Form of Work
Książki
(195)
Publikacje naukowe
(91)
E-booki
(65)
IBUK Libra
(65)
Publikacje dydaktyczne
(7)
Publikacje fachowe
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Poezja
(2)
Status
available
(189)
unavailable
(5)
Branch
Wypożyczalnia
(194)
Author
Adama Mickiewicza Uniwersytet im (Poznań )
(11)
Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydawnictwo Naukowe
(11)
Dykcik Władysław (1942-2013)
(7)
Kozielska Joanna
(6)
Piorunek Magdalena
(6)
Kuszak Kinga
(5)
Skowrońska-Pućka Agnieszka
(5)
Bakiera Lucyna
(4)
Cierpiałkowska Lidia
(4)
Jankowiak Barbara
(4)
Matysiak-Błaszczyk Agata
(4)
Barczykowska Agnieszka
(3)
Cybal-Michalska Agnieszka
(3)
Cybal-Michalska Agnieszka (1973- )
(3)
Cywińska Małgorzata (1958- )
(3)
Gulczyńska Anna
(3)
Hendrykowski Marek (1948- )
(3)
Krauze-Sikorska Hanna
(3)
Kujawiński Jerzy (1928- )
(3)
Mencfel Michał
(3)
Muskała Maciej
(3)
Myszka-Strychalska Lucyna
(3)
Segiet Katarzyna
(3)
Solarczyk-Ambrozik Ewa
(3)
Wobalis Mirosław
(3)
Buchnat Marzena
(2)
Błachnio Krystyna
(2)
Christoph Monika
(2)
Cywińska Małgorzata
(2)
Czubiński Antoni (1928-2003)
(2)
Dolata Dorota Anna
(2)
Fieguth Rolf (1941- )
(2)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(2)
Grądziel-Wójcik Joanna (1971- )
(2)
Harwas-Napierała Barbara
(2)
Harwas-Napierała Barbara (1947- )
(2)
Hauser Przemysław
(2)
Jankowiak Barbara (pedagog)
(2)
Jankowski Dzierżymir (1932- )
(2)
Jarmużek Joanna
(2)
Józefowski Eugeniusz (1956- )
(2)
Kanclerz Bożena
(2)
Klichowski Michał
(2)
Kopeć Zbigniew (filolog)
(2)
Kraskowska Ewa (1954- )
(2)
Kubiak Hanna
(2)
Kwiatkowska-Ratajczak Maria (1956- )
(2)
Labuda Aleksander Wit (1944- )
(2)
Miazek-Męczyńska Monika
(2)
Mikołajczak-Matyja Nawoja
(2)
Mizerkiewicz Tomasz (1971- )
(2)
Modrzewski Jerzy
(2)
Pawelczak Katarzyna
(2)
Peret-Drążewska Paulina
(2)
Podemski Krzysztof
(2)
Porzucek-Miśkiewicz Maria
(2)
Raczyński Atanazy (1788-1874)
(2)
Sadowska Katarzyna
(2)
Siek-Piskozub Teresa (1949- )
(2)
Stefańska Anita (pedagog)
(2)
Słupska Kamila
(2)
Topolski Jerzy (1928-1998)
(2)
Twardowski Andrzej
(2)
Tyszka Zbigniew (1933-2003)
(2)
Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu
(2)
Wachowska Judyta
(2)
Waszyńska Katarzyna (1972- )
(2)
Wąsowska Ewa
(2)
Ćwiklak Kornelia
(2)
Abriszewski Krzysztof (1972- )
(1)
Adama Mickiewicza Uniwersytet im Instytut Filozofii Wydawnictwo (Poznań )
(1)
Adama Mickiewicza Uniwersytet im Wydawnictwo Naukowe (Poznań )
(1)
Ambrozik Wiesław
(1)
Anders Joanna
(1)
Banaszak Sławomir (1973- )
(1)
Banowska Lidia
(1)
Barabasz Grażyna
(1)
Barańska Magdalena
(1)
Bardach Juliusz (1914-2010)
(1)
Basińska Anna
(1)
Basińska Anna (1978- )
(1)
Bednarek Magdalena
(1)
Bergandy Wrócisława
(1)
Bering Piotr (1964- )
(1)
Biblioteka Kroniki Wielkopolski
(1)
Bondecka-Krzykowska Izabela
(1)
Borkowski Piotr (1907-1985)
(1)
Boroń Aleksandra
(1)
Brzeziński Jerzy
(1)
Burszta Józef (1914-1987)
(1)
Burtowy Maria
(1)
Bułczyńska Katarzyna
(1)
Charchalis Wojciech (1970- )
(1)
Chirkowska-Smolak Teresa
(1)
Chmura-Rutkowska Iwona
(1)
Chojecka Jana
(1)
Ciczkowska-Giedziun Małgorzata
(1)
Cierpiałkowska Lidia (1950- )
(1)
Cytlak Izabela
(1)
Czainska Katarzyna
(1)
Year
2020 - 2022
(33)
2010 - 2019
(144)
2000 - 2009
(33)
1990 - 1999
(29)
1980 - 1989
(17)
1970 - 1979
(3)
1960 - 1969
(1)
Time Period of Creation
2001-
(98)
1989-2000
(4)
1945-1989
(3)
1801-1900
(2)
1901-2000
(2)
Country
Poland
(260)
Language
Polish
(256)
Audience Group
Szkoły wyższe
(8)
Dzieci
(2)
6-8 lat
(1)
9-13 lat
(1)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(1)
Studenci
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(4)
Literatura francuska
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura angielska
(1)
Subject
Rodzina
(14)
Młodzież
(11)
Literatura polska
(9)
Kształcenie
(8)
Dziecko
(7)
Pedagogika specjalna
(7)
Socjalizacja
(7)
Kobieta
(6)
Nauczanie początkowe
(6)
Opieka społeczna
(6)
Pedagogika społeczna
(6)
Polska
(6)
Szkolnictwo wyższe
(6)
Tematy i motywy
(6)
Uczniowie
(6)
Wsparcie społeczne
(6)
Wychowanie
(6)
Nauczanie
(5)
Osobowość
(5)
Poezja
(5)
Wychowanie w rodzinie
(5)
Dzieci
(4)
Język polski
(4)
Komunikacja społeczna
(4)
Kultura masowa
(4)
Niemcy
(4)
Osoby w wieku starszym
(4)
Pedagogika
(4)
Polityka oświatowa
(4)
Szkolnictwo
(4)
Arteterapia
(3)
Dziecko niepełnosprawne
(3)
Historia
(3)
Język polski (przedmiot szkolny)
(3)
Kolekcjonerzy
(3)
Kształcenie ustawiczne
(3)
Literatura
(3)
Metodologia
(3)
Metody nauczania
(3)
Myślenie
(3)
Polityka
(3)
Postawy
(3)
Psychopatologia
(3)
Raczyński, Atanazy
(3)
Społeczności lokalne
(3)
Studenci
(3)
Wielkopolska
(3)
Wychowanie przedszkolne
(3)
Arystokracja
(2)
Aspiracje edukacyjne
(2)
Aspiracje zawodowe
(2)
Chemia
(2)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(2)
Edukacja medialna
(2)
Filologia polska
(2)
Filozofia
(2)
Gender
(2)
Historycy sztuki
(2)
Holokaust
(2)
II wojna światowa (1939-1945)
(2)
Innowacje
(2)
Integracja społeczna
(2)
Język dziecka
(2)
Język łaciński
(2)
Języki obce
(2)
Komparatystyka
(2)
Logopedia
(2)
Macierzyństwo
(2)
Miłosz, Czesław
(2)
Mniejszości narodowe
(2)
Nauka
(2)
Niepełnosprawni
(2)
Osoby z niepełnosprawnością
(2)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(2)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
(2)
Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
(2)
Poznań
(2)
Praca
(2)
Praca socjalna
(2)
Przysłowia
(2)
Psycholingwistyka
(2)
Psychologia dziecka
(2)
Psychologia kliniczna
(2)
Radzenie sobie ze stresem
(2)
Rodzice
(2)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(2)
Samodzielność
(2)
Samokształcenie
(2)
Semantyka lingwistyczna
(2)
Socjoterapia
(2)
Społeczeństwo informacyjne
(2)
Teatroterapia
(2)
Teoria literatury
(2)
Teoria prawa
(2)
Tożsamość narodowa
(2)
Tożsamość społeczna
(2)
Twórczość
(2)
Uczenie się
(2)
Wojna 1914-1918 r.
(2)
Wojna 1939-1940 r. radziecko-fińska
(2)
Subject: time
2001-
(59)
1901-2000
(29)
1989-2000
(11)
1801-1900
(9)
1945-1989
(7)
1701-1800
(5)
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
1918-1939
(3)
1939-1945
(3)
1-100
(2)
100-1 p.n.e.
(2)
101-200
(2)
1101-1200
(2)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
201-300
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
301-400
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
401-500
(2)
1001-1100
(1)
15-18 w.
(1)
19-20 w.
(1)
1945-
(1)
1989-
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Subject: place
Polska
(33)
Europa
(3)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(3)
Anglia (Wielka Brytania)
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Wielka Brytania
(2)
Chiny
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Goleniów (woj. zachodniopomorskie ; okręg)
(1)
Golęczewo (woj. wielkopolskie, pow. poznański, gm. Suchy Las)
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Litwa
(1)
Niemcy
(1)
Walia (Wielka Brytania)
(1)
Wielkopolska
(1)
Województwo wielkopolskie (1999- )
(1)
Ziemie Odzyskane
(1)
Genre/Form
Praca zbiorowa
(37)
Monografia
(20)
Opracowanie
(18)
Podręcznik
(11)
Raport z badań
(7)
Księga pamiątkowa
(6)
Materiały konferencyjne
(4)
Publikacje
(4)
Dzienniki
(2)
Edycja krytyczna
(2)
Literatura polska
(2)
Literatury europejskie
(2)
Wiersze
(2)
Wydawnictwo źródłowe
(2)
Bajka i baśń
(1)
Biografia
(1)
Literatura peruwiańska
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Podręczniki
(1)
Poradnik
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Domain
Socjologia i społeczeństwo
(36)
Edukacja i pedagogika
(35)
Psychologia
(22)
Literaturoznawstwo
(18)
Historia
(11)
Kultura i sztuka
(7)
Językoznawstwo
(5)
Nauka i badania
(5)
Informatyka i technologie informacyjne
(3)
Media i komunikacja społeczna
(3)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Filozofia i etyka
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(2)
Medycyna i zdrowie
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
260 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Monografia pt. Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, pod redakcją naukową Moniki Christoph i Sonii Wawrzyniak, jest publikacją, której problematyka skupia się przede wszystkim wokół dwóch kategorii pojęciowych, niezwykle istotnych współcześnie, jakimi są potencjał szkoły i rynek pracy. Układ i struktura pracy wynikają z założonej i ujętej w tytule zależności między społeczno-edukacyjnym potencjałem szkoły a rynkiem pracy. Zostały wyodrębnione dwie duże części, z których pierwsza dotyczy przestrzeni współczesnej szkoły, kształtującej jej społeczno-edukacyjny potencjał, druga natomiast edukacyjnego wymiaru rynku pracy. Część pierwsza opracowania składa się z 16 rozdziałów, a część druga obejmuje 15 tekstów. W holistycznym ujęciu poszczególne rozdziały przedstawiają obszerne ujęcie problematyki wraz z uwzględnieniem indywidualnego podejścia każdego z autorów zarówno w wymiarze teoretycznym, praktycznym, jak i badawczym. Teksty przygotowane zostały przez łącznie 34 Autorki i Autorów w roku 2019 oraz na początku 2020.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Zapotrzebowanie na ludzi zdolnych, twórczo podejmujących wyzwania współczesnego świata, nie traci na aktualności. Nasuwa się szereg pytań o rozmiar oczekiwań, stwarzanie szans, istnienie barier, uwzględnianie potrzeb edukacyjnych (i nie tylko) oraz tworzenie warunków dla harmonijnego rozwoju jednostek zdolnych. Rozważania przedstawione w niniejszej publikacji oscylują wokół kwestii kształcenia osób zdolnych, uwarunkowań edukacyjnych i wyzwań. Stanowią wynik wieloletnich poszukiwań i refleksji autorki na temat sytuacji jednostek zdolnych w środowisku edukacyjnym. Książka adresowana jest do studentek i studentów kierunków pedagogicznych szkół wyższych, jako materiał do wykorzystania w dydaktyce akademickiej, a także do przyszłych oraz praktykujących nauczycielek i nauczycieli – dla poznania i lepszego rozumienia sytuacji jednostek zdolnych w otaczającej rzeczywistości.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Współczesne przekazy medialne stają się wizualnie rozdrobnione. Zauważalne jest to w szacie graficznej wielu podręczników, czasopism, interfejsów internetowych czy grafik informacyjnych. Media te szczególnie silnie eksponują małe porcje tekstowe i obrazowe. W tym sensie stają się pozbawione sekwencyjnego i liniowego odbioru, typowego dla recepcji literatury pięknej lub dzieła filmowego. Powstaje więc pytanie, w jaki sposób odbiorcy wyszukują punktów rozpoczęcia czytania oraz według jakich kryteriów tworzą własne ścieżki poznawcze w trakcie recepcji np. grafik informacyjnych. W niniejszej pracy podjęto się odpowiedzi na pytanie, czy zróżnicowany układ graficzny (design) wpływa na prowadzenie uwagi wzrokowej i rozumienie treści przez nastoletnich odbiorców. Użyto w tym celu metody pomiaru ruchów gałki ocznej (okulografii) w trakcie ekspozycji różnych typów infografik. Rezultaty niniejszych badań znajdują szerokie zastosowanie w projektowaniu graficznym materiałów drukowanych oraz tekstów elektronicznych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Książka wpisuje się w szeroki nurt badań i dyskusji nas zadaniami rozwojowymi i kryzysami życiowymi osób w wieku adolescencji. Bez wątpienia przejście z wieku dziecięcego do okresu dorosłości stanowi wyzwanie dla każdego nastolatka. Publikacja ma stanowić przyczynek do podjęcia zarówno teoretycznych rozważań, jak i praktycznych oddziaływań w tak współcześnie ważnym obszarze, jakim jest wspomaganie rozwoju młodzieży. Teksty zostały wzbogacone o opisy przypadków, które mają służyć zilustrowaniu poruszonych problemów. Treścią adolescencji są podejmowane przez młodych ludzi wybory – zależne od konkretnych kontekstów i przestrzeni, w jakich przebiega życie i rozwój poszczególnych osób – co zostało uwzględnione przez Autorki niniejszej pracy.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Monografia jest drugą z kolei publikacją autorki poświęconą problemom edukacji dziecka do lat trzech. Autorka dostrzega to, o czym przekonywał także między innymi Włodzimierz Fijałkowski – dziecko „nie jest «nieme», natomiast «głusi» często bywają dorośli”. W najnowszym opracowaniu dokonuje analizy wybranych aspektów polskiej rzeczywistości oświatowej, wskazuje przejawy nadmiernej instrumentalizacji edukacji i proponuje przyjęcie niedyrektywnego towarzyszenia w rozwoju, ukazując także autentyczną gotowość opiekunów małego dziecka do ustawicznego doskonalenia warsztatu ich pracy. Autorka, sięgając do niezwykłych osiągnięć Pani Profesor Lucyny Telki, koncentruje się przede wszystkim na obszarach edukacji w dialogu z małym dzieckiem, zwraca się w stronę uważnej obserwacji, gotowości do podjęcia interakcji ze strony osoby dorosłej, postuluje potrzebę autentycznej wrażliwości dorosłego na dziecięce potrzeby. Autorka przekonuje, że prawdziwa edukacja „dzieje się” we wzajemnej bliskości motywacyjnej dziecka i dorosłego funkcjonującej w oparciu o motto: „chcę pomóc dziecku osiągnąć to, co dostrzegam lub czuję, że chce osiągnąć dziecko”, gdyż dziecko pragnie się rozwijać, jest zmotywowane, eksploruje i doświadcza nie z tego powodu, że ktoś mu każe, że ktoś na to pozwala, lecz czyni to z własnej potrzeby. Nadrzędnym celem Katarzyny Sadowskiej jest zachęta do refleksji nad (jak określił to W. Fijałkowski) „indywidualnością, osobowością i wartością istoty ludzkiej jako niezależnej jednostki na każdym etapie jej rozwoju”.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Problematyka monografii wpisuje się w nurt rozważań na temat istoty całożyciowego rozwoju człowieka dorosłego za sprawą edukacji i moderowania własnych planów życiowych przez wybór różnorodnych ścieżek kariery. Nowe konceptualizacje dotyczące życia zawodowego, jawiące się w tle przeobrażeń związanych z postępem technologicznym, gospodarką cyfrową, nowymi formami zatrudnienia i nowymi wyzwaniami edukacyjnymi, permanentnie aktualizują tematykę całożyciowego uczenia się, stanowiąc o jej randze. Autorzy tekstów prezentują różnorodne ujęcia tytułowego problemu, odnosząc się zarówno do teorii jak i praktyki.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
W wieloautorskiej monografii Dziecko w sytuacjach stresowych pod redakcją naukową Małgorzaty Cywińskiej ukazano problematykę specyficznego rodzaju doświadczenia emocjonalnego, jakim jest dziecięcy stres, w dwóch niezwykle ważkich obszarach. Pierwszy z nich dotyczy stresowych interpersonalnych wymiarów rzeczywistości edukacyjnej dzieci, a drugi został poświęcony funkcjonalnemu, kulturowemu i informacyjno-komunikacyjnemu wymiarowi systemów edukacji jako źródłu stresu u dzieci. Autorzy poszczególnych tekstów zamieszczonych w niniejszej publikacji ukazują sytuacje stresowe dzieci w kategoriach dystresu, rozpatrują je w sposób interdyscyplinarny, wieloaspektowy, w odniesieniu do różnych stanowisk teoretycznych i empirycznych. Przywoływane przez nich stresowe obrazy rzeczywistości dzieci, wskazujące niekiedy na dramatyczny wymiar ich codzienności, który czyni ogromne szkody w ich psychice, w obszarze funkcjonowania emocjonalnego, społeczno-moralnego i poznawczego, domagają się naszej uwagi, poszukiwania środków zaradczych, stosowania różnych form wsparcia, podejmowania określonych działań naprawczych, terapeutycznych – czyli naszej ogromnej uważności. Problem tej uważności został podjęty w niniejszej monografii.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Zamysłem książki, jak wskazuje sam tytuł: Zrozumieć CZAS WOLNY. Przeobrażenia, tożsamość, doświadczanie, jest próba zrozumienia czasu wolnego w jego kluczowych wymiarach związanych z przeobrażeniami, tożsamością i doświadczaniem. Istotne staje się uzyskanie możliwie pełnego obraz czasu wolnego jako przestrzeni poznawczej, interakcyjnej, symbolicznej i emocjonalnej, aniżeli stworzenie jednej zasadniczej definicji czy sposobu myślenia na jego temat. Czerpanie inspiracji z takich orientacji teoretycznych, jak: symboliczny interakcjonizm, fenomenologia, egzystencjalizm, socjologia codzienności (Berger, Luckman 1983; Kelly 1972, 1996, 2003, 2012; Kelly, Godbey 1992; Giddens 2001, 2003; deCerteau 2008, 2011; Kaufman 2013), inspirowanie się psychologią doświadczania Csikszentmihalyi (2005), postmodernizmem (Rojek 1995, 2005, 2010), jak i teoriami granicznymi (Nippert-Eng1996; Zerubavel1991), pozwala myśleć o czasie wolnym jako o kategorii dynamicznej, społecznie i kulturowo zmiennej, lokowanej na przecięciu mikro- i makroprocesów społecznych oraz wiązać ją z dynamiką jednostkowego doświadczania. Równocześnie odwoływanie się do metodologii refleksyjnej pozwala maksymalizowa ogląd i rozumienie problematyki czasu wolnego poprzez wykorzystanie różnych metod i technik badawczych (Strauss 1993; Shaw 1997; Dupuis 1999; Freeman 2001; Giddens 2001; Fischer-Rosenthal 2005; Feighery 2006; Denzin, Lincoln 2010). Celem części pierwszej pt: Przeobrażenia jest przyglądanie się historyczno-społecznemu osadzeniu czasu wolnego. Kolejne rozdziały tej części dotyczą istotnych procesów charakteryzujących jego rozwój i dynamizujących przeobrażenia, jak: industrializacja, urbanizacja, umasowienie i technologizacja, komercjalizacja, globalizacja oraz akceleracja. Wskazane procesy przyczyniły się do tego, iż dziś stajemy przed szeregiem pytań, problemów czy wyzwań dotyczących tożsamości czasu wolnego, o czym z kolei mówi część druga, pt: Tożsamość. Jak czytelnik zauważy, celem tej części nie jest rewolucja w myśleniu o czasie wolnym, nie chce też opowiadać się po stronie kryzysu czy dezaktualizacji socjologii czasu wolnego. Chcę przede wszystkim odwołać się do kluczowych procesów w obrębie samej subdyscypliny, które w powiązaniu z ewolucją teorii i praktyki czasu wolnego, jak i dokonującymi się we współczesnej rzeczywistości przeobrażeniami pozwalają urefleksyjniać jego status. Celem trzeciej części książki pt.: Ku Metodzie jest charakterystyka założeń badawczych bazująca na perspektywie hermeneutyczno-interpretatywnej oraz metodologii refleksyjnej. Część czwarta pt.: Doświadczanie oparta jest na badaniach własnych i wprowadza czytelnika w świat znaczeń, doświadczeń i emocji wypoczynku realizowanych w różnych kontekstach sytuacyjnych. W kolejnych rozdziałach książki analizy różnych typów materiału badawczego przeplatają się ze sobą, a kolejne metody i techniki służą pogłębianiu stawianych tez czy wcześniej zgromadzonej wiedzy. Odwołuję się z jednej strony do danych zastanych, północno-amerykańskich i europejskich badań sondażowych oraz badań budżetów czasu, międzynarodowych badań porównawczych, pomniejszych europejskich projektów badawczych, jak i polskich badań opinii społecznej czy badań budżetowych. Z drugiej strony odnoszę się do własnych projektów badawczych, realizowanych w Polsce, przede wszystkim w oparciu o metodologie jakościowe, a zgłębiających codzienne rozumienie czasu wolnego. Książka jest napisana z perspektywy lokalnej, a głównym punktem odniesienia dla zawartych w niej treści są dwie dominujące tradycje czasu wolnego, mianowicie szkoła amerykańska i europejska. Warto tym samym podkreślić, iż kategoria czasu wolnego nie ma charakteru uniwersalnego, ale przypisana jest do partykularnej kulturowo, geograficznie i historycznie formy życia grupowego i społecznej organizacji określanej mianem nowoczesności. Czas wolny nabiera znaczenia w określonym typie społeczeństwa i stanowi jeden z istotnych jego aspektów.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
„Uwarunkowania gotowości do resocjalizacji” to książka, w której Czytelnik znajdzie inspiracje dla teorii i praktyki resocjalizacyjnej opartej na dowodach naukowych. Oś rozważań stanowi Wieloczynnikowy Model Gotowości Sprawcy, który gotowość do resocjalizacji postrzega jako interakcję czynników wewnętrznych i zewnętrznych, co więcej traktuje je jako dynamiczne, a więc modyfikowalne elementy. Celem publikacji jest zwrócenie uwagi na rolę owych czynników w procesie zwiększania gotowości do resocjalizacji sprawców przestępstw również poprzez przybliżenie trzech podejść, dzięki którym możliwe jest modyfikowanie czynników leżących po stronie sprawcy, programu i warunków, w jakich odbywa się proces resocjalizacji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Zachodzące zmiany w obszarze życia społecznego – kulturowego, gospodarczego i politycznego, które z jednej strony wyzwoliła transformacja ustrojowa, z drugiej zaś strony spotęgowało przyspieszenie przemian cywilizacyjnych obserwowane w ostatnich dekadach w wymiarze globalnym, w znaczący sposób wpłynęły na sytuację i w następstwie na aktywność oraz zaangażowanie młodzieży. W tej konwencji zaproponowano cykl artykułów. Zapraszają one do zwrócenia uwagi na diagnozę warunków i sił społecznych środowiska, na zagrożenia i czynniki sprzyjające rozwojowi oraz na aktywność młodzieży i potrzebę racjonalizacji działań związanych ze zmianą w otoczeniu jednostki. Szeroki wachlarz podjętej problematyki w zaproponowanym tomie dobrze odzwierciedla obszary zainteresowań pedagogów. Na wybranych przykładach zaprezentowano zagadnienia związane z aktywnością polskiej młodzieży, ich uwarunkowaniami, postawami moralnymi oraz zagrożeniami, na jakie jest obecnie narażona. Na ten istotny aspekt – ważności aktywnego funkcjonowania młodzieży w środowisku lokalnym dla teoretycznych poszukiwań, badawczych inspiracji czy też praktycznych działań pedagogiki społecznej – zwraca prezentowana monografia autorek: Agnieszki Cybal – Michalskiej, Katarzyny Segiet i Klaudii Węć, Aktywizacja młodzieży w warunkach zmiennej rzeczywistości społeczno – kulturowej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Utwory Juliana Tuwima i Jana Brzechwy dla dzieci znają wszyscy. Od kilku pokoleń bawią starszych i młodszych czytelników. Rodzice czytają dzieciom pełne humoru, żartobliwe utwory obu poetów. Zapewne nie ma w naszym kraju osoby, która nie zna Kaczki-Dziwaczki, Słonia Trąbalskiego, Pana Słowika, który niespiesznym krokiem zmierza na kolację, czy Stasia- zamęczającego innych mnóstwem pytań. Utwory obu poetów znają dziadkowie, rodzice, poznają je najmłodsi. Zmienia się świat, a wiersze (i nie tylko) Jana Brzechwy i Juliana Tuwima pozostają niezmiennie aktualne. Czy jednak ich odbiór jest cały czas taki sam? Czy dziś są tak samo, jak kiedyś interpretowane? Na ile zmienia się postrzeganie utworów obu poetów w płynnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku? Na ile utwory Brzechwy i Tuwima inspirowały kiedyś nauczycielki i nauczycieli przedszkoli, na ile są źródłem inspiracji dla współczesnych pedagożek i pedagogów? Jak zmienił się sposób pracy z tekstem poetyckim obu poetów na przestrzeni lat? Te i inne pytania stawia autorka. Poszukuje na nie odpowiedzi zagłębiając się w biografie poetów, studiując ich utwory adresowane do najmłodszych i te, które z czasem uznano za odpowiednie na młodszych odbiorców, analizuje propozycje nauczycielek i nauczycieli wykorzystujące teksty obu poetów w pracy z dziećmi przedszkolnymi. Pokazuje sposoby upośredniania dzieciom tekstów obu poetów.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Percepcja zmysłowa stanowi podsawowe źródło odbierania informacji ze świata zewnętrznego, a wzrok uważany jest za najważniejszy zmysł człowieka, dzięki któremu poznaje on i postrzega świat wokół siebie. Panuje przekonanie, że coś się wie dopiero wtedy, kiedy to coś się zobaczy. Często więc percepcja czysto fizyczna zmienia się w intelektualną (kognitywną). Monografia „Widzę, więc wiem” poświęcona jest naukowej refleksji nad relacją pomiędzy wzrokiem/widzeniem/postrzeganiem a wiedzą i poznawaniem rzeczywistości. W niniejszym tomie wyniki badań nad wzrokową percepcją rzeczywistości i poznaniem przedstawiają badaczki i badacze reprezentujący językoznawstwo, literaturoznawstwo, kulturoznawstwo, filmoznawstwo, psychologię i pedagogikę. W swoich tekstach pokazują często interdyscyplinarne podejście w interpretacji lub korzystają z dorobku innych dziedzin.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Bajka należy do najstarszych form narracyjnych, a wątki bajkowe – do najmocniej rozpowszechnionych. Jej wpływ można odnaleźć także w najnowszej literaturze niefantastycznej adresowanej do dorosłych odbiorców – i tę przestrzeń eksploruje niniejsza monografia, równocześnie sytuując ją wobec wcześniejszej polskiej tradycji, współczesnej kultury popularnej oraz literatury dla dzieci. Narracja, wątki fabularne oraz postacie to trzy podstawowe elementy, za sprawą których bajka uobecniania się we współczesnej polskiej epice. W prozie M. Sieniewicza, A. Nasiłowskiej, J. Dukaja, I. Karpowicza, O. Tokarczuk, K. Kofty, B. Butenki i innych są one tyleż odtwarzane, co przekształcane. Zjawiska takie jak: bajkosfera, retelling, prze-pisywanie i antybaśń są w książce niejednokrotnie przywoływane, a ich granice – redefiniowane. Przemiany ustrojowe 1989 roku zwolniły bajkę z funkcji mowy ezopowej, a otwarcie granic sprzyjało inspiracjom feministycznym i popkulturowym. Nie oznacza to jednak, by gry z bajkową tradycją miały obecnie jedynie funkcje ludyczne czy estetyczne. Baśniowość, jak dowodzi autorka, stała się w ostatnich dekadach sposobem podejmowania problematyki społeczno-kulturowej krytyki.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 03.10.2022
Tom poświęcony triadzie klasycznych wartości składa się z dwóch części. W pierwszej przybliżono biogram Profesora Janusza Gniteckiego, zarówno ścieżkę życiową i naukową. Jego współpracownicy oraz osoby z Nim związane wspominają zdarzenia ilustrujące wzajemne kontakty, pracę i inspiracje do podjęcia rozmaitych czynów sprzyjających nie tylko edukacji, lecz także rozwojowi własnego potencjału. W drugiej części zamieszczono naukowe tematyczne teksty, przez które przebija klasyczna triada wartości, niezbędna w naukowej wiedzy i mądrości myślenia. Myślenie wsparte dobrem tak potrzebnym w świecie, w którym może zaistnieć piękno wzajemnego współdziałania z innymi – aby móc realizować się w różnych obszarach szkolnej i pozaszkolnej działalności. Każdy z obszarów był ważny dla Profesora Gniteckiego i Jego uczniów, którzy dalej kontynuują we współczesnych czasach rozpoczęte dzieło.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 02.10.2022
W książce przedstawiono problem aktywizacji osób starszych poprzez terapię zajęciową. Ze względu na szeroki potencjał, terapia zajęciowa stanowi bardzo ważny element działań prewencyjnych oraz formę aktywizacji seniorów w starzejącym się społeczeństwie, co w konsekwencji zapobiega wykluczeniu społecznemu osób starszych. Autorka koncentruje się na problemach teoretycznych i definicyjnych związanych z terapią zajęciową w Polsce oraz przedstawia sposoby jej prowadzenia na przykładzie poznańskich dziennych domów pomocy społecznej – ukazując konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych. Analizuje zagadnienie w porównaniu do innych krajów UE i USA, przedstawia różnice w podejściu do tej formy usprawniania, odmienne metody pracy oraz regulacje prawne, wpływające bezpośrednio na sposób prowadzenia tej formy terapii w Polsce. W dwóch pierwszych rozdziałach omówiono problem starzenia się człowieka w ujęciu psychologicznym i społecznym oraz koncepcje teoretyczne i regulacje prawne związane z terapią zajęciową. Następnie przedstawiono hipotezy badawcze i metodykę pracy, analizę oferty innych niż terapia zajęciowa aktywności dla osób w okresie późnej dorosłości dostępnych na terenie Poznania oraz wyniki badań przeprowadzonych na grupie terapeutów zajęciowych oraz uczestników zajęć w dziennych domach pomocy społecznej. Książkę kończy rozdział o konsekwencjach specyficznego podejścia do terapii zajęciowej w Polsce oraz propozycje takich zmian, by była ona efektywniejsza i satysfakcjonująca dla uczestników.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 02.10.2022
Książka dotyczy szczegółowych problemów składni poetyckiej w polskim współczesnym wierszu wolnym. Prezentowana koncepcja analizy języka poetyckiego koncentruje się na relacjach elementów językowych, a więc eksponuje przede wszystkim zależności składniowe. Część pierwsza - poświęcona kondensacji - rozpoczyna się rozważaniem kwestii wiersza wolnego w odniesieniu do czynników historycznoliterackich i kulturowych. Kolejne zagadnienia: relacyjność, eliptyczność i tabularność, stanowią dookreślenie pozytywnej definicji współczesnego wiersza wolnego, Wszystkie te zjawiska służą wprowadzeniu problemu akomodacji poetyckiej - stanowi to przedmiot części drugiej. Jednocześnie dookreślone zostaje ujęcie składni poetyckiej w nawiązaniu do wcześniejszych sposobów badania tego typu kwestii. Część trzecia prezentuje oryginalny sposób analizowania frazeologii w tekstach poetyckich - dotyczy procesu reminiscencji frazeologicznej, w której obrębie wyróżnia się zjawiska: ewokacji, konotacji i śladu frazeologicznego, Część czwarta - próby iteracyjne - zawiera sproblematyzowane analizy utworów uznanych poetów polskich. Próby te stanowią dowód na operatywność wszystkich omówionych w pracy narzędzi badawczych oraz wskazanych i zanalizowanych zjawisk językowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 02.10.2022
Niniejsza książka traktuje o zakłóceniach w pracy szkoły w postaci zachowań ryzykownych, podejmowanych przez uczniów u progu adolescencji, w dotychczasowej strukturze oświatowej uczęszczających do klas pierwszych gimnazjów. Przedmiotem zainteresowania stały się obok zachowań ryzykownych także warunki im sprzyjające, ujęte tu jako warunki budujące klimaty bezprawia. Z wprowadzenia
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2022
Z wielką przyjemnością oddajemy w Państwa ręce kolejny numer czasopisma naukowego „Studia Prawa Publicznego” – w drugim roku jego publikacji. Kwartalnik ten to forum naukowej refleksji nad problemami dotykającymi spraw publicznych, normowanych publicznym prawem – krajowym, regionalnym i międzynarodowym, obecnie i dawniej obowiązującym. Czasopismo pozwala teoretykom i praktykom – z kraju i z zagranicy – na prezentowanie w języku polskim lub angielskim wyników własnych badań, w formie: artykułów, komentarzy, opinii, polemik i głos, a także na zamieszczanie przeglądu piśmiennictwa krajowego i zagranicznego, w tym recenzji prac monograficznych, oraz sprawozdań z konferencji naukowych. Przy zachowaniu przyjętej formuły czasopismo w numerze 1 (5) służy poznaniu problemów badawczych z zakresu prawa regionalnego oraz prawa krajowego obcego i polskiego, dotyczących: respektowania praw człowieka we Włoszech (cz. II), zasady pewności prawa w działaniu administracji UE, zasadności wprowadzenia numerus clausus w dostępie do szkół wyższych, ponadto – w ujęciu retrospektywnym – procesu kształcenia w szkołach wyższych w II Rzeczypospolitej i Polsce Ludowej (cz. II), a także spraw z zakresu prawa gospodarczego, dotyczących: weryfikacji i zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz determinant działalności gospodarczej w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych. Każde z opracowań badawczych dopełnione jest streszczeniem oraz słowami kluczowymi w języku angielskim (lub w języku polskim w przypadku artykułów anglojęzycznych). (wstęp - Prof. UAM dr hab. K. Wojtczak)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2022
Książka zawiera informacje dotyczące historii liczenia od czasów najdawniejszych do maszyny analitycznej Charlesa Babbage`a. Znajdują się w niej informacje dotyczące systemów numeracji oraz ciekawych metod rachunkowych stosowanych przez rozmaite ludy w różnych częściach świata: starożytnych Egipcjan, Babilończyków, Inków, Azteków, Majów, Chińczyków, Arabów. W podręczniku przedstawiono historię wprowadzenia w Europie pochodzącej z Indii numeracji nazywanej dzisiaj arabską. Zaprezentowano, z przykładami, sposoby liczenia na abakach, liczydłach, pałeczkach Nepera, suwakach logarytmicznych oraz techniki liczenia na palcach. Podręcznik zawiera opis wynalazków związanych z historią mechanicznych obliczeń od pierwszych maszyn liczących z wieku XVII (szczególną uwagę poświęcono historii pierwszych maszyn liczących na ziemiach polskich), przez wynalazki XVIII i XIX stulecia, aż po maszynę analityczną (pradziadka współczesnych komputerów).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2022
Interdyscyplinarna analiza fenomenu piękna, rozumianego jako kategoria estetyczna, etyczna, filozoficzna i religijna. Omówiono miejsce tej kategorii we współczesnej humanistyce ze szczególnym naciskiem na różnorodność rozstrzygnięć filozoficznych (zespolenie estetyki z aksjologią oraz antropologią).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again