Forma i typ
Artykuły
(5836)
Książki
(2145)
Publikacje fachowe
(1670)
Publikacje dydaktyczne
(903)
Publikacje naukowe
(818)
Poradniki i przewodniki
(155)
E-booki
(76)
IBUK Libra
(76)
Publikacje popularnonaukowe
(60)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(41)
Proza
(12)
Druki ulotne
(9)
Filmy i seriale
(6)
Czasopisma
(5)
Publikacje informacyjne
(4)
Dramat (rodzaj)
(3)
Muzyka
(3)
Poezja
(2)
Grafiki
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Publikacje religijne
(1)
Dostępność
dostępne
(2060)
wypożyczone
(90)
nieokreślona
(5)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(2155)
Czytelnia
(1)
Autor
Dziamska Dorota
(83)
Bukowińska Agnieszka
(74)
Kozłowska Beata
(48)
Litwinow Monika
(44)
Niemiec Katarzyna
(43)
Wychowanie
(39)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(38)
Forecka-Waśko Katarzyna
(31)
Łasocha Natalia
(31)
Baj-Lieder Marta
(29)
Litwinow-Cieślewicz Monika (1986- )
(29)
Kluska Dorota
(28)
Majewska Monika
(27)
Góra Dominika
(25)
Talaga-Duma Małgorzata
(25)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(24)
Karwowska-Struczyk Małgorzata
(23)
Czyż Dagmara
(22)
Kalbarczyk Anna (1958- )
(22)
Kozubek Joanna
(22)
Bugajska Agnieszka (nauczycielka)
(21)
Korczewska Elżbieta
(21)
Winczewski Piotr
(21)
Bartczak-Sroka Ewa
(20)
Bomba Anna
(20)
Ciechowicz Sandra
(20)
Kołodziejska Lidia
(20)
Kuszak Kinga
(20)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(20)
Szuścik Urszula
(20)
Zielińska Ewa
(20)
Gudro Maria (1946- )
(19)
Stępień-Rejszel Kamila Olga
(19)
Górna Hanna M
(18)
Sobierańska Dorota
(18)
Wentrych Agnieszka
(18)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(17)
Piechota Feliksa
(17)
Rusaczyk Janusz
(17)
Szpotowicz Magdalena
(17)
Szymczak Emilia
(17)
Muszyński Heliodor (1931- )
(16)
Swędrowska Małgorzata
(16)
Wiśniewska Krystyna
(16)
Wojnar Irena (1924- )
(16)
Dudzikowa Maria (1938-2018)
(14)
Jastrzębska-Krajewska Zuzanna
(14)
Kopycińska Agnieszka
(14)
Kurdybacha Łukasz (1907-1972)
(14)
Jankowska Anna
(13)
Kałuba-Korczak Anna
(13)
Ludorowska Agnieszka
(13)
Trojan Elżbieta
(13)
Wołoszyn Stefan (1911-2004)
(13)
Baranowska-Jojko Ewa
(12)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta (1940- )
(12)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(12)
Lewin Aleksander (1915-2002)
(12)
Dymara Bronisława (1932-2013)
(11)
Godlewska Aleksandra
(11)
Kebernik Katarzyna (1994- )
(11)
Mazlish Elaine
(11)
Tomala Agata
(11)
Winczewska Aneta
(11)
Bronikowski Michał
(10)
Chrzan Beata
(10)
Czerepaniak-Walczak Maria (1947- )
(10)
Denek Kazimierz (1932-2016)
(10)
Dyniakowska Agnieszka
(10)
Gąsienica Gabriela
(10)
Jelonek Marta
(10)
Musielak Beata
(10)
Wiechuła Aleksandra
(10)
Wiktor-Stępień Anna
(10)
Wnęk Jan
(10)
zbiorowa Praca
(10)
Bartosz Krystyna
(9)
Gołębiewska Maria
(9)
Jabłońska Jolanta
(9)
Jędrzejko Mariusz (1959-)
(9)
Kłusek Urszula
(9)
Okoń Wincenty (1914-2011)
(9)
Paszkiewicz Aneta
(9)
Przychodzińska Maria
(9)
Wroczyński Ryszard (1909-1987)
(9)
Łobocki Mieczysław (1929-2012)
(9)
Brzezińska Anna
(8)
Chudzik Agnieszka
(8)
Danecki Michał
(8)
Daniek-Salawa Jadwiga
(8)
Gajda Janusz (1933- )
(8)
Guz Sabina
(8)
Iwanek Małgorzata
(8)
Krysińska Iwona
(8)
Kuszyńska Dorota
(8)
Kwieciński Zbigniew (1941- )
(8)
Mikler-Chwastek Anna (1976- )
(8)
Możdżeń Stefan (1938- )
(8)
Obuchowska Irena (1932-2016)
(8)
Pasikowska-Klica Julita
(8)
Rok wydania
2020 - 2024
(1596)
2010 - 2019
(4632)
2000 - 2009
(610)
1990 - 1999
(530)
1980 - 1989
(226)
1970 - 1979
(260)
1960 - 1969
(153)
1950 - 1959
(51)
1940 - 1949
(8)
1930 - 1939
(1)
1920 - 1929
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(3156)
1989-2000
(124)
1901-2000
(104)
1945-1989
(49)
1918-1939
(6)
1801-1900
(3)
1939-1945
(2)
1901-1914
(1)
2001-2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(8073)
Holandia
(1)
Język
polski
(8049)
angielski
(3)
słowacki
(1)
Odbiorca
Przedszkola
(1242)
Nauczyciele przedszkoli
(1224)
Rodzice
(174)
Nauczyciele
(173)
Szkoły podstawowe
(52)
Nauczanie początkowe
(42)
Dzieci
(37)
Nauczyciele nauczania początkowego
(28)
Pedagodzy
(23)
0-5 lat
(22)
Szkoły wyższe
(22)
6-8 lat
(21)
Klasa 2.
(20)
Klasa 3.
(19)
Nauczyciele języka angielskiego
(17)
Klasa 1.
(15)
Nauczyciele wychowania przedszkolnego
(14)
Psycholodzy
(14)
9-13 lat
(12)
Wychowawcy klas
(11)
Studenci
(10)
Klasa 4.
(9)
Gimnazja
(8)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(8)
Klasa 5.
(7)
Szkoły średnie
(7)
Terapeuci
(6)
Terapeuci zajęciowi
(6)
14-17 lat
(5)
Klasa 6.
(5)
Nauczyciele języka polskiego
(5)
Wychowawcy małych dzieci
(5)
Bibliotekarze
(4)
Licea
(4)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(4)
Szkoły ponadgimnazjalne
(4)
Szkoły ponadpodstawowe
(4)
Terapeuci pedagogiczni
(4)
Arteterapeuci
(3)
Biblioterapeuci
(3)
Młodzież
(3)
Pedagodzy szkolni
(3)
Dyrektorzy przedszkoli
(2)
Gimnazjum
(2)
Nauczyciele wychowania obywatelskiego
(2)
Szkoły specjalne
(2)
Animatorzy kultury
(1)
Artetrapeuci
(1)
Asystenci rodzin
(1)
Doradcy zawodowi
(1)
Dorośli
(1)
Dyrektorzy szkół
(1)
Katecheci
(1)
Klasa 0.
(1)
Klasa 7.
(1)
Klasa 8.
(1)
Kobieta
(1)
Logopedzi
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Nauczyciele przedszkola
(1)
Nauczyciele wiedzy o społeczeństwie
(1)
Opiekunowie osób z zespołem Downa
(1)
Politycy
(1)
Pracownicy socjalni
(1)
Promotorzy zdrowia
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Szkoła podstawowa
(1)
Technika
(1)
Trenerzy i instruktorzy sportowi
(1)
Wychowanie przedszkolne
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(15)
Literatura australijska
(2)
Literatura niemiecka
(1)
Temat
Wychowanie przedszkolne
(3382)
Wychowanie
(1266)
Wychowanie w rodzinie
(1041)
Wychowanie fizyczne
(562)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(359)
Dziecko
(328)
Dzieci
(318)
Nauczanie początkowe
(298)
Rodzina
(236)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(217)
Młodzież
(213)
Gry i zabawy
(203)
Wychowanie estetyczne
(184)
Wychowanie seksualne
(164)
Uczniowie
(156)
Rodzice
(141)
Metody nauczania
(140)
Wychowanie muzyczne
(137)
Nauczyciele
(133)
Wychowanie obywatelskie
(133)
Pedagogika
(129)
Wychowanie do wartości
(117)
Wychowanie w szkole
(116)
Wychowanie patriotyczne
(108)
Nauczanie
(107)
Szkolnictwo
(104)
Psychologia dziecka
(102)
Wychowanie komunikacyjne
(90)
Boże Narodzenie
(88)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(88)
Jesień
(81)
Edukacja ekologiczna
(79)
Uczucia
(77)
Edukacja zdrowotna
(75)
Papieroplastyka
(72)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(68)
Wychowanie plastyczne
(66)
Gry i zabawy ruchowe
(64)
Umuzykalnianie
(62)
Muzyka
(60)
Wartość
(58)
Wychowanie moralne
(58)
Ojcostwo
(54)
Dziecko trudne
(53)
Edukacja regionalna
(53)
Metoda projektów
(53)
Oświata
(53)
Wychowanie pozaszkolne
(53)
Język angielski (przedmiot szkolny)
(52)
Relacje międzyludzkie
(52)
Czytanie
(50)
Gry edukacyjne
(50)
Pedagogika społeczna
(49)
Przedszkola
(49)
Rodzicielstwo
(49)
Wielkanoc
(49)
Historia wychowania
(48)
Kształcenie
(48)
Nauczyciele przedszkoli
(48)
Metoda Montessori
(46)
Wiosna
(46)
Adaptacja społeczna
(45)
Sztuka
(45)
Zima
(44)
Przyroda
(43)
Agresywność
(42)
Dziecko autystyczne
(42)
Roboty ręczne
(42)
Socjalizacja
(41)
Wychowanie do życia w rodzinie
(41)
Pedagodzy
(40)
Wychowanie katolickie
(40)
Współdziałanie
(39)
Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)
(39)
Chorzy w rodzinie
(38)
Poradniki dla rodziców
(38)
Arteterapia
(37)
Patriotyzm
(37)
Podstawa programowa
(37)
Postawy
(37)
Tematy i motywy
(37)
Dziecko niepełnosprawne
(36)
Psychologia wychowawcza
(36)
Dziecko zdolne
(35)
Odżywianie
(34)
Sport
(34)
Uczenie się
(34)
Zwierzęta
(34)
Edukacja prozdrowotna
(33)
Wychowanie fizyczne i kultura fizyczna
(33)
Wychowanie religijne
(33)
Literatura dla dzieci
(32)
Muzyka (przedmiot szkolny)
(32)
Młodzież szkolna
(32)
Logopedia
(30)
Macierzyństwo
(30)
Matematyka
(30)
Szkoła
(30)
Edukacja międzykulturowa
(29)
Kultura fizyczna
(29)
Temat: dzieło
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze (czasopismo)
(3)
Little princess
(2)
Amoris laetitia
(1)
Arrival
(1)
Bankructwo małego Dżeka
(1)
Beauty and the Beast (film)
(1)
Biblia
(1)
Bing (serial telewizyjny)
(1)
Bobaski i Miś (serial)
(1)
Chronicles of Narnia
(1)
Cuore
(1)
Encanto (film)
(1)
Frozen (film)
(1)
Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji
(1)
Heinrich von Ofterdingen
(1)
Humanistyczne przesłanki niepokoju
(1)
Katecheza Dobrego Pasterza
(1)
Kierunek → Dialog : inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki
(1)
Lion King (film ; 2019)
(1)
Marry Poppins
(1)
Mały Przegląd (czasopismo)
(1)
Mein Vater, mein Freund
(1)
Moana (film)
(1)
Momo
(1)
Morze
(1)
Mulan (film ; 2020)
(1)
Nachtigall
(1)
Nasze kunsztowanie
(1)
Nowe latko
(1)
Order Uśmiechu
(1)
Pan Tadeusz
(1)
Panorama problematyki współczesnego ojcostwa
(1)
Pedagogika wobec duchowości - duchowość wobec pedagogiki
(1)
Perspectives (czasop.)
(1)
Postawy ojcowskie w środowisku wiejskim
(1)
Power of showing up
(1)
Pozalekcyjna edukacja kulturalna w teorii i praktyce
(1)
Praca Socjalna (czasopismo)
(1)
Praca socjalno-wychowawcza z rodziną
(1)
Proszę mnie przytulić
(1)
Przegląd Pedagogiczny (Warszawa ; 1917)
(1)
Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
(1)
Przytul mnie (serial filmowy)
(1)
Rodzina Treflików (serial telewizyjny)
(1)
Szkoła twórcza
(1)
Sławomir Czerwiński i wychowanie państwowe
(1)
Thomas and Friends (serial telewizyjny)
(1)
Why love matters
(1)
Winnie-the-Pooh
(1)
Wychowanie przy ekranie
(1)
Wędrówki Nabu
(1)
Z górki na pazurki
(1)
Żywot człowieka poczciwego
(1)
Temat: czas
2001-
(1481)
1901-2000
(225)
1989-2000
(95)
1945-1989
(57)
1801-1900
(44)
1701-1800
(23)
1918-1939
(17)
2001-0
(11)
1501-1600
(9)
1601-1700
(9)
1901-1914
(6)
2000-
(6)
400-301 p.n.e.
(5)
100-1 p.n.e.
(4)
1401-1500
(4)
1914-1918
(4)
1939-1945
(4)
500-401 p.n.e.
(4)
1-100
(3)
101-200
(3)
200-101 p.n.e.
(3)
201-300
(3)
300-201 p.n.e.
(3)
301-400
(3)
401-500
(3)
1001-1100
(2)
1101-1200
(2)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1801-
(2)
1901-
(2)
501-600
(2)
601-700
(2)
701-800
(2)
801-900
(2)
901-1000
(2)
1989-
(1)
300-201
(1)
400-301
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(426)
Stany Zjednoczone (USA)
(9)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(8)
Lublin (woj. lubelskie)
(7)
Niemcy
(7)
Anglia (Wielka Brytania)
(5)
Europa
(5)
Kraków (woj. małopolskie)
(5)
Wielka Brytania
(5)
Chiny
(4)
Francja
(4)
Holandia
(4)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(4)
Ukraina
(4)
Województwo małopolskie (1999- )
(4)
Włochy
(4)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(3)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(3)
Kolumbia
(3)
Województwo lubuskie (1999- )
(3)
Województwo pomorskie (1999- )
(3)
Województwo zachodniopomorskie (1999- )
(3)
Województwo śląskie (1999- )
(3)
Łódź (woj. łódzkie)
(3)
Afryka
(2)
Benin
(2)
Białystok (woj. podlaskie)
(2)
Brazylia
(2)
Czechy
(2)
Finlandia
(2)
Grecja
(2)
Hiszpania
(2)
Indie
(2)
Lubelszczyzna
(2)
Malawi
(2)
Radom (woj. mazowieckie)
(2)
Rosja
(2)
Słowacja
(2)
Tanzania
(2)
Timor
(2)
Wielkopolska
(2)
Wietnam
(2)
Wisła (rzeka)
(2)
Województwo kujawsko-pomorskie (1999- )
(2)
Województwo lubelskie (1999- )
(2)
Województwo mazowieckie (1999- )
(2)
Województwo podkarpackie (1999- )
(2)
Zielona Góra (woj. lubuskie)
(2)
Świat
(2)
Afganistan
(1)
Australia
(1)
Azja
(1)
Ałma Ata (Kazachstan)
(1)
Bałtyk (morze)
(1)
Belgia
(1)
Borusowa (woj. małopolskie, pow. dąbrowski, gm. Gręboszów)
(1)
Brańszczyk (woj. mazowieckie, pow. wyszkowski, gm. Brańszczyk)
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie ; okręg)
(1)
Dania
(1)
Dolny Śląsk
(1)
Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
(1)
Egipt
(1)
Europa Zachodnia
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Goleniów (woj. zachodniopomorskie ; okręg)
(1)
Golęczewo (woj. wielkopolskie, pow. poznański, gm. Suchy Las)
(1)
Gorzów Wielkopolski (woj. lubuskie)
(1)
Gryfino (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Irlandia
(1)
Japonia
(1)
Kanada
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(1)
Kobierzyn (Kraków ; część miasta)
(1)
Kraje bałkańskie
(1)
Kraków (woj. małopolskie ; okręg)
(1)
Królestwo Polskie (1815-1915)
(1)
Księstwo Warszawskie
(1)
Kuwejt
(1)
Lewin Brzeski (woj. opolskie, pow. brzeski, gm. Lewin Brzeski)
(1)
Lipsk (Niemcy)
(1)
Mazowsze
(1)
Mielec (woj. podkarpackie)
(1)
Mikstat (woj. wielkopolskie, pow. ostrzeszowski, gm. Mikstat)
(1)
Monachium (Niemcy)
(1)
Namibia
(1)
Nastolatki
(1)
Norwegia
(1)
Nowa Zelandia
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Olsztyn (woj. śląskie, pow. częstochowski, gm. Olsztyn)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Pahiatua (Nowa Zelandia)
(1)
Palestyna
(1)
Park Krajobrazowy "Ujście Warty" (obszar)
(1)
Paryż (Francja ; okręg)
(1)
Pałuki (kraina historyczna)
(1)
Piaseczno (woj. mazowieckie)
(1)
Powiat cieszyński (woj. śląskie)
(1)
Powiat płocki (woj. mazowieckie)
(1)
RPA
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(2157)
Artykuł z czasopisma fachowego
(804)
Scenariusz zajęć
(710)
Artykuł problemowy
(604)
Artykuł z pracy zbiorowej
(569)
Artykuł z czasopisma naukowego
(182)
Poradnik
(173)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(135)
Praca zbiorowa
(121)
Gry i zabawy
(112)
Raport z badań
(97)
Materiały pomocnicze
(92)
Ćwiczenia i zadania
(74)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(53)
Opracowanie
(48)
Artykuł fachowy
(44)
Podręcznik
(37)
Wydawnictwa popularne
(35)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(30)
Publikacje
(30)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(28)
Utwory sceniczne dla dzieci
(27)
Artykuł przeglądowy
(25)
Biografia
(24)
Scenariusz imprezy okolicznościowej
(24)
Artykuł publicystyczny
(22)
Gry i zabawy ruchowe
(21)
Materiały konferencyjne
(20)
Wywiad dziennikarski
(20)
Monografia
(18)
Scenariusz imprezy szkolnej
(17)
Scenariusze zajęć
(17)
Case study (studium przypadku)
(16)
Poradniki
(13)
Bajki i baśnie
(12)
Opowiadania i nowele
(12)
Publikacje fachowe
(12)
Recenzja naukowa
(12)
Bibliografia
(11)
Gry i zabawy dziecięce
(11)
Karty pracy ucznia
(10)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(10)
Artykuł monograficzny
(8)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(8)
Ćwiczenia i zadania dla przedszkoli
(8)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(7)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(6)
Poradniki dla rodziców
(6)
Program nauczania
(6)
Antologia
(5)
Artykuł z czasopisma
(5)
Literatura polska
(5)
Pamiętniki i wspomnienia
(5)
Publicystyka
(5)
Recenzja
(5)
Literatura dziecięca
(4)
Projekty
(4)
Scenariusz zajęć do nauczania początkowego
(4)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(3)
Księga pamiątkowa
(3)
Poradniki i przewodniki
(3)
Program autorski (pedagogika)
(3)
Sprawozdanie z konferencji
(3)
Broszura
(2)
Dane statystyczne
(2)
Film edukacyjny
(2)
Gry i zabawy umysłowe
(2)
Gry i zabawy zimowe
(2)
Listy
(2)
Literatura francuska
(2)
Podręczniki akademickie
(2)
Poradnik metodyczny
(2)
Wiersze
(2)
Ćwiczenia i zadania dla szkół podstawowych
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuł wstępny
(1)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(1)
Bajka i baśń
(1)
Biografie [Typ publikacji]
(1)
Blog
(1)
Cytaty
(1)
Debata
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Druki muzyczne
(1)
Dzieci
(1)
Dziecko
(1)
Edukacja i pedagogika
(1)
Elementarz
(1)
Elementarze
(1)
Gry i zabawy literackie
(1)
Hip-hop (muzyka)
(1)
Ilustracje dla dzieci
(1)
Komiks
(1)
Książki
(1)
Literatura włoska
(1)
Muzyka instrumentalna
(1)
Narracje osobiste [Typ Publikacji]
(1)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1)
Pamiętniki amerykańskie
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(3057)
Psychologia
(441)
Socjologia i społeczeństwo
(358)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(126)
Historia
(115)
Medycyna i zdrowie
(87)
Kultura i sztuka
(85)
Religia i duchowość
(56)
Literaturoznawstwo
(39)
Filozofia i etyka
(37)
Kultura fizyczna i sport
(35)
Językoznawstwo
(33)
Media i komunikacja społeczna
(31)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(23)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(21)
Ochrona środowiska
(16)
Informatyka i technologie informacyjne
(13)
Matematyka
(13)
Biologia
(10)
Nauka i badania
(10)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(9)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Rozwój osobisty
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(2)
Geografia i nauki o Ziemi
(2)
Opieka nad zwierzętami i weterynaria
(2)
Praca, kariera, pieniądze
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Fizyka i astronomia
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Podróże i turystyka
(1)
PsychologiaEdukacja i pedagogika
(1)
Rolnictwo i leśnictwo
(1)
Transport i logistyka
(1)
8073 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Czynnikiem kształtującym relacje jest stosunek uczniów do nauczycieli, a także nauczycieli do uczniów. Stosunek ten zaś jest zmienny w czasie. Z tego powodu podobną zmiennością charakteryzować się będą również same relacje. Rozważania nad nimi są zatem ciągle aktualne. Rola nauczyciela w szkole jest jasno określona – polega ona na uczeniu i wychowywaniu. Jako że jest to obowiązek wynikający wprost ze stosunku pracy, większość nauczycieli stara się to robić w sposób odpowiedziany i rzetelny. Określona jest także rola ucznia – ma on nabywać umiejętności przewidziane w programie nauczania oraz poddawać się działaniu procesu wychowawczego. O ile jednak nauczyciel musi robić to, co ma przykazane, o tyle uczeń może, ale nie musi. Nauczyciel podejmuje się wypełniać swoje obowiązki świadomie i dobrowolnie, natomiast uczeń jest objęty obowiązkiem uczęszczania do szkoły. Z tego powodu ich relacje są rożne. To przede wszystkim nauczyciel powinien dbać o poprawne relacje, aby ucznia nie zrażać do nauki, a wręcz przeciwnie – zachęcać. Poprawne relacje to nie „nadskakiwanie” uczniom, ale rozważne działania w celu ich mobilizacji. Tematem wiodącym w niniejszej monografii jest uczeń i nauczyciel we współczesnej szkole w rożnych kontekstach pedagogicznej rzeczywistości. Pisząc o współczesnych problemach pedagogiki, nie można zapominać o jej przeszłości. Od tego nie da się uciec, bowiem przeszłość zawsze wywiera piętno na współczesności. Publikacja ukazuje, jak rożne czynniki – na pozór nieistotne – mogą wpływać na relacje uczeń–nauczyciel. Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują refleksje nad wpływem sposobu i rodzaju nauczania oraz innowacyjnych działań nauczyciela na relacje uczeń–nauczyciel. Odrębnym i ważnym zagadnieniem poruszanym przez nich jest oddziaływanie rożnych czynników – w tym między innymi roli samego nauczyciela, jak również czynników pozadydaktycznych – na relacje uczeń–nauczyciel.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Publikacja ma na celu dostarczanie teorii i koncepcji wspomagających zrozumienie procesów zachodzących w rodzinie, przedstawia też próbę uchwycenia problemów, z jakimi zmaga się współczesna rodzina, w tym zachowań problemowych dzieci i młodzieży, czy następstw wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie. Opracowanie stanowi zbiór prac teoretycznych i doniesień z badań dotyczących roli rodziny w procesie wychowania. Jest to rodzaj punktowego naświetlania wychowawczej funkcji rodziny, która pełni wiele różnych ról, dzieli te funkcje na instytucjonalne i osobowe. Monografia porusza m.in. problem znaczenia rodziny w formowaniu charakteru w okresie dorastania, spectrum zagadnień związanych z ojcostwem, czy potrzeb pokolenia cyfrowego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Sumienna i uważna obserwacja osób napotykających bariery w porozumiewaniu się to codzienność praktyki logopedycznej. Terapeuta krok po kroku analizuje sposoby funkcjonowania jednostki w kontaktach z otoczeniem, poszukując interpretacji dla ich rozpoznania i opisu. Dąży do odkrycia zespołu przyczyn występujących trudności w komunikowaniu się, gdyż ma świadomość, że natura, jakość i stan umiejętności tworzenia relacji człowieka z otaczającą go rzeczywistością są wielorako uwarunkowane. Budowanie programów terapii zaburzeń w porozumiewaniu się zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym wymaga wiedzy lingwistycznej, biologicznych podstaw teoretycznych dotyczących rozwoju i funkcjonowaniu człowieka oraz znajomości mechanizmów psychologicznych i aspektów społeczno-pedagogicznych. Na procedurę logopedyczną składa się rozwijanie wszystkich typów kompetencji – komunikacyjnej, poznawczej (kulturowej) i językowej. Zasadnicze znaczenie dla rozumienia rzeczywistości ma rozumienie języka. Interdyscyplinarne kierunki badań logopedycznych pokazują, jak różnorodne, złożone i nierzadko dyskretne bywają czynniki wpływające na możliwości komunikowania się i stan rozwoju mowy. Tradycyjnie tematykę „Logopedii Silesiany” wyznaczają doświadczenia naukowo-badawcze i zawodowe autorów, które gromadzili, obserwując trudności w komunikacji językowej mówionej i pisanej dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Po raz kolejny idea rozpoznawania natury zaburzeń mowy połączyła znamienitych badaczy w dążeniu do opisu mowy zarówno w jej specyficznych, jak i w niespecyficznych kontekstach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Z zaszczytem i przyjemnością oddajemy w ręce Czytelników kolejny, ósmy tom „Logopedii Silesiany”. W zebranych w nim pracach naukowych oraz stu-diach przypadków cenieni i uznani Autorzy z kraju i zagranicy podejmują się szerokiego omówienia różnorodnych zagadnień dotyczących diagnozy i terapii logopedycznej. Każdorazowo pogłębiona refleksja naukowa łączy się ze wskazywaniem metodologicznych uzasadnień dla prawideł komunikowania się, w tym nade wszystko komunikowania się językowego, oraz z tworzeniem podstaw dla nowych formuł postępowania logopedycznego.Język bowiem odgrywa w procesie porozumiewania się zasadniczą rolę. Co istotne, zarówno teoretycy, jak i praktycy logopedii patrzą na język nie jako na system złożony z podsystemów, ale jako na narzędzie budowania tożsamości i walencji kulturowej, gdyż jest on w swej istocie elementem konstytutywnym bycia człowiekiem. Nabycie określonych wzorów językowych determinuje postawę poznawczą jednostki wobec otaczającej rzeczywistości, a „ujęzykowienie głowy ludzkiej za pomocą więcej niż jednego myślenia językowego wprowadza do niej coś całkiem nowego”1. Za pomocą słów i budowanych z nich struktur poznajemy, przeżywamy, interpretujemy i oceniamy świat. Po raz kolejny obserwacja słowa w różnych jego realizacjach i odkrywanie przyczyn sprawiających, że człowiek zaczyna używać języka w taki a nie inny sposób, znajdują odzwierciedlenie w logo-pedycznej debacie nad naturą ludzkiego porozumiewania się – podejmowaniu przez badaczy opisu mowy w rozwoju i w zaburzeniach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. Dziecko w społeczeństwie i w świecie to dwunasty już tom Biblioteki Marii Montessori. Mimo ogromnej popularności placówek Montessori, teksty, wykłady i przemówienia tej niezwykłej badaczki nie były dotychczas dostępne w języku polskim. Wydawnictwo Naukowe PWN wraz z Association Montessori Internationale (organizacją, którą w 1929 roku założyli Maria Montessori oraz jej syn, Mario) i Fundacją Villa Montessori publikują je po raz pierwszy. Dziecko w społeczeństwie i w świecie to wybór tekstów, przemówień i wywiadów udzielonych przez Marię Montessori, pogrupowanych w sześć obszarów tematycznych. Autorka zwraca się do rodziców i nauczycieli, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat nabywania wiedzy przez dzieci i roli, jaką w tym procesie odgrywają dorośli. Kreśli obraz cech i kompetencji, jakie powinien mieć idealny nauczyciel. Pokazuje, jak nieostrożne działanie dorosłego może przerwać koncentrację dziecka i zniweczyć efekty samodzielnej edukacji. Maria Montessori wyjaśnia także szczegóły swojej metody, zapoczątkowanej w Case dei Bambini – Domach Dzieci, oraz zwraca uwagę na błędy przy próbach jej bezrefleksyjnego powielania. W kolejnych częściach książki autorka dzieli się także swoimi poglądami na sprawy nieco ogólniejsze, jak kształt systemu edukacji czy miejsce człowieka w świecie. Nasza metoda nie powstała wskutek rozmyślań, ale doświadczeń, które zdarzyły się i potwierdziły w różnych krajach i u różnych ras; podążaliśmy prostą ścieżką, nie skręcając w lewo ani w prawo – szliśmy wiernie drogą dziecka i tego, co nam dawało. Cała nasza szkoła opiera się na zachowaniach dzieci, które udzielało nam również jasnych wskazówek, jak ją zorganizować i utworzyć. Z tekstu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Część monograficzna tomu 2/2018 „Chowanny” pod redakcją Katarzyny Borzuckiej-Sitkiewicz została zatytułowana Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna. W kulturze współczesnych społeczeństw wysoko uprzemysłowionych, nazywanej w refleksji filozoficznej i socjologicznej kulturą późnej nowoczesności, identyfikuje się szereg zjawisk, które mogą być postrzegane w kategoriach dominującego dyskursu. Wśród nich najczęściej wskazuje się na indywidualizm, racjonalność, technologizację, komercjalizację różnych sfer życia czy hedonizm jako wyznacznik dobrostanu. Zjawiska te mają bezpośrednie odzwierciedlenie w stosunku do własnego ciała, wyrażają się w pojmowaniu zdrowia i choroby oraz w postawach wobec tych stanów u siebie i u innych, a także ujawniają się w specyficznych zachowaniach, które wprawdzie są związane ze zdrowiem, ale niekoniecznie w sensie pozytywnym (np. merkantylizacja podejścia do ciała, ujmowanie naturalnych procesów w kategoriach zdefiniowanych problemów medycznych itp.). Krytycznej analizie wymienionych zjawisk poświęcone są artykuły zawarte w monograficznej części niniejszego numeru „Chowanny”. Część z nich odnosi się wprost do przekazów związanych ze zdrowiem i chorobą obecnych we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, część odwołuje się do nich pośrednio, ale łączy je perspektywa edukacyjna, koncentrująca się na możliwościach zmiany obowiązujących dyskursów w kierunku bardziej skutecznego zapobiegania potencjalnym deficytom oraz większego upodmiotowienia i włączenia społecznego osób naznaczonych goffmanowskim piętnem innego/chorego. Część Studia i rozprawy odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak problem alkoholowy w doświadczeniu społecznym, polityka oporu, rodzice skazani na karę pozbawienia wolności, dziecięce poznawania świata, zwrot ku rzeczom w kontekście historii wychowania.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Naucz mnie robić rzeczy samodzielnie. Wypisy z dzieł Marii Montessori (…) to pozycja wyjątkowa. Idea zaprezentowania Czytelniczkom i Czytelnikom myśli, cytatów i obserwacji Marii Montessori zasługuje na uznanie i wdzięczność. Oto bowiem otrzymujemy publikację, która może służyć nie tylko jako źródło inspiracji, lecz także jako pretekst do refleksji nad praktyką. Z recenzji dr. Jarosława Jendzy Maria Montessori zwróciła uwagę świata na to, jak ważny jest szacunek do dziecka, uznanie jego praw i stworzenie optymalnych warunków dla jego rozwoju. Jej słowa na temat psychiki dziecka, jego relacji z dorosłymi, edukacji i pokoju na świecie poruszają i zatrzymują dziś tak samo, jak dziesiątki lat temu, gdy zostały spisane. Dzięki lekturze Czytelnik ma szansę odkryć lub uporządkować wiedzę o tym jak pielęgnować, szanować i rozumieć sekret dziecka – nie tylko tego, którego jesteśmy rodzicami, nauczycielami czy rodziną, ale także tego, które jest w nas od dwudziestu, czterdziestu czy osiemdziesięciu lat. Dziecko jest wielkim budowniczym, wielkim konstruktorem. Jeśli zadasz sobie pytanie: „Kto obdarzył mnie tą siłą, tą inteligencją, tą wiedzą, którą dziś mam?”, możesz odpowiedzieć: „To dziecko uczyniło mnie człowiekiem, którym jestem”.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od roku 1956. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m. in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Jak przeciwdziałać dzisiejszemu kryzysowi zaufania do mediów? Choć rozprzestrzenianie się fałszywych wiadomości, zwanych fake newsami, jest obecnie powszechnym i bardzo niebezpiecznym problemem, wciąż nie udało się opracować skutecznych metod przeciwdziałania mu. Częściowo może wynikać to z faktu, że dotąd skupiano się głównie na analizie skutków i mechanizmów rozpowszechniania zjawiska fake newsów, a nie jego genezy. Publikacja Klaudii Rosińskiej poszerza dotychczasową perspektywę badawczą o ten stosunkowo nowy obszar, koncentrując się na ukazaniu fake newsów jako elementu szerszych procesów związanych z przekazywaniem i odbiorem informacji. Autorka rozważa między innymi: • Jak można zdefiniować i sklasyfikować zjawisko fake newsów? • Jakie czynniki technologiczne i psychologiczne wpływają na występowanie fake newsów na bezprecedensową skalę? • W jaki sposób zjawisko fake newsów było badane dotychczas? • Dlaczego obecne sposoby rozwiązania problemu dezinformacji są mało skuteczne? • W jaki sposób dziennikarze oraz indywidualni odbiorcy wpływają na skalę fałszywych przekazów w mediach i co możemy zrobić, by naprawić sytuację? Książka zawiera omówienia fake newsów znanych z polskiej przestrzeni cyfrowej, odnośniki do użytecznych narzędzi weryfikacji treści w Internecie oraz liczne materiały dydaktyczne i infografiki. Stanowi kompendium wiedzy dla studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych na kierunkach społecznych i humanistycznych, a także dziennikarzy, nauczycieli oraz instytucji zajmujących się edukowaniem społeczeństwa obywatelskiego. Będzie też odkrywczą lekturą dla wszystkich zainteresowanych wpływem mediów na jednostki i całe społeczeństwa, w tym wojną informacyjną i cyberbezpieczeństwem.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od roku 1956. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m. in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści. ******** Kwartalnik Pedagogiczny (The Pedagogical Quarterly) is a national quarterly published since 1956. The journal contains theoretical articles on broadly defined pedagogy and discusses the results of research on functioning of an individual in the society. The materials published in the quarterly relate to various sub-disciplines of pedagogy, among others pedeutology, andragogy, history of education, social pedagogy, didactics, psychology of education, philosophy of education, as well as aesthetic education. The authors of texts written in Polish or English are outstanding Polish and foreign specialists.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej