Form of Work
Artykuły
(320)
Publikacje naukowe
(96)
Książki
(60)
Publikacje fachowe
(44)
E-booki
(8)
IBUK Libra
(8)
Publikacje dydaktyczne
(5)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Proza
(1)
Status
available
(54)
unavailable
(6)
Branch
Wypożyczalnia
(60)
Author
Goetz Magdalena
(5)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(4)
Szuścik Urszula
(4)
Appelt Karolina (1976- )
(3)
Dudzikowa Maria (1938-2018)
(3)
Grudzińska Zofia
(3)
Janowski Andrzej (1935-2020)
(3)
Oelszlaeger-Kosturek Beata
(3)
Sawiński Julian Piotr
(3)
Łoskot Małgorzata
(3)
Antoszewska Beata
(2)
Bula Danuta
(2)
Bąbel Przemysław (1977- )
(2)
Domagała-Kręcioch Agnieszka
(2)
Dziekońska Joanna
(2)
Florkiewicz-Borkowska Marta
(2)
Gajdzica Zenon (1970- )
(2)
Garstka Tomasz
(2)
Góralczyk Ewa
(2)
Jagieła Jarosław (1954- )
(2)
Jawor-Baranowska Jadwiga
(2)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(2)
Kloskowska Adriana
(2)
Kopciewicz Lucyna (1972- )
(2)
Kubarek Marta
(2)
Maksymowska Ewa
(2)
Marzec-Jóźwicka Magdalena
(2)
Materiały I Podręczniki Mariana Pietrasz
(2)
Mądry-Kupiec Małgorzata
(2)
Nowicka Marzenna (1962- )
(2)
Olechowska Agnieszka
(2)
Pankowska Dorota
(2)
Pawlak Mirosław
(2)
Paśko Jan Rajmund
(2)
Pielachowski Józef (1940- )
(2)
Piorunek Magdalena
(2)
Sokołowska-Dzioba Teresa
(2)
Strykowska Justyna
(2)
Strykowski Wacław (1942- )
(2)
Szafrańska-Gajdzica Anna
(2)
Szczygieł Aleksandra
(2)
Tanajewska Alicja
(2)
Trusz Sławomir
(2)
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (Lublin )
(2)
Wieremiejewicz-Podkościelna Joanna
(2)
Żak Piotr
(2)
Adamek Irena
(1)
Adamska Krystyna
(1)
Adrjan Beata
(1)
Andrzejewska Anna (pedagog)
(1)
Araszkiewicz Aleksandra (1985- )
(1)
Banasiak Małgorzata
(1)
Banasik Monika
(1)
Baranowska Aneta Sylwia
(1)
Bardzińska Dominika
(1)
Bartkowiak Kinga
(1)
Bartosik Jolanta
(1)
Bałachowicz Józefa
(1)
Bednarek Józef
(1)
Bednarkowa Wiga
(1)
Berlińska Maria
(1)
Białek Jolanta
(1)
Bidziński Karol
(1)
Bielecka Małgorzata
(1)
Bojarska Lucyna
(1)
Bombińska-Domżał Anna
(1)
Bortnowski Stanisław (1935-2014)
(1)
Bougsiaa Hussein
(1)
Breguła Izabela
(1)
Buchnat Marzena
(1)
Budzyński Mariusz
(1)
Buller Leszek Jan (1965- )
(1)
Buła Anna
(1)
Centner-Guz Małgorzata
(1)
Chrzanowska Iwona
(1)
Cierpiałowska Tamara
(1)
Cieśleńska Beata
(1)
Clarget Stépane
(1)
Cuprjak Magdalena
(1)
Cyrek Barbara
(1)
Czajkowska Agnieszka (pedagog)
(1)
Czajkowska Monika (matematyk)
(1)
Czekierda Piotr (1976- )
(1)
Czerska Aneta
(1)
Czerwiec Karolina
(1)
Dix Paul
(1)
Dobrowolska Barbara (1964- )
(1)
Dolata Roman
(1)
Domagała-Zyśk Ewa
(1)
Dubiel Paulina
(1)
Duraj Dominika
(1)
Dusza Bożena
(1)
Dymara Bronisława (1932-2013)
(1)
Dyrek Danuta
(1)
Fazlagić Jan (1971- )
(1)
Fechner-Sędzicka Iwona
(1)
Fitrzyk Elżbieta
(1)
Formański Jacek
(1)
Galara Jerzy
(1)
Gindrich Piotr (1968- )
(1)
Year
2020 - 2022
(60)
2010 - 2019
(295)
2000 - 2009
(22)
1990 - 1999
(9)
1980 - 1989
(2)
Time Period of Creation
2001-
(166)
1989-2000
(3)
1901-2000
(1)
Country
Poland
(388)
Language
Polish
(388)
Audience Group
Nauczyciele
(30)
Nauczyciele języka polskiego
(4)
Bibliotekarze
(2)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Pedagodzy specjalni
(1)
Pedagodzy szkolni
(1)
Rodzice
(1)
Szkoły średnie
(1)
Uczniowie
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(1)
Subject
Nauczyciele
(241)
Uczniowie
(237)
Rodzice
(32)
Komunikacja interpersonalna
(31)
Nauczyciele nauczania początkowego
(31)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(29)
Uczniowie klas początkowych
(25)
Nauczanie początkowe
(24)
Szkolnictwo
(21)
Uczeń
(19)
Metody nauczania
(18)
Uczenie się
(17)
Relacje międzyludzkie
(15)
Kształcenie
(13)
Nauczanie
(13)
Szkoła
(12)
Stosunki interpersonalne
(11)
Wychowanie
(11)
Edukacja włączająca
(10)
Młodzież
(10)
Komunikacja społeczna
(9)
Motywacja uczenia się
(9)
Poradniki dla nauczycieli
(9)
Postawy
(8)
Współdziałanie
(8)
Dziecko zdolne
(7)
Kreatywność
(7)
Przydatność zawodowa
(7)
Szkoły
(7)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(7)
Uczniowie szkół średnich
(7)
Autorytet
(6)
Dojrzałość szkolna
(6)
Edukacja medialna
(6)
Klasa szkolna (socjol.)
(6)
Klasa szkolna (socjologia)
(6)
Niepowodzenia szkolne
(6)
Pedagogika
(6)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
(6)
Rozmowa
(6)
Twórczość
(6)
Uczeń twórczy
(6)
Uczniowie szkół podstawowych
(6)
Wsparcie edukacyjne
(6)
Współpraca nauczyciela z uczniem
(6)
Adaptacja społeczna
(5)
Dyscyplina szkolna
(5)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(5)
Edukacja międzykulturowa
(5)
Internet
(5)
Język polski (przedmiot szkolny)
(5)
Klasa szkolna
(5)
Klimat szkoły
(5)
Komunikacja werbalna
(5)
Nauczyciel
(5)
Osiągnięcia szkolne
(5)
Specjalne potrzeby edukacyjne
(5)
Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT)
(5)
Wychowawca
(5)
Wychowawstwo
(5)
Diagnoza pedagogiczna
(4)
Dziecko
(4)
Dziecko autystyczne
(4)
Edukacja
(4)
Edukacja zdrowotna
(4)
Grupy rówieśnicze
(4)
Język polski
(4)
Kompetencje medialne
(4)
Komunikacja
(4)
Nauczyciele a uczniowie
(4)
Nauczyciele języka polskiego
(4)
Nauczyciele przedszkoli
(4)
Oczekiwania nauczyciela wobec uczniów
(4)
Oświata
(4)
Relacje nauczyciel
(4)
Rodzina
(4)
Wychowanie do wartości
(4)
Wychowanie w szkole
(4)
Zaufanie
(4)
Biblioteki szkolne
(3)
Dziecko niepełnosprawne
(3)
Dziecko z niepełnosprawnością
(3)
Kompetencje kluczowe
(3)
Kształcenie integracyjne
(3)
Metody aktywizujące (pedagogika)
(3)
Myślenie twórcze
(3)
Młodzież trudna
(3)
Nauczanie na odległość
(3)
Nauczyciele bibliotekarze
(3)
Ocenianie kształtujące
(3)
Osobowość
(3)
Pedagodzy szkolni
(3)
Przemoc w szkole
(3)
Psychologia społeczna
(3)
Psychologia wychowawcza
(3)
Spostrzeganie interpersonalne
(3)
Studenci
(3)
Szkoły podstawowe
(3)
Trudności wychowawcze
(3)
Tutoring
(3)
Subject: work
Monachomachia
(1)
Satyry
(1)
Subject: time
2001-
(112)
1989-2000
(8)
1901-2000
(7)
1945-1989
(3)
2001-0
(2)
Subject: place
Polska
(65)
Białystok (woj. podlaskie)
(2)
Dania
(1)
Kraje arabskie
(1)
Singapur (Singapur)
(1)
Sokółka (woj. podlaskie)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Trypolis (Libia)
(1)
Województwo mazowieckie (1999- )
(1)
Województwo małopolskie (1999- )
(1)
Województwo pomorskie (1999- )
(1)
Województwo warmińsko-mazurskie (1999- )
(1)
Genre/Form
Artykuł z pracy zbiorowej
(81)
Artykuł problemowy
(78)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(63)
Raport z badań
(20)
Artykuł z czasopisma naukowego
(13)
Artykuł z czasopisma fachowego
(11)
Praca zbiorowa
(10)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(6)
Artykuł fachowy
(3)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(2)
Gry i zabawy
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Poradnik
(2)
Publikacje fachowe
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Artykuł publicystyczny
(1)
Artykuł z czasopisma
(1)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Powieść
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(174)
Socjologia i społeczeństwo
(35)
Psychologia
(23)
Informatyka i technologie informacyjne
(7)
Media i komunikacja społeczna
(6)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(4)
Nauka i badania
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Hobby i czas wolny
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Medycyna i zdrowie
(2)
Językoznawstwo
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Matematyka
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Rozwój osobisty
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
388 results Filter
E-book
In basket
Monografia koncentruje się wokół rozważań na temat szczególnej roli nauczycieli- wychowawców, wykraczającej poza stricte dydaktyczne wymagania, na ich relacjach z uczniami, mających na celu wspieranie i pomaganie im w zmaganiu się z sytuacjami stresującymi, trudnymi, w procesach podejmowania decyzji. Działania te wymagają uważności, identyfikacji potrzeb ucznia, w kontekście znajomości jego sytuacji edukacyjnej i życiowej, mobilizacji do podjęcia działań i zastosowania zróżnicowanych strategii pomocowych, przede wszystkim opartych na efektywnej komunikacji z dziećmi i młodzieżą. W tym zakresie niezbędne są też rozbudowane kompetencje społeczne, które nauczyciel-wychowawca może wykorzystać w procesach wspierania uczniów. Zawarte w monografii wyniki badań (realizowanych w różnych paradygmatach badawczych) pochodzą z wielu rozmaitych ujęć badawczych. Ich wyniki posłużyły do zilustrowania (nie)wspierającej roli wychowawców klas, z uwzględnieniem ich kompetencji społecznych, diagnozowanych z perspektywy uczniowskiej i nauczycielskiej. Zadaniem tej refleksji jest przede wszystkim wskazanie na procesy pomocy i wsparcia adresowanego do uczniów, obecne w przestrzeni szkoły, które kreuje nauczyciel-wychowawca. Publikacja jest adresowana zarówno do teoretyków zajmujących się edukacją, w tym takimi subdyscyplinami pedagogiki, jak poradnictwo, pedagogika szkoły, pedeutologia, jak też do praktyków, decydentów wpływających na kształt szkoły, a przede wszystkim samych nauczycieli.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
W wielu krajach ocenianie kształtujące uważane jest za jeden z najbardziej obiecujących kierunków zmiany nauczania. Jest to rodzaj oceniania szkolnego, którego głównym celem jest pomoc uczniowi w uczeniu się. Liczne badania i poważne raporty pokazują, że ocenianie kształtujące jest bardzo skutecznym sposobem podnoszenia osiągnięć uczniów. Inną przyczyną zainteresowania tym sposobem oceniania jest to, że ocenianie kształtujące przygotowuje uczniów do uczenia się przez całe życie. Badania wykazują również, że ocenianie kształtujące jest pomocne w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych. Aby uczniowie byli przygotowani do uczenia się po zakończeniu formalnej edukacji, potrzebują umiejętności aktywnego budowania własnej wiedzy i zrozumienia zjawisk, a nie tylko biernego przyswajania podawanych im informacji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka wyrasta z przekonania o niesłuszności nagminnej krytyki edukacji. Autorka sugeruje, że docenienie szkoły może inspirować do podejmowania późniejszych prób zmiany kształcenia na lepsze. Dezaprobata raczej konserwuje dawne przyzwyczajenia niż wspiera w szukaniu nowych rozwiązań. Badaczka przekonuje, że konsekwencji jednostronnych i przez to niebezpiecznych sądów doświadczamy w procesie kolejnych reform. Przygląda się kierunkom zmian w najnowszych podręcznikach polonistycznych i zestawia je z uwagami czynionymi już w latach 90. XX wieku. Prezentuje materiały wywiedzione wprost z praktyki. Porównuje edukację w Polsce i szkole międzynarodowej. Opisuje działania inspirowane przez historyka, nauczycielki plastyki i przedsiębiorczości, a także efekty lekcji języka polskiego i przedmiotu nazwanego oblicza współczesnej kultury. Wiele z analizowanych propozycji miało miejsce w latach 2018/2019 oraz 2019/2020. Bohaterami większości tekstów są uczennice i uczniowie, a w centrum uwagi usytuowane są ich szkolne teksty. Metodyczny konkret nie tylko służy oglądowi edukacyjnej rzeczywistości. Umożliwia jej zdecydowanie bardziej panoramiczne obrazowanie, osadzenie na tle dawniejszej i współczesnej myśli metodycznej. Dokumentację tegoż stanowią przywoływane prace dotyczące rozmaitych opcji dydaktycznych. Różnice między nimi otwierają przed szkołą sferę wolności, zapewniając nauczycielkom i nauczycielom wybór najbliższej im koncepcji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Czynnikiem kształtującym relacje jest stosunek uczniów do nauczycieli, a także nauczycieli do uczniów. Stosunek ten zaś jest zmienny w czasie. Z tego powodu podobną zmiennością charakteryzować się będą również same relacje. Rozważania nad nimi są zatem ciągle aktualne. Rola nauczyciela w szkole jest jasno określona – polega ona na uczeniu i wychowywaniu. Jako że jest to obowiązek wynikający wprost ze stosunku pracy, większość nauczycieli stara się to robić w sposób odpowiedziany i rzetelny. Określona jest także rola ucznia – ma on nabywać umiejętności przewidziane w programie nauczania oraz poddawać się działaniu procesu wychowawczego. O ile jednak nauczyciel musi robić to, co ma przykazane, o tyle uczeń może, ale nie musi. Nauczyciel podejmuje się wypełniać swoje obowiązki świadomie i dobrowolnie, natomiast uczeń jest objęty obowiązkiem uczęszczania do szkoły. Z tego powodu ich relacje są rożne. To przede wszystkim nauczyciel powinien dbać o poprawne relacje, aby ucznia nie zrażać do nauki, a wręcz przeciwnie – zachęcać. Poprawne relacje to nie „nadskakiwanie” uczniom, ale rozważne działania w celu ich mobilizacji. Tematem wiodącym w niniejszej monografii jest uczeń i nauczyciel we współczesnej szkole w rożnych kontekstach pedagogicznej rzeczywistości. Pisząc o współczesnych problemach pedagogiki, nie można zapominać o jej przeszłości. Od tego nie da się uciec, bowiem przeszłość zawsze wywiera piętno na współczesności. Publikacja ukazuje, jak rożne czynniki – na pozór nieistotne – mogą wpływać na relacje uczeń–nauczyciel. Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują refleksje nad wpływem sposobu i rodzaju nauczania oraz innowacyjnych działań nauczyciela na relacje uczeń–nauczyciel. Odrębnym i ważnym zagadnieniem poruszanym przez nich jest oddziaływanie rożnych czynników – w tym między innymi roli samego nauczyciela, jak również czynników pozadydaktycznych – na relacje uczeń–nauczyciel.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
W związku z kolejną reformą systemu szkolnictwa w Polsce problemy kształcenia literackiego, kulturowego i językowego ciągle stanowią przedmiot dyskusji nie tylko w środowisku akademickim, ale przede wszystkim w środowisku praktyków. Czy kształcenie polonistyczne będzie oparte na schematach? A może będzie to uczenie kreatywne? Z jednej strony spotkamy się bowiem z koniecznością zmierzenia się z dość sztywną podstawą programową, z drugiej – z potrzebą rozbudzania indywidualnych zainteresowań uczniów. Autorzy publikacji ukazują szkołę i nauczyciela w obliczu nowych zjawisk społecznych, wychowawczych, kulturowych i edukacyjnych oraz tradycyjnych modeli edukacji. W tomie poruszane są również zagadnienia związane z rolą przedmiotu język polski w reformowanej szkole, starymi i nowymi mediami w edukacji polonistycznej, możliwościami i sposobami kształcenia oraz samokształcenia nauczycieli. The authors of the publication portray schools and teachers in the face of new social, educational, cultural and teaching phenomena as well as traditional models of education. The book also addresses issues connected to the role of the Polish language as a school subject following recent reforms, the old and new media in Polish language education, the possibilities and ways of training teachers and of their self-learning.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Problem relacji ucznia z nauczycielem i zależności odwrotnej jest tematem aktualnym od początków istnienia "stanowiska" nauczyciela. Pojawiał się on już w starożytności i ulegał zmianom wraz z rozwojem cywilizacji i coraz większymi prawami jednostki do posiadania własnych poglądów, które można było swobodnie przedstawiać. Problem relacji uczeń - nauczyciel jest wielopłaszczyznowy i do tej pory nie posiada uniwersalnych rozwiązań. Inne są relacje w kontekście uczeń - nauczyciel przedmiotu, a inne na zajęciach pozalekcyjnych. Problem dodatkowo komplikuje fakt, że wprawdzie mówi się o relacji ucznia i nauczyciela, lecz nie podkreśla się przy tym, iż relacja ta może być inna, gdy miejsce jednego ucznia zajmie inny. Relacja pomiędzy grupą uczniów, jaką jest klasa, a nauczycielem zależna jest od osobowości nauczyciela. Wystarczy, że zmieni się nauczyciel, a dotychczasowe relacje ulegają zmianie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again