Forma i typ
Książki
(549)
Publikacje naukowe
(90)
E-booki
(61)
IBUK Libra
(61)
Publikacje fachowe
(54)
Publikacje dydaktyczne
(32)
Poradniki i przewodniki
(8)
Poezja
(4)
Proza
(4)
Druki ulotne
(2)
Muzyka
(2)
Publikacje informacyjne
(2)
Audiobooki
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(514)
wypożyczone
(30)
tylko na miejscu
(5)
nieokreślona
(2)
Placówka
Wypożyczalnia
(546)
Czytelnia
(5)
Autor
Śliwerski Bogusław (1954- )
(21)
Dymara Bronisława (1932-2013)
(16)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(12)
Szuścik Urszula
(12)
Skorek Ewa Małgorzata
(9)
Melosik Zbyszko (1956- )
(8)
Franczyk Anna
(7)
Gajdzica Zenon (1970- )
(7)
Fuks Agata
(6)
Skałbania Barbara
(6)
Winczura Barbara (1969- )
(6)
Kaczmarek Bogusława Beata
(5)
Nęcka Edward (1953- )
(5)
Łobocki Mieczysław (1929-2012)
(5)
Śliwerski Wojciech
(5)
Żłobicki Wiktor (1955- )
(5)
Gajda Janusz (1933- )
(4)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(4)
Klus-Stańska Dorota
(4)
Oszwa Urszula
(4)
Podolska Beata
(4)
Skibska Joanna
(4)
Szkudlarek Tomasz
(4)
Szymański Mirosław Józef (1942- )
(4)
Adamek Irena
(3)
Bereźnicki Franciszek (1937- )
(3)
Bińczycka Jadwiga (1930-2019)
(3)
Bocheńska-Włostowska Katarzyna
(3)
Błeszyński Jacek (1963- )
(3)
Chrzanowska Iwona
(3)
Galanciak Sylwia
(3)
Gunia Grażyna
(3)
Gładyszewska-Cylulko Joanna
(3)
Jakubowski Witold (1963- )
(3)
Jaworska Anetta
(3)
Klinik Anna
(3)
Kowalski Mirosław (pedagog)
(3)
Krajewska Katarzyna (pedagog)
(3)
Kupisiewicz Czesław (1924-2015)
(3)
Kusztal Justyna
(3)
Lewandowska-Kidoń Teresa
(3)
Maciarz Aleksandra (1937-2011)
(3)
Madejski Eligiusz
(3)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(3)
Minczanowska Aleksandra
(3)
Murzyn Andrzej (1955- )
(3)
Nalaskowski Aleksander
(3)
Opora Robert
(3)
Pastwa-Wojciechowska Beata (1965- )
(3)
Pawlak Piotr (psychologia)
(3)
Pańczakiewicz Iwona przekł
(3)
Piasecka Małgorzata (pedagog)
(3)
Rottermund Jerzy
(3)
Schoenebeck Hubertus von (1947- )
(3)
Szafrańska-Gajdzica Anna
(3)
Szeliga Katarzyna
(3)
Szwejka Łukasz
(3)
Tanaś Maciej
(3)
Tomkiewicz-Bętkowska Aleksandra
(3)
Łobocki Mieczysław
(3)
Śnieżkowska-Bielak Elżbieta (1947- )
(3)
Baran Jolanta
(2)
Baranowicz Krystyna
(2)
Bednarek Józef
(2)
Bielski Janusz
(2)
Bobkowicz-Lewartowska Lucyna
(2)
Bochno Ewa
(2)
Bogacka-Osińska Bogumiła
(2)
Boryszewska Jolanta
(2)
Brühlmeier Artur
(2)
Bzowska Lucyna
(2)
Cichosz Mariusz (1960- )
(2)
Cytowska Beata (1964- )
(2)
Czelakowska Danuta
(2)
Domagała-Kręcioch Agnieszka
(2)
Drała Dorota
(2)
Dudzikowa Maria (1938-2018)
(2)
Grzybowski Przemysław Paweł (1968- )
(2)
Hanuszkiewicz Adam
(2)
Hejnicka-Bezwińska Teresa (1941- )
(2)
Herda-Płonka Katarzyna
(2)
Ho-Janecka Jolanta
(2)
Huk Tomasz
(2)
Jeżewska-Krasnodębska Ewa
(2)
Konieczna Ewelina J
(2)
Korzeniowska Wiesława (1939- )
(2)
Koszyk Irena
(2)
Kowalski Mirosław
(2)
Kownacka Renata
(2)
Kozłowski Paweł
(2)
Krajewska Katarzyna
(2)
Krause Amadeusz
(2)
Krupa Dorota
(2)
Krzysztofiak Danuta
(2)
Królica Maria
(2)
Kulisiewicz Beata
(2)
Kurkowski Cezary
(2)
Kwiatkowska-Łozińska Mariola
(2)
Lorek Maria
(2)
Majerek Bożena
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(19)
2010 - 2019
(312)
2000 - 2009
(199)
1990 - 1999
(83)
Okres powstania dzieła
2001-
(185)
1989-2000
(14)
1901-2000
(7)
1945-1989
(2)
Kraj wydania
Polska
(613)
Język
polski
(606)
Odbiorca
Nauczyciele
(29)
Rodzice
(17)
Szkoły wyższe
(13)
Dzieci
(7)
Szkoły podstawowe
(7)
Nauczyciele przedszkoli
(6)
Psycholodzy
(6)
Terapeuci
(6)
Terapeuci pedagogiczni
(6)
Pedagodzy
(5)
Pedagodzy specjalni
(5)
Studenci
(5)
Logopedzi
(4)
Nauczyciele nauczania początkowego
(4)
Przedszkola
(4)
Terapeuci zajęciowi
(4)
6-8 lat
(3)
Klasa 1.
(3)
Klasa 2.
(3)
Klasa 3.
(3)
Muzykoterapeuci
(3)
Nauczanie początkowe
(3)
0-5 lat
(2)
Szkoły średnie
(2)
Wychowawcy klas
(2)
9-13 lat
(1)
Animatorzy kultury
(1)
Arteterapeuci
(1)
Biblioterapeuci
(1)
Choreoterapeuci
(1)
Doktoranci
(1)
Dorośli
(1)
Klasa 4.
(1)
Klasa 5.
(1)
Klasa 6.
(1)
Lekarze
(1)
Młodzież
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Opiekunowie osób z zespołem Downa
(1)
Pracownicy socjalni
(1)
Rehabilitanci
(1)
Uczniowie szkół podstawowych
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(5)
Temat
Wychowanie
(38)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(32)
Wychowanie przedszkolne
(32)
Nauczanie początkowe
(31)
Pedagogika
(31)
Dziecko
(29)
Rodzina
(28)
Nauczanie
(25)
Nauczyciele
(23)
Młodzież
(22)
Szkolnictwo
(17)
Uczniowie
(17)
Dzieci
(16)
Dziecko niepełnosprawne
(16)
Wychowanie w rodzinie
(16)
Język polski
(15)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(14)
Dziecko z niepełnosprawnością
(13)
Metody nauczania
(13)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(12)
Mowa
(12)
Niepełnosprawni
(12)
Wsparcie społeczne
(12)
Kultura masowa
(11)
Pedagogika resocjalizacyjna
(11)
Pedagogika specjalna
(11)
Dziecko autystyczne
(10)
Integracja społeczna
(10)
Kształcenie
(10)
Oświata
(10)
Psychoterapia
(10)
Edukacja alternatywna
(9)
Kształcenie integracyjne
(9)
Socjalizacja
(9)
Diagnoza pedagogiczna
(8)
Edukacja
(8)
Edukacja medialna
(8)
Edukacja międzykulturowa
(8)
Gry edukacyjne
(8)
Myślenie twórcze
(8)
Osoby z niepełnosprawnością
(8)
Pedagogika społeczna
(8)
Wartość
(8)
Więźniowie
(8)
Autyzm
(7)
Gry i zabawy
(7)
Kobieta
(7)
Metoda Montessori
(7)
Niedostosowanie społeczne
(7)
Osobowość
(7)
Psychologia dziecka
(7)
Rehabilitacja medyczna
(7)
Społeczeństwo informacyjne
(7)
Zaburzenia zachowania
(7)
Dziecko z ADHD
(6)
Jakość życia
(6)
Komunikacja społeczna
(6)
Komunikacja wspomagająca
(6)
Nauczanie zintegrowane
(6)
Osoby w wieku starszym
(6)
Profilaktyka szkolna
(6)
Przemoc w rodzinie
(6)
Rodzice
(6)
Stosunki interpersonalne
(6)
Twórczość
(6)
Wykluczenie społeczne
(6)
Zaburzenia mowy
(6)
Zajęcia korekcyjno-wyrównawcze
(6)
Środki masowego przekazu
(6)
Biblioterapia
(5)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(5)
Jąkanie
(5)
Leczenie
(5)
Logopedia
(5)
Muzykoterapia
(5)
Nierówności społeczne
(5)
Oświata dorosłych
(5)
Patologia społeczna
(5)
Pedagodzy
(5)
Pedagogika kultury
(5)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
(5)
Postawy
(5)
Prawa dziecka
(5)
Studenci
(5)
Terapia logopedyczna
(5)
Wychowanie estetyczne
(5)
Diagnostyka medyczna
(4)
Dogoterapia
(4)
Dojrzałość szkolna
(4)
Dorosłość
(4)
Dysleksja i dysgrafia
(4)
Dziecko chore
(4)
Dziecko trudne
(4)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(4)
