Form of Work
Książki
(122)
Artykuły
(49)
Publikacje naukowe
(23)
E-booki
(16)
IBUK Libra
(16)
Publikacje dydaktyczne
(11)
Publikacje fachowe
(2)
Status
available
(110)
unavailable
(10)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(120)
Czytelnia
(1)
Author
Kwartalnik
(12)
Łobocki Mieczysław (1929-2012)
(10)
Brzeziński Jerzy
(9)
Gnitecki Janusz (1945-2008)
(6)
Zimbardo Philip G (1933- )
(5)
Bauman Teresa (1955-2017)
(4)
Pilch Tadeusz (1939- )
(4)
Radźko Andrzej
(4)
Zaczyński Władysław
(4)
Kmita Jerzy (1931-2012)
(3)
Krejtz Krzysztof
(3)
Nowak Stefan (1925-1989)
(3)
Radzicki Józef
(3)
Stemplewska-Żakowicz Katarzyna
(3)
Babbie Earl R. (1938- )
(2)
Betkiewicz Witold
(2)
Czerniawska Ewa (1955- )
(2)
Dubas Elżbieta
(2)
Dutkiewicz Waldemar
(2)
Hornowska Elżbieta
(2)
Jasiński Mikołaj
(2)
Kloskowska-Dudzińska Agnieszka
(2)
Kurcz Ida
(2)
Palka Stanisław
(2)
Ruch Floyd L
(2)
Siuta Jerzy
(2)
Stalmaszczyk Piotr
(2)
Wojciszke Bogdan (1952- )
(2)
Wysocka Ewa
(2)
zbiorowa Praca
(2)
Adamek Irena
(1)
Amsterdamski Stefan (1929-2005)
(1)
Baraniak Barbara
(1)
Bartusik Katarzyna (1969- )
(1)
Bauman Teresa
(1)
Berezowski Stanisław (1910-1986)
(1)
Blumental Ija
(1)
Bodanko Anatol
(1)
Borkowska Aneta (psycholog)
(1)
Bourdieu Pierre (1930-2002)
(1)
Bożykowski Marek
(1)
Brzeziński Jerzy (1947- )
(1)
Brzeziński Jerzy M
(1)
Ciczkowski Wiesław Andrzej (1951-2000)
(1)
Czakon Wojciech
(1)
Duraj-Nowakowa Krystyna (1945- )
(1)
Durkheim Émile (1858-1917)
(1)
Dąbrowski Zdzisław (1930-2020)
(1)
Evans E. Hywel
(1)
Falski Maciej
(1)
Foulkes Mike E
(1)
Gasiul Henryk (1950- )
(1)
Gerrig Richard J
(1)
Gmurzyńska Ewa
(1)
Grabowska Agata
(1)
Guziuk-Tkacz Marta
(1)
Hajduk Edward
(1)
Haman Jacek
(1)
Hałas Elżbieta
(1)
Hałas Elżbieta Wstęp
(1)
Horowski Jarosław (1976- )
(1)
Humeniuk Ewa
(1)
Iljevski Klimentina
(1)
Iloska Aleksandra
(1)
Jakubowski Maciej
(1)
Janicka-Panek Teresa
(1)
Johnson Janet Buttolph (1950- )
(1)
Jundziłł Irena (1923- )
(1)
Juszczyk Stanisław
(1)
Juńczyk Tomasz
(1)
Kamińska Wanda (filozof)
(1)
Konarzewski Krzysztof (1948- )
(1)
Kondratek Bartosz
(1)
Koniewski Maciej
(1)
Kos Ewa
(1)
Kotowa Barbara
(1)
Kowalska Ewa (pedagog)
(1)
Krasowicz-Kupis Grażyna
(1)
Kraszewski Zdzisław
(1)
Krüger Heinz-Hermann
(1)
Kust Izabella
(1)
Kuziak Michał (1970- )
(1)
Lewicki Czesław
(1)
Lissowski Grzegorz
(1)
Lofland John
(1)
Ludwikowska Katarzyna
(1)
Lulek Barbara
(1)
Magda-Adamowicz Marzenna
(1)
Marek Elżbieta
(1)
Markiewicz Henryk (1922-2013)
(1)
Materska Maria
(1)
Mazelanik Robert (1974- )
(1)
Maziarz Czesław (1921-1986)
(1)
Mesjasz Czesław
(1)
Mietzel Gerd
(1)
Miśkiewicz Benon
(1)
Miśkiewicz Benon (1930-2008)
(1)
Moore Rob
(1)
Muszyński Heliodor
(1)
Mycoff Jason D (1975- )
(1)
Year
2020 - 2022
(6)
2010 - 2019
(68)
2000 - 2009
(67)
1990 - 1999
(27)
1980 - 1989
(6)
1970 - 1979
(9)
1960 - 1969
(4)
Time Period of Creation
2001-
(31)
1901-2000
(3)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Country
Poland
(187)
Language
Polish
(184)
English
(1)
French
(1)
Audience Group
Szkoły wyższe
(14)
Studenci
(3)
Menedżerowie
(1)
Pedagodzy
(1)
Pracownicy naukowi
(1)
Subject
Pedagogika
(74)
Metodologia
(64)
Psychologia
(28)
Nauki społeczne
(13)
Badania naukowe
(11)
Praca magisterska
(11)
Socjologia
(10)
Nauczanie
(9)
Osobowość
(6)
Prace dyplomowe
(6)
Psychologia społeczna
(6)
Psychologia różnic indywidualnych
(5)
Psychoterapia
(5)
Statystyka
(5)
Testy
(5)
Dysertacje i prace magisterskie
(4)
Logika
(4)
Nauczanie początkowe
(4)
Nauka
(4)
Pedagogika opiekuńcza
(4)
Diagnoza pedagogiczna
(3)
Pedagogika specjalna
(3)
Pedagogika społeczna
(3)
Ankieta
(2)
Drama (pedagog.)
(2)
Dzieci
(2)
Dzieciństwo
(2)
Etyka
(2)
Filozofia
(2)
Filozofia nauki
(2)
Historia
(2)
Kompetencje kluczowe
(2)
Kształcenie zawodowe
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Metody aktywne
(2)
Metody badawcze
(2)
Nauczyciele
(2)
Pedagogika wczesnoszkolna
(2)
Projekt
(2)
Statystyka matematyczna
(2)
Szkolnictwo wyższe
(2)
Szkoła specjalna
(2)
Uczenie się
(2)
Wychowanie
(2)
Wywiad socjologiczny
(2)
Absolwenci szkół wyższych
(1)
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
(1)
Aktywizacja zawodowa
(1)
Behawioryzm
(1)
Bezdomność
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Case study (studium przypadku)
(1)
Circept
(1)
Curriculum vitae
(1)
Dane statystyczne
(1)
Definicja
(1)
Diagnoza
(1)
Diagnoza logopedyczna
(1)
Diagnoza psychologiczna
(1)
Doktoranci
(1)
Domański, Henryk (1952- )
(1)
Dysertacje naukowe
(1)
Dysleksja i dysgrafia
(1)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(1)
Edukacja filmowa
(1)
Edukacja zróżnicowana
(1)
Egzaminy gimnazjalne
(1)
Ekologia społeczna
(1)
Ekonomia
(1)
Eksperyment
(1)
Emocje
(1)
Etnografia
(1)
Filozofia kultury
(1)
Geografia gospodarcza
(1)
Gimnazjum
(1)
Globalizacja
(1)
Hipoteza
(1)
Historiografia
(1)
Hulek, Aleksander (1916-1993)
(1)
Inteligencja
(1)
Inteligencja (psychol.)
(1)
Jakość życia
(1)
Jung, Carl Gustav (1875-1961)
(1)
Język polski
(1)
Kamiński, Aleksander
(1)
Kariera
(1)
Klasy społeczne
(1)
Klasy łączone
(1)
Klasyfikacja
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Konstruktywizm społeczny
(1)
Korczak, Janusz
(1)
Krzyżówka
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Kształcenie
(1)
Kształcenie integracyjne
(1)
Kultura
(1)
Kunikowski, Jerzy
(1)
Kępiński, Antoni
(1)
Logopedzi
(1)
Subject: work
Badanie, dojrzewanie, rozwój (Warszawa ; Radom, 2016)
(1)
Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej
(1)
Warsztaty badawcze doktorantów
(1)
Subject: time
2001-
(18)
1901-2000
(6)
1945-1989
(4)
1989-2000
(4)
Subject: place
Polska
(9)
Francja
(1)
Macedonia
(1)
Genre/Form
Podręcznik
(23)
Artykuł problemowy
(15)
Artykuł z pracy zbiorowej
(15)
Artykuł z czasopisma naukowego
(7)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(6)
Recenzja naukowa
(3)
Artykuł przeglądowy
(2)
Case study (studium przypadku)
(2)
Podręczniki akademickie
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Artykuł fachowy
(1)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Prace popularne [Typ publikacji]
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(23)
Socjologia i społeczeństwo
(7)
Nauka i badania
(6)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Psychologia
(3)
Filozofia i etyka
(2)
Zarządzanie i marketing
(2)
Historia
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
187 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Celem monografii jest przedstawienie wybranych zagadnień dotyczących stosowania najnowszych i najbardziej zaawansowanych metod oraz narzędzi współczesnej neuronauki do badania zachowań konsumentów. Neuronauka konsumencka i jej praktyczne zastosowanie w biznesie – czyli neuromarketing – opierają się na wynikach badań uzyskanych przy użyciu metodologii i narzędzi stosowanych w diagnostyce medycznej. Większa część książki poświęcona jest więc przeglądowi metod badawczych i wybranych rezultatów, które zgromadzono dotychczas w setkach pasjonujących neuronaukowych eksperymentów. Mam nadzieję, że lektura tej książki uzmysłowi Czytelnikowi, że neuronauka – dzięki postępowi technologicznemu oraz innowacyjnym rozwiązaniom stosowanym w neuroobrazowaniu i nieinwazyjnych pomiarach psychofizjologicznych – jest potężnym narzędziem do badania nieświadomych reakcji i funkcjonowania ludzkiego mózgu. Dzięki niej wiemy teraz znacznie więcej o ludzkich reakcjach, o postrzeganiu, przetwarzaniu, ocenianiu oraz wykorzystywaniu wewnętrznych sygnałów i zewnętrznych bodźców w procesach decyzyjnych w codziennym życiu oraz w kontekście społecznym.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Niniejszy tom „Przeglądu Socjologicznego” prezentuje rozważania i wyniki analiz dotyczące zastosowań różnych, zarówno ilościowych jak i jakościowych technik w badaniach społecznych. Przedstawiamy teksty zgrupowane w trzech modułach tematycznych. Pierwszy omawia zagadnienia statusu metodologicznego różnego rodzaju technik badawczych, poczynając od propozycji klasyfikacji sondażowych technik otrzymywania materiałów, poprzez refleksje nad badaniami na małych próbach celowych, do analiz dotyczących badań ewaluacyjnych, panelu badawczego, sondażu perswazyjnego, wywiadów eksperckich i delfickich oraz wywiadu grupowego. W drugiej części przedstawiono teksty omawiające metodologiczne aspekty badania zjawisk społecznych na przykładzie postaw wobec bezrobocia oraz środowiska osób świadczących usługi seksualne. Trzeci moduł prezentuje artykuły poświęcone nowym technologiom w badaniach społecznych – głównie programom komputerowym do analizy danych jakościowych i badaniom internetowym.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
OD REDAKCJI Kapitał społeczny należy do pojęć, których znaczenie i popularność zyskuje uznanie w socjologii i ekonomii po wielu latach od ich pierwotnego użycia. W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych nastąpił prawdziwy zalew publikacji poświęconych temu zagadnieniu. Koncepcja kapitału społecznego odgrywa zatem centralną rolę w dyskursie ekonomicznym i socjologicznym. Jest nie tylko podstawowym pojęciem teoretycznym, ale również hasłem nośnym politycznie.Zjawiska denotowane przez pojęcie kapitału traktowane są przez ekonomistów jako ważne pozaekonomiczne czynniki rozwoju gospodarczego, a przez socjologów dodatkowo jako jeden z ważniejszych przejawów znaczącej pozycji ich dyscypliny jako nauki. Teoretycy kapitału społecznego starają się ponadto, poprzez użycie tej koncepcji, przerzucić pomost pomiędzy indywidualistyczną i racjonalistyczną wizją człowieka i społeczeństwa a jego wizją kulturową nawiązującą do realizmu socjologicznego. Dotychczasowa refleksja i badania nad kapitałem społecznym znajdują równie liczne grono zwolenników, jak i przeciwników. Z tych właśnie powodów kolejny tom Przeglądu Socjologicznego koncentruje się na zagadnieniach i zjawiskach blisko z nim związanych w społecznościach lokalnych. Zbiór tekstów można podzielić na trzy części. Pierwsza z nich obejmuje tekst wprowadzający do analiz społeczności lokalnych pióra Joanny Kurczewskiej oraz artykuł przeglądowy dotyczący kapitału społecznego, przygotowany przez Macieja Frykowskiego i Pawła Starostę. Część druga obejmuje teksty Marii Halamskiej, Jerzego Bartkowskiego, Danuty Walczak-Duraj, Krzysztofa Gorlacha, Tomasza Adamskiego i Marty Klekotko oraz Andrzeja Pilichowskiego, koncentrujące uwagę na problematyce kapitału społecznego w środowisku wiejskim. Natomiast w części trzeciej Marek S. Szczepański, Jacek Kurczewski oraz Tomasz Nawrocki prezentują różne aspekty funkcjonowania społeczności lokalnych i kapitału społecznego w regionie śląskim. Ostatni tekst, pióra Agnieszki Michalskiej-Żyły, zawiera prezentację wyników badań dotyczących psychospołecznych postaw mieszkańców Łodzi wobec ich środowiska zamieszkania.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Organizowane przez Katedrę Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego Uniwersytetu Łódzkiego seminaria naukowe, poświęcone metodologiom językoznawstwa, starają się odpowiedzieć na fundamentalne pytania, dotyczące języka, a także przedstawić stan badań nad językiem, z uwzględnieniem perspektyw różnych nauk i paradygmatów badawczych. Usiłują również pokazać, że za pomocą odpowiednich narzędzi i teorii można, wbrew wątpliwościom Wittgensteina, wydobyć logikę języka z mowy i z tekstów, oraz że tradycyjny obszar badań nad językiem ulega znacznemu rozszerzeniu. Niniejszy tom kontynuuje szereg wątków, wprowadzonych w publikacjach wcześniejszych (Stalmaszczyk, red. 2006; 2008; 2010), ale jednocześnie podejmuje nowe problemy, istotne dla badan językoznawczych, zarówno teoretycznych, jak i w wymiarze bardziej stosowanym oraz interdyscyplinarnym. Poszczególne rozdziały maja charakter zdecydowanie autorski, przy jednoczesnym bogatym przeglądzie najnowszej literatury (z uwzględnieniem literatury w języku polskim).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Organizowane przez Katedrę Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego (wcześniej Zakład Teorii Języka i Metodologii Językoznawstwa) Uniwersytetu Łódzkiego seminaria naukowe poświęcone metodologiom językoznawstwa (Łódź 2004, 2006, 2008) owocują nie tylko niezwykle ciekawymi wykładami i dyskusjami, ale także publikacjami o charakterze zaawansowanych podręczników akademickich. Niniejszy tom kontynuuje szereg wątków wprowadzonych w publikacjach wcześniejszych (Stalmaszczyk (red.), 2006; 2008), ale jednocześnie podnosi szereg nowych problemów istotnych dla badań językoznawczych, zarówno teoretycznych, jak i w wymiarze bardziej stosowanym. Poszczególne rozdziały koncentrują się na szeroko pojętych problemach filozoficznych oraz empirycznych, niektóre mają charakter przeglądowy, inne zdecydowanie bardziej autorski. O doborze podejść badawczych oraz prezentowanych tekstów decydowała, pojęta w duchu Carnapa, zasada tolerancji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 21.05.2022
Czasopismo z zakresu nauk prawnych. Wydawane od 1974 roku. Autorami tekstów są nie tylko wybitni naukowcy, ale również praktycy polscy i zagraniczni. Opisują i wyjaśniają problemy pojawiające się w prawie polskim i innych krajów, a także w prawie międzynarodowym. Zawiera artykuły w języku angielskim.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 21.05.2022
W publikacji opisano najważniejsze kierunki i tendencje badawcze w dziedzinie studiów nad tekstem. Problematyką tą zajmują się liczne ośrodki zarówno w kraju, jak i za granicą. Ma służyć nakreśleniu najważniejszych kierunków i tendencji badawczych oraz zarysować perspektywę studiów w dziedzinie studiów nad tekstem. Podczas konferencji „Aktualne problemy semantyki i stylistyki tekstu”, zorganizowanej w dniach 22–24 maja 2014 r. przez Zakład Językoznawstwa Instytutu Rusycystyki Uniwersytetu Łódzkiego przy współudziale Instytutu Slawistyki Uniwersytetu im. Justusa Liebiga w Giessen oraz Katedry Rusycystyki Uniwersytetu im. Cyryla i Metodego w Wielkim Tyrnowie, dyskusje toczyły się wokół zagadnień tekstologicznych związanych z językoznawstwem kognitywnym, pragmatyką językową, leksykografią, rejestrami stylistycznymi języka, przekładem. Omówiono literackie i nieliterackie typy tekstów. Najogólniej ujmując, znalazły się w niej następujące grupy tematyczne: I. Semantyczno-pragmatyczna przestrzeń języka i sposoby jego opisu; II. Język, styl i semantyka tekstów literackich i nieliterackich; III. Teoretyczne i praktyczne aspekty badań nad stylistyką i semantyką tekstu; IV. Językowe sposoby postrzegania świata – problemy metodologii i klasyfikacji; V. Teoria i praktyka przekładu; VI. Problemy opisu i klasyfikacji systemów i jednostek językowych; VII. Różnorodność rejestrów stylistycznych w języku. Książka ma także na celu ukazanie perspektywy dalszych badań nad tymi zagadnieniami.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Publikacja powstała w związku z VII Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, które odbyło się w czerwcu 2018 roku na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Jego tematem przewodnim uczyniliśmy krytykę metodologiczną, spostrzegając, że leży ona u podstaw praktyk społecznych zachodzących w środowisku nauki, a także reagując na powszechnie dostrzegany problem, jakim jest słabość czy wręcz zanik krytyki metodologicznej w praktyce życia naukowego. Pytanie – czym jest współcześnie pojmowana krytyka metodologiczna – stanowiło najogólniejsze zagadnienie, na którym zamierzaliśmy oprzeć szczegółowe rozważania i całość dyskusji. Zdawaliśmy sobie sprawę ze złożoności sformułowanego tematu, licząc się z tym, jak kontrowersyjny jest obecnie ogólny wizerunek nauk społecznych – wyobrażenie ich funkcji, społecznego zaangażowania – oraz jak problematyczny staje się status podstawowych kategorii określających właściwości krytycznego myślenia metodologicznego (m.in. rozumienie samej metodologii, praktyki nauki czy jej metody). W przypadku dyscyplin wiedzy traktujących o wychowaniu – kształtowaniu ludzkiej praktyki – przeczuwane i dostrzegane wątpliwości miały i nadal mają szczególnie istotne znaczenie. Redaktorzy
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.05.2022
Biografie i badanie biografii zyskują na znaczeniu w sytuacji permanentnej zmiany, w jakiej przyszło nam współcześnie żyć. Pozwalają nam zbliżyć się do świata poszczególnych jednostek, by na tej podstawie formułować hipotezy i wnioski dotyczące przebiegu procesów uczenia się. Konieczność całożyciowego uczenia się podnosi znaczenie tej wiedzy, jednocześnie uświadamia nam, jak ważna jest umiejętność uczenia się z biografii własnej i innych. W procesach uczenia się biograficznego tkwi bowiem potencjał, jaki możemy wykorzystać do rozwiązywania problemów życia osobistego i zawodowego, dalszego rozwoju. Ta wiedza jest cenna zarówno dla uczących się, jak i tych, którzy mają ich wspierać w rozumieniu i korzystaniu z procesów i efektów całożyciowego uczenia się. Książka jest rezultatem badań prowadzonych w latach 2011–2013 przez pedagogów, socjologów i psychologów z różnych uczelni, które koordynował łódzki ośrodek badań biograficznych. Ma także interdyscyplinarny charakter. Zawiera ciekawy materiał, prezentujący różne rodzaje i aspekty biografii edukacyjnych. Znajdziemy w niej wątki metodologiczne, teoretyczne i empiryczne, które mogą wykorzystać w swej pracy naukowej i dydaktycznej nauczyciele dorosłych. Adresatami książki są nie tylko studenci nauk społecznych, pracownicy naukowi, ale także praktycy oraz osoby szukające inspiracji do uczenia się z biografii własnej i innych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.05.2022
Tom zawiera prace Krystyny Rembowskiej publikowane na przełomie XX i XXI w. Prezentują one humanistyczny, antynaturalistyczny model geografii. Tom obejmuje prace Krystyny Rembowskiej publikowane na przełomie XX i XXI w. Prezentują one humanistyczny, antynaturalistyczny model geografii, który zakłada odrębność i swoistość charakteru metodologicznego nauk społecznych, nazywanych w tym ujęciu naukami humanistycznymi. Zebrano je w trzech rozdziałach: pierwszym – Teoria i metodologia geografii społeczno-ekonomicznej (człowieka) – dziesięć prac, drugim – Teoretyczno-metodologiczne aspekty geografii społecznej i regionalnej (społeczno-regionalnej)– sześć prac i trzecim – Teoretyczno-metodologiczne wymiary Geografii Kultury – osiem prac.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.04.2022
Wiedza z zakresu metodologii badań psychologicznych stanowi najbardziej zasadniczy fundament warsztatu pracy psychologa. Bierna znajomość metodologii umożliwia zrozumienie i krytyczną ocenę naukowych tekstów psychologicznych zdających sprawę z przeprowadzonych badań empirycznych. Czynna znajomość z kolei pozwala na samodzielne zaprojektowanie i przeprowadzenie badań, a także przeanalizowanie i zinterpretowanie uzyskanych wyników. Świadomość metodologiczna badacza wykracza daleko poza biegłość w stosowaniu pakietów statystycznych. W nowym, zaktualizowanym wydaniu klasycznego już (ponad 900 cytowań w bazie Google Scholar!) podręcznika Metodologia badań psychologicznych Jerzy M. Brzeziński przedstawia autorski model struktury procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych, a następnie szczegółowo objaśnia każdy z etapów postępowania. Kolejne części podręcznika autor poświęca: • Naturze procesu badawczego w psychologii – przedstawiono tu istotę poznania naukowego w naukach empirycznych oraz scharakteryzowano psychologię właśnie jako naukę empiryczną, traktującą o związkach między zmiennymi. Czytelnik zapozna się także z definicjami zmiennych, sposobami ich konstruowania oraz z ich klasyfikacjami. Tu także przedstawiono typy problemów badawczych i hipotez oraz strukturę procesu badawczego. • Uwarunkowaniom procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych – opisano tu zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego, a także etyczny kontekst prowadzenia badań naukowych. • Podstawom zastosowań metod statystycznych w badaniach psychologicznych – tę część poświęcono różnym sposobom doboru osób do badań, miarom siły związku między zmiennymi oraz testom istotności różnic – wraz z dobranymi do nich wskaźnikami wielkości efektu. • Modelom sprawdzania hipotez – Czytelnik znajdzie tu prezentację modeli: eksperymentalnego, korelacyjnego oraz nieeksperymentalnego ex post facto. • Podstawom konstrukcji testów psychologicznych oraz kulturowej adaptacji testów – Czytelnik zapozna się tu z podstawowymi wymaganiami stawianymi współcześnie testom psychologicznym – z naciskiem na zagadnienia trafności, rzetelności i błędu standardowego pomiaru oraz przedziałową interpretację uzyskanego wyniku. Autor omówił też zagadnienia analizy wyników testów przedstawionych pod postacią profilów. Tę część uzupełnia bardzo ważna problematyka adaptacji kulturowej testów. Pisząc niniejszy podręcznik, zwracałem uwagę, aby służył on zarówno tym (zwłaszcza studentom pierwszych lat studiów, gdyż do nich jest przede wszystkim adresowany), którzy wpierw chcą zrozumieć przekazywaną im wiedzę psychologiczną, która wszak – przypominam i podkreślam, że psychologia jest nauką empiryczną! – pochodzi z badania empirycznego, zanim przejdą do jej wykorzystywania we własnej praktyce (diagnostycznej, terapeutycznej, profilaktycznej), jak i tym (studentom ostatnich lat studiów magisterskich i studiów doktoranckich), którzy sami chcą wiedzę psychologiczną (naukową!) wzbogacać, prowadząc samodzielne badania empiryczne – dla studentów taką pierwszą, poważną okazją będzie praca magisterska, a dla słuchaczy studiów doktoranckich – doktorska. Z tekstu Nowy podręcznik autorstwa Jerzego Brzezińskiego Metodologia badań psychologicznych stanowi oryginalne osiągnięcie w stosunku do poprzednich edycji. Autor dokonał wielu istotnych zmian edycji poprzednich, a w nowej propozycji uwzględnił najnowszą literaturę światową. Ten podręcznik nie ma sobie równych w kontekście literatury światowej. Wieloletni wysiłek autora zaowocował powstaniem integralnej metodologii badań psychologicznych, uwzględniającej specyfikę psychologii jako dziedziny badań humanistycznych, relację tej metodologii do procesu poznawania naukowego, do metodologii ogólnej i procesu weryfikacji hipotez, relacje do psychometrii i postępowania diagnostycznego oraz reguł etycznych respektowanych w badaniu ludzi. Z recenzji prof. dr hab. Czesława Nosala
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.04.2022
Praca jest przewodnikiem przeznaczonym dla osób podejmujących i prowadzących badania pedagogiczne bądź jako licencjaci, magistranci, doktoranci, a nawet habilitanci, bądź też jako badacze mający ambicję uprawiania pedagogiki według reguł obowiązujących w tej dyscyplinie jako nauce społecznej. Początkowa część pracy wprowadza czytelnika w pedagogikę jako naukę, zasady i reguły jej budowania oraz uprawiania. W kolejnych jej częściach autor stara się systematycznie prowadzić czytelnika przez wszystkie czynności składające się na proces badawczy w pedagogice, poczynając od wyboru tematu badań, przez kolejne etapy postępowania badawczego, takie jak: ustalenie celów badań, formułowanie problemów i hipotez badawczych, przygotowanie narzędzi do badań, ich planowanie i realizacja, opracowywanie zebranego materiału badawczego i analizowanie wyników badań, wreszcie kończąc na redagowaniu raportu z nich, a więc rozprawy naukowej zamykającej cały proces badawczy. Książka nie jest jeszcze jednym podręcznikiem metodologii pedagogiki, lecz zbiorem rad i wskazówek, jak krok po kroku, mentalnie i praktycznie realizować poszczególne etapy procesu badawczego w pedagogice. Założeniem przyświecającym pracy jest nieuleganie żadnym jednostronnym kierunkom lub tendencjom w metodologii pedagogiki, a zarazem uwzględnianie tych koncepcji, które są w niej uznawane i stosowane, jak na przykład koncepcje badań ilościowych i jakościowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.04.2022
Celem monografii jest scharakteryzowanie wybranych zagadnień związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań jakościowych w naukach społecznych, dlatego opisano ich podstawy teoretyczne oraz omówiono najważniejsze metody i techniki badawcze. Wśród wielu typów metod jakościowych scharakteryzowano m.in. etnografię, etnometodologię, wiele rodzajów wywiadów, analizę konwersacyjną, analizę rysunku, badania fenomenograficzne, badania w działaniu, teorię ugruntowaną, badania integralno-kulturowe oraz przedstawiono sposoby analizowania danych jakościowych. Zwrócono uwagę na dyskurs i krytykę naukową jako podstawowe paradygmaty działalności naukowo-badawczej. Dokonano porównań wielu aspektów badań ilościowych i badań jakościowych. Wzrost zainteresowania badaniami jakościowymi zaobserwowano w pedagogice, socjologii, psychologii i naukach o zdrowiu. Badania te stają się przedmiotem analiz badaczy, wykładowców, studentów i praktyków. Stają się coraz bardziej widoczne w pracach awansowych oraz są przeprowadzane na zamówienie osoby prawnej czy fizycznej, zlecającej dokonanie badań jakościowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.03.2022
Autor przedstawia praktyczne możliwości uczenia młodzieży dobrostanu psychicznego i odporności, bazując na teoretycznych koncepcjach psychologii pozytywnej. Prezentuje współczesne badania na temat stanu psychospołecznego uczniów, nauczycieli oraz rodziców i stara się odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu polski system edukacji potrzebuje zmiany w kontekście wzmacniania zdrowia psychicznego jego podmiotów. Przedstawia genezę psychologii pozytywnej, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch koncepcji: Martina Seligmana oraz Carol Dweck. Autor prezentuje również kilka, praktycznych i zweryfikowanych empirycznie, modeli wdrożeniowych (m.in.: PERMA, zrównoważonej mądrości, włączania rodziców w działania na rzecz edukacji, przywództwa w kontekście szkolnym), które odpowiadają na pytanie, jak budować odporność psychiczną wśród różnych podmiotów systemu szkolnego; omawia założenia oraz wyniki własne dotyczące korelacji pomiędzy stylem atrybucji ucznia, jego przekonaniami na temat inteligencji a ocenami szkolnymi. Książkę dopełnia przykładowy program szkoleniowy dla nauczycieli.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.03.2022
Chemia analityczna. Podejście praktyczne to podręcznik dla początkujących lub praktykujących chemików analityków. Zawiera przegląd różnych dostępnych technik analizy chemicznej i ich zastosowań w praktyce. W każdym rozdziale umieszczono trzy elementy, które mają pomóc w lepszym zrozumieniu tematu: Przykłady - liczne przykłady obrazują, jak omawiane zagadnienia wyglądają w praktyce. Ćwiczenia - dzięki nim sprawdzisz, zrozumiesz i zastosujesz to, czego się właśnie nauczyłeś. Uwagi do ćwiczeń znajdują się na końcu każdego rozdziału. Problemy - są to dodatkowe ćwiczenia i rozszerzenia scenariuszy, które można użyć do sprawdzenia toku rozumowania, zastosować to, co zostało omówione w danym rozdziale i rozwinąć swoje umiejętności w rozwiązywaniu problemów. Uwagi do problemów znajdują się na końcu każdego rozdziału.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
Date of change: 17.02.2022
Zasady badań pedagogicznych / Tadeusz Pilch ; rozdział 4 opracowała Teresa Bauman ; rozdział 7 opracował Andrzej Radźko. - (Wydanie 2 poprawione i rozszerzone) - Warszawa : "Żak", 1998 (Warsz. : "Exit"). - [2], V-VIII, [2], 251 [1] strona ; 21 cm.
Bibliografia przy rozdziałach - Indeksy - Aneks.
Streszczenie: Podręcznik przeznaczony dla studentów kierunków humanistycznych zaznajamiający ze sztuką badań naukowych. Przedstawiono elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym, wyjaśniono terminy i pojęcia badań pedagogicznych, omówiono metody, techniki i narzędzia badawcze, następnie organizację i etapy badań, zasady opracowania materiału badawczego oraz warunki poprawności badań pedagogicznych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 39565, 35649, 35648, 35647 (4 egz.)
Book
In basket
Date of change: 17.02.2022
Zasady badań pedagogicznych / Tadeusz Pilch ; rozdział 4 opracowała Teresa Bauman ; rozdział 7 opracował Andrzej Radźko. - (Wydanie 2 poprawione i rozszerzone) - Warszawa : "Żak", 1995 (Warsz. : "Exit"). - [2], V-VIII, [2], 248 stron ; 21 cm.
Bibliografia przy rozdziałach - Indeksy.
Streszczenie: Podręcznik przeznaczony dla studentów kierunków humanistycznych zaznajamiający ze sztuką badań naukowych. Przedstawiono elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym, wyjaśniono terminy i pojęcia badań pedagogicznych, omówiono metody, techniki i narzędzia badawcze, następnie organizację i etapy badań, zasady opracowania materiału badawczego oraz warunki poprawności badań pedagogicznych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 40871, 35271, 35214, 35213, 35114, 35113, 34145, 34144, 34143, 34142, 34141 (11 egz.)
Book
In basket
Date of change: 17.12.2021
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 19576, 19575 (2 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again