Forma i typ
Artykuły
(1049)
Książki
(684)
Publikacje naukowe
(349)
Publikacje fachowe
(334)
Publikacje dydaktyczne
(103)
Poradniki i przewodniki
(84)
E-booki
(31)
IBUK Libra
(31)
Publikacje popularnonaukowe
(14)
Druki ulotne
(11)
Proza
(5)
Muzyka
(2)
Poezja
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(604)
wypożyczone
(83)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(687)
Czytelnia
(1)
Autor
Jegier Aneta
(20)
Wentrych Agnieszka
(16)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(15)
Dziamska Dorota
(14)
Mikler-Chwastek Anna (1976- )
(14)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta (1940- )
(13)
Brzezińska Anna (1949- )
(12)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(11)
Kubala-Kulpińska Aleksandra
(11)
Naprawa Renata
(11)
Tanajewska Alicja
(11)
Kaczan Teresa
(9)
Krasowicz-Kupis Grażyna
(9)
Kuszak Kinga
(9)
Barańska Małgorzata (pedagog)
(8)
Jankowska Anna
(8)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(8)
Winczura Barbara (1969- )
(8)
Hinz Magdalena
(7)
Montessori Maria
(7)
Szmalec Jacek
(7)
Szuścik Urszula
(7)
Wolańczyk Tomasz
(7)
Śmigiel Robert
(7)
Charbicka Magdalena
(6)
Cieszyńska-Rożek Jagoda (1955- )
(6)
Iwanek Małgorzata
(6)
Kalbarczyk Anna (1958- )
(6)
Kielar-Turska Maria (1942- )
(6)
Kopczyńska-Sikorska Jadwiga (1917-2009)
(6)
Korendo Marta
(6)
Kłysz-Sokalska Natalia
(6)
Nartowska Hanna (1923-2009)
(6)
Odowska-Szlachcic Bożenna
(6)
Protasewicz Ewelina
(6)
Skorek Ewa Małgorzata
(6)
Stępień-Rejszel Kamila Olga
(6)
Zawada Anna
(6)
Ames Louise Bates (1908-1996)
(5)
Franczyk Anna
(5)
Gołaska Paulina
(5)
Karwowska-Struczyk Małgorzata
(5)
Kranowitz Carol Stock
(5)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(5)
Obuchowska Irena (1932-2016)
(5)
Okuniewski Juliusz
(5)
Olechnowicz Hanna (1918-2013)
(5)
Rusaczyk Janusz
(5)
Skałbania Barbara
(5)
Spionek-Pelc Halina (1924-1991)
(5)
Zielińska Ewa
(5)
Bajus Anna
(4)
Borkowska Maria (nauki medyczne)
(4)
Borkowska Maria (pediatra)
(4)
Błeszyński Jacek (1963- )
(4)
Camarda Sylwia
(4)
Cytowska Beata (1964- )
(4)
Grzeszkiewicz Bożena
(4)
Guz Sabina
(4)
Gąstoł Agnieszka
(4)
Ilg Frances L (1902-1981)
(4)
Jaczewski Andrzej (1929- )
(4)
Jaklewicz Hanna
(4)
Kaczorowska-Bray Katarzyna
(4)
Kloskowska Adriana
(4)
Kordzińska-Grabowska Anna
(4)
Kołodziejska Lidia
(4)
Lubomirska Krystyna
(4)
Mach Cecylia
(4)
Milewski Stanisław (1956- )
(4)
Montessori Maria (1870-1952)
(4)
Nadrowska Katarzyna
(4)
Parakiewicz Anna
(4)
Paszkiewicz Aneta
(4)
Porayski-Pomsta Józef
(4)
Rudna-Jaros Monika
(4)
Schab Anna
(4)
Sienkiewicz-Wilowska Julia Anastazja
(4)
Szczepańska Krystyna
(4)
Szurowska Beata (1973- )
(4)
Vopel Klaus W (1940- )
(4)
Waliś Robert (1979- )
(4)
Wiatrowska Leokadia
(4)
Wójtowicz-Szefler Małgorzata
(4)
Adamek Irena
(3)
Baj-Lieder Marta
(3)
Baker Sidney M
(3)
Banaszkiewicz Agnieszka (nauki filologiczne)
(3)
Baranowska-Jojko Ewa
(3)
Bartnikowska Urszula
(3)
Białek Ewa Danuta
(3)
Brzuzy Grzegorz
(3)
Ecler-Nocoń Beata
(3)
Filipczuk Halina
(3)
Franus Edward (1916-2009)
(3)
Goddard Sally (1957- )
(3)
Godlewska Aleksandra
(3)
Gołoś Alicja
(3)
Herbert Martin
(3)
Hopkins Amanda (1962- )
(3)
Rok wydania
2020 - 2024
(272)
2010 - 2019
(1091)
2000 - 2009
(231)
1990 - 1999
(94)
1980 - 1989
(43)
1970 - 1979
(26)
1960 - 1969
(9)
1950 - 1959
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(861)
1901-2000
(38)
1989-2000
(36)
1945-1989
(23)
1918-1939
(2)
Kraj wydania
Polska
(1769)
Holandia
(1)
Język
polski
(1755)
angielski
(4)
Odbiorca
Rodzice
(124)
Nauczyciele przedszkoli
(98)
Nauczyciele
(87)
Przedszkola
(51)
Pedagodzy
(36)
Psycholodzy
(34)
Nauczyciele nauczania początkowego
(26)
Dzieci
(19)
Logopedzi
(17)
Nauczanie początkowe
(17)
Terapeuci
(16)
Terapeuci zajęciowi
(16)
6-8 lat
(15)
Szkoły podstawowe
(15)
0-5 lat
(13)
Terapeuci pedagogiczni
(13)
9-13 lat
(12)
Szkoły wyższe
(12)
Pedagodzy specjalni
(10)
Wychowawcy małych dzieci
(9)
Klasa 1.
(8)
Klasa 3.
(8)
Studenci
(8)
Klasa 2.
(7)
Psychoterapeuci
(7)
Biblioterapeuci
(5)
Lekarze
(4)
Młodzież
(4)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(4)
Szkoły specjalne
(4)
Wychowawcy klas
(4)
Arteterapeuci
(3)
Fizjoterapeuci
(3)
Muzykoterapeuci
(3)
Nauczyciele szkół podstawowych
(3)
Pedagodzy szkolni
(3)
13-17 lat
(2)
Nauczyciele wychowania przedszkolnego
(2)
Pedagodzy resocjalizacyjni
(2)
Rehabilitanci
(2)
Wychowawcy
(2)
14-17 lat
(1)
Artetrapeuci
(1)
Chorzy z zespołem Aspergera
(1)
Dziecko głuche
(1)
Dziecko niedowidzące
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością fizyczną
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej
(1)
Dziecko z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
(1)
Dziecko z zaburzeniami rozwoju
(1)
Dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)
(1)
Gimnazja
(1)
Językoznawcy
(1)
Klasa 7.
(1)
Klasa 8.
(1)
Lekarze rodzinni
(1)
Licea
(1)
Nauczyciele gimnazjów
(1)
Nauczyciele muzyki
(1)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1)
Nauczyciele wychowania plastycznego
(1)
Oligofrenopedagodzy
(1)
Socjoterapeuci
(1)
Terapeuci wczesnej interwencji
(1)
Terapeuci środowiskowi
(1)
Uczniowie
(1)
Uczniowie szkół podstawowych
(1)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(3)
Literatura australijska
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Temat
Rozwój psychofizyczny dziecka
(847)
Dziecko
(564)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(258)
Dzieci
(210)
Wychowanie przedszkolne
(204)
Wychowanie w rodzinie
(162)
Mowa
(80)
Nauczanie początkowe
(76)
Wychowanie
(66)
Gry i zabawy
(62)
Diagnoza pedagogiczna
(57)
Dojrzałość szkolna
(57)
Dziecko autystyczne
(53)
Dziecko w wieku poniemowlęcym
(53)
Dysleksja i dysgrafia
(52)
Młodzież
(52)
Rozwój emocjonalny
(51)
Logopedia
(50)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(48)
Uczucia
(38)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(37)
Uczenie się
(37)
Rozwój fizyczny dziecka
(36)
Dziecko zdolne
(35)
Rodzice
(34)
Dziecko z niepełnosprawnością
(33)
Integracja sensoryczna
(33)
Rodzina
(33)
Dziecko niepełnosprawne
(32)
Rozwój psychofizyczny młodzieży
(30)
Rozwój społeczny
(30)
Zajęcia korekcyjno-wyrównawcze
(30)
Autyzm
(29)
Uczniowie
(29)
Metody nauczania
(28)
Uczniowie klas początkowych
(28)
Wczesna interwencja
(28)
Nauczanie
(27)
Czytanie
(26)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(26)
Niepowodzenia szkolne
(25)
Psychologia rozwojowa
(25)
Zaburzenia mowy
(25)
Niemowlę
(24)
Psychologia dziecka
(24)
Zaburzenia zachowania
(23)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(22)
Leczenie
(22)
Osobowość
(22)
Zdolności
(22)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(21)
Sprawność motoryczna
(20)
Żłobki
(20)
Gry edukacyjne
(19)
Gry i zabawy ruchowe
(19)
Myślenie
(19)
Neurologia dziecięca
(19)
Opieka nad dziećmi
(19)
Adaptacja społeczna
(18)
Dziecko z zespołem Aspergera
(18)
Rehabilitacja medyczna
(18)
Słuch
(18)
Wspomaganie rozwoju
(18)
Zaburzenia integracji sensorycznej
(18)
Poradniki dla rodziców
(17)
Rozwój psychospołeczny
(17)
Zabawa
(17)
Afazja dziecięca
(16)
Język dziecka
(16)
Kompetencje społeczne
(16)
Rozwój poznawczy
(16)
Dziecko z ADHD
(15)
Myślenie twórcze
(15)
Zespół ADHD
(15)
Pisanie
(14)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
(14)
Rozwój osobowości
(14)
Samodzielność
(14)
Wydawnictwa popularne
(14)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(13)
Dziecko trudne
(13)
Dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)
(13)
Język polski
(13)
Metoda Montessori
(13)
Rozwój psychiczny
(13)
Socjalizacja
(13)
Wychowawcy małych dzieci
(13)
Arteterapia
(12)
Dziecko z trudnościami w uczeniu się
(12)
Komunikacja społeczna
(12)
Relacje międzyludzkie
(12)
Wsparcie edukacyjne
(12)
Matematyka
(11)
Muzykoterapia
(11)
Poznanie
(11)
Przywiązanie (psychologia)
(11)
Psycholingwistyka
(11)
Psychoterapia
(11)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(11)
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)
(11)
Temat: dzieło
Środowisko szkolne a rozwój teorii umysłu u dzieci w młodszym wieku szkolnym
(2)
Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat
(1)
Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy
(1)
Edukacyjna wartość dziecięcych pytań
(1)
Kto kogo zjada
(1)
Power of showing up
(1)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze (czasopismo)
(1)
Rozwój w okresie dzieciństwa
(1)
Simonia
(1)
Why love matters
(1)
Wychowanie przy ekranie
(1)
Temat: czas
2001-
(474)
1901-2000
(29)
1989-2000
(23)
1945-1989
(15)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Polska
(77)
Czechy
(2)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(2)
Województwo podkarpackie (1999- )
(2)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Chorwacja
(1)
Francja
(1)
Irlandia
(1)
Kalisz (woj. wielkopolskie)
(1)
Leszno (woj. wielkopolskie)
(1)
Niemcy
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Ukraina
(1)
Wielka Brytania
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Województwo lubuskie (1999- )
(1)
Zielona Góra (woj. lubuskie)
(1)
Świdnik (woj. lubelskie)
(1)
Gatunek
Artykuł z pracy zbiorowej
(308)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(275)
Artykuł problemowy
(204)
Poradnik
(105)
Praca zbiorowa
(56)
Artykuł z czasopisma fachowego
(49)
Ćwiczenia i zadania
(49)
Artykuł fachowy
(45)
Opracowanie
(45)
Podręcznik
(40)
Scenariusz zajęć
(38)
Raport z badań
(34)
Artykuł z czasopisma naukowego
(29)
Case study (studium przypadku)
(16)
Materiały pomocnicze
(16)
Wydawnictwa popularne
(16)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(13)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(13)
Publikacje
(13)
Monografia
(12)
Poradniki
(9)
Karty pracy ucznia
(8)
Gry i zabawy
(7)
Recenzja naukowa
(7)
Artykuł przeglądowy
(5)
Opowiadania i nowele
(5)
Poradniki dla rodziców
(5)
Program nauczania
(5)
Wywiad dziennikarski
(4)
Bajki i baśnie
(3)
Gry i zabawy dziecięce
(3)
Program autorski (pedagogika)
(3)
Publikacje fachowe
(3)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(3)
Wiersze
(3)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(2)
Broszura
(2)
Dokumenty dźwiękowe
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Podręczniki
(2)
Recenzja
(2)
Scenariusze zajęć
(2)
Wywiady
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuł publicystyczny
(1)
Artykuł z czasopisma
(1)
Bajka i baśń
(1)
Bibliografia
(1)
Cytaty
(1)
Debata
(1)
Elementarze polskie
(1)
Gry i zabawy ruchowe
(1)
Gry komputerowe
(1)
Książka do wypełniania
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Literatura dla dzieci
(1)
Literatura dziecięca
(1)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Poezja dziecięca polska
(1)
Poradniki dla nauczycieli
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Publikacje dla dzieci
(1)
Rysunek
(1)
Scenariusze zajęć dla żłobków
(1)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(1)
Wzory dokumentów
(1)
Ćwiczenia i zadania dla szkół podstawowych
(1)
Ćwiczenia i zadania do nauczania początkowego
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(703)
Psychologia
(409)
Medycyna i zdrowie
(171)
Socjologia i społeczeństwo
(67)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(34)
Biologia
(12)
Kultura i sztuka
(12)
Językoznawstwo
(10)
Literaturoznawstwo
(10)
Kultura fizyczna i sport
(8)
Informatyka i technologie informacyjne
(7)
Rozwój osobisty
(5)
Media i komunikacja społeczna
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Historia
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Religia i duchowość
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Matematyka
(1)
Nauka i badania
(1)
1769 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Wielu ludzi dorasta z co najmniej jednym bratem lub jedną siostrą. Rodzeństwo to często „towarzysze podróży” przez życie wraz ze składającymi się na nie przeciwnościami i istotnymi wydarzeniami. Z tych powodów rodzeństwo potencjalnie może wywierać znaczący wpływ na rozwój człowieka. Książka ta, jako jedna z pierwszych, przedstawia przegląd pionierskich badań psychologicznych dotyczących tej istotnej relacji. Rodzeństwo. Znaczenie relacji z braćmi i siostrami dla naszego rozwoju i dobrostanu to fundamentalny tekst na temat relacji między rodzeństwem. Zestawiając wyniki trwającego 10 lat badania podłużnego z wynikami innych badań, z perspektywy biegu życia, Autorki analizują znaczenie relacji między rodzeństwem dla rozwoju i dobrostanu dziecka. Uwzględniają także historyczny, rozwojowy i rodzinny kontekst, w jakim funkcjonują rodzeństwa, przedstawiają wpływ rodzeństwa na rozwój i adaptację dziecka oraz relacjonują nowe badania nad rodzeństwami funkcjonującymi w różnorodnych kontekstach. Naomi White i Claire Hughes omawiają relacje między rodzeństwem w zróżnicowanych populacjach, takich jak rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnością, rodzeństwa żyjące w różnych kulturach oraz rodzeństwa z rodzin nietradycyjnych. Przedstawiają również praktyczne implikacje istniejących badań.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Opis wydawcy: Książka przystępnym dla czytelnika językiem przedstawia naukowe podejście do tematu traum wieku dziecięcego. Autorki w trzech rozdziałach tej książki ukazują współczesne zagrożenia dla zdrowia psychicznego dziecka, fizyczne mechanizmy reakcji dziecka na wydarzenia traumatyczne oraz praktyczne sposoby i aktywności pomagające dorosłym stworzyć środowisko, które będzie sprzyjało wychodzeniu z traumy. „Trauma przeżyta przez dziecko w bardzo wczesnym okresie, kiedy dopiero się ono kształtuje i kiedy to trauma «rzeźbi» jego układ nerwowy, dla wielu rodzin (opiekunów, specjalistów, nauczycieli itp.) bywa wielkim ciężarem. Ciężar ten jest dodatkowo potęgowany przez pewne błędy popełniane przez dorosłych mających wpływ na funkcjonowanie dzieci. (…) Przez tę książkę chcemy pokazać, że trauma dziecka niekoniecznie jest ciężarem nie do poruszenia. Chcemy pokazać, że ten ciężar można podzielić sobie na małe kawałeczki i dając czas sobie i dziecku malutkimi kroczkami na bieżąco integrować i leczyć pojawiające się traumatyczne reakcje. Z każdego dziecka wyrasta kiedyś dorosły. Mamy więc nadzieję, że nasza książka będzie dla Was drogowskazem, kierunkiem jaki trzeba obrać, aby aktywnie wspierać prewencję powstawania zaburzeń post-traumatycznych i zaburzeń dysocjacyjnych w przyszłości.” – fragment wprowadzenia
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. Dziecko w społeczeństwie i w świecie to dwunasty już tom Biblioteki Marii Montessori. Mimo ogromnej popularności placówek Montessori, teksty, wykłady i przemówienia tej niezwykłej badaczki nie były dotychczas dostępne w języku polskim. Wydawnictwo Naukowe PWN wraz z Association Montessori Internationale (organizacją, którą w 1929 roku założyli Maria Montessori oraz jej syn, Mario) i Fundacją Villa Montessori publikują je po raz pierwszy. Dziecko w społeczeństwie i w świecie to wybór tekstów, przemówień i wywiadów udzielonych przez Marię Montessori, pogrupowanych w sześć obszarów tematycznych. Autorka zwraca się do rodziców i nauczycieli, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat nabywania wiedzy przez dzieci i roli, jaką w tym procesie odgrywają dorośli. Kreśli obraz cech i kompetencji, jakie powinien mieć idealny nauczyciel. Pokazuje, jak nieostrożne działanie dorosłego może przerwać koncentrację dziecka i zniweczyć efekty samodzielnej edukacji. Maria Montessori wyjaśnia także szczegóły swojej metody, zapoczątkowanej w Case dei Bambini – Domach Dzieci, oraz zwraca uwagę na błędy przy próbach jej bezrefleksyjnego powielania. W kolejnych częściach książki autorka dzieli się także swoimi poglądami na sprawy nieco ogólniejsze, jak kształt systemu edukacji czy miejsce człowieka w świecie. Nasza metoda nie powstała wskutek rozmyślań, ale doświadczeń, które zdarzyły się i potwierdziły w różnych krajach i u różnych ras; podążaliśmy prostą ścieżką, nie skręcając w lewo ani w prawo – szliśmy wiernie drogą dziecka i tego, co nam dawało. Cała nasza szkoła opiera się na zachowaniach dzieci, które udzielało nam również jasnych wskazówek, jak ją zorganizować i utworzyć. Z tekstu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Publikacja ma na celu dostarczanie teorii i koncepcji wspomagających zrozumienie procesów zachodzących w rodzinie, przedstawia też próbę uchwycenia problemów, z jakimi zmaga się współczesna rodzina, w tym zachowań problemowych dzieci i młodzieży, czy następstw wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie. Opracowanie stanowi zbiór prac teoretycznych i doniesień z badań dotyczących roli rodziny w procesie wychowania. Jest to rodzaj punktowego naświetlania wychowawczej funkcji rodziny, która pełni wiele różnych ról, dzieli te funkcje na instytucjonalne i osobowe. Monografia porusza m.in. problem znaczenia rodziny w formowaniu charakteru w okresie dorastania, spectrum zagadnień związanych z ojcostwem, czy potrzeb pokolenia cyfrowego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Sumienna i uważna obserwacja osób napotykających bariery w porozumiewaniu się to codzienność praktyki logopedycznej. Terapeuta krok po kroku analizuje sposoby funkcjonowania jednostki w kontaktach z otoczeniem, poszukując interpretacji dla ich rozpoznania i opisu. Dąży do odkrycia zespołu przyczyn występujących trudności w komunikowaniu się, gdyż ma świadomość, że natura, jakość i stan umiejętności tworzenia relacji człowieka z otaczającą go rzeczywistością są wielorako uwarunkowane. Budowanie programów terapii zaburzeń w porozumiewaniu się zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym wymaga wiedzy lingwistycznej, biologicznych podstaw teoretycznych dotyczących rozwoju i funkcjonowaniu człowieka oraz znajomości mechanizmów psychologicznych i aspektów społeczno-pedagogicznych. Na procedurę logopedyczną składa się rozwijanie wszystkich typów kompetencji – komunikacyjnej, poznawczej (kulturowej) i językowej. Zasadnicze znaczenie dla rozumienia rzeczywistości ma rozumienie języka. Interdyscyplinarne kierunki badań logopedycznych pokazują, jak różnorodne, złożone i nierzadko dyskretne bywają czynniki wpływające na możliwości komunikowania się i stan rozwoju mowy. Tradycyjnie tematykę „Logopedii Silesiany” wyznaczają doświadczenia naukowo-badawcze i zawodowe autorów, które gromadzili, obserwując trudności w komunikacji językowej mówionej i pisanej dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Po raz kolejny idea rozpoznawania natury zaburzeń mowy połączyła znamienitych badaczy w dążeniu do opisu mowy zarówno w jej specyficznych, jak i w niespecyficznych kontekstach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Z zaszczytem i przyjemnością oddajemy w ręce Czytelników kolejny, ósmy tom „Logopedii Silesiany”. W zebranych w nim pracach naukowych oraz stu-diach przypadków cenieni i uznani Autorzy z kraju i zagranicy podejmują się szerokiego omówienia różnorodnych zagadnień dotyczących diagnozy i terapii logopedycznej. Każdorazowo pogłębiona refleksja naukowa łączy się ze wskazywaniem metodologicznych uzasadnień dla prawideł komunikowania się, w tym nade wszystko komunikowania się językowego, oraz z tworzeniem podstaw dla nowych formuł postępowania logopedycznego.Język bowiem odgrywa w procesie porozumiewania się zasadniczą rolę. Co istotne, zarówno teoretycy, jak i praktycy logopedii patrzą na język nie jako na system złożony z podsystemów, ale jako na narzędzie budowania tożsamości i walencji kulturowej, gdyż jest on w swej istocie elementem konstytutywnym bycia człowiekiem. Nabycie określonych wzorów językowych determinuje postawę poznawczą jednostki wobec otaczającej rzeczywistości, a „ujęzykowienie głowy ludzkiej za pomocą więcej niż jednego myślenia językowego wprowadza do niej coś całkiem nowego”1. Za pomocą słów i budowanych z nich struktur poznajemy, przeżywamy, interpretujemy i oceniamy świat. Po raz kolejny obserwacja słowa w różnych jego realizacjach i odkrywanie przyczyn sprawiających, że człowiek zaczyna używać języka w taki a nie inny sposób, znajdują odzwierciedlenie w logo-pedycznej debacie nad naturą ludzkiego porozumiewania się – podejmowaniu przez badaczy opisu mowy w rozwoju i w zaburzeniach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Zgodnie z tradycją czasopisma problematyka szóstego tomu „Logopedii Silesiany” ukazuje komunikację i mowę w bogatej perspektywie opisu. Zaprezentowane artykuły odzwierciedlają troskę Autorów o możliwie jak najdoskonalszy sposób przedstawienia mowy w rozwoju i w zaburzeniach, by po raz kolejny podkreślić, że analiza zachowań porozumiewania się niezmiennie wskazuje na złożone aspekty ludzkiego poznania i funkcjonowania. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
„Studia Prawno-Ekonomiczne” są jednym z nielicznych w kraju wydawnictw ciągłych, koncentrujących uwagę na problematyce wspólnej dla środowisk ekonomicznych i prawniczych. Na ich łamach wypowiadają się wybitni krajowi przedstawiciele nauk ekonomicznych i prawniczych (blisko 80 profesorów i doktorów habilitowanych), a ponadto debiutujący, utalentowani młodzi pracownicy nauki z terenu całego kraju, są więc wydawnictwem par excellence naukowym. Zasięg oddziaływania czasopisma jest zdecydowanie ponadregionalny. Docierają one nie tylko do środowisk naukowych w całym kraju, ale i do przedstawicieli praktyki, zarówno gospodarczej, jak i obejmującej radców prawnych oraz sądownictwo. Świadczy o tym ogólne zainteresowanie wydawnictwem oraz pozyskiwanie przez Redakcję coraz to nowych autorów, chętnych do publikacji swoich artykułów. W ostatnich latach „Studia Prawno-Ekonomiczne” goszczą na swoich łamach osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową w innych ośrodkach akademickich. Są także jedną z ważniejszych pozycji wymiany międzybibliotecznej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Temat: Intergenerational relations ; Społeczeństwo postindustrialne ; Teoria społeczeństwa ryzyka ; Zmiany kulturowe ; Transformation of class structure ; The ‘death of class’ ; The new forms of inequality ; Transformacja struktury klasowej ; „śmierć klasy” ; Nowe formy nierówności ; Post-komunistyczna transformacja ; Prorynkowe postawy ; Prodemokratyczne postawy ; Polskie Badanie Panelowe ; Social classes ; Post-communist transformation ; Pro-market attitudes ; Jakość życia ; Polish Panel Survey ; Pozycja stratyfikacyjna ; Subiektywna ocena położenia społecznego ; Położenie społeczne ; Position stratification ; Subjective evaluation of social position ; Measurement scales ; Social position ; Gender inequality ; Gender segregation ; Gender status ; Occupation attainment ; Estonian labour market ; Nierówności płci ; Segregacja ze względu na płeć ; Status płci ; Osiąganie pozycji zawodowej ; Estoński rynek pracy ; Wieś i rolnictwo ; Struktura agrarna ; Różnorodność i zróżnicowanie ; Trzy dynamiki rozwoju wiejskiego ; Agriculture and countryside ; Systemic change ; Agrarian change ; Diversity and differentiation ; Zaburzenia psychiczne ; Strukturalna koncepcja dzieciństwa ; Relacje międzygeneracyjne ; Zagrożenie biedą ; Inicjatywy Unii Europejskiej na rzecz dzieci ; Structural concept of childhood ; Pro-democratic attitudes ; Risk of poverty ; EU initiatives for children ; Tatus społeczno –ekonomiczny ; Klasy społeczne ; Quality of life ; Subjective quality of life ; Nowa gospodarka ; Subiektywna jakość życia ; The three competing rural development dynamics ; Samobójstwa ; Zmiana systemowa ; Skale pomiarowe
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej