Form of Work
Artykuły
(105)
Publikacje naukowe
(61)
Książki
(27)
E-booki
(20)
IBUK Libra
(20)
Publikacje fachowe
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Status
available
(27)
Branch
Wypożyczalnia
(27)
Author
zbiorowa Praca
(6)
Kamińska Janina (pedagog)
(4)
Adama Mickiewicza Uniwersytet im (Poznań )
(2)
Hellwig Jan (1931-2000)
(2)
Jamrożek Wiesław
(2)
Leśniak-Berek Ewa
(2)
Maciejewska Olga
(2)
Sokołowicz Małgorzata
(2)
Szczęk Joanna (1975- )
(2)
Wojnar Irena (1924- )
(2)
Żołądź Dorota
(2)
Ambrozik Wiesław
(1)
Andrzejewska Jolanta
(1)
Anioł Włodzimierz (1955- )
(1)
Baczko-Dombi Anna
(1)
Bajdziński Michał
(1)
Bartnicka Kalina (1937- )
(1)
Barycz Henryk
(1)
Bełza-Gajdzica Magdalena
(1)
Biczysko Grażyna
(1)
Bieżuńska-Małowist Iza (1917-1995)
(1)
Bilewicz-Kuźnia Barbara
(1)
Bogucka Maria Jolanta
(1)
Borecki Łukasz
(1)
Bożykowski Marek
(1)
Broka Alan
(1)
Bromberek Benon (1928- )
(1)
Bron Agnieszka
(1)
Brzezicki Łukasz
(1)
Buczek Katarzyna
(1)
Celka Zbigniew
(1)
Centner-Guz Małgorzata
(1)
Czajkowska Maria
(1)
Czech Alojzy
(1)
Czykier Krzysztof
(1)
Duda Roman
(1)
Dulowska Marzena
(1)
Dyduch Ewa (1958- )
(1)
Dymel-Trzebiatowska Hanna
(1)
Fijałkowski Adam (1969- )
(1)
Gawor Agnieszka (1972- )
(1)
Gierowski Józef
(1)
Godoń Rafał
(1)
Grewiński Mirosław (1973- )
(1)
Grotek Monika
(1)
Górnikiewicz Jacek
(1)
Izdebski Albert
(1)
Jaroszewska Emilia (1972- )
(1)
Jasiński Mikołaj
(1)
Just Monika
(1)
Kaczyńska Beata
(1)
Kaleta Andrzej
(1)
Kamińska Janina
(1)
Kasprzycki Grzegorz red
(1)
Kaszyński Hubert
(1)
Kieżel Ewa
(1)
Kiliańska-Przybyło Grażyna
(1)
Kiryk Feliks (1933- )
(1)
Klemensiewiczowa Jadwiga (1871-1963)
(1)
Komosińska Krystyna
(1)
Konieczna-Sałamatin Joanna
(1)
Konieczna-Woźniak Renata
(1)
Koperski Łukasz (nauki medyczne)
(1)
Kowalczyk Anna (pedagog)
(1)
Kościelniak Cezary
(1)
Krawcewicz Stanisław (1930-1987)
(1)
Krawczyk Dariusz
(1)
Krzesińska-Żach Beata
(1)
Kubis Maria
(1)
Kubińska Zofia
(1)
Kujawska Irena
(1)
Kula Ewa
(1)
Kulesza Ewa Maria
(1)
Kulikowski Edward (dyrygent)
(1)
Kurasz Anna
(1)
Kwiatkowska-Tybulewicz Barbara
(1)
Kłębek Grzegorz
(1)
Leś Ewa (1953- )
(1)
Lisicki Tomasz
(1)
Litwin-Sondej Elżbieta
(1)
Lorenc Joanna
(1)
Machalska Renata
(1)
Majdańska Ewelina
(1)
Majkowska Rita
(1)
Makuła Waldemar
(1)
Malinowski Adam (pedagog)
(1)
Malinowski Jan Adam (1954- )
(1)
Malinowski Ludwik
(1)
Malinowski Ludwik (1935- )
(1)
Marciniak Zbigniew (1922-1972)
(1)
Marek Elżbieta
(1)
Marek Jerzy (pedagog)
(1)
Marszał Tadeusz
(1)
Massalski Adam (1942- )
(1)
Matyjas Bożena
(1)
Mazur Stanisław
(1)
Michalski Stanisław (1928-1990)
(1)
Mieczysław oprac przedm
(1)
Moczkodan Rafał (1975- )
(1)
Moszkowicz Krystyna
(1)
Year
2020 - 2022
(15)
2010 - 2019
(109)
2000 - 2009
(13)
1990 - 1999
(7)
1980 - 1989
(1)
1970 - 1979
(3)
1960 - 1969
(1)
1950 - 1959
(1)
1940 - 1949
(2)
Time Period of Creation
2001-
(68)
1945-1989
(2)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(152)
Language
Polish
(148)
English
(3)
Russian
(1)
Audience Group
Bibliotekarze
(1)
Subject
Szkolnictwo wyższe
(23)
Studenci
(20)
Uniwersytety trzeciego wieku
(15)
Uniwersytet Warszawski
(14)
Pedagogika
(9)
Metody nauczania
(7)
Osoby w wieku starszym
(7)
Ludzie starzy
(6)
Pedagodzy
(6)
Oświata dorosłych
(5)
Szkoły wyższe
(5)
Uniwersytety dziecięce
(5)
Warszawa
(5)
Wydział Pedagogiczny (Uniwersytet Warszawski)
(5)
Nauczyciele
(4)
Praca socjalna
(4)
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań)
(4)
Uniwersytety
(4)
Wychowanie estetyczne
(4)
Wychowanie przedszkolne
(4)
Absolwenci szkół wyższych
(3)
Aktywizacja społeczna
(3)
Ankieta
(3)
Edukacja artystyczna
(3)
Filologia polska
(3)
Instytut Polityki Społecznej (Uniwersytet Warszawski)
(3)
Kobieta
(3)
Nauczyciele akademiccy
(3)
Polityka społeczna
(3)
Postawy
(3)
Rynek pracy
(3)
Styl życia
(3)
Szkolnictwo ogólnokształcące
(3)
Uniwersytet Jagielloński
(3)
Uniwersytet Krakowski
(3)
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
(3)
Uniwersytet Trzeciego Wieku
(3)
Uniwersytet Warszawski. Wydział Pedagogiczny
(3)
Uniwersytet Zielonogórski
(3)
Uniwersytety ludowe
(3)
Wielkopolska
(3)
Wychowanie
(3)
Zakład Teorii Wychowania Estetycznego (Uniwersytet Warszawski)
(3)
Aktywność fizyczna
(2)
Animacja kultury
(2)
Asystenci osób niepełnosprawnych
(2)
Biblioteki akademickie
(2)
Czasopisma pedagogiczne polskie
(2)
Dzieci
(2)
Egzaminy do szkół wyższych
(2)
Filologia niemiecka
(2)
Instytut Filologii Germańskiej (Uniwersytet Wrocławski)
(2)
Instytut Socjologii (Uniwersytet Jagielloński)
(2)
Języki
(2)
Katedra Wychowania Fizycznego (Uniwersytet Zielonogórski)
(2)
Kraków
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Kształcenie
(2)
Kształcenie nauczycieli
(2)
Kwartalnik Pedagogiczny
(2)
Michalski Stanisław
(2)
Nauczanie
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Opieka społeczna
(2)
Oświata
(2)
Oświata pozaszkolna
(2)
Pedagogika specjalna
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Podróże edukacyjne Polaków
(2)
Popularyzacja wiedzy
(2)
Praca kulturalno-oświatowa
(2)
Recenzje
(2)
Społeczności lokalne
(2)
Sprawność motoryczna
(2)
Starość
(2)
Studium Pracy Socjalnej (Uniwersytet Śląski)
(2)
Szkolnictwo specjalne
(2)
Towarzystwo Czytelni Ludowych
(2)
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
(2)
Uniwersytet Gdański
(2)
Uniwersytet Jana Kochanowskiego (Kielce)
(2)
Uniwersytet Mikołaja Kopernika (Toruń)
(2)
Uniwersytet ludowy
(2)
Uniwersytet wirtualny
(2)
Uniwersytety powszechne
(2)
Współdziałanie
(2)
Związek Harcerstwa Polskiego
(2)
Śliwerski, Bogusław
(2)
Towarzystwo Miłośników Lwowa
(1)
Towarzystwo Miłośników Wilna
(1)
AIDS
(1)
Absolwenci
(1)
Absolwenci szkół średnich
(1)
Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
(1)
Akademickie biura karier
(1)
Aktywizacja zawodowa
(1)
Alkoholizm
(1)
Antropometria
(1)
Astronomia
(1)
Badania naukowe
(1)
Subject: work
Enfant de Noé
(1)
Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji
(1)
Uniwersytet w pułapce rynku pracy
(1)
Subject: time
2001-
(62)
1901-2000
(20)
1989-2000
(11)
1945-1989
(10)
1918-1939
(5)
1801-1900
(4)
1939-1945
(2)
1989-
(1)
Subject: place
Warszawa (woj. mazowieckie)
(20)
Polska
(17)
Katowice (woj. śląskie)
(6)
Lublin (woj. lubelskie)
(5)
Kraków (woj. małopolskie)
(3)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(3)
Francja
(2)
Niemcy
(2)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(2)
Łódź (woj. łódzkie)
(2)
Austria
(1)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(1)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Bytów (woj. pomorskie)
(1)
Europa
(1)
Kielce (województwo świętokrzyskie)
(1)
Kobierzyn (Kraków ; część miasta)
(1)
Krzemieniec (Ukraina, obw. tarnopolski)
(1)
Królestwo polskie
(1)
Maków Podhalański (woj. małopolskie ; okręg)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie)
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Tychy (woj. śląskie)
(1)
Genre/Form
Artykuł problemowy
(34)
Artykuł z czasopisma naukowego
(31)
Artykuł z pracy zbiorowej
(28)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(19)
Raport z badań
(13)
Artykuł monograficzny
(6)
Artykuł z czasopisma ekonomicznego
(6)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(5)
Księga pamiątkowa
(4)
Case study (studium przypadku)
(3)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(2)
Artykuł z czasopisma fachowego
(2)
Monografia
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Słownik biograficzny
(2)
Case study
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publikacje
(1)
Recenzja
(1)
Recenzja naukowa
(1)
Sprawozdanie
(1)
Studium socjologiczne
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(43)
Socjologia i społeczeństwo
(29)
Historia
(14)
Nauka i badania
(13)
Kultura i sztuka
(7)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(6)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(4)
Kultura fizyczna i sport
(4)
Media i komunikacja społeczna
(3)
Psychologia
(3)
Biologia
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Zarządzanie i marketing
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Matematyka
(1)
Religia i duchowość
(1)
Transport i logistyka
(1)
152 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Zanim ludzie stworzyli gliniane tabliczki, później zwoje papirusu, a jeszcze później prasę drukarską – budowali swoją kulturę, pielęgnowali relacje, snując opowieści. Wieczorami przy cieple ogniska, pod granatowym niebem ozdobionym srebrem gwiazd dzielili się opowieściami pełnymi emocji, o bohaterach, z nowymi wątkami, zaskakującymi zwrotami akcji. W naturze ludzkiej jest zakorzeniona chęć słuchania opowieści. I taki zbiór indywidualnych, pięknych w swej różnorodności opowieści wypełnia tę jubileuszową publikację. Oczarowały one najpierw mnie, kiedy otrzymywałem teksty od pracowników, absolwentów i studentów Uczelni. Ich piękno, autentyczność, szczerość wzmacniały wiarę w budowanie wspólnego dobra, co razem już od 95 lat czynimy. To książka jest warta wieczornej, refleksyjnej lektury przy punktowym świetle, z lampką wina na stoliku, ciepłem kominka i z dala dochodzącym, ledwo słyszalnym tonem ulubionej pieśni Gaudeamus igitur… [Henryk Mruk] Publikacja jubileuszowa z okazji 95-lecia Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Zawiera liczne wspomnienia i opowieści osób związanych z Uczelnią uporządkowane zgodnie z wartościami, którym hołduje UEP. Są nimi: Otwartość, Odpowiedzialność, Odwaga, Rozsądek, Kompetencje, Wiarygodność. Tekstom poszczególnych autorów towarzyszy narracja prof. Henryka Mruka.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
"Z dziejów Uniwersytetu Warszawskiego". Numer poświęcony roli wykładowców Uniwerstetu w kształceniu i wychowywaniu kolejnych pokoleń inteligencji polskiej, a przede wszystkim nauczycieli różnych poziomów szkół.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Od Redakcji Uwadze czytelnika proponujemy lekturę kolejnego tomu „Przeglądu Socjologicznego” o zróżnicowanej treści. Pierwszą część tomu poświęcamy problematyce przemian i sytuacji uniwersytetu, szerzej szkolnictwa wyższego. Problematyka ta jest żywo dyskutowana w środowisku akademickim. Poświęcamy jej artykuł A. Boczkowskiego, skoncentrowany na dylematach umasowienia i uzawodowienia studiów wyższych. Drugi tekst, autorstwa I. Wagner, omawia sytuację naukowców w warunkach przemian instytucjonalnych. Ponadto zaprosiliśmy do dyskusji kilkoro autorów. Ich wypowiedzi dotyczą tych aspektów funkcjonowania uniwersytetu, które ich zdaniem są ważne dla uczestników społecznego pola nauki. Publikujemy wypowiedzi B. Fatygi, J. Kulpińskiej, Ł. Sułkowskiego i T. Szawiela. Dyskusję chcemy kontynuować w następnych zeszytach Przeglądu. Zapraszamy do udziału. Na drugą część tomu składają się trzy artykuły o zróżnicowanej tematyce: I. Sadowski przedstawia interdyscyplinarny obszar teoretyczno-badawczy neoinstytucjonalizmu, M. Nowicka (w nawiązaniu do książki T. Zaryckiego) omawia problem postkolonialnej sytuacji Europy Środkowo-Wschodniej po transformacji ustrojowej, zaś K. Franczak prezentuje założenia tzw. analizy ramowania (framing analysis), perspektywy badawczej skupionej na schematach interpretacji stosowanych w przekazach medialnych oraz różnych odmianach działań zbiorowych. W tomie znajdziemy także recenzję publikacji poświęconej przemianom kulturowym. Zwracamy uwagę na wydarzenia środowiskowe, publikując relacje z dwóch konferencji: na temat socjologii literatury oraz o aktualnej sytuacji socjologii i socjologów.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Temat: Triumf słabszych ; Wiersz ; Cudowność ; Biografia ; Podmiot ; Bruno Schulz ; Historia teatru ; Katastrofizm ; Jerzy Ficowski ; Litwa ; Historia muzyki ; Antropologia literatury ; Galicja ; Talent ; Literatura polska XIX wieku ; Poezja ; Romantyzm ; Tożsamość ; Stefan Napierski ; „Dziennik Wileński” ; Grafomania ; Klasycy ; Parnas literacki ; Talent pisarski ; Twórczość przekładowa ; Uniwersytet Wileński ; Wierszomania ; Borkowski Leszek Dunin ; Idee ; Manifest romantyczny ; Prasa (XIX w.) ; Korespondencja literacka ; Improwizacja ; Paul Barz ; Peter Shaffer ; Spiró Gyōrgy ; Nadawca liryczny ; Pisanie o pisaniu ; Skrzypek Opętany ; Pierrot i Kolombina ; Dramat mimiczny ; Mitokrytyka ; Kazimierz Wyka ; Dwugłos o Schulzu ; Brud ; Kryształowy pałac ; Międzywojenna krytyka literacka ; Poczet królów polskich ; Wczesnonowożytna literatura szwedzka ; Etyka cnót ; Historia recepcji ; Bajki La Fontaine’a ; Bajki polskie ; Bajki romskie ; Uniwersalność ; Związki interetniczne ; Aleksander N. Afanasjew ; Myślenie ; Bolesław Leśmian ; Poezja polska XX wieku ; Zachodni nihilizm ; Ubiektywizacja ; Śmierć Boga ; Wojciech Mier ; Życie towarzyskie XVIII wieku ; Moralność kobiet ; Salony ; Opowiadania Sławomira Mrożka ; Karol Edmund Chojecki (Charles Edmond) ; Literatura francuska XIX wieku ; Emmanuel Desurvire ; Polonica zagraniczne ; Nota o książce ; Archiwum ; Egzystencjalizm ; Higiena ; Metapoezja ; Sławomir Mrożek ; Przekład ; Wilno ; Edycja ; Stanisław Kostka Potocki ; Baśń ; Krytyka literacka ; Dramat XX wieku ; Tekst ; Gilbert Durand ; Zdziwienie ; Atrybucja ; Zło ; Język ; Czystość
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa. Od blisko dwudziestu lat redakcja „Prac Polonistycznych” (najpierw pod kierunkiem Krystyny Poklewskiej, a od ponad dekady — Wiesława Pusza) nadaje tomom charakter monograficzny. Ukazały się roczniki poświęcone dorobkowi autorskiemu: Z. Herberta, J. Słowackiego, J. Tuwima, wydano tomy tematyczne: Przypomnienia i promocje; U zbiegów stuleci; Zaskoczenia; „Jakaż to nuża wisi nade mną”, czyli w okowach ciała i duszy; Romantycy — fantastyka — podróż; Tobie — teraz. W kręgu literackich ofiarowań; Z powodu okoliczności, pod wpływem chwili; Pory dnia, pory roku; Potomność i potomkowie. Zapisać się w pamięci, zapisać się w nazwisku; Jak literat z literatem. Słowem i czynem, na tak i na nie; Z warsztatów badaczy literatury oświecenia. Aktualia. W ostatnich latach pismo wzbogaciło się o nowe działy; do „Rozpraw i artykułów” doszły „Edycje”, „Na marginesach lektur” i „Przekłady”. W roku 2014 planowany jest tom: Talent i umiejętności w literackiej potrzebie. Wszystkie publikowane artykuły mają charakter naukowy. Każdy z publikowanych artykułów ma angielską wersję tytułu oraz streszczenie w języku angielskim. Od rocznika 2012 tomy zawierają indeks nazwisk.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
Od Redakcji Niniejszy tom zawiera teksty dotyczące szerokiego spectrum zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji w nowym typie społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy. Większość artykułów dotyczy szkolnictwa wyższego, które zarówno w Strategii Lizbońskiej, jak i w Procesie Bolońskim, zostało uznane za główny motor rozwoju społeczno-ekonomicznego. W nurcie tych rozważań mieszczą się teksty następujących Autorów: M. Wójcickiej, J. Kochanowskiego, K. Karczmarczuka, A. Boczkowskiego. Z kolei K. Musiał i A. Dziedziczak-Foltyn opisują próby wprowadzenia zmian w różnych systemach szkolnictwa wyższego. Tym niemniej jakość szkolnictwa wyższego i jego rola w modernizacji społecznej zależy od wcześniejszych etapów kształcenia, stąd też reformy dotyczą także innych elementów systemu edukacji. Dobitnie pokazuje to artykuł M. Zahorskiej omawiający przebieg i rezultaty reformy oświatowej w Polsce. W tym kontekście interesujący wydaje się tekst E. Wejbert-Wąsiewicz i E. Pęczkowskiej opisujący wydawałoby się uboczny problem (z punktu widzenia modernizacji społecznej), ale faktycznie dość kluczowy, gdyż pokazujący społeczno-kulturowe bariery wprowadzania zmian w systemie edukacji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
OD REDAKCJI "Zaczęła się wprawdzie przed 30 laty, ale wiek XXI przynosi jej wyraźną intensyfikację i konkretyzację. Chodzi o debatę na temat znaczenia wiedzy dla gospodarki i życia społecznego. Debata jest tym bardziej potrzebna, że problem nie jest jednoznaczny, a rozmaite perspektywy badawcze i praktyczne, niekiedy bardzo różniące się między sobą, wzbogacają argumentację. Niniejszy zeszyt „Przeglądu Socjologicznego” poświęcamy zagadnieniu „społeczeństwa wiedzy” (knowledge-based society) w zróżnicowanym interdyscyplinarnie i analitycznie ujęciu".(fragment)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 23.06.2022
OD REDAKCJI W latach siedemdziesiątych XX wieku Jan Lutyński zaprezentował koncepcję działań pozornych. Działania te odznaczały się następującymi cechami: 1) oficjalnie uznaje się je za istotne dla realizacji jakiegoś ważnego społecznie celu; 2) celu tego faktycznie nie realizują; 3) o ich nieprzydatności powszechnie wiadomo w danej zbiorowości; 4) jest to wiedza prywatna, oficjalnie nieuzewnętrzniana; 5) ich rzeczywista funkcja polega na samym ich istnieniu; 6) zawierają zawsze jakiś element fikcji, odnoszący się do ich przebiegu czy celu. W niniejszym tomie „Przeglądu Socjologicznego” prezentujemy teksty ilustrujące aktualność różnych elementów tej koncepcji w nowej rzeczywistości społecznej. Poszczególni autorzy, odwołując się do rozważań J. Lutyńskiego, analizują różne rodzaje i formy działań pozornych w naszym życiu religijnym, w funkcjonowaniu służby cywilnej, w procesie stanowienia prawa, w dialogu obywatelskim, a także w szkolnictwie wyższym.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Le livre inaugure une nouvelle série « Pluralités européennes », continuation des « Cahiers de Varsovie » (n ° 1/27). Il rassemble les actes d’une journée d’étude polono-franco-allemande qui a eu lieu à l’Université de Varsovie en septembre 2017. Les contributions s’inscrivent dans la réflexion sur l’enseignement des littératures d’expression française au XXIe siècle dans les instituts d’études romanes. Douze textes rédigés par des spécialistes de la littérature et de la didactique montrent ce qu’il faut faire pour familiariser les étudiants avec des textes littéraires : quels livres lire pour rendre les cours littéraires intéressants, quels exercices proposer pour aider les étudiants à comprendre le texte et comment combiner la littérature avec l'enseignement de l’histoire et de la culture. Publikacja otwiera nową serię «Pluralités européennes» (kontynuacja «Les Cahiers de Varsovie ») no 1/27. Stanowi pokłosie polsko-francusko-niemieckiej sesji naukowej, która odbyła się na Uniwersytecie Warszawskim we wrześniu 2017 roku. Wpisuje się w refleksję nad tym, jak w XXI wieku uczyć literatury francuskiej i francuskojęzycznej na studiach romanistycznych. Dwanaście tekstów autorstwa praktykujących nauczycieli akademickich (głównie literaturoznawców, ale również jednego glottodydaktyka) pokazuje, w jaki sposób zafascynować studentów tekstem literackim: po jakie lektury sięgać, żeby zajęcia literaturoznawcze były ciekawe, jakie ćwiczenia proponować, aby ułatwić studentom zrozumienie tekstu oraz jak łączyć literaturę z nauczaniem historii i kultury. Continuation of the series “Le Cahiers de Varsovie” (no 1/27), the book helps to answers the question of how to teach French and French-language literature in French Studies Departments in the 21st century: which books should be read to make literary classes interesting, what exercises should be proposed to help students to understand the text and how to combine literature with teaching history and culture.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Książka upamiętniająca stulecie istnienia Instytutu Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Autorzy przedstawiają przyjętą w Instytucie filozofię kształcenia, dokonania i osiągnięcia naukowe pracowników oraz aktualne wyzwania i kierunki rozwoju filologii obcych w Polsce i na świecie. Publikacja nie ogranicza się do kwestii dotyczących ściśle filologii romańskiej – ma charakter uniwersalny, jest próbą szerszego spojrzenia na miejsce i rolę akademickich kierunków filologicznych we współczesnym świecie. Może być zatem ważnym źródłem wiedzy, a nawet inspiracją dla osób decydujących o sposobie i zakresie wyższego kształcenia filologicznego w Polsce. The book is an attempt at taking a broader view of the place and role of academic philological courses in the modern world. The authors discuss the philosophy of education adopted at the Institute of Romance Studies of the University of Warsaw, the scholarly achievements of its staff, the current challenges and the directions of development.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Wydział Zarządzania, powołany w 1994 roku, to wyróżniające się centrum naukowo-dydaktyczne i jeden z największych wydziałów Uniwersytetu Łódzkiego. Jest rozpoznawalny dzięki wybitnym ekspertom naukowym, aktywnej współpracy z biznesem i instytucjami publicznymi, innowacyjnym przedsięwzięciom oraz przedsiębiorczemu i efektywnemu zarządzaniu. Pracownicy tego Wydziału pełnią istotne funkcje w gremiach opiniodawczych i instytucjach doradczych, doceniana jest też ich działalność naukowa i dydaktyczna. Współpraca z zagranicznymi instytucjami edukacyjnymi umożliwia im wymianę doświadczeń pomocnych w procesie dydaktycznym i zwiększa potencjał naukowo-badawczy Uczelni. W zakresie certyfikacji kierunków studiów Wydział Zarządzania współdziała z międzynarodowymi organizacjami, m.in. z ACCA, IPMA i CIMA. W wyniku kompleksowej oceny jakości działalności naukowej Wydział Zarządzania UŁ został zakwalifikowany do kategorii naukowej A. Jako pierwszy w Polsce otrzymał najwyższą, wyróżniającą ocenę instytucjonalną Polskiej Komisji Akredytacyjnej w obszarze nauk społecznych, a w 2017 roku zajął drugie miejsce w kategorii „Wydziały ekonomiczne” w Rankingu Uczelni i Wydziałów Ekonomicznych „Rzeczpospolitej”. Księga jubileuszowa powstała w związku z 70. rocznicą utworzenia Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego. Jest poświęcona dokonaniom naukowym i dydaktycznym pracowników tej jednostki, zrealizowanym pod opieką jej kierowników – prof. dr. Edwarda Wojciechowskiego, prof. dr hab. Alicji Jarugi, prof. dr hab. Ireny Sobańskiej, a obecnie prof. dr hab. Ewy Walińskiej. W pierwszej części publikacji zaprezentowano rozwój dydaktyczny i naukowy Katedry od jej powstania w okresie powojennym aż do dziś, warunki, w jakich była organizowana, jednostki dydaktyczno-naukowe oraz informacje o osiągnięciach szczególnie zasłużonych nauczycieli i naukowców z nią związanych, którzy wnieśli znaczący wkład w rozwój rachunkowości nie tylko w regionie łódzkim, lecz także w całym kraju. Część druga księgi zawiera wykaz pracowników Katedry Rachunkowości – na przestrzeni 70 lat jej istnienia – oraz nauczycieli akademickich obecnie zatrudnionych w Katedrze. W kolejnej części przedstawiono fotografie ukazujące Katedrę w różnych okresach jej funkcjonowania, uwieczniające ważne dla jej pracowników wydarzenia. W ostatniej części zamieszczono listy od przyjaciół Katedry – pisane często spontanicznie, przybierające formę wspomnień, życzeń czy refleksji związanych ze współpracą z Katedrą.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.05.2022
Publikacja z cyklu badań nad twórczym uniwersytetem. Autorzy zajmują się aktualnymi tendencjami w szkolnictwie wyższym, które powinno przygotowywać absolwentów do wejścia na rynek pracy. Potrzeba kształtowania postaw i umiejętności staje się dla współczesnych uczelni ważniejsza niż dostarczanie wiedzy. Istnieją postawy i umiejętności uniwersalne, ale pojawia się wiele nowych. Współpraca szkół wyższych ze światem biznesu obejmuje różnorodne działania, m.in. tworzenie rad biznesu przy konkretnych jednostkach, włączanie praktyków do rad kierunków i specjalności, powierzanie im prowadzenia zajęć. Jest to szczególnie istotne dla kierunków, które wybrały profil praktyczny w ramach studiów pierwszego stopnia, przygotowujących do podjęcia pracy zawodowej. Coraz częściej absolwenci studiów licencjackich decydują się na stałą pracę, odkładając kształcenie magisterskie „na później” bądź realizują je w trybie studiów zaocznych. [...] Odpowiedzią na potrzeby rynku jest takie przekształcanie programów studiów, aby - umożliwiając osiąganie założonych efektów kształcenia - wypełniały istniejącą lukę kompetencyjną. Efektem tych działań ma być zwiększenie zatrudnialności absolwentów. Nie jest to droga ani łatwa, ani szybka, wydaje się wszak jedyną z możliwych. Szkoły wyższe muszą nią kroczyć, jeśli chcą konkurować z uczelniami w Europie i na świecie. Z Wprowadzenia
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.05.2022
Przedstawiamy Państwu artykuły przygotowane przez uczestników kolejnej konferencji poświęconej zarządzaniu strategicznemu, organizowanej w roku 2016 przez Katedrę Zarządzania Strategicznego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Tak jak w poprzednich latach koncentrujemy się na zarządzaniu strategicznym i szczególnie eksponujemy relacje w tym zakresie między teorią i praktyką. Zarządzanie strategiczne staje przed nowymi wyzwaniami współczesnej go-spodarki. W związku z tym dynamicznie ewoluuje, a kierunki tej ewolucji są dziś trudne do przewidzenia i jednoznacznego zaprojektowania. Zdaniem organizatorów konferencji jest to mocny argument, by cyklicznie organizować spotkania osób zaj-mujących się tą problematyką. Uważamy, że to jedna z nielicznych okazji w naszym kraju, by specjaliści zarządzania strategicznego spotkali się w tak szerokim gro¬nie, wymienili poglądy i zainspirowali się wzajemnie do dalszych badań. Sądzimy, że przyczyniamy się w ten sposób do rozwoju tej ważnej i wciąż przyszłościowej dyscypliny nauk o zarządzaniu. Tradycyjnie ukierunkowujemy naszą konferencję na poszukiwanie związków pomiędzy praktyką i teorią. Jesteśmy przekonani, że zarządzanie strategiczne – jako nauka stosowana – wymaga swego rozwoju inspiracji z praktyki gospodarczej i musi być przez nią weryfikowane. Stąd w publikacji eksponujemy opracowania naukowe oparte na rozpoznaniu praktyki gospodarczej. A podczas samej konferencji staramy się konfrontować teoretyków z praktykami zarządzania strategicznego. Bardzo liczymy, że tegoroczna konferencja, a także publikacja będąca jej rezultatem, dostarczą cennych inspiracji dla uczestników i czytelników. Gorąco zachęca¬my do dyskusji z autorami artykułów – zarówno za pośrednictwem naszej katedry, jak i bezpośrednio z twórcami. Będzie to najcenniejszy plon naszego wspólnego przedsięwzięcia oraz wkład do rozwoju nauk o zarządzaniu. Andrzej Kaleta
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.05.2022
W numerze [Contents] János Kornai: Czym właściwie jest Kapitał w XXI wieku? Garść uwag na temat książki Thomasa Piketty’ego [So what is Capital in the Twenty-First Century? Some notes on Piketty’s book], doi: 10.15678/ZP.2016.36.2.01, s. 7–33; Evert Pommer, Pepijn van Houwelingen: Public administration in Europe [Public administration in Europe], doi: 10.15678/ZP.2016.36.2.02, s. 34–53; Piotr Sztompka: Uniwersytet w przestrzeni społecznej [University in the social space], s. 54–58; Bartłomiej Biga: E-czytelnictwo w Polsce – wyzwania i problemy w obszarach nowych modeli biznesowych, polityk publicznych oraz prawa autorskiego [E-reading in Poland: Challenges and problems in new business models, public policies and copyright], doi: 10.15678/ZP.2016.36.2.03, s. 59–69; Grażyna Piechota: Analiza roli gazet samorządowych w okresie sprawowania władzy i podczas kampanii wyborczej [An analysis of the role of municipal press during election campaigns and between tchem], doi: 10.15678/ZP.2016.36.2.05, s. 70–84; Agnieszka Piotrowska-Piątek: Analiza interesariuszy zewnętrznych szkół wyższych – identyfikacja i ocena ich znaczenia przez szkoły wyższe [An analysis of external takeholders in higher education institutions: The schools’ identification and assessment of the stakeholders’ impact], doi: 10.15678/ZP.2016.36.2.06, s. 85–93; Maciej J. Nowak: Niesprawność władz publicznych a polityka przestrzenna w Polsce [The inefficiency of public authorities and the spatial policy in Poland], doi: 10.15678/ZP.2016.36.2.07, s. 94–106. '
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.05.2022
Publikowany tom składa się z trzech części. Pierwsza z nich służy przedstawieniu historii łódzkiego ośrodka antropogeografii w kontekście przekształceń struktur organizacyjnych, wzrostu potencjału kadrowego, rozwoju badań naukowych oraz procesu poszerzania oferty dydaktycznej. Część druga w całości jest poświęcona Ludwikowi Straszewiczowi. Trzecia część publikacji to biogramy samodzielnych pracowników naukowo-dydaktycznych, którzy w minionym siedemdziesięcioleciu tworzyli łódzki ośrodek geografii społeczno-ekonomicznej, również tych, którzy uzyskali habilitację dopiero w 2015 r. Łącznie ponad czterdzieści biogramów profesorów i doktorów habilitowanych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.05.2022
„Ekonometria” (w wersji angielskojęzycznej „Econometrics”), które ukazuje się nie-przerwanie od roku 1998. Do 2011 roku czasopismo było publikowane w serii Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu pod nazwą Ekonometria. Zastosowania metod ilościowych. Od roku 2009 artykuły naukowe gromadzone są w czterech rocznych seriach, co umożliwiło wprowadzenie systematycznego, kwartalnego cyklu wydawniczego. Od roku 2011 dwa numery wydawane są w języku polskim, a dwa kolejne – w języku angielskim. Wśród autorów publikacji znajdują się zarówno naukowcy z polskich ośrodków akademickich, jak i wielu uczonych reprezentujących uczelnie zagraniczne. Również w skład Rady Naukowej naszego czasopisma wchodzą profesorowie afiliowani w instytucjach zagranicznych. Grono recenzentów czasopisma tworzą wybitni naukowcy – zarówno polscy, jak i zagra-niczni. Wysoki poziom naukowy prac, zaufanie autorów i wnikliwe uwagi recenzentów pozwalają na publikowanie wartościowych artykułów naukowych i rozpowszechnianie osiągnięć naukowych nie tylko w kraju, ale na całym świecie. Tematyka prac zakwalifikowanych do druku po pozytywnej recenzji uwzględnia zarówno teoretyczne, jak i aplikacyjne aspekty metod ekonometrii, statystyki i ma¬tematyki. Obszar aplikacji metod ekonometrii, statystyki i matematyki obejmuje szeroko rozumianą problematykę ekonomiczną, w tym makro- i mikroekonomiczne analizy statystyczno-ekonometryczne, analizę i modelowanie danych rynkowych, inwestycji kapitałowych oraz ubezpieczeń. Analizy społeczne i demograficzne do¬tyczą problemów edukacji, rynku pracy i bezrobocia, ubóstwa itp. Wiele opracowań ma charakter cykliczny – publikowane artykuły referują wyniki długoterminowych badań, zawierają także dyskusję z recenzentami wcześniejszych prac. To umożliwia śledzenie stopnia zaawansowania badań naukowych, dzięki czemu publikacje ukazujące się w czasopiśmie są inspiracją do podejmowania nowych wyzwań badawczych. „Ekonometria” stale uzyskuje bardzo wysoką ocenę Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, co przejawia się wysoką punktacją. Według bieżącej listy punktacyjnej periodyk otrzymał 14 punktów. Sukces ten zawdzięczamy autorom, przekazującym do recenzji artykuły o bogatych walorach naukowych, oraz recenzentom, którzy szczegółowo oceniają każdą z prac, podpowiadając ich twórcom sposób po¬prawy jakości tekstu. Również stałość składu Komitetu Redakcyjnego oraz sukcesywne poszerzanie Rady Naukowej czasopisma powodują ciągły i stabilny wzrost oceny „Ekonometrii”.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 19.05.2022
Niniejsza publikacja jest w zasadzie pierwszym w historii Biblioteki tak obszernym, całościowym opracowaniem, ukazującym w wyważonych proporcjach przeszłość i teraźniejszość Uniwersyteckiej Książnicy. Pokazuje jak długą i trudną, ale efektywną drogę przeszła BUŁ, by stać się nowoczesną, realizującą wszystkie funkcje naukowej biblioteki uczelnianej (także publicznej) placówką.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
Date of change: 05.04.2022
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 319)
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 233-241.
Streszczenie w języku angielskim.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 46652 (1 egz.)
Article
In basket
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again