Forma i typ
Książki
(91)
Publikacje naukowe
(24)
E-booki
(16)
IBUK Libra
(16)
Publikacje dydaktyczne
(15)
Publikacje fachowe
(6)
Audiobooki
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Muzyka
(1)
Dostępność
dostępne
(83)
wypożyczone
(9)
Placówka
Wypożyczalnia
(92)
Autor
Janus-Sitarz Anna
(9)
Lipińska Ewa
(6)
Nycz Ryszard (1951- )
(5)
Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas"
(5)
Gałat Edyta
(4)
Miodunka Władysław (1945- )
(4)
Sałęga-Bielowicz Beata
(4)
Seretny Anna (1962- )
(3)
Szelc-Mays Magdalena (1952- )
(3)
D'Alleva Anne (1964- )
(2)
Folga-Januszewska Dorota (1956- )
(2)
Janowska Iwona
(2)
Jarzębski Jerzy (1947-2024)
(2)
Kania Agnieszka
(2)
Kongres Polonistyki Zagranicznej (4 ; 2008 ; Kraków)
(2)
Kulig-Kozłowska Agnieszka
(2)
Kunz Tomasz (1969- )
(2)
Lipińska Ewa (filolog)
(2)
Seretny Anna
(2)
Adamowicz-Pośpiech Agnieszka
(1)
Aldrich Robert (1954- )
(1)
Antas Jolanta (1954- )
(1)
Antonik Dominik (1988- )
(1)
Artwińska Anna
(1)
Basista Andrzej (1932-2017)
(1)
Biedrzycki Krzysztof (1960- )
(1)
Binicewicz Aleksandra
(1)
Bobiński Witold (1959- )
(1)
Borowczyk Jerzy (1968- )
(1)
Borowski Andrzej (1945- )
(1)
Browarny Wojciech (1970- )
(1)
Buryła Sławomir (1969- )
(1)
Chrobak Małgorzata (filolog)
(1)
Chudoliński Michał
(1)
Cynarski Wojciech J
(1)
Cynarski Wojciech Jan (1965- )
(1)
Czabanowska-Wróbel Anna (1962- )
(1)
Delaperrire Maria (1941- )
(1)
Di Nola Alfonso Maria (1926-1997)
(1)
Drwal-Straszakowa Katarzyna
(1)
Dybel Paweł
(1)
Dąmbska Elżbieta Grażyna
(1)
Enzensberger Ulrich (1944- )
(1)
Galewicz Włodzimierz
(1)
Goban-Klas Tomasz (1942- )
(1)
Gombrich E. H. (1909-2001)
(1)
Gombrich Ernst Hans (1909-2001)
(1)
Gruchała Janusz Stanisław (1954- )
(1)
Grzeszczuk Stanisław (1934-1999)
(1)
Guzik Agnieszka
(1)
Gwóźdź Andrzej (1953- )
(1)
Handzel Agnieszka
(1)
Huget Patrycja
(1)
Izabela Rutkowska
(1)
Jedlińska Eleonora (1954- )
(1)
Jedliński Jakub
(1)
Jedliński Jakub (1977- )
(1)
Jeffrey Ian
(1)
Kantner Katarzyna (1984- )
(1)
Kierys Arkadiusz (1968- )
(1)
Komisji Edukacji Narodowej Akademia Pedagogiczna im (Kraków )
(1)
Konieczna Ewelina
(1)
Kopkowski Rafał (1980- )
(1)
Kornecka-Kaczmarczyk Jolanta
(1)
Kowynia Ewa
(1)
Kozloff Max
(1)
Kołodziejek Iwona
(1)
Krupa Bartłomiej
(1)
Kulig Agnieszka
(1)
Kurtyka Andrzej
(1)
Kurzowa Zofia (1931-2003)
(1)
Kwak Karolina
(1)
Liszka Katarzyna (filolog)
(1)
Lubelski Tadeusz (1949- )
(1)
Lugowe Jeffrey
(1)
Machowska Joanna
(1)
Maciejak Katarzyna
(1)
Maciejewska-Mroczek Ewa
(1)
Markowski Michał Paweł (1962- )
(1)
Martyniuk Waldemar (1956- )
(1)
Mizerkiewicz Tomasz (1971- )
(1)
Niemiec Tomasz Łukasz (1985- )
(1)
Nosek Anna (1975- )
(1)
Nowak Ewa (1966- )
(1)
Nowakowski Andrzej (1952- )
(1)
Nowakowski Piotr
(1)
Nęcka Edward (1953- )
(1)
Ogonowska Agnieszka
(1)
Olewicz-Legutko Hanna
(1)
Pisarek Walery (1931- )
(1)
Podraza-Kwiatkowska Maria (1926- )
(1)
Podraza-Kwiatkowska Maria (1926-2016)
(1)
Potok Bogusław (tłumacz)
(1)
Prążyńska Dorota
(1)
Ronge Gerard (1994- )
(1)
Rosenberg Otto (1927-2001)
(1)
Rosenberg Petra
(1)
Rybicka Elżbieta
(1)
Sadkiewicz Jan
(1)
Schütz Klaus (1926-2012)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(24)
2010 - 2019
(55)
2000 - 2009
(20)
1990 - 1999
(9)
Okres powstania dzieła
2001-
(38)
1901-2000
(4)
1989-2000
(4)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(108)
Język
polski
(104)
angielski
(1)
Odbiorca
Cudzoziemcy
(12)
A1 (poziom biegłości językowej)
(7)
B2 (poziom biegłości językowej)
(4)
Poziom podstawowy
(3)
A2 (poziom biegłości językowej)
(2)
B1 (poziom biegłości językowej)
(2)
Nauczyciele
(2)
Nauczyciele języka polskiego
(2)
Szkoły wyższe
(2)
A2 poziom biegłości językowej
(1)
C1 (poziom biegłości językowej)
(1)
Poziom niższy średniozaawansowany
(1)
Temat
Język polski jako obcy
(16)
Język polski
(15)
Literatura polska
(14)
Literatura
(9)
Metody nauczania
(6)
Język polski (przedmiot szkolny)
(5)
Nauczyciele języka polskiego
(5)
Prądy i kierunki literackie
(4)
Gramatyka
(3)
Materiały konferencyjne
(3)
Nauczanie języków obcych
(3)
Sztuka
(3)
Tematy i motywy
(3)
Conrad, Joseph (1857-1924)
(2)
Edukacja medialna
(2)
Holocaust
(2)
II wojna światowa (1939-1945)
(2)
Językoznawstwo
(2)
Komunikacja społeczna
(2)
Krytyka literacka
(2)
Kultura audiowizualna
(2)
Leśmian, Bolesław (1877-1937)
(2)
Modernizm
(2)
Taniec ludowy polski
(2)
Wpływ i recepcja
(2)
Adaptacja filmowa
(1)
Antropologia społeczna
(1)
Architektura
(1)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(1)
Batman (postać fikcyjna)
(1)
Biografie
(1)
Cervantes Saavedra, Miguel de (1547-1616)
(1)
Cyganie
(1)
Cywilizacja zachodnia
(1)
Czas wolny od pracy
(1)
Czytanie ze zrozumieniem
(1)
Czytelnictwo
(1)
Czytelnictwo dzieci
(1)
Czytelnictwo młodzieży
(1)
Dehnel, Jacek (1980- )
(1)
Dobre praktyki
(1)
Dojrzałość szkolna
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Dorosłość
(1)
Doskonalenie zawodowe
(1)
Dramat angielski
(1)
Dramat europejski
(1)
Dwudziestolecie międzywojenne (1918-1939)
(1)
Dysertacje i prace magisterskie
(1)
Dzieci
(1)
Dziennikarstwo
(1)
Edukacja filmowa
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Emisja głosu
(1)
Estetyka
(1)
Etyka
(1)
Facebook
(1)
Filologia polska
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Fotografowie
(1)
Fuller, R. Buckminster (1895-1983)
(1)
Gombrich, Ernst Hans (1909-2001)
(1)
Historia
(1)
Historia (przedmiot szkolny)
(1)
Historiografia polska
(1)
Historycy sztuki
(1)
Hobby
(1)
Holokaust
(1)
Homoseksualizm
(1)
Jarzębski, Jerzy (1947- )
(1)
Jasienica, Paweł (1909-1970)
(1)
Jednostkowienie
(1)
Kategorie gramatyczne
(1)
Klasa szkolna (socjologia)
(1)
Komiks przygodowy
(1)
Konflikt międzynarodowy
(1)
Kowalikowa, Jadwiga (1939- )
(1)
Krytycy literaccy
(1)
Krytyka literacka polska
(1)
Kultura fizyczna
(1)
Kultura popularna
(1)
Kłamstwo
(1)
Leksykografia
(1)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura dla dzieci
(1)
Literatura dla młodzieży
(1)
Literatura romantyzmu
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Ludzie a zwierzęta
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Media społecznościowe
(1)
Metoda projektów
(1)
Nastrój (psychologia)
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nazizm
(1)
Nowoczesność
(1)
Odpoczynek
(1)
Ornament
(1)
Temat: dzieło
Don Quijote de la Mancha
(1)
Operating manual for Spaceship Earth
(1)
Temat: czas
1901-2000
(15)
2001-
(10)
1801-1900
(7)
1939-1945
(3)
1989-2000
(3)
1918-1939
(2)
1945-1989
(2)
1001-1100
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
2001-0
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Australia
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Podręcznik
(12)
Praca zbiorowa
(9)
Opracowanie
(8)
Ćwiczenia i zadania
(7)
Monografia
(5)
Literatura polska
(4)
Publikacje
(4)
Dokumenty dźwiękowe
(2)
Biografia
(1)
Broszura
(1)
Esej
(1)
Fotografie
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura baroku
(1)
Literatura renesansu
(1)
Literatura średniowieczna
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Pamiętniki cygańskie
(1)
Pamiętniki niemieckie
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Poezja polska
(1)
Poradnik
(1)
Proza polska
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(24)
Językoznawstwo
(19)
Literaturoznawstwo
(14)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Etnologia i antropologia kulturowa
(3)
Historia
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Psychologia
(3)
Filozofia i etyka
(2)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Religia i duchowość
(1)
108 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Imponuje tu szczególna umiejętność wyważania sądów, powstrzymywania się od jednoznacznych konkluzji i rozstrzygnięć, rezygnacji ze stylistyki ataku, walki, agresji, co przekłada się bezpośrednio na sytuację szkolną i tworzy realną szansę na przełamanie bariery potocznych uprzedzeń związanych z problemem płci społeczno-kulturowej, a w konsekwencji i szansę na przełamanie tych uprzedzeń wśród uczniów. Strategię działań, jaką proponuje się w tej pracy, można by nazwać w najogólniejszym sensie strategią różnego typu i rodzaju działań rozbudzających i poszerzających przestrzeń uczniowskiej empatii; działań inicjujących pragnienie uważniejszego przyjrzenia się sobie i innym ludziom, prowadzących w konsekwencji do niezgody na ograniczenie możliwości rozwojowych człowieka i wszelkie wykluczenia. z recenzji prof. dr hab. Grażyny Tomaszewskiej Autorka raz po raz formułuje refleksje o randze edukacyjnych wielkich idei i formie kunsztownych sentencji. Muszę przyznać, że nieczęsto zdarza mi się napotykać w rozprawach edukacyjnych (w obszarze polskiego dyskursu) tak zdecydowane, fundamentalnie ważne i tak zgrabnie skreślone myśli.Na własne oczy widzimy (w komentarzach i rysunkach dzieci) proces dookreślania siebie, własnego światoodczucia, wizji rzeczywistości, które wyzwala dydaktycznie zaaranżowane spotkanie z literaturą. Dodajmy – literaturą z kręgu dawnego i współczesnego piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży, a więc taką, której filozoficzny, formacyjny charakter bywa kwestionowany, zwłaszcza w konfrontacji z tym samym wymiarem przypisywanym arcydziełom. z recenzji dr. hab. Witolda Bobińskiego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Monografia Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego jest pierwszym kompleksowym opracowaniem poświęconym sprawności pisania. Przedstawia jej istotę i złożoność oraz rolę, jaką odgrywa w procesie kształcenia językowego, a także omawia proces jej rozwijania oraz objaśnia sposoby kontroli stopnia opanowania kompetencji tekstotwórczej. Całości dopełnia szczegółowy scenariusz lekcji kształcącej umiejętność opisywania przedmiotów, obszerna bibliografia, indeks osobowy oraz aneksy zawierające rozwinięcie niektórych zagadnień. Można tu znaleźć odpowiedzi nie tylko na pytania, jak uczyć pisania i jak je testować, ale także – po co go uczyć. Ukazują dobitnie, że jest ono obligatoryjne w całym procesie opanowywania polszczyzny i musi mieć stałe miejsce w programach nauczania. Tom jest adresowany przede wszystkim do uczących (się) języka polskiego jako obcego, lecz może służyć również uczącym (się) polszczyzny jako języka odziedziczonego (poza Polską) oraz drugiego (jako komponentu języka szkolnej edukacji w kraju). Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego jest pracą wyjątkową i stanowi niezbędne kompendium wiedzy na temat nauczania sprawności pisania nie tylko cudzoziemców. Początkujący nauczyciele znajdą w tej publikacji podpowiedź, jak uczyć pisania polskich wypowiedzi gatunkowych, doświadczeni zaś zostaną zaproszeni do skonfrontowania swoich dotychczasowych doświadczeń z ustaleniami i wskazówkami Autorki, snucia refleksji nad zaproponowanymi rozwiązaniami i do wdrożenia wielu Jej pomysłów. Dla wszystkich będzie to pasmo przyjemności czytelniczych i zachęta do poświęcenia większej uwagi pisaniu w realizowanym przez nich procesie dydaktycznym. To praca niezmiernie erudycyjna, napisana pięknym językiem, odznaczająca się oryginalnym stylem i elegancją wysłowienia. Stanowi wyjątkową kopalnię wiedzy glottodydaktycznej przekazanej ze znawstwem i pasją. (z rec. dr hab. Anny Dunin-Dudkowskiej, prof. UMCS) Ewa Lipińska – dr hab., profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują̨ się̨ sprawy Polonii oraz dydaktyka języka polskiego jako obcego i odziedziczonego, a w szczególności nauczanie pisania. Autorka i współautorka licznych publikacji (monografii, artykułów oraz podręczników do nauki języka polskiego jako obcego), prac popularnonaukowych oraz recenzji, a także współredaktorka wielu opracowań naukowych, jak np. Język ojczysty, język obcy, język drugi (2003), Polskość w Australii (2013), ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego (2005), Pisać jak z nut (2016), Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych (2019) oraz Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy (2021). Prowadziła liczne szkolenia dla uczących języka odziedziczonego we współpracy z instytucjami i stowarzyszeniami polonijnymi działającymi w kraju i za granicą. Przez wiele lat współpracowała z Państwową Komisją ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Możliwości warsztatowe oraz znakomite rozeznanie co do istoty mediów społecznościowych pozwoliły Autorce na przygotowanie rozprawy nowatorskiej i wartościowej poznawczo, [która jest] ważnym punktem odniesienia w badaniach nad mediami społecznościowymi i działalnością popularnonaukową w ogóle. Z recenzji dr hab. prof. UMCS Danuty Kępy-Figury Wybór tematyki badawczej jest ze wszech miar trafny. Nie mieliśmy dotąd w nauce takiego opracowania […]. Autorka jest w swoich założeniach „harmonijnie” eklektyczna i umiejętnie łączy sprawdzone, utrwalone w językoznawstwie, klasyczne metody strukturalne badania tekstu (także całego dyskursu) popularnonaukowego z metodami nowszymi dotyczącymi badań językowych stylów, strategii komunikacyjnych i badań medioznawczych. Praca stanowi duże osiągnięcie badawcze Autorki i znacząco rozszerza naszą wiedzę o współczesnych relacjach między językiem i kulturą (medialną, internetową). Z recenzji prof. dr. hab. Kazimierza Ożoga
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Książka Ewy Maciejewskiej-Mroczek to socjologiczna analiza współczesnego projektu dziecka. Autorka przedstawia go jako płynny, zmienny, znajdujący się w nieustannym ruchu. Analiza przeprowadzona jest ze świadomością historycznych procesów, które go ukształtowały, i jego wewnętrznego zróżnicowania. Przedmiotem zainteresowania autorki są zabawki – wytwory kultury materialnej bliskie dzieciom, a we współczesnych społeczeństwach zachodnich bardzo rozpowszechnione. Obecnie uważa się, że zabawa powinna kształtować dziecko, jest jego pracą. To ze względu na nie, a jeszcze precyzyjniej – ze względu na przyszłego dorosłego, którego w nim widzimy, zabawki mają odzwierciedlać kulturowe systemy znaczeń tworzonych wokół takich pojęć jak płeć, pozycja społeczna, konsumpcja, samorealizacja, wiedza itp. Autorka analizuje różnorodne dane, łącząc pewne uniwersalia kultury globalnej ze specyfiką polskiego „tu i teraz”. Celem było spojrzenie na współczesne społeczeństwo poprzez zabawki i dowiedzenie się tego, w jaki sposób owe materialne obiekty, stanowiące istotny element świata dziecięcego, odzwierciedlają i zarazem konstruują projekt dziecka.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
To pozycja adresowana do nauczycieli, którzy rozpoczynają pracę zawodową, oraz tych, którzy pragnęliby rozwinąć swój warsztat, dla słuchaczy studiów podyplomowych oraz studentów studiów magisterskich z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, a także do nauczycieli polonijnych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Opracowanie Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy jest bardzo cenną publikacją, odpowiadającą na palące potrzeby współczesnej glottodydaktyki polonistycznej. Celne sformułowanie zawarte w tytule – język nierodzimy – zawiera w sobie trzy typy polszczyzny postrzeganej jako język obcy, drugi i odziedziczony. Wchodzące w skład tomu artykuły stanowią cenny zbiór informacji zarówno dla czynnych lektorów, jak i osób stawiających pierwsze kroki w pracy pedagogicznej. Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Anny Dąbrowskiej Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy to trzeci z kolei tom opracowanego przez nas cyklu pozycji naukowo-dydaktycznych z zakresu glottodydaktyki. Proponujemy w nim dalszą analizę naszej dyscypliny u progu trzeciej dekady XXI wieku. Szeroko zakreślona perspektywa pozwoliła na uwzględnienie z jednej strony nowszych czy mniej typowych zjawisk charakterystycznych dla polszczyzny wpływających na jej nauczanie, a z drugiej – największych bolączek współczesnej glottodydaktyki polonistycznej. Autorzy tekstów pochodzą z różnych krajowych i zagranicznych ośrodków naukowych i dydaktycznych, co sprawia, że analizowane zagadnienia ujmują z odmiennych perspektyw. Mamy nadzieję, że niniejsze opracowanie, stanowiące kolejne kompendium wiedzy glottodydaktycznej, będzie użyteczne dla wszystkich czytelników, którym ponownie życzymy, aby nauczanie języka polskiego jako obcego, drugiego lub odziedziczonego było dla nich PASJĄ, POWOŁANIEM i PRZYJEMNOŚCIĄ. Ze wstępu redaktorek tomu Anny Seretny i Ewy Lipińskiej
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Powstało mnóstwo książek o filmowych adaptacjach, ale niewiele dotyczących wykorzystania w literaturze filmowych praktyk i technologii. Tymczasem poeci, pisarze i dramaturdzy wnikliwie przedstawiają rolę filmu – filmów fabularnych, dokumentalnych, audycji telewizyjnych, spotów reklamowych, wizualizacji w grach. Obrazowo, wręcz multimedialnie ilustrują i diagnozują zachowania ludzi, zjawiska społeczne oraz fundamentalne trendy kultury. Radość z rozpoznania motywów i konwencji popularnego kina wyzwala zaś czytelniczą satysfakcję. „Książka Pani Profesor Anny Ślósarz pt. Film w literaturze XXI wieku to propozycja wydawnicza o wysokiej wartości poznawczej i intelektualnej, ciekawa, wciągająca przy lekturze. […]. Badaczka prezentuje autorską wizję korespondencji sztuk, opartą na metodologii antropologiczno-filozoficznej z elementami statystyki, a swoje rozważania odnosi do przemian współczesnej kultury i obyczajowości.” dr hab. Dorota Kulczycka, prof. UZ „Co ciekawe, o ile wpływ literatury na film (i odwrotnie), w szczególności zjawiska adaptacji filmowej i przyliterackości filmu były przedmiotem bardzo wielu analiz, o tyle wskazane przez Annę Ślósarz ujęcie zagadnienia okazuje się – mimo pozornej oczywistości – oryginalne. Z tego względu przywołany przez Autorkę stan badań jest dość skromny. Dobrze świadczy to o wyborze tematu, bowiem omówiona w książce problematyka jest raczej nieobecna w piśmiennictwie polskim i zagranicznym.” dr hab. Piotr Sitarski, prof. UŁ
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Książka jest zbiorem artykułów publikowanych w ciągu kilkunastu lat. Trafiły do niej zarówno ujęcia problemowe, jak i komentarze do wypowiedzi poetyckich Biernata z Lublina, Jana Kochanowskiego czy Wacława Potockiego. Jak się okazuje, tematyka większości z tych szkiców ciąży ku materialności i sprawom ciała. Mowa tu o antropologicznych parametrach człowieczeństwa, determinantach wynikających z temperamentu, płci, wieku, stanu i rasy, a także o staropolskich praktykach komunikowania. Kompleksja zatem (żeby rozjaśnić nieco tytułową metaforę) to nie tylko domena świata przedstawionego: ciał chłopskich, żydowskich, szlacheckich, zwierzęcych, melancholii czy kanibalizmu, lecz także pozostałych elementów układu komunikacyjnego: ciała mówiącego, czytającego, piszącego – oraz technologii rozpowszechniania przekazu. A ponadto może to być wymiar również dzisiejszych odniesień lekturowych do dziedzictwa epok minionych: w czytelniczych reakcjach afektywnych, w kontakcie z książką – rzeczą, która zachowała ślady własnej historyczności. Historyczność ta odsyła do czasów nie tak znów dawnych, ale oddzielonych od nas zasadniczą przebudową wiedzy o świecie. Dariusz Śnieżko (dr hab.) jest profesorem w Instytucie Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego. Opublikował m.in. książki Mit wieku złotego w literaturze polskiego renesansu. Wzory – warianty – zastosowania (Warszawa 1996), Mikołaj Sęp Szarzyński (Poznań 1996), „Kronika wszytkiego świata” Marcina Bielskiego. Pogranicze dyskursów (Szczecin 2004). Laureat nagrody PAN im. A. Brücknera (2005). Zajmuje się przede wszystkim badaniami kulturowymi nad literaturą dawną i poetyką historyczną.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej