Form of Work
E-booki
(5)
IBUK Libra
(5)
Author
Bondarowicz Marian
(1)
Izabela Rutkowska
(1)
Nowocień Jerzy
(1)
Piątkowska Monika
(1)
Staniszewski Tadeusz
(1)
Stopczyński Marek
(1)
Wojciechowska Małgorzata
(1)
Year
2020 - 2022
(2)
2010 - 2019
(3)
Country
Poland
(5)
Language
Polish
(5)
5 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 08.04.2022
Celem tej książki jest przybliżenie relacji między sportem i pedagogiką, a dokładniej ukazanie związków nauk o sporcie z naukami o wychowaniu. Przedstawia ona panoramę pojęć, problemy występujące w teorii i praktyce, a także perspektywy badań pedagogicznych w sporcie. Została napisana z myślą o potrzebach środowisk akademickich, które w swych zadaniach ustawowych mają kształcenie studentów w zakresie organizacji i funkcjonowania sportu we współczesnej cywilizacji i kulturze. Uczelnie obowiązek kształcenia studentów łączą z badaniami naukowymi prowadzonymi na rzecz sportu jako zjawiska społecznego i kulturowego. Sport nowożytny mający ponad stupięćdziesięcioletnią tradycję jest współcześnie dynamiczną formą życia społecznego. Wymaga przez to ciągłej uwagi środowiska naukowego oraz permanentnego doskonalenia własnych instytucji. (…) W książce zaprezentowano genezę i historyczny rozwój nauk o kulturze fizycznej. Przeprowadzono opis i przegląd zdarzeń, faktów budujących wiedzę na temat wychowania fizycznego. To ono było inspiracją i dało początek rozwoju pedagogiki sportu. Ukazano rozwój nauk o kulturze fizycznej na tle dynamicznie rozwijającego się sportu na przełomie XX i XXI wieku. Przedstawiono rozwój nauki o sporcie oraz sposoby utrwalania jej pozycji w systemie nauk. Książka jest próbą ukazania nowych przestrzeni badań pedagogicznych w sporcie. Wskazuje nowe kierunki myślenia pedagogicznego w sporcie i o sporcie, ukazuje rolę sportu jako środka wychowania dla przyszłości. W rzeczywistości współczesnej sport zdecydowanie zdominował aktywność fizyczną na tyle, że nauka o nim wyodrębniła się jako subdyscyplina w naukach o kulturze fizycznej. Wszelkie wytwory badawcze i praktyczne działania, w tym technologia treningu sportowego mieszczą się w empirycznej pedagogice sportu. Jest ona uszczegółowieniem ogólnej teorii pedagogicznej, jej założeń, prawidłowości i globalnych praw wraz z mechanizmami usytuowanymi w sporcie. Trening sportowca jest procesem pedagogicznym, obejmuje sferę dydaktyczną i wychowawczą. Dlatego istnieje potrzeba utrwalania dorobku pedagogiki sportu w zakresie nauk o kulturze fizycznej i praktyce sportowej. Obejmuje ona genezę i rozwój pedagogiki sportu w Polsce. Ukazuje przeobrażenia współczesnego sportu i rolę współzawodnictwa we współczesnej kulturze. Prezentuje zasady i metody edukacyjne w treningu sportowym oraz sylwetkę trenera jako jego organizatora. Kładzie akcent na takie kształtowanie postaw wobec sportu, aby służył on celom ogólnowychowawczym. W procesie tym istotną rolę odgrywa olimpizm jako źródło wartości uniwersalnych. Myślenie pedagogiczne w sporcie powinno być ukierunkowane na kształtowanie zdolności rozumienia i refleksyjnego traktowania sensu sportu jako fenomenu cywilizacyjnego wpływającego na obraz współczesnego świata.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 02.02.2022
Wysoki poziom kształcenia w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarza ma duże znaczenie w ustawicznym rozwoju pielęgniarstwa, ponieważ zarówno w Polsce, jak i na świecie pielęgniarstwo podlega ciągłym przeobrażeniom. Na przełomie ostatnich dekad w Polsce wartość przeciętnego życia człowieka jest trendem rosnącym. Problemy związane z przedłużającym się okresem życia, nie tylko w Polsce, dotyczą zdrowia, ale przede wszystkim starzenia się społeczeństwa. W ostatnich latach obserwuje się w Polsce pogorszenie stanu zdrowia osób star-szych, a także w wieku produkcyjnym i młodzieży. Zaprezentowane w podręczniku prace ukazują szeroki wachlarz problemów związanych z chorobami cywilizacyjnymi, z którymi na co dzień spotyka się w pracy personel pielęgniarski. Dodatkowo autorzy zawartych w monografii artykułów analizują problemy związane z wiedzą społeczeństwa na temat zagrożeń zdrowotnych dotyczących zakażenia wirusem HIV czy wiedzy kobiet na temat okresu menopauzalnego i antykoncepcji hormonalnej. Poprzez szybki rozwój cywilizacji oraz wydłużenie średniej długości życia pracownicy ochrony zdrowia spotykają się często z problemami takimi jak pielęgnowanie, leczenie i rehabilitacja osób w wieku podeszłym. W kolejnych rozdziałach poruszono jakość życia pacjentów z powodu nowotworów jelita grubego szczególnie obciążonych zabiegiem kolostomii, a także podjęcia prób przeciwdziałania zagrożeniom w zakresie profilaktyki chorób zakaźnych, w tym stosowania szczepień ochronnych u dzieci.