Form of Work
Artykuły
(35)
Publikacje naukowe
(19)
Publikacje fachowe
(11)
Publikacje dydaktyczne
(7)
Książki
(5)
E-booki
(3)
IBUK Libra
(3)
Publikacje informacyjne
(1)
Status
available
(5)
Branch
Wypożyczalnia
(5)
Author
Teodorczyk Marcin (1980- )
(2)
Zatora Anna (1990- )
(2)
Adamczak-Krysztofowicz Sylwia
(1)
Andrzejewski Adam (pedagog)
(1)
Banout Marta
(1)
Bilewicz Michał (1980- )
(1)
Chrzanowska Patrycja (socjolog)
(1)
Durajczyk Kamil
(1)
Dynkowska Julia
(1)
Dąbrowska Anna
(1)
Garbowski Marcin (1987- )
(1)
Grzemny Dariusz
(1)
Hołyst Brunon
(1)
Ippoldt Lidia
(1)
Jakubowska Urszula
(1)
Janiak Edyta (filolog)
(1)
Jatczak Joanna
(1)
Jawor Anna (1984- )
(1)
Jędroszkowiak Marcin
(1)
Kaca Przemysław
(1)
Kamińska-Holc Katarzyna
(1)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(1)
Kielak Elżbieta
(1)
Kloskowska Adriana
(1)
Krawczyk Elżbieta
(1)
Kudyba Karolina
(1)
Lemann Natalia
(1)
Marchlewska Marta
(1)
Matusiak Barbara
(1)
Musiałczyk Jakub
(1)
Olczyk Adam
(1)
Pamuła Natalia (1986- )
(1)
Przybylski Michał
(1)
Prądziński Jacek
(1)
Pyszkowska Anna
(1)
Sawiński Julian Piotr (1951- )
(1)
Skrzypczak Piotr
(1)
Soral Wiktor
(1)
Stasiewicz Stanisław
(1)
Szarota Piotr
(1)
Szczepaniak-Kozak Anna
(1)
Tylman Jakub
(1)
Ulańska Zofia
(1)
Widłak-Langer Magdalena
(1)
Winiewski Mikołaj
(1)
Więckiewicz Agnieszka (filolog)
(1)
Wrzesińska-Skrypko Ewa
(1)
Wróblewski Michał (1985- )
(1)
Wysokińska Aleksandra (socjolog)
(1)
Zielińska Hanna
(1)
zbiorowa Praca
(1)
Łaszczych Agnieszka
(1)
Ławicki Jakub
(1)
Łoskot Małgorzata
(1)
Łuszczarz Michał
(1)
Śliwińska Paulina
(1)
Year
2020 - 2022
(8)
2010 - 2019
(34)
Time Period of Creation
2001-
(36)
Country
Poland
(42)
Language
Polish
(41)
English
(1)
Audience Group
Szkoły podstawowe
(7)
Nauczyciele
(6)
Klasa 8.
(4)
Klasa 6.
(3)
Klasa 7.
(3)
Klasa 4.
(2)
Klasa 5.
(2)
Szkoły ponadpodstawowe
(2)
Dyrektorzy szkół
(1)
Klasa 3.
(1)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Rodzice
(1)
Subject
Mowa nienawiści
(40)
Komunikacja społeczna
(13)
Media społecznościowe
(9)
Komunikacja internetowa
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Internet
(5)
Młodzież
(5)
Dyskryminacja
(4)
Krytyka literacka
(4)
Tematy i motywy
(4)
Uczniowie
(4)
Cyberprzemoc
(3)
Dzieci
(3)
Język polski (przedmiot szkolny)
(3)
Literatura polska
(3)
Postawy
(3)
Wykluczenie społeczne
(3)
Agresywność
(2)
Powieść
(2)
Propaganda
(2)
Tolerancja
(2)
Uprzedzenia
(2)
Zniewaga
(2)
Zwalczanie
(2)
Arystofanes
(1)
Badania ilościowe
(1)
Bator, Joanna
(1)
Biblioterapia
(1)
Cyberkultura
(1)
Debata
(1)
Dyskryminacja etniczna
(1)
Dziennikarze
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Etyka
(1)
Feminizm
(1)
Film
(1)
Filozofia prawa
(1)
Hłasko, Marek
(1)
Inwektywy
(1)
Język
(1)
Kobieta
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Konflikt
(1)
Krytycy literaccy
(1)
Krytyka feministyczna
(1)
Kultura
(1)
Kultura masowa
(1)
Kultura polityczna
(1)
Kultura popularna
(1)
Literatura grecka
(1)
Literatura kobieca
(1)
Migracje
(1)
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej
(1)
Mężczyzna
(1)
Netykieta
(1)
Nienawiść
(1)
Odpowiedzialność karna
(1)
Odwilż (1953-1956)
(1)
Otwarte zasoby edukacyjne
(1)
Oświecenie
(1)
PRL
(1)
Patostream
(1)
Pedagogika medialna
(1)
Politycy
(1)
Portal społecznościowy
(1)
Prawa człowieka
(1)
Problemy społeczne
(1)
Przedsiębiorstwo wielonarodowe
(1)
Przestępcy
(1)
Przestępstwo z nienawiści
(1)
Prześladowania polityczne
(1)
Przysposobienie biblioteczne
(1)
Psychologia społeczna
(1)
Publiczność
(1)
Rodzina
(1)
Rzeczywistość wirtualna
(1)
Savoir-vivre
(1)
Seksualność
(1)
Socjotechnika
(1)
Społeczeństwo
(1)
Społeczeństwo konsumpcyjne
(1)
Stereotyp
(1)
Stygmatyzacja społeczna
(1)
Subkultura
(1)
Ubóstwo
(1)
Uchodźcy
(1)
Wiara
(1)
Wrogość
(1)
Wychowanie
(1)
Wychowanie przedszkolne
(1)
Subject: work
Ciemno, prawie noc
(1)
Ralph breaks the Internet (film)
(1)
Subject: time
2001-
(31)
1901-2000
(7)
1989-2000
(4)
1801-1900
(2)
1939-1945
(1)
Subject: place
Polska
(8)
Korea Południowa
(1)
Genre/Form
Artykuł problemowy
(19)
Artykuł z pracy zbiorowej
(17)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(10)
Scenariusz zajęć
(6)
Artykuł z czasopisma fachowego
(5)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(2)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(1)
Artykuł z czasopisma naukowego
(1)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(1)
Dane statystyczne
(1)
Raport
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Domain
Socjologia i społeczeństwo
(21)
Media i komunikacja społeczna
(17)
Edukacja i pedagogika
(15)
Psychologia
(6)
Literaturoznawstwo
(4)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(4)
Filozofia i etyka
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Historia
(2)
Językoznawstwo
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
43 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Temat: Przeszłość ; Granice płci ; Skandal ; Historia ; Somaestetyka ; Sztuka ; Moda ; Instalacja ; History ; Performing arts ; Performative turn in art ; Performative concept of artist ; Joseph Beuys ; Sophie Calle ; Nowe media ; Performatywna koncepcja artysty ; Aestheticization ; The past ; Happening ; Narrative ; Defacement ; Ritual ; Desemantization ; Profanation ; Face ; Potwarz ; Desemantyzacja ; Sztuka performansu ; Performatyka ; Życie a sztuka ; Generative art ; Interactive art ; Avant-garde cinema ; Installation art ; Permutation art ; Sztuka generatywna ; Sztuka interaktywna ; Sztuka wideo ; Film awangardowy ; Sztuka instalacji ; Sztuka permutacyjna ; Performance in public space ; Żydzi ; Gender boundaries ; Somaaesthetics ; Performance w przestrzeni publicznej ; Żywe dzieło sztuki ; Sztuka performance ; Theater ; Music ; Song ; Literature ; Paintings ; Object ; Tale ; Melancholy ; Sarcasm ; Performativity (performatives) ; Jews ; Promise ; Allegories of reading (unreadability) ; Asteism ; Performatywność (performatywny) ; Akty mowy (lokucyjne ; Illokucyjne ; I perlokucyjne akty) ; Obietnica ; Alegoria czytania (odczytania) ; Asteizm ; Popular art ; Muzyka ; Blind spot aesthetics ; Communal artwork ; Sports as art ; Estetyka ślepej plamki ; Komunalne dzieło sztuki ; Performatywność ; Przemysł artystyczny ; Sztuka popularna ; Holocaust ; Widowisko sportowe jako dzieło sztuki ; Space ; Erika Fischer-Lichte ; Installation ; Environment ; Public art ; Performative architecture ; Interactive architecture ; Digital design ; Architektura interaktywna ; Projektowanie cyfrowe ; Visual event ; Internet-mediated communication ; Net art ; Communitas ; Zdarzenie wizualne ; Komunikacja zapośredniczona przez Internet ; Performative ; Set design ; Prague Quadrennial of Performance Design (PQ) ; Scenografia ; Praskie Quadrennial Scenografii ; PQ ; Aesthetic of performance ; Social rituals ; Spectacle ; Patriotism ; Estetyka performansu ; Rytuał społeczny ; Elitist art ; Fashion ; Dress-sculpture ; Performatywność płci ; Hate speech ; Speech acts ; Pamięć ; Infelicity ; Satire ; Scandal ; Mowa nienawiści ; Akty mowy ; Interpelacja ; Niefortunność ; Identity ; Twarz ; Media ; Kultura wizualna ; Przestrzeń ; Tradycja ; Literatura ; Opowieść ; Rytuał ; Tożsamość ; Image ; Satyra ; New media ; Reprezentacja ; Performans ; Teatr ; Body ; Video art ; Przedmiot ; Obraz ; Ciało ; Spektakl ; Narracja ; Ironia ; Śpiew ; Performance art ; Representation ; Performativity ; Performance studies ; Tradition ; Art industry ; Wojciech Bruszewski ; Patriotyzm ; Terroryzm ; Gender performativity ; Melancholia ; Performance ; Speech acts (locutionary ; Illocutionary ; And perlocutionary acts) ; Interpellation ; Estetyzacja ; Malarstwo ; „zwrot performatywny” w sztuce ; Terrorism ; Visual culture ; Memory ; Sztuka elitarna ; Art ; Profanacja ; Living work of art
