Form of Work
Artykuły
(910)
Książki
(138)
Publikacje fachowe
(95)
Publikacje naukowe
(85)
E-booki
(19)
IBUK Libra
(19)
Czasopisma
(5)
Publikacje popularnonaukowe
(5)
Publikacje dydaktyczne
(4)
Filmy i seriale
(3)
Poradniki i przewodniki
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Proza
(1)
Status
available
(139)
unavailable
(4)
Branch
Wypożyczalnia
(143)
Author
Goetz Magdalena
(12)
Lewoc Michał
(12)
Durda Renata
(11)
Spurek Sylwia
(11)
Chojnacki Adam
(7)
Dyjakon Dorota
(7)
Jarosz Ewa
(7)
Lewicka-Zelent Agnieszka
(7)
Wrona Grzegorz
(7)
Kałucka Renata
(6)
Szczupaczyńska Paulina
(6)
Bilska Ewa
(5)
Kubala-Kulpińska Aleksandra
(5)
Niebieska Linia
(5)
Olszewska Agnieszka
(5)
Łukowska Katarzyna
(5)
Antoniak Piotr
(4)
Bińczycka Jadwiga (1930-2019)
(4)
Czapczyńska Agnieszka
(4)
Gryszka Adrianna
(4)
Klimczak Wioletta
(4)
Kordaczuk-Wąs Marzena
(4)
Lizińczyk Sebastian
(4)
Nowakowska Anna Maria (1960- )
(4)
Oficyna Wydawnicza Impuls Wojciech Śliwerski
(4)
Pospiszyl Irena
(4)
Tłuściak-Deliowska Aleksandra
(4)
Zubrzycka Elżbieta (1954- )
(4)
Bukowska Aneta
(3)
Czarkowska Małgorzata
(3)
Fenik-Gaberle Katarzyna
(3)
Foks Ewa
(3)
Garstka Tomasz
(3)
Grabowiec Anna
(3)
Herman Judith Lewis
(3)
Jonakowska Ewa
(3)
Kacmajor Magdalena
(3)
Kopciewicz Lucyna (1972- )
(3)
Kuźmicz Maria
(3)
Ludorowska Agnieszka
(3)
Maćkowicz Jolanta
(3)
Pawłowska Maria M
(3)
Przybysz-Zaremba Małgorzata
(3)
Przygoda Daniel
(3)
Rode Danuta
(3)
Rusaczyk Janusz
(3)
Sikora Joanna
(3)
Szefler Elżbieta
(3)
Teutsch Agata
(3)
Wirkus Łukasz
(3)
Woźniakowska-Fajst Dagmara
(3)
Węgrzynowicz Hanna
(3)
Zimoń Kamila
(3)
Ćwiek-Gadomska Joanna
(3)
Ładecka Anna
(3)
Bachórz Aleksandra
(2)
Barlińska Julia
(2)
Bobrzyk Malwina
(2)
Bogudał-Borkowska Joanna
(2)
Brańka Zofia
(2)
Chełstowska Agata
(2)
Chimicz Dorota
(2)
Chmura-Rutkowska Iwona
(2)
Chorab Monika
(2)
Coyne Iain
(2)
Czarnecka Wiesława
(2)
Czech Janina
(2)
Dambach Karl E
(2)
Dunin-Wilczyńska Ewa
(2)
Dąbkowski Mirosław R
(2)
Engler Maria
(2)
Fenik Katarzyna
(2)
Filipczuk Magdalena
(2)
Filipczuk Michał (1975- )
(2)
Gajek Katarzyna
(2)
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
(2)
Gluzek Michał
(2)
Grzymała Justyna
(2)
Guerin Suzanne
(2)
Guzowska Małgorzata
(2)
Gwizdek Bożena
(2)
Górecka Ewa
(2)
Głowik Tomasz
(2)
Helios Joanna
(2)
Jankowska Anna
(2)
Jankowski Andrzej
(2)
Jedlecka Wioletta
(2)
Jędrzejewski Marek (1956- )
(2)
Kalinowska Danuta
(2)
Karkowska Magda
(2)
Kluczyńska Sylwia
(2)
Kozłowski Paweł
(2)
Kramkowska Emilia
(2)
Kulesza Katarzyna
(2)
Kędzierska Jagoda
(2)
Langer-Fyda Maria
(2)
Majchrzak Bartłomiej
(2)
Malinow Anna
(2)
Michalak Marek
(2)
Miller Alice (1923-2010)
(2)
Year
2020 - 2021
(77)
2010 - 2019
(896)
2000 - 2009
(81)
1990 - 1999
(20)
Time Period of Creation
2001-
(298)
1989-2000
(3)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Country
Poland
(1073)
Language
Polish
(1071)
English
(2)
Audience Group
Nauczyciele
(7)
Nauczyciele przedszkoli
(3)
Rodzice
(3)
Pedagodzy
(2)
Pedagodzy szkolni
(2)
Szkoły podstawowe
(2)
Gimnazja
(1)
Klasa 4.
(1)
Mediatorzy
(1)
Nauczyciele gimnazjów
(1)
Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
(1)
Przedszkola
(1)
Psycholodzy
(1)
Szkoły ponadgimnazjalne
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(1)
Subject
Przemoc w rodzinie
(423)
Przemoc
(309)
Przemoc w szkole
(161)
Agresywność
(91)
Przemoc wobec kobiet
(78)
Dziecko maltretowane
(54)
Przemoc a dziecko
(50)
Dziecko
(48)
Młodzież
(41)
Procedura "Niebieskie Karty"
(38)
Uczniowie
(35)
Ofiary przestępstw
(33)
Patologia społeczna
(30)
Rodzina
(30)
Przemoc seksualna
(29)
Psychoterapia
(29)
Zapobieganie
(27)
Agresja
(25)
Kobieta
(23)
Cyberprzemoc
(21)
Prawo karne
(20)
Przestępcy
(19)
Dzieci
(18)
Profilaktyka społeczna
(18)
Trauma
(17)
Wsparcie społeczne
(17)
Policja
(16)
Postawy
(16)
Alkoholizm
(15)
Przemoc wobec ludzi starych
(15)
Opieka społeczna
(14)
Molestowanie seksualne
(13)
Nauczyciele
(13)
Ofiara przemocy
(13)
Pracownicy socjalni
(13)
Prawa dziecka
(13)
Przemoc emocjonalna
(12)
Relacje międzyludzkie
(12)
Rodzice
(12)
Rodzina dysfunkcyjna
(12)
Rodzina problemowa
(12)
Dziecko seksualnie wykorzystywane
(11)
Szkoła
(11)
Uczniowie gimnazjów
(11)
Szkolnictwo
(10)
Prawo
(9)
Prawo rodzinne
(9)
Wychowanie
(9)
Wychowanie w rodzinie
(9)
Agresja w szkole
(8)
Dziecko krzywdzone emocjonalnie
(8)
Ludzie starzy
(8)
Pedagogika resocjalizacyjna
(8)
Pedagogika społeczna
(8)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(8)
Seksizm
(8)
Sprawcy przemocy
(8)
Dziewczęta
(7)
Grupy rówieśnicze
(7)
Internet
(7)
Nałóg
(7)
Osobowość
(7)
Pomoc psychologiczna
(7)
Praca socjalna
(7)
Przestępstwo przeciw rodzinie i opiece
(7)
Prześladowanie w miejscu pracy
(7)
Psychologia społeczna
(7)
Stalking
(7)
Służby mundurowe
(7)
Alkoholizm w rodzinie
(6)
Dziecko trudne
(6)
Nastolatki
(6)
Niepełnosprawni
(6)
Praca
(6)
Przemoc fizyczna
(6)
Przestępczość
(6)
Psychoterapeuci
(6)
Stosunki interpersonalne
(6)
Stres pourazowy
(6)
Wychowanie w szkole
(6)
Zgwałcenie
(6)
Znęcanie się
(6)
Zwalczanie
(6)
Biblioterapia
(5)
COVID-19
(5)
Depresja psychiczna
(5)
Dziecko zaniedbane
(5)
Godzina wychowawcza
(5)
Gry komputerowe
(5)
Higiena psychiczna
(5)
Lęk
(5)
Media
(5)
Osoby w wieku starszym
(5)
Polityka społeczna
(5)
Porozumienie bez przemocy
(5)
Prawo cywilne
(5)
Profilaktyka szkolna
(5)
Profilaktyka wychowacza
(5)
Przemoc wobec dzieci
(5)
Przestępczość nieletnich i młodocianych
(5)
Subject: work
Ala ma kota
(1)
Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności
(1)
Dręczenie szkolne
(1)
Elementarz
(1)
Jusqu'à la garde (film)
(1)
Subject: time
2001-
(153)
1901-2000
(13)
1989-2000
(13)
1945-1989
(4)
1918-1939
(1)
Subject: place
Polska
(80)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(3)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Wielkopolska
(2)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(1)
Bruksela (Belgia)
(1)
Chełmno (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Europa
(1)
Finlandia
(1)
Francja
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Gniezno (woj. wielkopolskie)
(1)
Hiszpania
(1)
Jastrzębie-Zdrój (woj. śląskie)
(1)
Kalifornia (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Litwa
(1)
Niemcy
(1)
Sosnowiec (woj. śląskie)
(1)
Szwajcaria
(1)
Turcja
(1)
Ukraina
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Świat
(1)
Genre/Form
Artykuł problemowy
(91)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(86)
Artykuł z pracy zbiorowej
(68)
Artykuł z czasopisma
(52)
Artykuł z czasopisma fachowego
(33)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(32)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(24)
Artykuł z czasopisma naukowego
(20)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(19)
Raport z badań
(19)
Artykuł przeglądowy
(15)
Praca zbiorowa
(10)
Wywiad dziennikarski
(8)
Poradnik
(7)
Dane statystyczne
(5)
Opracowanie
(5)
Publikacje
(5)
Case study (studium przypadku)
(4)
Artykuł fachowy
(3)
Monografia
(3)
Poradniki
(3)
Ćwiczenia i zadania
(3)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Scenariusz zajęć
(2)
Utwory sceniczne dla dzieci
(2)
Artukuł z czasopisma pedagogicznego
(1)
Artykuł z czasopisma ekonomicznego
(1)
Bibliografia
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Film edukacyjny
(1)
Film polski
(1)
Gry i zabawy
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Podręcznik
(1)
Poradniki dla rodziców
(1)
Powieść
(1)
Raport
(1)
Recenzja naukowa
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(1)
Wydawnictwa dla dzieci
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wywiady
(1)
Domain
Socjologia i społeczeństwo
(197)
Psychologia
(168)
Edukacja i pedagogika
(77)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(60)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(13)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(11)
Media i komunikacja społeczna
(4)
Medycyna i zdrowie
(4)
Informatyka i technologie informacyjne
(3)
Religia i duchowość
(2)
Biologia
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Językoznawstwo
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Nauka i badania
(1)
1076 results Filter
E-book
In basket
Przemoc emocjonalna poniża, czyni człowieka bezbronnym i chorym. Pojawia się w każdym obszarze życia: w pracy, w szkole, w rodzinie, w związku. Często występuje mimochodem. To sprawia, że trudno jest się przed nią bronić. Werner Bartens, lekarz, dziennikarz naukowy i autor bestsellerów, pokazuje, że mimo wszystko jest to możliwe. Pracownik wezwany przez swojego szefa do „stołu win”, dziecko karane brakiem miłości, kobieta, z której mąż żartuje przy przyjaciołach – wszyscy oni są ofiarami przemocy emocjonalnej, mającej bardzo często poważne skutki. Może ona wyrządzić w zdrowiu psychicznym i fizycznym szkody, których nigdy nie uda się naprawić. Prowadzi do częstszego wydzielania hormonów stresu, spadku progu wytrzymałości na ból i osłabienia systemu immunologicznego. Osoby narażone na nią częściej cierpią na depresję i zaburzenia lękowe. Przemoc emocjonalna jest jednym z najbardziej lekceważonych problemów naszego społeczeństwa. Wszędzie można doznać poniżenia i pogardy, ale jesteśmy w stanie się przed nimi obronić. Jak? Opisano to w książce w sposób jasny i empatyczny, bazując na najnowszych wynikach badań.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Konflikt wpisany jest w rozwój człowieka, także człowieka w wieku przedszkolnym. Jak sobie poradzić z konfliktami między maluchami - sprawdź.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Prezentowana książka dotyczy bardzo ważnego i trudnego problemu - przemocy wobec kobiet. Tematyka ta budzi zainteresowanie wielu środowisk, nie tylko akademickich. Autorka analizuje narracje kobiet w kontekście wyodrębnionych przez Fritza Schutze struktur procesowych. Jest to pierwsza znana mi tego typu interpretacja przemocy domowej w polskiej literaturze pedagogicznej. Wypowiedzi narratorek są przejmujące. Odsłaniają długo skrywany ból, krzywdę i niemoc. Bardzo ciekawe są momenty pokazujące biograficzne punkty krytyczne, rodzący się sprzeciw wobec przemocy i próby refleksyjnego przepracowania własnej biografii. Te fragmenty pracy są unikalne. Autorka zajmuje się trudnym zagadnieniem. Nie unika własnego zaangażowania w badany problem, a zarazem robi to z umiarem, z sympatią wobec kobiet w trudnej sytuacji, z delikatnością i rozwagą refleksyjnego badacza. Praca jest oryginalna, nowatorska zarówno pod względem teoretycznym, jak i metodologicznym. Jest jednocześnie ważna społecznie, budzi zainteresowanie, porusza emocje. Zawiera cenne wskazówki praktyczne dla pracowników socjalnych i terapeutów pracujących z kobietami. Bardzo bym chciała, żeby była znana i czytana nie tylko przez środowisko naukowe. Z recenzji prof. zw. dr hab. Barbary Smolińskiej-Theiss Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Rekomenduję bez żadnych zastrzeżeń rozprawę pana Marka Kuleszy do druku i szerokiego rozpowszechnienia. Ujawniono w pracy obszary dysfunkcji w środowisku szkoły i wynikające stąd konsekwencje rozwojowo-wychowawcze dla dzieci i młodzieży. Także proponowane możliwości zmiany – modyfikacji w formie publikacji powinny dotrzeć do środowisk naukowych, szerokich kręgów instytucji i osób odpowiedzialnych za politykę edukacyjną w kraju. Z recenzji wydawniczej prof. zw. Dr hab. Krystyny Marzec-Holka
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Do najważniejszych zadań polityki europejskiej, opartej na poszanowaniu podstawowych praw człowieka, zalicza się zapobieganie przemocy w rodzinie oraz opracowywanie skutecznych procedur w zakresie edukacji, prewencji, ścigania sprawców przemocy w rodzinie i wsparcia jej ofiar. Doświadczenia krajów UE pokazują, że przemoc domową można efektywnie zwalczać tylko na odpowiednim szczeblu krajowym, a każde państwo członkowskie powinno w ramach opracowywania ogólnoeuropejskiej strategii przygotować własny krajowy plan działań na rzecz zwalczania przemocy domowej. Europejskie elity polityczne mają świadomość, że w ciągu ostatnich czterech dziesięcioleci temat przemocy mężczyzn wobec kobiet (szerzej – przemocy domowej) stał się kwestią społeczną, aktywnie dyskutowaną w aspekcie publicznym, kryminalnym i politycznym. […] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku w art. 18 i 71 głosi, że rodzina jest objęta szczególną ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej, a jej dobro państwo ma obowiązek uwzględnić w swojej polityce społecznej, zwłaszcza poprzez udzielanie szczególnej pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji społecznej. […] W książce, którą oddajemy do rąk Czytelników, zebraliśmy teksty traktujące w sposób interdyscyplinarny o zjawisku przemocy. Naszym celem jest zaprezentowanie wielu płaszczyzn: prawnych, społecznych, psychologicznych, pedagogicznych i kulturowych, tego problemu. […] Dlatego adresujemy ją do stosunkowo szerokiego grona, czyli osób zajmujących się zjawiskiem przemocy zarówno teoretycznie, empirycznie, jak i praktycznie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych umożliwił nie tylko dorosłym, ale także dzieciom i młodzieży powszechny dostęp do internetu i sieci komórkowych, w znaczący sposób modyfikując zachowania społeczne i leżące u ich źródeł mechanizmy psychologiczne. Stworzył jednocześnie zupełnie inną przestrzeń, będącą światem wirtualnym ze swoim językiem, symboliką i kodeksem postępowania, które dla starszego pokolenia są hermetyczne i nie do końca zrozumiałe. Wielu dorosłych nie zna nowych technologii, musi się do nich przyzwyczaić i nauczyć z nich korzystać. Dla młodych jest to środowisko naturalne, urodzili się, gdy internet już był i obcują z nim od zarania. Często nowinki technologiczne pojawiają się w domach z inicjatywy dzieci i to właśnie one są ekspertami w posługiwaniu się nimi, poczynając od przeróżnych gier i zabaw edukacyjnych – na oglądaniu filmów skończywszy. W Polsce przeciętny wiek pierwszego logowania do sieci wynosi 9 lat.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Wiktymologię interesują wszelkie zjawiska powodujące nierówności społeczne, pokrzywdzenie społeczeństw czy jednostki ludzkiej, w tym przedmiotem jej badań jest zarówno globalizacja, powodująca zmniejszenie nierówności społeczno-gospodarczych i poprawę bytu ludności, jak i sfera poruszana przez przeciwników globalizacji, mówiąca o pogorszeniu i zagrożeniu jakości życia i o wynikających z tego rożnych formach pokrzywdzenia człowieka. Niniejsza praca nie wyczerpuje bogatej problematyki wiktymologii. Zawiera jednak analizę i ocenę tych problemów, które w wymiarze jednostkowym i społecznym stały się zagrożeniami na przełomie tysiącleci. Dla rozwoju wiktymologii jako ruchu społecznego ważne jest wdrażanie wyników badań wiktymologicznych. W najbliższym czasie powinna więc wzrastać profilaktyczna funkcja wiktymologii, na co zwrócono uwagę w kolejnych rozdziałach książki, będącej holistycznym opracowaniem obejmującym wszelkie aspekty współczesnej wiktymologii. Opracowanie naukowe Profesora Brunona Hołysta to wybitna praca ukazująca horyzont tożsamości człowieka i przyrody z punktu widzenia zachowania gatunku ludzkiego. Na poziomie świata obiektów, zmysłów i myśli została zaprezentowana problematyka bezpieczeństwa rodu ludzkiego, które jest rozumiane jako zgodność ideałów – świata wartości – jednostki, wspólnoty oraz kultury i cywilizacji. Autor ukazał najistotniejsze zagrożenia cywilizacyjne dla dobra wspólnego, proponując działania profilaktyczno-prewencyjne mające na celu ograniczenie przemocy strukturalnej i dochodzenie do społeczeństwa sprawiedliwego. prof. zw. dr hab. Andrzej Bałandynowicz (z recenzji) Kolejne dzieło Profesora Brunona Hołysta budzi podziw z racji wielopłaszczyznowego i wielopoziomowego ujęcia problemu wiktymologii. Stanowi ono rezultat interdyscyplinarnej wiedzy Autora, w tym także filozoficznej. Profesor Brunon Hołyst wyjaśnia, że właściwie każda działalność człowieka może mieć implikacje wiktymizacyjne. Zagrożenia są nie tylko zewnętrzne, lecz także wewnętrzne, płynące z niepożądanych zmian w psychice człowieka. prof. zw. dr hab. Maria Szyszkowska (z recenzji)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Szkoła jako miejsce obowiązkowo wpisane w życie każdego dziecka stanowi niewątpliwie jeden z kluczowych obszarów jego doświadczeń życiowych. To w nim jednostka wchodzi w bezpośrednie relacje warunkujące jej aktywność i wytwarzanie kapitału społecznego. Podstawą relacji osoby ze środowiskiem są stałe wzajemne procesy transakcyjne. Całość relacji społecznych w szkole, a także cechy środowiska szkolnego można zdefiniować pod pojęciem klimatu szkoły. Niestety w przestrzeń szkolną na stałe wpisuje się też zjawisko agresji i przemocy. Dotyka ona wszystkich uczniów, ale uczniów z niepełnosprawnością dotyczy znacznie częściej. Biorąc pod uwagę, że obecnie w Polsce system organizacji kształcenia dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, umożliwia im realizację obowiązku szkolnego w trzech formach kształcenia: segregacyjnego, integracyjnego i inkluzyjnego, ważne wydaje się określenie postrzegania przez nich klimatu szkoły w poszczególnych przestrzeniach szkolnych. Prezentowana publikacja stanowi próbę odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób postrzeganie przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną poszczególnych wymiarów klimatu szkoły determinuje poziom doświadczania i stosowania agresji i przemocy szkolnej w trzech formach kształcenia, z ktorej wynikają praktyczne przesłanki do wyznaczenia efektywnych działań profilaktycznych zapobiegających temu zjawisku.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Autorka podejmuje temat uporczywego nękania (stalkingu) oraz innych form prześladowania emocjonalnego (mobbingu, bullyingu i molestowania seksualnego). Prezentuje wyniki ogólnopolskich, reprezentatywnych badań aktowych dotyczących stalkingu. Przedstawia usystematyzowane definicje psychologiczne i kryminologiczne zjawisk zaliczanych do przemocy emocjonalnej, a ponadto także ich historię i uwarunkowania kulturowe oraz informacje o skali występowania w Polsce i na świecie. Szczegółowo analizuje przepisy państw Unii Europejskiej kryminalizujące stalking oraz polskie przepisy karne i wykroczeniowe dotyczące uporczywego nękania, a także regulacje dotyczące mobbingu, molestowania seksualnego i bullyingu. Opisuje sylwetki sprawcy i ofiary przemocy emocjonalnej, ze szczególnym uwzględnieniem typologii sprawców i ofiar stalkingu. Odnosi się do reakcji (formalnej i nieformalnej) na stalking i inne czyny o charakterze przemocy emocjonalnej. The author addresses the topic of stalking and other forms emotional harassment (mobbing, bullying and sexual abuse). She presents the results of Polish research on stalking court records, systematized psychological and criminological definitions of phenomena classed as emotional violence, their history and cultural determinants, as well as information on the scale of occurrence of these phenomena in Poland and in other parts of the world. The author analyses regulations of EU countries criminalizing stalking and Polish criminal and misdemeanour laws concerned with stalking, as well as regulations concerned with mobbing, sexual harassment and bullying. She describes the profiles of perpetrators and victims of emotional violence, in particular taking into consideration the typology of stalking perpetrators and victims.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Medialne „niusy” o terroryzmie, toczących się wojnach, zagrażających Polsce konfliktach zbrojnych czy wzrastającej przestępczości z pewnością utrudniają budowanie kultury zaufania i otwartości wobec innych ludzi. Czy jednak są szanse na stworzenie bardziej racjonalnej, pokojowej i odrzucającej prymat wydatków na zbrojenia polityki? Czy moda na paramilitaryzm w Polsce to tylko niewinna zabawa, czy też przejaw kultury autorytarnej? Czy w dobie dominacji „bezpieczeństwa” nad „wolnością” musimy się godzić na kolejne ograniczanie praw obywatelskich? Czy nacjonalistyczne fobie i sztuczne podziały, wywoływane przez rządy i przywódców religijnych, można zastąpić oddolnymi porozumieniami między społeczeństwami? Czy we współczesnym świecie strach musi nam stale towarzyszyć? Czy można sobie wyobrazić politykę inną niż manipulacja emocjami społecznymi oraz podsycanie obaw i uprzedzeń wobec wyimaginowanych wrogów? Te i wiele innych pytań stawiają autorzy artykułów zamieszczonych w prezentowanej książce. Są one bardzo aktualne w czasach, kiedy pod pretekstem wszechobecnych zagrożeń obcina się wydatki socjalne, a zwiększa kwoty wydawane przez państwo na „przemysł bezpieczeństwa”; kiedy ogranicza się prawa obywatelskie oraz rozszerza skalę inwigilacji i nadzoru ze strony aparatu represji; kiedy relacje między państwem a społeczeństwem wiążą się z naruszaniem zdobyczy ruchów demokratycznych minionych dwustu lat. Seymour M. Hersh
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka poświęcona problematyce przemocy rówieśniczej i badań nad nią. Dramatyczne konsekwencje przypadków cyberagresji uruchomiły inicjatywy o charakterze prewencyjnym i edukacyjnym, a także zmiany w prawie. Zaczęto podejmować pierwsze próby projektowania i realizacji programów profilaktycznych skoncentrowanych na problemie elektronicznej agresji rówieśniczej. Pojawiły się także pierwsze inicjatywy badawcze skoncentrowane na diagnozie skali zjawiska i sytuacji ofiar agresji elektronicznej. Książka poszerza perspektywę badań nad przemocą rówieśniczą o inne ważne aspekty zjawiska – rolę świadków aktów cyberbullyingu, znaczenie medium, wpływu własnych doświadczeń z cyberprzemocą, a także empatii jako czynnika ograniczającego agresję elektroniczną.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Przemoc ze względu na płeć (gender-based violence, GBV) jest rozumiana jako przemoc motywowana stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią, a zatem wynikająca z normatywnych oczekiwań związanych z kobiecością i męskością dominujących w danym społeczeństwie i kulturze oraz z nierównych relacji władzy między płciami. Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć, w tym o charakterze seksualnym staje się problemem już na początku okresu dojrzewania i ma poważne konsekwencje na poziomie indywidulanym, relacyjnym oraz atmosfery i kultury całej szkoły. Celem zaprezentowanych badań było określenie form, skali i specyfiki tego „ukrytego” zjawiska oraz próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób kulturowe definicje kobiecości i męskości, różne oczekiwania, podwójne standardy oceniania wpływają na szkolne życie i relacje nastolatków. Zgodnie z deklaracjami uczniów i uczennic przemocy ze względu na płeć często doświadcza w szkole ponad połowa z nich. Najczęściej jest to przemoc werbalna, obraźliwe komentarze i gesty, naruszanie przestrzeni intymnej, fizyczny atak oraz propagowanie materiałów wizualnych o seksualnym charakterze. Mimo publicznego charakteru krzywdzących sytuacji, uczniowie i uczennice maja trudnosć z uzyskaniem adekwatnej pomocy ze strony rówieśników i dorosłych. Przemoc ze względu na płeć jest często ignorowana lub akceptowana jako norma zachowań w relacjach chłopców i dziewcząt. Problem ten nie był dotąd w Polsce przedmiotem szerszych badań. Zaprezentowane tu dane, narracje młodzieży oraz merytoryczny głos w dyskusji na temat dysfunkcji i stabuizownych problemów w szkołach, dotyczących seksizmu, homofobii, innych form dyskryminacji oraz równości i różnorodności społecznej z pewnością zainteresują wszystkie osoby pracujące z młodymi ludźmi. Być może staną się inspiracją do zrewidowania własnych przekonań, krytycznej refleksji oraz zmian w praktyce edukacyjnej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Publikacja ma na celu dostarczanie teorii i koncepcji wspomagających zrozumienie procesów zachodzących w rodzinie, przedstawia też próbę uchwycenia problemów, z jakimi zmaga się współczesna rodzina, w tym zachowań problemowych dzieci i młodzieży, czy następstw wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie. Opracowanie stanowi zbiór prac teoretycznych i doniesień z badań dotyczących roli rodziny w procesie wychowania. Jest to rodzaj punktowego naświetlania wychowawczej funkcji rodziny, która pełni wiele różnych ról, dzieli te funkcje na instytucjonalne i osobowe. Monografia porusza m.in. problem znaczenia rodziny w formowaniu charakteru w okresie dorastania, spectrum zagadnień związanych z ojcostwem, czy potrzeb pokolenia cyfrowego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Kultura i rozwój. Ta koniunkcja jednoznacznie wyraża istotę naszego projektu. Składające się na nią pojęcia tworzą nierozerwalny związek, myślenie o jednym z nich bez świadomości jego uwikłania w drugie jest ułomne. O ile bowiem każdy opis rzeczywistości polega na redukcji jej złożoności za pomocą ram pojęciowych i teorii, to opis, w którym podczas owej redukcji złożoności następuje rozerwanie tytułowej koniunkcji, jest z gruntu fałszywy. W rezultacie wieść może do błędnych interpretacji zjawisk zachodzących w przestrzeni społecznej. Konsekwencją są, lub mogą być, nieskuteczne, a nawet szkodliwe polityki publiczne, irracjonalne zachowania zbiorowe i indywidualne, niezdolność do tworzenia właściwych strategii, w końcu obniżony poziom systemowej efektywności adaptacyjnej grożący załamaniem możliwości rozwoju. Czym jednak jest kultura? I czym jest rozwój? Odpowiadając na te pytania zmierzyć się musimy z paradoksem. O ile bowiem związek wyrażony w koniunkcji „kultura i rozwój” ma charakter uniwersalny, o tyle pojęcia go opisujące odnoszą się do zjawisk podlegających nieustannej zmianie, mających żywy, emergentny charakter. To właśnie ten charakter decyduje o potencjale twórczym, a więc zdolności do tworzenia nowych idei i dzieł, poprzez innowacyjne impulsy inicjujące zmianę społeczną, technologiczną i polityczną. Zmiana, czyli nieciągłość w funkcjonowaniu i reprodukcji systemu umożliwiająca jego przejście do nowego stanu, jest istotą rozwoju. Periodyk wydawany we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie oraz Uniwersytetem Warszawskim.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again