Form of Work
Artykuły
(18)
Publikacje dydaktyczne
(17)
Książki
(15)
Publikacje fachowe
(12)
Publikacje naukowe
(8)
E-booki
(4)
IBUK Libra
(4)
Proza
(1)
Status
available
(9)
unavailable
(6)
Branch
Wypożyczalnia
(15)
Author
Gałat Edyta
(4)
Sałęga-Bielowicz Beata
(4)
Ostrowska Katarzyna
(3)
Gworys Monika (1985- )
(2)
Izdebska-Długosz Dominika
(2)
Lipińska Ewa
(2)
Mądrecka Anna
(2)
Sarnowska-Frank Aneta
(2)
Seretny Anna
(2)
Seretny Anna (1962- )
(2)
Achtelik Aleksandra
(1)
Banach Agnieszka
(1)
Biernacka Michalina
(1)
Cudak Romuald
(1)
Gołkowski Marek
(1)
Graboń Karolina
(1)
Gębal Przemysław (1972- )
(1)
Gębka-Wolak Małgorzata (1968- )
(1)
Kacprowska Krystyna
(1)
Karczewska Julia
(1)
Kawa Marek (1975- )
(1)
Kaźmierczak Paulina
(1)
Kiermut Anna
(1)
Kołaczek Ewa
(1)
Krzyżyk Danuta
(1)
Kubicha Patrycja
(1)
Kuc Maria
(1)
Lipiec Paulina
(1)
Lipińska Ewa (filolog)
(1)
Madelska Liliana (1954- )
(1)
Majewska-Meyers Małgorzata
(1)
Mazur Jan
(1)
Maćkowiak Rafał
(1)
Miodunka T
(1)
Miodunka Władysław
(1)
Nawracka Monika J
(1)
Niesporek-Szamburska Bernadeta
(1)
Oko Jan
(1)
Ożóg Kazimierz
(1)
Pawłowski Adam
(1)
Pomirska Zofia
(1)
Praszałowicz Dorota
(1)
Roter-Bourkane Anna
(1)
Skóra Anita
(1)
Smereczniak Małgorzata
(1)
Stankiewicz Katarzyna (1979- )
(1)
Szul Roman
(1)
Tambor Agnieszka
(1)
Tambor Jolanta
(1)
Tomasik Agnieszka
(1)
Trukszyn Alicja
(1)
Warchoł-Schlottmann Małgorzata
(1)
Wieczorek Izabela (filolog)
(1)
Wojtczak Edyta
(1)
Zarych Elżbieta
(1)
Zbiorowa Praca
(1)
Zgółka Tadeusz
(1)
Zhang Huiling
(1)
Żurek Anna (filolog)
(1)
Year
2020 - 2022
(22)
2010 - 2019
(13)
2000 - 2009
(2)
Time Period of Creation
2001-
(33)
Country
Poland
(37)
Language
Polish
(37)
Audience Group
Nauczyciele języka polskiego
(12)
Cudzoziemcy
(10)
Szkoły ponadpodstawowe
(9)
A1 (poziom biegłości językowej)
(6)
B1 (poziom biegłości językowej)
(3)
A2 (poziom biegłości językowej)
(2)
B1 poziom biegłości językowej
(2)
B2 (poziom biegłości językowej)
(1)
C2 (poziom biegłości językowej)
(1)
Subject
Język polski jako obcy
(33)
Metody nauczania
(17)
Język polski (przedmiot szkolny)
(4)
Gramatyka
(3)
Cudzoziemcy
(2)
Dziecko z doświadczeniem migracji
(2)
Nauczanie
(2)
Nauczanie języków obcych
(2)
Nauczanie na odległość
(2)
Zastosowania internetu w edukacji
(2)
Agresja rosyjska na Ukrainę (2022)
(1)
Dwujęzyczność
(1)
Dysleksja i dysgrafia
(1)
Dzień Kobiet (8 marca)
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Edukacja włączająca
(1)
Gry językowe (pedagogika)
(1)
Integracja
(1)
Język potoczny
(1)
Kobieta
(1)
Komizm
(1)
Kompetencje komunikacyjne
(1)
Literatura ludowa
(1)
Metoda projektów
(1)
Nauczanie języków
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele języka polskiego jako obcego
(1)
Optymizm
(1)
Pesymizm
(1)
Podcasting
(1)
Psycholingwistyka
(1)
Studenci zagraniczni
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Szkoły podstawowe
(1)
Słownictwo
(1)
Teoria nauczania
(1)
Uchodźcy
(1)
Uczniowie
(1)
Wydział Humanistyczny (Uniwersytet Jana Kochanowskiego ; Kielce)
(1)
Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu
(1)
Subject: time
2001-
(16)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Subject: place
Chiny
(1)
Polska
(1)
Genre/Form
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(16)
Ćwiczenia i zadania
(11)
Podręcznik
(5)
Artykuł problemowy
(4)
Artykuł z czasopisma naukowego
(3)
Praca zbiorowa
(3)
Scenariusz zajęć
(3)
Artykuł fachowy
(2)
Artykuł z pracy zbiorowej
(2)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(1)
Broszura
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Projekty
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(32)
Językoznawstwo
(19)
Literaturoznawstwo
(1)
Nauka i badania
(1)
37 results Filter
Article
In basket
Article
In basket
Article
In basket
Article
In basket
Article
In basket
E-book
In basket
W wielojęzycznej i wielokulturowej Europie, z którą wiąże się wiele programów europejskich, ten tom młodych naukowców jest bardzo potrzebny. Świadczy o tym, że młodzi ludzie widzą sens Unii Europejskiej, doceniają programy europejskie i aktywnie w nich uczestniczą. Chcą również przybliżyć Polskę, jej język i kulturę innym narodom. Sprzyja temu aktywna wymiana naukowców i studentów między krajami Unii. W tym aspekcie podejmowane badania są jak najbardziej uzasadnione. Jest to, co trzeba podkreślić, już czwarty tom z cyklu Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców. Są w nim przedstawione dwa ujęcia: spojrzenie Polaków na cudzoziemców i cudzoziemców na nas. Znaczna część artykułów poświęcona jest też glottodydaktyce języków obcych, a przede wszystkim nauczaniu języka polskiego jako obcego. Nie znam drugiej takiej publikacji, w której na ten temat wypowiadaliby się tylko młodzi naukowcy. Z recenzji prof.zw. dr hab. Bożeny Ostromęckiej-Frączak
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Publikacja dotyczy różnych perspektyw postrzegania ludyczności. Znajdują si w niej teksty zarówno o aspektach teoretycznych pojęć gra, zabawa, ludyczność, jak i na temat konkretnych technik wykorzystywanych podczas zajęć z uczniami na odmiennych poziomach zaawansowania oraz w różnym wieku. Autorzy prezentują szerokie spektrum nie tylko zastosowania strategii ludycznych oraz istniejących w jej obrębie technik, lecz także analizy semantycznej czy społecznej głównych zagadnień, które zostały poruszone w książce. Redaktorki Monografia jest cenną pozycją budującą dyskurs glottodydaktyczny zarówno w kontekście teoretycznym, Jak i praktycznym. Otwiera nowe przestrzenie poszukiwań badawczych – związanych z analizą procesów nabywania języka oraz praktycznych – wiążących się z odkrywaniem efektywnych i atrakcyjnych metod nauczania języków obcych. Mimo iż nie wyczerpuje wszystkich zagadnień z zakresu nauczania ludycznego, stanowi swoiste kompendium dydaktyczne z perspektywy tej metodologii. Autorzy zachęcają nauczycieli do kreatywności i odwagi w przełamywaniu schematów, pokazują, że uczenie przy zastosowaniu metod ludycznych świetnie się sprawdza w nauczaniu języków obcych we wszystkich grupach wiekowych oraz podpowiadają sposoby wykorzystania różnych technik ludycznych na zajęciach. Z recenzji prof. dr hab. Anny Dunin-Dudkowskiej
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
„Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy” to pozycja obowiązkowa na półkach nauczycieli, wykładowców, lektorów, działaczy polonijnych, animatorów kultury, dziennikarzy, dyplomatów – jednym słowem wszystkich, którym prestiż języka polskiego w świecie leży na sercu i od których los i status języka polskiego na świecie zależy. Publikację stworzył zespół autorski w składzie: Władysław Miodunka, Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik, Romuald Cudak, Danuta Krzyżyk, Jan Mazur, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Kazimierz Ożóg, Adam Pawłowski, Dorota Praszałowicz, Anna Seretny, Roman Szul, Agnieszka Tambor, Tadeusz Zgółka (współpraca: Małgorzata Smereczniak, Karolina Graboń). Autorzy to jednocześnie zespół ekspertów powołany przez JM Rektora UŚ na mocy umowy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w styczniu 2017 roku w celu opracowaniu strategii nauczania i promocji języka polskiego w świecie, która miała uwzględniać: - nauczanie języka polskiego jako obcego we wszystkich grupach wiekowych, na wszystkich poziomach, zarówno w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego, jak i w innych formach; - promocję języka polskiego w świecie, wraz ze wskazaniem priorytetowych kierunków geograficznych i obszarów merytorycznych oraz narzędzi promocji; - koordynację działań oraz określenie zadań poszczególnych instytucji; - wskazanie zakresu niezbędnych zmian legislacyjnych i sposobów finansowania. Prace nad strategią ukończono w lipcu 2017 roku, książka ukazuje się w lipcu 2018 roku. Odległość czasowa niezbyt wielka, ale brzemienna w wydarzenia. Przede wszystkim w październiku 2017 roku została powołana do życia Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, instytucja, która przejęła zadania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynrodowej, ale też kilku innych działów, wydziałów i departamentów resortowych. Przed publikacją autorzy starali się wprowadzić konieczne zmiany, uwzględniające nową sytuację, choć nie zawsze było to możliwe. Autorzy diagnozują aktualny stan nauczania i promocji języka polskiego w świecie i sugerują najlepsze sposoby rozwikłania problemów, podpowiadają najlepsze rozwiązania. Zdajemy sobie sprawę, że szybka realizacja niektórych proponowanych zmian nie jest możliwa, gdyż wymagałaby ogromnych zmian systemowych – są to jednak plany maksimum, które pokazują bolączki i rzeczy ważne dla nauczycieli, uczniów, studentów, rodziców dzieci polskiego pochodzenia i cudzoziemców z różnych powodów uczących się języka polskiego (np. migrantów, uchodźców, ale też reemigrantów, którzy wchodzą w polski system edukacyjny), ważne także dla miłośników polskiej literatury, polskiego teatru i polskiego kina, przebywających za granicą, gdzie dostęp do dóbr kultury bywa bardzo ograniczony; dla polskich turystów, podróżników, pasażerów, którzy próżno oczekują polskich zapowiedzi w samolotach, polskojęzycznej obsługi w pociągach czy polskich napisów na takich lotniskach. Fragmenty tej publikacji będą przydatne na specjalnościach glottodydaktycznych, na podyplomowych studiach kształcących przyszłych nauczycieli języka polskiego jako obcego. Powinni po nią sięgnąć nauczyciele i wykładowcy, ale też studenci. Inspirację z tego opracowania winni czerpać ci, od których pewne zmiany, decyzje, możliwości wcielenia w życie proponowanych rozwiązań zależą. Opracowanie pokazuje stan na przełomie lat 2017 i 2018 – stan, który systemowo wciąż jest taki sam. Daje podstawę do przemyślenia, wskazuje, co można naprawić szybko i łatwo, a co wymaga o wiele większego wysiłku. Chcemy zdecydowanie podkreślić – a to bardzo ważne – że opracowanie pokazuje też wszystkie dotychczasowe osiągnięcia, sukcesy i mocne strony polskiej edukacji glottodydaktycznej oraz promocji Polski i języka polskiego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Status polszczyzny w świecie ; Glottodydaktyka polonistyczna ; Nazwy własne ; Przewartościowania stylowe ; Językoznawstwo ; Nowsze słownictwo ; Onomastyka ; Tacierzyństwo ; Stylistyka ; Czasowniki poliprefiksalne ; Języki słowiańskie ; Język mówiony ; Feminatywa ; Relacja ; Czasownik ; Egzaminy biegłości ; Nagłówek ; Język polski ; Struktura predykatowo-argumentowa ; Interiekcje wow ; Yes ; Słowotwórstwo ; Komunikowanie polityczne ; Nazwiska żeńskie ; Dialektologia ; Uzus ; Semantyka ; Frekwencja ; Neologizmy ; Język słoweński ; Norma językowa ; Profesor Witold Śmiech ; Okolicznik ; Czechy ; Interpunkcja okoliczników ; Telewizyjna transmisja sportowa ; Zmiany leksykalne ; Wpływy obcojęzyczne ; Odmiany polszczyzny ; Verba mentalis ; Toponomastyka ; Czasowniki ; Żeńskie nazwy zawodów ; Zapożyczenia ; Sufiks -owa ; Żeńskie nazwiska słowackie ; Czeskie ; Słoweńskie i polskie ; Zmiany w leksyce ; Demokratyzacja i wulgaryzacja języka ; Prasa ; Języki zachodniosłowiańskie ; Fitonimia ; Maksymy konwersacyjne ; Reguły grzecznościowe ; Składnia ; Kategoria przypadka ; Dopełniacz ; Biernik ; Stereotyp ojca ; Redefinicja stereotypu ; Blogi ojcowskie ; Zapożyczone interiekcje ; Wykrzykniki ; Angloamerykańskie zapożyczenia ; Interpunkcja polska ; Nazwy marketingowe ; Trend slow food fast ; Mikrotoponimia ; Miloš Zeman ; Wariancja ; Rekcja dopełniaczowa czasownika polskiego ; Zdanie ; Typologia wypowiedzeń ; Egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego ; Wypowiedzenie ; Egzaminy doniosłe ; Innowacja pedagogiczna
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again