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 08.04.2022
Od pewnego czasu w wielu państwach demokratycznych daje się zauważyć niezwykłe nasilenie zjawiska określanego jako „mowa nienawiści” albo „język nienawiści”. Nienawiść – podobnie jak miłość czy przyjaźń – towarzyszą Homo sapiens od początku swego istnienia. I to zarówno w relacjach międzyjednostkowych, jak i międzygrupowych. I tak w historii naszego gatunku wyraźnie widzimy nasilanie się w różnych okresach dziejowych jednych lub drugich. Mamy czasy wojen i czasy pokoju. Ostatnio obserwujemy na świecie nasilenie się postaw nacjonalistycznych, faszyzujących i wykluczających. W Polsce wzajemne oskarżanie się dominuje w społecznych relacjach. Te negatywistyczne postawy doprowadziły do pojawienia się nowych słów w języku polskim. Słowa te pochodzą oczywiście z języka angielskiego (który stał się głównym dostarczycielem dla nowomowy polskiej). Angielski czasownik to hate (nienawidzić) wszedł do polszczyzny jako „hejt” i robi niezwykłą karierę. Pojawiają się słowa od niego pochodne: rzeczowniki: „hejter”, „hejterka”, przymiotnik „hejterski”, czasownik „hejtować”. Stają się często używanymi słowami w tekstach publicystycznych, a nawet naukowych. Hejt ma się we współczesnej Polsce znakomicie, symbolem zdziczenia obyczajów stało się zabójstwo prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza w styczniu 2019 r. Niektórzy wierzyli, że stanie się rodzajem katharsis, które uchroni nas przed dalszą eskalacją nienawiści. Kolejne miesiące pokazały jasno, że były to tylko pobożne życzenia. Ulicznymi zamieszkami zakończył się, zorganizowany w lipcu w Białymstoku, Marsz Równości – w uczestników rzucano kamieniami, butelkami i petardami. Niedługo później gminy i powiaty (głównie z południowo-wschodniej części kraju) zaczęły przyjmować uchwały wymierzone w „ideologię LGBT”, a w istocie stygmatyzujące i wykluczające osoby nieheteronormatywne. Tuż przed Świętem Niepodległości swój manifest ogłosił w Internecie były ksiądz katolicki, Jacek Międlar, który zasłynął już wcześniej z antysemickich kazań. W manifeście wzywał do organizowania zbrojnych „szwadronów” i ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej. Radykalizacja konserwatywnej prawicy wywołuje wrogość i pogardę po drugiej stronie sceny politycznej. W ten sposób powstaje błędne koło nienawiści, z którego coraz trudniej się wyzwolić. Opowieść o nienawiści snuć można na różne sposoby. W tym niewielkim tomie staraliśmy się zaprezentować nie tylko odmienne podejścia teoretyczne, ale i różne rozwiązania formalne – od tekstów typowo empirycznych, po rozważania natury filozoficznej. Nie ulega wątpliwości, że nienawiść warto badać i analizować; trzeba też o niej pisać, bowiem jedynie w ten sposób możemy lepiej zrozumieć wszystkie jej uwarunkowania. W naszych czasach coraz trudniej być optymistą, ale nawet jeśli zbudowanie świata bez nienawiści nigdy nie będzie możliwe, możemy przynajmniej osłabić nieco wpływ, jaki ma ona na nasze życie i relacje z innymi. Książka Nienawiść w przestrzeni publicznej i zawarte w niej rozważania dostarczają czytelnikowi kluczy do otwarcia namysłu nad rzeczywistością. Namysłu i refleksji, która praktycznie wyeliminowana jest z publicznego życia, zazwyczaj obecnego w demokracji. W Polsce polityczno-ideologiczne podziały wyeliminowały swobodną refleksję i dlatego ta książka może nieść też przykład rozważań, które starają się poddać analizie to, co bardzo wielu ludzi w Polsce zauważa, ale zapewne nie potrafi się oprzeć dominującemu sposobowi mówienia i reagowania na „przeciwnika”, który już od dawna stał się – wbrew demokratycznym regułom – „wrogiem”. Z recenzji prof. dr hab. Ireneusza Krzemińskiego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Article
