Form of Work
Artykuły
(398)
Książki
(177)
Publikacje dydaktyczne
(40)
Publikacje fachowe
(35)
Dramat (rodzaj)
(23)
E-booki
(17)
IBUK Libra
(17)
Publikacje naukowe
(12)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Proza
(2)
Poezja
(1)
Status
available
(174)
unavailable
(2)
Branch
Wypożyczalnia
(176)
Author
Jachimczak Barbara Wanda
(19)
Pelka Witold
(16)
zbiorowa Praca
(9)
Sobczyńska Ewa
(8)
Stadtmüller Ewa
(6)
Stawowska Agnieszka
(6)
Hausbrandt Andrzej (1923-2004)
(5)
Pińczuk Bogumiła
(5)
Raszewski Zbigniew (1925-1992)
(5)
Śnieżkowska-Bielak Elżbieta
(5)
Braun Kazimierz (1936- )
(4)
Marczak-Oborski Stanisław (1921-1987)
(4)
Pietrasińska-Galwas Anna
(4)
Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury
(3)
Degler Janusz (1938- )
(3)
Ozaist-Zgodzińska Zofia
(3)
Pankowska Krystyna
(3)
Schiller Leon (1887-1954)
(3)
Udalska Eleonora (1930- )
(3)
Ulatowski Piotr
(3)
Wacławski Adam
(3)
Ziętek Joanna
(3)
Adamski Jerzy (1922-2001)
(2)
Banaszek Justyna
(2)
Bojarska Natalia
(2)
Brzozowska Dorota
(2)
Centrum Sztuki Dziecka (Poznań )
(2)
Cierniak Jadwiga (?-2008 )
(2)
Czernicka Justyna
(2)
Dyniakowska Agnieszka
(2)
Dziedzic Anna
(2)
Dębnicki Antoni
(2)
Fik Marta (1937-1995)
(2)
Filler Witold (1931-2009)
(2)
Grodzicki August (1912-2003)
(2)
Guderian-Czaplińska Ewa
(2)
Iłowski Stanisław (1901-1978)
(2)
Jakubowska Małgorzata
(2)
Jurkowski Henryk (1927-2016)
(2)
Jędrak Aneta
(2)
Karasińska Marta
(2)
Kopycińska Agnieszka
(2)
Kot Wiesław (1955- )
(2)
Krawiecka Kinga
(2)
Kwiatkowska-Tybulewicz Barbara
(2)
Lapeusz Grażyna
(2)
Lasocka-Pszoniak Barbara (1933-2007)
(2)
Leszczyński Grzegorz (1956- )
(2)
Maciejewska Alicja
(2)
Majzner Rafał (1976- )
(2)
Maliszewski Dariusz
(2)
Maraszek Joanna
(2)
Należyty Jan Jakub
(2)
Nastulanka Krystyna
(2)
Nerwińska Elżbieta przekł
(2)
Nicoll Allardyce
(2)
Pankowska Krystyna przekł
(2)
Państwowe Wydawnictwo "Iskry"
(2)
Poturalski Grzegorz
(2)
Szletyński Henryk (1903-1996)
(2)
Szydłowski Roman (1918-1983)
(2)
Szymanowski Piotr
(2)
Way Brian
(2)
Witkiewicz Stanisław Ignacy (1885-1939)
(2)
Witwicka Daria
(2)
Wroński Józef
(2)
Wójcik-Dudek Małgorzata
(2)
Zaorska Magdalena
(2)
Zdrodowska Katarzyna
(2)
Zielonka Jolanta
(2)
Aderek Katarzyna
(1)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(1)
Araszczuk Zofia
(1)
Artaud Antonin
(1)
Axer Erwin (1917-2012)
(1)
Axer Jerzy
(1)
Babicka Lucyna
(1)
Bacewicz Sylwia
(1)
Badura Mieczysław
(1)
Bajer Maria
(1)
Bajon Ewa
(1)
Banaszak Violetta
(1)
Baranowska Ewa
(1)
Barańska Krystyna
(1)
Bartosiak Mariusz
(1)
Bednarczyk Helena
(1)
Behar Henri
(1)
Bembenista Ewa
(1)
Bering Piotr (1964- )
(1)
Bernhardt Sarah
(1)
Beyer Monika
(1)
Biela Magdalena
(1)
Bleja-Sosna Barbara
(1)
Bodył Urszula
(1)
Brach-Czaina Jolanta
(1)
Bralczyk Jerzy (1947- )
(1)
Brecht Bertolt (1898-1956)
(1)
Brook Peter
(1)
Brumer Wiktor (1894-1942)
(1)
Budzik Jagoda
(1)
Year
2020 - 2022
(35)
2010 - 2019
(386)
2000 - 2009
(26)
1990 - 1999
(17)
1980 - 1989
(55)
1970 - 1979
(61)
1960 - 1969
(3)
1950 - 1959
(9)
Time Period of Creation
2001-
(82)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Country
Poland
(592)
Language
Polish
(591)
English
(1)
Audience Group
Szkoły podstawowe
(21)
Przedszkola
(10)
Nauczyciele przedszkoli
(9)
9-13 lat
(6)
Dzieci
(6)
14-17 lat
(4)
Bibliotekarze
(4)
Młodzież
(4)
Szkoły średnie
(4)
6-8 lat
(2)
Klasa 1.
(2)
Klasa 5.
(2)
Klasa 6.
(2)
Nauczyciele
(2)
0-5 lat
(1)
Animatorzy kultury
(1)
Gimnazja
(1)
Klasa 2.
(1)
Klasa 3.
(1)
Klasa 4.
(1)
Klasa 7.
(1)
Klasa 8.
(1)
Kulturoznawcy
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(29)
Subject
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(270)
Teatr
(117)
Teatr polski
(62)
Utwory sceniczne dla dzieci
(62)
Wychowanie przedszkolne
(35)
Teatr szkolny
(33)
Scenariusze imprez szkolnych
(24)
Język polski
(19)
Boże Narodzenie
(18)
Edukacja teatralna
(18)
Scenariusze imprez okolicznościowych
(18)
Aktorzy polscy
(15)
Drama (pedagog.)
(14)
Teatr lalek
(14)
Teatr dziecięcy
(13)
Dramat
(12)
Nauczanie początkowe
(12)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy polski
(12)
Biografie
(10)
Dzień Matki
(10)
Pamiętniki polskie
(9)
Tuwim, Julian (1894-1953)
(8)
Dramat polski
(7)
Dzień Babci
(7)
Dzień Dziadka
(7)
Teatr na świecie
(7)
Drama
(6)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(6)
Teatr w przedszkolu
(6)
Warszawa
(6)
Wychowanie estetyczne
(6)
Dzień Nauczyciela
(5)
Historia
(5)
Kabaret szkolny
(5)
Odzyskanie niepodległości przez Polskę (1918)
(5)
Scenariusze zajęć dla gimnazjów
(5)
Biblioteki szkolne
(4)
Bogusławski, Wojciech (1757-1829)
(4)
Dziecko
(4)
Edukacja zdrowotna
(4)
Film polski
(4)
Literatura
(4)
Młodzież szkolna
(4)
Powstanie 1944 r. warszawskie
(4)
Promocja czytelnictwa
(4)
Rocznice
(4)
Szopka
(4)
Sztuka
(4)
Teatr dla dzieci
(4)
Tematy i motywy
(4)
Wyspiański, Stanisław
(4)
Zwierzęta
(4)
Aktorstwo
(3)
Arteterapia
(3)
Artyści kabaretowi polscy
(3)
Biografie indywidualne
(3)
Edukacja ekologiczna
(3)
Encyklopedie
(3)
Gry i zabawy
(3)
Inscenizacja
(3)
Inscenizacje
(3)
Internet
(3)
Jan Paweł
(3)
Katastrofa smoleńska (2010)
(3)
Koło teatralne
(3)
Literatura polska
(3)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(3)
Miłość
(3)
Nauczanie zintegrowane
(3)
Pacynki
(3)
Papieże
(3)
Podręczniki
(3)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(3)
Przysposobienie biblioteczne
(3)
Publicystyka polska
(3)
Reżyserzy polscy
(3)
Scenariusz imprezy
(3)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(3)
Teatr amatorski
(3)
Teatroterapia
(3)
Warsztaty czytelnicze
(3)
Wychowanie w szkole
(3)
Bajka i baśń
(2)
Dramaturdzy polscy
(2)
Dziecko niepełnosprawne
(2)
Dzień Teatru (27 marca)
(2)
Felieton polski
(2)
Film
(2)
Grecja
(2)
Kamishibai
(2)
Korczak, Janusz
(2)
Korczak, Janusz (1878?-1942)
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Krytyka literacka
(2)
Kultura masowa
(2)
Mickiewicz, Adam
(2)
Muzyka
(2)
Młodzież
(2)
Narodowe Święto Niepodległości
(2)
Odżywianie
(2)
Subject: work
Wesele
(4)
Dwa teatry
(2)
Balladyna
(1)
Dziady
(1)
Dziady część II
(1)
Hamlet
(1)
Klątwa
(1)
Kosmita
(1)
Petit Prince
(1)
Treny
(1)
Subject: time
2001-
(47)
1901-2000
(16)
1801-1900
(5)
1989-2000
(5)
1945-1989
(4)
1501-1600
(2)
1601-1700
(2)
1918-1939
(2)
1939-1945
(2)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1701-1800
(1)
2001-0
(1)
Subject: place
Polska
(4)
Niemcy
(2)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Czechowice-Dziedzice (woj. śląskie)
(1)
Czechowice-Dziedzice (woj. śląskie, pow. bielski, gm. Czechowice-Dziedzice)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Pabianice (woj. łódzkie)
(1)
Prudnik (woj. opolskie)
(1)
Służew (Warszawa ; część miasta)
(1)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(1)
Warszawa
(1)
Łomża (woj. podlaskie)
(1)
Żywiec (woj. śląskie)
(1)
Genre/Form
Artykuł z czasopisma fachowego
(152)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(134)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(35)
Scenariusz teatralny
(32)
Scenariusz zajęć
(22)
Artykuł z pracy zbiorowej
(14)
Artykuł problemowy
(13)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(10)
Scenariusz imprezy szkolnej
(7)
Utwory sceniczne dla dzieci
(5)
Artykuł fachowy
(3)
Gry i zabawy
(3)
Literatura
(2)
Opracowanie
(2)
Scenariusze imprez szkolnych
(2)
Antologia
(1)
Artykuł z czasopisma naukowego
(1)
Biografia
(1)
Case study (studium przypadku)
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Dramat angielski
(1)
Dramat meksykański
(1)
Dramat niemiecki
(1)
Dramat polski
(1)
Encyklopedia
(1)
Film niemiecki
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Proza
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacje
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Recenzja teatralna
(1)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(1)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(1)
Teatr
(1)
Teatr dla dzieci
(1)
Teatr dla dzieci i młodzieży
(1)
Wiersze
(1)
Wywiad rzeka
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(64)
Kultura i sztuka
(22)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(9)
Literaturoznawstwo
(8)
Historia
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
592 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Książka dotyczy łódzkich festiwali teatralnych i obejmuje wydarzenia organizowane w teatrach dramatycznych, offowych, lalkowych, dziecięcych i młodzieżowych oraz w teatrze operowym, a także w innych instytucjach kultury. Przeglądy te odbywały się w Łodzi od lat 60. XX wieku po rok 2016. Festiwalom, powstałym z inicjatywy regionalnych środowisk artystycznych i wpisującym się w dzieje łódzkiej i polskiej kultury, przyglądają się studenci/studentki – dziś absolwenci/absolwentki – specjalności teatrologicznej na kierunku kulturoznawstwo, prowadzonym w Instytucie Kultury Współczesnej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. * Monografia wypełnia lukę w badaniach nad życiem teatralnym jednego z głównych ośrodków miejskich w Polsce. Jej wagę wzmacnia pionierski charakter i brak jakichkolwiek konkurencyjnych wobec niej publikacji. Z recenzji dr. hab. Juliusza Tyszki, prof. UAM
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Książka Gatunki dramatyczne. Rekonfiguracje to zbiór esejów na temat przeobrażeń gatunkowych i estetycznych w najnowszej dramaturgii scenicznej, radiowej i telewizyjnej, rozpatrywanych w kontekście zmiany modelu współczesnego teatru. Autorki i autorzy proponują zróżnicowane refleksje: zarówno nad tradycyjnymi gatunkami, takimi jak komedia, jak i odmianami gatunkowymi stosunkowo świeżej daty. Prezentują ujęcia oferujące odmienne od tradycyjnych kryteria klasyfikacji i narzędzia opisu – rozpoznanie politycznego wymiaru genologii, pamięć i afekt jako kategorie gatunkowe, analizę formy z perspektywy intertekstualnych odniesień i rekombinacji, transformacje gatunkowe jako efekt powiązań dramatu z muzyką. Wiele miejsca zajmuje genologia multimedialna w rozmaitych odsłonach, a więc słuchowisko radiowe zrewolucjonizowane przez nowoczesną technologię emisji dźwięku, dramat telewizyjny czy nawigacja internetowa, modernizująca konstrukcję tekstu dramatycznego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Książka stanowi nowe opracowanie o charakterze monograficznym spuścizny artystycznej, pedagogicznej i organizacyjnej Adama Didura (24.12.1873 – 7.01.1946) – śpiewaka operowego zasłużonego dla polskiej kultury muzycznej końca XIX i pierwszej połowy XX wieku, występującego z sukcesem na wszystkich liczących się scenach operowych Polski i świata, w tym Metropolitan Opera i Teatro alla Scala. Publikacja prezentuje aktualny stan badań na temat Didura i jego uczniów, na bazie opracowań, krytyki teatralnej oraz dokumentów archiwalnych udostępnionych, często po raz pierwszy, przez archiwa i instytucje polskie i zagraniczne. Obszerne miejsce w tomie zajęły teksty przynoszące najnowsze wyniki badań na temat tworzenia przez Didura i artystów ekspatriowanych ze Lwowa teatru operowego na Górnym Śląsku po drugiej wojnie światowej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Temat: Wiersz ; Historia ; Tłumaczenie ; Duch ; Kinematografia ; Świadectwa ; Lingwistyka ; Polska ; Zygmunt Krasiński ; Listy ; Obraz ; Zmysły ; Literatura polska ; Flambeau (le) ; „Odrodzenie” ; Młoda Polska ; Saturn ; Wielka Emigracja ; Polish culture after 1945 ; Poezja ; Kultura polska po 1945 ; Karol Kuryluk ; Literatura francuska w polskiej prasie ; Backvis Claude ; Literatura ; Grégoire Henri ; Iwaszkiewicz Jarosław ; Bóg ; Klupta Zenitta ; Lednicki Wacław ; Pen Club ; Transfer kulturowy ; Vivier Robert ; Karol Edmund Chojecki ; Romantyzm ; Comédie-Française ; Dramaturgia francuska ; Tadeusz Żeleński (Boy) ; Klechdy polskie ; Baśń o Rycerzu Pańskim ; Antropologia wyobraźni twórczej ; Stosunki kulturalne polsko-francuskie ; Związki osobiste ; Francuzi ; Czarne słońce ; Romantyzm polski ; Romantyzm francuski ; Théophile Gautier ; Gérard de Nerval ; Maurice Maeterlinck ; Literatura belgijska ; Sanok ; Epigon ; Konwencja ; Journal des poètes (le) ; Skrzypek Opętany ; Bolesław Leśmian ; Jerzy Borejsza ; Piękno ; Ciało ; Obrazy ; Komizm ; Marian Pankowski ; Rzeczywistość ; Historyzm ; Skamander ; Eros ; Kobieta ; Teatr XX wieku ; Recepcja ; Odéon ; Paryż ; Krytyka teatralna ; Melancholia ; Proza historyczna ; Matka ; Dwudziestolecie międzywojenne ; XX wiek ; Gilbert Durand ; Adam Mickiewicz ; Francja ; Przekłady ; Juliusz Słowacki ; Napoleon Bonaparte ; Farsa ; Dedykacje ; Polacy ; George Sand ; Bruksela ; XIX wiek ; Język francuski ; Belgia
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa. Od blisko dwudziestu lat redakcja „Prac Polonistycznych” (najpierw pod kierunkiem Krystyny Poklewskiej, a od ponad dekady — Wiesława Pusza) nadaje tomom charakter monograficzny. Ukazały się roczniki poświęcone dorobkowi autorskiemu: Z. Herberta, J. Słowackiego, J. Tuwima, wydano tomy tematyczne: Przypomnienia i promocje; U zbiegów stuleci; Zaskoczenia; „Jakaż to nuża wisi nade mną”, czyli w okowach ciała i duszy; Romantycy — fantastyka — podróż; Tobie — teraz. W kręgu literackich ofiarowań; Z powodu okoliczności, pod wpływem chwili; Pory dnia, pory roku; Potomność i potomkowie. Zapisać się w pamięci, zapisać się w nazwisku; Jak literat z literatem. Słowem i czynem, na tak i na nie; Z warsztatów badaczy literatury oświecenia. Aktualia. W ostatnich latach pismo wzbogaciło się o nowe działy; do „Rozpraw i artykułów” doszły „Edycje”, „Na marginesach lektur” i „Przekłady”.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Zagadnienia Rodzajów Literackich To wielojęzyczne czasopismo zostało powołane przez założycieli przede wszystkim dla prezentacji problematyki genologicznej w ujęciach badaczy z Polski i z całego świata. Redakcja podjęła też publikację, w każdym zeszycie, materiałów do przyszłego słownika rodzajów literackich. Oprócz tego ukazywały się tu również artykuły komparatystyczne i teoretycznoliterackie. Obecnie redaktorzy zachowując dotychczasowy profil pisma, otwierają szerzej łamy dla wszelkiego typu studiów literaturoznawczych bez względu na tematykę i założenia metodologiczne. Pojawiać się będą w "Zagadnieniach Rodzajów Literackich" także teksty o tematach kulturoznawczych, które będą penetrować bliższe i dalsze konteksty literatury. "ZRL" to jedyne w Polsce czasopismo wielojęzyczne, w którym kształtuje się międzynarodowa współpraca literaturoznawców Wschodu i Zachodu. Na jego wzór powstał swego czasu w USA genologiczny periodyk „Genre” (o czym anonsowali w artykule wstępnym z pierwszego tomu jego redaktorzy).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Zagadnienia Rodzajów Literackich To wielojęzyczne czasopismo zostało powołane przez założycieli przede wszystkim dla prezentacji problematyki genologicznej w ujęciach badaczy z Polski i z całego świata. Redakcja podjęła też publikację, w każdym zeszycie, materiałów do przyszłego słownika rodzajów literackich. Oprócz tego ukazywały się tu również artykuły komparatystyczne i teoretycznoliterackie. Obecnie redaktorzy zachowując dotychczasowy profil pisma, otwierają szerzej łamy dla wszelkiego typu studiów literaturoznawczych bez względu na tematykę i założenia metodologiczne. Pojawiać się będą w "Zagadnieniach Rodzajów Literackich" także teksty o tematach kulturoznawczych, które będą penetrować bliższe i dalsze konteksty literatury. "ZRL" to jedyne w Polsce czasopismo wielojęzyczne, w którym kształtuje się międzynarodowa współpraca literaturoznawców Wschodu i Zachodu. Na jego wzór powstał swego czasu w USA genologiczny periodyk „Genre” (o czym anonsowali w artykule wstępnym z pierwszego tomu jego redaktorzy).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Temat: Triumf słabszych ; Wiersz ; Cudowność ; Biografia ; Podmiot ; Bruno Schulz ; Historia teatru ; Katastrofizm ; Jerzy Ficowski ; Litwa ; Historia muzyki ; Antropologia literatury ; Galicja ; Talent ; Literatura polska XIX wieku ; Poezja ; Romantyzm ; Tożsamość ; Stefan Napierski ; „Dziennik Wileński” ; Grafomania ; Klasycy ; Parnas literacki ; Talent pisarski ; Twórczość przekładowa ; Uniwersytet Wileński ; Wierszomania ; Borkowski Leszek Dunin ; Idee ; Manifest romantyczny ; Prasa (XIX w.) ; Korespondencja literacka ; Improwizacja ; Paul Barz ; Peter Shaffer ; Spiró Gyōrgy ; Nadawca liryczny ; Pisanie o pisaniu ; Skrzypek Opętany ; Pierrot i Kolombina ; Dramat mimiczny ; Mitokrytyka ; Kazimierz Wyka ; Dwugłos o Schulzu ; Brud ; Kryształowy pałac ; Międzywojenna krytyka literacka ; Poczet królów polskich ; Wczesnonowożytna literatura szwedzka ; Etyka cnót ; Historia recepcji ; Bajki La Fontaine’a ; Bajki polskie ; Bajki romskie ; Uniwersalność ; Związki interetniczne ; Aleksander N. Afanasjew ; Myślenie ; Bolesław Leśmian ; Poezja polska XX wieku ; Zachodni nihilizm ; Ubiektywizacja ; Śmierć Boga ; Wojciech Mier ; Życie towarzyskie XVIII wieku ; Moralność kobiet ; Salony ; Opowiadania Sławomira Mrożka ; Karol Edmund Chojecki (Charles Edmond) ; Literatura francuska XIX wieku ; Emmanuel Desurvire ; Polonica zagraniczne ; Nota o książce ; Archiwum ; Egzystencjalizm ; Higiena ; Metapoezja ; Sławomir Mrożek ; Przekład ; Wilno ; Edycja ; Stanisław Kostka Potocki ; Baśń ; Krytyka literacka ; Dramat XX wieku ; Tekst ; Gilbert Durand ; Zdziwienie ; Atrybucja ; Zło ; Język ; Czystość
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa. Od blisko dwudziestu lat redakcja „Prac Polonistycznych” (najpierw pod kierunkiem Krystyny Poklewskiej, a od ponad dekady — Wiesława Pusza) nadaje tomom charakter monograficzny. Ukazały się roczniki poświęcone dorobkowi autorskiemu: Z. Herberta, J. Słowackiego, J. Tuwima, wydano tomy tematyczne: Przypomnienia i promocje; U zbiegów stuleci; Zaskoczenia; „Jakaż to nuża wisi nade mną”, czyli w okowach ciała i duszy; Romantycy — fantastyka — podróż; Tobie — teraz. W kręgu literackich ofiarowań; Z powodu okoliczności, pod wpływem chwili; Pory dnia, pory roku; Potomność i potomkowie. Zapisać się w pamięci, zapisać się w nazwisku; Jak literat z literatem. Słowem i czynem, na tak i na nie; Z warsztatów badaczy literatury oświecenia. Aktualia. W ostatnich latach pismo wzbogaciło się o nowe działy; do „Rozpraw i artykułów” doszły „Edycje”, „Na marginesach lektur” i „Przekłady”. W roku 2014 planowany jest tom: Talent i umiejętności w literackiej potrzebie. Wszystkie publikowane artykuły mają charakter naukowy. Każdy z publikowanych artykułów ma angielską wersję tytułu oraz streszczenie w języku angielskim. Od rocznika 2012 tomy zawierają indeks nazwisk.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Temat: Przeszłość ; Granice płci ; Skandal ; Historia ; Somaestetyka ; Sztuka ; Moda ; Instalacja ; History ; Performing arts ; Performative turn in art ; Performative concept of artist ; Joseph Beuys ; Sophie Calle ; Nowe media ; Performatywna koncepcja artysty ; Aestheticization ; The past ; Happening ; Narrative ; Defacement ; Ritual ; Desemantization ; Profanation ; Face ; Potwarz ; Desemantyzacja ; Sztuka performansu ; Performatyka ; Życie a sztuka ; Generative art ; Interactive art ; Avant-garde cinema ; Installation art ; Permutation art ; Sztuka generatywna ; Sztuka interaktywna ; Sztuka wideo ; Film awangardowy ; Sztuka instalacji ; Sztuka permutacyjna ; Performance in public space ; Żydzi ; Gender boundaries ; Somaaesthetics ; Performance w przestrzeni publicznej ; Żywe dzieło sztuki ; Sztuka performance ; Theater ; Music ; Song ; Literature ; Paintings ; Object ; Tale ; Melancholy ; Sarcasm ; Performativity (performatives) ; Jews ; Promise ; Allegories of reading (unreadability) ; Asteism ; Performatywność (performatywny) ; Akty mowy (lokucyjne ; Illokucyjne ; I perlokucyjne akty) ; Obietnica ; Alegoria czytania (odczytania) ; Asteizm ; Popular art ; Muzyka ; Blind spot aesthetics ; Communal artwork ; Sports as art ; Estetyka ślepej plamki ; Komunalne dzieło sztuki ; Performatywność ; Przemysł artystyczny ; Sztuka popularna ; Holocaust ; Widowisko sportowe jako dzieło sztuki ; Space ; Erika Fischer-Lichte ; Installation ; Environment ; Public art ; Performative architecture ; Interactive architecture ; Digital design ; Architektura interaktywna ; Projektowanie cyfrowe ; Visual event ; Internet-mediated communication ; Net art ; Communitas ; Zdarzenie wizualne ; Komunikacja zapośredniczona przez Internet ; Performative ; Set design ; Prague Quadrennial of Performance Design (PQ) ; Scenografia ; Praskie Quadrennial Scenografii ; PQ ; Aesthetic of performance ; Social rituals ; Spectacle ; Patriotism ; Estetyka performansu ; Rytuał społeczny ; Elitist art ; Fashion ; Dress-sculpture ; Performatywność płci ; Hate speech ; Speech acts ; Pamięć ; Infelicity ; Satire ; Scandal ; Mowa nienawiści ; Akty mowy ; Interpelacja ; Niefortunność ; Identity ; Twarz ; Media ; Kultura wizualna ; Przestrzeń ; Tradycja ; Literatura ; Opowieść ; Rytuał ; Tożsamość ; Image ; Satyra ; New media ; Reprezentacja ; Performans ; Teatr ; Body ; Video art ; Przedmiot ; Obraz ; Ciało ; Spektakl ; Narracja ; Ironia ; Śpiew ; Performance art ; Representation ; Performativity ; Performance studies ; Tradition ; Art industry ; Wojciech Bruszewski ; Patriotyzm ; Terroryzm ; Gender performativity ; Melancholia ; Performance ; Speech acts (locutionary ; Illocutionary ; And perlocutionary acts) ; Interpellation ; Estetyzacja ; Malarstwo ; „zwrot performatywny” w sztuce ; Terrorism ; Visual culture ; Memory ; Sztuka elitarna ; Art ; Profanacja ; Living work of art
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Article
In basket
Article
In basket
Article
In basket
Article
In basket
Article
In basket
E-book
In basket
Date of change: 21.05.2022
Cierpiący na nerwicę lękową André de Lorde (1871–1942) napisał wiele sztuk, które jeszcze w latach 20. XX wieku przejmowały paryżan szczerym strachem. Jego utwory na stałe weszły do repertuaru teatru Grand-Guignol (1897–1962), znanego przede wszystkim dzięki mrożącym krew w żyłach widowiskom. Tryskająca krew, wydłubywanie oczu, wbijanie na pal, skalpowanie czy przebijanie nożem serca stały się typowymi składnikami nowego makabrycznego gatunku. Owa scena, która szybko zyskała międzynarodową sławę – stając się obok wieży Eiffla i katedry Notre-Dame jednym z najatrakcyjniejszych miejsc na turystycznej mapie francuskiej stolicy – wyspecjalizowała się w ukazywaniu przerażających obrazów, które miały doprowadzić widza na skraj załamania nerwowego. Na sali czuwał nawet zatrudniony lekarz gotowy udzielić pierwszej pomocy osobom o wyjątkowo słabych nerwach. Wspomnieć tu trzeba, że liczba omdleń i spazmatycznych reakcji widowni decydowała o sukcesie lub o fiasku przedstawienia. Publiczność odwiedzała ochoczo paryskie centrum potworności, w którym epatowano okrucieństwem i wyrafinowanymi torturami, aby odreagować autentyczne lęki czy dać upust swym ukrytym, często sadystycznym potrzebom. Tomasz Kaczmarek
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again