Form of Work
Artykuły
(100)
Książki
(50)
E-booki
(15)
IBUK Libra
(15)
Status
available
(49)
Branch
Wypożyczalnia
(49)
Author
Siemionow Justyna
(5)
Stanik Jan M
(4)
Czapów Czesław (1925-1980)
(3)
Lipkowski Otton
(3)
Lizińczyk Sebastian
(3)
Urban Bronisław (1942-2014)
(3)
Wysocka Ewa
(3)
Borowicz Joanna
(2)
Florczykiewicz Janina
(2)
Głowik Tomasz
(2)
Konopczyński Marek
(2)
Rejzner Andrzej
(2)
Szczepaniak Paweł
(2)
Urban Bronisław
(2)
Zalewski Grzegorz
(2)
Bartkowicz Zdzisław
(1)
Bałandynowicz Andrzej (1952- )
(1)
Białas Tomasz
(1)
Buczyńska Aleksandra
(1)
Chojnacka-Szawłowska Gabriela
(1)
Chomczyński Piotr
(1)
Ciosek Mieczysław
(1)
Czerwińska-Jakimiuk Ewa
(1)
Domarecka-Malinowska Elżbieta
(1)
Dyjakon Dorota
(1)
Dzięcioł Bogusław
(1)
Gaś Zbigniew Bronisław (1952- )
(1)
Gniadek Natalia
(1)
Gogacz Krzysztof
(1)
Gulczyńska Anita
(1)
Han-Ilgiewicz Natalia (1895-1978)
(1)
Jaworska Anetta
(1)
Jedlewski Stanisław
(1)
Jędrzejko Mariusz Z
(1)
Kalinowski Marian
(1)
Kamiński Jerzy
(1)
Konaszewski Karol
(1)
Konopka Kamil Marek
(1)
Kotański Marek wstęp
(1)
Kozaczuk Franciszek
(1)
Krause Amadeusz
(1)
Kurzeja Anna
(1)
Kusztal Justyna
(1)
Linowski Krzysztof
(1)
Lipkowski Otton (1907-1982)
(1)
Lorek Jerzy
(1)
Machel Henryk
(1)
Machel Henryk red
(1)
Marczak Monika
(1)
Mikuła Leszek
(1)
Milewski Stanisław
(1)
Muskała Maciej
(1)
Nawój-Śleszyński Aldona
(1)
Niewiadomska-Krawczyk Magdalena
(1)
Nowak Anna
(1)
Nowak Beata Maria
(1)
Opieka - Wychowanie - Terapia
(1)
Opora Robert
(1)
Ostrowska Krystyna (1940- )
(1)
Pastwa-Wojciechowska Beata
(1)
Pastwa-Wojciechowska Beata (1965- )
(1)
Pałka Krzysztof
(1)
Piekut-Brodzka Danuta M
(1)
Pielecki Andrzej
(1)
Poleszak Wiesław
(1)
Pomoc
(1)
Pospiszyl Kazimierz
(1)
Pospiszyl Kazimierz (1938- )
(1)
Przybyliński Sławomir (1977- )
(1)
Pytka Lesław
(1)
Radzicka Jarosława
(1)
Sawicki Krzysztof (pedagogika)
(1)
Skafiriak Beata
(1)
Skuza Aneta
(1)
Sołtysiak Teresa (1952- )
(1)
Strawa Małgorzata
(1)
Suchan Piotr
(1)
Szałański Jan
(1)
Szczepkowski Jacek (1970- )
(1)
Szczęsny Wiesław Wojciech
(1)
Tyszka Zbigniew (1933-2003)
(1)
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (Lublin )
(1)
Urbanek Arkadiusz
(1)
Wach Tomasz Janusz
(1)
Wojnarska Anna
(1)
Węgliński Andrzej
(1)
Zacharuk Tamara
(1)
Zozula Jolanta
(1)
Łaba Agnieszka
(1)
Łapiński Piotr
(1)
Year
2020 - 2021
(1)
2010 - 2019
(117)
2000 - 2009
(22)
1990 - 1999
(11)
1980 - 1989
(2)
1970 - 1979
(7)
1960 - 1969
(5)
Time Period of Creation
2001-
(4)
Country
Poland
(165)
Language
Polish
(165)
Subject
Resocjalizacja
(100)
Resocjalizacja nieletnich
(21)
Młodzież trudna
(13)
Niedostosowanie społeczne
(12)
Pedagogika resocjalizacyjna
(11)
Więźniowie
(9)
Przestępcy
(8)
Przemoc w rodzinie
(6)
Zakład karny
(6)
Narkomania
(5)
Przestępczość nieletnich
(5)
Resocjalizacyjna pedagogika
(5)
Zakład poprawczy
(5)
Arteterapia
(4)
Placówki opiekuńczo-wychowawcze
(4)
Przestępczość
(4)
Resocjalizacja dorosłych
(4)
Dzieci i młodzież
(3)
Dziecko trudne
(3)
Nałóg
(3)
Nieletni przestępcy
(3)
Nieprzystosowanie społeczne
(3)
Patologia społeczna
(3)
Pedagogika penitencjarna
(3)
Przestępczość nieletnich i młodocianych
(3)
Psychoterapia
(3)
Rewalidacja
(3)
Uzależnienia
(3)
Wychowanek
(3)
Wychowanie
(3)
Kuratorzy (prawo)
(2)
Kuratorzy sądowi
(2)
Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "MONAR"
(2)
Nieletni
(2)
Ośrodki wychowawcze
(2)
Pedagogika specjalna
(2)
Poradnictwo zawodowe
(2)
Praca socjalna
(2)
Prawo karne
(2)
Przestępcy seksualni
(2)
Rodzina niepełna
(2)
Więziennictwo
(2)
Wykluczenie społeczne
(2)
Agresywność
(1)
Alkoholizm
(1)
Anonimowi alkoholicy
(1)
Badania socjologiczne
(1)
Bezdomność
(1)
Borzyszkowska Halina
(1)
Choroby
(1)
Chorzy
(1)
Cudzoziemcy
(1)
Diagnoza
(1)
Domy dziecka
(1)
Drama (pedagog.)
(1)
Dziecko niepełnosprawne
(1)
Dziecko ulicy
(1)
Dziewczęta nieletnie
(1)
Edukacja
(1)
Harcerstwo
(1)
Hipoterapia
(1)
Humanizm
(1)
Książka
(1)
Kultura fizyczna
(1)
Kurator sądowy
(1)
Macierzyństwo
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Muzykoterapia
(1)
Młodzież
(1)
Młodzież niedostosowana społecznie
(1)
Niedorozwój umysłowy w stopniu lekkim
(1)
Nieletni rodzice
(1)
Nikotynizm
(1)
Ochotnicze Hufce Pracy
(1)
Osobowość
(1)
Pedagodzy
(1)
Pedagog szkolny
(1)
Pedagogika rodziny
(1)
Poczucie własnej wartości
(1)
Policja
(1)
Porażenie mózgowe
(1)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(1)
Prawo rodzinne
(1)
Profilaktyka w szkole
(1)
Profilaktyka wychowacza
(1)
Przestępczość osób niedorozwiniętych umysłowo
(1)
Przestępstwa i wykroczenia drogowe
(1)
Psychologia kliniczna
(1)
Psychologia sądowa
(1)
Recenzje
(1)
Recydywiści
(1)
Reedukacja
(1)
Rodzice
(1)
Rosja
(1)
Rozmowa
(1)
Rozwód
(1)
Rzeczywistość
(1)
Samodzielność
(1)
Schronisko dla nieletnich
(1)
Socjalizacja
(1)
Subject: time
2001-
(6)
Subject: place
Polska
(1)
Genre/Form
Artykuł z pracy zbiorowej
(3)
Praca zbiorowa
(1)
Raport z badań
(1)
Domain
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
167 results Filter
No cover
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
W badaniach prowadzonych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich zdecydowałem się na zastosowanie podejścia jakościowego w projektowaniu, gromadzeniu i analizie materiału empirycznego. Innym, zdecydowanie ważniejszym, argumentem na rzecz przyjęcia tej metodologii, jak również związanych z nią technik jakościowych, jest sam temat badawczy, który koncentruje się wokół subtelnej i niełatwej do badania warstwy symbolicznej, związanej z zachodzącymi procesami grupowymi, wśród nich kwestią nabywania statusu, hierarchizacji, warunkującymi relacje między wychowankami, rytuałów degradacji i przejścia oraz wielu innych związanych z relacjami w małych grupach. Ten kierunek poszukiwań w naturalny sposób pozwolił mi oprzeć się także na nurcie interpretatywnym, zwłaszcza zaś na założeniach symbolicznego interakcjonizmu i teoriach naznaczania. Wynikające z tych podejść koncepcje dotyczące natury działań społecznych, wytwarzanych przez aktorów społecznych symboli, w toku zachodzących pomiędzy nimi interakcji, jak również sposobów ich definiowania i interpretowania, są niezwykle przydatne zarówno na etapie eksploracji, jak i wyjaśniania badanych zjawisk. Niniejsza książka kierowana jest, oprócz praktyków, także do przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych, których wiedza na temat badanych tutaj placówek może mieć charakter ogólnopoglądowy.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
Książka przybliża specyfikę funkcjonowania młodego człowieka, zarówno w kontekście realizowanych zadań rozwojowych, jak i przeżywanych problemów oraz potencjalnych zagrożeń dla tegoż rozwoju. Na jej zawartość składają się cztery rozdziały. Dwa pierwsze koncentrują się na specyfice wyzwań, jakie niesie ze sobą okres adolescencji. Z kolei dwa ostatnie poruszają problematykę zagrożeń najczęściej spotykanych w tym okresie rozwojowym. Okres adolescencji często jest określany jako trudny okres w życiu człowieka i wyzwanie dla rodziców i nauczycieli nastolatków. Pogłębione spojrzenie, uwzględniające wiele perspektyw może sprzyjać innemu podejściu – konstruktywnemu i rozumiejącemu, skoncentrowanemu na zadaniach rozwojowych okresu adolescencji. Książka koncentruje się na problemach funkcjonowania adolescentów. Autorzy rozdziałów przyjmują różne perspektywy spojrzenia psychologiczną, socjologiczną i pedagogiczną, co czyni książkę opracowaniem interdycyplinarnym
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
Prace zamieszczone w zbiorze można zaliczyć do kilku dyscyplin wiedzy – prawa karnego i kryminologii, psychologii, pedagogiki, socjologii. Pojęcie „penitencjarystyka” zawiera w sobie także psychopatologię, medycynę więzienną, służby ochronne (również uzbrojone) i ekonomiczne. W publikacji ukazano rozmaite punkty widzenia dotyczące funkcjonowania więziennictwa, a szczególnie unormowania prawne systemu penitencjarnego i jego ewaluację oraz różnorodne oddziaływania na skazanych izolowanych w zakładach karnych. Z recenzji prof. dr. hab. Teodora Szymanowskiego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
Proponowana publikacja stanowi drugą, uzupełniającą część monografii, dotyczącej diagnozy pozytywnej w resocjalizacji (Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, UŚ, Katowice 2015). Autorka przedstawia w niej model diagnozy w ujęciu komplementarnym, jednak akcentującym podejście pozytywne do procesu poznania jednostki niedostosowanej społecznie. Wychodząc od ogólnych koncepcji człowieka i jego wychowania, proponuje model integralny, wielowymiarowy procesu jego stawania się oraz adekwatny do przyjętych założeń teoretycznych model diagnozy jego potencjałów. Publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza jest rozbudowaną w stosunku do poprzedniej publikacji (2015) prezentacją założeń teoretyczno-metodologicznych diagnozy pozytywnej w resocjalizacji, zaś druga zawiera propozycje konkretnych modeli diagnozy indywidualnych właściwości i potencjałów człowieka, które należy zidentyfikować i wykorzystać w procesie wewnętrznej przemiany lub w procesie wspierania rozwoju jednostki. Druga część ma zatem wymiar bardziej praktyczny, obejmując modele diagnozy osobowości w ujęciu poznawczym i uzupełniające rozpoznanie modele diagnozy istotnych cech osobowości ważnych dla oceny niedostosowania społecznego, a także modele badania potencjału kreacyjnego jednostki wyznaczające wprost przebieg procesu rozwoju – procesu „stawania się” człowieka. Szczególny walor metodologiczny i jednocześnie metodyczno-praktyczny tej publikacji wiąże się z przedstawieniem w aneksie konkretnych i rozbudowanych diagnoz przypadków, dokonanych z wykorzystaniem wybranych narzędzi, które mogą służyć jako przykład modelowego postępowania diagnostycznego służącego bezpośrednio diagnozie projektującej. Zaprezentowane teoretyczne podejście pozytywne do diagnozy dla potrzeb resocjalizacji wraz z jego egzemplifikacją i konkretyzacją w formie przedstawienia modelowych rozwiązań w obszarze postępowania diagnostycznego, może być przydatne w rozwijaniu świadomości metodologicznej i diagnostycznej zarówno teoretyków jak i praktyków, zajmujących się edukacją i reedukacją. Podkreślić należy, że na polskim rynku wydawniczym nie ma kompleksowego opracowania obejmującego przedmiot, założenia teoretyczne i metodologiczne, oraz propozycje rozwiązań metodologicznych (zestaw technik i narzędzi) diagnozy resocjalizacyjnej w ujęciu pozytywnym. Ewa Wysocka, Prof. UŚ dr hab. nauk humanistycznych, pedagog i psycholog, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Śląskiego i Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, profesor nadzwyczajny w Zakładzie Teorii Wychowania (UŚ) i Zakładzie Psychoprofilaktyki (AJD). Specjalizuje się w problematyce młodzieży, metodologii oraz diagnostyce psychopedagogicznej. Autorka, współautorka i redaktorka 22 opracowań zwartych i ponad 350 artykułów. Do najważniejszych książek zalicza: Młodzież a religia. Społeczny wymiar religijności młodzieży (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000); Religijność a tolerancja – obszary zależności (Wydawnictwo Nomos, Kraków 2000); Człowiek a środowisko życia – podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007); Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008/2009); Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009/2010); „Kim jestem i kim mogę się stać”. Niektóre problemy okresu dorastania związane z wyborem zawodu (Ministerstwo Edukacji Narodowej, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2011); Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie (Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2001; współautor A. Nowak); Diagnoza psychopedagogiczna (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006; współautor E. Jarosz); Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie – zagrożenia rozwojowe i społeczne (redakcja; Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012); Diagnostyka pedagogiczna, Oficyna Impuls, Kraków 2013), Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, Wyd. UŚ, Katowice 2015). Autorka wielu wystandaryzowanych narzędzi dia (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
Badanie nastoletnich chłopców w miejscu zamieszkania, przeprowadzane przez badacza-sąsiada towarzyszącego im w codzienności, było pogłębiającym się wglądem w kolejne wymiary ich rzeczywistości. Było to badanie, które wykorzystując oryginalność mojego usytuowania w świecie Badanych – wewnątrz opisywanych zdarzeń – jak i zaangażowaną, społeczno-pedagogiczną postawę badawczą, dotarło do odpodmiotowej rekonstrukcji sposobu teoretyzowania podmiotów na temat współtworzonych przez nich zjawisk, które we wstępnej fazie badania były jedynie delikatnie, intuicyjnie przeze mnie odczuwalne. Przedkładana praca nie jest więc efektem badania faktów, ale faktów w kontekście, które uchwycone zostały przez uczestniczącego badacza, rozumiejącego naukową wiarygodność, jako odwoływanie się do sposobów doświadczania świata przez Badanych. Dzięki takiej perspektywie udało mi się, mam wrażenie, wyrazić stanowiska moich Badanych w sprawach, w odniesieniu do których zwyczajowo wypowiadali się inni – zewnętrzni eksperci. z Wprowadzenia
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
Wiele osób niedostosowanych społecznie doświadczało zdarzeń, które zakłócały ich rozwój i prawidłowe funkcjonowanie. Nadane tym doświadczeniom znaczenia mogą stanowić źródło dalszych problemów. Dodatkowo osoby niedostosowane społecznie nie zostały przygotowane (przez rodziców szkołę, grupę rówieśniczą) do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Kiedy więc doświadczają konfliktów, trudnych sytuacji i stresu, brak przygotowania na tego typu okoliczności może powodować u nich wzrost poczucia dyskomfortu i aktywować dysfunkcyjne przekonania, co w konsekwencji przejawia się w ich zachowaniach niedostosowanych społecznie. Zaburzenia zachowania u młodych osób stanowią problem społeczny, a radzenie sobie z nimi jest wyzwaniem dla wielu specjalistów. W celu wyeliminowania niepożądanych zachowań konieczne jest przede wszystkim zrozumienie ich mechanizmu, a następnie posłużenie się odpowiednimi strategiami korekcyjnymi. Robert Opora wskazuje na rolę grupy terapeutycznej w procesie resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie. Zaprezentowane metody pracy korekcyjnej bazują przede wszystkim na koncepcji poznawczo-behawioralnej, a ich zastosowanie w grupie i późniejsza generalizacja na warunki pozaterapeutyczne pozwalają na dostarczenie podopiecznemu korygujących doświadczeń oraz umożliwiają
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
Książka prezentuje szeroki wachlarz konsekwencji karania kryminalnego, o charakterze pedagogicznym w Polsce, na przykładzie skazanych osadzonych recydywistów. Zawiera teoretyczne przesłanki analizowania problemu skutków pedagogicznych karania kryminalnego, opis przeprowadzonych przez autora badań diagnostycznych, prognozę oraz rekomendacje dla sił społecznych bezpośrednio zaobserwowanych procesami karania kryminalnego. Wnioski z przeprowadzonych badań empirycznych mają zastosowanie w refleksji pedagogicznej nad resocjalizacją, w polityce społecznej, polityce kryminalnej, polityce penitencjarnej oraz metodyce diagnozy i oddziaływań penitencjarnych i resocjalizacyjnych, kształceniu do pedagogiki resocjalizacyjnej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
Pracę tę wyróżnia – od innych prac na temat narkotyków – umiejętne wszczepienie naukowych kwestii w popularny charakter książki, wyjątkowość układu i wizualizacja treści, klarowność i jasność językowa, liczne przykłady praktycznego zastosowania proponowanych rozwiązań oraz profesjonalizm (naukowy i praktyczny) Autorów. dr hab. prof. AJD Irena Motow W tym roku mija osiemnaście lat od premiery filmu Requiem for a dream, z przejmującą muzyką Clinta Mansella. Historia destrukcyjnej siły narkotyków zaczyna się od pojedynczych dźwięków ostrzegawczych, powoli narasta, by w finale przyoblec formę wielkiej symfonii rozpaczy. W śmiertelnej pustce ginie sens życia, radość i szczęście. Ten obraz upadku człowieka stanowi nie tylko ostrzeżenie, ale i przejmującą diagnozę życia współczesnych ludzi. A właściwie „ucieczki od życia”. Dobrze zatem, iż pojawiło się opracowanie Narkotyki i dopalacze. Co powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele?, skierowane do szerokiego kręgu odbiorców. W świecie destrukcji, duchowego chaosu i nicości, do której zdąża nihilistyczny narcyz XXI wieku, odzyskajmy siłę duchową, cnotę dzielności i męstwa, bez jakich niemożliwa jest obrona wartości moralnych, stanowiących fundament świata zachodniego. ks. dr hab. prof. WSH Stefan Radziszewski Publikacja mówi nam wiele o faktycznej kondycji współczesnej młodzieży polskiej, a tym samym polskiego społeczeństwa, a także daje trafną diagnozę problemów narkomanii w Polsce. Można ją polecić każdemu, kto zajmuje się (albo chce się zajmować) procesami socjalizacyjnymi i wychowawczymi nadchodzących pokoleń. Należy mieć nadzieje, że publikacja znajdzie poczesne miejsce w polskiej literaturze naukowej i praktycznej, ze względu na jej rzetelność naukową i świetną formę opracowania. Na uwagę zasługuje także wypracowana przez zespół prof. M. Jędrzejko nowa metoda badań, którą określam jako „socjologiczną metodę operacyjną”. dr hab. prof. PRz Eugeniusz Moczuk
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
Monografia przedstawia zagadnienia związane z wykonywaniem kary pozbawienia wolności i oddziaływań podejmowanych wobec osób ją odbywających. Autor prezentuje współczesne osiągnięcia kryminologii i pedagogiki resocjalizacyjnej w obszarze wsparcie procesu readaptacji. Stawiając rozliczne pytania, poszukując uzasadnień i teoretycznych wyjaśnień oraz poddając analizie wybrane nowe propozycje metodyczne (Good Lives Model), autor chce skłonić do pogłębionej refleksji o samej istocie oddziaływań resocjalizacyjnych. Autor koncentruje się na analizie nowego (w dorobku krajów Zachodu) sposobu analizy dróg życiowych osób naruszających porządek normatywny, określanego mianem desistance from crime – odstąpienie od przestępczości. Książka skierowana jest do teoretyków, poszukujących teoretyczno-badawczych inspiracji, jak i praktyków związanych z szeroko rozumianą resocjalizacją. Sporo ciekawych wątków znajdą w niej dla siebie studenci nie tylko resocjalizacji, ale również prawa, pracy socjalnej, czy socjologii.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
Psychologia i prawo to rozległe dziedziny wiedzy, które dokonują oglądu zachowania człowieka z dwóch punktów widzenia: pierwszy z nich polega na poszukiwaniu przyczyn oraz mechanizmów postępowania, drugi odnosi się do oceny zgodności zachowania człowieka z normami prawa. Perspektywy te spotykają się i wzajemnie przenikają w procesie postępowania karnego i postępowania wykonawczego. Z istnieniem i funkcjonowaniem aparatu wymiaru sprawiedliwości związane są więc tradycyjnie dwie dyscypliny psychologiczne: psychologia sądowa i psychologia penitencjarna, odnosząca się do sytuacji przymusowej izolacji człowieka w instytucjach zamkniętych. Ta książka stanowi kompendium wiedzy z zakresu psychologii penitencjarnej. Czytelnik znajdzie w niej: • Omówienie problemu kary kryminalnej, zwłaszcza kary bezwzględnego pozbawienia wolności oraz jej alternatyw • Charakterystykę polskich instytucji penitencjarnych oraz personelu więziennego • Rozległą wiedzę na temat zróżnicowania społeczności więźniów i podkultury więziennej • Przegląd teorii psychologicznych dotyczących socjalizacji i ponownego uspołecznienia, a także izolacji więziennej i jej konsekwencji • Analizę form oddziaływania penitencjarnego (praca więźniów, wolontariat, kontakty ze społeczeństwem ludzi wolnych) oraz pomocy postpenitencjarnej
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.11.2021
Praca dotyczy zjawiska przestępczości osób, które w chwili popełnienia czynu ukończyły 17 lat, ale nie osiągnęły jeszcze 21. roku życia. Autorka stara się je wyjaśnić, wykorzystując ogólną teorię napięcia Roberta Agnew i uwzględniając skutki transformacji społeczno-ustrojowej w Polsce. Książka jest interesującym studium z pogranicza socjologii i pedagogiki resocjalizacyjnej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.11.2021
Praca Beaty Marii Nowak stanowi bez wątpienia znakomity przykład publikacji, która - zachowując wysoki poziom naukowy - jest i oryginalna i uniwersalna oraz zrozumiała nie tylko dla specjalistów. Może ona stanowić naukowy przewodnik w zakresie teorii rozwoju i sposobów funkcjonowania nowoczesnej rodziny. Autorka w sposób błyskotliwy i erudycyjny, interpretując uzyskane wyniki badań i uwzględniając resocjalizacyjny kontekst funkcjonowania rodziny w kryzysie, trafnie wskazuje na potrzebę kreowania systemu rodzinnego ku jego autonomii i pokryzysowej autokreacji tożsamości społecznej. (Z recenzji prof. zw. dr hab. Zdzisława Kosyrza) Chciałbym pochlebnie wyrazić się o strukturze publikacji. Zawiera ona wszystkie elementy opisu, warsztatu poznawczego i aplikacji praktycznej uzyskanej wiedzy. To jest bardzo ważna cecha pracy naukowej - ukazanie użyteczności zdobytej wiedzy, przymierzenie jej do ewentualnej naprawy rzeczywistości. I to uważam za cenny wysiłek Pani Beaty Marii Nowak. Mam wrażenie, że na szczególną aprobatę i uwagę krytyczną zasługuje część piąta poświęcona zagadnieniom rozwiązań modelowych. To bardzo wartościowy fragment, który rzadko wieńczy prace badawcze. Tymczasem jest to ogromnie ważny, a może najważniejszy element działalności naukowej. (Z recenzji prof. zw. dr hab. Tadeusza Pilcha)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.11.2021
Książka prezentuje główne stanowiska teoretyczne i problemy praktyczne w postępowaniu diagnostycznym. Formułuje podstawowe założenia metodologiczne procesu diagnozowania w resocjalizacji, wraz z opisem modeli diagnozowania, specyficznych trudności, dylematów i zasad diagnozowania w przypadku tzw. "zjawisk trudnych". Przedstawia podstawowy warsztat diagnostyczny pedagogiki resocjalizacyjnej z określeniem metod, technik i narzędzi diagnostycznych oraz zasad ich stosowania. Podręcznik przeznaczony jest dla wykładowców i studentów kierunków pedagogicznych, głównie resocjalizacji, a także psychologii oraz innych dyscyplin pokrewnych. Niezbędny dla pedagogów i psychologów zajmujących się zawodowo diagnozą psychopedagogiczną i resocjalizacyjną. Dzieło [...] ogarnia stan wiedzy o diagnozie i diagnozowaniu w resocjalizacji. Wydaje się ono być znaczącym wkładem w rozwój polskiej diagnostyki resocjalizacyjnej, w jej usystematyzowanie, ujednolicenie teoretyczne i metodyczne. A zatem ma także wybitne walory dydaktyczne i może z pożytkiem służyć wszystkim zainteresowanym problematyką opieki, wychowania, terapii, pomocy społecznej i resocjalizacji aktualnej i potencjalnej. (Z recenzji prof. Lesława Pytki)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.11.2021
Podręcznik prezentuje najnowsze osiągnięcia oraz współczesny dorobek pedagogiki resocjalizacyjnej, zarówno krajowej, jak i zagranicznej. Omawia podstawowe zagadnienia składające się na niezbędny zasób wiedzy o problemach teoretycznych i praktyce resocjalizacyjnej. Wyczerpująco prezentuje zagadnienia odnoszące się do charakteru pedagogiki resocjalizacyjnej i jej miejsca w systemie nauk społecznych, przejawów i dynamiki społecznych zjawisk dewiacyjnych. Przybliża zagadnienia dotyczące zaburzeń w zachowaniu, niedostosowania społecznego, przestępczości oraz uzależnień. Szczegółowo przedstawia współczesne systemy resocjalizacyjne oraz sam proces resocjalizacji, a także zagadnienia dotyczące profilaktyki i środków probacyjnych w praktyce resocjalizacyjnej. Ponadto, co niezwykle cenne, ukazuje implikacje wynikające z teorii nauk społecznych dla teorii i praktyki resocjalizacyjnej. Tom 2 prezentuje przykłady rozwiązań praktycznych omawianych zagadnień. Opinia o książce: Biorąc pod uwagę merytoryczną zawartość recenzowanej pracy, należy stwierdzić, że zasługuje ona na wysoką ocenę. Przede wszystkim dlatego, że stanowi dobry przykład opracowania interdyscyplinarnego, którego celem było zgromadzenie aktualnej wiedzy teoretycznej i empirycznej na temat resocjalizacji sprawców czynów karalnych oraz profilaktyki w tym zakresie. Zawiera ona ponadto liczne odniesienia do zmieniających się warunków społeczno-ekonomicznych w naszym kraju, co podnosi jej wartość dla praktyki resocjalizacyjnej. (Prof. Mieczysław Radochoński) Treść książki jest identyczna z treścią książki o numerze ISBN 978-83-01-15405-9
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.11.2021
Podręcznik prezentuje najnowsze osiągnięcia oraz współczesny dorobek pedagogiki resocjalizacyjnej, zarówno krajowej, jak i zagranicznej. Omawia podstawowe zagadnienia składające się na niezbędny zasób wiedzy o problemach teoretycznych i praktyce resocjalizacyjnej. Wyczerpująco prezentuje zagadnienia odnoszące się do charakteru pedagogiki resocjalizacyjnej i jej miejsca w systemie nauk społecznych, przejawów i dynamiki społecznych zjawisk dewiacyjnych. Przybliża zagadnienia dotyczące zaburzeń w zachowaniu, niedostosowania społecznego, przestępczości oraz uzależnień. Szczegółowo przedstawia współczesne systemy resocjalizacyjne oraz sam proces resocjalizacji, a także zagadnienia dotyczące profilaktyki i środków probacyjnych w praktyce resocjalizacyjnej. Ponadto, co niezwykle cenne, ukazuje implikacje wynikające z teorii nauk społecznych dla teorii i praktyki resocjalizacyjnej. Tom 1 przedstawia teoretyczne podstawy dyscypliny, odnosząc się zarówno do rysu historycznego, jak i wyników współczesnych badań. Opinia o książce: Biorąc pod uwagę merytoryczną zawartość recenzowanej pracy, należy stwierdzić, że zasługuje ona na wysoką ocenę. Przede wszystkim dlatego, że stanowi dobry przykład opracowania interdyscyplinarnego, którego celem było zgromadzenie aktualnej wiedzy teoretycznej i empirycznej na temat resocjalizacji sprawców czynów karalnych oraz profilaktyki w tym zakresie. Zawiera ona ponadto liczne odniesienia do zmieniających się warunków społeczno-ekonomicznych w naszym kraju, co podnosi jej wartość dla praktyki resocjalizacyjnej. (Prof. Mieczysław Radochoński) Treść książki jest identyczna z treścią książki o numerze ISBN 978-83-01-15180-5
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
No cover
Article
In basket
Date of change: 22.05.2021
Program resocjalizacyjny "Respekt" / Kazimierz Pospiszyl // Brak tytułu czasopisma. - 2002, 5, s.277-284.
No cover
Article
In basket
Date of change: 22.05.2021
Próby humanizacji polskiej resocjalizacji / Joanna Dąbrowska // OPIEKA-WYCHOWANIE-TERAPIA. - 2001, 3, s.38-43.
No cover
Article
In basket
Date of change: 22.05.2021
Wychowanie duchowe w resocjalizacji nieletnich / Wiesław Nynca // OPIEKA-WYCHOWANIE-TERAPIA. - 2007, nr 3-4, s.30-31.
No cover
Article
In basket
Date of change: 22.05.2021
Sprawcy przestępstw komunikacyjnych oraz ich resocjalizacja / Krzysztof Linowski // OPIEKA-WYCHOWANIE-TERAPIA. - 2010, nr 1-2, s.73-78.
Streszczenie: Próba ustalenia i opisania skazanych na karę pozbawienia wolności w związku z popełnieniem przestępstw związanych z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Działania resocjalizacyjne. Analiza badań.
No cover
Article
In basket
Date of change: 22.05.2021
Próba interpretacji zachowań problemowych młodocianych / Wiesław Rostkowski // OPIEKA - WYCHOWANIE - TERAPIA. - 1998, 1, s.35-39.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again