In basket
E-book
In basket
Date of change: 08.03.2022
Wiktymologię interesują wszelkie zjawiska powodujące nierówności społeczne, pokrzywdzenie społeczeństw czy jednostki ludzkiej, w tym przedmiotem jej badań jest zarówno globalizacja, powodująca zmniejszenie nierówności społeczno-gospodarczych i poprawę bytu ludności, jak i sfera poruszana przez przeciwników globalizacji, mówiąca o pogorszeniu i zagrożeniu jakości życia i o wynikających z tego rożnych formach pokrzywdzenia człowieka. Niniejsza praca nie wyczerpuje bogatej problematyki wiktymologii. Zawiera jednak analizę i ocenę tych problemów, które w wymiarze jednostkowym i społecznym stały się zagrożeniami na przełomie tysiącleci. Dla rozwoju wiktymologii jako ruchu społecznego ważne jest wdrażanie wyników badań wiktymologicznych. W najbliższym czasie powinna więc wzrastać profilaktyczna funkcja wiktymologii, na co zwrócono uwagę w kolejnych rozdziałach książki, będącej holistycznym opracowaniem obejmującym wszelkie aspekty współczesnej wiktymologii. Opracowanie naukowe Profesora Brunona Hołysta to wybitna praca ukazująca horyzont tożsamości człowieka i przyrody z punktu widzenia zachowania gatunku ludzkiego. Na poziomie świata obiektów, zmysłów i myśli została zaprezentowana problematyka bezpieczeństwa rodu ludzkiego, które jest rozumiane jako zgodność ideałów – świata wartości – jednostki, wspólnoty oraz kultury i cywilizacji. Autor ukazał najistotniejsze zagrożenia cywilizacyjne dla dobra wspólnego, proponując działania profilaktyczno-prewencyjne mające na celu ograniczenie przemocy strukturalnej i dochodzenie do społeczeństwa sprawiedliwego. prof. zw. dr hab. Andrzej Bałandynowicz (z recenzji) Kolejne dzieło Profesora Brunona Hołysta budzi podziw z racji wielopłaszczyznowego i wielopoziomowego ujęcia problemu wiktymologii. Stanowi ono rezultat interdyscyplinarnej wiedzy Autora, w tym także filozoficznej. Profesor Brunon Hołyst wyjaśnia, że właściwie każda działalność człowieka może mieć implikacje wiktymizacyjne. Zagrożenia są nie tylko zewnętrzne, lecz także wewnętrzne, płynące z niepożądanych zmian w psychice człowieka. prof. zw. dr hab. Maria Szyszkowska (z recenzji)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
No cover
Article
In basket
Date of change: 23.02.2021
Jak popkultura pomaga przezwyciężyć strach przed innymi / Marcin Teodorczyk. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2015, nr 8, s. 57-59. - 2015.
No cover
Article
In basket
Date of change: 23.02.2021
"Gimbopatriotyzm" / Marcin Teodorczyk. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2015, nr 10, s. 58-60. - 2015.
Article
In basket
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 46187 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 43342 (1 egz.)
No cover
Article
In basket
Article
In basket
Date of change: 18.12.2019
Z hejtem można wygrać : o sposobach reagowania na hejt i mowę nienawiści / Lidia Ippoldt. W: Biblioteka w Szkole. 2019, [nr] 10, dod. Biblioterapia w Szkole, s. 20-21. - 2019.
Bibliografia na stronie 20.
No cover
Article
In basket
No cover
Article
In basket
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again