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
Celem niniejszej publikacji jest udzielenie pomocy studentom w przygotowaniu się do egzaminu z prawa sportowego. W podręczniku przedstawiono zagadnienia dotyczące prawnych aspektów zawodu trenera i nauczyciela wychowania fizycznego. Opracowanie stanowi syntetyczne źródło wiedzy naukowej z zakresu odpowiedzialności cywilnoprawnej dla studenta studiów wyższych o profilu sportowym na kierunku wychowanie fizyczne i sport, a także dla wszystkich tych, którzy pracują bądź chcą pracować na rynku sportowym w roli trenera lub zawodnika. W opracowaniu nie skupiono się na przedstawieniu przepisów prawnych wprost, ale oparto się o dogmatyczne podejście do zagadnienia odpowiedzialności cywilnoprawnej, zastosowanie specyficznej wiedzy i znajomości przepisów prawnych z wielu obszarów w prak-tyce. Autorzy postarali się, aby na przykładzie konkretnych przypadków pomóc Czytelnikom interpretować przepisy współczesnego prawa. Podręcznik składa się z trzech rozdziałów. W pierwszej części autorzy scharakteryzowali obecny status prawny zawody trenera. Udzielono odpowiedzi na pytanie – kto może zostać trenerem w myśl przepisów ustawy deregulacyjnej. Dokona-no także charakterystyki statusu prawnego nauczyciela wychowania fizycznego. Na podstawie przepisów prawnych pokazano jakie wymagania musi spełnić przyszły nauczyciel. W drugim rozdziale autorzy skupili się na bardzo istotnym zagadnieniu w pracy trenera i nauczyciela wychowania fizycznego, jakim jest odpowiedzialność cywilnoprawna i jej reżimy. Autorzy wyjaśnili także pojęcie szkody. Z uwagi na specyfikę pracy kadr sportowych wnikliwie przedstawiono podstawy odpowiedzialności cywilnoprawnej szkoły, trenera i nauczyciela wychowania fizycznego wynikające z Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego, a także te przewidziane w regulaminach obiektów sportowych. W ostatniej części scharakteryzowano różne formy zatrudnienia trenerów, nauczycieli wychowania fizycznego i zawodników oraz omówiono wynikającą z nich odpowiedzialność cywilnoprawną. Każdy rozdział wieńczą pytania sprawdzające wiedzę i zrozumienie przedstawionego materiału. Podręcznik może być przeznaczony zarówno do samodzielnej lektury studenta, jak i wykorzystany w trakcie zajęć akademickich. Autorzy mają nadzieję, że treści zawarte w podręczniku będą także punktem wyjścia do dalszych lektur i studiów w tej dziedzinie. Stan prawny treści publikacji na dzień 23 marca 2020 r.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
O edukacyjnej roli zabawy Na edukacyjne walory zabaw wskazywano już w ustawach i raportach Komisji Edukacji Narodowej. Owe zalecenia Komisji znalazły teoretyczne odbicie dziele Jędrzeja Śniadeckiego „O fizycznym wychowaniu dzieci”, w którym wiele uwagi poświęcił autor zabawie, upatrując w niej skuteczny środek w procesie umysłowego, moralnego i fizycznego wychowania dzieci. W ujęciu Władysława Osmolskiego zabawy ruchowe są szkołą życia dla młodzieży, sposobiącą ją do uczestnictwa w grupach społecznych. Zygmunt Gilewicz mówiąc o zabawie i jej roli w procesie wychowania wyraził pogląd, iż poprzez systematyczne uczestnictwo dzieci i młodzieży w zabawach i grach ruchowych wzrasta poczucie ich własnych możliwości i wartości. Zdaniem Romana Trześniowskiego zabawa towarzyszy człowiekowi w całym jego rozwoju osobniczym, a zwłaszcza w dzieciństwie i młodości. Barwi jego życie. Czyni je radosnym i przyjemnym. Wywołuje uczucie odprężenia i wypoczynku. Sprzyja ogólnemu wychowaniu i zdobywaniu wiedzy. O edukacyjnych i zdrowotnych walorach zabaw i gier ruchowych piszą Marian Bondarowicz i Tadeusz Staniszewski w „Podstawach teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych”. Jednym z przejawów dojrzałości dziecka są – zdaniem autorów - jego umiejętności motoryczne, które w sposób najbardziej właściwy rozwijają się w toku kontaktów dziecka z różnymi formami zabaw i gier ruchowych. Mamy zatem pierwszy z aktywów tej pracy, a mianowicie jej edukacyjny wymiar. Drugą, równie czytelną zaletą są niewątpliwie kompetencje autorów. Przy czym są to kompetencje pełne - obustronne. Z jednej strony są oni autentycznymi znawcami omawianego zagadnienia. Będąc nauczycielami akademickimi dysponują dużym zasobem wiedzy teoretycznej, czemu dali wyraz w rozdziale l, mówiąc o wszechstronnym oddziaływaniu zabaw i gier ruchowych na rozwój człowieka w ontogenezie. Z drugiej strony obaj autorzy dysponują silnym punktem odniesienia do praktyki szkolnej, są bowiem wytrawnymi praktykami, dobrze wpisującymi się w zmieniającą się rzeczywistość edukacyjną. Dali temu wyraz w dalszej części opracowania /rozdz.2 i 3/, w której przybliżają czytelnikowi warsztat pracy pedagogicznej z uwzględnieniem jego warstwy podmiotowej i przedmiotowej. Płaszczyzną wyjściową do tych rozważań było założenie autorów, iż nowatorski warsztat pracy nauczyciela powinien zajmować z definicji i z konieczności kluczową pozycję w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Dlatego też druga część książki ogniskuje się wokół metodyki nauczania zabaw i gier ruchowych, gier drużynowych, metodyki prowadzenia tych form aktywności ruchowej oraz lekcji jako podstawowej jednostki metodycznej w procesie nauczania. Wartość tych treści uwidacznia się w – niniejszym opracowaniu - w nowatorskich akcentach odnoszących się do autorskich toków i konspektów lekcyjnych, programów nauczania oraz metodyki nauczania i organizacji lekcji. Dalsze fragmenty książki koncentrują się wokół zastosowania zabaw i gier ruchowych w imprezach rekreacyjne - sportowych w różnych kręgach oddziaływań edukacyjnych /szkoła, środowisko pozaszkolne, instytucje organizujące czas wolny dzieci i młodzieży/. W końcowych fragmentach opracowania znajdujemy informacje na temat organizacji turniejów sportowych. Natomiast na końcu każdego rozdziału zamieszczone są pytania kontrolne pozwalające czytelnikowi na samoocenę i samokontrolę nabytych wiadomości i umiejętności.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 20.11.2021
Głównym problemem podjętym w pracy była identyfikacja deficytów w rozwoju somatycznym i motorycznym osób z dysfunkcją wzroku (DW), na podstawie oceny zmian podstawowych cech budowy ciała, a także kondycyjnych i koordynacyjnych zdolności motorycznych za pomocą norm wyznaczonych dla pełnosprawnych rówieśników w badaniach długofalowych i przesiewowych. Dokonano też oceny rzetelności narzędzi do funkcjonalnej oceny równowagi oraz bilateralnej koordynacji. W badaniach długofalowych dzieci i młodzieży niewidomej, niezwykle rzadko spotykanych w piśmiennictwie, w trakcie 4-5 letnich obserwacji powtarzanych co pół roku, uczestniczyły 54 osoby w wieku 7-16 lat z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Laskach. Oceny równowagi 175 osób w wieku 6-16 lat z DW, dokonano w pięciu Ośrodkach Szkolno-Wychowawczych w Polsce. W badaniach koordynacji bilateralnej, wzięło udział 75 osób niewidomych w wieku 7-17 lat z Ośrodka w Laskach. Do oceny podstawowych cech somatycznych oraz wyników w próbach sprawności fizycznej z baterii Physical Fitness Testing of the Disabled Project UNIQUE [Winnick i Short 1985], wykorzystano siatki centylowe oraz tabele punktowe opracowane dla populacji ogólnopolskiej [Dobosz 2012a, 2012b]. W badaniach równowagi oraz koordynacji bilateralnej osób niewidomych zastosowano testy funkcjonalne z baterii Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition (BOT-2) [Bruininks i Bruininks 2005a, 2005b]. Działaniami terapeutycznymi w zakresie poprawy zdolności utrzymania równowagi, powinny być objęte zwłaszcza osoby, u których stwierdzono największe deficyty, tzn. niewidome dzieci (kategoria 4 i 5, wg WHO) w wieku 6-11 lat.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again