Forma i typ
Artykuły
(1095)
Książki
(645)
Publikacje fachowe
(392)
Publikacje naukowe
(317)
Poradniki i przewodniki
(118)
Publikacje dydaktyczne
(115)
Publikacje popularnonaukowe
(28)
E-booki
(17)
IBUK Libra
(17)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(12)
Proza
(6)
Druki ulotne
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Publikacje religijne
(1)
Dostępność
dostępne
(593)
wypożyczone
(48)
nieokreślona
(4)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(645)
Czytelnia
(1)
Autor
Dziamska Dorota
(23)
Baj-Lieder Marta
(20)
Kalbarczyk Anna (1958- )
(15)
Wentrych Agnieszka
(15)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(13)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(12)
Szuścik Urszula
(12)
Bugajska Agnieszka (nauczycielka)
(11)
Talaga-Duma Małgorzata
(11)
Kozłowska Beata
(10)
Litwinow Monika
(10)
Rusaczyk Janusz
(10)
Stępień-Rejszel Kamila Olga
(10)
Kołodziejska Lidia
(9)
Ludorowska Agnieszka
(9)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(8)
Bomba Anna
(8)
Jankowska Anna
(8)
Obuchowska Irena (1932-2016)
(8)
Wiktor-Stępień Anna
(8)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(8)
Dymara Bronisława (1932-2013)
(7)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta (1940- )
(7)
Jegier Aneta
(7)
Kluska Dorota
(7)
Mazlish Elaine
(7)
Szwinta-Dyrda Alicja
(7)
Zielińska Ewa
(7)
Łasocha Natalia
(7)
Gordon Thomas (1918-2002)
(6)
Majewska Monika
(6)
Mikler-Chwastek Anna (1976- )
(6)
Pasikowska-Klica Julita
(6)
Paszkiewicz Aneta
(6)
Protasewicz Ewelina
(6)
Swędrowska Małgorzata
(6)
Szurowska Beata (1973- )
(6)
Łoskot Małgorzata
(6)
Baranowska-Jojko Ewa
(5)
Brzezińska Anna (1949- )
(5)
Faber Adele (1928- )
(5)
Franczyk Anna
(5)
Guz Sabina
(5)
Iwanek Małgorzata
(5)
Jankowska-Robak Ewelina
(5)
Jarosz Ewa
(5)
Kałuba-Korczak Anna
(5)
Kopycińska Agnieszka
(5)
Lewin Aleksander (1915-2002)
(5)
Olechnowicz Hanna (1918-2013)
(5)
Sujak Elżbieta
(5)
Tomala Agata
(5)
Alicja Tł wstęp
(4)
Ames Louise Bates (1908-1996)
(4)
Boguszewska Anna (pedagog)
(4)
Bukowińska Agnieszka
(4)
Cywińska Małgorzata (1958- )
(4)
Grzeszkiewicz Bożena
(4)
Gudro Maria (1946- )
(4)
Ilg Frances L (1902-1981)
(4)
Jaczewski Andrzej (1929- )
(4)
Jankowska Anna (pedagog)
(4)
Jałowiec-Sawicka Magdalena
(4)
Juul Jesper (1948-2019)
(4)
Jędrzejko Mariusz (1959-)
(4)
Karwowska-Struczyk Małgorzata
(4)
Oelszlaeger-Kosturek Beata
(4)
Papugowa Wanda
(4)
Policht-Jaruga Anna
(4)
Sawicka-Chrapkowicz Anna (1967- )
(4)
Więznowska Mariola
(4)
Łukasiewicz-Wieleba Joanna
(4)
Andrzejewska Jolanta
(3)
Babicz Agata
(3)
Bakiera Lucyna
(3)
Białek Ewa Danuta
(3)
Centner-Guz Małgorzata
(3)
Cichy Elżbieta
(3)
Czaja-Antoszek Izabela
(3)
Doleżal-Nowicka Irena
(3)
Ecler-Nocoń Beata
(3)
Filipczuk Halina
(3)
Florek Anna
(3)
Gałkowski Tadeusz (1936- )
(3)
Gellert Aleksandra
(3)
Godlewska Aleksandra
(3)
Golus Anna
(3)
Grudziewska Ewa
(3)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(3)
Grzyb Barbara
(3)
Górna Hanna M
(3)
Herbert Martin
(3)
Janicka Iwona (psycholog)
(3)
Jankowska Małgorzata M
(3)
Jastrzębska-Krajewska Zuzanna
(3)
Kalinowska Monika
(3)
Klim-Klimaszewska Anna
(3)
Kozłowska Anna
(3)
Kozłowska Anna (psycholog)
(3)
Krajewska Katarzyna
(3)
Rok wydania
2020 - 2024
(415)
2010 - 2019
(908)
2000 - 2009
(192)
1990 - 1999
(154)
1980 - 1989
(56)
1970 - 1979
(24)
1960 - 1969
(6)
1950 - 1959
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(899)
1989-2000
(55)
1901-2000
(54)
1945-1989
(21)
1918-1939
(5)
1801-1900
(3)
1901-1914
(1)
1939-1945
(1)
2001-2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1758)
Holandia
(1)
Język
polski
(1742)
angielski
(3)
słowacki
(1)
Odbiorca
Nauczyciele przedszkoli
(255)
Przedszkola
(179)
Rodzice
(140)
Nauczyciele
(40)
Pedagodzy
(14)
Dzieci
(10)
Nauczyciele nauczania początkowego
(10)
Psycholodzy
(10)
Szkoły wyższe
(9)
6-8 lat
(8)
0-5 lat
(7)
Studenci
(7)
Nauczyciele wychowania przedszkolnego
(6)
Szkoły podstawowe
(6)
Terapeuci zajęciowi
(6)
Klasa 1.
(5)
Nauczanie początkowe
(5)
Wychowawcy małych dzieci
(5)
Klasa 2.
(4)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(4)
Terapeuci pedagogiczni
(4)
Wychowawcy klas
(4)
9-13 lat
(3)
Klasa 3.
(3)
Terapeuci
(3)
Arteterapeuci
(2)
Biblioterapeuci
(2)
Nauczyciele języka polskiego
(2)
Pedagodzy szkolni
(2)
Artetrapeuci
(1)
Asystenci rodzin
(1)
Bibliotekarze
(1)
Dyrektorzy przedszkoli
(1)
Gimnazja
(1)
Logopedzi
(1)
Opiekunowie osób z zespołem Downa
(1)
Pracownicy socjalni
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(5)
Literatura australijska
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Temat
Wychowanie przedszkolne
(659)
Wychowanie w rodzinie
(576)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(359)
Dziecko
(328)
Dzieci
(318)
Wychowanie
(253)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(217)
Psychologia dziecka
(102)
Rodzina
(82)
Nauczanie początkowe
(78)
Rodzice
(76)
Młodzież
(66)
Wychowanie estetyczne
(58)
Dziecko trudne
(53)
Uczucia
(45)
Dziecko autystyczne
(42)
Metody nauczania
(42)
Chorzy w rodzinie
(36)
Dziecko niepełnosprawne
(36)
Dziecko zdolne
(35)
Gry i zabawy
(33)
Literatura dla dzieci
(32)
Adaptacja społeczna
(29)
Poradniki dla rodziców
(28)
Prawa dziecka
(28)
Dziecko z niepełnosprawnością
(27)
Odżywianie
(27)
Czytelnictwo dzieci
(26)
Nauczanie
(26)
Tematy i motywy
(26)
Wychowanie seksualne
(26)
Psychologia wychowawcza
(25)
Rodzicielstwo
(25)
Uczniowie
(25)
Dziecko w wieku poniemowlęcym
(24)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(24)
Uczenie się
(24)
Arteterapia
(23)
Dziecko chore
(23)
Wychowanie do wartości
(22)
Autyzm
(21)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(21)
Metoda Montessori
(21)
Relacje międzyludzkie
(21)
Agresywność
(20)
Nauczyciele
(20)
Pedagogika
(20)
Psychoterapia
(18)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(17)
Integracja sensoryczna
(17)
Nauczyciele przedszkoli
(17)
Zaburzenia zachowania
(17)
Bezpieczeństwo
(16)
Czytanie
(16)
Miłość
(16)
Ojcostwo
(16)
Wychowanie fizyczne
(16)
Wychowanie komunikacyjne
(16)
Wydawnictwa popularne
(16)
Domy dziecka
(15)
Metody wychowawcze
(15)
Kształcenie
(14)
Mowa
(14)
Trudności wychowawcze
(14)
Umuzykalnianie
(14)
Wychowankowie domów dziecka
(14)
Zabawa dziecka
(14)
Zachowanie
(14)
Dziecko trzyletnie
(13)
Edukacja prozdrowotna
(13)
Kompetencje społeczne
(13)
Niedostosowanie społeczne
(13)
Papieroplastyka
(13)
Postawy rodzicielskie
(13)
Seksualność
(13)
Twórczość
(13)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(13)
Wsparcie społeczne
(13)
Wychowanie w szkole
(13)
Edukacja regionalna
(12)
Gry edukacyjne
(12)
Język dziecka
(12)
Logopedia
(12)
Macierzyństwo
(12)
Niemowlę
(12)
Opieka nad dziećmi
(12)
Osobowość
(12)
Patologia społeczna
(12)
Przedszkola
(12)
Rodzina dysfunkcyjna
(12)
Rodzina zastępcza
(12)
Socjalizacja
(12)
Uczniowie klas początkowych
(12)
Więź rodzinna
(12)
Diagnoza pedagogiczna
(11)
Dzieciństwo
(11)
Gry i zabawy ruchowe
(11)
Krajoznawstwo
(11)
Lęk
(11)
Postawy
(11)
Temat: dzieło
Little princess
(2)
Marry Poppins
(1)
Mały Przegląd (czasopismo)
(1)
Momo
(1)
Morze
(1)
Order Uśmiechu
(1)
Power of showing up
(1)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze (czasopismo)
(1)
Why love matters
(1)
Wychowanie przy ekranie
(1)
Z górki na pazurki
(1)
Żywot człowieka poczciwego
(1)
Temat: czas
2001-
(455)
1901-2000
(66)
1989-2000
(35)
1945-1989
(16)
1801-1900
(14)
1918-1939
(5)
1901-1914
(3)
2000-
(3)
1501-1600
(2)
1701-1800
(2)
1914-1918
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1601-1700
(1)
1939-1945
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
2001-0
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(138)
Lublin (woj. lubelskie)
(3)
Stany Zjednoczone (USA)
(3)
Europa
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Województwo lubuskie (1999- )
(2)
Województwo małopolskie (1999- )
(2)
Województwo pomorskie (1999- )
(2)
Województwo zachodniopomorskie (1999- )
(2)
Województwo śląskie (1999- )
(2)
Świat
(2)
Afryka
(1)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Australia
(1)
Ałma Ata (Kazachstan)
(1)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(1)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Brańszczyk (woj. mazowieckie, pow. wyszkowski, gm. Brańszczyk)
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie ; okręg)
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Czechy
(1)
Dolny Śląsk
(1)
Finlandia
(1)
Francja
(1)
Hiszpania
(1)
Holandia
(1)
Indie
(1)
Irlandia
(1)
Kolumbia
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Kuwejt
(1)
Lewin Brzeski (woj. opolskie, pow. brzeski, gm. Lewin Brzeski)
(1)
Lubelszczyzna
(1)
Monachium (Niemcy)
(1)
Namibia
(1)
Niemcy
(1)
Nowa Zelandia
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Olsztyn (woj. śląskie, pow. częstochowski, gm. Olsztyn)
(1)
Pahiatua (Nowa Zelandia)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
RPA
(1)
Ratyzbona (Niemcy)
(1)
Słowacja
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie ; okręg)
(1)
Ukraina
(1)
Ustronie (woj. łódzkie, pow. zgierski, gm. Zgierz)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Wielkopolska
(1)
Województwo kujawsko-pomorskie (1999- )
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Województwo mazowieckie (1999- )
(1)
Województwo opolskie (1999- )
(1)
Województwo podkarpackie (1999- )
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Województwo warmińsko-mazurskie (1999- )
(1)
Województwo łódzkie (1999- )
(1)
Województwo świętokrzyskie (1999- )
(1)
Włochy
(1)
Włocławek (woj. kujawsko-pomorskie ; okolice)
(1)
Łomża (woj. podlaskie)
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(463)
Artykuł problemowy
(219)
Artykuł z pracy zbiorowej
(218)
Poradnik
(123)
Artykuł z czasopisma fachowego
(108)
Praca zbiorowa
(69)
Scenariusz zajęć
(54)
Artykuł z czasopisma naukowego
(48)
Raport z badań
(44)
Materiały pomocnicze
(32)
Opracowanie
(32)
Utwory sceniczne dla dzieci
(27)
Ćwiczenia i zadania
(27)
Wydawnictwa popularne
(25)
Gry i zabawy
(22)
Artykuł fachowy
(18)
Publikacje
(15)
Podręcznik
(14)
Case study (studium przypadku)
(13)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(10)
Poradniki
(9)
Artykuł przeglądowy
(8)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(8)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(6)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(6)
Opowiadania i nowele
(5)
Publikacje fachowe
(5)
Scenariusz imprezy okolicznościowej
(5)
Wywiad dziennikarski
(5)
Artykuł publicystyczny
(4)
Karty pracy ucznia
(4)
Literatura polska
(4)
Materiały konferencyjne
(4)
Monografia
(4)
Antologia
(3)
Bajki i baśnie
(3)
Pamiętniki i wspomnienia
(3)
Poradniki dla rodziców
(3)
Recenzja naukowa
(3)
Scenariusz imprezy szkolnej
(3)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(3)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(2)
Biografia
(2)
Broszura
(2)
Dane statystyczne
(2)
Gry i zabawy dziecięce
(2)
Literatura dziecięca
(2)
Poradniki i przewodniki
(2)
Program autorski (pedagogika)
(2)
Publicystyka
(2)
Recenzja
(2)
Sprawozdanie z konferencji
(2)
Artykuł monograficzny
(1)
Artykuł z czasopisma
(1)
Bajka i baśń
(1)
Bibliografia
(1)
Cytaty
(1)
Debata
(1)
Druki muzyczne
(1)
Dzieci
(1)
Dziecko
(1)
Ilustracje dla dzieci
(1)
Komiks
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Narracje osobiste [Typ Publikacji]
(1)
Pamiętniki amerykańskie
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Poradnik metodyczny
(1)
Program nauczania
(1)
Relacja z wydarzenia
(1)
Reportaż problemowy
(1)
Scenariusz zajęć dla przedszkoli
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Teatr dla dzieci
(1)
Ćwiczenia i zadania dla przedszkoli
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(810)
Psychologia
(290)
Socjologia i społeczeństwo
(125)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(90)
Medycyna i zdrowie
(62)
Kultura i sztuka
(26)
Historia
(20)
Literaturoznawstwo
(17)
Media i komunikacja społeczna
(11)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(7)
Religia i duchowość
(7)
Filozofia i etyka
(6)
Językoznawstwo
(6)
Kultura fizyczna i sport
(6)
Informatyka i technologie informacyjne
(5)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(4)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Biologia
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(2)
Nauka i badania
(2)
Ochrona środowiska
(1)
1758 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Editiohistoria)
Bibliografia, netografia na stronach 235-254. Indeks.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48133 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Niezwykle intensywne przemiany kulturowe i społeczne, a w konsekwencji przemiany w obyczajach i zachowaniach dzieci oraz młodzieży można lepiej zrozumieć, gdy wszechstronnie pozna się człowieka, także z punktu widzenia biologicznego. Studenci kierunków pedagogicznych w toku studiów poznają wiedzę z zakresu rozwoju i wychowania człowieka. Proponujemy im niniejszy podręcznik, który omawia ogólne zagadnienia rozwoju biologicznego człowieka oraz przedstawia całokształt przemian, jakim współcześnie podlegają ludzie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Książka ma charakter teoretyczno-badawczy. Składa się z dwóch części. W pierwszej, opartej na pedagogiczno-psychologicznej literaturze, przedstawiono teoretyczne podstawy twórczości plastycznej. Omówiono pojęcie twórczości, jej istotę oraz rozwój rysunkowości dziecka, z uwzględnieniem jej etapowości. Kolejny podrozdział podejmuje temat ruchu i przestrzeni jako elementów formy plastycznej w rysunku dziecka i jest krótkim przeglądem sposobów stosowania środków artystycznego wyrazu, z podkreśleniem sposobów obrazowania w rysunku ruchu i przestrzeni. W dalszej części rozdziału teoretycznego opisano znaczenie rysunku i aktywności plastycznej w rozwoju dziecka oraz rolę nauczyciela jako osoby wspierającej aktywność plastyczną dziecka. Część druga ma charakter empiryczny. W oparciu o analizę 1471 rysunków dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym została podjęta próba oceny dwóch elementów dziecięcej rysunkowości: umiejętności obrazowania w rysunku ruchu i przestrzeni. Uzupełnieniem analiz są zamieszczone w pracy rysunki, ilustrujące opisywane aspekty twórczości plastycznej dzieci. Monografia jest opracowaniem z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wychowania estetycznego. Praca może być użyteczna dla badaczy z dziedziny pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz teorii wychowania estetycznego, nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz studentów kierunków pedagogicznych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. Do rodziców to wybór krótkich, skłaniających do refleksji tekstów, które w prosty sposób przybliżają najważniejsze idee dotyczące rozwoju i wychowania dzieci, będące zarazem podstawą pedagogiki Montessori. Karmimy dziecko pożywnym jedzeniem, żeby jego małe ciało mogło rosnąć − i analogicznie musimy zapewnić mu odpowiedni pokarm dla rozwoju psychicznego i moralnego. Tak jak nie potrafimy bezpośrednio pomóc ciału dziecka osiągnąć dojrzałości, tak też nie możemy ukształtować za nie jego umysłu ani charakteru. Możemy jednak zaspokajać jego potrzeby psychiczne, tak jak zaspokajamy jego potrzeby cielesne − do obu należy podchodzić w równie naukowy sposób. Z tekstu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Jest to wznowienie uzupełnionego wydania „Zrównoważonego rozwoju dziecka w świetle nowych wyzwań“ z 2008 roku (Oficyna Wydawnicza IMPULS).Jak pisze Autorka we wstępie: Książka jest hołdem dziecku we mnie, które przez lata przypominało mi, że wszystko co dotyczy mnie jest żywe, obecne, choć głęboko „zakopane“ i wymaga uwagi, a przede wszystkim wyjścia naprzeciw fundamentalnej potrzebie bezwarunkowej miłości i akceptacji jego obecności. Potrzebuje ono bowiem nieustannej troski o harmonijny (zrównoważony) rozwój i wspieranie zdrowia na wszystkich jego poziomach. Książka jest propozycją skierowaną do twórców programów edukacyjnych dla nauczycieli, także tworzenia edukacji rodziców - wychowania do zdrowia, aby po latach nie trzeba było terapii w wielu sferach życia, tym samym jest częścią całożyciowej edukacji. Oby starczyło nam wyobraźni i cierpliwości na ten nieustanny kontakt z fundamentalnym fragmentem nas samych, korzeniami naszej historii, dla budowania harmonii w sobie, dziecku, rodzinie i świecie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Problematyka proponowanej publikacji w całości mieści się w edukacji dziecka. Stanowi zwarty, konsekwentny blok tematyczny z odniesieniem w szczegółowych tekstach do różnych zagadnień związanych z rozwojem i edukacją dziecka.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Publikacja stanowi wieloaspektowe kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej. Obszar dociekań naukowych i praktycznych związany jest z takimi kategoriami, jak: dziecko, nauczyciel, środowisko uczenia się oraz wzajemne relacje między nimi. Za punkt wyjścia służy Autorkom przedstawienie genezy i rozwoju pedagogiki przedszkolnej w Polsce, tkwiących w źródłach historycznych, które stały się podstawą współczesnej koncepcji wychowania przedszkolnego oraz osoby nauczyciela przedszkolnego. Wyeksponowane zostały także rozwijane przez lata najważniejsze teorie i strategie, które pozwoliły na sprecyzowanie przedmiotu badań oraz podstawowych celów i zadań pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej. W monografii omówiono też udział polskich pedagogów i psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej. * Przekaz treści został przeprowadzony w kolejnych częściach i rozdziałach z niezwykłą starannością i rzetelnością, a jego rezultaty doprowadziły do refleksji nad możliwymi i niemożliwymi obszarami tworzenia wiedzy profesjonalnej nauczycieli. Wartość dydaktyczną książki podnosi fakt, że każda z jej sześciu części podzielona jest na rozdziały, a każdy z nich wzbogaca literatura przedmiotowa. Przyswojenie treści ułatwiają pytania utrwalające materiał oraz tematy do refleksji. Autorki prezentują tłumaczenia na język angielski najistotniejszych pojęć omawianych w książce, co stanowi cenny walor związany z potrzebą przyswajania przez polskich studentów i nauczycieli pedagogicznych terminów anglojęzycznych. W literaturze specjalistycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej brakuje pozycji ukazujących w tak całościowy sposób teorię i metodykę wychowania przedszkolnego, dlatego publikacja będzie szczególnie przydatna w kształceniu przyszłych nauczycieli przedszkoli. Z recenzji prof. dr hab. Bożeny Muchackiej
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od roku 1956. Publikowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Celem czasopisma jest umożliwianie i pobudzanie dyskusji na poziomie akademickim wokół najważniejszych dla współczesności problemów edukacyjnych, popularyzowanie dorobku polskiej pedagogiki wśród pedagogów obcojęzycznych (artykuły w językach obcych) i ułatwianie polskim pedagogom poznania tego, co dzieje się w pedagogice w innych krajach, poprzez publikowanie tłumaczeń prac obcojęzycznych. Znajdujemy tu zarówno prace już uznanych autorów, jak i początkujących adeptów nauki. Czasopismo kierowane jest do osób zainteresowanych problematyką szeroko rozumianej edukacji, a zwłaszcza do nauczycieli akademickich i studentów różnych obszarów humanistyki i nauk społecznych. The Polish journal issued since 1956, publishes articles presenting theories of broadly defined pedagogy and research findings on functioning of the individual in society. The articles discuss various pedagogical subdisciplines, including pedeutology, andragogy, history of education, social pedagogy, didactic methods, psychology of education, philosophy of education, aesthetic education, etc. The journal seeks to allow and stimulate academic discussions on the most important current issues in education. It promotes achievements in Polish pedagogy among foreign language educators (articles in foreign languages). It also familiarises Polish educators with current trends in the field of pedagogy in other countries by publishing translations of articles in foreign languages. The journal contains papers by already well-established authors, as well as papers by new adepts of the field. The journal seeks to serve all interested in issues of broadly defined education, especially academic teachers and university students of Humanities and Social Science.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Jako studentka psychologii dziecięcej zawsze głęboko zainteresowana problemami dobrobytu, które stają przed nami w związku z wychowaniem małych dzieci, w 1913 roku udałam się do Rzymu, aby osobiście zbadać rezultaty systemu wychowawczego Montessori. Wiele już napisano i powiedziano na temat rozwiązań tego systemu. Niewiele jednak przekazano światu informacji na temat losów indywidualnych dzieci, które rozwijały swoją osobowość poprzez autoedukację Montessori. Chciałam więc na miejscu zająć się obserwacją dzieci Montessori. Dzięki łaskawej uprzejmości dr Montessori, otrzymałam przywilej prowadzenia obserwacji w nowym przedszkolu Trionfale, gdzie mogłam prowadzić swoje badania od samego początku wdrożenia tej metody, oraz w przedszkolach Fua Famagosta i Franciscan Convent. Miałam również przywilej wysłuchania wykładu dr Montessori, która wyjaśniła pewne problemy w jej teorii edukacji, które nie były wcześniej nagłaśniane. Dzieci w wieku trzech, czterech i pięciu lat spotkałam otoczone licznymi obserwatorami pierwszej międzynarodowej grupy szkolonej przez Montessori. Mimo zamieszania były one jednak tak cudownie opanowane i samokontrolujące się, że przeszły przez te dni jakby samodzielnie. Widziałam tak znakomite dowody na integralność systemu Montessori, jak przypadki Otella, Bruna i innych, omówione na stronach tej książki. Poniższe strony to seria opisów prawdziwych przykładów rezultatów osiąganych u dzieci dzięki metodzie Montessori. Mam nadzieję, że jako realny zapis namacalnych wyników, przyczynią się one do większej wiary świata w odkrycie Montessori – odkrycie ducha dziecka. Carolyn Sherwin Bailey, Nowy Jork, 1915 r. SPIS TREŚCI: SPIS TREŚCI: WSTĘP DZIECI MONTESSORI Z MARGHERITĄ W DOMU DZIECIĘCYM Ukazanie mimowolnego wpływu prawdziwego środowiska Montessori VALIA Wychowanie fizyczne w systemie Montessori UWOLNIENIE STRASZLIWEGO OTELLA Przebudzenie sumienia poprzez kierowanie wolą CHRYSTUS W BRUNIE O nowym zmyśle duchowym OCZY W PALCACH MARIA Trening zmysłów Montessori GŁÓD RAFFAELA Nauczanie kolorów. Jego wartość STŁUMIENIE WOLI ANTONIA Kierowanie wolą dziecka LILIA ANDREI Metoda Montessori w Naturze CUD OLGI Czytanie i pisanie tak naturalne dla Twojego dziecka jak mowa KLARA – MAŁA MATKA Rozwój społeczny dziecka Montessori PICCOLA – MAŁA GOSPODYNI DOMU Pomocność dziecka Montessori ZABAWY MARIA Montessori i wyobraźnia dziecka WIELKA CISZA Rozwój umiejętności odpoczynku według Montessori
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
W wyniku szerokiego zainteresowania, jakie wzbudziła moja metoda wychowania dzieci, wydano pewne książki, które mogą się wydawać Czytelnikom autorytatywnymi wykładami systemu Montessori. Pragnę zdecydowanie stwierdzić, że niniejsza praca jest jedynym autentycznym podręcznikiem metody Montessori, a jedynymi innymi autentycznymi lub autoryzowanymi moimi pracami są Metoda Montessori i Antropologia Pedagogiczna. *** Dzieci muszą rosnąć nie tylko w ciele, ale także rozwijać się w duchu, a matka pragnie śledzić tajemniczą podróż duchową ukochanego dziecka, które jutro będzie inteligentnym, boskim stworzeniem, dorosłym człowiekiem. Aż do dnia dzisiejszego małe dziecko nie otrzymało racjonalnej pomocy w wypełnieniu tego żmudnego zadania. Jeśli chodzi o rozwój psychiczny dziecka, znajdujemy się w okresie równoległym do tego, w którym życie fizyczne pozostawione było na łasce przypadku i instynktu – w okresie, w którym śmiertelność niemowląt była plagą. To właśnie za pomocą naukowych i racjonalnych środków musimy ułatwić tę wewnętrzną pracę psychicznego przystosowania, która ma się dokonać w dziecku. Pracę, która w żadnym wypadku nie jest tym samym, co „jakakolwiek fizyczna praca lub produkcja”. Jest to cel, który leży u podstaw mojej metody wychowania i z tego powodu niektóre zasady, które w niej wyrażam, wraz z tą częścią, która dotyczy techniki ich praktycznego zastosowania, nie mają charakteru ogólnego, lecz odnoszą się do szczególnego przypadku dziecka w wieku od trzech do siedmiu lat, tj. do potrzeb formacyjnego okresu życia. Moja metoda jest naukowa, zarówno w swej istocie, jak i w swym celu. Służy ona osiągnięciu bardziej zaawansowanego etapu postępu, nie tylko w kierunkach materialnych i fizjologicznych. Jest to próba dokończenia kursu, który higiena już obrała, ale dotąd został przyjęty jedynie przy leczeniu zaniedbań od strony fizycznej. dr Maria Montessori
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Naucz mnie robić rzeczy samodzielnie. Wypisy z dzieł Marii Montessori (…) to pozycja wyjątkowa. Idea zaprezentowania Czytelniczkom i Czytelnikom myśli, cytatów i obserwacji Marii Montessori zasługuje na uznanie i wdzięczność. Oto bowiem otrzymujemy publikację, która może służyć nie tylko jako źródło inspiracji, lecz także jako pretekst do refleksji nad praktyką. Z recenzji dr. Jarosława Jendzy Maria Montessori zwróciła uwagę świata na to, jak ważny jest szacunek do dziecka, uznanie jego praw i stworzenie optymalnych warunków dla jego rozwoju. Jej słowa na temat psychiki dziecka, jego relacji z dorosłymi, edukacji i pokoju na świecie poruszają i zatrzymują dziś tak samo, jak dziesiątki lat temu, gdy zostały spisane. Dzięki lekturze Czytelnik ma szansę odkryć lub uporządkować wiedzę o tym jak pielęgnować, szanować i rozumieć sekret dziecka – nie tylko tego, którego jesteśmy rodzicami, nauczycielami czy rodziną, ale także tego, które jest w nas od dwudziestu, czterdziestu czy osiemdziesięciu lat. Dziecko jest wielkim budowniczym, wielkim konstruktorem. Jeśli zadasz sobie pytanie: „Kto obdarzył mnie tą siłą, tą inteligencją, tą wiedzą, którą dziś mam?”, możesz odpowiedzieć: „To dziecko uczyniło mnie człowiekiem, którym jestem”.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. Dziecko w społeczeństwie i w świecie to dwunasty już tom Biblioteki Marii Montessori. Mimo ogromnej popularności placówek Montessori, teksty, wykłady i przemówienia tej niezwykłej badaczki nie były dotychczas dostępne w języku polskim. Wydawnictwo Naukowe PWN wraz z Association Montessori Internationale (organizacją, którą w 1929 roku założyli Maria Montessori oraz jej syn, Mario) i Fundacją Villa Montessori publikują je po raz pierwszy. Dziecko w społeczeństwie i w świecie to wybór tekstów, przemówień i wywiadów udzielonych przez Marię Montessori, pogrupowanych w sześć obszarów tematycznych. Autorka zwraca się do rodziców i nauczycieli, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat nabywania wiedzy przez dzieci i roli, jaką w tym procesie odgrywają dorośli. Kreśli obraz cech i kompetencji, jakie powinien mieć idealny nauczyciel. Pokazuje, jak nieostrożne działanie dorosłego może przerwać koncentrację dziecka i zniweczyć efekty samodzielnej edukacji. Maria Montessori wyjaśnia także szczegóły swojej metody, zapoczątkowanej w Case dei Bambini – Domach Dzieci, oraz zwraca uwagę na błędy przy próbach jej bezrefleksyjnego powielania. W kolejnych częściach książki autorka dzieli się także swoimi poglądami na sprawy nieco ogólniejsze, jak kształt systemu edukacji czy miejsce człowieka w świecie. Nasza metoda nie powstała wskutek rozmyślań, ale doświadczeń, które zdarzyły się i potwierdziły w różnych krajach i u różnych ras; podążaliśmy prostą ścieżką, nie skręcając w lewo ani w prawo – szliśmy wiernie drogą dziecka i tego, co nam dawało. Cała nasza szkoła opiera się na zachowaniach dzieci, które udzielało nam również jasnych wskazówek, jak ją zorganizować i utworzyć. Z tekstu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Czynnikiem kształtującym relacje jest stosunek uczniów do nauczycieli, a także nauczycieli do uczniów. Stosunek ten zaś jest zmienny w czasie. Z tego powodu podobną zmiennością charakteryzować się będą również same relacje. Rozważania nad nimi są zatem ciągle aktualne. Rola nauczyciela w szkole jest jasno określona – polega ona na uczeniu i wychowywaniu. Jako że jest to obowiązek wynikający wprost ze stosunku pracy, większość nauczycieli stara się to robić w sposób odpowiedziany i rzetelny. Określona jest także rola ucznia – ma on nabywać umiejętności przewidziane w programie nauczania oraz poddawać się działaniu procesu wychowawczego. O ile jednak nauczyciel musi robić to, co ma przykazane, o tyle uczeń może, ale nie musi. Nauczyciel podejmuje się wypełniać swoje obowiązki świadomie i dobrowolnie, natomiast uczeń jest objęty obowiązkiem uczęszczania do szkoły. Z tego powodu ich relacje są rożne. To przede wszystkim nauczyciel powinien dbać o poprawne relacje, aby ucznia nie zrażać do nauki, a wręcz przeciwnie – zachęcać. Poprawne relacje to nie „nadskakiwanie” uczniom, ale rozważne działania w celu ich mobilizacji. Tematem wiodącym w niniejszej monografii jest uczeń i nauczyciel we współczesnej szkole w rożnych kontekstach pedagogicznej rzeczywistości. Pisząc o współczesnych problemach pedagogiki, nie można zapominać o jej przeszłości. Od tego nie da się uciec, bowiem przeszłość zawsze wywiera piętno na współczesności. Publikacja ukazuje, jak rożne czynniki – na pozór nieistotne – mogą wpływać na relacje uczeń–nauczyciel. Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują refleksje nad wpływem sposobu i rodzaju nauczania oraz innowacyjnych działań nauczyciela na relacje uczeń–nauczyciel. Odrębnym i ważnym zagadnieniem poruszanym przez nich jest oddziaływanie rożnych czynników – w tym między innymi roli samego nauczyciela, jak również czynników pozadydaktycznych – na relacje uczeń–nauczyciel.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Publikacja ma na celu dostarczanie teorii i koncepcji wspomagających zrozumienie procesów zachodzących w rodzinie, przedstawia też próbę uchwycenia problemów, z jakimi zmaga się współczesna rodzina, w tym zachowań problemowych dzieci i młodzieży, czy następstw wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie. Opracowanie stanowi zbiór prac teoretycznych i doniesień z badań dotyczących roli rodziny w procesie wychowania. Jest to rodzaj punktowego naświetlania wychowawczej funkcji rodziny, która pełni wiele różnych ról, dzieli te funkcje na instytucjonalne i osobowe. Monografia porusza m.in. problem znaczenia rodziny w formowaniu charakteru w okresie dorastania, spectrum zagadnień związanych z ojcostwem, czy potrzeb pokolenia cyfrowego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Sumienna i uważna obserwacja osób napotykających bariery w porozumiewaniu się to codzienność praktyki logopedycznej. Terapeuta krok po kroku analizuje sposoby funkcjonowania jednostki w kontaktach z otoczeniem, poszukując interpretacji dla ich rozpoznania i opisu. Dąży do odkrycia zespołu przyczyn występujących trudności w komunikowaniu się, gdyż ma świadomość, że natura, jakość i stan umiejętności tworzenia relacji człowieka z otaczającą go rzeczywistością są wielorako uwarunkowane. Budowanie programów terapii zaburzeń w porozumiewaniu się zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym wymaga wiedzy lingwistycznej, biologicznych podstaw teoretycznych dotyczących rozwoju i funkcjonowaniu człowieka oraz znajomości mechanizmów psychologicznych i aspektów społeczno-pedagogicznych. Na procedurę logopedyczną składa się rozwijanie wszystkich typów kompetencji – komunikacyjnej, poznawczej (kulturowej) i językowej. Zasadnicze znaczenie dla rozumienia rzeczywistości ma rozumienie języka. Interdyscyplinarne kierunki badań logopedycznych pokazują, jak różnorodne, złożone i nierzadko dyskretne bywają czynniki wpływające na możliwości komunikowania się i stan rozwoju mowy. Tradycyjnie tematykę „Logopedii Silesiany” wyznaczają doświadczenia naukowo-badawcze i zawodowe autorów, które gromadzili, obserwując trudności w komunikacji językowej mówionej i pisanej dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Po raz kolejny idea rozpoznawania natury zaburzeń mowy połączyła znamienitych badaczy w dążeniu do opisu mowy zarówno w jej specyficznych, jak i w niespecyficznych kontekstach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Z zaszczytem i przyjemnością oddajemy w ręce Czytelników kolejny, ósmy tom „Logopedii Silesiany”. W zebranych w nim pracach naukowych oraz stu-diach przypadków cenieni i uznani Autorzy z kraju i zagranicy podejmują się szerokiego omówienia różnorodnych zagadnień dotyczących diagnozy i terapii logopedycznej. Każdorazowo pogłębiona refleksja naukowa łączy się ze wskazywaniem metodologicznych uzasadnień dla prawideł komunikowania się, w tym nade wszystko komunikowania się językowego, oraz z tworzeniem podstaw dla nowych formuł postępowania logopedycznego.Język bowiem odgrywa w procesie porozumiewania się zasadniczą rolę. Co istotne, zarówno teoretycy, jak i praktycy logopedii patrzą na język nie jako na system złożony z podsystemów, ale jako na narzędzie budowania tożsamości i walencji kulturowej, gdyż jest on w swej istocie elementem konstytutywnym bycia człowiekiem. Nabycie określonych wzorów językowych determinuje postawę poznawczą jednostki wobec otaczającej rzeczywistości, a „ujęzykowienie głowy ludzkiej za pomocą więcej niż jednego myślenia językowego wprowadza do niej coś całkiem nowego”1. Za pomocą słów i budowanych z nich struktur poznajemy, przeżywamy, interpretujemy i oceniamy świat. Po raz kolejny obserwacja słowa w różnych jego realizacjach i odkrywanie przyczyn sprawiających, że człowiek zaczyna używać języka w taki a nie inny sposób, znajdują odzwierciedlenie w logo-pedycznej debacie nad naturą ludzkiego porozumiewania się – podejmowaniu przez badaczy opisu mowy w rozwoju i w zaburzeniach. (fragment Wstępu)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Część monograficzna tomu 2/2018 „Chowanny” pod redakcją Katarzyny Borzuckiej-Sitkiewicz została zatytułowana Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna. W kulturze współczesnych społeczeństw wysoko uprzemysłowionych, nazywanej w refleksji filozoficznej i socjologicznej kulturą późnej nowoczesności, identyfikuje się szereg zjawisk, które mogą być postrzegane w kategoriach dominującego dyskursu. Wśród nich najczęściej wskazuje się na indywidualizm, racjonalność, technologizację, komercjalizację różnych sfer życia czy hedonizm jako wyznacznik dobrostanu. Zjawiska te mają bezpośrednie odzwierciedlenie w stosunku do własnego ciała, wyrażają się w pojmowaniu zdrowia i choroby oraz w postawach wobec tych stanów u siebie i u innych, a także ujawniają się w specyficznych zachowaniach, które wprawdzie są związane ze zdrowiem, ale niekoniecznie w sensie pozytywnym (np. merkantylizacja podejścia do ciała, ujmowanie naturalnych procesów w kategoriach zdefiniowanych problemów medycznych itp.). Krytycznej analizie wymienionych zjawisk poświęcone są artykuły zawarte w monograficznej części niniejszego numeru „Chowanny”. Część z nich odnosi się wprost do przekazów związanych ze zdrowiem i chorobą obecnych we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, część odwołuje się do nich pośrednio, ale łączy je perspektywa edukacyjna, koncentrująca się na możliwościach zmiany obowiązujących dyskursów w kierunku bardziej skutecznego zapobiegania potencjalnym deficytom oraz większego upodmiotowienia i włączenia społecznego osób naznaczonych goffmanowskim piętnem innego/chorego. Część Studia i rozprawy odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak problem alkoholowy w doświadczeniu społecznym, polityka oporu, rodzice skazani na karę pozbawienia wolności, dziecięce poznawania świata, zwrot ku rzeczom w kontekście historii wychowania.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej