Forma i typ
E-booki
(17)
IBUK Libra
(17)
Książki
(12)
Czasopisma
(10)
Publikacje naukowe
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(22)
Placówka
Wypożyczalnia
(22)
Autor
Aksamit Diana
(2)
Czabała Jan Czesław
(2)
Czerwińska Kornelia
(2)
Firkowska-Mankiewicz Anna (1941- )
(2)
Kluczyńska Sylwia
(2)
Rola Jarosław
(2)
Smith Deborah Deutsch
(2)
Sokołowska Ewa
(2)
Szumski Grzegorz
(2)
Banasiak Anna
(1)
Bieńkowska Agnieszka
(1)
Bronowski Paweł
(1)
Chondros Panagiotis
(1)
Chotkowska Katarzyna
(1)
Ciążela Helena
(1)
Czabała Jan Czesław (1941- )
(1)
Danielewicz Dorota
(1)
Dernowska Urszula
(1)
Gawrych Magdalena
(1)
Goswami Sribas
(1)
Gralewski Jacek
(1)
Grudziewska Ewa
(1)
Herzog-Krzywoszańska Radosława
(1)
Jaworowska Mirosława
(1)
Jurkiewicz Patrycja
(1)
Kiejna Andrzej
(1)
Kiełb Katarzyna
(1)
Kluczńska Sylwia
(1)
Kocoń-Rychter Katarzyna
(1)
Konieczna Iwona
(1)
Kucharczyk Izabella
(1)
Kuczyńska-Kwapisz Jadwiga (?-2022)
(1)
Kulik Ryszard
(1)
Kupisiewicz Małgorzata
(1)
Kwatera Anna
(1)
Kwiatkowski
(1)
Kwiatkowski Stefan M
(1)
Malewicz-Sawicka Maryla
(1)
Marcinkowska Barbara
(1)
Marek-Banach Joanna
(1)
Mazanek Ewa
(1)
Mikołajczyk Marta
(1)
Minchberg Małgorzata
(1)
Nerwińska Elżbieta
(1)
Odrowąż-Coates Anna
(1)
Okulicz-Kozaryn Katarzyna
(1)
Orłowska Małgorzata
(1)
Ostaszewski Krzysztof
(1)
Piekut-Brodzka Danuta M. (1949- )
(1)
Pisula Ewa
(1)
Poraj Grażyna
(1)
Poraj-Weder Magdalena
(1)
Prot-Klinger Katarzyna
(1)
Pytka Lesław (1947- )
(1)
Rojewska Katarzyna
(1)
Siedler Agnieszka
(1)
Simonienko Katarzyna
(1)
Siwicki Marek
(1)
Skwierczyńska Małgorzata
(1)
Sołtys Zofia
(1)
Stylianidis Stelios
(1)
Słonka Robert
(1)
T Stefan
(1)
Tatsi Chrysanthi
(1)
Trojanowska Monika
(1)
Urek Mojca
(1)
Vazoukis Haris
(1)
Walczak Dominika
(1)
Weker Maria
(1)
Wiśniewska Dominika
(1)
Wolman Wiktor
(1)
Zabłocka-Żytka Lidia
(1)
Zasuńska Małgorzata
(1)
Zasępa Ewa
(1)
Zozula Jolanta
(1)
Łopatkowa Maria (1927-2016)
(1)
Łuba Małgorzata
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(12)
2010 - 2019
(9)
2000 - 2009
(18)
Okres powstania dzieła
2001-
(15)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(39)
Język
polski
(37)
angielski
(1)
Odbiorca
Pedagodzy specjalni
(10)
Opiekunowie osób z zespołem Downa
(1)
Pedagodzy
(1)
Psycholodzy
(1)
Rodzice
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Niepełnosprawność
(10)
Szkoły specjalne
(10)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(10)
Pedagogika specjalna
(3)
Depresja psychiczna
(2)
Opieka społeczna
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Agresywność
(1)
Choroba Alzheimera
(1)
Chorzy w rodzinie
(1)
Dobrostan psychiczny
(1)
Dzieci
(1)
Dziecko niepełnosprawne
(1)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(1)
Dziecko trudne
(1)
Dziecko z zespołem Downa
(1)
Interwencja kryzysowa (psychologia)
(1)
Jakość życia
(1)
Kryzys psychiczny
(1)
Młodzież szkolna
(1)
Niedostosowanie społeczne
(1)
Opiekunowie osób z zespołem Downa
(1)
Osobowość
(1)
Osoby w wieku starszym
(1)
Osoby z zespołem Downa
(1)
Pedagogika resocjalizacyjna
(1)
Porażenie mózgowe dziecięce
(1)
Postawy
(1)
Prawa dziecka
(1)
Psychiatria dzieci i młodzieży
(1)
Rodzeństwo
(1)
Rodzina
(1)
Społeczeństwo obywatelskie
(1)
Systemy rodzinne
(1)
Wychowanie obywatelskie
(1)
Łopatkowa, Maria (1927-2016)
(1)
Temat: czas
2001-
(2)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Gatunek
Czasopismo fachowe
(10)
Czasopismo pedagogiczne
(10)
Czasopismo polskie
(10)
Monografia
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Podręcznik
(1)
Publikacje
(1)
Raport z badań
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(13)
Edukacja i pedagogika
(11)
Psychologia
(3)
39 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40711 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40712 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Globalne zmiany na świecie sprawiają, że modyfikowane są nie tylko społeczne oczekiwania, lecz także konstrukty pojęciowe związane z rolami społecznymi i indywidualnymi. Wpływa to na redefinicję ojcostwa, roli ojca w rodzinie, stawianych mu wymagań społecznych oraz tych wynikających z rozwoju indywidualnego. W monografii autorstwa dr Diany Aksamit pt. ,,Oblicza ojcostwa. Studium narracji ojców dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną” podjęta problematyka badawcza i sposób jej interpretacji ukazują odmienne sposoby przeżywania niepełnosprawności dziecka przez kobiety i mężczyzn oraz kontekst, jaki nadają temu ojcowie. W publikacji przedstawione zostało rodzicielstwo mężczyzn-ojców dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną z dwóch perspektyw. Pierwsza dotyczy biograficznego doświadczania ojcostwa, w tym znaczeń, jakie nadawali mu ojcowie na przestrzeni lat. Druga uwzględnia kształtowanie się ojcostwa w wymiarze społeczno-kulturowym. Prezentowane badania osadzone zostały w metodologii badań jakościowych w nurcie konstruktywistyczno-interpretacyjnym (z naciskiem na aspekt interpretatywny). Podstawowym celem badawczym było poznanie, analiza oraz opis doświadczeń i ukrytych w nich sensów wynikających z ojcostwa mężczyzn-ojców dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
To pierwszy tom z cyklu poświęconego dzieciństwu. Omawiane zagadnienia dotyczą prawidłowości rozwoju dziecka w różnych sferach funkcjonowania oraz różnorodnych zaburzeń rozwoju pojawiających się lub ujawniających w dzieciństwie. Kolejne książki będą poświęcone pedagogicznym i psychologicznym metodom wspierania rozwoju dzieci doświadczających różnorodnych problemów. Połączenie perspektyw psychologicznej i pedagogicznej jest szczególnie cenne w procesie wspierania rozwoju dziecka.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Omawiana monografia jest wielobarwnym opisem rzeczywistych problemów promocji zdrowia psychicznego. Zostały w niej spenetrowane różne obszary działań – od środowiska szkolnego czy akademickiego do wojskowego, wobec grup osób szczególnie wrażliwych (uchodźców, dzieci i młodzieży, osób z dysfunkcjami słuchu lub z problemami zdrowia psychicznego). Szczególnie ważne jest (…) precyzyjne definiowanie promocji zdrowia psychicznego oraz upowszechnianie przykładów dobrych praktyk w tym zakresie. Dla osób zajmujących się tą problematyką będzie to lektura ważna i inspirująca, ponieważ dostarcza rzetelnych i wiarygodnych informacji o celu, zakresie i formach promocji zdrowia psychicznego. Z recenzji dr hab. prof. APS Ireny Jelonkiewicz
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Małe dziecko z niepełnosprawnością wzroku wymaga wyjątkowo starannie zorganizowanej opieki, ukierunkowanej przede wszystkim na pomoc w wypracowaniu mechanizmów kompensujących braki sensoryczne oraz zapobieganie zakłóceniom w interakcjach z rodzicami. Zgodnie z paradygmatem aktualnie rekomendowanym w obszarze wczesnego wspomagania rozwoju oddziaływania pomocowe i wspierające koncentrują się na całym systemie rodzinnym. Działania diagnostyczne i terapeutyczne realizowane są w środowisku domowym w ścisłej współpracy z rodzicami, którzy uznawani są za głównych ekspertów w obszarze wszelkich spraw związanych ze swoim dzieckiem. Podstawowym zadaniem specjalistów jest identyfikacja sił, zasobów rodziny i budowanie jej potencjału, a więc udzielanie wsparcia i pomocy w sposób umożliwiający nabycie kompetencji niezbędnych do samodzielnego rozwiązywania sytuacji trudnych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Każdy z siedmiu rozdziałów tej książki dotyczy wybranej sfery rozwoju i stanowi osobną, spójną wewnętrznie całość, może więc być traktowany przez odbiorców zainteresowanych daną dziedziną rozwoju jako samodzielny tekst. Jednakże najpełniejszą wiedzę tyflopedagogiczną przyniesie czytelnikowi lektura wszystkich rozdziałów. Integralną częścią każdego z nich jest całościowy opis przypadku rozwoju małego dziecka niewidomego lub słabowidzącego, skoncentrowany przede wszystkim na bardziej szczegółowej analizie tej dziedziny rozwoju, która została omówiona w części teoretycznej. Takie przedstawienie tematu miało na celu pomóc odbiorcy uzyskać pełniejszy wgląd w prezentowane zagadnienia. Uznano, że opisy przypadków ułatwią Czytelnikowi zrozumienie relacji między ogólnymi prawidłowościami rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku a faktami dotyczącymi danego dziecka i jego rodziny, pozwolą także na dokładniejsze ukazanie wzajemnych wpływów i powiązań pomiędzy poszczególnymi sferami rozwojowymi. Wszystkie przypadki zostały zaczerpnięte z własnych doświadczeń zawodowych poszczególnych autorek; z uwagi na ochronę prywatności opisywanych osób ważniejsze dane wrażliwe zostały zmienione.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Autorka […] podjęła próbę przybliżenia czytelnikowi samego tytułowego terminu „rusztowanie” […], ukazuje jego metaforyczne znaczenie, zanim wszakże do tego dojdzie, nakreśla szerokie, a zarazem nieoczywiste jego zastosowanie w licznych naukach […]. Zmierzając ku zastosowaniom w dydaktyce, Autorka omawia liczne prace, w których pojawia się rusztowanie czy to jako główny ich przedmiot, czy to jako jedno z możliwych do zastosowania w praktyce rozwiązań. Z uznaniem należy się odnieść do wysiłku, jaki włożyła ona w dotarcie do prac polsko- i obcojęzycznych, zwłaszcza, że jej praca penetruje nie tylko samo zagadnienie rusztowania jako wspomagania ucznia, lecz także jego „obrzeża”, mające swój rodowód w szeroko rozumianej humanistyce. [...]. Przeprowadzone przez Autorkę badania zorientowane zostały na dwa cele. Z jednej strony chodziło o opis nauczycielskich działań wspierających uczenie się w klasie szkolnej, z drugiej zaś – o dotarcie do nauczycielskich spostrzeżeń i subiektywnych ocen dotyczących własnej praktyki. […]. Recenzowana praca stanowi istotny postęp w badaniach realnie przebiegającego w szkole procesu edukacyjnego. Z pewnością zainteresuje ona liczne grono odbiorców – od teoretyków-badaczy do praktyków. Z recenzji prof. dr. hab. Stefana Mieszalskiego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Wczesne i trafne wykrywanie zdolności oraz cech składających się na szeroko pojętą kreatywność dzieci i młodzieży, a następnie ich stymulowanie, stanowi jedno z ważnych zadań edukacji XXI w. Dlatego, autor monografii, w toku szeroko zakrojonych badań, stara się odpowiedzieć na pytanie o to, czy nauczyciele liceów potrafią rozpoznawać kreatywność swoich podopiecznych? W oparciu o najnowsze koncepcje teoretyczne oraz wyniki badań wskazuje, od czego zależy trafna identyfikacja kreatywności uczniów.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Mamy nadzieję, że przedstawione w publikacji treści okażą się inspirujące dla praktyków, badaczy, a także studentów pracy socjalnej, socjologii, pedagogiki czy polityki społecznej. Mamy świadomość, że książka nie wyczerpuje złożonej problematyki zarysowanych tu kwestii/problemów społecznych. Traktujemy ją jako wstęp do refleksji na temat zadań stawianych przed przedstawicielami służb społecznych w zmieniającej się rzeczywistości. Zadań, których rozwiązanie wymaga z jednej strony odwołań do tradycji, a z drugiej wprowadzania innowacyjnych działań. Przede wszystkim zaś – zaangażowania i współpracy między instytucjami i organizacjami nastawionymi na wspieranie osób i rodzin znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych. Naszym zamierzeniem jest także, by opublikowane tu artykuły stały się zalążkiem do wymiany doświadczeń między teoretykami a praktykami. Uwzględnienie obu podejść pozwoli, w naszej opinii, na zoptymalizowanie projektowania działań pomocowych. Ze Wstępu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Tematyka pracy mieści się w obszarze poszukiwań badawczych głównie pedagogiki specjalnej – oligofrenopedagogiki. Mając to na uwadze, autorka starała się omówić tu podstawowe problemy dotyczące rodziny jako środowiska wychowawczego, w tym poczucia osamotnienia i koherencji u rodzeństwa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Każde z tych zagadnień niesie wiele ciekawych, bardzo skomplikowanych problemów praktycznych o indywidualnym charakterze.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Kompendium wiedzy teoretycznej i praktycznej w obszarze interwencji kryzysowej. Prezentuje wybrane metody zorientowane na rozwiązywanie problemów kryzysowych, rozwijanie umiejętności praktycznych niezbędnych pracownikom instytucji społecznych zajmujących się profesjonalną pomocą w kryzysach sytuacyjnych. Książka adresowana do osób kontynuujących szkolenie zawodowe w dziedzinie pomocy psychologicznej. Może być ważnym elementem kształcenia studentów rozpoczynających edukację w tej dziedzinie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Nowoczesna terapia zaburzeń psychicznych to nie tylko celowana farmakoterapia, wielomodalna opieka środowiskowa czy systemowe rozumienie problemów zdrowotnych. To także włączanie w proces leczenia metod oddziaływań opartych na środowisku naturalnym, o skuteczności potwierdzonej naukowo i klinicznie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
W zamyśle Redaktora Naukowego monografia ma łączyć zdiagnozowany stan praktyki edukacyjnej z propozycjami zmian i modernizacji wybranych jej obszarów, wynikającymi z zastosowania teorii pedagogicznych. Jej Autorzy, Członkinie i Członkowie Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk (w kilku przypadkach wraz ze swoimi współpracownikami) przedstawili własne rozważania w układzie: diagnoza – kierunki zmian i modernizacji – niezbędne warunki realizacyjne. Rozszerzyli przy tym pole namysłu o diagnozę i perspektywy rozwoju wybranych subdyscyplin pedagogicznych. W rezultacie powstał wielowątkowy raport pozwalający spojrzeć na pedagogikę z perspektywy teoretycznej i praktycznej – za co wyrażam gorące podziękowania wszystkim Autorom (…). Na podkreślenie zasługuje fakt, że autorskie diagnozy wybranych fragmentów rzeczywistości dotyczącej teorii pedagogicznych i praktyki edukacyjnej zostały poddane refleksji natury interdyscyplinarnej – specyficznej dla zadań realizacyjnych opartych na pogłębionej analizie stanu oraz doświadczeń (również międzynarodowych). Dzięki takiemu podejściu otrzymaliśmy nie tylko autorskie diagnozy, które są silną stroną badań pedagogicznych, ale też autorskie pomysły na rozwiązanie zdiagnozowanych problemów, będące eksperckim głosem pedagogów. Z Wprowadzenia Redaktora Naukowego prof. dra hab. Stefana M. Kwiatkowskiego Prognozowanie przyszłości to nic innego jak planowanie społeczne, które stanowi przedmiot zainteresowania różnych dyscyplin naukowych. W rodzinie nauk społecznych, a w szczególności w pedagogice, wraz z rozwojem i postępującym zróżnicowaniem form (trendów ewolucji) życia publicznego niepomiernie wzrasta skala i rola zjawisk spontanicznych szczegółowo omawianych w literaturze przedmiotu w sferze teorii, a w znacznie mniejszym wymiarze w obszarze ich aplikacji praktycznych. Wiele bowiem jednostek i grup społecznych zostaje bezpośrednio uwikłanych w cykl zdarzeń nieoczekiwanych, których przebieg wykracza poza dotychczasowe doświadczenia ich uczestników. Proponowana przez Redaktora Naukowego tomu prof. dra hab. Stefana M. Kwiatkowskiego idea integracji społecznej za pośrednictwem edukacji na rzecz stabilizacji powstaje w warunkach zakłóconej internalizacji norm i wartości (…). Poszczególne artykuły posiadają walor bezpośredniego wykorzystania praktycznego. Są one wszystkie bez wyjątku rozprawami o teoretyczno-diagnostycznym charakterze. Zasługują na uwagę osób kreujących politykę społeczną i edukacyjną w naszym kraju (…). Z recenzji prof. dra hab. Andrzeja Radziewicza-Winnickiego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Monografia „Interdyscyplinarna edukacja przez sztukę. Budowanie środowiska estetycznego wychowania” jest opracowaniem o charakterze empirycznym. Autorka przeprowadziła badania wśród grupy wychowawczyń pracujących w żłobkach. Celem badań było opracowanie warsztatów, które zmieniałyby rozumienie i postawę badanych na temat środowiska estetycznego dla rozwoju dzieci. Na podstawie obszernego przeglądu literatury przedmiotu, obejmującego zagadnienia związane z twórczą edukacją przez sztukę, wychowaniem estetycznym, sztuką współczesną i kulturą wizualną, została opracowana autorska koncepcja interdyscyplinarnej edukacji przez sztukę. Opracowanie i zawarte w nim informacje mają duży walor poznawczy dla szerokiego kręgu odbiorców. Warto także wskazać na oryginalność badań związanych ze środowiskiem estetycznym małego dziecka przebywającego w żłobku. Środowisko takie ma duże znaczenie dla estetycznego, poznawczego i emocjonalnego rozwoju dzieci. Z recenzji prof. dr hab. Wiesławy Limont
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
The quote on the front cover comes from Clifford Geertz, "Interpretation of Cultures" 1973 and accompanies the illustration, which is meant to resemble the entanglement of people in different social, educational, ideological, historical, structural, political, economic and symbolic ropes, that have an influence on our place, our world view and our opportunities. The fragility of our world is captured in the glass form of our globe. The awareness of power hierarchies and the willingness to think outside of our own cultural boundaries, brings hope for a brighter & more transparent future. We wish to thank our readers for their consideration and the individual chapter writers for the spirit of cooperation.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Autor rysuje obraz świata dzieci bawiących się na różnych dawnych i współczesnych podwórkach. Rozważania z perspektywy pedagoga społecznego, medialnego i pedagoga kultury fizycznej nad przestrzeniami i miejscami dziecięcych zabaw uzasadniają główną tezę o podwórku jako ostatnim bastionie dziecięcej swobody.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Wśród właściwości, którymi charakteryzować powinien się współczesny, będący w stanie sprostać stawianym przed nim wymaganiom nauczyciel, pierwszoplanową pozycję zajmują bez wątpienia kompetencje interpersonalne. Szczególny na tle wielu innych zawodów charakter pracy nauczyciela – praca z uczniem, rodzicem ucznia, innymi nauczycielami i przedstawicielami środowiska lokalnego – polega przede wszystkim na interakcjach społecznych i budowaniu satysfakcjonujących zainteresowane strony relacji. Oznacza to, że kompetencje interpersonalne, a wśród nich: umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi, praca zespołowa, umiejętności negocjacyjne i rozwiązywanie konfliktów, wywierania wpływu czy zachowania asertywne są jednymi z podstawowych kompetencji zawodowych nauczyciela. Z Wprowadzenia Na rynku wydawniczym co roku ukazuje się wiele prac o nauczycielu. Nie oznacza to jednak, że wszechstronnie i wyczerpująco ujmują one kwestie zawodu nauczyciela, jego osobowości, warunków i efektów pracy. Książka pod redakcją Stefana T. Kwiatkowskiego i Dominiki Walczak zasługuje na uwagę i uważną lekturę ze względu na to, że zawiera studia i analizy słabiej dotąd rozpoznanej problematyki, m.in. kompetencji interpersonalnych nauczyciela. Relacje interpersonalne nie znajdowały się dotąd w centralnym nurcie badań społecznych i pedagogicznych, Tymczasem są one bardzo ważnym składnikiem kapitału społecznego, którym powinni dysponować nauczy¬ciele i go upowszechniać, aby nasze społeczeństwo mogło sprostać stale rosnącym wyzwaniom cywilizacyjnym, W wielu zakresach tematycznych tom interdyscyplinarnych tekstów Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela – aspekty teoretyczne i praktyczne, przygotowany przez znanych i doświadczonych autorów oraz młodych adeptów nauki, z pewnością przyczyni się do ożywienia i pogłębienia dyskusji o kształceniu, doskonaleniu i pracy zawodowej nauczy¬cieli. Niezależnie bowiem od udanych lub mniej udanych prób reformowania szkolnictwa, jakość pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczycieli wciąż pozostaje głównym czynnikiem określającym efektywność szkoły i całego systemu oświaty. Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Mirosława J. Szymańskiego
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Wiktor Wolman, doktor nauk pedagogicznych, studiował filozofię i etykę na UKSW. Adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Autor publikacji z zakresu antropologii, etyki i pedagogiki. Naturalnie każda refleksja na temat fundamentalnych praw i wartości skupionych wokół dziecka, na przykład prawa do życia, może ukazać te kwestie w nowym świetle i pokazać nieznane dotychczas argumenty, ale bez zrozumienia, czym i kim jest dziecko, będzie to kolejna dyskusja na poziomie teoretycznych rozważań. Dopiero gdy zrozumie się istotę dzieciństwa i to, jakie implikuje ono następstwa, możliwe będzie konstruktywne przyjrzenie się fundamentalnym prawom i zasadom skupionym wokół dziecka. W toku studiów i badań nad dzieciństwem, opartych na wieloletnim analizowaniu różnych historycznych i współczesnych koncepcji antropologicznych, okazało się, że określenie istoty dzieciństwa jest zadaniem wybitnie trudnym. Można wręcz odnieść wrażenie, że dziecko, tak jak i człowiek, nie posiada cech konstytutywnych i istotowych, co za tym idzie – nie jest możliwe zdefiniowanie go. Lecz dziecko, tak jak i człowiek, posiada pewne atrybuty, które opisują jego naturę. Niewątpliwie takim atrybutem jest godność, która została ujęta jako przedmiot formalny. Okazuje się, że godność jest tą cechą człowieka, która pozwala uchwycić jego wyjątkowość i dostojność. Dlatego najwłaściwszym posunięciem w badaniach natury dziecka było oparcie analiz na jego godności i opisywanie jego fenomenu w tej perspektywie. Ze Wstępu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej