Form of Work
Artykuły
(819)
Książki
(591)
Publikacje naukowe
(177)
Publikacje fachowe
(113)
Publikacje dydaktyczne
(45)
Poradniki i przewodniki
(22)
E-booki
(15)
IBUK Libra
(15)
Druki ulotne
(9)
Publikacje popularnonaukowe
(8)
Muzyka
(2)
Proza
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Status
available
(561)
unavailable
(41)
Branch
Wypożyczalnia
(601)
Czytelnia
(1)
Author
Wydawnictwo Harmonia
(27)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(17)
Harmonia Universalis
(14)
Dziamska Dorota
(13)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta (1940- )
(12)
Jegier Aneta
(11)
Kaczan Teresa
(10)
Naprawa Renata
(10)
Tanajewska Alicja
(10)
Brzezińska Anna (1949- )
(9)
Kuszak Kinga
(9)
Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich
(8)
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
(8)
Bielecka Anna
(7)
Gordzielewska Beata
(7)
Hinz Magdalena
(7)
Hływa Renata
(7)
Jankowska Anna
(7)
Kalinowska Elżbieta
(7)
Krasowicz-Kupis Grażyna
(7)
Krempa Barbara
(7)
Skorek Ewa Małgorzata
(7)
Winczura Barbara (1969- )
(7)
Śmigiel Robert
(7)
Barańska Małgorzata (pedagog)
(6)
Jaczewski Andrzej (1929- )
(6)
Kielar-Turska Maria (1942- )
(6)
Kopczyńska-Sikorska Jadwiga (1917-2009)
(6)
Korendo Marta
(6)
Kubala-Kulpińska Aleksandra
(6)
Mikler-Chwastek Anna
(6)
Nartowska Hanna (1923-2009)
(6)
Odowska-Szlachcic Bożenna
(6)
Oficyna Wydawnicza Impuls Wojciech Śliwerski
(6)
Olechnowicz Hanna (1918-2013)
(6)
Spionek-Pelc Halina (1924-1991)
(6)
Wolańczyk Tomasz
(6)
Zawada Anna
(6)
Ames Louise Bates (1908-1996)
(5)
Difin
(5)
Franczyk Anna
(5)
Jaklewicz Hanna
(5)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(5)
Karwowska-Struczyk Małgorzata
(5)
Kranowitz Carol Stock
(5)
Kłysz-Sokalska Natalia
(5)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(5)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(5)
Sienkiewicz-Wilowska Julia Anastazja
(5)
Skałbania Barbara
(5)
Zielińska Ewa
(5)
Ampulska Ewa
(4)
Barańska Małgorzata
(4)
Blimel Małgorzata
(4)
Borkowska Maria (nauki medyczne)
(4)
Błeszyński Jacek (1963- )
(4)
Cieszyńska-Rożek Jagoda (1955- )
(4)
Cyran-Prus Małgorzata
(4)
Cytowska Beata (1964- )
(4)
Czajkowska Dorota
(4)
Czajkowska Irena (-2008 )
(4)
Darowska Anna
(4)
Filipczuk Halina
(4)
Gołaska Paulina
(4)
Gruber Katarzyna
(4)
Grzegorczyk Alina
(4)
Guz Sabina
(4)
Górecka Anna
(4)
Herda Kazimierz
(4)
Ilg Frances L (1902-1981)
(4)
Kaczmarek Leon (1911-1996)
(4)
Kaczorowska-Bray Katarzyna
(4)
Kalbarczyk Anna (1958- )
(4)
Karska Urszula
(4)
Kataryńczuk-Mania Lidia
(4)
Kmiecik Mariola
(4)
Kordzińska-Grabowska Anna
(4)
Kosztowna Barbara
(4)
Krauze-Sikorska Hanna
(4)
Laskowska-Kabała Dorota
(4)
Lubomirska Krystyna
(4)
Malinowska-Kenyeres Czesława
(4)
Matych Elżbieta
(4)
Mikler-Chwastek Anna (1976- )
(4)
Milewski Stanisław (1956- )
(4)
Mytych Ewa
(4)
Nadrowska Katarzyna
(4)
Obuchowska Irena (1932-2016)
(4)
Parakiewicz Anna
(4)
Raczykowska Danuta
(4)
Rogalska-Kozubska Danuta
(4)
Rolińska Iwona
(4)
Rudna-Jaros Monika
(4)
Rusaczyk Janusz
(4)
Sadłowska Ewa
(4)
Sikorska Iwona
(4)
Skura Małgorzata
(4)
Szmalec Jacek
(4)
Szuścik Urszula
(4)
Szymańska Wanda
(4)
Year
2020 - 2021
(46)
2010 - 2019
(1000)
2000 - 2009
(213)
1990 - 1999
(88)
1980 - 1989
(49)
1970 - 1979
(30)
1960 - 1969
(8)
1950 - 1959
(3)
Time Period of Creation
2001-
(435)
1989-2000
(11)
1945-1989
(9)
1901-2000
(6)
1901-1914
(1)
1918-1939
(1)
2001
(1)
Country
Poland
(1437)
Language
Polish
(1434)
Audience Group
Nauczyciele przedszkoli
(40)
Rodzice
(36)
Przedszkola
(34)
Nauczyciele
(25)
Nauczyciele nauczania początkowego
(16)
Pedagodzy
(14)
Nauczanie początkowe
(12)
Psycholodzy
(11)
Szkoły podstawowe
(8)
Logopedzi
(7)
Terapeuci zajęciowi
(7)
Dzieci
(6)
Klasa 1.
(6)
Klasa 3.
(6)
Klasa 2.
(5)
6-8 lat
(4)
9-13 lat
(4)
Wychowawcy małych dzieci
(4)
0-5 lat
(3)
Lekarze
(3)
Pedagodzy szkolni
(3)
Szkoły wyższe
(3)
Nauczyciele wychowania przedszkolnego
(2)
Szkoły specjalne
(2)
Chorzy z zespołem Aspergera
(1)
Fizjoterapeuci
(1)
Klasa 7.
(1)
Klasa 8.
(1)
Licea
(1)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1)
Nauczyciele wychowania plastycznego
(1)
Oligofrenopedagodzy
(1)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Rehabilitanci
(1)
Terapeuci środowiskowi
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(2)
Literatura niemiecka
(1)
Subject
Dziecko
(695)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(448)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(181)
Wychowanie przedszkolne
(149)
Wychowanie w rodzinie
(120)
Dzieci
(88)
Mowa
(75)
Nauczanie początkowe
(58)
Gry i zabawy
(57)
Dysleksja i dysgrafia
(55)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(53)
Wychowanie
(53)
Dojrzałość szkolna
(51)
Diagnoza pedagogiczna
(49)
Logopedia
(45)
Dziecko niepełnosprawne
(43)
Młodzież
(40)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(36)
Niepowodzenia szkolne
(34)
Czytanie
(33)
Dziecko autystyczne
(33)
Uczenie się
(30)
Rozwój emocjonalny
(27)
Dziecko zdolne
(25)
Pisanie
(25)
Rodzice
(25)
Rozwój fizyczny dziecka
(25)
Uczucia
(24)
Dziecko w wieku poniemowlęcym
(23)
Nauczanie
(23)
Osobowość
(23)
Psychologia rozwojowa
(23)
Uczniowie klas początkowych
(22)
Autyzm
(21)
Rodzina
(21)
Zdolności
(20)
Myślenie
(19)
Neurologia dziecięca
(19)
Zaburzenia mowy
(19)
Zajęcia korekcyjno-wyrównawcze
(19)
Poradniki dla rodziców
(18)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(17)
Gry i zabawy ruchowe
(17)
Metody nauczania
(17)
Sprawność motoryczna
(17)
Afazja dziecięca
(16)
Niemowlę
(16)
Rozwój społeczny
(16)
Wydawnictwa popularne
(16)
Dziecko z zespołem Aspergera
(15)
Gry edukacyjne
(15)
Dziecko z niepełnosprawnością
(14)
Muzykoterapia
(14)
Poradniki
(14)
Słuch
(14)
Dziecko trudne
(13)
Matematyka
(13)
Myślenie twórcze
(13)
Uczniowie
(13)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(13)
Adaptacja społeczna
(12)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(12)
Rozwój psychofizyczny młodzieży
(12)
Wczesna interwencja
(12)
Integracja sensoryczna
(11)
Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
(11)
Poznanie
(11)
Gotowość szkolna
(10)
Język polski
(10)
Metoda Dobrego Startu
(10)
Psycholingwistyka
(10)
Szkolnictwo
(10)
Wady rozwojowe
(10)
Zespół AD/HD
(10)
Arteterapia
(9)
Choroby dziecięce
(9)
Dziecko chore
(9)
Dziecko z ADHD
(9)
Komunikacja społeczna
(9)
Podręczniki akademickie
(9)
Poradniki dla nauczycieli
(9)
Socjalizacja
(9)
Terapia pedagogiczna
(9)
Zachowanie
(9)
Zespół ADHD
(9)
Zespół Aspergera
(9)
Ćwiczenia i zadania
(9)
Lateralizacja
(8)
Leczenie
(8)
Metoda Montessori
(8)
Nauczyciele przedszkoli
(8)
Pedagogika specjalna
(8)
Psychologia wychowawcza
(8)
Zabawa
(8)
Dziecko niedosłyszące
(7)
Dziecko z trudnościami w uczeniu się
(7)
Język
(7)
Komunikacja interpersonalna
(7)
Komunikacja werbalna
(7)
Macierzyństwo
(7)
Subject: work
Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat
(1)
Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy
(1)
Kto kogo zjada
(1)
Simonia
(1)
Środowisko szkolne a rozwój teorii umysłu u dzieci w młodszym wieku szkolnym
(1)
Subject: time
2001-
(284)
1901-2000
(14)
1989-2000
(11)
1945-1989
(6)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
2001- 2 DBN
(1)
Subject: place
Polska
(30)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(2)
Województwo podkarpackie (1999- )
(2)
Czechy
(1)
Niemcy
(1)
Województwo lubuskie (1999- )
(1)
Zielona Góra (woj. lubuskie)
(1)
Genre/Form
Artykuł z pracy zbiorowej
(199)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(149)
Artykuł problemowy
(110)
Artykuł fachowy
(40)
Poradnik
(27)
Ćwiczenia i zadania
(23)
Artykuł z czasopisma fachowego
(19)
Artykuł z czasopisma naukowego
(18)
Praca zbiorowa
(18)
Podręcznik
(14)
Scenariusz zajęć
(14)
Raport z badań
(13)
Opracowanie
(8)
Poradniki
(8)
Case study (studium przypadku)
(6)
Wydawnictwa popularne
(6)
Artykuł przeglądowy
(3)
Gry i zabawy
(3)
Monografia
(3)
Poradniki dla rodziców
(3)
Program nauczania
(3)
Recenzja naukowa
(3)
Scenariusze zajęć
(3)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(3)
Wywiad dziennikarski
(3)
Materiały pomocnicze
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Podręczniki
(2)
Poradniki dla nauczycieli
(2)
Wywiady
(2)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(1)
Artukuł z czasopisma pedagogicznego
(1)
Artykuł publicystyczny
(1)
Artykuł z czasopisma
(1)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(1)
Bajka i baśń
(1)
Bibliografia
(1)
Broszura
(1)
Debata
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Elementarze polskie
(1)
Gry i zabawy ruchowe
(1)
Gry komputerowe
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Literatura dla dzieci
(1)
Literatura dziecięca
(1)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Poezja dziecięca polska
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Publikacje
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Recenzja
(1)
Rysunek
(1)
Scenariusze zajęć dla żłobków
(1)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(1)
Ćwiczenia i zadania dla szkół podstawowych
(1)
Ćwiczenia i zadania do nauczania początkowego
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(362)
Psychologia
(217)
Medycyna i zdrowie
(90)
Socjologia i społeczeństwo
(29)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(14)
Biologia
(9)
Kultura fizyczna i sport
(6)
Literaturoznawstwo
(6)
Informatyka i technologie informacyjne
(5)
Językoznawstwo
(5)
Kultura i sztuka
(3)
Rozwój osobisty
(3)
Językoznwstwo
(2)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Historia
(1)
Matematyka
(1)
1439 results Filter
No cover
Article
In basket
Tytuł nadany przez katalogującego.
Zawiera recenzję książki: Środowisko szkolne a rozwój teorii umysłu u dzieci w młodszym wieku szkolnym : badanie podłużne uczniów z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności / Joanna Smogorzewska. - Warszawa, 2019.
E-book
In basket
Publikacja prezentuje autorski model wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami lub zagrożonych niepełnosprawnością skoncentrowany na interakcjach rodzice – dziecko. Wyróżniono tu sześć cech, którymi powinny charakteryzować się interakcje wspomagające rozwój: okazywanie dziecku miłości, wrażliwe odpowiadanie na zachowania dziecka, podzielanie tematu interakcji, dopasowywanie oddziaływań do potrzeb i możliwości dziecka, wzajemność oraz kierowanie zachowaniem dziecka.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Szukasz nowych sposobów modelowania zachowania małego dziecka? Lynn Cousins, doświadczona nauczycielka i dyrektorka szkoły specjalizująca się w pracy z małymi dziećmi, dzieli się świeżym spojrzeniem na modelowanie zachowań i kształtowanie społecznych i emocjonalnych kompetencji dziecka. Książka dostarcza cennych wskazówek i informacji, które pomogą Ci wspierać dzieci, by rozwijały się szczęśliwie i bezpiecznie. Dowiedz się: – jak zachęcać dzieci do pozytywnych zachowań a zniechęcać do negatywnych, – w jaki sposób dzieci budują więzi i relacje, – jak przebiega rozwój i uczenie się małych dzieci, – jak wspierać dziecko w rozwoju emocjonalnym, kształtować jego poczucie własnej wartości i zdrowej dumy, – jak wprowadzić najbardziej efektywne strategie pracy z dziećmi, – jak zachowanie dorosłych wpływa na zachowanie dzieci. Lynn Cousins zajmuje się nauczaniem dzieci w pierwszych latach życia. Pracując jako koordynatorka do spraw specjalnych potrzeb edukacyjnych, nauczycielka szkoły specjalnej, rodzic zastępczy (foster parent) i opiekun (relief parent) dzieci ze złożonymi potrzebami, zdobyła ogromne doświadczenie w kwestiach związanych z potrzebami edukacyjnymi i emocjonalnymi dzieci. Jest autorką kilku książek i licznych artykułów publikowanych w prasie specjalistycznej, zajmuje się też publikacją pomocy dydaktycznych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Każdy zna więcej mitów, niż mu się wydaje, ale każdy ma też zawsze do dyspozycji naukę, która podpowiada właściwą drogę. Czy na podstawie kształtu brzucha ciężarnej kobiety można odgadnąć płeć dziecka? Czy znieczulenie zewnątrzoponowe w trakcie porodu niesie ze sobą wysokie ryzyko powikłań? Czy wywołuje u dzieci nadaktywność? Czy dzięki chodzikom dzieci zaczynają szybciej chodzić? Czy przemawianie do dziecka pieszczotliwym językiem opóźnia moment, kiedy zaczyna ono normalnie mówić? Czy szczepionki powodują wzrost zachorowań na autyzm? Czy zmuszanie dzieci do zjedzenia „wszystkiego, co mają na talerzu”, sprzyja rozwijaniu zdrowych nawyków żywieniowych? Czy wyimaginowani przyjaciele są oznaką społeczno-emocjonalnych problemów u dziecka? Stehen Hupp i Jeremy Jewell opisują najbardziej rozpowszechnione mity dotyczące rozwoju i wychowania dziecka. Przedstawiają badania naukowe obalające niesłuszne i często szkodliwe przekonania dotyczące różnych aspektów rozwoju, proponują oparte na dowodach naukowych praktyki i zalecenia. Objaśniają źródła błędnych koncepcji i zachęcają do sceptycznego, krytycznego podejścia do literatury dla rodziców i sensacyjnych medialnych doniesień. Chcielibyśmy, aby nasza książka była dla rodziców i studentów pomocą w wyrobieniu sobie krytycznego podejścia do wyszukiwania wartościowych informacji, aby za jej przyczyną sięgnęli po poradniki i inne źródła, które czerpią z badań naukowych. Mamy nadzieję, że w ten sposób rodzice (i przyszli rodzice) będą mogli wykorzystać naszą książkę jako metaporadnik. Tradycyjne poradniki skupiają się na szczegółach jednego tematu, tymczasem nasz metaporadnik omawia szeroki zakres tematów i odsyła czytelników do poradników tradycyjnych (opartych na badaniach naukowych). Dużo miejsca poświęcamy tu tłumaczeniu, dlaczego nie zgadzamy się z wieloma inteligentnymi ludźmi, i dołożyliśmy starań, aby nie zamieszczać tu twierdzeń, które inni sceptycy mogliby obalić w przyszłości. Z tekstu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, G. Rura i K. Sadowska w monografii pt. Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożeń podejmują tematykę opieki i edukacji dzieci najmłodszych. Książka ma charakter wieloaspektowych analiz teoretycznych, opartych na pogłębionych studiach najnowszych teorii i ujęć dotyczących rozwoju małego dziecka. Stanowi próbę aplikacji tych teorii do praktyki, opieki i edukacji małego dziecka. Autorki zwracają uwagę na konieczność tworzenia wartościowego środowiska rozwojowego inicjowanego i inspirowanego przez mądrego dorosłego, zorientowanego na zaspokojenie indywidualnych, zróżnicowanych potrzeb dziecka. Monografia jest skierowana zarówno do studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli pracujących z małym dzieckiem i opiekunów w żłobkach oraz do rodziców zainteresowanych tworzeniem korzystnego środowiska edukacyjnego dla swoich dzieci.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Jest to wznowienie uzupełnionego wydania „Zrównoważonego rozwoju dziecka w świetle nowych wyzwań“ z 2008 roku (Oficyna Wydawnicza IMPULS).Jak pisze Autorka we wstępie: Książka jest hołdem dziecku we mnie, które przez lata przypominało mi, że wszystko co dotyczy mnie jest żywe, obecne, choć głęboko „zakopane“ i wymaga uwagi, a przede wszystkim wyjścia naprzeciw fundamentalnej potrzebie bezwarunkowej miłości i akceptacji jego obecności. Potrzebuje ono bowiem nieustannej troski o harmonijny (zrównoważony) rozwój i wspieranie zdrowia na wszystkich jego poziomach. Książka jest propozycją skierowaną do twórców programów edukacyjnych dla nauczycieli, także tworzenia edukacji rodziców - wychowania do zdrowia, aby po latach nie trzeba było terapii w wielu sferach życia, tym samym jest częścią całożyciowej edukacji. Oby starczyło nam wyobraźni i cierpliwości na ten nieustanny kontakt z fundamentalnym fragmentem nas samych, korzeniami naszej historii, dla budowania harmonii w sobie, dziecku, rodzinie i świecie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Przedmiotem prezentowanej książki jest ekspresja seksualna małego dziecka. Zachowania seksualne dziecka szczególnie interesują mnie ze względu na ich, z jednej strony, wymiar rozwojowy (biologiczny), z drugiej – restrykcyjność, której podlegają. Mitologizowanie i tabuizowanie tego obszaru rozwojowego (wiek przedszkolny) skutkuje w przyszłości właśnie takim rozumieniem kreowanego przez siebie świata społecznego (interpretacją świata). Jest on z góry skazany na demonizowanie i wyłączanie go z obiegu codziennego procesu wychowania. Postawiony w ten sposób problem jest interesujący dla pedagogiki, szczególnie kiedy wiąże się z kwestiami wychowania i socjalizacji (zwłaszcza tej pierwotnej). Skłoniło mnie to do postawienia następujących pytań: Czy postawy nauczycieli i rodziców różnią się ze względu na podejście do zachowań seksualnych dziecka? A może atmosfera wokół seksualności w rodzinie generacyjnej determinuje postawy wobec takich zachowań? Udzielenie odpowiedzi na te i wiele innych pytań stało się celem tej publikacji. Ze Wstępu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Rozwój dziecka w przedszkolu to książka, która przybliża rolę, jaką w rozwoju dziecka odgrywa wybrany system edukacyjny. Autorka porównuje trzy różniące się ideologią i prezentujące odmienne modele wychowania systemy: montessoriański, waldorfski i standardowy. Z uwagi na brak badań porównawczych istotnym celem pracy stało się urealnienie często skrajnie pozytywnych lub negatywnych opinii wobec alternatywnych podejść do rozwoju i edukacji dziecka. Wyniki badań mogą być przydatne dla zwolenników alternatywnych pedagogik i pomóc im w umacnianiu własnych pozycji. „ Autorka pokazuje procesy rozwojowe pobudzane przez oddziaływania edukacyjne przewidziane w poszczególnych systemach pracy z dzieckiem. Okazuje się, że kompetencje rozwijane w poszczególnych systemach edukacyjnych wpływają na występowanie zmian także w zakresie innych umiejętności […]. Warto podkreślić, że praca Iwony Sikorskiej stanowi potwierdzenie ogólnej idei propagowanej przez psychologię ekologiczną, dotyczącej interakcji właściwości rozwijającej się jednostki z mikrośrodowiskiem, w jakim się znajduje”. Z recenzji prof. dr hab. Marii Kielar-Turskiej
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Prezentowana publikacja jest zachętą do refleksji na temat napięć oraz nieoczywistości, istoty i znaczenia współczesnych debat nad dzieciństwem i wczesną edukacją. Przedstawione rozważania dotyczą krytycznego namysłu nad kondycją wczesnej edukacji, potencjału dziecka i jego sposobów doświadczania świata, środowiska edukacyjnego rozwijającego możliwości i kompetencje dzieci, twórczego charakteru procesu uczenia się, a także metodologicznych aspektów badań dziecka i dzieciństwa. Książka powstała z inspiracji ukierunkowanych na trzy obszary: kulturę edukacji osadzoną w tradycji sprowadzającej kształcenie do transmisji wiedzy i przekonań, środowisko edukacyjne pobudzające rozwój dziecięcych zdolności oraz kreatywność pojmowaną jako dziecięce odczytywanie, rozpoznawanie i wymyślanie świata. Podobnie jak w tomie Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice - rozpoznania - perspektywy, można tu znaleźć odwołania do wielu teorii mieszczących się jednak w dyskursie konstruktywistycznym. Niezależnie od podejmowanej problematyki większość Autorów ujmuje ją z perspektywy interpretatywnej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Prezentowana publikacja wpisuje się w obszar zagadnień dotyczących trudności w nauce oraz niepowodzeń szkolnych, które na gruncie polskim stały się przedmiotem szczególnych analiz dopiero na początku lat sześćdziesiątych. Zawiera dwadzieścia tekstów o charakterze interdyscyplinarnym, dotyczących genezy edukacyjnych sytuacji trudnych dzieci, konsekwencji jakie z sobą niosą w wymiarze indywidualnym i społecznym, a także sposobów ich minimalizowania i przezwyciężania oraz konstruktywnego wykorzystania w celu osiągania przez uczniów sukcesu szkolnego i życiowego. Przeciwwagą dla niepowodzeń szkolnych, trudnych przestrzeni edukacyjnych dzieci jest edukacja wsparcia, chroniąca dziecko przed samotnością związaną ze złożonością obszarów sytuacji niepomyślnych, z którymi się ono zmaga, wychodząca naprzeciw „pedagogii szkolnego sukcesu” i wykorzystywania potencjału rozwojowego każdego ucznia. W zasygnalizowaną problematykę wpisują się poszczególne obszary edukacyjnych przestrzeni sytuacji trudnych dzieci rozpatrywane w niniejszej publikacji, odnoszące się do wymiaru kulturowego i cywilizacyjnego, uwarunkowań rodzinnych i szkolnych, wybranych obszarów nauczania, a także niepełnosprawności i rozwiązywania problemów społecznych. Interdyscyplinarny wymiar tekstów (pedagogiczny, psychologiczny, socjologiczny, terapeutyczny) ukazuje wieloaspektowość poruszanych, niezwykle istotnych wątków, ważących o edukacyjnych i biograficznych losach współczesnych dzieci.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Sumienna i uważna obserwacja osób napotykających bariery w porozumiewaniu się to codzienność praktyki logopedycznej. Terapeuta krok po kroku analizuje sposoby funkcjonowania jednostki w kontaktach z otoczeniem, poszukując interpretacji dla ich rozpoznania i opisu. Dąży do odkrycia zespołu przyczyn występujących trudności w komunikowaniu się, gdyż ma świadomość, że natura, jakość i stan umiejętności tworzenia relacji człowieka z otaczającą go rzeczywistością są wielorako uwarunkowane. Budowanie programów terapii zaburzeń w porozumiewaniu się zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym wymaga wiedzy lingwistycznej, biologicznych podstaw teoretycznych dotyczących rozwoju i funkcjonowaniu człowieka oraz znajomości mechanizmów psychologicznych i aspektów społeczno-pedagogicznych. Na procedurę logopedyczną składa się rozwijanie wszystkich typów kompetencji – komunikacyjnej, poznawczej (kulturowej) i językowej. Zasadnicze znaczenie dla rozumienia rzeczywistości ma rozumienie języka. Interdyscyplinarne kierunki badań logopedycznych pokazują, jak różnorodne, złożone i nierzadko dyskretne bywają czynniki wpływające na możliwości komunikowania się i stan rozwoju mowy. Tradycyjnie tematykę „Logopedii Silesiany” wyznaczają doświadczenia naukowo-badawcze i zawodowe autorów, które gromadzili, obserwując trudności w komunikacji językowej mówionej i pisanej dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Po raz kolejny idea rozpoznawania natury zaburzeń mowy połączyła znamienitych badaczy w dążeniu do opisu mowy zarówno w jej specyficznych, jak i w niespecyficznych kontekstach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Z zaszczytem i przyjemnością oddajemy w ręce Czytelników kolejny, ósmy tom „Logopedii Silesiany”. W zebranych w nim pracach naukowych oraz stu-diach przypadków cenieni i uznani Autorzy z kraju i zagranicy podejmują się szerokiego omówienia różnorodnych zagadnień dotyczących diagnozy i terapii logopedycznej. Każdorazowo pogłębiona refleksja naukowa łączy się ze wskazywaniem metodologicznych uzasadnień dla prawideł komunikowania się, w tym nade wszystko komunikowania się językowego, oraz z tworzeniem podstaw dla nowych formuł postępowania logopedycznego.Język bowiem odgrywa w procesie porozumiewania się zasadniczą rolę. Co istotne, zarówno teoretycy, jak i praktycy logopedii patrzą na język nie jako na system złożony z podsystemów, ale jako na narzędzie budowania tożsamości i walencji kulturowej, gdyż jest on w swej istocie elementem konstytutywnym bycia człowiekiem. Nabycie określonych wzorów językowych determinuje postawę poznawczą jednostki wobec otaczającej rzeczywistości, a „ujęzykowienie głowy ludzkiej za pomocą więcej niż jednego myślenia językowego wprowadza do niej coś całkiem nowego”1. Za pomocą słów i budowanych z nich struktur poznajemy, przeżywamy, interpretujemy i oceniamy świat. Po raz kolejny obserwacja słowa w różnych jego realizacjach i odkrywanie przyczyn sprawiających, że człowiek zaczyna używać języka w taki a nie inny sposób, znajdują odzwierciedlenie w logo-pedycznej debacie nad naturą ludzkiego porozumiewania się – podejmowaniu przez badaczy opisu mowy w rozwoju i w zaburzeniach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Zgodnie z tradycją czasopisma problematyka szóstego tomu „Logopedii Silesiany” ukazuje komunikację i mowę w bogatej perspektywie opisu. Zaprezentowane artykuły odzwierciedlają troskę Autorów o możliwie jak najdoskonalszy sposób przedstawienia mowy w rozwoju i w zaburzeniach, by po raz kolejny podkreślić, że analiza zachowań porozumiewania się niezmiennie wskazuje na złożone aspekty ludzkiego poznania i funkcjonowania. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
„Studia Prawno-Ekonomiczne” są jednym z nielicznych w kraju wydawnictw ciągłych, koncentrujących uwagę na problematyce wspólnej dla środowisk ekonomicznych i prawniczych. Na ich łamach wypowiadają się wybitni krajowi przedstawiciele nauk ekonomicznych i prawniczych (blisko 80 profesorów i doktorów habilitowanych), a ponadto debiutujący, utalentowani młodzi pracownicy nauki z terenu całego kraju, są więc wydawnictwem par excellence naukowym. Zasięg oddziaływania czasopisma jest zdecydowanie ponadregionalny. Docierają one nie tylko do środowisk naukowych w całym kraju, ale i do przedstawicieli praktyki, zarówno gospodarczej, jak i obejmującej radców prawnych oraz sądownictwo. Świadczy o tym ogólne zainteresowanie wydawnictwem oraz pozyskiwanie przez Redakcję coraz to nowych autorów, chętnych do publikacji swoich artykułów. W ostatnich latach „Studia Prawno-Ekonomiczne” goszczą na swoich łamach osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową w innych ośrodkach akademickich. Są także jedną z ważniejszych pozycji wymiany międzybibliotecznej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
W numerze [Contents] STUDIA [STUDIES] Irena Popiuk-Rysińska: Od orędzia Roosevelta do Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030. Kwestia rozwoju na forum Narodów Zjednoczonych [From Roosevelt’s Address to the 2030 Sustainable Development Goals. The Issue of Development in the United Nations], doi 10.7366/020909611201601, s. 9–36; Stanisław Bieleń: NATO – czas przewartościowań [NATO – A Time of Redefinitions], doi 10.7366/020909611201602, s. 37–50; Stanisław Parzymies: Francja w stosunkach międzynarodowych. Mocarstwo europejskie czy globalne? [France in International Relations. A European or Global Power?], doi 10.7366/020909611201603, s. 51–74; Grażyna Michałowska: Sytuacja dzieci w Chinach w świetle standardów międzynarodowych [The Situation of Children in China in Light of International Standards], doi 10.7366/020909611201604, s. 75–92; Natalia Kohtamäki: Europejska agencja nadzoru bankowego w systemie bezpieczeństwa finansowego Unii Europejskiej [The European Banking Authority in the EU Financial Security System], doi 10.7366/020909611201605, s. 93–108; Tomasz Grzegorz Grosse: Geopolityczne strategie państw mniejszych i peryferyjnych – przykład Polski w Unii Europejskiej [Geopolitical Strategies of Minor and Peripheral States: The Example of Poland in the European Union], doi 10.7366/020909611201606, s. 109–132; Agnieszka Szpak: Status „małych zielonych ludzików” w konflikcie zbrojnym na Ukrainie [The Status of ‘Little Green Men’ in the Armed Conflict in Ukraine], doi 10.7366/020909611201607, s. 133–152; Agata Kleczkowska: Palestyna – państwo nieuznawane [Palestine – An Unrecognised State], doi 10.7366/020909611201608, s. 153–176; Serge Sur: La Charte des Nations Unies interdit-elle le recours à la force armée? [Does the Charter of the United Nations Prohibit the Use of Armed Force?], doi 10.7366/020909611201609, s. 177–188; Katarzyna Czornik: Hard power a soft power w polityce zagranicznej Arabii Saudyjskiej w drugiej dekadzie XXI wieku. Casus Bahrajnu i Jemenu [Hard and Soft Power in Saudi Arabia’s Foreign Policy in the Second Half of the 21st Century. The Case of Bahrain and Yemen], doi 10.7366/020909611201610, s. 189–210; Marek Rewizorski: BRICS in the G20? The Involvement of Rising Powers in the Premier Forum of Global Governance, doi 10.7366/020909611201611, s. 211–222; Bartosz Konrad Jankowski: Chińska Republika Ludowa jako wschodzący donator pomocy rozwojowej [The People’s Republic of China as an Emerging Donor of Development Assistance], doi 10.7366/020909611201612, s. 223–246; Karolina Zielińska: Relacje z krajami Afryki Subsaharyjskiej a sytuacja międzynarodowa Izraela w latach 1956–1973 [Sub-Saharan Africa in Israel’s Foreign Policy 1956–1973], doi 10.7366/020909611201613, s. 247–270; İpek Aynuksa: Ali Ufkî Bey (Wojciech Bobowski) – Well-Known Musician, Forgotten Political Figure. A Luminary in the 600 Years of Turkish–Polish Diplomatic Relations, doi 10.7366/020909611201614, s. 271–284; Hanna Schreiber: Metoda etnograficzna w badaniu stosunków międzynarodowych – uwagi wstępne [The Ethnographic Method as a Research Method in International Relations – Preliminary Remarks], doi 10.7366/020909611201615, s. 285–302; Oskar Pietrewicz: Korea Północna w dyskursie akademicko-eksperckim w Chinach [North Korea in the Academic and Expert Discourse in China], doi 10.7366/020909611201616, s. 303–321. SPRAWOZDANIA [REPORTS] Weronika Garbacz, Anna Pochylska, Anna Walkowiak: Sprawozdanie z Konferencji „70 lat Organizacji Narodów Zjednoczonych: Silna ONZ. Lepszy świat” – 3 listopada 2015 roku [Report on the Conference on 70 years of the United Nations „A Stronger UN. A Better World” – 3 November 2015], s. 323–348. RECENZJE [REVIEWS] Roman Kuźniar: Irena Popiuk-Rysińska, Ewolucja systemu zbiorowego bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych po zimnej wojnie [The Evolution of the UN’s Collective Security System after the Cold War], s. 349–354; Diana Stelowska-Morgulec: Grażyna Michałowska, Hanna Schreiber (red.), Kultura w stosunkach międzynarodowych. Tom 1: Zwrot kulturowy [[Culture in International Relations. Volume I: (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Intergenerational relations ; Społeczeństwo postindustrialne ; Teoria społeczeństwa ryzyka ; Zmiany kulturowe ; Transformation of class structure ; The ‘death of class’ ; The new forms of inequality ; Transformacja struktury klasowej ; „śmierć klasy” ; Nowe formy nierówności ; Post-komunistyczna transformacja ; Prorynkowe postawy ; Prodemokratyczne postawy ; Polskie Badanie Panelowe ; Social classes ; Post-communist transformation ; Pro-market attitudes ; Jakość życia ; Polish Panel Survey ; Pozycja stratyfikacyjna ; Subiektywna ocena położenia społecznego ; Położenie społeczne ; Position stratification ; Subjective evaluation of social position ; Measurement scales ; Social position ; Gender inequality ; Gender segregation ; Gender status ; Occupation attainment ; Estonian labour market ; Nierówności płci ; Segregacja ze względu na płeć ; Status płci ; Osiąganie pozycji zawodowej ; Estoński rynek pracy ; Wieś i rolnictwo ; Struktura agrarna ; Różnorodność i zróżnicowanie ; Trzy dynamiki rozwoju wiejskiego ; Agriculture and countryside ; Systemic change ; Agrarian change ; Diversity and differentiation ; Zaburzenia psychiczne ; Strukturalna koncepcja dzieciństwa ; Relacje międzygeneracyjne ; Zagrożenie biedą ; Inicjatywy Unii Europejskiej na rzecz dzieci ; Structural concept of childhood ; Pro-democratic attitudes ; Risk of poverty ; EU initiatives for children ; Tatus społeczno –ekonomiczny ; Klasy społeczne ; Quality of life ; Subjective quality of life ; Nowa gospodarka ; Subiektywna jakość życia ; The three competing rural development dynamics ; Samobójstwa ; Zmiana systemowa ; Skale pomiarowe
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again