Forma i typ
E-booki
(7)
IBUK Libra
(7)
Artykuły
(1)
Autor
zbiorowa Praca
(2)
Bednarek Piotr
(1)
Białożyt-Wielonek Katarzyna
(1)
Bukowski Marcin
(1)
Ciczkowska-Giedziun Małgorzata
(1)
Hartman Jan
(1)
Jarmuż Sławomir
(1)
Kowalak Robert
(1)
Kowalewski Marcin
(1)
Lewicka Maria
(1)
Parzuchowski Michał
(1)
Pękala Joanna Ludwika
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Temat
Asystenci rodzin
(1)
Dylemat etyczny
(1)
Opieka społeczna
(1)
Polityka społeczna
(1)
Rodzina
(1)
Temat: czas
2001-
(1)
Gatunek
Artykuł problemowy
(1)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(1)
8 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
E-book
W koszyku
W dobie globalizacji, deregulacji i rosnącej konkurencji wzrosła niepewność i zmienność otoczenia gospodarczego. W tych warunkach wiele organizacji zostało zmuszonych do zmiany struktury organizacyjnej na bardziej elastyczną i zorientowaną procesowo. W efekcie wzrosło zapotrzebowanie na informacje zarówno finansowe, jak i niefinansowe. Nowe wyzwania rynkowe stworzyły potrzebę doskonalenia metod zarządzania, w tym także w obszarze zarządzania kosztami i dokonaniami. Stąd niniejszy zeszyt Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu został poświęcony dwóm obszarom tematycznym, tj. zarządzaniu kosztami oraz zarządzaniu dokonaniami. Zarządzanie kosztami można postrzegać jako metodę zarządzania wykorzystującą informacje o kosztach do realizowania działań ukierunkowanych na poprawę efektywności wykorzystania zasobów. Podstawą zarządzania kosztami jest odpowiedni system rachunku kosztów, który dostarcza informacji do podejmowania decyzji. Zatem część uwagi środowisko naukowe poświęca badaniu różnych etapów rachunku kosztów: od klasyfikacji, przez ewidencję, aż po rozliczanie kosztów działalności pomocniczej i kosztów pośrednich. Ponadto nie brakuje prac dotyczących metod kalkulacji, wyceny zapasów, analizy oraz raportowania kosztów. Drugi nurt badań i rozważań teoretycznych skupia się na problematyce planowania kosztów, ustalania cen transferowych oraz dostosowania procesu zarządzania kosztami do uwarunkowań rynkowych i organizacyjnych. Zarządzanie kosztami jest też ściśle związane z rozwojem różnych koncepcji rachunku kosztów. Na uwagę zasługują poruszane w niniejszym zeszycie dylematy dotyczące stosowania koncepcji rachunku kosztów docelowych (target costing), rachunku kosztów działań oraz rachunku kosztów jakości. W praktyce koncepcje te znajdują zastosowanie w strategicznym zarządzaniu kosztami. Zarządzanie dokonaniami można rozumieć jako zarządzanie wdrażaniem strategii organizacji. Wiąże ono zarządzanie kosztami z zarządzaniem innymi obszarami działalności organizacji. Dzięki tej integracji istnieje możliwość oceny wpływu decyzji podejmowanych w obszarze zarządzania kosztami na wyniki osiągane w innych obszarach, takich jak procesy wewnętrzne, relacje z klientami czy też wyniki finansowe. W tym nurcie badawczym interesujące są podjęte rozważania teoretyczne i prace badawcze związane zarówno z pomiarem, jak i oceną dokonań. Przy czym największym zainteresowaniem środowiska naukowego cieszy się problematyka stosowania strategicznej karty wyników w różnych organizacjach. Dylematy związane z zarządzaniem kosztami i dokonaniami dotyczą nie tylko działalności operacyjnej przedsiębiorstwa, ale również zarządzania projektami czy też procesem restrukturyzacji. Zakres podmiotowy podejmowanych prac naukowych jest bardzo szeroki i obejmuje wiele sektorów gospodarki. Są to zarówno pojedyncze jednostki gospodarcze, jak i grupy kapitałowe. W centrum uwagi znalazły się przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe i usługowe. Nie zabrakło też instytucji finansowych, uczelni publicznych, podmiotów leczniczych, jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorstw użyteczności publicznej, podmiotów świadczących usługi powszechne oraz organizacji nienastawionych na zysk. Redaktorzy zeszytu mają nadzieję, że opublikowane w nim artykuły będą źródłem wiedzy i inspiracji do prowadzenia dalszych badań w obszarze zarządzania kosztami i dokonaniami, które pomogą rozwiązać dylematy związane ze stosowaniem tych koncepcji w praktyce. Robert Kowalak, Marcin Kowalewski, Piotr Bednarek
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Przemiany we współczesnej gospodarce światowej nie tracą na prędkości w ostatnich latach, a na wielu płaszczyznach obserwuje się wręcz ich przyspieszenie. Postępującej od długiego już czasu globalizacji i regionalizacji z jednej strony towarzyszą procesy integracji i liberalizacji handlu, a z drugiej – przeciwstawne im tendencje dezintegracyjne i protekcjonistyczne. Coraz większego znaczenia nabierają innowacje, m.in. finansowe, dążenie do zrównoważonego rozwoju, intensywne migracje, problemy kulturowo-społeczne czy pogłębiające się konflikty ekonomiczne pomiędzy krajami. Za tymi przemianami próbują podążać również uczeni, poddając analizom poszczególne sfery krajowych i ponadnarodowych gospodarek, próbując opisywać i wyjaśniać zależności między nimi oraz formułując ważne wnioski i zalecenia dla decydentów. Ważną płaszczyzną badań jest także weryfikacja dotychczasowych teorii, paradygmatów i okrzepłych fundamentów procesów poznawczych, czasem nie przystających już do współczesnego turbulentnego otoczenia, częstokroć zaskakującego nagłymi zwrotami, czy do bieżącego układu sił i interesów, kształtującego otaczającą nas gospodarkę światową. Prezentowany Czytelnikowi tom „Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” zawiera rezultaty prac badaczy reprezentujących większość polskich ośrodków naukowych zajmujących się problematyką międzynarodowych stosunków gospodarczych. Artykuły dotyczą bardzo zróżnicowanej tematyki, tak jak zróżnicowane są procesy zachodzące w globalnej ekonomii. Są tu teksty poświęcone zagadnieniom ujmowanym w skali kraju, np. firmom z udziałem kapitału zagranicznego w Polsce, sektorowi usług biznesowych, partycypacji Polski w globalnych łańcuchach wartości, perspektywom rozwoju gospodarki Rosji, polityce imigracyjnej Australii czy kryzysowi zadłużenia Portoryko. Inne opracowania poruszają kwestie regionalne – polityki innowacyjne krajów Ameryki Łacińskiej, problemy Grupy Wyszehradzkiej, skutki „klątwy surowcowej” dla Azerbejdżanu, Kazachstanu oraz Rosji, konsekwencje brexitu dla budżetu Unii Europejskiej, możliwe scenariusze reform Europy w dobie kryzysu itd. Dużo miejsca poświęcono łańcuchom wartości – tej problematyki dotyczą aż trzy artykuły. W niniejszym tomie inspirację również może odnaleźć osoba zainteresowana problematyką różnic kulturowych w negocjacjach, handlu zagranicznego i pozycji konkurencyjnej Polski i Unii Europejskiej, dysproporcjami rozwojowymi, relacjami gospodarczymi Chin, przepływami bezpośrednich inwestycji zagranicznych, koncepcją globalnych dóbr publicznych, migracjami międzynarodowymi czy polityką regionalną, spójności i rolną Wspólnoty Europejskiej. Życzymy Czytelnikowi satysfakcji z lektury niniejszego tomu, licząc na przychylny odbiór i nawiązanie naukowego dyskursu. Wawrzyniec Michalczyk, Aleksandra Szpulak
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
W dniach 20-21 września 2017 roku Wydział Nauk Ekonomicznych obchodził jubileusz 70-lecia istnienia. Program uroczystości obejmował uroczyste otwarte posiedzenie Rady Wydziału Nauk Ekonomicznych oraz jubileuszową konferencję naukową pt. „Nauki ekonomiczne w XXI wieku – wyzwania, dylematy, perspektywy”. W uroczystościach wzięło udział około 450 osób z całej Polski – przedstawicieli szeroko pojętego środowiska akademickiego: pracowników naukowych aktywnych zawodowo i emerytowanych, studentów, absolwentów oraz administracji. Podczas konferencji wygłoszono około 120 referatów, które zebrano w cztery publikacje: monografię naukową oraz trzy tomy prac naukowych. Tom pierwszy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 490, zawiera artykuły z obszaru geografii społeczno-ekonomicznej oraz gospodarki przestrzennej. Tom drugi, Prace Naukowe Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu nr 498, zawiera artykuły z obszaru międzynarodowych stosunków gospodarczych. Niniejsza publikacja stanowi tom trzeci i obejmuje artykuły tematycznie powiązane z ekonomią, finansami oraz naukami o zarządzaniu. Artkuły ze względów praktycznych zostały uszeregowane w porządku alfabetycznym. Tematyka artykułów z obszaru ekonomii wiąże się ściśle z kryzysami w gospodarce światowej, z uwzględnieniem takich ich aspektów, jak teoretyczne aspekty kryzysów ekonomicznych, przyczyny oraz przebieg kryzysów ekonomicznych, metody przewidywania i przeciwdziałania kryzysom ekonomicznym, ekonomiczne, ekologiczne i społeczne skutki kryzysów ekonomicznych, a także rola współpracy międzynarodowej w przeciwdziałaniu kryzysom ekonomicznym i łagodzeniu ich skutków. Dodatkowo podjęto zagadnienia ekonomii ekologicznej i zrównoważonego rozwoju. Tematyka artykułów z obszaru finansów dotyczy głównie finansów korporacyjnych – wyzwań i dylematów stojących przed tą subdyscypliną w XXI wieku. Autorzy poruszyli kwestie związane z wpływem polityki fiskalnej na decyzje finansowe, narzędziami zarządzania finansowego, oceną sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, wyborem i oceną projektów inwestycyjnych oraz ładem korporacyjnym. Podjęli także zagadnienia związane z bankowością i jej dylematami oraz wyzwaniami w XXI wieku. Artykuły z obszaru nauk o zarządzaniu dotyczą zagadnień związanych z osiągnięciami, praktycznymi zastosowaniami oraz wyzwaniami rozwojowymi tej dyscypliny nauki. W szczególności opracowania te dotyczą aplikacyjności koncepcji zarządzania, koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu i zagadnień związanych z jej implementacją, ewolucji zarządzania zasobami ludzkimi, marketingu w kształtowaniu zachowań konsumentów, procesów i projektów w organizacji, tworzenia innowacji, a także usług w erze digitalizacji. Organizatorzy konferencji dziękują uczestnikom za trud przygotowania i wygłoszenia referatów oraz napisania artykułów i już dziś serdecznie zapraszają do udziału w kolejnych konferencjach organizowanych przez Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Aleksandra Szpulak, Wawrzyniec Michalczyk
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
W książce podjęto próbę ukazania zmienności i niejednoznaczności pojęcia pewności zawodowej nauczyciela, począwszy od budującego doświadczenia wynikającego z osobistego sprawstwa, które daje poczucie pewności w działaniu zawodowym – self-efficacy, aż do stanu ambiwalencji spowodowanej dwoistością własnych doświadczeń w pracy pedagogicznej, przeżywania wielu sprzeczności. Z jednej strony można mówić o pozytywnym wymiarze niepewności stanowiącej przyczynek do innowacyjności nauczycieli i demokratyzacji edukacji. Z drugiej jednak – o niepewności paraliżującej nauczycielską aktywność, powodującej podporządkowanie, prowadzącej do rezygnacji. Może to być zupełne (fizyczne) odejście lub psychiczna nieobecność charakteryzująca się wycofaniem nauczyciela z pełnienia swojej roli zawodowej w sposób twórczy i świadomy. Książka niezbędna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków, którzy na co dzień zaangażowani są w sprawy polskiej edukacji. ********* Areas of Uncertainty in Contemporary Teacher’s Work Areas of Uncertainty in Contemporary Teacher’s Work The books attempts to show the changeable and ambiguous notion of professional certainty of teachers, from the building experience gained from personal self-efficacy, which gives confidence in professional activity, to the state of ambivalence caused by the duality of their own experiences and conflicts in pedagogical work. The authors pay heed to the special relation of the described competence to COVID-19 pandemic and new challenges for teachers in this connection. ********* Dr Joanna Ludwika Pękala (ORCID 0000-0003-4554-1962) – adiunkt w Zakładzie Wczesnej Edukacji i Kształcenia Nauczycieli Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, opiekun Koła Naukowego Pedagogiki Kreatywnej, kierownik polskiego zespołu projektu Bridging finansowanego w ramach programu Erasmus+. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na zagadnieniach pedeutologicznych, a szczególnie na wczesnej edukacji oraz etyce pedagogicznej. Autorka m.in. publikacji Etos nauczycieli – mit czy rzeczywistość? (2017). Dr Katarzyna Białożyt-Wielonek (ORCID 0000-0001-7047-5763) – sekretarz naukowy Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz adiunkt w Katedrze Gerontologii Społecznej i Pedagogiki Pracy Instytutu Spraw Społecznych tej uczelni, koordynator Koła Młodych Naukowców Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (2017-2020), członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (2020-2023). Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół problematyki edukacji całożyciowej, aktywności edukacyjnej osób starszych, sytuacji społecznej seniorów oraz różnych form aktywizujących osoby starsze.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Jeśli sądzisz, że wybory moralne pojawiają się w Twoim życiu wyjątkowo lub że „moja moralność to moja sprawa”, przeczytaj tę książkę Etyka bywa postrzegana jako dziedzina abstrakcyjna, która o zwykłych, życiowych sprawach niewiele ma do powiedzenia. Na co dzień unikamy języka moralności i myślenia w kategoriach etycznych. Bardziej obchodzi nas zgodność naszych czynów z prawem niż ich status moralny. Ponadto wolimy nikogo nie potępiać, a zamiast tego staramy się zrozumieć psychologiczne powody czyjegoś destrukcyjnego postępowania. Paradoksalnie – zauważa Autor – doszło do tego, że „moralizowanie i ocenianie uchodzi dzisiaj niemalże za niemoralne”. ETYKA ŻYCIA CODZIENNEGO pokazuje, że to wielki błąd. Analizując dziesiątki konkretnych, życiowych sytuacji, Jan Hartman udowadnia, że zdolność do trzeźwego moralnego osądu własnego i cudzego zachowania jest kluczowa zarówno dla funkcjonowania społeczeństwa, jak i osobistego rozwoju. Książka omawia niezwykle szeroki zakres tematów, od bardziej błahych – jak jazda tramwajem „na gapę”, aż po niezwykle poważne – jak aborcja. Choć Autor formułuje własne oceny, jego celem nie jest orzekać, jak należy postępować, lecz pokazać, jak poprawnie rozpoznać etyczny wymiar sytuacji, z którymi konfrontuje nas życie. Czyni to bez nadmiernego teoretyzowania i akademickich dyskusji, za to z dużą dawką zdrowego rozsądku, szczerości i życzliwości. „Ta książka nie jest, jak widać, poradnikiem dobrego życia, lecz wprowadzeniem do umiejętności dokonywania analizy moralnej w realnych sytuacjach, jakie niesie życie. Tę umiejętność chciałbym czytelnikom przekazać, a raczej pokazać, i zachęcić ich do jej dalszego samodzielnego kształtowania. Będę oczywiście odwoływał się tu i ówdzie do teorii etycznych (filozoficznych), lecz zasadniczo moim zamiarem jest trzymać się jak najbliżej realiów życia – osobistego i społecznego. Będziemy więc rozważać typowe i nietypowe, lecz realnie przytrafiające się ludziom sytuacje, zastanawiając się nad tym, jak należy się w nich i wobec nich zachować, aby było to moralnie dobre, a przynajmniej przyzwoite”. Z tekstu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Różnica między mądrością a inteligencją polega na tym, że inteligentny potrafi wyjść z sytuacji, w którą mądry nigdy się nie wpakuje. Autor nieznany Gdyby chodzący po ateńskich ulicach Sokrates nie wierzył w uczenie mądrości, nie zatrzymywałby ludzi, aby rozmawiać z nimi i uświadamiać im różne niemądrości. Platon nie zakładałby Akademii, a Arystoteles – Liceum. Wielu innych filozofów nie pisałoby dzieł o mądrości, którą warto krzewić. Do podobnego wniosku prowadzą koncepcje i badania psychologiczne w XXI wieku, które sugerują, że można jej nie tylko uczyć, ale nawet nauczyć. O ile łatwo znaleźć książki lub artykuły poświęcone mądrości z perspektywy teoretycznej, o tyle trudno o praktyczne wskazówki, jak rozwijać mądrość. Oto książka, która próbuje tę lukę wypełnić. Czytelnik znajdzie w niej nie tylko przegląd filozoficznych i psychologicznych koncepcji mądrości. Autor odpowiedział na pytania czy bycie mądrym jest związane z wiekiem, płcią, poziomem inteligencji, wykształceniem, bogactwem i wieloma innymi cechami, czy mądrość jest przedmiotem refleksji w edukacji, biznesie i służbie zdrowia. Zamieścił także serię praktycznych ćwiczeń pozwalających rozwinąć refleksyjność, krytyczne myślenie, emocjonalny dystans oraz inne cechy uznawane za atrybuty mądrości. Dr Sławomir Jarmuż podjął odważną próbę przedstawienia zagadnienia zarówno od strony teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Książka jest ciekawa, skłaniająca do myślenia, wolna od górnolotnych uniesień – dość częstych w literaturze mądrościowej. Byłoby dobrze, gdyby trafiła do nauczycieli, do managerów, do lekarzy, do aktywistów społecznych. Oczywiście, powinna trafić do studentów psychologii skażonych często pedagogiką konformizmu, posłuszeństwa, uległości i obojętności na los innych ludzi. Z recenzji prof. dr hab. Wiesława Łukaszewskiego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Numer specjalny: Współczesne trendy w badaniach nad wpływem społecznym: perspektywa empiryczna [Special issue: Current trends in social influence research:Empirical perspective] Redaktorzy numeru [Issue editors]: Sławomir Śpiewak, Tomasz Grzyb, Dariusz Doliński Dr Monika Grzesiak-Feldman – wspomnienie [Monika Grzesiak-Feldman – in memoriam], s. 8. W numerze [Contents] Artykuły [Articles] Sławomir Śpiewak, Tomasz Grzyb, Dariusz Doliński: Współczesne trendy w badaniach nad wpływem społecznym: perspektywa empiryczna [Current trends in social influence research: Empirical perspective], doi 10.7366/1896180020174001, s. 9–13; Małgorzata Gamian-Wilk: Autopercepcja warunkiem efektywności techniki „stopa w drzwiach” [Self-perception as a precondition of effectiveness of the foot-in-the-door technique], doi 10.7366/1896180020174002, s. 14–20; Ada Maksim, Sławomir Śpiewak: Związek pomiędzy wiekiem, preferencją spójności i skutecznością techniki wpływu społecznego „stopa w drzwiach” [The relationship between the age, preference for consistency and the effectiveness of the foot-in-the-door compliance technique], doi 10.7366/1896180020174003, s. 21–29; Malwina Szpitalak, Romuald Polczyk: Efekt dezinformacji z perspektywy psychologii społecznej: natura i uodparnianie [Misinformation effect from the perspective of social psychology: Its nature and inducing resistance to it, doi 10.7366/1896180020174004, s. 30–41; Józef Maciuszek, Joanna Garlicka: Refleksyjność jako czynnik odporności na zawarte w pytaniu presupozycje [Mindfulness as a factor of resistance to presuppositions included in questions], doi 10.7366/1896180020174005, s. 42–55; Wojciech Kulesza: Wpływowy kameleon: przegląd badań z zakresu mimikry w kontekście technik wpływu społecznego [The powerful chameleon: The review of the chameleon effect studies in the scope of social influence techniques], doi 10.7366/1896180020174006, s. 56–73; Michał Parzuchowski, Olga Białobrzeska, Małgorzata Osowiecka, Natalia Frankowska, Aleksandra Szymków: Szczerość na wyciągnięcie ręki: niewerbalny przejaw szczerości intencji proszącego wzbudza uległość [One can handle the truth: Nonverbal sign of honesty influence the level of obedience], doi 10.7366/1896180020174007, s. 74–88; Wiesław Łukaszewski: Tak, ale: etyczne problemy w badaniach nad wpływem społecznym [Ethical dilemmas in research on social influence], doi 10.7366/1896180020174008, s. 89–96; Zmiana na stanowisku Redaktora Naczelnego Psychologii Społecznej oraz składu Redakcji [Change of Editors], s. 97.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej