Form of Work
Artykuły
(467)
Książki
(125)
Publikacje naukowe
(15)
E-booki
(12)
IBUK Libra
(12)
Publikacje fachowe
(5)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Czasopisma
(1)
Status
available
(123)
Branch
Wypożyczalnia
(123)
Author
Jastrzębska Lidia
(10)
Kupisiewicz Czesław (1924-2015)
(7)
zbiorowa Praca
(6)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(6)
Drzażdżewski Stanisław
(4)
Potulicka Eugenia (1944- )
(4)
Bogaj Andrzej
(3)
Kwiatkowski Stefan M
(3)
Skrzyński Dariusz
(3)
Bortnowski Stanisław (1935-2014)
(2)
Chrząstowska Bożena (1929- )
(2)
Denek Kazimierz (1932-2016)
(2)
Dzierzgowska Irena (1946-2009)
(2)
Elsner Danuta
(2)
Knafel Krystyna
(2)
Kotowska Maria Współpr
(2)
Kruszewski Krzysztof (1939-2015)
(2)
Kuźma Józef (1935- )
(2)
Moroz Henryk (1924- )
(2)
Nalaskowski Aleksander
(2)
Nowosad Inetta
(2)
Polkowski Tomasz
(2)
Raczyńska Anna
(2)
Rose Colin (1940- )
(2)
Roszak Stanisław
(2)
Segiet Waldemar
(2)
Strzelecka Małgorzata
(2)
Szymański Mirosław Józef (1942- )
(2)
Sławiński Stanisław
(2)
Uździcki Kazimierz (1933- )
(2)
Wiłkomirska Anna
(2)
Zarębska Agata
(2)
Ambrozik Wiesław
(1)
Arkabus Agata
(1)
Balcerowicz Leszek
(1)
Banasiak Małgorzata
(1)
Bełczewska Ewa
(1)
Biblioteka
(1)
Biblioteka Oświaty I Wychowania
(1)
Bogaj Małgorzata
(1)
Borgiasz Monika
(1)
Bromberek Benon (1928- )
(1)
Broniarz Sławomir
(1)
Brzezińska Anna (1949- )
(1)
Celarek Barbara
(1)
Chaczko Krzysztof
(1)
Czarnik Anna
(1)
Czerwonka Dorota
(1)
Danielik-Kowalska Dorota
(1)
Dobosiewicz Stanisław
(1)
Dudzikowa Maria (1938-2018)
(1)
Elsner Danuta Rozmówca
(1)
Falkiewicz-Szult Małgorzata
(1)
Fic Maciej
(1)
Fijałkowski Adam (1969- )
(1)
Frycie Stanisław (1933-2013)
(1)
Glugla Paweł
(1)
Gmurzyńska Ewa
(1)
Goetz Magdalena
(1)
Gołębniak Bogusława Dorota
(1)
Grabowska Jolanta
(1)
Granoszewska-Babiańska Dorota
(1)
Grudzińska Zofia
(1)
Gęsicki Janusz (1951-2019)
(1)
Herczyński Jan (1954- )
(1)
Hoffman Karol Boromeusz
(1)
Hörner Wolfgang
(1)
Janus-Sitarz Anna
(1)
Kabaj Mieczysław (1933- )
(1)
Kaczmarek Mirosław
(1)
Kamińska Janina (pedagog)
(1)
Kamińska-Juckiewicz Małgorzata
(1)
Kilar Wioletta (1980- )
(1)
Kilianek Józef
(1)
Kocór Maria
(1)
Kolankiewicz Maria
(1)
Kolasińska Elżbieta red
(1)
Kopaczewska Domicela (1958- )
(1)
Kordziński Jarosław
(1)
Koruś Małgorzata
(1)
Kowalczyk Jacek
(1)
Kołodziejczyk Krzysztof (nauki ekonomiczne)
(1)
Kruszewski Zbigniew P
(1)
Kruszewski Zbigniew Paweł (1949- )
(1)
Książek Wojciech
(1)
Kuberski Jerzy
(1)
Kubiczek Bożena
(1)
Kula Ewa
(1)
Kusiak Krystyna
(1)
Kwiatkowska-Ratajczak Maria
(1)
Kwiatkowska-Ratajczak Maria (1956- )
(1)
Kwieciński Zbigniew (1941- )
(1)
Laskowski Andrzej
(1)
Maciaszek Maksymilian
(1)
Maciejak Katarzyna
(1)
Majchrzak Jadwiga (1941-2006)
(1)
Majchrzak Marcin
(1)
Majkusiak Danuta
(1)
Marek Jerzy (pedagog)
(1)
Materiały I Podręczniki Mariana Pietrasz
(1)
Year
2020 - 2022
(9)
2010 - 2019
(480)
2000 - 2009
(47)
1990 - 1999
(55)
1980 - 1989
(9)
1970 - 1979
(4)
1960 - 1969
(1)
Time Period of Creation
2001-
(32)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Country
Poland
(605)
Language
Polish
(601)
English
(3)
Audience Group
Dorośli
(1)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Subject
Oświata
(193)
Reforma szkolnictwa
(142)
Reforma edukacji
(90)
Nauczyciele
(62)
Szkolnictwo
(33)
Edukacja
(21)
Wychowanie fizyczne
(21)
Wychowanie przedszkolne
(20)
Dziecko
(18)
Biblioteka szkolna
(17)
Ocena szkolna
(16)
Pedagogika
(15)
Reforma oświaty
(14)
Wychowanie
(14)
Język polski
(13)
Historia
(11)
Nauczanie początkowe
(11)
Szkolnictwo zawodowe
(11)
Matura
(9)
Nauczanie zintegrowane
(9)
Program nauczania
(9)
Programy nauczania
(9)
Reforma oświaty w Polsce (2017)
(9)
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
(9)
Szkoła
(9)
Gimnazjum
(8)
Kształcenie zawodowe
(8)
Kierowanie szkołą
(7)
Ocenianie
(7)
Polityka oświatowa
(7)
Unia Europejska
(7)
Biologia
(6)
Kształcenie
(6)
Liceum profilowane
(6)
Szkolnictwo wyższe
(6)
Gimnazja
(5)
Internet
(5)
Podstawa programowa
(5)
Polska
(5)
Reforma
(5)
Samorząd terytorialny
(5)
Wychowanie w szkole
(5)
Chemia
(4)
Edukacja informatyczna
(4)
Nauczanie
(4)
Nauczanie blokowe
(4)
Nauczyciel
(4)
Nauczyciele języka polskiego
(4)
Nauczyciele nauczania początkowego
(4)
Oświata za granicą
(4)
Rodzice
(4)
Studia pedagogiczne
(4)
Studia wyższe
(4)
Uczniowie
(4)
Biblioteka pedagogiczna
(3)
Biblioteki szkolne
(3)
Edukacja polonistyczna
(3)
Edukacja zdrowotna
(3)
Emerytura
(3)
Geografia
(3)
Gotowość szkolna
(3)
Informatyka
(3)
Kompetencje
(3)
Matematyka
(3)
Młodzież
(3)
Nauczyciel dyplomowany
(3)
Obowiązek szkolny
(3)
Opieka społeczna
(3)
Pedagodzy
(3)
Podręczniki szkolne
(3)
Pomoce dydaktyczne
(3)
Przyroda
(3)
Sześciolatki
(3)
Technika
(3)
Wychowanie muzyczne
(3)
Zarządzanie
(3)
Biblioteka
(2)
Bibliotekarze
(2)
Biblioteki pedagogiczne
(2)
Biografie
(2)
Domy dziecka
(2)
Dyrektorzy szkół
(2)
Dziecko sześcioletnie
(2)
Dziecko zdolne
(2)
Edukacja medialna
(2)
Edukacja regionalna
(2)
Innowacje pedagogiczne
(2)
Jakość szkoły
(2)
Kadry
(2)
Komputery
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Liceum
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Matura 2002
(2)
Multimedia
(2)
Muzyka
(2)
Nadzór pedagogiczny
(2)
Pedagogika porównawcza
(2)
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela
(2)
Polityka społeczna
(2)
Subject: time
2001-
(27)
1901-2000
(9)
1989-2000
(9)
1989-
(4)
1801-1900
(3)
2001-0
(3)
1945-1989
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
Subject: place
Polska
(26)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Chile
(1)
Królestwo polskie
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Szwecja
(1)
Walia (Wielka Brytania)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Genre/Form
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(20)
Artykuł z czasopisma fachowego
(16)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(16)
Artykuł problemowy
(14)
Artykuł z pracy zbiorowej
(9)
Artykuł fachowy
(4)
Artykuł z czasopisma naukowego
(4)
Materiały konferencyjne
(4)
Artykuł przeglądowy
(2)
Księga pamiątkowa
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuł publicystyczny
(1)
Artykuł z czasopisma ekonomicznego
(1)
Monografia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Programy nauczania
(1)
Publikacje
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(35)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Historia
(2)
Nauka i badania
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Geografia i nauki o Ziemi
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
605 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Czasopismo z zakresu nauk prawnych. Wydawane od 1974 roku. Autorami tekstów są nie tylko wybitni naukowcy, ale również praktycy polscy i zagraniczni. Opisują i wyjaśniają problemy pojawiające się w prawie polskim i innych krajów, a także w prawie międzynarodowym. W czasopiśmie publikowane są artykuły w językach polskim, angielskim, rosyjskim i niemieckim.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Niniejszy numer „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce starości i starzejącej się populacji. Prognozy demograficzne dotyczące wzrostu liczebnego ludzi starszych wymuszają podejmowanie decyzji politycznych i administracyjnych przekładających się na projekty „zagospodarowania starości”, jako zjawiska nieuchronnego wymagającego namysłu wielu dyscyplin i wsparcia różnych instytucji. Można zauważyć, że w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat przeszliśmy, w ramach socjologii starzenia się (sociology of ageing) i gerontologii społecznej od paradygmatu „straszenia starością” i wycofywania się osób starszych z pełnienia różnych ról społecznych do paradygmatu „waloryzowania starości” poprzez promocję aktywnego, dobrej jakości, życia uwarunkowanego stanem zdrowia. Zarówno w aspekcie poznawczym jak i praktycznym dąży się do pokazania, że starzy ludzie mają swoje miejsce w rodzinie, społeczności lokalnej, państwie. Seniorzy stanowią ważną część życia społecznego i kulturalnego, a zaspokajanie specyficznych potrzeb ludzi starszych może stanowić impuls dla rozwoju różnych dziedzin gospodarki. Warto przypomnieć, że w 2012 r. obchodziliśmy Europejski Rok Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej (Europen Year for Active Ageing and Solidarity between Generations 2012), którego celem było stworzenie lepszych możliwości do aktywnego starzenia się poprzez promowanie działań w obszarze: zatrudnienie, uczestnictwo w społeczeństwie, niezależne życie. Kluczowe dla różnych projektów badawczych oraz działań z zakresu polityki społecznej było wskazanie determinantów biologicznych, społecznych, ekonomicznych implikujących aktywność i zachowania prozdrowotne. Artykuły przedstawione w tomie podejmują wybiórczo różne zagadnienia związane ze starością i starzejącym się społeczeństwem. Prezentują zainteresowania własne badaczy, mające źródła w socjologicznej refleksji nad starzeniem się jednostek i populacji. Przyjęta perspektywa pokazuje, że proces starzenia się biologicznego, psychicznego, społecznego i ekonomicznego jest zindywidualizowany, zależy od wielu czynników. Seniorzy stanowią grupę zróżnicowaną pod względem wieku, samodzielności, sprawności funkcjonalnej, dlatego wymagają zróżnicowanego wsparcia instytucjonalnego i solidarności międzypokoleniowej. Zauważalna zmiana w myśleniu o starszym pokoleniu polega zwłaszcza na konieczności włączenia ich w proces aktywnego starzenia się, podtrzymania i rozwijania sprawności funkcjonalnej oraz zmianie społecznego postrzegania starości. Wraz ze wzrostem populacji ludzi starszych dynamicznie rozwija się gerontologia traktowana jako nauka badająca procesy starzenia się i starości w różnych wymiarach, a zwłaszcza biologiczno-medycznym, demograficzno-ekonomicznym i społeczno-kulturowym. Konstytuują się także nowe obszary badawcze i subdyscypliny gerontologiczne, jak np. gerontotechnologia, psychogerontologia, bioetyka gerontologiczna. Przekłada się to na różne interdyscyplinarne projekty badawcze oraz działania praktyczne zmierzające do aktywizacji środowiska ludzi starszych oraz tworzenia spójnej polityki społecznej. Tematyka artykułów niniejszego tomu nawiązuje do trzech istotnych problemów związanych ze starością i starzejącym się społeczeństwem: –– zabezpieczenie społeczne i aktywna polityka społeczna wobec potrzeb seniorów: dostęp do zasobów instytucjonalnych, sytuacja życiowa człowieka starszego i odpowiedzialność rodziny; –– problemy zdrowia i choroby wieku starszego: dostęp do publicznych i komercyjnych usług medycznych, medykalizacja starości, racjonowanie wiekowe usług zdrowotnych, dyskryminacja w systemie opieki medycznej; –– procesy demograficzne i ich skutki społeczno-gospodarcze: starzenie się populacji, osoby bardzo stare i ich potrzeby. Oprócz tekstów badaczy polskich w tomie przedstawiono dwa artykuły w języku angielskim, które można potraktować jako przykłady analizy procesów demograficznych oraz dostępności do usług zdrowotnych, prowadzonych z różnych perspektyw praktycznych. Prof. David Brown przedstawia sytuację demograficzną w Polsce na tle proc (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Temat: Ustawy ; Morderstwa ; Podmioty prawa cywilnego ; Folwark ; Stowarzyszenie ; Dobra ; Prawo do zabezpieczenia ; Oświeceniowa filozofia kary ; Racjonalizacja kary kryminalnej ; Uzasadnienie kary kryminalnej ; Instrumenty pochodne ; Retrybutywizm karny ; Przestępczość ; Ochrona powietrza ; Wartość ; Prawa mniejszości ; Zbrodnie prawa międzynarodowego ; Organizmy genetycznie zmodyfikowane ; Kodeks postępowania cywilnego Republiki Litewskiej ; Rozwój regionalny ; Osobowość prawna ; Burke ; Model ekonometryczny ; Republika Litewska ; Interesariusze ; Instrumenty pomocy ; Pomoc regionalna ; Prawo ; Kryzys finansowy ; Budżety gospodarstw domowych ; Grupa społeczno-ekonomiczna ; Wielkość gospodarstwa ; Hiszpania ; Programy udziału w zyskach ; Opcje na akcje ; Postawy pracownicze ; Zmienne socjoekonomiczne ; Wynagrodzenia ; Zarządca ; Ekonom ; Aktywa niematerialne ; Powinności ; Czynsz ; Bezpośrednia partycypacja pracownicza ; Nowe formy organizacji pracy ; Delegowanie uprawnień ; Konserwatyzm ; Kompetencje menedżerskie ; Menedżer ryzyka ; Kapitał relacji ; Prawodawca ; Rynek OTC ; Kapitał ludzki ; Prawo naturalne ; Prawo wspólnotowe ; Unia Europejska ; Ochrona praw nabytych ; Ochrona wód ; Pomoc horyzontalna ; Hume ; Samorząd ; Prawo żywnościowe ; Pomoc sektorowa ; Prawo cywilne ; Postępowanie cywilne ; Regulacje ; Reformy ; Prawo ochrony środowiska ; Pomoc publiczna ; Utylitaryzm karny ; Ludobójstwo ; Partycypacja finansowa ; Polska ; Wiek emerytalny ; Innowacyjność ; Giełda papierów wartościowych ; Zarządzanie ryzykiem ; Wycena ; Kulturowe ludobójstwo
„Studia Prawno-Ekonomiczne” są jednym z nielicznych w kraju wydawnictw ciągłych, koncentrujących uwagę na problematyce wspólnej dla środowisk ekonomicznych i prawniczych. Na ich łamach wypowiadają się wybitni krajowi przedstawiciele nauk ekonomicznych i prawniczych (blisko 80 profesorów i doktorów habilitowanych), a ponadto debiutujący, utalentowani młodzi pracownicy nauki z terenu całego kraju, są więc wydawnictwem par excellence naukowym. Zasięg oddziaływania czasopisma jest zdecydowanie ponadregionalny. Docierają one nie tylko do środowisk naukowych w całym kraju, ale i do przedstawicieli praktyki, zarówno gospodarczej, jak i obejmującej radców prawnych oraz sądownictwo. Świadczy o tym ogólne zainteresowanie wydawnictwem oraz pozyskiwanie przez Redakcję coraz to nowych autorów, chętnych do publikacji swoich artykułów. W ostatnich latach „Studia Prawno-Ekonomiczne” goszczą na swoich łamach osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową w innych ośrodkach akademickich. Są także jedną z ważniejszych pozycji wymiany międzybibliotecznej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Od Redakcji Niniejszy tom zawiera teksty dotyczące szerokiego spectrum zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji w nowym typie społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy. Większość artykułów dotyczy szkolnictwa wyższego, które zarówno w Strategii Lizbońskiej, jak i w Procesie Bolońskim, zostało uznane za główny motor rozwoju społeczno-ekonomicznego. W nurcie tych rozważań mieszczą się teksty następujących Autorów: M. Wójcickiej, J. Kochanowskiego, K. Karczmarczuka, A. Boczkowskiego. Z kolei K. Musiał i A. Dziedziczak-Foltyn opisują próby wprowadzenia zmian w różnych systemach szkolnictwa wyższego. Tym niemniej jakość szkolnictwa wyższego i jego rola w modernizacji społecznej zależy od wcześniejszych etapów kształcenia, stąd też reformy dotyczą także innych elementów systemu edukacji. Dobitnie pokazuje to artykuł M. Zahorskiej omawiający przebieg i rezultaty reformy oświatowej w Polsce. W tym kontekście interesujący wydaje się tekst E. Wejbert-Wąsiewicz i E. Pęczkowskiej opisujący wydawałoby się uboczny problem (z punktu widzenia modernizacji społecznej), ale faktycznie dość kluczowy, gdyż pokazujący społeczno-kulturowe bariery wprowadzania zmian w systemie edukacji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 21.05.2022
Czasopismo z zakresu nauk prawnych. Wydawane od 1974 roku. Autorami tekstów są nie tylko wybitni naukowcy, ale również praktycy polscy i zagraniczni. Opisują i wyjaśniają problemy pojawiające się w prawie polskim i innych krajów, a także w prawie międzynarodowym. Zawiera artykuły w języku angielskim.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Numer poświęcony różnym zagadnieniom i problemom dotyczącym prawa polskiego i międzynarodowego. Autorami artykułów są naukowcy oraz praktycy z Polski i z zagranicy.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Jednym z najważniejszych problemów społecznych i gospodarczych II Rzeczypospolitej było agrarne przeludnienie wsi. Jego skutkiem było zjawisko „ukrytego bezrobocia”. Problem przeludnienia agrarnego pozostał istotny także w czasach rządów komunistów w Polsce po 1944 r. Warto zatem zadać pytanie, jakie czynniki wpływały na skalę tego zjawiska po wojnie: w jakim stopniu zostało ono ograniczone przez przyjętą we wrześniu 1944 r. reformę rolną, prowadzoną przez władzę politykę intensywnej industrializacji i związane z nią masowe migracje ludności wiejskiej do miast. Kluczowym problemem jest również ocena ekonomicznej efektywności migracji. Analiza pozwala na sformułowanie wniosku, że kształt przeprowadzonej we wrześniu 1944 r. reformy rolnej miał istotny wpływ na długofalowe zacofanie polskiej wsi.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Cieszyński Almanach Pedagogiczny jest periodykiem o tematyce ogólnopedagogicznej, otwartym na szeroko rozumianą współpracę. Powstał z inicjatywy Dyrekcji Instytut Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski. Tom IV Almanachu na temat Nauczyciel wartością w edukacji. W części recenzje omówiono publikację Elżbiety Marek Koncepcje kształcenia dzieci i nauczycieli w twórczości Ryszrda Więckowskiego (Piotrków Trybunalski 2013). Całość zamyka Kronika, w której podano wybrane osiągnięcia z pracy Instytutu. Almanach (Tom IV) jest skierowany do teoretyków i praktyków historii wychowania i nauczania, pedagogów, nauczycieli, studentów pedagogiki, historii, wiedzy o kulturze i osób zainteresowanych problematyką pedagogiczną.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 36214 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 36200, 36199, 36198 (3 egz.)
No cover
Book
In basket
Date of change: 29.03.2022
(Materiały i Podręczniki Mariana Pietraszewskiego)
Streszczenie: Zbiór felietonów w sposób krytyczny relacjonujących zjawiska zachodzące w polskiej oświacie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37628 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37132 (1 egz.)
Article
In basket
Date of change: 15.03.2022
Reforma systemu opieki zastępczej w Polsce: sukces czy porażka? / Marek Rymsza. W: Aktywizacja, integracja, spójność społeczna : w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w obszarze polityki społecznej i pracy socjalnej, s. 123-138. - 2009.
Bibliografia na stronach 137-138.
E-book
In basket
Date of change: 16.01.2022
Książka wyrasta z przekonania o niesłuszności nagminnej krytyki edukacji. Autorka sugeruje, że docenienie szkoły może inspirować do podejmowania późniejszych prób zmiany kształcenia na lepsze. Dezaprobata raczej konserwuje dawne przyzwyczajenia niż wspiera w szukaniu nowych rozwiązań. Badaczka przekonuje, że konsekwencji jednostronnych i przez to niebezpiecznych sądów doświadczamy w procesie kolejnych reform. Przygląda się kierunkom zmian w najnowszych podręcznikach polonistycznych i zestawia je z uwagami czynionymi już w latach 90. XX wieku. Prezentuje materiały wywiedzione wprost z praktyki. Porównuje edukację w Polsce i szkole międzynarodowej. Opisuje działania inspirowane przez historyka, nauczycielki plastyki i przedsiębiorczości, a także efekty lekcji języka polskiego i przedmiotu nazwanego oblicza współczesnej kultury. Wiele z analizowanych propozycji miało miejsce w latach 2018/2019 oraz 2019/2020. Bohaterami większości tekstów są uczennice i uczniowie, a w centrum uwagi usytuowane są ich szkolne teksty. Metodyczny konkret nie tylko służy oglądowi edukacyjnej rzeczywistości. Umożliwia jej zdecydowanie bardziej panoramiczne obrazowanie, osadzenie na tle dawniejszej i współczesnej myśli metodycznej. Dokumentację tegoż stanowią przywoływane prace dotyczące rozmaitych opcji dydaktycznych. Różnice między nimi otwierają przed szkołą sferę wolności, zapewniając nauczycielkom i nauczycielom wybór najbliższej im koncepcji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
No cover
Article
In basket
Date of change: 17.12.2021
No cover
Article
In basket
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
Planowanie oświatowe w aspekcie prognoz rozwoju kraju ma u nas charakter stricte ideologiczny, a więc adaptacyjny, czyli taki sam, z jakim mieliśmy do czynienia w okresie PRL. Dominuje tu normatywna funkcja założeń i zasad polityki oświatowej, koncentrująca uwagę władz na określaniu celów i treści kształcenia i wychowania z uwzględnieniem stosunku szkolnictwa do spraw nauczania religii. [...] Po trzydziestu latach transformacji mamy w polskiej polityce oświatowej naprzemienność normatywnych imperatywów władzy politycznej w procesie wychowawczym szkół bez jakiegokolwiek odwołania do Konstytucji III RP [...]. Nie ma zatem w polityce oświatowej ani planowania oświatowego, które musiałoby odbywać się na podstawie naukowych badań i analiz kluczowych dla edukacji czynników, ani prognozowania oświatowego mającego na celu przewidywanie przyszłych zjawisk na podstawie także naukowych danych, gdyż żaden z ministrów nie wie, jak długo będzie mógł realizować własny (w sensie własnego zaplecza partyjnego) projekt oświatowy. Ze Wstępu Autor od wielu lat diagnozuje brak uspołecznienia szkół i stawia tezę, że ostatnio przeprowadzona reforma ma charakter radykalnej zmiany, której celem jest przywrócenie praktykowanych wcześniej rozwiązań, ale również stanowi ona w sferze filozoficzno-ideologicznej zwrot w kierunku konserwatyzmu. Rekonstruuje przebieg zdarzeń prowadzących do tej „kontrrewolucji” oraz dowodzi, że jest to konsekwencja sposobu prowadzenia od trzydziestu lat polityki oświatowej. * Publikacja ma naukowy charakter i została przygotowana przy wykorzystaniu bogatego materiału źródłowego, reprezentującego różne rodzaje wiedzy. Autor konsekwentnie uzasadnia swoje (często kontrowersyjne) tezy. Odwołuje się nie tylko do aktualnego stanu badań w pedagogice, lecz także korzysta z literatury socjologicznej, politologicznej, antropologicznej i innych. Z recenzji prof. dr. hab. Romana Lepperta
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.12.2021
W związku z kolejną reformą systemu szkolnictwa w Polsce problemy kształcenia literackiego, kulturowego i językowego ciągle stanowią przedmiot dyskusji nie tylko w środowisku akademickim, ale przede wszystkim w środowisku praktyków. Czy kształcenie polonistyczne będzie oparte na schematach? A może będzie to uczenie kreatywne? Z jednej strony spotkamy się bowiem z koniecznością zmierzenia się z dość sztywną podstawą programową, z drugiej – z potrzebą rozbudzania indywidualnych zainteresowań uczniów. Autorzy publikacji ukazują szkołę i nauczyciela w obliczu nowych zjawisk społecznych, wychowawczych, kulturowych i edukacyjnych oraz tradycyjnych modeli edukacji. W tomie poruszane są również zagadnienia związane z rolą przedmiotu język polski w reformowanej szkole, starymi i nowymi mediami w edukacji polonistycznej, możliwościami i sposobami kształcenia oraz samokształcenia nauczycieli. The authors of the publication portray schools and teachers in the face of new social, educational, cultural and teaching phenomena as well as traditional models of education. The book also addresses issues connected to the role of the Polish language as a school subject following recent reforms, the old and new media in Polish language education, the possibilities and ways of training teachers and of their self-learning.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again