Form of Work
Artykuły
(91)
Książki
(66)
Publikacje naukowe
(27)
E-booki
(14)
IBUK Libra
(14)
Publikacje fachowe
(14)
Publikacje dydaktyczne
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Poradniki i przewodniki
(2)
Czasopisma
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Status
available
(56)
unavailable
(9)
unknown
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(66)
Author
Czerniawska Ewa (1955- )
(4)
Włodarski Ziemowit (1925-2014)
(4)
Bąbel Przemysław (1977- )
(3)
Garczyński Stefan
(3)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(3)
Kloskowska Adriana
(3)
Malińska Agnieszka
(3)
Szewczuk Włodzimierz (1913-2002)
(3)
Szurawski Marek (1948- )
(3)
zbiorowa Praca
(3)
Anders Paweł (1948- )
(2)
Duber Paweł
(2)
Edgard Mariusz Jachimczuk
(2)
Just Monika
(2)
Kurcz Ida
(2)
Lorayne Harry (1926- )
(2)
Maruszewski Tomasz (1946- )
(2)
Radzicki Józef
(2)
Rekść Magdalena
(2)
Siurawski Marek (1948- )
(2)
Tomaszewski Tadeusz red
(2)
Anderson John Robert (1947- )
(1)
Askoczenska Tatiana
(1)
Augustynek Andrzej
(1)
Barańska Małgorzata
(1)
Bartnikowska Urszula
(1)
Bartoszewicz Hanna
(1)
Betley Monika
(1)
Białecki Mateusz
(1)
Bilska-Kamińska Dorota Przekł
(1)
Binder Marek
(1)
Binon Marek przekł
(1)
Bocianowski Bohdan graf
(1)
Bogojawleński D
(1)
Bonk Irina
(1)
Boral Bartłomiej
(1)
Boral Tobiasz
(1)
Bougton Barbara
(1)
Bragdon Allen D
(1)
Budohoska Wanda
(1)
Budzińska Justyna
(1)
Chlewiński Zdzisław
(1)
Chojnowski Andrzej
(1)
Czerniawska Ewa
(1)
Dancygier Józef
(1)
Darski rozmawia Józef
(1)
Demetrio Duccio (1945- )
(1)
Dobrowolska Anna (polonista)
(1)
Dobrowolski Radosław
(1)
Dominik Iwona
(1)
Draaisma D. (1953- )
(1)
Dryden Gordon (1931- )
(1)
Dubicki Andrzej
(1)
Dydel Aleksander
(1)
Dziarmaga Agnieszka
(1)
Filipiak Ewa
(1)
Filipiak Sara
(1)
Fisher Robert (1943- )
(1)
Foster Jonathan K
(1)
Gamon David
(1)
Gerrig Richard J
(1)
Goetz Magdalena
(1)
Goleman Daniel (1946- )
(1)
Gregori Carme (1961- )
(1)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta (1940- )
(1)
Grynia Marianna (1928- )
(1)
Grzanka Małgorzata
(1)
Gurowitz Edmund M
(1)
Guzowska-Dąbrowska Małgorzata
(1)
Harmacińska-Kowalewska Magdalena
(1)
Heszen Irena
(1)
Hryniewiecka-Pająk Anna
(1)
Hunter Jan M L
(1)
IPN prezesem
(1)
Jagodzińska Maria
(1)
Jagodzińska Maria (1942- )
(1)
Jaracz Marcin
(1)
Jarmocik Anna
(1)
Jarosz Marek
(1)
Jaroszewicz Karolina
(1)
Jaworska-Jamruszkiewicz Jolanta
(1)
Jaworski Jacek
(1)
Johnson Robert L
(1)
Jóźwiak Bożena
(1)
Kaiser Jan
(1)
Kalat James W
(1)
Kaliszewska Agnieszka
(1)
Kameneckaja I. Berta
(1)
Kasica Katarzyna
(1)
Kijewska Milena
(1)
Kleczkowski Patryk
(1)
Koczwańska-Kalita Dorota
(1)
Korcz Agnieszka
(1)
Kowalczyk Marek (psycholog)
(1)
Kołacki Jerzy
(1)
Kraska Mariusz (1970- )
(1)
Kreutz Mieczysłw
(1)
Kruszewski Krzysztof (1939-2015)
(1)
Kubiak Dagmara
(1)
Kucia Marek (1962- )
(1)
Year
2020 - 2022
(16)
2010 - 2019
(102)
2000 - 2009
(23)
1990 - 1999
(12)
1980 - 1989
(5)
1970 - 1979
(4)
1960 - 1969
(7)
1950 - 1959
(1)
Time Period of Creation
2001-
(57)
1989-2000
(5)
Country
Poland
(170)
Language
Polish
(168)
English
(2)
Audience Group
Nauczyciele
(8)
Przedszkola
(3)
Nauczanie początkowe
(2)
Nauczyciele języka polskiego
(2)
Nauczyciele przedszkoli
(2)
Rodzice
(2)
Szkoły podstawowe
(2)
Szkoły wyższe
(2)
14-17 lat
(1)
9-13 lat
(1)
Biblioterapeuci
(1)
Młodzież
(1)
Nauczyciele historii
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Nauczyciele szkół podstawowych
(1)
Pedagodzy
(1)
Pielęgniarki i pielęgniarze
(1)
Psycholodzy
(1)
Studenci
(1)
Szkoły ponadpodstawowe
(1)
Szkoły średnie
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(2)
Subject
Pamięć
(111)
Uczenie się
(35)
Mnemotechnika
(10)
Myślenie
(9)
Mózg
(9)
Dziecko
(8)
Pamięć zbiorowa
(8)
Uwaga (psychol.)
(7)
Instytut Pamięci Narodowej
(6)
Pamięć autobiograficzna
(6)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(6)
Trening pamięci
(6)
Cmentarze
(5)
Dzieci
(5)
Miejsca pamięci
(5)
Osobowość
(5)
Emocje
(4)
Ewangelicyzm augsburski
(4)
Języki obce
(4)
Metody nauczania
(4)
Pamięć słuchowa
(4)
Psychologia
(4)
Gry edukacyjne
(3)
Inteligencja (psychol.)
(3)
Język polski
(3)
Nauczanie
(3)
Psychologia poznawcza
(3)
Psychologia społeczna
(3)
Stres
(3)
Uwaga (psychologia)
(3)
Wychowanie
(3)
Zachowanie
(3)
Świadomość
(3)
Aktywizacja społeczna
(2)
Czytanie
(2)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(2)
Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej
(2)
Funkcje poznawcze
(2)
Holokaust
(2)
Inteligencja
(2)
Język
(2)
Kształcenie
(2)
Kultura pamięci
(2)
Motywacja
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Osoby w wieku starszym
(2)
Pamięć ikoniczna
(2)
Pamięć robocza (psychologia)
(2)
Pamięć sensoryczna
(2)
Poznanie
(2)
Psycholingwistyka
(2)
Psychoterapia
(2)
Słuch
(2)
Słuch fonematyczny
(2)
Trening koncentracji
(2)
Twórczość
(2)
Uczniowie
(2)
Uczniowie klas początkowych
(2)
Uczucia
(2)
Umysł
(2)
Uzależnienia
(2)
Wychowanie przedszkolne
(2)
Wydawnictwa popularne
(2)
Zdolności
(2)
Zmysły
(2)
"Bema pamięci żałobny
(1)
6-8 lat
(1)
Agresywność
(1)
Alkoholizm
(1)
Apel szkolny
(1)
Autyzm
(1)
Badania jakościowe
(1)
Biblioterapia
(1)
Czytanie szybkie
(1)
Czytelnictwo
(1)
Czytelnictwo dzieci
(1)
De Bono, Edward
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Diagnoza pedagogiczna
(1)
Dojrzałość szkolna
(1)
Dysleksja i dysgrafia
(1)
Dysocjacja (psychologia)
(1)
Edukacja czytelnicza i medialna
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Ekspertyza (prawo)
(1)
Fizjologia człowieka
(1)
Funkcje zarządzające (psychologia)
(1)
Gerontologia
(1)
Glottodydaktyka
(1)
Grochowiak, Stanisław
(1)
Grupy rekonstrukcji historycznych
(1)
Gry i zabawy dziecięce
(1)
Gry i zabawy edukacyjne
(1)
Gry i zabawy umysłowe
(1)
Higiena
(1)
Historia
(1)
Historia mówiona
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Innowacje
(1)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(1)
Subject: work
Chłopiec jeziorny
(1)
Subject: time
2001-
(26)
1901-2000
(9)
1989-2000
(4)
1945-1989
(3)
1918-1939
(2)
Subject: place
Polska
(7)
Niemcy
(2)
Wielkopolska
(2)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Brójce (woj. lubuskie, pow. międzyrzecki, gm. Trzciel)
(1)
Europa
(1)
Gmina Supraśl (woj. podlaskie, pow. białostocki)
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie ; okolice)
(1)
Supraśl (woj. podlaskie, pow. białostocki, gm. Supraśl)
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Złotów (woj. wielkopolskie)
(1)
Genre/Form
Artykuł z pracy zbiorowej
(23)
Artykuł problemowy
(17)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(17)
Podręcznik
(5)
Referat
(5)
Artykuł z czasopisma fachowego
(4)
Artykuł fachowy
(3)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(3)
Artykuł przeglądowy
(2)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(2)
Poradnik
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Scenariusz zajęć
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Ćwiczenia i zadania
(2)
Antologia
(1)
Artykuł monograficzny
(1)
Artykuł publicystyczny
(1)
Artykuł z czasopisma naukowego
(1)
Gry i zabawy
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Pomoce dydaktyczne
(1)
Poradniki dla nauczycieli
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Przewodnik turystyczny
(1)
Publikacje
(1)
Reportaż
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół ponadgimnazjalnych
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(33)
Psychologia
(18)
Historia
(10)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Architektura i budownictwo
(5)
Literaturoznawstwo
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Geografia i nauki o Ziemi
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Językoznawstwo
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
172 results Filter
E-book
In basket
> KRÓTKIE WPROWADZENIE – książki, które zmieniają sposób myślenia! Książka dla wszystkich, którzy chcieliby się dowiedzieć, jak działa ludzki mózg. Zawiera zarys podstawowej wiedzy na temat neuronauki poznawczej – dziedziny, która w ostatnich latach ma ogromny wpływ nie tylko na wiele gałęzi nauki, lecz także na to, jak zwykli ludzie postrzegają umysł i jego działanie. Autor, przedstawiając wyniki badań obrazowych mózgu, rozprawia się z podstawowymi nieporozumieniami z nimi związanymi, a także zapoznaje czytelnika z problematyką ludzkiego poznania. Omawia percepcję, uwagę, pamięć, rozumowanie, podejmowanie decyzji, kontrolę poznawczą i działanie. Zastanawia się również nad perspektywą najbliższych odkryć i badań w neuronauce. * Interdyscyplinarna seria KRÓTKIE WPROWADZENIE piórem uznanych ekspertów skupionych wokół Uniwersytetu Oksfordzkiego przybliża aktualną wiedzę na temat współczesnego świata i pomaga go zrozumieć. W atrakcyjny sposób prezentuje najważniejsze zagadnienia XXI w. – od kultury, religii, historii przez nauki przyrodnicze po technikę. To publikacje popularnonaukowe, które w formule przystępnej, dalekiej od akademickiego wykładu, prezentują wybrane kwestie. Książki idealne zarówno jako wprowadzenie do nowych tematów, jak i uzupełnienie wiedzy o tym, co nas pasjonuje. Najnowsze fakty, analizy ekspertów, błyskotliwe interpretacje. Opiekę merytoryczną nad polską edycją serii sprawują naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego: prof. Krystyna Kujawińska Courtney, prof. Ewa Gajewska, prof. Aneta Pawłowska, prof. Jerzy Gajdka, prof. Piotr Stalmaszczyk.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Publikacja stanowi nowatorskie na gruncie polskiej politologii opracowanie dotyczące wyobrażeń zbiorowych – kategorii kojarzonej głównie z socjologią – z punktu widzenia badaczki sfery polityki. Przyjęty model teoretyczny posłużył autorce do naszkicowania i przeanalizowania kształtów wyobrażeń zbiorowych społeczeństw byłej Jugosławii w niełatwym okresie przedłużającego się kryzysu gospodarczego i nawarstwiania się kolejnych problemów politycznych. Pogłębiona diagnoza odczuć zwykłych ludzi na temat otaczającej ich rzeczywistości doprowadziła do konstatacji, iż w ostatnich latach piętrzące się trudności i negatywne emocje zaczęły przeważać nad optymistycznymi przesłankami, a utrzymanie stabilności regionu wymaga bardziej stanowczych i przemyślanych działań ze strony wspólnoty międzynarodowej. Monografia, napisana z perspektywy politologicznej i oparta na danych jakościowych, łączy w sobie pierwiastki innych nauk społecznych i humanistycznych, co wydawało się konieczne do integralnego wyjaśnienia interdyscyplinarnej kategorii wyobrażeń zbiorowych. Takie poszerzone spojrzenie na skomplikowany region bałkański może przyczynić się do jego lepszego poznania i zrozumienia.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Monografia gromadzi studia poświęcone wyobrażeniom zbiorowym, mitom politycznym, wreszcie - pamięci zbiorowej. To problematyka, która budzi coraz większe zainteresowanie nie tylko historyków, którzy zwykle bywają bliżsi idiografii, lecz także politologów, socjologów, specjalistów od stosunków międzynarodowych i kulturoznawców. Jesteśmy zaskakiwani zarówno tym, co się dzieje w Europie i na innych obszarach globu ziemskiego, czyli rozpadem z pozoru stabilnego ładu, jak i szybkością oraz nieprzewidywalnością zmian, których nie są w stanie przewidzieć prospektywnie nastawieni ludzie nauki. Mamy do czynienia z obojętnością społeczeństw nawet wtedy, gdy zagrożenie staje się bezpośrednie. Poniekąd stajemy się zbiorowościami, jakich nie wymyśliłby George Orwell. Niewielkie grupy sterników zbiorowej świadomości ludzi „popychają” te społeczności w kierunkach, które sami znają. Wszystko to dzieje się za sprawą usilnego dążenia do kreowania wyobrażeń zbiorowych przez nowoczesne media. Refleksja nad problematyką wyobrażeń zbiorowych i tożsamości w jej dwóch wymiarach staje się zatem żywotnie potrzebna. W serii ukazały się m.in.: Migracje. Ujęcie interdyscyplinarne, pod red. Tomasza Domańskiego Pieniądze w służbie dyplomacji. Państwowe fundusze majątkowe jako narzędzie polityki zagranicznej, pod red. Tomasza Kamińskiego Stany Zjednoczone - Chiny. W stronę dwubiegunowości?, pod red. Joanny Ciesielskiej-Klikowskiej i Magdaleny Marczuk-Karbownik Political Players? Sovereign Wealth Funds’ lnvestments in Central and Eastern Europe, pod red. Tomasza Kamińskiego Francja i Niemcy w procesie integracji europejskiej w latach 1992-2007, Joanna Ciesielska-Klikowska Międzynarodowe oblicze terroryzmu. Ujęcie interdyscyplinarne, pod red. Tomasza Domańskiego Europa swoich, Europa obcych. Stereotypy, zderzenia kultur i dyskursy tożsamościowe, pod red. Magdaleny Żakowskiej, Agaty Dąbrowskiej, Jakuba Parnesa Międzynarodowa pozycja Kanady (2006–2018), Marcin Gabryś, Magdalena Marczuk-Karbownik, Tomasz Soroka
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Kartezjusz uważał, że umysł istnieje niezależnie od mózgu. Dzisiaj, prawie czterysta lat po śmierci francuskiego filozofa, nadal nie do końca rozumiemy, jak z elektrycznych i chemicznych procesów zachodzących w mózgu wyłania się umysł. Niniejsza książka przedstawia zarys odpowiedzi, jakie udało się do tej pory na ten temat uzyskać. Mam głęboką nadzieję, że jej lektura zachęci cię do tego, by dowiedzieć się więcej o tym wspaniałym narządzie umysłu, który znajduje się w twojej głowie. Z tekstu Profesor Gary L. Wenk zebrał w tej książce najbardziej podstawowe, a jednocześnie rzetelne i aktualne informacje na temat ludzkiego mózgu, a następnie przedstawił je w języku i formie przystępnych dla czytelnika niespecjalisty. Poszczególne rozdziały zawierają odpowiedzi na następujące pytania: Jak wyewoluował mózg? Co to są emocje? Co to są halucynacje? Jak się uczymy? W jaki sposób nasza dieta wpływa na nasze myślenie i samopoczucie? Co się dzieje ze starzejącym mózgiem? W jaki sposób mózg tworzy wspomnienia? Dlaczego pacjenci z chorobą Alzheimera mają takie kłopoty z pamięcią? Jak leczy się utratę pamięci? Jak leczy się depresję? Dlaczego tak źle śpimy, kiedy mamy depresję? Dlaczego osoby chore na schizofrenię słyszą głosy? Dlaczego jestem uzależniony od kawy? W jaki sposób flora jelitowa wspomaga mózg? Czy przyprawy są dobre dla mózgu? Jak z wiekiem zmienia się sen? Czy istnieją cudowne leki na starzenie się mózgu? Czy mózgi kobiet i mężczyzn różnią się od siebie?
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Oddając do rąk czytelników nowe wydanie Psychologii poznawczej, wyrażamy nadzieję, że książka ta pozwoli im nieco lepiej zrozumieć, jak działa umysł. Pisząc ją, sami mogliśmy się tylko zbliżyć do takiego zrozumienia. Autorzy Blisko 15 lat od premiery pierwszego wydania Psychologii poznawczej przedstawiamy nowe, zaktualizowane wydanie podręcznika. Treści publikacji dostosowane są do programów kształcenia z zakresu psychologii procesów poznawczych, a układ i liczba rozdziałów pozwalają uporządkować treści kształcenia w obrębie semestru lub roku akademickiego. Istotą układu treści podręcznika jest podział na struktury i procesy poznawcze: • Pierwsza część podręcznika poświęcona jest reprezentacjom poznawczym. W kolejnych rozdziałach autorzy ukazali istotę sporu o reprezentację poznawczą, omówili badania nad reprezentacjami nietrwałymi (wyobrażeniami, sądami, modelami umysłowymi) i trwałymi (pojęciami, kategoriami) oraz rodzajami wiedzy, a także jej nabywaniem i organizacją. • Drugą część podręcznika poświęcono elementarnym procesom poznawczym, o stosunkowo niewielkim poziomie złożoności: uwadze, świadomości, kontroli poznawczej, percepcji oraz pamięci. • Trzecia część książki ma za przedmiot złożone procesy poznawcze: myślenie i rozumowanie, rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i formułowanie sądów oraz przetwarzanie języka. Nowa edycja Psychologii poznawczej daje czytelnikom podręcznik dobrze pomyślany pod względem struktury, doboru wiedzy i sposobów zilustrowania prowadzonego wywodu. Podręcznik będzie stanowił bardzo dobrą podstawę kształcenia dla studentów psychologii, kognitywistyki i filozofii, dostarczając im nowoczesnej wiedzy o mechanizmach funkcjonowania umysłu. Z recenzji prof. dr hab. Czesława Nosala
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Zbiór artykułów przygotowanych na podstawie materiałów zebranych w trakcie etnograficznych badań terenowych prowadzonych w Lelowie i okolicznych miejscowościach w województwie śląskim. Autorzy tekstów opisują praktyki związane z konstruowaniem lokalnego dziedzictwa, analizując je w szerokich kontekstach pamięci o przeszłości Lelowa i jego mieszkańcach, pamięci o społeczności żydowskiej i Zagładzie, a także w odniesieniu do doświadczeń rozmówców płynących z kontaktu ze współcześnie odwiedzającymi Lelów chasydami. A collection of articles based on materials obtained during ethnographical fieldwork in Lelów and neighbouring towns. The authors describe activities connected to the construction of local heritage, analysing them in the broader context of the memory of Lelów’s past and its inhabitants, the memory of the Jewish community and the Holocaust, as well as in relation to the experiences of the interviewees resulting from contact with the Hasids who visit Lelów contemporarily.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Cieszyński Almanach Pedagogiczny jest periodykiem o tematyce ogólnopedagogicznej, otwartym na szeroko rozumianą współpracę. Powstał z inicjatywy Dyrekcji Instytut Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski. Tom 6 Almanachu na temat Miejsce jako wartość kulturowa prezentuje rozważania pedagogiczne, kulturalne, społeczne nad zagadnieniem miejsca i jego wymiaru symbolicznego, kulturalnego i społecznego. W części recenzje omówiono publikację Józefy Bałachowicz, Ireny Adamek (red. naukowa), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017, s. 264. Całość zamyka Kronika, w której podano wybrane osiągnięcia z pracy Instytutu. Almanach (Tom 6) jest skierowany do teoretyków i praktyków aksjologii wychowania i nauczania, pedagogów, nauczycieli, studentów pedagogiki, wiedzy o kulturze i osób zainteresowanych wychowawczymi i kulturalnymi aspektami pedagogiki. Publikacja jest adresowana do szerokiej rzeszy nauczycieli, badaczy, animatorów kultury. Monografia może stanowić źródło inspiracji do ciekawych propozycji i badań nad wartościami symbolicznymi, kulturowymi i społecznymi miejsca w naszym życiu indywidualnym oraz zbiorowym.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Numer tematyczny poświęcony "konfliktowym rocznicom" oraz zjawiskom kulturowym i społecznym, które wiążą się z rocznicowymi obchodami.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
OD REDAKCJI Kolejny, podwójny LX/2–3 tom „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce miejskiej. Przedstawiciele różnych ośrodków akademickich prezentują teksty, dla których wspólnym mianownikiem jest idea kulturowego pejzażu współczesnego środowiska miejskiego. Jedną z przewodnich myśli zawartych w niniejszym zbiorze stanowi teza, że współczesne miasto, powiązane z gospodarką globalną, jest konceptualizowane w kategoriach dynamicznej,płynnej i zmiennej struktury, dla której wymiar kulturowy staje się równie istotny jak wymiar ekonomiczny. Jednakże zawarte w tomie analizy znacznie wykraczają poza wąsko ujmowany kulturowy paradygmat socjologii miasta. Są próbą określenia sposobu, w jaki dzisiejsze miasta odpowiadają na najpilniejsze potrzeby współczesnego świata, będąc głównymi przestrzeniami tworzenia globalnych przepływów, materializujących się w konkretnych lokalizacjach. Zmiana w postrzeganiu roli czasu i przestrzeni polega na ich oddzieleniu i kompresji, co prowadzi do kolejnego pytania o rolę miejsca w budowaniu tożsamości jednostkowej i grupowej. Niezależnie bowiem od „mechanizmów wykorzeniających” ludzie wciąż poszukują podstaw identyfikacji i przynależności, usiłując odnaleźć je w miejscach, wokół których ogniskuje się życie społeczne.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Zagadnienia Rodzajów Literackich To wielojęzyczne czasopismo zostało powołane przez założycieli przede wszystkim dla prezentacji problematyki genologicznej w ujęciach badaczy z Polski i z całego świata. Redakcja podjęła też publikację, w każdym zeszycie, materiałów do przyszłego słownika rodzajów literackich. Oprócz tego ukazywały się tu również artykuły komparatystyczne i teoretycznoliterackie. Obecnie redaktorzy zachowując dotychczasowy profil pisma, otwierają szerzej łamy dla wszelkiego typu studiów literaturoznawczych bez względu na tematykę i założenia metodologiczne. Pojawiać się będą w "Zagadnieniach Rodzajów Literackich" także teksty o tematach kulturoznawczych, które będą penetrować bliższe i dalsze konteksty literatury. "ZRL" to jedyne w Polsce czasopismo wielojęzyczne, w którym kształtuje się międzynarodowa współpraca literaturoznawców Wschodu i Zachodu. Na jego wzór powstał swego czasu w USA genologiczny periodyk „Genre” (o czym anonsowali w artykule wstępnym z pierwszego tomu jego redaktorzy).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Przeszłość ; Granice płci ; Skandal ; Historia ; Somaestetyka ; Sztuka ; Moda ; Instalacja ; History ; Performing arts ; Performative turn in art ; Performative concept of artist ; Joseph Beuys ; Sophie Calle ; Nowe media ; Performatywna koncepcja artysty ; Aestheticization ; The past ; Happening ; Narrative ; Defacement ; Ritual ; Desemantization ; Profanation ; Face ; Potwarz ; Desemantyzacja ; Sztuka performansu ; Performatyka ; Życie a sztuka ; Generative art ; Interactive art ; Avant-garde cinema ; Installation art ; Permutation art ; Sztuka generatywna ; Sztuka interaktywna ; Sztuka wideo ; Film awangardowy ; Sztuka instalacji ; Sztuka permutacyjna ; Performance in public space ; Żydzi ; Gender boundaries ; Somaaesthetics ; Performance w przestrzeni publicznej ; Żywe dzieło sztuki ; Sztuka performance ; Theater ; Music ; Song ; Literature ; Paintings ; Object ; Tale ; Melancholy ; Sarcasm ; Performativity (performatives) ; Jews ; Promise ; Allegories of reading (unreadability) ; Asteism ; Performatywność (performatywny) ; Akty mowy (lokucyjne ; Illokucyjne ; I perlokucyjne akty) ; Obietnica ; Alegoria czytania (odczytania) ; Asteizm ; Popular art ; Muzyka ; Blind spot aesthetics ; Communal artwork ; Sports as art ; Estetyka ślepej plamki ; Komunalne dzieło sztuki ; Performatywność ; Przemysł artystyczny ; Sztuka popularna ; Holocaust ; Widowisko sportowe jako dzieło sztuki ; Space ; Erika Fischer-Lichte ; Installation ; Environment ; Public art ; Performative architecture ; Interactive architecture ; Digital design ; Architektura interaktywna ; Projektowanie cyfrowe ; Visual event ; Internet-mediated communication ; Net art ; Communitas ; Zdarzenie wizualne ; Komunikacja zapośredniczona przez Internet ; Performative ; Set design ; Prague Quadrennial of Performance Design (PQ) ; Scenografia ; Praskie Quadrennial Scenografii ; PQ ; Aesthetic of performance ; Social rituals ; Spectacle ; Patriotism ; Estetyka performansu ; Rytuał społeczny ; Elitist art ; Fashion ; Dress-sculpture ; Performatywność płci ; Hate speech ; Speech acts ; Pamięć ; Infelicity ; Satire ; Scandal ; Mowa nienawiści ; Akty mowy ; Interpelacja ; Niefortunność ; Identity ; Twarz ; Media ; Kultura wizualna ; Przestrzeń ; Tradycja ; Literatura ; Opowieść ; Rytuał ; Tożsamość ; Image ; Satyra ; New media ; Reprezentacja ; Performans ; Teatr ; Body ; Video art ; Przedmiot ; Obraz ; Ciało ; Spektakl ; Narracja ; Ironia ; Śpiew ; Performance art ; Representation ; Performativity ; Performance studies ; Tradition ; Art industry ; Wojciech Bruszewski ; Patriotyzm ; Terroryzm ; Gender performativity ; Melancholia ; Performance ; Speech acts (locutionary ; Illocutionary ; And perlocutionary acts) ; Interpellation ; Estetyzacja ; Malarstwo ; „zwrot performatywny” w sztuce ; Terrorism ; Visual culture ; Memory ; Sztuka elitarna ; Art ; Profanacja ; Living work of art
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again