Sorting
Source
Katalog księgozbioru
(181)
IBUK Libra
(10)
Wolne Lektury
(1)
Form of Work
Artykuły
(104)
Książki
(77)
Publikacje fachowe
(46)
Publikacje popularnonaukowe
(21)
Publikacje naukowe
(20)
Poradniki i przewodniki
(15)
E-booki
(11)
Publikacje dydaktyczne
(10)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Poezja
(1)
Proza
(1)
Status
available
(67)
unavailable
(10)
Branch
Wypożyczalnia
(77)
Author
Kloskowska Adriana
(11)
Goetz Magdalena
(5)
Kubala-Kulpińska Aleksandra
(5)
Żylińska Marzena
(5)
Binder Marek
(4)
Polińska Barbara
(4)
Binder Anna
(3)
Ołtarzewski Eyk
(3)
Rymarczyk Krystyna
(3)
Skoczko-Nakielska Milena
(3)
Bagnowska Karolina
(2)
Czechowicz Józef
(2)
Falkowski Maciej
(2)
Gilmour Jane
(2)
Guzowska-Dąbrowska Małgorzata
(2)
Heilman Kenneth M
(2)
Hohnen Bettina
(2)
Jarrett Christian
(2)
Króliczak Grzegorz
(2)
Murphy Tara
(2)
Nordengen Kaja (1987- )
(2)
Ołtarzewski Eryk
(2)
Pałynyczko-Ćwiklińska Agnieszka
(2)
Pilarska Paula
(2)
Sambor Barbara
(2)
Sawicka-Chrapkowicz Anna (1967- )
(2)
Sawiński Julian Piotr
(2)
Woj Olga
(2)
Żernicki Bogusław
(2)
Żurek Marzena (dietetyk)
(2)
Adamkiewicz Joanna
(1)
Ambroziak Konrad
(1)
Andruszko Robert
(1)
Baniel Anat
(1)
Bartoszewicz Hanna
(1)
Bekker-Goska Monika
(1)
Biliński Grzegorz (fizjoterapeuta)
(1)
Birkenbihl Vera F (1946- )
(1)
Blakemore Sarah-Jayne
(1)
Bobryk Jerzy (1949-2016)
(1)
Bohler Sébastien (1970- )
(1)
Bowers Keri
(1)
Boćko-Mysiorska Magdalena
(1)
Bragdon Allen D
(1)
Brudzynski Stefan M
(1)
Bryson Tina Payne
(1)
Będkowska-Heine Violetta
(1)
Błaszak Maciej (1967- )
(1)
Błaszczyk Janusz Wiesław
(1)
Chambers Richard (psycholog)
(1)
Chojak Małgorzata
(1)
Cieślak Halina (pielęgniarstwo)
(1)
Cipora Krzysztof
(1)
Coleman John
(1)
Conaboy Chelsea
(1)
Czaplewska Ewa
(1)
Czerwińska-Rydel Anna (1973- )
(1)
Czerwińska-Rydel Anna (1973- ). Wiem i ja
(1)
Dawkins Richard (1941- )
(1)
Dehaene Stanislas (1965- )
(1)
Delahooke Mona
(1)
Dellomonaco Anna Rita
(1)
Dennison Gail
(1)
Dennison Paul Ehrlich
(1)
Doman Glenn (1919-2013)
(1)
Dominik Iwona
(1)
Donda Russell S
(1)
Drzazga Agnieszka
(1)
Dziamska Dorota
(1)
Dzidovà Lenka
(1)
Dąbrowska-Kaczorek Małgorzata
(1)
Eide Brock (1962- )
(1)
Eide Fernette (1961- )
(1)
Eliot Lise
(1)
Falkiewicz Piotr
(1)
Fallon James H. (1947- )
(1)
Francikowski Jacek
(1)
Freudenreich Roman
(1)
Frith Uta
(1)
Gamon David
(1)
Gargól Michał
(1)
Gawryluk Dominika
(1)
Gensler-Buraczyńska Anna (1987- )
(1)
Gerhardt Sue (1953- )
(1)
Gierliński Paweł
(1)
Glasner-Edwards Suzette
(1)
Goodale Melvyn A
(1)
Grabowska Anna (pedagog)
(1)
Grandin Temple (1947- )
(1)
Grisel Judith
(1)
Grochowska Joanna
(1)
Hajkuś Róża
(1)
Hansen Anders (1974- )
(1)
Harris William A
(1)
Hassed Craig
(1)
Hawkins Jeff (1957- )
(1)
Heilman Kenneth M. (1938- )
(1)
Herzyk Anna
(1)
Hohol Mateusz (1987- )
(1)
Jankowska anna
(1)
Year
2020 - 2025
(75)
2010 - 2019
(84)
2000 - 2009
(12)
1990 - 1999
(9)
1980 - 1989
(5)
1970 - 1979
(5)
1960 - 1969
(1)
Time Period of Creation
2001-
(114)
1989-2000
(5)
1901-2000
(4)
Country
Poland
(191)
Language
Polish
(191)
Audience Group
Nauczyciele
(11)
Rodzice
(9)
Nauczanie początkowe
(4)
Szkoły podstawowe
(4)
Dzieci
(3)
Klasa 6.
(3)
Klasa 7.
(3)
Klasa 8.
(3)
Szkoły wyższe
(3)
9-13 lat
(2)
Klasa 4.
(2)
Klasa 5.
(2)
Nauczyciele nauczania początkowego
(2)
Nauczyciele przedszkoli
(2)
Pedagodzy
(2)
Pedagodzy szkolni
(2)
Psycholodzy
(2)
Terapeuci zajęciowi
(2)
0-5 lat
(1)
14-17 lat
(1)
6-8 lat
(1)
Klasa 1.
(1)
Klasa 2.
(1)
Klasa 3.
(1)
Młodzież
(1)
Przedszkola
(1)
Studenci
(1)
Szkoły ponadpodstawowe
(1)
Szkoły średnie
(1)
Uczniowie
(1)
Uzależnieni
(1)
Wychowawcy klas
(1)
Demographic Group
Literatura amerykańska
(1)
Literatura polska
(1)
Subject
Mózg
(107)
Uczenie się
(36)
Neuropsychologia
(10)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(10)
Dzieci
(9)
Nauczanie
(9)
Myślenie
(8)
Neurobiologia
(8)
Dziecięce porażenie mózgowe
(7)
Pamięć
(7)
Dysleksja i dysgrafia
(6)
Metody nauczania
(6)
Nastolatki
(6)
Uczucia
(6)
Fizjologia człowieka
(5)
Kreatywność
(5)
Myślenie twórcze
(5)
Psychofizjologia
(5)
Stres
(5)
Uwaga (psychologia)
(5)
Świadomość
(5)
Autyzm
(4)
Dziecko z niepełnosprawnością
(4)
Fizjologia
(4)
Higiena psychiczna
(4)
Poznanie
(4)
Psychoterapia
(4)
Terapia logopedyczna
(4)
Trening umysłu
(4)
Uczniowie
(4)
Wychowanie przedszkolne
(4)
Zespół ADHD
(4)
Zmysły
(4)
Dojrzewanie
(3)
Dziecko
(3)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(3)
Mindfulness
(3)
Motywacja uczenia się
(3)
Neuroedukacja
(3)
Odżywianie
(3)
Osobowość
(3)
Płeć
(3)
Radzenie sobie ze stresem
(3)
Rozwój psychofizyczny młodzieży
(3)
Umysł
(3)
Alkoholizm
(2)
Biologia
(2)
Chorzy po udarze mózgu
(2)
Cyfrowi tubylcy
(2)
Diagnoza logopedyczna
(2)
Dziecko autystyczne
(2)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(2)
Dziecko z porażeniem mózgowym
(2)
Dziecko z trudnościami w uczeniu się
(2)
Dziecko z uszkodzeniem mózgu
(2)
Empatia
(2)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(2)
Integracja sensoryczna
(2)
Kinezjologia edukacyjna
(2)
Kobieta
(2)
Komunikacja interpersonalna
(2)
Komunikacja społeczna
(2)
Lateralizacja
(2)
Leczenie
(2)
Macierzyństwo
(2)
Mowa
(2)
Mowa niewyraźna
(2)
Muzyka
(2)
Muzykoterapia
(2)
Młodzież
(2)
Neurofizjologia
(2)
Neurologia
(2)
Neuronauka poznawcza
(2)
Osoby z ADHD
(2)
Osoby z autyzmem
(2)
Przemoc w rodzinie
(2)
Rehabilitacja medyczna
(2)
Relacje międzyludzkie
(2)
Rodzicielstwo
(2)
Samopoznanie
(2)
Sztuczna inteligencja
(2)
Techniki relaksacyjne
(2)
Terapia zajęciowa
(2)
Trauma
(2)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(2)
Uszkodzenie mózgu
(2)
Uzależnienie (nałóg)
(2)
Wsparcie edukacyjne
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Wydawnictwa popularne
(2)
Zachowanie
(2)
Zdrowe odżywianie
(2)
Zdrowie psychiczne
(2)
Zdrowy styl życia
(2)
"Gimnastyka Mózgu"
(1)
Adaptacja społeczna
(1)
Agresywność
(1)
Aktywność fizyczna
(1)
Alergia
(1)
Anatomia człowieka
(1)
Subject: time
2001-
(52)
1901-2000
(8)
1989-2000
(6)
1945-1989
(3)
Subject: place
Polska
(3)
Czechy
(1)
Francja
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Włochy
(1)
Genre/Form
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(40)
Opracowanie
(25)
Artykuł problemowy
(16)
Artykuł z pracy zbiorowej
(16)
Poradnik
(13)
Artykuł z czasopisma fachowego
(12)
Artykuł fachowy
(8)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(5)
Scenariusz zajęć
(5)
Case study (studium przypadku)
(4)
Podręcznik
(4)
Publikacje
(4)
Ćwiczenia i zadania
(4)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(3)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(3)
Gry i zabawy
(2)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(1)
Artykuł z czasopisma naukowego
(1)
Broszura
(1)
Gry i zabawy umysłowe
(1)
Książka do wypełniania
(1)
Książka kucharska
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Przepisy kulinarne
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Raport z badań
(1)
Wiersze
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Domain
Psychologia
(69)
Edukacja i pedagogika
(59)
Medycyna i zdrowie
(41)
Biologia
(10)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(2)
Rozwój osobisty
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Kulinaria
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Nauka i badania
(1)
192 results Filter
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 49298 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 49256 (1 egz.)
E-book
In basket
Date of change: 16.06.2025
Interdyscyplinarny opis funkcjonowania poznawczego i emocjonalnego osób zakażonych wirusem HIV leczonych według najnowszych standardów światowych. Autorzy podsumowują wyniki wieloletnich pionierskich w Polsce badań nad wpływem starzenia się na przebieg infekcji HIV, charakteryzując funkcjonowanie neuropsychologiczne badanych osób HIV+ oraz analizując stan struktur i aktywność mózgu w odniesieniu do funkcji neuropsychologicznych i chemosensorycznych uczestników projektu. Książka przeznaczona jest dla psychologów klinicznych, lekarzy i personelu medycznego, pedagogów zajmujących się zakażeniem HIV i chorobami neuroinfekcyjnymi, a także dla studentów, pracowników socjalnych i osób chcących specjalizować się w pomocy takim chorym i ich bliskim. Monografia jest […] doskonałym przykładem wieloośrodkowej współpracy specjalistów różnych dziedzin na rzecz poznawania mechanizmów HIV, a w efekcie przykładem możliwości tworzenia zespołów diagnostyczno-terapeutycznych adresowanych do tej grupy chorych. Nie bez znaczenia jest bardzo precyzyjny sposób narracji trudnych, bo często specjalistycznych treści. Są one uporządkowane, zawierają dodatkowe wyjaśnienia i klarowne wnioski. (Z recenzji dr hab. Małgorzaty Szepietowskiej, prof. UMCS) W monografii prezentowane są zagadnienia doniosłe, wpisujące się w nurt światowych badań. Przedstawione wyzwania i niepokoje […] pokazują głęboko humanistyczne, nacechowane wielką troską podejście Autorów zarówno do chorych, jak i rzetelnej diagnostyki i ewentualnej rehabilitacji neuropsychologicznej. Cały Zespół ma do tego wysokie kompetencje osobowościowe, a także świetny warsztat badawczy. (Z recenzji prof. dr hab. Marioli Bidzan) Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Neuropsychological functions of HIV-infected people in the era of highly effective antiretroviral therapy. Reports from research from the Harmonia project Neuropsychological functions of HIV-infected people in the era of highly effective antiretroviral therapy. Reports from research from the Harmonia project An interdisciplinary description of the cognitive and emotional functioning of HIV-infected individuals treated according to the latest world standards. The authors summarize the results of many years of pioneering research in Poland on the impact of aging on the course of HIV infection, characterizing the neuropsychological functioning of HIV+ subjects and analyzing the state of brain structures and activity in relation to the neuropsychological and chemosensory functions of the project participants. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Dr hab. Emilia Łojek (ORCID 0000-0002-0809-5601) – profesor zwyczajny na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w neuropsychologii klinicznej. Studiowała i realizowała prace naukowe w Applied Psychology Unit University of Cambridge (UK), University College London (UK), College of Medicine Ohio State University (USA). Opublikowała wiele prac naukowych na temat m.in. problemów porozumiewania się językowego osób z uszkodzeniami mózgu, zmian funkcji neuropsychologicznych u pacjentów z chorobami neurodegeneracyjnymi, u osób żyjących z wirusem HIV oraz osób w podeszłym wieku. Autorka lub współautorka adaptacji oraz oryginalnych testów do diagnozy neuropsychologicznej (H-RNTB, RHLB, RFFT, CVLT, CTT, KPD) i prac dotyczących rehabilitacji neuropsychologicznej. Pełni funkcję członka Zarządu International Neuropsychological Society. Dr hab. Emilia Łojek – is a full professor at the Faculty of Psychology at the University of Warsaw. She specializes in clinical neuropsychology.
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
In basket
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
In basket
Date of change: 01.06.2025
Niezwykły mózg nastolatka • Dlaczego nastolatki chcą spędzać więcej czasu z przyjaciółmi, podejmują ryzykowne zachowania? • Czy należy się martwić ilością czasu spędzanego w mediach społecznościowych? • Dlaczego nie kładą się spać o rozsądnej porze i dlaczego tak trudno im rano wstać do szkoły? • Kiedy lęk staje się powodem do szukania profesjonalnej pomocy? • Co z innymi problemami ze zdrowiem psychicznym nastolatków, takimi jak depresja i samookaleczenia? Osoby nastoletnie są niesamowite, a mimo to codziennie słyszymy na ich temat złe rzeczy. Młodzi ludzie są opisywani w sposób, który nie byłby tolerowany w odniesieniu do żadnej innej grupy społecznej. Temu okresowi rozwojowemu przypisuje się brak rozsądku i niewłaściwe zachowania, jakby po nastolatkach można było się spodziewać wyłącznie negatywnych zachowań, a lata młodzieńcze były czymś, co trzeba „jakoś przetrwać”. Ta narracja musi się zmienić. W Niezwykłym mózgu nastolatka pokazujemy znacznie bardziej pozytywną perspektywę nastoletniego mózgu, wyłaniającą się z nauki. Wskazujemy również, jak możesz zmienić swój sposób myślenia o młodych ludziach obecnych w twoim życiu i to, jak wyglądają wasze wzajemne kontakty. W tej książce budujemy mosty między wynikami najnowszych badań psychologicznych a tym, co jest najlepsze dla młodych ludzi. Udzielamy praktycznych porad wynikających z naszych doświadczeń zawodowych i rodzicielskich na temat tego, co rodzice, nauczyciele i inni dorośli mogą myśleć, mówić i robić w towarzystwie nastolatków, by stworzyć środowisko, w którym młodzi ludzie rozkwitają. Dodatkowe materiały do pobrania pozwolą na wykonanie zalecanych ćwiczeń i przyjrzeniu się własnej relacji z nastolatkiem. Od dawna szukam książki, w której zinterpretowano by najnowsze odkrycia naukowe pod kątem ich znaczenia dla rodzicielstwa i nauczania. Właśnie ją znalazłam. Autorki opisują naukę w przekonujący i jasny sposób, a następnie umieszczają ją w kontekście rzeczywistych przykładów zachowań i rozwoju osób nastoletnich. Sarah-Jayne Blakemore Książka nie jest zwykłym poradnikiem psychologicznym, których częstą wadą jest ogólnikowość i powierzchowność. Tę książkę wyróżnia ogromne „wysycenie” konkretnymi poradami, przykładami i zaleceniami. Jednocześnie autorki zdają sobie sprawę z tego i podkreślają zindywidualizowany charakter przebiegu okresu dojrzewania. To napięcie pomiędzy ogólnością a konkretem, immanentne dla wszelkich pozycji tego typu, jest minimalizowane przez ogromne doświadczenie kliniczne i zawodowe autorek, o którym można się przekonać podczas lektury książki. Cenna i warta upowszechnienia jest wizja okresu dojrzewania, którą chcą przekazać autorki – nie jako fragmentu życia trudnego zarówno dla nastolatków jak i ich opiekunów, ale okresu intensywnego uczenia się, zdobywania doświadczeń zarówno dobrych jak i złych, ale jedne i drugie są konieczne dla zbudowania fundamentów zdrowej i dojrzałej psychicznie osobowości. dr hab. Marka Bindera, prof. UJ
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
All copies are currently on loan: sygn. 49175 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
All copies are currently on loan: sygn. 49174 (1 egz.)
E-book
In basket
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Book
In basket
Date of change: 16.04.2025
Psychologia mózgu nastolatka / John Coleman ; tłumaczenie Katarzyna Piszczek. - Wydanie I. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025. - 144, [5] stron : ilustracje, wykresy ; 21 cm.
(Psychologia Wszystkiego)
Tytuł oryginału: The psychology of the teenage brain.
Bibliografia, netografia na stronach 137-[145].
Dla opiekunów, studentów, pracowników socjalnych, osób zatrudnionych w służbie zdrowia i placówkach edukacyjnych, którzy mają styczność z nastolatkami.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 49069 (1 egz.)
Article
In basket
Date of change: 03.03.2025
Nastoletni mózg w przebudowie - jak go zrozumieć? / Dominika Gawryluk. W: Remedium : profilaktyka problemowa i promocja zdrowia psychic znego. 2024, nr 10, s. 18-19. - 2024.
Recenzja książki: Niezwykły mózg nastolatka / Bettina Hohnen, Jane Gilmour & Tara Murphy ; przełożyła Małgorzata Guzowska. - Wydanie I. Warszawa : PWN, 2023.
E-book
In basket
Date of change: 02.03.2025
Ta książka jest kroniką nauki, która doprowadziła nas do obecnego stanu wiedzy o rozwijającym się mózgu. Matka bawi się paluszkami swojego nowo narodzonego dziecka. Wpatrując się w lśniące oczy maluszka, mówi: „Moja maleńka, jesteś po prostu niesamowita!”. Dziecko jest z jej ciała, a jednak jest zupełnie unikalne. Ma własne palce i błyszczące oczy, a także swój własny umysł. Jego mózg dobrze chroni czaszka, więc matka nie może go zobaczyć i podziwiać. A jest naprawdę cudowny – żywy, szumiący superkomputer z miliardami elektrycznie aktywnych, rozciągniętych komórek zwanych neuronami, które tworzą między sobą biliony plastycznych połączeń. Od razu po urodzeniu mózg jest przygotowany do gromadzenia i przechowywania istotnych informacji o świecie, i do wykorzystywania tych informacji przy podejmowaniu wszelkiego rodzaju decyzji, nawet jeśli dziecko nadal potrzebuje stałej opieki rodziców. Jego mózg ma moc integrowania instynktu i doświadczenia, bycia ciekawskim, zapuszczania się na nieznane tereny, eksperymentowania i wymyślania, dotykania nowych tekstur i przeżywania nowych emocji. Jego mózg posiada też najwyższą moc, by stać się fundamentalną częścią wschodzącego poczucia własnego ja dziecka. Ta opowieść rozpoczyna się od jednej zapłodnionej komórki jajowej. Powstaje z niej zarodek, w którym grupa komórek zostaje przeznaczona czy też przypisana do utworzenia mózgu. Opowieść podąża za tymi komórkami, gdy wytwarzają neurony, które formują połączenia w rosnącym mózgu, i kończy się, jak można się spodziewać, na w pełni ukształtowanym ludzkim mózgu. Duża część narracji dotyczy wydarzeń na poziomie komórkowym, ponieważ to właśnie w tej skali łatwiej zrozumieć etapy i podstawowe zasady dotyczące procesu powstawania mózgu. Z pewnej perspektywy opowiadana przeze mnie historia może przypominać nieco biografię dojrzewania neuronu. • Jakie wydarzenia sprawiają, że pewna populacja komórek zarodka staje się komórkami w naszych mózgach? • Ile rodzajów komórek znajduje się w mózgu? • Jaki wpływ mają pochodzenie i środowisko neuronu na jego specyficzne przeznaczenie do stania określonym rodzajem neuronu i indywidualną komórką naszego ciała? • W jaki sposób neurony wykształcają swoje nitkowate wypustki zwane aksonami i dendrytami, które tworzą wszystkie właściwe rodzaje elektrycznie aktywnych połączeń, zapewniając prawidłową architekturę sieci? • Dlaczego tak wiele neuronów w naturalny sposób umiera w pierwszych latach życia? • Co musi przejść neuron, by stać się trwałą częścią naszego mózgu? • Jak ten neuron będzie się zmieniał przez lata? Choć rozwija się w znikomo małej skali komórkowej i molekularnej, biografia neuronu jest pełna dramatyzmu, a ta książka otworzy okno na scenę wydarzeń. W historię rozwoju mózgu wpleciona jest równoległa opowieść, która sięga dalej w przeszłość – opowieść o bardziej pierwotnym typie ewolucji ludzkiego mózgu, czyli innymi słowy o tym, jak ludzie uzyskali ludzkie mózgi.
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
In basket
Date of change: 01.03.2025
Dlaczego „prawy” kojarzy nam się z dobrem, a „lewy” to ten o podejrzany, podrobiony, nieuczciwy? Dlaczego to, co pozytywne, jest „w uniesieniu”, a to co negatywne – wywołuje „zdołowanie”? Dlaczego zbliżanie kojarzymy z nagrodą, a oddalanie z karą? Oddajemy do rąk Czytelników książkę, w której Kenneth Heilman poszukuje odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące naszej orientacji przestrzennej i powiązanych z nią cech. Autor analizuje mózgowe mechanizmy orientowania się w przestrzeni, dzieląc książkę na trzy części, których motywem wiodącym są trzy osie opisujące pozycję każdego organizmu w przestrzeni: lewo-prawo, góra-dół, oraz przód-tył. Kenneth Heilman nie zajmuje się tylko prostą orientacją w przestrzeni. Przeciwnie – pokazuje, że owa orientacja nie jest prosta. Mechanizmy orientacji lewo-prawo wiąże z zagadnieniem asymetrii i lateralizacji mózgu oraz preferencji stronnych. Omawiając oś góra-dół zastanawia się, dlaczego to, co pozytywne i wartościowe kojarzymy z wyższą a to, co negatywne, z niższą pozycją w przestrzeni (…). Proponuje przy tym oryginalne wyjaśnienie depresji, wskazując na jej związek z naturalnym biologicznie mechanizmem hibernacji u tych gatunków zwierząt, które muszą sezonowo ograniczać swoją aktywność. Kwestia aktywności prowadzi Autora płynnie do trzeciej osi, przód-tył, związanej z dążeniem do obiektu i jego unikaniem, a te z kolei do niezwykle ważnych kwestii nagrody i kary, oczekiwań związanych z podejmowanymi działaniami i ich najprostszego wyrazu jakim są emocje. W ten sposób Heilman pozornie zajmując się tylko orientacją w przestrzeni, poszerza perspektywę i pokazuje, jak organizm funkcjonujący w otoczeniu, a więc i sterujący tym funkcjonowaniem mózg integruje i łączy rzeczy tak wydawałoby się odległe, jak preferencja ręki, odróżnianie strony lewej od prawej, wartości i emocje. Z recenzji dr. hab. Piotra Wolskiego, prof. UJ
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 48996 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 48974 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 26.02.2025
Indeks. Przypisy.
Czy czujesz, że twoje życie to nieustanne balansowanie na krawędzi chaosu i kreatywności? Masz wrażenie, że twój umysł pracuje w przyśpieszonym tempie, a ty wciąż próbujesz go dogonić? Masz mnóstwo pomysłów, ale trudno ci je realizować? Jeśli tak, to ta książka jest dla ciebie! „Dziewczyny z ADHD. Uwolnij moce swojego neuroróżnorodnego mózgu” to wyjątkowy przewodnik, który z humorem, wyrozumiałością i odrobiną sarkazmu podpowiada, jak radzić sobie z ADHD w codziennym życiu. Autorka, sama zmagająca się z ADHD, dzieli się swoimi doświadczeniami i praktycznymi poradami, które pomogą ci zapanować nad chaosem i w pełni wykorzystać twoje unikalne talenty. [lubimyczytac.pl]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 48951 (1 egz.)
Article
In basket
Book
In basket
Date of change: 19.02.2025
Tytuł oryginału: "The emotional brain" 1996.
Bibliografia. Indeks.
Emocje jako biologiczne funkcje układu nerwowego i proces ich powstawania w mózgu. Autor przedstawia wyniki swoich dociekań i badań naukowych nad mózgowymi mechanizmami emocji. Opisuje różne rodzaje emocji a szerzej - układ strachu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 36555 (1 egz.)
Book
In basket
Date of change: 19.02.2025
Tytuł oryginału: The psychopath inside : a neuroscientist's personal journey into the dark side of the brain.
Bibliografia na stronach 253-257. Indeks.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 44810 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again