Form of Work
Książki
(98)
Publikacje naukowe
(51)
E-booki
(42)
IBUK Libra
(42)
Publikacje fachowe
(3)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Poezja
(1)
Status
available
(90)
unavailable
(8)
Branch
Wypożyczalnia
(98)
Author
Adama Mickiewicza Uniwersytet im (Poznań )
(9)
Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydawnictwo Naukowe
(8)
Kozielska Joanna
(6)
Piorunek Magdalena
(5)
Skowrońska-Pućka Agnieszka
(5)
Bakiera Lucyna
(4)
Barczykowska Agnieszka
(3)
Jankowiak Barbara
(3)
Krauze-Sikorska Hanna
(3)
Kuszak Kinga
(3)
Myszka-Strychalska Lucyna
(3)
Wobalis Mirosław
(3)
Buchnat Marzena
(2)
Cierpiałkowska Lidia
(2)
Cywińska Małgorzata (1958- )
(2)
Grądziel-Wójcik Joanna (1971- )
(2)
Harwas-Napierała Barbara
(2)
Józefowski Eugeniusz (1956- )
(2)
Kanclerz Bożena
(2)
Klichowski Michał
(2)
Kopeć Zbigniew (filolog)
(2)
Kraskowska Ewa (1954- )
(2)
Kujawiński Jerzy (1928- )
(2)
Mencfel Michał
(2)
Modrzewski Jerzy
(2)
Muskała Maciej
(2)
Peret-Drążewska Paulina
(2)
Solarczyk-Ambrozik Ewa
(2)
Słupska Kamila
(2)
Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu
(2)
Wachowska Judyta
(2)
Waszyńska Katarzyna (1972- )
(2)
Ćwiklak Kornelia
(2)
Adama Mickiewicza Uniwersytet im Instytut Filozofii Wydawnictwo (Poznań )
(1)
Banaszak Sławomir (1973- )
(1)
Banowska Lidia
(1)
Barabasz Grażyna
(1)
Barańska Magdalena
(1)
Basińska Anna
(1)
Basińska Anna (1978- )
(1)
Bering Piotr (1964- )
(1)
Boroń Aleksandra
(1)
Błachnio Krystyna
(1)
Charchalis Wojciech (1970- )
(1)
Chirkowska-Smolak Teresa
(1)
Chmura-Rutkowska Iwona
(1)
Ciczkowska-Giedziun Małgorzata
(1)
Cierpiałkowska Lidia (1950- )
(1)
Cybal-Michalska Agnieszka
(1)
Cybal-Michalska Agnieszka (1973- )
(1)
Cywińska Małgorzata
(1)
Czainska Katarzyna
(1)
Darski Józef Paweł
(1)
Dolata Dorota Anna
(1)
Drozdowski Rafał (1961- )
(1)
Dzierzyńska-Breś Sonia
(1)
Dziubalska-Kołaczyk Katarzyna
(1)
Dzięcioł Bogusław
(1)
Dąbrowska-Bąk Maria
(1)
Ewa Włodarczyk
(1)
Fieguth Rolf (1941- )
(1)
Filipiak Monika
(1)
Frydrychowicz Anna
(1)
Gis Anita
(1)
Gnitecki Janusz (1945-2008)
(1)
Gołdyn Piotr
(1)
Gościniak Jerzy
(1)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(1)
Grzywacz Małgorzata
(1)
Hadyński Jakub
(1)
Harwas-Napierała Barbara (1947- )
(1)
Hejwosz-Gromkowska Daria
(1)
Hendrykowski Marek (1948- )
(1)
Ilski Kazimierz (1957- )
(1)
Jachimczak Beata
(1)
Jadwiga red
(1)
Jankowiak Barbara (nauki pedagogiczne)
(1)
Jarmużek Joanna
(1)
Jaskulska Sylwia
(1)
Jastrzębska Joanna (1978- )
(1)
Juńczyk Tomasz
(1)
Kabacińska-Łuczak Katarzyna
(1)
Karmolińska-Jagodzik Ewa
(1)
Kaźmierczak Marek
(1)
Kmita Jerzy (1931-2012)
(1)
Kochanowicz Rafał
(1)
Koszel Bogdan (1954- )
(1)
Kotowa Barbara
(1)
Kowalik Stanisław red
(1)
Kubiak Hanna
(1)
Kuczyńska-Koschany Katarzyna (1970- )
(1)
Kurek Krzysztof (1970- )
(1)
Kuźniak Ignacy
(1)
Kwiatkowska-Ratajczak Maria
(1)
Kwiatkowska-Ratajczak Maria (1956- )
(1)
Kąkolewicz Mariusz
(1)
Labuda Aleksander Wit (1944- )
(1)
Leśniewska Anna
(1)
Liberska Hanna
(1)
Matuszewska Mirosława
(1)
Year
2020 - 2021
(8)
2010 - 2019
(109)
2000 - 2009
(16)
1990 - 1999
(4)
1980 - 1989
(3)
Time Period of Creation
2001-
(59)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Country
Poland
(140)
Language
Polish
(137)
Audience Group
Szkoły wyższe
(3)
9-13 lat
(1)
Dzieci
(1)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(1)
Studenci
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(2)
Literatura angielska
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Subject
Rodzina
(9)
Dziecko
(6)
Szkolnictwo wyższe
(6)
Wychowanie
(6)
Język polski
(4)
Kształcenie
(4)
Literatura polska
(4)
Młodzież
(4)
Socjalizacja
(4)
Szkolnictwo
(4)
Wychowanie w rodzinie
(4)
Arteterapia
(3)
Kultura masowa
(3)
Nauczanie
(3)
Opieka społeczna
(3)
Osobowość
(3)
Poezja
(3)
Społeczności lokalne
(3)
Tematy i motywy
(3)
Uczniowie
(3)
Wsparcie społeczne
(3)
Aspiracje edukacyjne
(2)
Aspiracje zawodowe
(2)
Dziecko niepełnosprawne
(2)
Filologia polska
(2)
Holokaust
(2)
Integracja społeczna
(2)
Język dziecka
(2)
Język polski (przedmiot szkolny)
(2)
Kolekcjonerzy
(2)
Komunikacja społeczna
(2)
Kształcenie ustawiczne
(2)
Metodologia
(2)
Metody nauczania
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Osoby w wieku starszym
(2)
Pedagogika
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Polityka oświatowa
(2)
Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
(2)
Praca socjalna
(2)
Psychopatologia
(2)
Raczyński, Atanazy
(2)
Rodzice
(2)
Socjoterapia
(2)
Studenci
(2)
Uczenie się
(2)
Wykluczenie społeczne
(2)
Życie codzienne
(2)
Adaptacja filmowa
(1)
Aktywizacja społeczna
(1)
Analiza SWOT
(1)
Animaloterapia
(1)
Antropologia społeczna
(1)
Arystokracja
(1)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(1)
Bajka i baśń
(1)
Balcerzan, Edward
(1)
Bariery komunikacyjne
(1)
Chorzy w rodzinie
(1)
Chłopcy
(1)
Conrad, Joseph (1857-1924)
(1)
Cortázar, Julio
(1)
Dostęp do oświaty
(1)
Dramat polski
(1)
Dwujęzyczność
(1)
Dyplomaci
(1)
Dyrektorzy szkół
(1)
Dysfunkcje fizyczne
(1)
Dysfunkcje psychiczne
(1)
Dzieciobójstwo
(1)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(1)
Dziecko z porażeniem mózgowym
(1)
Dzienne domy opieki
(1)
Edukacja antydyskryminacyjna
(1)
Edukacja artystyczna
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Egzaminy do szkół wyższych
(1)
Eksperyment
(1)
Emigracja zarobkowa
(1)
Fantastyka
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia informacji
(1)
Filozofia języka
(1)
Filozofia kultury
(1)
Filozofia nauki
(1)
Frazeologia
(1)
Gentryfikacja
(1)
Gry fabularne
(1)
Gry komputerowe
(1)
Handel kobietami
(1)
Historia
(1)
Historycy sztuki
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Informacja
(1)
Innowacje
(1)
Inność
(1)
Internet
(1)
Iłłakowiczówna, Kazimiera
(1)
Język łaciński
(1)
Subject: time
2001-
(35)
1901-2000
(16)
1945-1989
(6)
1801-1900
(5)
1989-2000
(5)
1701-1800
(3)
1918-1939
(3)
1939-1945
(3)
1501-1600
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1601-1700
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
Subject: place
Polska
(17)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(3)
Europa
(2)
Wielka Brytania
(2)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Chiny
(1)
Goleniów (woj. zachodniopomorskie ; okręg)
(1)
Golęczewo (woj. wielkopolskie, pow. poznański, gm. Suchy Las)
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Województwo wielkopolskie (1999- )
(1)
Genre/Form
Praca zbiorowa
(16)
Monografia
(10)
Opracowanie
(7)
Raport z badań
(6)
Podręcznik
(4)
Publikacje
(4)
Księga pamiątkowa
(3)
Materiały konferencyjne
(3)
Literatura polska
(2)
Literatury europejskie
(2)
Podręczniki akademickie
(2)
Bajka i baśń
(1)
Biografia
(1)
Dzienniki
(1)
Edycja krytyczna
(1)
Literatura peruwiańska
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Poradnik
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Wiersze
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Domain
Socjologia i społeczeństwo
(21)
Edukacja i pedagogika
(16)
Literaturoznawstwo
(11)
Psychologia
(10)
Historia
(7)
Kultura i sztuka
(4)
Nauka i badania
(4)
Językoznawstwo
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(2)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Medycyna i zdrowie
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
140 results Filter
E-book
In basket
Date of change: 04.10.2021
Książka jest pokłosiem interdyscyplinarnej konferencji Dzieci i doświadczenie wojny. Wiek XX i XXI, która odbyła się w 2019 roku w Poznaniu i stanowiła kontynuację zainteresowania doświadczeniami wojennymi ludności cywilnej. Praca prezentuje szerokie spektrum dramatycznych, często przemilczanych dziecięcych doświadczeń wojennych w wieku XX i XXI w różnych częściach świata (Polska, Białoruś, nazistowskie Niemcy, Hiszpania, Korea, Japonia, Rwanda, Sierra Leone, Syria), ich reprezentacji artystycznych, w tym również muzycznych. Bolesnym i trudnym tematem jest między innymi proceder rekrutowania dzieci do działań zbrojnych w konkretnych sytuacjach wojennych. Doświadczenia czasu wojny to problem nie tylko tych, którzy przeżyli, ale również następnych generacji – w tym tomie znaczące miejsce zajmuje więc kwestia pamięci i przepracowywania traumatycznych wydarzeń.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 04.10.2021
Wczesnodziecięca edukacja w żłobku postrzegana jest przez autorkę jako edukacja koncentrująca się na tworzeniu warunków do optymalnego rozwoju dziecka w wieku niemowlęcym oraz poniemowlęcym, edukacja polegająca na stosowaniu niedyrektywnych form pracy, wyzwalająca i podtrzymująca zasoby rozwojowe. Autorka przyjmuje, że kluczem w procesie wczesnej edukacji jest jakość animowanej dla dziecka przestrzeni społecznej oraz fizycznej, mniej istotne jest natomiast miejsce oddziaływań dorosłego określone przez dylemat: dom czy placówka. Prezentowana monografia mieści się w nurcie badań z zakresu pedagogiki humanistycznej, w tym pedagogiki małego dziecka, z uwzględnieniem wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i humanistycznej, pedagogiki społecznej, pedagogiki opiekuńczej, socjologii edukacji, filozofii, a także historii wychowania. Zawarta w niej analiza jest także próbą ustrukturyzowania pewnych pojęć, tradycji, celów, metod, refleksji dorosłych nad stymulowaniem rozwoju dzieci. Autorka zachęca również czytelnika do głębszego namysłu nad funkcjonowaniem małego dziecka w procesie wczesnodziecięcej pozarodzinnej edukacji w Polsce.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 04.10.2021
Praca jest przewodnikiem przeznaczonym dla osób podejmujących i prowadzących badania pedagogiczne bądź jako licencjaci, magistranci, doktoranci, a nawet habilitanci, bądź też jako badacze mający ambicję uprawiania pedagogiki według reguł obowiązujących w tej dyscyplinie jako nauce społecznej. Początkowa część pracy wprowadza czytelnika w pedagogikę jako naukę, zasady i reguły jej budowania oraz uprawiania. W kolejnych jej częściach autor stara się systematycznie prowadzić czytelnika przez wszystkie czynności składające się na proces badawczy w pedagogice, poczynając od wyboru tematu badań, przez kolejne etapy postępowania badawczego, takie jak: ustalenie celów badań, formułowanie problemów i hipotez badawczych, przygotowanie narzędzi do badań, ich planowanie i realizacja, opracowywanie zebranego materiału badawczego i analizowanie wyników badań, wreszcie kończąc na redagowaniu raportu z nich, a więc rozprawy naukowej zamykającej cały proces badawczy. Książka nie jest jeszcze jednym podręcznikiem metodologii pedagogiki, lecz zbiorem rad i wskazówek, jak krok po kroku, mentalnie i praktycznie realizować poszczególne etapy procesu badawczego w pedagogice. Założeniem przyświecającym pracy jest nieuleganie żadnym jednostronnym kierunkom lub tendencjom w metodologii pedagogiki, a zarazem uwzględnianie tych koncepcji, które są w niej uznawane i stosowane, jak na przykład koncepcje badań ilościowych i jakościowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 04.10.2021
Publikacja jest pierwszym kompletnym opracowaniem dziennika ekspedycji przeprowadzonej w latach 1889–1890 przez wybitnego eksploratora Azji Centralnej, Bronisława Grąbczewskiego. Książka składa się z dwóch tomów zawiera pełen tekst dziennika w języku rosyjskim oraz tłumaczenie na język polski. Dodatkowym walorem poznawczym jest ponad 150 zdjęć wykonanych przez Grąbczewskiego podczas wyprawy, kopie oryginalnych dokumentów oraz 4 mapy wydane w oryginalnej skali, dołączone do książki.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 04.10.2021
Praca ma charakter interdyscyplinarny, a zamieszczone rozważania stanowią wieloaspektową narrację w obszarze nauk pedagogicznych wokół: socjalizacji, wychowania, edukacji, rozwoju człowieka oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich poświęcona jest analizom o charakterze teoretycznym i diagnostycznym. W rozdziale pierwszym dokonano charakterystyki okresu adolescencji a także analizy różnych koncepcji teoretycznych odnoszących się do zachowań ryzykownych młodzieży. Rozdział drugi zawiera charakterystykę zachowań ryzykownych ze szczególnym uwzględnieniem zachowań z obszaru używania substancji psychoaktywnych, agresji, a także ryzykownych zachowań seksualnych. Rozdział trzeci poświęcony jest profilaktyce zachowań ryzykownych młodzieży. Druga część książki poświęcona jest analizie i interpretacji prowadzonych badań jakościowych jakościowego zbiorowego studium przypadku) dotyczącego postrzegania zachowań ryzykownych przez wychowawców/wychowawczynie klas gimnazjalnych i socjoterapeutów/socjoterapeutki pracujących terapeutycznie z gimnazjalistami. Rozdział czwarty zawiera metodologiczne podstawy badań. Kolejne rozdziały części drugiej książki - piąty, szósty, siódmy i ósmy - zawierają analizy i interpretacje materiału badawczego zgromadzonego podczas wywiadów. W podsumowaniu badań przedstawiono konceptualizację zjawiska zachowań ryzykownych, a także klasyfikację zachowań ryzykownych w zależności od ich nasilenia i funkcji jakie spełniają.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 04.10.2021
W programie wychowania przedszkolnego Tablit kontekstem wszelkiej działalności dziecka uczyniono świat przyrody i nauki. Program jest skonstruowany w oparciu o 27 czterotygodniowych projektów edukacyjnych realizowanych w ciągu trzech lat pobytu dziecka w przedszkolu. Integralną częścią programu są interaktywne materiały dostosowane do użytku na tablicach multimedialnych i tabletach, takie jak: animacje oraz zbudowane w oparciu o nie filmiki przybliżające dzieciom zjawiska przyrodniczo-naukowe, piosenki, banki słownictwa w języku polskim i angielskim związane z teatrem oraz gry służące do nauki języka angielskiego. W programie pojawia się także nieznana do tej pory w Polsce na szeroką skalę metoda dialogów „Questioning the Author”, dzięki której dzieci są zachęcane do formułowania i wyrażania opinii na temat zjawisk przyrodniczych prezentowanych na animacjach multimedialnych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 04.10.2021
W podręczniku zastosowano autorski model analizy językowej opartej na ogólnoludzkich cechach językowych (publikowanych w naszym Wydawnictwie w 2004 roku, zrecenzowanych pozytywnie w kraju i za granicą). Zamieszczono też nowatorskie reguły gramatyczne obejmujące wszystkie dziedziny gramatyczne,od fonetyki i fonologii, do składni, z uwzględnieniem walencji, tematu i rematu w opisie szyku wyrazów w języku niemieckim. W przykładach niemieckich zastosowano obowiązującą od 1 sierpnia 2006 roku ortografię niemiecką. Wszystkie są tłumaczone na język polski, co poza autorskimi uwagami i konfrontatywnymi pobudza do dalszego samodzielnego porównania językowego. Do poszczególnych rozdziałów dodano informacje o najnowszych wynikach badań, np. o nowym rodzajniku nieokreślonym. Poszerzono walencję czasownika, tworząc rozdział 16. Poprzez odnośniki do innych podrozdziałów i dokładne opracowanie indeksu terminów umożliwiono recepcję tylko wybranych rozdziałów. Podręcznik przeznaczony jest dla studentów filologii germańskiej oraz językoznawstwa.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 04.10.2021
Monografia stanowi zbiór kilkudziesięciu interdyscyplinarnych tekstów poświęconych problematyce zapotrzebowania na pomoc i wsparcie społeczne oraz egzemplifikacji jej świadczenia. Głównymi adresatami tej pomocy są rodziny, młodzież i dzieci – grupy osób, które często są bezradne wobec wymagań skomplikowanej rzeczywistości przemian kulturowo-gospodarczych. Stawiając rozliczne pytania, poszukując uzasadnień i teoretycznych wyjaśnień, diagnozując rzeczywistość społeczną oraz testując wybrane propozycje metodyczne, autorzy chcą skłonić do pogłębionej refleksji o samej naturze pomagania, jak i podmiotach przedsięwzięć pomocowych. Książka przeznaczona zarówno dla osób poszukujących teoretyczno-badawczych inspiracji, praktyków działających na rzecz pomocy rodzinom lub poszczególnym członkom sytemu rodzinnego, a także studentów kierunków humanistyczno-społecznych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 04.10.2021
Współczesność to czas wymagający głębokiej refleksji nad dzieciństwem. Wymaga ona przede wszystkim podmiotowego spojrzenia na dziecko jako na Osobę wpisaną w historię, kulturę i społeczeństwo. Współczesność obliguje zatem w pewnym sensie do rekonstrukcji Korczakowskich pytań o dziecko i zapytania o to, kim tak naprawdę jest dziecko, jakie są jego prawdziwe cechy, prawdziwe potrzeby, jakie kryją się w nim prawdziwe możliwości? Taka refleksja nad dzieciństwem towarzyszy od wielu lat organizowanym przez nas na Wydziale Studiów Edukacyjnych UM w Poznaniu konferencjom z cyklu Świat małego dziecka oraz wydawanym przez Wydawnictwo Naukowe UAM pod naszą redakcją książkom o takim samym tytule. Podczas piątej edycji konferencji (odbywają się one co dwa lata od roku 2010) i w chwili wydania piątego naukowego tomu Świata małego dziecka, podjęliśmy decyzję o wydaniu Świata małego dziecka w formie podręcznika akademickiego, który będzie wykorzystywany przez nasze środowisko zajmujące się pedagogiką dziecka, podczas zajęć dla studentów, które prowadzimy.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2021
Książka wyrasta z przekonania o niesłuszności nagminnej krytyki edukacji. Autorka sugeruje, że docenienie szkoły może inspirować do podejmowania późniejszych prób zmiany kształcenia na lepsze. Dezaprobata raczej konserwuje dawne przyzwyczajenia niż wspiera w szukaniu nowych rozwiązań. Badaczka przekonuje, że konsekwencji jednostronnych i przez to niebezpiecznych sądów doświadczamy w procesie kolejnych reform. Przygląda się kierunkom zmian w najnowszych podręcznikach polonistycznych i zestawia je z uwagami czynionymi już w latach 90. XX wieku. Prezentuje materiały wywiedzione wprost z praktyki. Porównuje edukację w Polsce i szkole międzynarodowej. Opisuje działania inspirowane przez historyka, nauczycielki plastyki i przedsiębiorczości, a także efekty lekcji języka polskiego i przedmiotu nazwanego oblicza współczesnej kultury. Wiele z analizowanych propozycji miało miejsce w latach 2018/2019 oraz 2019/2020. Bohaterami większości tekstów są uczennice i uczniowie, a w centrum uwagi usytuowane są ich szkolne teksty. Metodyczny konkret nie tylko służy oglądowi edukacyjnej rzeczywistości. Umożliwia jej zdecydowanie bardziej panoramiczne obrazowanie, osadzenie na tle dawniejszej i współczesnej myśli metodycznej. Dokumentację tegoż stanowią przywoływane prace dotyczące rozmaitych opcji dydaktycznych. Różnice między nimi otwierają przed szkołą sferę wolności, zapewniając nauczycielkom i nauczycielom wybór najbliższej im koncepcji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2021
Monografia koncentruje się wokół rozważań na temat szczególnej roli nauczycieli- wychowawców, wykraczającej poza stricte dydaktyczne wymagania, na ich relacjach z uczniami, mających na celu wspieranie i pomaganie im w zmaganiu się z sytuacjami stresującymi, trudnymi, w procesach podejmowania decyzji. Działania te wymagają uważności, identyfikacji potrzeb ucznia, w kontekście znajomości jego sytuacji edukacyjnej i życiowej, mobilizacji do podjęcia działań i zastosowania zróżnicowanych strategii pomocowych, przede wszystkim opartych na efektywnej komunikacji z dziećmi i młodzieżą. W tym zakresie niezbędne są też rozbudowane kompetencje społeczne, które nauczyciel-wychowawca może wykorzystać w procesach wspierania uczniów. Zawarte w monografii wyniki badań (realizowanych w różnych paradygmatach badawczych) pochodzą z wielu rozmaitych ujęć badawczych. Ich wyniki posłużyły do zilustrowania (nie)wspierającej roli wychowawców klas, z uwzględnieniem ich kompetencji społecznych, diagnozowanych z perspektywy uczniowskiej i nauczycielskiej. Zadaniem tej refleksji jest przede wszystkim wskazanie na procesy pomocy i wsparcia adresowanego do uczniów, obecne w przestrzeni szkoły, które kreuje nauczyciel-wychowawca. Publikacja jest adresowana zarówno do teoretyków zajmujących się edukacją, w tym takimi subdyscyplinami pedagogiki, jak poradnictwo, pedagogika szkoły, pedeutologia, jak też do praktyków, decydentów wpływających na kształt szkoły, a przede wszystkim samych nauczycieli.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2021
Publikacja wpisuje się w rozważania nad zjawiskiem plagiaryzmu w obszarze nauk społecznych. Punktem wyjścia pracy był opis zasadniczych przemian funkcji uniwersytetu, które nastąpiły w ostatnich dekadach. Szersze tło zmian w podejściu przez studentów do problemu plagiatu wymaga przedstawienia sześciu typów przemian we współczesnym społeczeństwie. Pierwszy dotyczy statusu wiedzy oraz zmian w funkcjonowaniu współczesnego uniwersytetu. Drugi – zmiany sposobu uczenia się młodzieży, z typowego dla przeszłości, systematycznego i linearnego, na rzecz mozaikowego i sfragmentaryzowanego. Trzeci kontekst jest związany z przejściem w systemie oceniania na rzecz „beznamiętnego” testowania. Wreszcie, kolejnym kontekstem jest charakteryzujący współczesne społeczeństwo upadek autorytetów i relatywizacja norm moralnych, które sprzyjają zachowaniom nieuczciwym. Piąty kontekst, to winternalizowana przez wielu młodych ludzi bezwzględna orientacja na sukces. Ostatni dotyczy przemian kulturowych, a w szczególności zasadniczego wzrostu wpływu kultury popularnej na tożsamość młodzieży. W części empirycznej zaprezentowano rezultaty badań przedstawionych w paradygmacie konstruktywistyczno-interpretacyjnym, skoncentrowanych wokół problemu postrzegania przez współczesną młodzież akademicką zjawiska plagiatu w kontekście swoich doświadczeń oraz przemian społeczno-kulturowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2021
Interdyscyplinarna publikacja, w której można znaleźć opracowania z zakresu psychologii, pedagogiki, prawa i literaturoznawstwa. Artykuły koncentrują się na zagadnieniu funkcjonowania dorosłych w rolach rodzicielskich, stylów rodzicielskich, motywacji rodzicielskiej, kryteriów udanego rodzicielstwa, współzależności funkcjonowania rodziców i dzieci, transmisji wartości przez rodziców, konfliktu rodzicielskiego w sytuacji okołorozwodowej, autokreacji rodziców adopcyjnych, a także zróżnicowanych trudności rodzicielskich (np. w przypadku zaburzeń psychicznych rodziców, pozbawienia ich władzy rodzicielskiej, czy niepełnosprawności dziecka). Monografia jest pokłosiem I Ogólnopolskiej Konferencji Parentologicznej, która odbyła się w maju 2019 r. w Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2021
Autor przedstawia praktyczne możliwości uczenia młodzieży dobrostanu psychicznego i odporności, bazując na teoretycznych koncepcjach psychologii pozytywnej. Prezentuje współczesne badania na temat stanu psychospołecznego uczniów, nauczycieli oraz rodziców i stara się odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu polski system edukacji potrzebuje zmiany w kontekście wzmacniania zdrowia psychicznego jego podmiotów. Przedstawia genezę psychologii pozytywnej, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch koncepcji: Martina Seligmana oraz Carol Dweck. Autor prezentuje również kilka, praktycznych i zweryfikowanych empirycznie, modeli wdrożeniowych (m.in.: PERMA, zrównoważonej mądrości, włączania rodziców w działania na rzecz edukacji, przywództwa w kontekście szkolnym), które odpowiadają na pytanie, jak budować odporność psychiczną wśród różnych podmiotów systemu szkolnego; omawia założenia oraz wyniki własne dotyczące korelacji pomiędzy stylem atrybucji ucznia, jego przekonaniami na temat inteligencji a ocenami szkolnymi. Książkę dopełnia przykładowy program szkoleniowy dla nauczycieli.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2021
Zabawki dziecięce stanowią ważny element kultury. Należy podkreślić, że zabawki i zabawy z ich wykorzystaniem były odbiciem oczekiwań społecznych danej epoki wobec dzieci oraz głoszonych poglądów pedagogicznych. Były istotnym elementem procesu wychowania – to właśnie one miały bawić, wychowywać, socjalizować i przygotowywać do pełnienia odpowiednich ról w społeczeństwie. Publikacja ma charakter interdyscyplinarny, została przygotowana w perspektywie historyczno-pedagogicznej. Autorki skupiły się na problematyce zabawek dziecięcych otrzymywanych w okresie świąt Bożego Narodzenia i ich wychowawczym znaczeniu. Tradycje bożonarodzeniowe są tłem do analizy problematyki świątecznych zabawek dziecięcych. Dawanie podarków – a szczególnie zabawek – to istotny aspekt obchodów bożonarodzeniowych; znaczenie ma kto, kiedy, jak i po co obdarowywał podarunkami. Ważny jest też czas poprzedzający bezpośrednio święta, w którym rodzice/dorośli dokonywali wyboru prezentów, a dzieci o nich marzyły i z niepokojem oraz niecierpliwością ich oczekiwały. Autorki w pracy wykorzystały różne źródła z badanego okresu: zarówno pisane, jak również ikonograficzne.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2021
Monografia wpisuje się w nurt badań nad przemianami środowisk wychowawczych współczesnej Polski. Przedmiotem zainteresowania autorki stały się dwa środowiska wychowawcze: wieś podmiejska oraz śródmieście wielkiego miasta. Te odmienne byty łączy dokonujący się w nich proces gentryfikacji. Zgromadzony materiał pozwolił odpowiedzieć na pytanie, jakie zmiany zachodzą w systemach wychowawczych gentryfikujących społeczności lokalnych i jakie są ich konsekwencje w wymiarze indywidualnym, lokalnym oraz społecznym. Warto zaznaczyć, że jest to pierwsza praca pedagogiczna, w której podjęto wątek gentryfikacji, dostrzegając w niej istotną zmienną procesów socjalizacji i wychowania.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2021
Prezentowane rozważania sygnalizują wiele niepodlegających klasyfikowaniu czy systematyzowaniu problemów, ważkich z perspektywy teorii i praktyki poradnictwa i wsparcia społecznego oraz pomocy, stanowiących kontynuację problemów podejmowanych w pierwszej części („Społeczne i jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego, poradnictwa. Koncepcje – Dyskursy – Inspiracje” pod redakcją Magdaleny Piorunek). Książka została podzielona na trzy obszary tematyczne. Pierwszy z nich porusza problematykę grup defaworyzowanych, w tym młodzieży, wychowanków instytucji pieczy zastępczej, nastoletnich matek oraz osób bezrobotnych. Drugi oscyluje wokół zagadnień związanych ze wspieraniem potencjału rozwojowego jednostek i grup społecznych (studentów, wolontariuszy, imigrantów), ostatni jest próbą uchwycenia przykładów dobrych praktyk w perspektywie mikro – w optyce pomagającego lub wspieranego. Pokładamy ufność, iż zaprezentowane treści stanowić będą przyczynek do dalszych prac empirycznych, teoretycznych i praktycznych z zakresu pomocy, poradnictwa i wsparcia społecznego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2021
Problematyka podjęta w książce koncentruje się wokół działań pomocowych i interwencyjnych adresowanych do różnych grup potrzebujących. W warunkach dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społecznej naturalne wydaje się szukanie wsparcia, pomocy, poradnictwa. W każdej niemal dziedzinie życia obserwujemy przejawy aktywności specjalistów od pomagania – doradców, konsultantów, trenerów, terapeutów, mentorów, tutorów, coachów, zarówno profesjonalistów, jak i osób działających w układach nieformalnych. Wiąże się to często z rosnącym zapotrzebowaniem jednostek nieradzących sobie w różnych wymiarach życia, objętych rzeczywistą czy zagrożonych potencjalną marginalizacją i społecznie wykluczanych oraz aktywnością jednostek zmotywowanych do optymalizowania, z uwzględnieniem posiadanych i rozwijanych zasobów swojego funkcjonowania w różnych obszarach. Autorzy poszczególnych rozdziałów przyglądają się zjawisku pomagania w perspektywie pomagających i wspomaganych. Poddają interdyscyplinarnemu, interparadygmatycznemu oglądowi potrzeby, kompetencje, cechy, właściwości i uwarunkowania wzajemnych relacji między tymi podmiotami. Koncentrują się na koncepcjach teoretycznych, dyskusjach, analizach wyników weryfikacji empirycznych i wynikających z nich inspiracjach istotnych dla dokonywania pogłębionego oglądu rzeczywistości społecznej i miejsca w niej działań z zakresu pomocy, wsparcia społecznego, poradnictwa.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2021
W książce poruszono kwestię praktycznego wykorzystania współczesnych rozwiązań technologicznych (zwłaszcza narzędzi sieciowych takich jak Moodle) w akademickim kształceniu studentów polonistyki. Punktem wyjścia prezentowanych w publikacji badań, analiz oraz praktycznych rozwiązań jest pogłębiona analiza uwarunkowań globalnych (cywilizacyjnych) i lokalnych (kierunkowych), bezpośrednio wpływających na realizację akademickiego procesu kształcenia. Tak istotne dla autora niniejszej książki uwarunkowania cyfrowe dydaktyki akademickiej ostatnimi czasy wydają się szczególnie istotne dla Inicersitas w jego wymiarze filologicznym, polonistycznym i szerzej humanistycznym, znajdującym się w tak zwanym kryzysie. Rzecz bowiem w tym, aby używać nowoczesnych mediów i technologii cyfrowych do humanizowania obszarów stechnicyzowanych, nie zaś z uporem godnym lepszej sprawy technicyzować kolejne przestrzenie – w tym ludzkie wartości. Autorskim pomysłem, który lokalnie zmienić może model kształcenia w ramach stereotypowo „tradycyjnego” kierunku polonistycznego, jest opracowana na początku wieku przez autora niniejszej publikacji koncepcja cyfrowego kształcenia hybrydowego, stworzona w odniesieniu do polonistycznego kształcenia licealnego. W monografii zaprezentowano jej wersję udoskonaloną i zgodną z najnowszymi standardami kształcenia, z wykorzystaniem technologii sieciowych. Omawiana strategia, wraz z praktycznymi pomysłami i przykładami zajęć dydaktycznych ze studentami, powiązana została z wymienioną wyżej lokalną specyfiką, uwarunkowaniami i tradycją kształcenia polonistów w realiach studiów wyższych, a także umocowana w ramach prowadzonych przez autora eksperymentów dydaktycznych, cytowanych badań uznanych badaczy z kraju i zagranicy, badań oraz analiz efektywności sieciowych wariantów kształcenia wraz z prezentacją spójnej i stosowanej na Wydziale Filologii Polskie i Klasycznej UAM w Poznaniu strategii cyfrowego kształcenia polonistów.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of change: 01.10.2021
Problematyka książki koncentruje się wokół samokształcenia osób dorosłych w kontekście ich całożyciowego rozwoju. Dorosły w kontekście współczesnych koncepcji edukacyjnych i rozwojowych postrzegany jest jako „capable being”, czyli człowiek zdolny do stawania się, do zmiany, do urzeczywistnienia czegoś ważnego w swoim życiu. Jednak w praktyce nie każdy realizuje swoje marzenia i rozwija predyspozycje. To, na ile dorosłe życie staje się źródłem głębokiej satysfakcji, zależy zarówno od czynników zewnętrznych, jak i od wewnętrznych dyspozycji i kompetencji, które umożliwiają osobie plastyczną, twórczą realizację indywidualnego sensu życia i efektywnego radzenia sobie z przeciwnościami losu. W pracy przeanalizowano czynniki umożliwiające realizację własnych planów i potencjałów, umiejętnego kreowania swojego życia w kontekście aktywności edukacyjnej, a zwłaszcza samokształceniowej. Istotą samokształcenia jest samodzielne realizowanie siebie poprzez różnorodne procesy edukacyjne i rozwojowe. Uwarunkowania indywidualnej drogi edukacyjnej dorosłych rozważane są w kontekście teorii salutogenetycznej Aarona Antonovsky’ego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again