objęty obowiązkiem uczęszczania do szkoły. Z tego powodu ich relacje są rożne. To przede wszystkim nauczyciel powinien dbać o poprawne relacje, aby ucznia nie zrażać do nauki, a wręcz przeciwnie – zachęcać. Poprawne relacje to nie „nadskakiwanie” uczniom, ale rozważne działania w celu ich mobilizacji. Tematem wiodącym w niniejszej monografii jest uczeń i nauczyciel we współczesnej szkole w rożnych kontekstach pedagogicznej rzeczywistości. Pisząc o współczesnych problemach pedagogiki, nie można zapominać o jej przeszłości. Od tego nie da się uciec, bowiem przeszłość zawsze wywiera piętno na współczesności. Publikacja ukazuje, jak rożne czynniki – na pozór nieistotne – mogą wpływać na relacje uczeń–nauczyciel. Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują refleksje nad wpływem sposobu i rodzaju nauczania oraz innowacyjnych działań nauczyciela na relacje uczeń–nauczyciel. Odrębnym i ważnym zagadnieniem poruszanym przez nich jest oddziaływanie rożnych czynników – w tym między innymi roli samego nauczyciela, jak również czynników pozadydaktycznych – na relacje uczeń–nauczyciel.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Proponowana publikacja stanowi drugą, uzupełniającą część monografii, dotyczącej diagnozy pozytywnej w resocjalizacji (Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, UŚ, Katowice 2015). Autorka przedstawia w niej model diagnozy w ujęciu komplementarnym, jednak akcentującym podejście pozytywne do procesu poznania jednostki niedostosowanej społecznie. Wychodząc od ogólnych koncepcji człowieka i jego wychowania, proponuje model integralny, wielowymiarowy procesu jego stawania się oraz adekwatny do przyjętych założeń teoretycznych model diagnozy jego potencjałów. Publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza jest rozbudowaną w stosunku do poprzedniej publikacji (2015) prezentacją założeń teoretyczno-metodologicznych diagnozy pozytywnej w resocjalizacji, zaś druga zawiera propozycje konkretnych modeli diagnozy indywidualnych właściwości i potencjałów człowieka, które należy zidentyfikować i wykorzystać w procesie wewnętrznej przemiany lub w procesie wspierania rozwoju jednostki. Druga część ma zatem wymiar bardziej praktyczny, obejmując modele diagnozy osobowości w ujęciu poznawczym i uzupełniające rozpoznanie modele diagnozy istotnych cech osobowości ważnych dla oceny niedostosowania społecznego, a także modele badania potencjału kreacyjnego jednostki wyznaczające wprost przebieg procesu rozwoju – procesu „stawania się” człowieka. Szczególny walor metodologiczny i jednocześnie metodyczno-praktyczny tej publikacji wiąże się z przedstawieniem w aneksie konkretnych i rozbudowanych diagnoz przypadków, dokonanych z wykorzystaniem wybranych narzędzi, które mogą służyć jako przykład modelowego postępowania diagnostycznego służącego bezpośrednio diagnozie projektującej. Zaprezentowane teoretyczne podejście pozytywne do diagnozy dla potrzeb resocjalizacji wraz z jego egzemplifikacją i konkretyzacją w formie przedstawienia modelowych rozwiązań w obszarze postępowania diagnostycznego, może być przydatne w rozwijaniu świadomości metodologicznej i diagnostycznej zarówno teoretyków jak i praktyków, zajmujących się edukacją i reedukacją. Podkreślić należy, że na polskim rynku wydawniczym nie ma kompleksowego opracowania obejmującego przedmiot, założenia teoretyczne i metodologiczne, oraz propozycje rozwiązań metodologicznych (zestaw technik i narzędzi) diagnozy resocjalizacyjnej w ujęciu pozytywnym. Ewa Wysocka, Prof. UŚ dr hab. nauk humanistycznych, pedagog i psycholog, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Śląskiego i Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, profesor nadzwyczajny w Zakładzie Teorii Wychowania (UŚ) i Zakładzie Psychoprofilaktyki (AJD). Specjalizuje się w problematyce młodzieży, metodologii oraz diagnostyce psychopedagogicznej. Autorka, współautorka i redaktorka 22 opracowań zwartych i ponad 350 artykułów. Do najważniejszych książek zalicza: Młodzież a religia. Społeczny wymiar religijności młodzieży (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000); Religijność a tolerancja – obszary zależności (Wydawnictwo Nomos, Kraków 2000); Człowiek a środowisko życia – podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007); Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008/2009); Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009/2010); „Kim jestem i kim mogę się stać”. Niektóre problemy okresu dorastania związane z wyborem zawodu (Ministerstwo Edukacji Narodowej, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2011); Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie (Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2001; współautor A. Nowak); Diagnoza psychopedagogiczna (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006; współautor E. Jarosz); Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie – zagrożenia rozwojowe i społeczne (redakcja; Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012); Diagnostyka pedagogiczna, Oficyna Impuls, Kraków 2013), Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, Wyd. UŚ, Katowice 2015). Autorka wielu wystandaryzowanych narzędzi dia (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Część monograficzna tomu 2/2018 „Chowanny” pod redakcją Katarzyny Borzuckiej-Sitkiewicz została zatytułowana Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna. W kulturze współczesnych społeczeństw wysoko uprzemysłowionych, nazywanej w refleksji filozoficznej i socjologicznej kulturą późnej nowoczesności, identyfikuje się szereg zjawisk, które mogą być postrzegane w kategoriach dominującego dyskursu. Wśród nich najczęściej wskazuje się na indywidualizm, racjonalność, technologizację, komercjalizację różnych sfer życia czy hedonizm jako wyznacznik dobrostanu. Zjawiska te mają bezpośrednie odzwierciedlenie w stosunku do własnego ciała, wyrażają się w pojmowaniu zdrowia i choroby oraz w postawach wobec tych stanów u siebie i u innych, a także ujawniają się w specyficznych zachowaniach, które wprawdzie są związane ze zdrowiem, ale niekoniecznie w sensie pozytywnym (np. merkantylizacja podejścia do ciała, ujmowanie naturalnych procesów w kategoriach zdefiniowanych problemów medycznych itp.). Krytycznej analizie wymienionych zjawisk poświęcone są artykuły zawarte w monograficznej części niniejszego numeru „Chowanny”. Część z nich odnosi się wprost do przekazów związanych ze zdrowiem i chorobą obecnych we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, część odwołuje się do nich pośrednio, ale łączy je perspektywa edukacyjna, koncentrująca się na możliwościach zmiany obowiązujących dyskursów w kierunku bardziej skutecznego zapobiegania potencjalnym deficytom oraz większego upodmiotowienia i włączenia społecznego osób naznaczonych goffmanowskim piętnem innego/chorego. Część Studia i rozprawy odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak problem alkoholowy w doświadczeniu społecznym, polityka oporu, rodzice skazani na karę pozbawienia wolności, dziecięce poznawania świata, zwrot ku rzeczom w kontekście historii wychowania.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Badanie nastoletnich chłopców w miejscu zamieszkania, przeprowadzane przez badacza-sąsiada towarzyszącego im w codzienności, było pogłębiającym się wglądem w kolejne wymiary ich rzeczywistości. Było to badanie, które wykorzystując oryginalność mojego usytuowania w świecie Badanych – wewnątrz opisywanych zdarzeń – jak i zaangażowaną, społeczno-pedagogiczną postawę badawczą, dotarło do odpodmiotowej rekonstrukcji sposobu teoretyzowania podmiotów na temat współtworzonych przez nich zjawisk, które we wstępnej fazie badania były jedynie delikatnie, intuicyjnie przeze mnie odczuwalne. Przedkładana praca nie jest więc efektem badania faktów, ale faktów w kontekście, które uchwycone zostały przez uczestniczącego badacza, rozumiejącego naukową wiarygodność, jako odwoływanie się do sposobów doświadczania świata przez Badanych. Dzięki takiej perspektywie udało mi się, mam wrażenie, wyrazić stanowiska moich Badanych w sprawach, w odniesieniu do których zwyczajowo wypowiadali się inni – zewnętrzni eksperci. z Wprowadzenia
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Można mieć także nadzieję, że opracowanie – które zaliczyć należy do wnikliwych badań juventologicznych, czyli nad społecznymi problemami młodzieży – znajdzie poczesne miejsce w polskiej literaturze naukowej i praktycznej, zarówno ze względu na przytoczone zagadnienia, jak i ze względu na poruszoną tematykę. Z merytorycznego punktu widzenia publikacja powinna być sztandarowa dla osób zajmujących się młodzieżą. Widać w niej ogromną intuicję badawczą autorów oraz praktyczny wymiar formułowanych wniosków. dr hab. prof. PRz Eugeniusz Moczuk Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych Politechniki Rzeszowskiej Praca posiada zaletę rzadko spotykaną w publikacji zbiorowej – logiczny przejrzysty wykład, a przystępna forma językowa ułatwia zrozumienie prezentowanych treści przez przedstawicieli różnych grup społecznych i zawodowych. Wszystko to sprawia, że praca dostarcza nam usystematyzowanej wiedzy na temat dylematów i zagrożeń współczesnego wychowania dzieci i młodzieży, pobudza do refleksji i podsuwa przykłady rozwiązań. Zaprezentowane konkluzje i delegacje tworzą prototyp nowego modelu wychowania i profilaktyki dzieci i młodzieży w kontekście społeczeństwa zmiany, moralnego funkcjonowania „sieciowego człowieka” i rewolucji kulturowej. dr hab. prof. AHE Irena Motow Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Publikacja jest cennym źródłem wiedzy w przedmiotowej problematyce oraz stanowi dużą wartość poznawczą i utylitarną. Ważność poruszanej problematyki, jak też interesujący sposób jej przedstawienia mogą sprawić, iż publikacja spotka się z dużym zainteresowaniem czytelników, którzy po jej przeczytaniu z niecierpliwością oczekiwać będą na drugi jej tom. Ogromne zaangażowanie autorów w treści poszczególnych rozdziałów pozwoliły uzyskać udokumentowany materiał teoretyczny o cennych walorach poznawczych. dr hab. Tomasz Bąk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
W publikacji przedstawiono zmiany zachodzące w przestrzeni życia rodzinnego w relacjach młodzieży z rodzicami poprzez komunikację. Autorka dokonuje próby określenia pokolenia współczesnej młodzieży w kontekście dialogów prowadzonych przez nich z rodzicami. Dialog rozumiany jest tutaj jako forma komunikacji służąca nie tylko przedstawianiu rzeczywistości dotyczącej przedmiotów, cech, czynności czy bardziej abstrakcyjnych pojęć przekazujących informacje o potrzebach, spostrzeżeniach i wartościach, ale jest również sposobem na okazanie, nawiązanie oraz wartościowanie relacji. Sposób komunikowania się kształtowany jest w rodzinie i często dziedziczony na zasadzie modelowania. W okresie adolescencji, doświadczania siebie w sposób znaczący, nadając własnej narracji wymiar tożsamościowy – aspekt komunikacji jest efektem coraz szerszych eksploracji jednostki w otoczeniu społecznym. Do systemu rodzinnego młodzież wprowadza zmiany za pomocą komunikacji, na płaszczyźnie wyrażania swoich potrzeb i nawiązywania relacji z rodzicami, co tworzy nowego rodzaju jakość relacji międzygeneracyjnych w rodzinie. Spośród wyników badań uwagę zwraca zwłaszcza stwierdzona duża potrzeba bliskiego, rozumnego kontaktu młodzieży z rodzicami; chcą oni być zrozumiani i potraktowani poważnie. Bunt wyrażony w formie i treści kierowanych do rodziców komunikatów oznacza tak naprawdę pragnienie wyznaczania granic dających poczucie bezpieczeństwa, zrozumienia i wsparcia – ale nie rozwiązywania za nich problemów. Młodzi ludzie mówią o potrzebie wartościowego dialogu, do którego są gotowi przystąpić, ale od rodziców zależy jego kierunek i jakość. Młody człowiek woła: Rodzicu bądź odpowiedzialny nie tylko za mój rozwój poznawczy i ekonomiczny, ale bądź dojrzałym dorosłym, który potrafi wychować dojrzałe emocjonalnie dziecko.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
W publikacji przedstawiono interdyscyplinarne spojrzenie na kwestię aspektów szkolnych, zawodowych, a także środowiskowych, które towarzyszą adolescentom w procesie konstruowania własnej przyszłości. Młodzież będąca w czasie adolescencji znajduje się w momencie podwójnej tranzycji z okresu dorastania do dorosłości oraz edukacji na rynek pracy, i te obszary problemowe są główną osią rozważań. W tomie przedstawiono kwestię młodych ludzi znajdujących się na drodze do dorosłego życia partycypujących w przestrzeni edukacyjnej oraz stających przed zadaniem planowania własnej przyszłości zawodowej, nie zabrakło tu również artykułów odnoszących się do analizy zagrożeń współczesności towarzyszących młodzieży w procesie „przechodzenia od młodzieńczej zależności do dorosłej niezależności”. Przyglądanie się tym uczestnikom życia społecznego ma istotną wagę dla przewidywania zarówno nowych trendów, praktyk, potrzeb oraz zagrożeń cywilizacyjnych, jak i wyzwań stawianych przed naukami społecznymi.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Praca ma charakter interdyscyplinarny, a zamieszczone rozważania stanowią wieloaspektową narrację w obszarze nauk pedagogicznych wokół: socjalizacji, wychowania, edukacji, rozwoju człowieka oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich poświęcona jest analizom o charakterze teoretycznym i diagnostycznym. W rozdziale pierwszym dokonano charakterystyki okresu adolescencji a także analizy różnych koncepcji teoretycznych odnoszących się do zachowań ryzykownych młodzieży. Rozdział drugi zawiera charakterystykę zachowań ryzykownych ze szczególnym uwzględnieniem zachowań z obszaru używania substancji psychoaktywnych, agresji, a także ryzykownych zachowań seksualnych. Rozdział trzeci poświęcony jest profilaktyce zachowań ryzykownych młodzieży. Druga część książki poświęcona jest analizie i interpretacji prowadzonych badań jakościowych jakościowego zbiorowego studium przypadku) dotyczącego postrzegania zachowań ryzykownych przez wychowawców/wychowawczynie klas gimnazjalnych i socjoterapeutów/socjoterapeutki pracujących terapeutycznie z gimnazjalistami. Rozdział czwarty zawiera metodologiczne podstawy badań. Kolejne rozdziały części drugiej książki - piąty, szósty, siódmy i ósmy - zawierają analizy i interpretacje materiału badawczego zgromadzonego podczas wywiadów. W podsumowaniu badań przedstawiono konceptualizację zjawiska zachowań ryzykownych, a także klasyfikację zachowań ryzykownych w zależności od ich nasilenia i funkcji jakie spełniają.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wobec życia w małżeństwie i rodzinie Problematyka pracy odnosi się do ważnego aspektu współczesnej pedagogiki specjalnej i rehabilitacji społecznej, gdzie w coraz większym stopniu i zakresie kładzie się nacisk na wzajemne interakcje zachodzące pomiędzy osobą z niepełnosprawnością a środowiskiem społecznym. […] Cechuje się dużą wartością poznawczą, dostarczając wielu cennych informacji zweryfikowanych empirycznie w badaniach przeprowadzonych w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Porządkuje również wiedzę dotyczącą problematyki ich małżeństwa i rodziny oraz psychospołecznych uwarunkowań, rozproszoną w wielu publikacjach o charakterze naukowym. Propozycja wydawnicza ma charakter wielowątkowego studium, które wnosi nowe oryginalne elementy do naszej dotychczasowej wiedzy na temat psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, w tym w obszarze życia małżeńskiego i rodzinnego, oczekiwań z tym związanych. […] Adresowana jest nie tylko do nauczycieli i terapeutów szkół i placówek specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych i integracyjnych, w których zgodnie z wolą i decyzją rodziców mogą kształcić się ich dzieci niepełnosprawne, ale również do wszystkich zainteresowanych, szczególnie studentów studiów pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych. Z recenzji prof. zw. dr. hab. Janusza Kirenki
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Dorastanie jest szczególnym okresem zarówno w życiu nastolatka, jak i jego otoczenia. Aby rozumieć rozwój młodego człowieka, warto zauważyć, jak bardzo wpływają na niego przemiany kulturowo-cywilizacyjne. Procesy globalizacji stwarzają zupełnie nowe, dotychczas nieuwzględniane w teoriach naukowych, warunki rozwoju. Książka dostarcza odpowiedzi na pytania: - jak kształtują się wzorce atrakcyjności fizycznej młodzieży stale korzystającej z mediów, - jakie znaczenie mają realne i wirtualne przyjaźnie i związki w dobie portali społecznościowych, - jak krystalizuje się tożsamość i światopogląd nastolatka, - jak przebiega rozwój poznawczy człowieka dorastającego w społeczeństwie informacyjnym, skąd się bierze bunt młodzieńczy i jakie są źródła młodzieńczego idealizmu. Książka pozwala zrozumieć prawidłowości i dostrzec nieprawidłowości rozwoju nastolatków w sferze biologicznej, seksualnej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Wyjątkowa publikacja - odpowiedź na wiele ważnych pytań, odpowiedź na znaczący wzrost prób samobójczych młodzieży w ostatnich latach w Polsce i na świecie. Omawia zachowania samobójcze młodzieży – myśli, próby samobójcze, samobójstwa dokonane w populacji rozwojowej z uwzględnieniem epidemiologii, uwarunkowań psychologicznych, psychiatrycznych, społecznych, środowiskowych – w tym opisy przypadków. Autorki przedstawiają również związek zachowań samobójczych z niesamobójczymi samouszkodzeniami ciała, ocenę ryzyka samobójczego z wykorzystaniem określonych narzędzi diagnostycznych oraz zalecane strategie terapeutyczne i programy prewencji, z uwzględnieniem polskiego kontekstu (Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego). Książka dostarcza wiedzę potrzebną do skutecznych interwencji w kryzysie samobójczym.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
W dzisiejszych czasach określenie „dziecko sprawiające problemy” jest używane dość często. W sensie medycznym oznacza to zaburzenia emocjonalne lub behawioralne związane z niektórymi chorobami organicznymi lub istniejące niezależnie od nich. Według danych epidemiologicznych zaburzenia takie dotyczą 15-20% całej populacji dzieci i młodzieży, a liczba ta wydatnie wzrasta. Pierwszym lekarzem, do którego trafia dziecko „sprawiające problemy”, jest pediatra lub lekarz rodzinny. To właśnie on musi ustalić wstępne rozpoznanie, przeprowadzić diagnostykę różnicową i ewentualnie podjąć decyzję o leczeniu lub skierowaniu dziecka do specjalisty. Ta książka z pewnością mu w tym pomoże.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Publikacja darmowa
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Publikacja darmowa
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Publikacja darmowa
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again