Form of Work
Artykuły
(927)
Książki
(606)
Publikacje naukowe
(246)
Publikacje fachowe
(172)
Publikacje dydaktyczne
(63)
Poradniki i przewodniki
(29)
E-booki
(19)
IBUK Libra
(19)
Druki ulotne
(10)
Publikacje popularnonaukowe
(8)
Muzyka
(2)
Proza
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Status
available
(551)
unavailable
(65)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(616)
Czytelnia
(1)
Author
Bogdanowicz Marta (1943- )
(17)
Dziamska Dorota
(14)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta (1940- )
(13)
Jegier Aneta
(13)
Kaczan Teresa
(10)
Kubala-Kulpińska Aleksandra
(10)
Naprawa Renata
(10)
Tanajewska Alicja
(10)
Brzezińska Anna (1949- )
(9)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(9)
Krasowicz-Kupis Grażyna
(9)
Kuszak Kinga
(8)
Barańska Małgorzata (pedagog)
(7)
Bielecka Anna
(7)
Gordzielewska Beata
(7)
Hinz Magdalena
(7)
Hływa Renata
(7)
Jankowska Anna
(7)
Kalinowska Elżbieta
(7)
Krempa Barbara
(7)
Skorek Ewa Małgorzata
(7)
Winczura Barbara (1969- )
(7)
Śmigiel Robert
(7)
Jaczewski Andrzej (1929- )
(6)
Kielar-Turska Maria (1942- )
(6)
Korendo Marta
(6)
Mikler-Chwastek Anna
(6)
Mikler-Chwastek Anna (1976- )
(6)
Nartowska Hanna (1923-2009)
(6)
Odowska-Szlachcic Bożenna
(6)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(6)
Olechnowicz Hanna (1918-2013)
(6)
Spionek-Pelc Halina (1924-1991)
(6)
Wentrych Agnieszka
(6)
Wolańczyk Tomasz
(6)
Zawada Anna
(6)
Ames Louise Bates (1908-1996)
(5)
Charbicka Magdalena
(5)
Franczyk Anna
(5)
Kalbarczyk Anna (1958- )
(5)
Karwowska-Struczyk Małgorzata
(5)
Kopczyńska-Sikorska Jadwiga (1917-2009)
(5)
Kranowitz Carol Stock
(5)
Kłysz-Sokalska Natalia
(5)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(5)
Obuchowska Irena (1932-2016)
(5)
Sienkiewicz-Wilowska Julia Anastazja
(5)
Skałbania Barbara
(5)
Szuścik Urszula
(5)
Zielińska Ewa
(5)
Ampulska Ewa
(4)
Bajus Anna
(4)
Barańska Małgorzata
(4)
Blimel Małgorzata
(4)
Borkowska Maria (nauki medyczne)
(4)
Błeszyński Jacek (1963- )
(4)
Cieszyńska-Rożek Jagoda (1955- )
(4)
Cyran-Prus Małgorzata
(4)
Cytowska Beata (1964- )
(4)
Czajkowska Dorota
(4)
Czajkowska Irena (-2008 )
(4)
Darowska Anna
(4)
Filipczuk Halina
(4)
Gołaska Paulina
(4)
Gruber Katarzyna
(4)
Grzegorczyk Alina
(4)
Guz Sabina
(4)
Górecka Anna
(4)
Herda Kazimierz
(4)
Ilg Frances L (1902-1981)
(4)
Jaklewicz Hanna
(4)
Kaczmarek Leon (1911-1996)
(4)
Kaczorowska-Bray Katarzyna
(4)
Karska Urszula
(4)
Kataryńczuk-Mania Lidia
(4)
Kloskowska Adriana
(4)
Kmiecik Mariola
(4)
Kordzińska-Grabowska Anna
(4)
Kosztowna Barbara
(4)
Laskowska-Kabała Dorota
(4)
Lubomirska Krystyna
(4)
Malinowska-Kenyeres Czesława
(4)
Matych Elżbieta
(4)
Milewski Stanisław (1956- )
(4)
Mytych Ewa
(4)
Nadrowska Katarzyna
(4)
Parakiewicz Anna
(4)
Raczykowska Danuta
(4)
Rogalska-Kozubska Danuta
(4)
Rolińska Iwona
(4)
Rudna-Jaros Monika
(4)
Rusaczyk Janusz
(4)
Sadłowska Ewa
(4)
Schab Anna
(4)
Stępień-Rejszel Kamila Olga
(4)
Szmalec Jacek
(4)
Szymańska Wanda
(4)
Tymińska Elżbieta
(4)
Vopel Klaus W (1940- )
(4)
Weise Sylwia
(4)
Year
2020 - 2022
(107)
2010 - 2019
(1052)
2000 - 2009
(223)
1990 - 1999
(92)
1980 - 1989
(49)
1970 - 1979
(30)
1960 - 1969
(8)
1950 - 1959
(3)
Time Period of Creation
2001-
(569)
1989-2000
(17)
1945-1989
(10)
1901-2000
(6)
1901-1914
(1)
Country
Poland
(1564)
Language
Polish
(1560)
Audience Group
Nauczyciele przedszkoli
(54)
Rodzice
(46)
Przedszkola
(42)
Nauczyciele
(35)
Nauczyciele nauczania początkowego
(17)
Nauczanie początkowe
(14)
Pedagodzy
(14)
Psycholodzy
(14)
Szkoły podstawowe
(9)
Dzieci
(8)
Logopedzi
(8)
Szkoły wyższe
(7)
Terapeuci zajęciowi
(7)
Klasa 1.
(6)
Klasa 3.
(6)
6-8 lat
(5)
9-13 lat
(5)
Klasa 2.
(5)
Wychowawcy małych dzieci
(5)
0-5 lat
(4)
Lekarze
(3)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(3)
Pedagodzy szkolni
(3)
Nauczyciele wychowania przedszkolnego
(2)
Pedagodzy resocjalizacyjni
(2)
Pedagodzy specjalni
(2)
Szkoły specjalne
(2)
Terapeuci
(2)
Chorzy z zespołem Aspergera
(1)
Fizjoterapeuci
(1)
Klasa 7.
(1)
Klasa 8.
(1)
Licea
(1)
Nauczyciele szkół podstawowych
(1)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1)
Nauczyciele wychowania plastycznego
(1)
Oligofrenopedagodzy
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Rehabilitanci
(1)
Terapeuci środowiskowi
(1)
Uczniowie
(1)
Uczniowie szkół podstawowych
(1)
Wychowawcy
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(2)
Literatura niemiecka
(1)
Subject
Dziecko
(682)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(567)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(208)
Wychowanie przedszkolne
(166)
Dzieci
(129)
Wychowanie w rodzinie
(126)
Mowa
(82)
Nauczanie początkowe
(62)
Dysleksja i dysgrafia
(58)
Gry i zabawy
(58)
Wychowanie
(58)
Dojrzałość szkolna
(54)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(53)
Diagnoza pedagogiczna
(50)
Logopedia
(45)
Młodzież
(43)
Dziecko niepełnosprawne
(39)
Dziecko autystyczne
(37)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(37)
Niepowodzenia szkolne
(36)
Rozwój emocjonalny
(34)
Uczenie się
(34)
Czytanie
(33)
Dziecko w wieku poniemowlęcym
(31)
Rozwój fizyczny dziecka
(30)
Dziecko zdolne
(29)
Rodzina
(29)
Uczucia
(28)
Uczniowie klas początkowych
(26)
Pisanie
(25)
Rodzice
(25)
Nauczanie
(24)
Psychologia rozwojowa
(24)
Rozwój społeczny
(24)
Dziecko z niepełnosprawnością
(23)
Osobowość
(23)
Zaburzenia mowy
(21)
Zdolności
(21)
Autyzm
(20)
Leczenie
(20)
Wczesna interwencja
(20)
Integracja sensoryczna
(19)
Myślenie
(19)
Neurologia dziecięca
(19)
Sprawność motoryczna
(19)
Zajęcia korekcyjno-wyrównawcze
(19)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(18)
Gry i zabawy ruchowe
(18)
Metody nauczania
(18)
Poradniki dla rodziców
(18)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(17)
Uczniowie
(17)
Afazja dziecięca
(16)
Niemowlę
(16)
Rozwój psychofizyczny młodzieży
(16)
Wydawnictwa popularne
(16)
Dziecko z zespołem Aspergera
(15)
Gry edukacyjne
(15)
Muzykoterapia
(15)
Myślenie twórcze
(15)
Słuch
(15)
Adaptacja społeczna
(14)
Dziecko trudne
(14)
Poradniki
(14)
Matematyka
(13)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(13)
Dziecko z zespołem Downa
(12)
Arteterapia
(11)
Dziecko z ADHD
(11)
Język polski
(11)
Poznanie
(11)
Szkolnictwo
(11)
Dziecko chore
(10)
Dziecko niedosłyszące
(10)
Gotowość szkolna
(10)
Komunikacja społeczna
(10)
Metoda Dobrego Startu
(10)
Psycholingwistyka
(10)
Socjalizacja
(10)
Zaburzenia integracji sensorycznej
(10)
Zespół AD/HD
(10)
Język dziecka
(9)
Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
(9)
Poradniki dla nauczycieli
(9)
Rozwój poznawczy
(9)
Samodzielność
(9)
Terapia pedagogiczna
(9)
Wady rozwojowe
(9)
Zabawa
(9)
Zaburzenia zachowania
(9)
Zachowanie
(9)
Zespół ADHD
(9)
Zespół Aspergera
(9)
Ćwiczenia i zadania
(9)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(8)
Język
(8)
Lateralizacja
(8)
Metoda Montessori
(8)
Nauczyciele przedszkoli
(8)
Noworodek
(8)
Subject: work
Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat
(1)
Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy
(1)
Edukacyjna wartość dziecięcych pytań
(1)
Kto kogo zjada
(1)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze (czasopismo)
(1)
Simonia
(1)
Środowisko szkolne a rozwój teorii umysłu u dzieci w młodszym wieku szkolnym
(1)
Subject: time
2001-
(352)
1901-2000
(17)
1989-2000
(14)
1945-1989
(7)
1801-1900
(1)
Subject: place
Polska
(38)
Czechy
(2)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(2)
Województwo podkarpackie (1999- )
(2)
Niemcy
(1)
Województwo lubuskie (1999- )
(1)
Zielona Góra (woj. lubuskie)
(1)
Genre/Form
Artykuł z pracy zbiorowej
(257)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(197)
Artykuł problemowy
(166)
Artykuł fachowy
(45)
Poradnik
(36)
Ćwiczenia i zadania
(29)
Podręcznik
(28)
Praca zbiorowa
(27)
Artykuł z czasopisma fachowego
(24)
Scenariusz zajęć
(23)
Artykuł z czasopisma naukowego
(22)
Raport z badań
(19)
Case study (studium przypadku)
(12)
Opracowanie
(12)
Poradniki
(11)
Wydawnictwa popularne
(7)
Gry i zabawy
(6)
Monografia
(5)
Materiały pomocnicze
(4)
Recenzja naukowa
(4)
Artykuł przeglądowy
(3)
Karty pracy ucznia
(3)
Poradniki dla rodziców
(3)
Program nauczania
(3)
Publikacje fachowe
(3)
Scenariusze zajęć
(3)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(3)
Wywiad dziennikarski
(3)
Broszura
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Podręczniki
(2)
Publikacje
(2)
Wywiady
(2)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(1)
Artukuł z czasopisma pedagogicznego
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuł publicystyczny
(1)
Artykuł z czasopisma
(1)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(1)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(1)
Bajka i baśń
(1)
Bibliografia
(1)
Debata
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Elementarze polskie
(1)
Gry i zabawy dziecięce
(1)
Gry i zabawy ruchowe
(1)
Gry komputerowe
(1)
Książka do wypełniania
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Literatura dla dzieci
(1)
Literatura dziecięca
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1)
Poezja dziecięca polska
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Recenzja
(1)
Rysunek
(1)
Scenariusze zajęć dla żłobków
(1)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(1)
Wiersze
(1)
Ćwiczenia i zadania dla szkół podstawowych
(1)
Ćwiczenia i zadania do nauczania początkowego
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(473)
Psychologia
(262)
Medycyna i zdrowie
(118)
Socjologia i społeczeństwo
(42)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(15)
Biologia
(9)
Językoznawstwo
(8)
Kultura i sztuka
(7)
Literaturoznawstwo
(7)
Informatyka i technologie informacyjne
(6)
Kultura fizyczna i sport
(6)
Rozwój osobisty
(4)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Historia
(1)
Matematyka
(1)
1564 results Filter
Article
In basket
Book
In basket
Date of change: 23.05.2022
Na stronie przytytułowej: "2007 - Europejski Rok Równych Szans dla Wszystkich".
Bibliografia przy pracach.
Przyjęta w pracy perspektywa interdyscyplinarna pozwoliła na dokonanie przeglądu współczesnych tendencji w zakresie teorii i praktyki wczesnej interwencji. W pierwszej części "Postępowanie prewencyjne i wczesna interwencja w aspekcie medycznym" został omówiony problem w jego wymiarze prewencyjnym (kobiety ciężarne, noworodki). Druga część "Wspomaganie rozwoju dziecka i psychopedagogiczna pomoc rodzinie" to artykuły tematycznie związane z problematyką psychopedagogicznego funkcjonowania rodziny wychowującej dziecko niepełnosprawne. Ostatnia część "Współczesne tendencje we wczesnej interwencji" poświęcono przedstawieniu aktualnych tendencji w zakresie opieki i wsparcia dziecka i jego rodziny w systemie krajów UE i w perspektywie polskich rozwiązań.

W publikacji zawarto artykuły:
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 42861 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 42475 (1 egz.)
Article
In basket
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Sumienna i uważna obserwacja osób napotykających bariery w porozumiewaniu się to codzienność praktyki logopedycznej. Terapeuta krok po kroku analizuje sposoby funkcjonowania jednostki w kontaktach z otoczeniem, poszukując interpretacji dla ich rozpoznania i opisu. Dąży do odkrycia zespołu przyczyn występujących trudności w komunikowaniu się, gdyż ma świadomość, że natura, jakość i stan umiejętności tworzenia relacji człowieka z otaczającą go rzeczywistością są wielorako uwarunkowane. Budowanie programów terapii zaburzeń w porozumiewaniu się zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym wymaga wiedzy lingwistycznej, biologicznych podstaw teoretycznych dotyczących rozwoju i funkcjonowaniu człowieka oraz znajomości mechanizmów psychologicznych i aspektów społeczno-pedagogicznych. Na procedurę logopedyczną składa się rozwijanie wszystkich typów kompetencji – komunikacyjnej, poznawczej (kulturowej) i językowej. Zasadnicze znaczenie dla rozumienia rzeczywistości ma rozumienie języka. Interdyscyplinarne kierunki badań logopedycznych pokazują, jak różnorodne, złożone i nierzadko dyskretne bywają czynniki wpływające na możliwości komunikowania się i stan rozwoju mowy. Tradycyjnie tematykę „Logopedii Silesiany” wyznaczają doświadczenia naukowo-badawcze i zawodowe autorów, które gromadzili, obserwując trudności w komunikacji językowej mówionej i pisanej dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Po raz kolejny idea rozpoznawania natury zaburzeń mowy połączyła znamienitych badaczy w dążeniu do opisu mowy zarówno w jej specyficznych, jak i w niespecyficznych kontekstach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Z zaszczytem i przyjemnością oddajemy w ręce Czytelników kolejny, ósmy tom „Logopedii Silesiany”. W zebranych w nim pracach naukowych oraz stu-diach przypadków cenieni i uznani Autorzy z kraju i zagranicy podejmują się szerokiego omówienia różnorodnych zagadnień dotyczących diagnozy i terapii logopedycznej. Każdorazowo pogłębiona refleksja naukowa łączy się ze wskazywaniem metodologicznych uzasadnień dla prawideł komunikowania się, w tym nade wszystko komunikowania się językowego, oraz z tworzeniem podstaw dla nowych formuł postępowania logopedycznego.Język bowiem odgrywa w procesie porozumiewania się zasadniczą rolę. Co istotne, zarówno teoretycy, jak i praktycy logopedii patrzą na język nie jako na system złożony z podsystemów, ale jako na narzędzie budowania tożsamości i walencji kulturowej, gdyż jest on w swej istocie elementem konstytutywnym bycia człowiekiem. Nabycie określonych wzorów językowych determinuje postawę poznawczą jednostki wobec otaczającej rzeczywistości, a „ujęzykowienie głowy ludzkiej za pomocą więcej niż jednego myślenia językowego wprowadza do niej coś całkiem nowego”1. Za pomocą słów i budowanych z nich struktur poznajemy, przeżywamy, interpretujemy i oceniamy świat. Po raz kolejny obserwacja słowa w różnych jego realizacjach i odkrywanie przyczyn sprawiających, że człowiek zaczyna używać języka w taki a nie inny sposób, znajdują odzwierciedlenie w logo-pedycznej debacie nad naturą ludzkiego porozumiewania się – podejmowaniu przez badaczy opisu mowy w rozwoju i w zaburzeniach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Zgodnie z tradycją czasopisma problematyka szóstego tomu „Logopedii Silesiany” ukazuje komunikację i mowę w bogatej perspektywie opisu. Zaprezentowane artykuły odzwierciedlają troskę Autorów o możliwie jak najdoskonalszy sposób przedstawienia mowy w rozwoju i w zaburzeniach, by po raz kolejny podkreślić, że analiza zachowań porozumiewania się niezmiennie wskazuje na złożone aspekty ludzkiego poznania i funkcjonowania. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.05.2022
W numerze [Contents] STUDIA [STUDIES] Irena Popiuk-Rysińska: Od orędzia Roosevelta do Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030. Kwestia rozwoju na forum Narodów Zjednoczonych [From Roosevelt’s Address to the 2030 Sustainable Development Goals. The Issue of Development in the United Nations], doi 10.7366/020909611201601, s. 9–36; Stanisław Bieleń: NATO – czas przewartościowań [NATO – A Time of Redefinitions], doi 10.7366/020909611201602, s. 37–50; Stanisław Parzymies: Francja w stosunkach międzynarodowych. Mocarstwo europejskie czy globalne? [France in International Relations. A European or Global Power?], doi 10.7366/020909611201603, s. 51–74; Grażyna Michałowska: Sytuacja dzieci w Chinach w świetle standardów międzynarodowych [The Situation of Children in China in Light of International Standards], doi 10.7366/020909611201604, s. 75–92; Natalia Kohtamäki: Europejska agencja nadzoru bankowego w systemie bezpieczeństwa finansowego Unii Europejskiej [The European Banking Authority in the EU Financial Security System], doi 10.7366/020909611201605, s. 93–108; Tomasz Grzegorz Grosse: Geopolityczne strategie państw mniejszych i peryferyjnych – przykład Polski w Unii Europejskiej [Geopolitical Strategies of Minor and Peripheral States: The Example of Poland in the European Union], doi 10.7366/020909611201606, s. 109–132; Agnieszka Szpak: Status „małych zielonych ludzików” w konflikcie zbrojnym na Ukrainie [The Status of ‘Little Green Men’ in the Armed Conflict in Ukraine], doi 10.7366/020909611201607, s. 133–152; Agata Kleczkowska: Palestyna – państwo nieuznawane [Palestine – An Unrecognised State], doi 10.7366/020909611201608, s. 153–176; Serge Sur: La Charte des Nations Unies interdit-elle le recours à la force armée? [Does the Charter of the United Nations Prohibit the Use of Armed Force?], doi 10.7366/020909611201609, s. 177–188; Katarzyna Czornik: Hard power a soft power w polityce zagranicznej Arabii Saudyjskiej w drugiej dekadzie XXI wieku. Casus Bahrajnu i Jemenu [Hard and Soft Power in Saudi Arabia’s Foreign Policy in the Second Half of the 21st Century. The Case of Bahrain and Yemen], doi 10.7366/020909611201610, s. 189–210; Marek Rewizorski: BRICS in the G20? The Involvement of Rising Powers in the Premier Forum of Global Governance, doi 10.7366/020909611201611, s. 211–222; Bartosz Konrad Jankowski: Chińska Republika Ludowa jako wschodzący donator pomocy rozwojowej [The People’s Republic of China as an Emerging Donor of Development Assistance], doi 10.7366/020909611201612, s. 223–246; Karolina Zielińska: Relacje z krajami Afryki Subsaharyjskiej a sytuacja międzynarodowa Izraela w latach 1956–1973 [Sub-Saharan Africa in Israel’s Foreign Policy 1956–1973], doi 10.7366/020909611201613, s. 247–270; İpek Aynuksa: Ali Ufkî Bey (Wojciech Bobowski) – Well-Known Musician, Forgotten Political Figure. A Luminary in the 600 Years of Turkish–Polish Diplomatic Relations, doi 10.7366/020909611201614, s. 271–284; Hanna Schreiber: Metoda etnograficzna w badaniu stosunków międzynarodowych – uwagi wstępne [The Ethnographic Method as a Research Method in International Relations – Preliminary Remarks], doi 10.7366/020909611201615, s. 285–302; Oskar Pietrewicz: Korea Północna w dyskursie akademicko-eksperckim w Chinach [North Korea in the Academic and Expert Discourse in China], doi 10.7366/020909611201616, s. 303–321. SPRAWOZDANIA [REPORTS] Weronika Garbacz, Anna Pochylska, Anna Walkowiak: Sprawozdanie z Konferencji „70 lat Organizacji Narodów Zjednoczonych: Silna ONZ. Lepszy świat” – 3 listopada 2015 roku [Report on the Conference on 70 years of the United Nations „A Stronger UN. A Better World” – 3 November 2015], s. 323–348. RECENZJE [REVIEWS] Roman Kuźniar: Irena Popiuk-Rysińska, Ewolucja systemu zbiorowego bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych po zimnej wojnie [The Evolution of the UN’s Collective Security System after the Cold War], s. 349–354; Diana Stelowska-Morgulec: Grażyna Michałowska, Hanna Schreiber (red.), Kultura w stosunkach międzynarodowych. Tom 1: Zwrot kulturowy [[Culture in International Relations. Volume I: (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.05.2022
Temat: Intergenerational relations ; Społeczeństwo postindustrialne ; Teoria społeczeństwa ryzyka ; Zmiany kulturowe ; Transformation of class structure ; The ‘death of class’ ; The new forms of inequality ; Transformacja struktury klasowej ; „śmierć klasy” ; Nowe formy nierówności ; Post-komunistyczna transformacja ; Prorynkowe postawy ; Prodemokratyczne postawy ; Polskie Badanie Panelowe ; Social classes ; Post-communist transformation ; Pro-market attitudes ; Jakość życia ; Polish Panel Survey ; Pozycja stratyfikacyjna ; Subiektywna ocena położenia społecznego ; Położenie społeczne ; Position stratification ; Subjective evaluation of social position ; Measurement scales ; Social position ; Gender inequality ; Gender segregation ; Gender status ; Occupation attainment ; Estonian labour market ; Nierówności płci ; Segregacja ze względu na płeć ; Status płci ; Osiąganie pozycji zawodowej ; Estoński rynek pracy ; Wieś i rolnictwo ; Struktura agrarna ; Różnorodność i zróżnicowanie ; Trzy dynamiki rozwoju wiejskiego ; Agriculture and countryside ; Systemic change ; Agrarian change ; Diversity and differentiation ; Zaburzenia psychiczne ; Strukturalna koncepcja dzieciństwa ; Relacje międzygeneracyjne ; Zagrożenie biedą ; Inicjatywy Unii Europejskiej na rzecz dzieci ; Structural concept of childhood ; Pro-democratic attitudes ; Risk of poverty ; EU initiatives for children ; Tatus społeczno –ekonomiczny ; Klasy społeczne ; Quality of life ; Subjective quality of life ; Nowa gospodarka ; Subiektywna jakość życia ; The three competing rural development dynamics ; Samobójstwa ; Zmiana systemowa ; Skale pomiarowe
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.05.2022
„Studia Prawno-Ekonomiczne” są jednym z nielicznych w kraju wydawnictw ciągłych, koncentrujących uwagę na problematyce wspólnej dla środowisk ekonomicznych i prawniczych. Na ich łamach wypowiadają się wybitni krajowi przedstawiciele nauk ekonomicznych i prawniczych (blisko 80 profesorów i doktorów habilitowanych), a ponadto debiutujący, utalentowani młodzi pracownicy nauki z terenu całego kraju, są więc wydawnictwem par excellence naukowym. Zasięg oddziaływania czasopisma jest zdecydowanie ponadregionalny. Docierają one nie tylko do środowisk naukowych w całym kraju, ale i do przedstawicieli praktyki, zarówno gospodarczej, jak i obejmującej radców prawnych oraz sądownictwo. Świadczy o tym ogólne zainteresowanie wydawnictwem oraz pozyskiwanie przez Redakcję coraz to nowych autorów, chętnych do publikacji swoich artykułów. W ostatnich latach „Studia Prawno-Ekonomiczne” goszczą na swoich łamach osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową w innych ośrodkach akademickich. Są także jedną z ważniejszych pozycji wymiany międzybibliotecznej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Brochure
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 46677 (1 egz.)
Article
In basket
Article
In basket
Book
In basket
Date of change: 14.04.2022
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografia przy niektórych pracach.
Streszczenie w języku angielskim przy pracach.

W publikacji zawarto artykuły:
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 44226 (1 egz.)
E-book
In basket
Date of change: 08.04.2022
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę z społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. Edukacja i potencjał człowieka to pierwsza w języku polskim publikacja Marii Montessori, której założeniem jest „pomóc nauczycielom zrozumieć potrzeby dziecka po ukończeniu szóstego roku życia”. Skąd i do czego rodzi się sześciolatek? Jakimi narzędziami się posługuje? Jaki teraz jest jego umysł? Autorka uchyla nam rąbka tajemnicy o starszym dziecku, jego całkiem przyziemnych potrzebach i bezkresnych niczym wszechświat możliwościach. Sekret dobrego nauczania polega na tym, żeby uznać inteligencję dziecka za żyzne pole, gdzie można zasiać ziarna, które wyrosną w żarze rozpalonej wyobraźni. Zatem nie dążymy jedynie do tego, żeby dziecko coś zrozumiało, ani tym bardziej nie chcemy go zmuszać, żeby nauczyło się czegoś na pamięć; nasz cel to poruszyć jego wyobraźnię i zarazić je do głębi entuzjazmem. Nie chcemy mieć uczniów pełnych samozadowolenia, tylko chętnych do nauki; próbujemy zasiać w dziecku życie zamiast teorii, żeby pomóc mu w rozwoju psychicznym, emocjonalnym, a także fizycznym, a zatem musimy przedstawiać ważne i wzniosłe idee ludzkiemu umysłowi, który wydaje nam się nieustannie gotowy na ich przyjęcie, gdyż domaga się ich coraz więcej. Z tekstu Dziecko nie jest już tylko odbiorcą, który bezkrytycznie chłonie wrażenia, lecz chce samo je rozumieć, nie zadowala się przyjmowaniem do wiadomości czystych faktów. W miarę jak rozwija się w nim aktywność moralna, chce odwoływać się do własnej oceny sytuacji, która często będzie zupełnie inna od oceny jego nauczycieli. Nie ma nic trudniejszego niż uczenie wartości moralnych dziecka w tym wieku; ma błyskawiczną ripostę na wszystko, co mówimy, gdyż stało się buntownikiem. Matkom często jest przykro, ponieważ ich dzieci, które wcześniej okazywały im tylko miłość i oddanie, teraz stały się impertynenckie i nieprzyjemnie apodyktyczne. Dokonała się w nich przemiana wewnętrzna, ale natura postępuje całkowicie logicznie, wzbudzając teraz w dziecku nie tylko głód wiedzy i zrozumienia, lecz także żądanie niezależności mentalnej, pragnienie odróżniania dobra od zła własnymi siłami oraz niechęć do ograniczeń narzucanych przez arbitralny autorytet. W obszarze moralności dziecko potrzebuje teraz własnego wewnętrznego światła. Z tekstu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again