Form of Work
Artykuły
(61)
Publikacje naukowe
(39)
Książki
(18)
E-booki
(5)
IBUK Libra
(5)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Status
available
(7)
unavailable
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(8)
Author
zbiorowa Praca
(4)
Kowalska Ewa (pedagog)
(3)
Chęcińska Urszula
(2)
Magda-Adamowicz Marzenna
(2)
Sporek Paweł
(2)
Baluch Alicja (1944- )
(1)
Bogunia-Borowska Małgorzata
(1)
Bolińska Marta
(1)
Brockman John (1941- )
(1)
Brzozowska-Brywczyńska Maja
(1)
Budrewicz Zofia (1951- )
(1)
Camarda Sylwia
(1)
Chrabąszcz Marta
(1)
Fidowicz Alicja
(1)
Gomułka Izabela
(1)
Graczyk Ewa (1953- )
(1)
Grzebałkowska Magdalena (1972- )
(1)
Górny Andrzej (socjolog)
(1)
Głowacka Paulina (pedagog)
(1)
Jakubczak Małgorzata
(1)
Jakubiak Krzysztof
(1)
Jakubowska Emilia (pedagog)
(1)
Kasperkiewicz Katarzyna (1984- )
(1)
Klichowski Michał
(1)
Kornas-Biela Dorota
(1)
Koziołek Krystyna
(1)
Kołodziej-Józefowicz Elżbieta
(1)
Krauze-Sikorska Hanna
(1)
Leszczyński Grzegorz (1956- )
(1)
Lewandowicz-Nosal Grażyna (1963- )
(1)
Malinowska Joanna (1962- )
(1)
Matyjas Bożena
(1)
Mazan-Mazurkiewicz Alicja (1972- )
(1)
Mielhorski Robert (1967- )
(1)
Mityk Iwona (1961- )
(1)
Montessori Maria (1870-1952)
(1)
Mytych-Forajter Beata (1974- )
(1)
Nowak Joanna
(1)
Oelszlaeger-Kosturek Beata
(1)
Olek-Redlarska Zofia (1955- )
(1)
Pater Ewa
(1)
Popek Lidia
(1)
Ptak Justyna
(1)
Ratajczak Krzysztof (1973- )
(1)
Rusek Marta
(1)
Shapiro Jordan
(1)
Sikorska Joanna (pedagog)
(1)
Stawecka Anna
(1)
Szaro Marta
(1)
Ungeheuer-Gołąb Alicja
(1)
Waloszek Danuta (1947- )
(1)
Wawerska-Kus Joanna
(1)
Wójcik-Dudek Małgorzata
(1)
Zygmunt Agata (socjolog)
(1)
Ługowska Jolanta (1948- )
(1)
Żychlińska Justyna
(1)
Year
2020 - 2021
(7)
2010 - 2019
(73)
2000 - 2009
(4)
Time Period of Creation
2001-
(42)
1901-2000
(1)
1918-1939
(1)
Country
Poland
(84)
Language
Polish
(83)
English
(1)
Audience Group
Bibliotekarze
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Rodzice
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(1)
Subject
Dzieciństwo
(77)
Dzieci
(20)
Tematy i motywy
(19)
Literatura polska
(14)
Dziecko
(12)
Pedagogika
(6)
Powieść
(6)
Poezja
(5)
Rodzina
(5)
Wychowanie
(5)
Wychowanie w rodzinie
(5)
Literatura dla dzieci
(4)
Badania naukowe
(3)
Dorosłość
(3)
Internet
(3)
Literatura dla młodzieży
(3)
Recenzje
(3)
Bezrobocie
(2)
Dojrzewanie
(2)
Dorośli
(2)
Film animowany
(2)
Język polski
(2)
Kulmowa, Joanna (1928- )
(2)
Literatura
(2)
Metodologia
(2)
Młodzież
(2)
Niemcy
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Pedagogika współczesna
(2)
Polska
(2)
Problemy współczesności
(2)
Rodzice
(2)
Rodzicielstwo
(2)
Społeczeństwo konsumpcyjne
(2)
Szymborska, Wisława
(2)
Telewizja
(2)
Wartość
(2)
Więź rodzinna
(2)
Wychowanie przedszkolne
(2)
Zabawki
(2)
Aktywizacja społeczna
(1)
Alkoholizm
(1)
Bieńczyk, Marek
(1)
Case study (studium przypadku)
(1)
Cyfrowi tubylcy
(1)
Dorosłe dzieci alkoholików
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością
(1)
Epoka brązu
(1)
Epoka żelaza
(1)
Esej
(1)
Estetyka
(1)
Fundacja
(1)
Fundacja Szczęśliwe Dzieciństwo (Lublin)
(1)
Gombrowicz, Witold
(1)
Gry i zabawy dziecięce
(1)
Holokaust
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Jakość
(1)
Jastrun, Mieczysław
(1)
Kamieńska, Anna
(1)
Kendall, Philip C. Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji
(1)
Konsumpcja (ekonomia)
(1)
Kształcenie
(1)
Kultura
(1)
Kwaśniewski, Tomasz
(1)
Lektura szkolna
(1)
Lindgren, Astrid
(1)
Literatura dziecięca
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Maleszka, Andrzej
(1)
Media społecznościowe
(1)
Metoda Montessori
(1)
Metoda biograficzna
(1)
Metody badawcze
(1)
Metody nauczania
(1)
Monografia
(1)
Motywacja uczenia się
(1)
Multimedia
(1)
Muzyka rozrywkowa
(1)
Narracja
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauka
(1)
Nienacki, Zbigniew
(1)
Papuzińska, Joanna
(1)
Pedagogika artystyczna
(1)
Pedagogika społeczna
(1)
Piastowie
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Projekt edukacyjny
(1)
Przedsiębiorczość (postawa)
(1)
Psychiatria dzieci i młodzieży
(1)
Psychologia dziecka
(1)
Psychologia wychowawcza
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Reportaż
(1)
Rodzina wielopokoleniowa
(1)
Rodzinna polityka społeczna
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Subject: work
Książka twarzy
(1)
Maša i Medved' (serial filmowy)
(1)
Pan Samochodzik
(1)
Śmiech
(1)
Subject: time
2001-
(22)
1901-2000
(15)
1945-1989
(6)
1989-2000
(6)
1918-1939
(3)
1001-1100
(2)
1101-1200
(2)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1939-1945
(2)
901-1000
(2)
1401-1500
(1)
1801-1900
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Subject: place
Polska
(7)
Europa
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Województwo małopolskie (1999- )
(1)
Województwo śląskie (1999- )
(1)
Genre/Form
Artykuł problemowy
(38)
Artykuł z pracy zbiorowej
(37)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Antologia
(1)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(1)
Artykuł z czasopisma fachowego
(1)
Artykuł z czasopisma naukowego
(1)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(1)
Komiks
(1)
Poradnik
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publicystyka
(1)
Raport z badań
(1)
Recenzja
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(21)
Literaturoznawstwo
(16)
Socjologia i społeczeństwo
(9)
Kultura i sztuka
(4)
Nauka i badania
(4)
Psychologia
(4)
Historia
(3)
Filozofia i etyka
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
85 results Filter
E-book
In basket
Pierwszy numer „Studiów Kulturoznawczych” zawiera blok artykułów tematycznie powiązanych z problematyką dzieciństwa, ujmowanego z różnych punktów widzenia: badań nad językiem oraz teorii mediów, praktyki animacyjnej i kulturowej, psychoanalizy i twórczości literackiej. W ujęciu badaczy dzieciństwo jawi się jako teoretyczny problem dla tych twórców, którzy próbują spojrzeć na nie „po czasie”, z perspektywy dorosłości. Zmaganie się z dzieciństwem okazuje się doświadczeniem, którego nie sposób pominąć w refleksji kulturowej. Z drugiej strony analiza problemów dzieciństwa otwiera obszar dla działań praktycznych, opartych na starannej obserwacji zachowań dziecięcych. Jak sprawić, by wprowadzić dzieci do przestrzeni kulturowej i stworzyć możliwości uczestniczenia w niej? Połączenie tych perspektyw tworzy podejście kulturoznawcze, w którym poprzez staranną analizę rzeczywistości wyznaczamy ramy dla integrujących działań codzienności.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Współczesność to czas wymagający głębokiej refleksji nad dzieciństwem. Wymaga ona przede wszystkim podmiotowego spojrzenia na dziecko jako na Osobę wpisaną w historię, kulturę i społeczeństwo. Współczesność obliguje zatem w pewnym sensie do rekonstrukcji Korczakowskich pytań o dziecko i zapytania o to, kim tak naprawdę jest dziecko, jakie są jego prawdziwe cechy, prawdziwe potrzeby, jakie kryją się w nim prawdziwe możliwości? Taka refleksja nad dzieciństwem towarzyszy od wielu lat organizowanym przez nas na Wydziale Studiów Edukacyjnych UM w Poznaniu konferencjom z cyklu Świat małego dziecka oraz wydawanym przez Wydawnictwo Naukowe UAM pod naszą redakcją książkom o takim samym tytule. Podczas piątej edycji konferencji (odbywają się one co dwa lata od roku 2010) i w chwili wydania piątego naukowego tomu Świata małego dziecka, podjęliśmy decyzję o wydaniu Świata małego dziecka w formie podręcznika akademickiego, który będzie wykorzystywany przez nasze środowisko zajmujące się pedagogiką dziecka, podczas zajęć dla studentów, które prowadzimy.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Od Redakcji Prezentowany zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony różnym interpretacjom polskiej odmiany kapitalizmu. W szczególności interesuje nas zależność między gospodarką kapitalistyczną a przemianami ustrojowymi po 1989 roku. Jerzy Stachowiak analizuje oryginalną propozycję teoretyczną pod hasłem „nowego ducha kapitalizmu” autorstwa Luca Boltanskiego i Ève Chiapello. Krzysztof Jasiecki omawia różne praktyki współczesnego kapitalizmu jako tło transformacji. Z kolei Adam Mrozowicki pokazuje perspektywę krytyki rynku oraz społeczne nań reakcje. Autor zwraca uwagę na powszechność strategii indywidualistycznych i nowe przejawy reakcji zbiorowej w postaci związkowej lub narodowej. Natomiast Piotr Michoń analizuje ukierunkowanie polityki społecznej wobec dzieci na przygotowanie ich do dorosłego życia w warunkach konkurencji, czemu towarzyszy niedocenianie dzieciństwa jako samodzielnego etapu życia. Jednym z ważnych aspektów polskiego kapitalizmu jest tzw. szara strefa, tzn. funkcjonowanie przedsiębiorstw i zatrudnienia poza legalnymi formami. Przedstawione przez Annę Baczko-Dombi i Annę Gizę wyniki badań wskazują na społeczne ramy i skutki szarej strefy oraz na jej wewnętrzną strukturę i miejsce w porządku społecznym. W artykułach ukazujemy cechy charakterystyczne kapitalizmu nie tyle jako systemu gospodarczego, ile raczej jako skomplikowanego systemu społeczno- -kulturowego. Socjologiczne interpretacje są tu oczywiście cząstkowe, a debata nad nimi jest otwarta. W dziale „Wokół książek” publikujemy dwa zestawy tekstów: polemikę Bartosza Miki i Marty Bucholc, dotyczącą w dużej mierze koncepcji Maksa Webera i jej zastosowania w książce Marty Bucholc Konserwatywna utopia kapitalizmu, oraz eseje Aleksandra Manterysa i Juliusza Gardawskiego na temat pracy zbiorowej pod redakcją Marii Jarosz pt. Polska europejska czy narodowa? Tom dopełnia recenzja książki pod redakcją Kazimiery Wódz pt. Zapomniane miejsca, zapomniani ludzie, poświęconej przemianom kulturowym na Śląsku w związku ze znaczną dezindustralizacją i restrukturyzacją gospodarki tego regionu.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Intergenerational relations ; Społeczeństwo postindustrialne ; Teoria społeczeństwa ryzyka ; Zmiany kulturowe ; Transformation of class structure ; The ‘death of class’ ; The new forms of inequality ; Transformacja struktury klasowej ; „śmierć klasy” ; Nowe formy nierówności ; Post-komunistyczna transformacja ; Prorynkowe postawy ; Prodemokratyczne postawy ; Polskie Badanie Panelowe ; Social classes ; Post-communist transformation ; Pro-market attitudes ; Jakość życia ; Polish Panel Survey ; Pozycja stratyfikacyjna ; Subiektywna ocena położenia społecznego ; Położenie społeczne ; Position stratification ; Subjective evaluation of social position ; Measurement scales ; Social position ; Gender inequality ; Gender segregation ; Gender status ; Occupation attainment ; Estonian labour market ; Nierówności płci ; Segregacja ze względu na płeć ; Status płci ; Osiąganie pozycji zawodowej ; Estoński rynek pracy ; Wieś i rolnictwo ; Struktura agrarna ; Różnorodność i zróżnicowanie ; Trzy dynamiki rozwoju wiejskiego ; Agriculture and countryside ; Systemic change ; Agrarian change ; Diversity and differentiation ; Zaburzenia psychiczne ; Strukturalna koncepcja dzieciństwa ; Relacje międzygeneracyjne ; Zagrożenie biedą ; Inicjatywy Unii Europejskiej na rzecz dzieci ; Structural concept of childhood ; Pro-democratic attitudes ; Risk of poverty ; EU initiatives for children ; Tatus społeczno –ekonomiczny ; Klasy społeczne ; Quality of life ; Subjective quality of life ; Nowa gospodarka ; Subiektywna jakość życia ; The three competing rural development dynamics ; Samobójstwa ; Zmiana systemowa ; Skale pomiarowe
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again