Sorting
Source
Katalog księgozbioru
(95)
IBUK Libra
(6)
Form of Work
Książki
(51)
Artykuły
(44)
Publikacje naukowe
(11)
E-booki
(6)
Publikacje fachowe
(5)
Publikacje dydaktyczne
(4)
Proza
(3)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Dramat (rodzaj)
(1)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Status
available
(51)
Branch
Wypożyczalnia
(51)
Author
Kubiak Zygmunt (1929-2004)
(4)
Krawczuk Aleksander (1922-2023)
(3)
Brückner Aleksander
(2)
Poturalski Grzegorz
(2)
Stabryła Stanisław (1936- )
(2)
Witwicka Daria
(2)
Arutûnov Sergej Aleksandrovič (1932- )
(1)
Bartol Izabella
(1)
Bernatowicz Piotr
(1)
Bronarska Maria
(1)
Brückner Aleksander (1856-1939)
(1)
Bąk Dorota
(1)
Clark Tessa
(1)
Cotterell Arthur (1942- )
(1)
Cyran Maria
(1)
Deacy Susan
(1)
Dobrowolski Witold
(1)
Dominas Konrad
(1)
Dończyk-Hnat Zofia
(1)
Drewnowska-Rymarz Olga
(1)
Frankowska Maria (1906-1996)
(1)
Gieysztor Aleksander
(1)
Grant Michael (1914-2004)
(1)
Graves Robert
(1)
Graves Robert (1895-1985)
(1)
Grimal Pierre (1912-1996)
(1)
Gronek Barbara
(1)
Gąssowski Jerzy (1926- )
(1)
Głosik Jerzy
(1)
Haake Michał
(1)
Hale Elizabeth
(1)
Hallam Elizabeth M
(1)
Hensel Maria Emilia
(1)
Jakimowicz Andrzej (1919-1992)
(1)
Jakimowicz-Shah Marta
(1)
Janus-Sitarz Anna
(1)
Jaskanis Jan
(1)
Jaskanis Jan (1932-2016)
(1)
Korpanty Jerzy
(1)
Kostrzewa Joanna
(1)
Kołakowski Leszek (1927-2009)
(1)
Kołomycka Berenika (1983- )
(1)
Kryszeń Adam
(1)
Krzeczkowski Henryk (1921-1985)
(1)
Kucz Anna
(1)
Kuran Michał
(1)
Künstler Mieczysław Jerzy (1933-2007)
(1)
Kłoskowska Antonina (1919-2001)
(1)
Leś Barbara
(1)
Lipińska Jadwiga (1932-2009)
(1)
Lloyd-Jones Antonia (1962- )
(1)
Lurker Manfred (1928-1990)
(1)
Malczewska Jolanta
(1)
Malinowski Bronisław (1884-1942)
(1)
Marciniak Katarzyna
(1)
Marciniak Marek (1937-1996)
(1)
Markowska Wanda
(1)
Matusiak Patrycja
(1)
Matuszczak Grzegorz (filozof)
(1)
Mikołejko Zbigniew (1951-2024)
(1)
Mikołejko Zbigniew (1951-2024). Zstąpić w otchłań, zamieszkać w pieśni
(1)
Morenz Siegfried (1914-1970)
(1)
Nasmith Ted
(1)
Nava Nava Refugio
(1)
Niwiński Andrzej (1948- )
(1)
Nowicki Andrzej
(1)
Ogarek-Czoj Halina (1931-2004)
(1)
Paluch Andrzej Krzysztof (1944-2006)
(1)
Papuzińska Joanna (1939- )
(1)
Parandowski Jan (1895-1978)
(1)
Perek Marzena
(1)
Petry Martyna
(1)
Piekarczyk Stanisław (1924-1993)
(1)
Pietrzykowski Michał (1946-1993)
(1)
Pindel Tomasz (1976- )
(1)
Piwiński Ryszard (1947-2007)
(1)
Podemska-Kałuża Anna
(1)
Popko Maciej (1936- )
(1)
Pospiszyl Kazimierz (1938- )
(1)
Praszałowicz Dorota (1955- )
(1)
Rak Radosław (1987- )
(1)
Riverlea Miriam
(1)
Roux Jean-Paul (1925-2009)
(1)
Sandauer Artur (1913-1989)
(1)
Schaitterowa Wiesława
(1)
Schmidt Joël (1937- )
(1)
Skibniewska Maria (1904-1984)
(1)
Sokolewicz Zofia (1932- )
(1)
Stopa Marcin
(1)
Strach Stanisław
(1)
Svetlov Georgij Evgen'evič
(1)
Sylwanowicz Agnieszka (1960- )
(1)
Szarzyńska Krystyna (1918- )
(1)
Szczudłowski Mieczysław
(1)
Szewczyk-Haake Katarzyna
(1)
Szypowska Aleksandra (tłumaczka)
(1)
Sęk Bożena
(1)
Tokarczuk Olga (1962- )
(1)
Tolkien Christopher (1924-2020)
(1)
Tolkien J. R. R. (1892-1973)
(1)
Year
2020 - 2025
(11)
2010 - 2019
(42)
2000 - 2009
(4)
1990 - 1999
(14)
1980 - 1989
(18)
Time Period of Creation
2001-
(15)
1901-2000
(11)
1945-1989
(6)
1989-2000
(4)
1918-1939
(1)
Country
Poland
(101)
Language
Polish
(99)
English
(2)
Audience Group
Szkoły podstawowe
(5)
Nauczyciele języka polskiego
(4)
Klasa 8.
(2)
Szkoły ponadpodstawowe
(2)
9-13 lat
(1)
Bibliotekarze
(1)
Klasa 1.
(1)
Klasa 5.
(1)
Klasa 7.
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Studenci
(1)
Szkoły ponadgimnazjalne
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(4)
Literatura angielska
(1)
Subject
Mitologia
(48)
Mitologia grecka
(29)
Język polski
(19)
Mitologia rzymska
(9)
Język polski (przedmiot szkolny)
(8)
Religia
(6)
Konkurs mitologiczny
(4)
Tematy i motywy
(4)
Biblia
(3)
Konkurs czytelniczy
(3)
Metody nauczania
(3)
Mitologia egipska
(3)
Bałtowie
(2)
Bóstwa
(2)
Encyklopedie
(2)
Filozofia kultury
(2)
Herbert, Zbigniew (1924-1998)
(2)
Konkurs
(2)
Kultura
(2)
Literatura
(2)
Literatura grecka
(2)
Malarstwo polskie
(2)
Metody aktywizujące (pedagogika)
(2)
Mit
(2)
Mitologia afrykańska
(2)
Mitologia chińska
(2)
Mitologia japońska
(2)
Mity
(2)
Religia starożytnego Egiptu
(2)
Scenariusze imprez okolicznościowych
(2)
Starożytność
(2)
Symbolika
(2)
Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT)
(2)
Świątynie
(2)
"Orfeusz"
(1)
Afrykanie
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Antropologia społeczna
(1)
Asnyk, Adam (1838-1897)
(1)
Aztekowie
(1)
Bajkoterapia
(1)
Boginie
(1)
Buddyzm
(1)
Celtowie
(1)
Chrześcijanie
(1)
Drama (pedagog.)
(1)
Dzieciobójstwo
(1)
Dziecko
(1)
Egipcjanie
(1)
Egipt
(1)
Egzamin ósmoklasisty
(1)
Elfy
(1)
Escape rooms
(1)
Filologia klasyczna
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia polska
(1)
Folklor
(1)
Gry edukacyjne
(1)
Hellenizm
(1)
Historia
(1)
Internet w dydaktyce
(1)
Interpretacja wiersza
(1)
Islam
(1)
Isztar (bóstwo)
(1)
Jaćwingowie
(1)
Kapłani
(1)
Konkursy szkolne
(1)
Konspekt zajęć
(1)
Kołakowski, Leszek (1927-2009)
(1)
Krasnoludy
(1)
Krew
(1)
Krytyka literacka
(1)
Krzyżówka
(1)
Legendy i podania
(1)
Literatura a sztuka
(1)
Literatura dziecięca polska
(1)
Literatura młodzieżowa angielska
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura łacińska
(1)
Litwini
(1)
Ludożerstwo
(1)
Ludy i narody
(1)
Macierzyństwo
(1)
Magia
(1)
Malczewski, Jacek (1854-1929)
(1)
Manipulacja (psychologia)
(1)
Matura
(1)
Mitologia Bałtów
(1)
Mitologia arabska
(1)
Mitologia aztecka
(1)
Mitologia celtycka
(1)
Mitologia hetycka
(1)
Mitologia indyjska
(1)
Mitologia koreańska
(1)
Mitologia sumeryjska
(1)
Mity greckie
(1)
NIKE
(1)
Niobe (postać mitologiczna)
(1)
Obrzędy
(1)
Ojcostwo
(1)
Subject: work
Anna In w grobowcach świata
(1)
Pan Cogito
(1)
Subject: time
2001-
(6)
1901-2000
(2)
do 801 p.n.e.
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
Subject: place
Egipt
(3)
Japonia
(2)
Starożytny Rzym
(2)
Afryka
(1)
Ameryka
(1)
Australia
(1)
Azja Południowo-Wschodnia
(1)
Chiny
(1)
Europa Północna
(1)
Galicja (kraina historyczna)
(1)
Grecja
(1)
Indie
(1)
Iran
(1)
Kanaan (kraina historyczna)
(1)
Litwa
(1)
Oceania (region)
(1)
Rzym (Włochy)
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Starożytna Mezopotamia
(1)
Starożytny Egipt
(1)
Sycylia (Włochy ; wyspa)
(1)
Śródziemie (kraina fikcyjna)
(1)
Żmudź (Litwa ; kraina historyczna)
(1)
Genre/Form
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(13)
Artykuł z czasopisma fachowego
(13)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(7)
Publikacje
(5)
Scenariusz zajęć
(4)
Artykuł z pracy zbiorowej
(3)
Opracowanie
(3)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(2)
Powieść
(2)
Adaptacja literacka
(1)
Antologia
(1)
Artykuł problemowy
(1)
Badania
(1)
Bajki i baśnie
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Encyklopedia
(1)
Fantasy
(1)
Komiks
(1)
Legendy i podania
(1)
Libretto
(1)
Literatura dla dzieci
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Przyczynek
(1)
Publikacja okolicznościowa
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Domain
Literaturoznawstwo
(11)
Edukacja i pedagogika
(8)
Religia i duchowość
(8)
Historia
(6)
Etnologia i antropologia kulturowa
(5)
Kultura i sztuka
(4)
Filozofia i etyka
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
101 results Filter
Book
In basket
Date of change: 04.11.2025
Krew : mity, symbole, rzeczywistość / Jean-Paul Roux ; przełożyła [z francuskiego] Marzena Perek. - Kraków : "Znak", 1994 (Kraków : Drukarnia Narodowa). - 406, [2] strony : ilustracje, fotografie ; 24 cm.
(Mity, Obrazy, Symbole)
Tytuł oryginału: Le sang, 1988
Bibliografia na stronach 387-396.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 34558 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 04.11.2025
Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach / Manfred Lurker ; przełożył Ryszard Wojnakowski. Archiwum Czesława Miłosza. - Kraków : Znak, 1994. - 444, [3] strony : ilustracje ; 25 cm.
(Mity, Obrazy, Symbole)
Dokument nadrzędny: Archiwum Czesława Miłosza
Tytuł oryginału: "Die Botschaft der Symbole : in Mythen, Kulturen und Religionen" 1990.
Indeksy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 34570 (1 egz.)
E-book
In basket
Date of change: 01.11.2025
One day, according to the Ancient Greek author Xenophon, the hero Hercules “went out to a quiet place and sat, pondering”. This book explores what happened here and how and why it can resonate with autistic young people. The book presents a set of ten lessons, each dealing with an aspect of what happened when Hercules entered the quiet place, met two women (or goddesses, or personifications…) and was tasked to make a choice between two paths, literal and metaphorical. The lessons deal, too, with particular dimensions of autism, including: communicating, emotions, decision-making, sensory experiences, planning and interests. This pathbreaking book should be of particular interest to professionals and practitioners looking to utilize the appeal of mythology in their work with autistic children and academics in areas such as education, Classics and literature interested in the experiential application of their subject. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode). ****** Co zrobiłby Herkules? Lekcje dla dzieci z autyzmem zainspirowane mitologią klasyczną Pewnego dnia, jak twierdzi starogrecki pisarz Ksenofont, Herkules „udał się w ustronne miejsce i usiadł, by rozmyślać”. Ta książka jest o tym, co się wówczas stało i dlaczego opowieść ta może przemawiać do młodych ludzi z autyzmem. Zawiera scenariusze dziesięciu lekcji poświęconych różnym aspektom tego, co wydarzyło się, kiedy Herkules znalazł się w ustronnym miejscu, spotkał dwie kobiety (czy też boginie, czy też personifikacje…) i musiał dokonać wyboru jednej z dwóch dróg, dosłownej albo metaforycznej. Proponowane lekcje dotyczą poszczególnych wymiarów autyzmu, w tym: porozumiewania się, emocji, podejmowania decyzji, doświadczeń zmysłowych, planowania i zainteresowań. Ta przełomowa praca skierowana jest zwłaszcza do nauczycieli, którzy chcieliby wykorzystać atrakcyjność mitów w pracy z dziećmi z autyzmem, oraz specjalistów z zakresu pedagogiki, filologii klasycznej i literaturoznawstwa zainteresowanych praktycznymi zastosowaniami swoich dyscyplin. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
In basket
Date of change: 01.11.2025
The book takes readers on a journey through the oceans of children’s books inspired by ancient Greek and Roman mythology. The 26 chapters (arranged alphabetically) discuss elements important in literature for young readers, providing insights into how mythical adaptations, retellings, and allusions connect with aspects of childhood and adolescence. [Elizabeth Hale and Miriam Riverlea], using a method of integrating the approaches of classical reception and children’s literature studies, […] developed the Alphabetical Odyssey. Their shared enjoyment of children’s literature informed their study, as did a deep respect for the authors and illustrators whose works are created with children’s needs so carefully addressed. As a result, a unique amalgam was formed. On the one hand, the Alphabetical Odyssey is a guide showing the breadth of the creative field of children’s literature that blends the ancient and the modern for readers of all ages, thereby making it possible for them to travel beyond time, to learn about new things, but also to rediscover what may already seem familiar. […] On the other hand, this volume stimulates scholarly reflection on what classical culture contributes to children’s literature and, reciprocally, how children’s literature enriches our reception of classical material. (Katarzyna Marciniak, University of Warsaw From the introduction by the Editor of the Series) The book "Classical Mythology and Children’s Literature… An Alphabetical Odyssey", written by Elizabeth Hale with Miriam Riverlea (illustrations by Steve K. Simons) is an excellent contribution to contemporary discussions on the function, place, role and status of mythology in the education of children and young people, its relation to children’s literature, its significance in the broader circulation of literary culture and the scope of international interdisciplinary research conducted on this literature. The authors’ considerations, which focus on the phenomenon of literary adaptation, are very extensive and go far beyond the area of literary studies (with particular emphasis on narrative theory), as they touch upon anthropological issues (here: e.g. the issue of childhood), cultural studies and visual art. (From the editorial review, Dorota Michułka, University of Wrocław) I have learnt a lot about contemporary children’s literature and its multifarious reception of mythology and admire the authors for taming the topic in a delightfully readable study. (From the editorial review, Christine Walde, Johannes Gutenberg University Mainz) ********* Klasyczna mitologia i literatura dziecięca… Alfabetyczna Odyseja Książka zabiera Czytelników i Czytelniczki w podróż przez morza i oceany dziecięcej literatury opartej na mitologii Greków i Rzymian. 26 ułożonych alfabetycznie rozdziałów omawia najważniejsze aspekty przeznaczonych dla dzieci i młodzieży książek, które adaptują mity, inspirują się nimi czy nawiązują do nich, i związków, jakie łączą te utwory z dzieciństwem i dorastaniem. ********* Assoc. prof. Elizabeth Hale – is Associate Professor of English at the University of New England, Australia, where she teaches children’s literature and fantasy literature. She has published on topics in children’s literature, including edited volumes "Marvellous Codes: The Fiction of Margaret Mahy" (Victoria University Press, 2005) and "Maurice Gee: A Literary Companion. The Fiction for Young Readers" (Otago University Press, 2014). She currently leads the Australian wing of the "Our Mythical Childhood" project, which surveys the reception of Classical Antiquity in global children’s culture. She is also General Editor of the forthcoming six-volume set of "Routledge Historical Resources in Children’s Literature, 1789-1914". PhD Miriam Riverlea – is a researcher and writer with a lifelong interest in classical mythology and its reception in contemporary culture. She completed her PhD, entitled "My First Book of Greek Myths: Retelling Ancient Myths to Modern Children", at Monash University in 2017, and has taught classical studies and children’s literature at several Australian universities. Other research projects have explored the reception of the myth of the Trojan horse in ancient and modern contexts, and examined the mythic elements of computer adventure games from the 1980s. Beyond academia, she has worked in libraries and archives, and as a researcher in the field of cultural interpretation. She has been the editor of a community newspaper, and is now studying early childhood education. Steve K. Simons – is an animator and graphic artist. He specializes in creating animations from ancient artefacts and is the co-creator of the Panoply Vase Animation Project (www.panoply.org.uk), with Dr Sonya Nevin. He has worked with collections including the University of Oxford’s Ashmolean Museum, the Ure Museum of Greek Archaeology at the University of Reading, and the Classical Museum at University College Dublin. For "Animating the Ancient World within Our Mythical Childhood", Steve has created five vase animations from the collection at the National Museum in Warsaw, a series of short documentaries, and activity sheets featuring illustrations of artefacts. His other materials created for "Our Mythical Childhood" have included illustrations and animation for the "Autism and Mythology" project. He is also a contributor to Prof. Véronique Dasen’s ERC project Locus Ludi, creating animations of frescos, vases, and relief sculptures. He illustrated "The Idea of Marathon: Battle and Culture" by Sonya Nevin (Bloomsbury, 2022), creating maps and drawings of Greek and Persian artefacts. Steve is a member of the Cluster “The Past for the Present – International Research and Educational Programme” and is in partnership with the University of Cambridge’s Cambridge School Classics Project. He lives in Cambridge in the UK.
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
In basket
Date of change: 01.11.2025
Classical Antiquity is a particularly important field in terms of “Hope studies” […]. For centuries, the ancient tradition, and classical mythology in particular, has been a common reference point for whole hosts of creators of culture, across many parts of the world, and with the new media and globalization only increasing its impact. Thus, in our research at this stage, we have decided to study how the authors of literary and audiovisual texts for youth make use of the ancient myths to support their young protagonists (and readers or viewers) in crucial moments of their existence, on their road into adulthood, and in those dark hours when it seems that life is about to shatter and fade away. However, if Hope is summoned in time, the crisis can be overcome and the protagonist grows stronger, with a powerful uplifting message for the public. […] Owing to this, we get a chance to remain true to our ideas, to keep faith in our dreams, and, when the decisive moment comes, to choose not hatred but love, not darkness but light. (Katarzyna Marciniak, University of Warsaw; From the introductory chapter) The book is to be recommended for academics as well as graduate and postgraduate students working on the reception of Classical Antiquity and its transformations around the world. (David Movrin, University of Ljubljana) "Our Mythical Hope" is the latest collection of articles by scholars participating in an ongoing collaboration to ensure that the beauty and profundity of Classical myth remain known, and (hopefully) remain part of our modern culture. The size of this compendium, the sweep of subjects considered, the involvement of leading experts from around the world, all testify to how important and extensive this initiative has become over the last decade. The project’s continued commitment to engage all ages, especially the young, and to extend its outreach beyond the Academy merely, makes it a leading model for how research retains its relevance. (Mark O’Connor, Boston College) The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* PhD Hab. Katarzyna Marciniak - is Professor, Director of the Centre for Studies on the Classical Tradition (OBTA), and Vice-Dean for International Cooperation at the Faculty of “Artes Liberales” at the University of Warsaw. She heads the Cluster “The Past for the Present – International Research and Educational Programme”. Her doctoral thesis, under the supervision of Prof. Jerzy Axer, focused on Cicero’s translations from Greek into Latin. In 2011, she established the international team programme Our Mythical Childhood, bringing together scholars from various continents with the aim of studying the reception of Classical Antiquity in children’s and young adults’ culture. She is a laureate of the Loeb Classical Library Foundation Grant for the project Our Mythical Childhood… The Classics and Children’s Literature between East and West (2012–2013), the Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives for the project Chasing Mythical Beasts… The Reception of Creatures from Graeco-Roman Mythology in Children’s and Young Adults’ Culture as a Transformation Marker (2014–2017), and the European Research Council Consolidator Grant for the project Our Mythical Childhood… The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges (2016–2022). She also writes for children and has published two volumes of myths for young readers. Her poems about a cat that surfs the Internet and a lion visiting a hairdresser received a nomination for the Book of the Year 2016 award of the Polish Section of the International Board on Books for Young People (IBBY). --------- Dr hab. Katarzyna Marciniak - filolog, profesor Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego.
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
In basket
Date of change: 01.11.2025
Z naukowego punktu widzenia publikację należy oceniać jako udany i wartościowy cykl literaturoznawczych i kulturoznawczych refleksji nad zjawiskiem najszerzej rozumianego mimetyzmu w literaturze i innych obszarach sztuki (z licznymi odwołaniami do zoologii, botaniki, geografii, etnologii, antropologii). Fauna i flora potraktowane tu zostały z jednej strony jako zjawiska naturalne, a z drugiej jako punkt odniesienia do określenia kondycji człowieczej poprzez wykorzystanie sprawdzonego instrumentarium (exempla, heraldyka, bestiariusze, wirydarze etc.). Prace dowodzą, że wnikliwa obserwacja świata zwierząt i świata roślin może z powodzeniem mieć charakter kulturotwórczy. W takim ujęciu materiał literacki staje się wykładnikiem niekonwencjonalnego oglądu przyrody (zarówno rodzimej, jak i egzotycznej), interesującą próbą wyjścia poza stereotypowe postrzeganie zwierząt i roślin w różnych kręgach kulturowych. Metodologiczne założenia określiłbym jako hermeneutyczne dociekania w obrębie humanistyki ekologicznej. Sprowadzają się one do poszukiwania różnorodnych znaczeń nadawanych faunie i florze w utworach literackich (czy szerzej: w odniesieniach kulturowych). […] Królestwo zwierząt i roślin w większości ujęć uznane zostało za kategorię fenomenologiczną, co pozwoliło badaczom skoncentrować uwagę nie tylko na oglądzie i opisie, lecz także na dociekaniu znaczeń ukrytych. W czasie coraz większego przywiązywania znaczenia do roli ekologii w życiu społeczeństw, naglącej konieczności respektowania jej zasad, wzrasta również potrzeba uprawiania humanistyki ekologicznej. Tom wychodzi więc naprzeciw społecznemu zapotrzebowaniu. Z recenzji prof. dr hab. Tadeusza Błażejewskiego
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
In basket
Date of change: 01.11.2025
Form of Work
Genre/Form
OD REDAKCJI Kolejny, podwójny LX/2–3 tom „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce miejskiej. Przedstawiciele różnych ośrodków akademickich prezentują teksty, dla których wspólnym mianownikiem jest idea kulturowego pejzażu współczesnego środowiska miejskiego. Jedną z przewodnich myśli zawartych w niniejszym zbiorze stanowi teza, że współczesne miasto, powiązane z gospodarką globalną, jest konceptualizowane w kategoriach dynamicznej,płynnej i zmiennej struktury, dla której wymiar kulturowy staje się równie istotny jak wymiar ekonomiczny. Jednakże zawarte w tomie analizy znacznie wykraczają poza wąsko ujmowany kulturowy paradygmat socjologii miasta. Są próbą określenia sposobu, w jaki dzisiejsze miasta odpowiadają na najpilniejsze potrzeby współczesnego świata, będąc głównymi przestrzeniami tworzenia globalnych przepływów, materializujących się w konkretnych lokalizacjach. Zmiana w postrzeganiu roli czasu i przestrzeni polega na ich oddzieleniu i kompresji, co prowadzi do kolejnego pytania o rolę miejsca w budowaniu tożsamości jednostkowej i grupowej. Niezależnie bowiem od „mechanizmów wykorzeniających” ludzie wciąż poszukują podstaw identyfikacji i przynależności, usiłując odnaleźć je w miejscach, wokół których ogniskuje się życie społeczne.
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 11350 P (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 11545 P (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 13.10.2025
Bóstwa, kulty i rytuały starożytnego Egiptu / Andrzej Niwiński. - Warszawa : "Świat Książki", 2004. - 359, [1] strona, [24] stron tablic kolorowych : fotografie, mapy, rysunki ; 21 cm.
Bibliografia na stronach 336-340. Indeksy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 49437 P (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 49434 P (1 egz.)
E-book
In basket
Date of change: 19.09.2025
Na trzynasty tom "Scripta Classica" składa się dziewięć artykułów o różnorodnej tematyce. Czytelnik znajdzie tu teksty zarówno analizujące wybrane kwestie z hymnów homeryckich, jak i te dotykające lingwistycznych aspektów tekstów Plauta czy roli Erichto w dziele Lukana. Artykuły dotyczące prozy odnoszą się natomiast do: tekstu Pauzaniasza o Partenonie, fragmentu dzieła Waleriusza Maksymusa i uwag odnoszących się do zagadnień związanych z literaturą bizantyńską. Całości dopełniają obserwacje na temat wątków mitologicznych spotykanych w komiksach oraz współczesna, pierwsza edycja łacińskiego tekstu "Chirurgia parva", która zdaje się korespondować z artykułem traktującym o "szaleństwie" i terminach pokrewnych z punktu widzenia lingwisty.
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Book
In basket
Date of change: 18.09.2025
Mitologia : wierzenia i podania Greków i Rzymian / Jan Parandowski. - Wydanie pierwsze w tej edycji. - Katowice : Aleksandria Media sp. z o.o., 2024. - 382, [2] strony : ilustracje ; 21 cm.
Indeks.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 49351 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 38993 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 17.02.2025
Bibliografia na stronie 180.
Opracowanie zwierające propozycje rozwiązań metodycznych wybranych baśni i legend autorów polskich m.in. M. Konopnickiej i J. Porazińskiej, baśnie różnych narodów m.in. H.Ch. Andersena i J. i W. Grimmów oraz mity W. Markowskiej, A. Milskiej i J. Parandowskiego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 34211 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 14.06.2024
Obecność mitu / Leszek Kołakowski. - Warszawa : Prószyński i S-ka, [2005]. - 198, [2] strony ; 20 cm.
Wydanie na podstawie: Obecność mitu, Paryż 1972.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 41467 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 22.04.2024
Na stronie 6: Książka ukazuje się w dniu wręczenia Oldze Tokarczuk doktoratu honorowego przyznanego przez Senat Uniwersytetu Gdańskiego za Jej twórczość literacką oraz działalność kulturalną i społeczną - Gdańsk, 18 marca 2024.
Bibliografia, netografia na stronach 231-[234].
Zawiera: Ahat ilī. Siostra bogów : sceny dramatyczne / [Olga Tokarczuk]. Ahat ilī. Siostra bogów : libretto / [Olga Tokarczuk]. Zstąpić w otchłań, zamieszkać w pieśni / Zbigniew Mikołejko.
Część tekstu (libretto) równolegle w języku polskim i w przekładzie akadyjskim, angielskim, hiszpańskim, łacińskim, nahuatl, staro-cerkiewno-słowiańskim i starogreckim.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 48329 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again