Form of Work
Artykuły
(96)
Publikacje naukowe
(21)
Książki
(16)
Publikacje fachowe
(13)
E-booki
(11)
IBUK Libra
(11)
Publikacje dydaktyczne
(6)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Proza
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Status
available
(12)
unavailable
(4)
Branch
Wypożyczalnia
(16)
Author
Bąbel Przemysław (1977- )
(3)
Pilarska Paula
(3)
Domalewski Adam
(2)
Goetz Magdalena
(2)
Kałuba-Korczak Anna
(2)
Kostrzewa Joanna
(2)
Trusz Sławomir
(2)
Turska Dorota
(2)
Anders Joanna
(1)
Arcuri Luciano (1940- )
(1)
Barłóg Mateusz
(1)
Becelewska Daniela
(1)
Bedyńska Sylwia
(1)
Brosch Anna
(1)
Cacioppo John T
(1)
Cacioppo Stephanie
(1)
Chmura-Rutkowska Iwona
(1)
Cywińska Małgorzata (1958- )
(1)
Czaja-Antoszek Izabela
(1)
Czajkowska Agnieszka (pedagog)
(1)
Czarnecka Maria
(1)
Czerepaniak-Walczak Maria (1947- )
(1)
Drążkowski Dariusz
(1)
Dubicki Andrzej
(1)
Eisler Jerzy
(1)
Fiszbak Jolanta
(1)
Fiszer Beata
(1)
Frańczyk Ewelina
(1)
Frąckowiak Monika
(1)
Gabryś Agnieszka
(1)
Gajda Kinga Anna
(1)
Gawełek Aneta
(1)
Gesicki Janusz
(1)
Gierałtowska Małgorzata
(1)
Grodź Iwona
(1)
Gryboś Monika
(1)
Gutowski Jakub
(1)
Hamer-Gutowska Katarzyna
(1)
Handzel Agnieszka
(1)
Hewstone Miles (1956- )
(1)
Hoły-Łuczaj Magdalena (1987- )
(1)
Hulewska Aleksandra (1974- )
(1)
Hupp Stephen
(1)
Jadczak Maria
(1)
Jagła Aleksandra
(1)
Januszkiewicz Alicja
(1)
Jewell Jeremy
(1)
Jeziński Marek
(1)
Kamińska Janina
(1)
Kanios Anna
(1)
Kapica Karolina
(1)
Karwowska-Struczyk Małgorzata
(1)
Kasparavičius Kęstutis (1954- )
(1)
Kawczyńskiej-Butrym Zofia
(1)
Klingofer-Szostakowska Anna
(1)
Kliszcz Joanna
(1)
Korczyński Tomasz M. (1977- )
(1)
Kowal Maria (pedagog)
(1)
Kowal Stanisław (nauczyciel)
(1)
Kozak Wioletta
(1)
Kozłowska Anita
(1)
Kołodziej Wojciech
(1)
Kulesza Katarzyna
(1)
Kwiatkowski Stefan M
(1)
Lama Dobrochna
(1)
Lubiewska Katarzyna (1973- )
(1)
Macrae C. Neil
(1)
Majchrzak Małgorzata (tłumacz)
(1)
Manasterska Sara
(1)
Marchlik Paulina
(1)
Marsh Katherine (1974- )
(1)
Matusiak Barbara
(1)
Mazurek Justyna (pedagog)
(1)
Michalska Paulina
(1)
Mikołajczak-Matyja Nawoja
(1)
Nagy László Kálmán (1956- )
(1)
Nawrocka Joanna
(1)
Niećko-Bukowska Bożena
(1)
Nowak Anna (pedagog)
(1)
Nowak-Paralusz Magdalena
(1)
Nowicka Olga
(1)
Ostrouch-Kamińska Joanna (1974- )
(1)
Osuch Dorota
(1)
Oszwa Urszula
(1)
Pankowska Dorota
(1)
Pawlak Justyna
(1)
Pietrzak Helena (bibliotekarz)
(1)
Pikiel Sylwia
(1)
Plank Liz (1987- )
(1)
Przanowska Małgorzata
(1)
Pustuła-Lewicka Hanna
(1)
Rawa-Kochanowska Anita
(1)
Rekść Magdalena
(1)
Rondalska Dorota
(1)
Rycielski Piotr
(1)
Rędzio Anna M
(1)
Sadowska Elżbieta
(1)
Sadowska Katarzyna (pedagog)
(1)
Saini Angela (1980- )
(1)
Sakson Andrzej (1952- )
(1)
Year
2020 - 2023
(25)
2010 - 2019
(88)
2000 - 2009
(8)
1990 - 1999
(2)
Time Period of Creation
2001-
(53)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(123)
Language
Polish
(122)
Audience Group
Nauczyciele języka polskiego
(4)
Szkoły podstawowe
(4)
Nauczyciele
(3)
Klasa 6.
(2)
Szkoły ponadpodstawowe
(2)
Szkoły średnie
(2)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
6-8 lat
(1)
Bibliotekarze
(1)
Doradcy zawodowi
(1)
Dzieci
(1)
Klasa 4.
(1)
Klasa 5.
(1)
Klasa 7.
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Rodzice
(1)
Szkoły ponadgimnazjalne
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Demographic Group
Literatura amerykańska
(1)
Literatura litewska
(1)
Subject
Stereotyp
(53)
Płeć
(22)
Stereotypy
(20)
Stereotyp (psychol., socjol.)
(18)
Kobieta
(13)
Rola społeczna
(7)
Uprzedzenia
(7)
Uczniowie
(5)
Godzina wychowawcza
(4)
Język polski (przedmiot szkolny)
(4)
Nauczyciele
(4)
Stereotyp narodowy
(4)
Wychowanie
(4)
Badania naukowe
(3)
Gender
(3)
Polska
(3)
Postawy
(3)
Seksizm
(3)
Spostrzeganie społeczne
(3)
Tematy i motywy
(3)
Bibliotekarze
(2)
Dziewczęta
(2)
Edukacja filmowa
(2)
Edukacja zróżnicowana
(2)
Emigracja zarobkowa
(2)
Film francuski
(2)
Jakość życia
(2)
Kobieta niepełnosprawna
(2)
Konflikt społeczny
(2)
Ludzie starzy
(2)
Mity
(2)
Niepełnosprawni
(2)
Osoby w wieku starszym
(2)
Osoby z niepełnosprawnością
(2)
PRL
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Przemoc
(2)
Psychologia społeczna
(2)
Rodzina
(2)
Seksualność
(2)
Socjalizacja
(2)
Społeczeństwo
(2)
Starość
(2)
Studenci
(2)
Tożsamość płciowa
(2)
Wsparcie społeczne
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Życie seksualne
(2)
Aborcja
(1)
Aktywizacja zawodowa
(1)
Alienacja
(1)
Aspiracje
(1)
Autyzm
(1)
Bezradność
(1)
Bezradność intelektualna
(1)
Bibliotekarstwo
(1)
Bibliotekarz
(1)
Blabey, Aaron
(1)
Boże Narodzenie
(1)
Cicha noc (film)
(1)
Czasopismo bibliotekarskie
(1)
Człowiek
(1)
Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się
(1)
Dyskryminacja
(1)
Dyskryminacja etniczna
(1)
Dyskryminacja w zatrudnieniu
(1)
Dyskryminacja ze względu na wiek
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dzieci
(1)
Dziecko
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Dziecko niepełnosprawne
(1)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(1)
Dziecko zdolne
(1)
Edukacja
(1)
Edukacja antydyskryminacyjna
(1)
Edukacja europejska
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Edukacja włączająca
(1)
Efektywność nauczania
(1)
Eksperymenty
(1)
Emigracja
(1)
Emigracja polityczna
(1)
Ergüven, Gamze Deniz
(1)
Etnolingwistyka
(1)
Eurosieroctwo
(1)
Film animowany
(1)
Film polski
(1)
Gender mainstreaming
(1)
Grupy rówieśnicze
(1)
Historia
(1)
Humor
(1)
Integracja
(1)
Integracja społeczna
(1)
Internet
(1)
Islam
(1)
Język
(1)
Język polski
(1)
Kheiron
(1)
Subject: work
Bad Guys
(1)
Emigranci
(1)
Mała Moskwa (film)
(1)
Meyers Reisebücher
(1)
Mustang (film)
(1)
Nietykalni (film)
(1)
Nous trois ou rien (film ; 2015)
(1)
Wesele
(1)
Subject: time
2001-
(34)
1901-2000
(8)
1945-1989
(3)
1989-2000
(3)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1989-
(1)
Subject: place
Polska
(12)
Francja
(1)
Iran
(1)
Kalabria (Włochy ; region)
(1)
Kraje bałkańskie
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Lublin (woj. lubelskie ; okolice)
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie)
(1)
Węgry
(1)
Genre/Form
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(22)
Artykuł z pracy zbiorowej
(22)
Artykuł problemowy
(16)
Scenariusz zajęć
(6)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(5)
Artykuł z czasopisma naukowego
(4)
Artykuł przeglądowy
(3)
Artykuł z czasopisma fachowego
(3)
Opracowanie
(3)
Raport z badań
(3)
Artykuł fachowy
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Scenariusze zajęć
(2)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(2)
Artykuł publicystyczny
(1)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(1)
Esej
(1)
Felieton
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Podręcznik
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Ćwiczenia i zadania dla szkół średnich
(1)
Domain
Socjologia i społeczeństwo
(31)
Edukacja i pedagogika
(28)
Psychologia
(9)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Językoznawstwo
(2)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Nauka i badania
(2)
Historia
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Religia i duchowość
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
123 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 14.03.2023
Przemoc ze względu na płeć (gender-based violence, GBV) jest rozumiana jako przemoc motywowana stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią, a zatem wynikająca z normatywnych oczekiwań związanych z kobiecością i męskością dominujących w danym społeczeństwie i kulturze oraz z nierównych relacji władzy między płciami. Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć, w tym o charakterze seksualnym staje się problemem już na początku okresu dojrzewania i ma poważne konsekwencje na poziomie indywidulanym, relacyjnym oraz atmosfery i kultury całej szkoły. Celem zaprezentowanych badań było określenie form, skali i specyfiki tego „ukrytego” zjawiska oraz próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób kulturowe definicje kobiecości i męskości, różne oczekiwania, podwójne standardy oceniania wpływają na szkolne życie i relacje nastolatków. Zgodnie z deklaracjami uczniów i uczennic przemocy ze względu na płeć często doświadcza w szkole ponad połowa z nich. Najczęściej jest to przemoc werbalna, obraźliwe komentarze i gesty, naruszanie przestrzeni intymnej, fizyczny atak oraz propagowanie materiałów wizualnych o seksualnym charakterze. Mimo publicznego charakteru krzywdzących sytuacji, uczniowie i uczennice maja trudnosć z uzyskaniem adekwatnej pomocy ze strony rówieśników i dorosłych. Przemoc ze względu na płeć jest często ignorowana lub akceptowana jako norma zachowań w relacjach chłopców i dziewcząt. Problem ten nie był dotąd w Polsce przedmiotem szerszych badań. Zaprezentowane tu dane, narracje młodzieży oraz merytoryczny głos w dyskusji na temat dysfunkcji i stabuizownych problemów w szkołach, dotyczących seksizmu, homofobii, innych form dyskryminacji oraz równości i różnorodności społecznej z pewnością zainteresują wszystkie osoby pracujące z młodymi ludźmi. Być może staną się inspiracją do zrewidowania własnych przekonań, krytycznej refleksji oraz zmian w praktyce edukacyjnej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 12.03.2023
Mózg jest najbardziej złożonym narządem w znanym nam Wszechświecie, a opisanie mechanizmów neuronowych stanowiących podłoże struktur i kontaktów społecznych stało się jednym z największych wyzwań neuronauki XXI wieku. Przedsięwzięcie to jest ekscytujące i zniechęcające zarazem, ponieważ wymaga zintegrowania teorii, metodologii i danych z różnych poziomów organizacji, uwzględnianych w licznych dyscyplinach i dotyczących różnych gatunków społecznych. Żeby sprostać takiemu wyzwaniu, obszar neuronauki społecznej rozrósł się spektakularnie, przekształcając się w dziedzinę interdyscyplinarną. Z tekstu Celem tej książki jest przybliżenie Czytelnikom neuronalnych podstaw aktywności społecznej człowieka i innych zwierząt. Podręcznik zapewnia podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia psychologicznych, neuronalnych, hormonalnych, komórkowych i genomicznych mechanizmów leżących u podstaw tak różnorodnych procesów społecznych, jak samotność, empatia, teoria umysłu, zaufanie i współpraca. Tym, co wyróżnia tę książkę, jest integracja badań prowadzonych z udziałem ludzi i zwierząt, opisy przypadków klinicznych, wielopoziomowe analizy zagadnień od płaszczyzny genów po społeczeństwo oraz różnorodne metodologie. Stephanie i John T. Cacioppo zawarli tu: • podstawowe informacje na temat rozwoju neuronauki społecznej oraz jej związków z innymi dyscyplinami nauki, • opis kształtowania się „mózgu społecznego” oraz metod poznawania go i wnioskowania o jego ewolucji i funkcjonowaniu, • wiedzę na temat znaczenia relacji społecznych dla prawidłowego funkcjonowania człowieka oraz konsekwencji obiektywnej i postrzeganej izolacji społecznej, a także opis ewolucyjnej teorii samotności, • opis tzw. sił łączących, czyli zjawisk umożliwiających społeczną wymianę, jak zarażanie emocjonalne, mentalizacja, empatia, identyfikacja czy społeczne uczenie się, • doniesienia z badań na temat percepcji społecznej i znaczenia różnego rodzaju informacji w odczytywaniu i interpretowaniu sygnałów z twarzy i oczu, • wiedzę na temat zjawisk zachodzących w grupach społecznych, m.in. wzajemności, współpracy, powstawania stereotypów i uprzedzeń, dyskryminacji oraz altruizmu, • informacje o neuronalnych podstawach wpływu społecznego, • opis zdrowych więzi społecznych z punktu widzenia neuronauki: autorzy opisali proces tworzenia wspólnych reprezentacji poznawczych z osobami znaczącymi, rodzaje miłości oraz jej wpływ na poznanie społeczne i ucieleśnione, a także aktywność neuronalną zachodzącą u osób, które doświadczyły odrzucenia.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 12.03.2023
Czym była Polska Rzeczpospolita Ludowa i co nam po niej pozostało w III Rzeczpospolitej? Jaki był rzeczywisty klimat społeczny panujący w kraju w okresie stalinowskim? Kim byli, gdzie pracowali, w jakich warunkach mieszkali, co jedli i jak się ubierali mieszkańcy Warszawy w okresie odbudowy ze zniszczeń wojennych? Które peerelowskie mity i stereotypy przetrwały zmiany ustrojowe w Polsce? Czy homo sovieticus jest w każdym z nas? Książka opowiada zarówno o życiu codziennym Polaków w okresie PRL, jak i o ówczesnych wydarzeniach politycznych, kulturalnych, obyczajowych, a także o fenomenach społecznych. Autor nie stroni od refleksji wokół różnic i podobieństw tamtego czterdziestopięciolecia i III Rzeczpospolitej – głównie w sferze mentalności, polskich kompleksów, lęków i fobii. Do dziedzictwa minionego okresu zalicza między innymi roszczeniową postawę wobec państwa, silny syndrom autorytarny, niezachwianą wiarę w moc nakazów i zakazów, niezrozumienie procedur i zasad typowych dla państwa demokratycznego. Jako inne elementy odziedziczonego bagażu wskazuje zjawisko nadmiernej ostrożności w mówieniu o niektórych sprawach, strach przed braniem odpowiedzialności za podejmowane decyzje czy wreszcie brak szacunku dla prawdy jako wartości w życiu publicznym. Refleksje te prowadzą autora do zadania sobie pytania: „Dziedzictwo mentalne PRL jest tak wielkie, że podjąłem kiedyś nawet rozważania na temat tego, czy w ciągu tych czterdziestu pięciu lat powstał lub przynajmniej zaczął powstawać naród peerelowski?”. W początku lat dziewięćdziesiątych Zbigniew Brzeziński stwierdził, że wychodzenie Polski z systemu komunistycznego potrwa mniej więcej tak długo, jak długo system ten istniał, to znaczy około czterdziestu pięciu lat. Wyznać muszę, że pomyślałem wtedy, iż autor tych słów nie bardzo wie, co mówi, a my na pewno z peerelowskim dziedzictwem poradzimy sobie w ciągu 10, no, najwyżej 15 lat. Z dzisiejszej perspektywy nie ulega już najmniejszej wątpliwości, że prof. Brzeziński miał rację. On okazał się być chłodnym realistą, a ja – w najlepszym razie – naiwnym idealistą. Nie można bowiem w tak krótkim czasie zerwać z dziedzictwem komunizmu, który miał ambicję być jednocześnie i światopoglądem, i ideologią, i doktryną polityczną, i prądem filozoficznym, i systemem ekonomicznym, i Bóg raczy wiedzieć czym jeszcze. Nie powinno to zresztą nikogo dziwić, skoro nawet Mojżesz przez czterdzieści lat prowadził Żydów przez pustynię nim dotarli do Ziemi Obiecanej. Okres PRL to nie była wprawdzie egipska niewola, ale jednak doświadczenie Polaków na tyle dotkliwe, że nie sposób przejść nad nim do porządku i bez problemów zerwać z jego dziedzictwem.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 07.03.2023
[…] bycie singlem to balansowanie między poczuciem wolności i niezależności od innej osoby oraz przewidywaniem większej szansy na karierę zawodową a ciągłą nadzieją i oczekiwaniem na odnalezienie właściwego partnera, „drugiej połówki pomarańczy”, która nada blasku codziennemu życiu i w przyszłości ochrony przed samotnością, zwiększy poczucie bezpieczeństwa w trudnych okresach życia. To balansowanie jest w wielu przypadkach etapem przejściowym, ale wyraźnie narastającym. Ze Wstępu prof. dr hab. Zofii Kawczyńskiej-Butrym
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 05.03.2023
Informacja to nie komunikacja. To komunikacja, a nie informacja stanowi dziś prawdziwe wyzwanie. Informacje już nie wystarczają, aby zaistniała komunikacja Rewolucja XXI wieku nie jest rewolucją informacji, ale komunikacji. Zmiana nie dotyczy przekazu, ale relacji. Nie chodzi w niej też o tworzenie i rozpowszechnianie informacji przy użyciu różnych zaawansowanych technologii, ale o warunki akceptacji lub odrzucenia przekazu przez miliony różnych odbiorców, którzy rzadko są on line w tym samym czasie, co nadawcy. Odbiorcy, do których kierowane są informacje, bardzo komplikują komunikację. Informacja często chybia celu. Marzyła się nam globalna wioska, a znaleźliśmy się w wieży Babel. Informacja to nie komunikacja. Dla większości z nas stwierdzenie to oznacza, że w informacji, w przeciwieństwie do komunikacji, chodzi o prawdę i przekazywanie faktów. Mówimy „tak” dla informacji, ale z rezerwą odnosimy się do komunikacji, ponieważ podejrzewamy, że może służyć zwodzeniu i manipulacji. To powszechny stereotyp. Chciałbym pokazać, że jest dokładnie na odwrót. Komunikacja jest procesem znacznie bardziej złożonym niż przekazywanie informacji. Moim zamiarem jest obalenie dominującego stereotypu i pokazanie, że to właśnie komunikacja, a nie informacja stanowi dziś prawdziwe wyzwanie. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że informacje już nie wystarczają, aby zaistniała komunikacja (wszechobecność informacji czyni komunikację trudniejszą), ale także dlatego, że rewolucja w sferze informacji prowadzi często do zakwestionowania znaczenia komunikacji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 05.03.2023
W numerze znajdują się artykuły poświęcone filozofii pedagogiki, opisujące dylematy edukacyjne doby rozwiniętej technologii, skomplikowane relacje „Ja – Inni”, problemy relacji międzyludzkich w szkole, na uczelni. Autorzy poruszają też kwestię stereotypu płci obowiązującego w nauczaniu matematyki oraz roli młodzieżowego slangu w budowaniu szkolnej wspólnoty.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 18.02.2023
Autorka w nowatorski sposób opisuje kompetencje komunikacyjne dzieci z autyzmem i analizuje zachowania uznane za typowe dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Ukazuje wpływ zaburzeń w obrębie kompetencji komunikacyjnej na realizację funkcji komunikacyjnej wypowiedzi. The books contains descriptions and analyses of communicative behaviours of autistic children; it also shows the influence of deficiency in communicative competence on the communicative function of the utterance.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 18.02.2023
Monografia gromadzi studia poświęcone wyobrażeniom zbiorowym, mitom politycznym, wreszcie - pamięci zbiorowej. To problematyka, która budzi coraz większe zainteresowanie nie tylko historyków, którzy zwykle bywają bliżsi idiografii, lecz także politologów, socjologów, specjalistów od stosunków międzynarodowych i kulturoznawców. Jesteśmy zaskakiwani zarówno tym, co się dzieje w Europie i na innych obszarach globu ziemskiego, czyli rozpadem z pozoru stabilnego ładu, jak i szybkością oraz nieprzewidywalnością zmian, których nie są w stanie przewidzieć prospektywnie nastawieni ludzie nauki. Mamy do czynienia z obojętnością społeczeństw nawet wtedy, gdy zagrożenie staje się bezpośrednie. Poniekąd stajemy się zbiorowościami, jakich nie wymyśliłby George Orwell. Niewielkie grupy sterników zbiorowej świadomości ludzi „popychają” te społeczności w kierunkach, które sami znają. Wszystko to dzieje się za sprawą usilnego dążenia do kreowania wyobrażeń zbiorowych przez nowoczesne media. Refleksja nad problematyką wyobrażeń zbiorowych i tożsamości w jej dwóch wymiarach staje się zatem żywotnie potrzebna. W serii ukazały się m.in.: Migracje. Ujęcie interdyscyplinarne, pod red. Tomasza Domańskiego Pieniądze w służbie dyplomacji. Państwowe fundusze majątkowe jako narzędzie polityki zagranicznej, pod red. Tomasza Kamińskiego Stany Zjednoczone - Chiny. W stronę dwubiegunowości?, pod red. Joanny Ciesielskiej-Klikowskiej i Magdaleny Marczuk-Karbownik Political Players? Sovereign Wealth Funds’ lnvestments in Central and Eastern Europe, pod red. Tomasza Kamińskiego Francja i Niemcy w procesie integracji europejskiej w latach 1992-2007, Joanna Ciesielska-Klikowska Międzynarodowe oblicze terroryzmu. Ujęcie interdyscyplinarne, pod red. Tomasza Domańskiego Europa swoich, Europa obcych. Stereotypy, zderzenia kultur i dyskursy tożsamościowe, pod red. Magdaleny Żakowskiej, Agaty Dąbrowskiej, Jakuba Parnesa Międzynarodowa pozycja Kanady (2006–2018), Marcin Gabryś, Magdalena Marczuk-Karbownik, Tomasz Soroka
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 17.02.2023
Temat: Status polszczyzny w świecie ; Glottodydaktyka polonistyczna ; Nazwy własne ; Przewartościowania stylowe ; Językoznawstwo ; Nowsze słownictwo ; Onomastyka ; Tacierzyństwo ; Stylistyka ; Czasowniki poliprefiksalne ; Języki słowiańskie ; Język mówiony ; Feminatywa ; Relacja ; Czasownik ; Egzaminy biegłości ; Nagłówek ; Język polski ; Struktura predykatowo-argumentowa ; Interiekcje wow ; Yes ; Słowotwórstwo ; Komunikowanie polityczne ; Nazwiska żeńskie ; Dialektologia ; Uzus ; Semantyka ; Frekwencja ; Neologizmy ; Język słoweński ; Norma językowa ; Profesor Witold Śmiech ; Okolicznik ; Czechy ; Interpunkcja okoliczników ; Telewizyjna transmisja sportowa ; Zmiany leksykalne ; Wpływy obcojęzyczne ; Odmiany polszczyzny ; Verba mentalis ; Toponomastyka ; Czasowniki ; Żeńskie nazwy zawodów ; Zapożyczenia ; Sufiks -owa ; Żeńskie nazwiska słowackie ; Czeskie ; Słoweńskie i polskie ; Zmiany w leksyce ; Demokratyzacja i wulgaryzacja języka ; Prasa ; Języki zachodniosłowiańskie ; Fitonimia ; Maksymy konwersacyjne ; Reguły grzecznościowe ; Składnia ; Kategoria przypadka ; Dopełniacz ; Biernik ; Stereotyp ojca ; Redefinicja stereotypu ; Blogi ojcowskie ; Zapożyczone interiekcje ; Wykrzykniki ; Angloamerykańskie zapożyczenia ; Interpunkcja polska ; Nazwy marketingowe ; Trend slow food fast ; Mikrotoponimia ; Miloš Zeman ; Wariancja ; Rekcja dopełniaczowa czasownika polskiego ; Zdanie ; Typologia wypowiedzeń ; Egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego ; Wypowiedzenie ; Egzaminy doniosłe ; Innowacja pedagogiczna
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 17.02.2023
Jolanta Fiszbak przedstawia urozmaicony, nacechowany bogactwem realiów obraz Łodzi. Czytelnik dowiaduje się o dziejach miasta, ludziach, instytucjach, zakładach pracy, karierach i bankructwach, o życiu codziennym mieszkańców, o przybyszach, nacjach zamieszkujących miasto, o obyczajach, trudach życia, rozrywkach. Wiele postaci historycznych i fikcyjnych, scenki rodzajowe, opisy sytuacji, zdarzeń, ich interpretacje, fakty historyczne, polityczne, życie codzienne, relacje międzyludzkie, anegdoty – to wszystko składa się na (…) zawartość faktograficzną. Katalog mitów, powiązany częściowo z repartycją diachroniczną, stanowi podstawę kompozycji pracy. Tworzy jednocześnie listę motywów dla omawianych utworów. (…) Interesujące są komentarze do zjawisk nazwanych ruchem robotniczym w Łodzi, walk frakcyjnych i związanych z nimi ofiar ludzkich, spostrzeżenia dotyczące natury człowieka, jego psychiki, gonitwy za pieniądzem, jego dążenia do szczęścia w warunkach trudnych, a nawet w skrajnej nędzy. (…) Owa zmitologizowana perspektywa Łodzi otwiera różne możliwości. Z jednej strony sytuuje ona miasto w atmosferze swoistej baśniowości, a przynajmniej niezwykłości; z drugiej – trafnie nazywa obiegowe przekonania z tym związane. Pani Fiszbak de facto podejmuje dialog z utartymi wyobrażeniami o Łodzi i jej dziejach, ze stereotypami, szukając ich potwierdzenia lub zaprzeczenia w literaturze regionalnej. (…) szuka prawdy o Łodzi i prawdy tej broni. Tak postępuje w przypadku mitu o Łodzi jako „pustyni kulturowej”, cytując fakty, które temu przeczą. (…) Bywa też na odwrót. Inaczej, na przykład, traktuje mit o bezkolizyjnym („pod wspólnym dachem”) współistnieniu trzech, a nawet czterech narodowości w Łodzi. Ów mit, odpowiadający dzisiejszemu duchowi politycznej poprawności, Autorka koryguje, odsłaniając kulisy tej „zgodnej” koegzystencji. Z recenzji prof. dr. hab. Władysława Sawryckiego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 24.01.2023
Matka-Polka, zdaniem matek małych dzieci, to opiekuńcza, troskliwa, wytrwała, dbająca o porządek w domu, pracowita, zaradna, zorganizowana, „multifunkcjonalna” kobieta, która bardzo dba o swoje dzieci, spełnia się w roli matki i jest wierna swojemu mężowi. Przekonania na temat stereotypu Matki-Polki zestawione zostały z wartościowaniem przez uczestniczki badań dobra dziecka, dobra matki i równoczesnego dobra matki i dziecka w sytuacjach związanych z macierzyństwem.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
Date of change: 23.12.2022
Bibliografia na stronach 365-387.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 47306 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 08.12.2022
Bibliografia, netografia na stronach 319-[341].
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 47238 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again