Dziecko z zespołem Aspergera
(4)
Edukacja zdrowotna
(4)
Grupy rówieśnicze
(4)
Ludzie starzy
(4)
Matematyka
(4)
Małżeństwo
(4)
Temat: czas
2001-
(71)
1901-2000
(15)
1989-2000
(13)
1945-1989
(5)
1801-1900
(3)
1701-1800
(1)
1918-1939
(1)
Temat: miejsce
Polska
(31)
Wielka Brytania
(2)
Województwo małopolskie (1999- )
(2)
Bytom (woj. śląskie)
(1)
Będzin (woj. śląskie ; okręg)
(1)
Europa
(1)
Hiszpania
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Niemcy
(1)
Podhale
(1)
Rosja
(1)
Województwo podkarpackie (1999- )
(1)
Województwo świętokrzyskie (1999- )
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(73)
Podręcznik
(20)
Opracowanie
(19)
Publikacje
(17)
Poradnik
(15)
Monografia
(14)
Raport z badań
(12)
Ćwiczenia i zadania
(11)
Scenariusz zajęć
(8)
Case study (studium przypadku)
(4)
Opowiadania i nowele
(3)
Antologia
(2)
Dokumenty dźwiękowe
(2)
Gry i zabawy
(2)
Poezja dziecięca polska
(2)
Program autorski (pedagogika)
(2)
Publikacje fachowe
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Bajki i baśnie
(1)
Bibliografia
(1)
Broszura
(1)
Dyktando
(1)
Encyklopedia
(1)
Karty pracy ucznia
(1)
Literatura młodzieżowa polska
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Opowiadania i nowele psychologiczne
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Podręczniki
(1)
Poradniki
(1)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(1)
Program nauczania
(1)
Program wychowawczo-profilaktyczny
(1)
Scenariusz imprezy szkolnej
(1)
Skrypt (typ publikacji)
(1)
Studium socjologiczne
(1)
Słownik
(1)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(1)
Twórczość literacka dzieci i młodzieży
(1)
Utwory sceniczne dla dzieci
(1)
Wiersze
(1)
Wydawnictwa dla dzieci
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(151)
Socjologia i społeczeństwo
(42)
Psychologia
(40)
Medycyna i zdrowie
(27)
Informatyka i technologie informacyjne
(7)
Media i komunikacja społeczna
(5)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(5)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(5)
Literaturoznawstwo
(4)
Językoznawstwo
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(2)
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Nauka i badania
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Matematyka
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
613 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Polecana publikacja omawia podstawowe założenia metodologiczne procesu diagnostycznego w pracy pedagogicznej oraz próbuje określić zakres kompetencji i obszar badawczy pedagoga. Spór o charakter diagnozy i zakres kompetencyjny między psychologiem a pedagogiem powoduje wycofywanie się pedagogów z działalności diagnostycznej lub ograniczenie ich pracy do diagnostyki edukacyjnej… Celem publikacji jest uświadomienie przyszłym pedagogom znaczenia diagnostyki w przygotowaniu zawodowym oraz kształtowanie wrażliwości i umiejętności związanych z procesem diagnozowania w pracy terapeutyczno-wychowawczej. Adresatami książki są studenci kierunków pedagogicznych, nauczycielskich, którzy w przyszłości podejmą pracę pedagogiczną z dziećmi i młodzieżą, stąd w książce posłużono się określeniami „nauczyciel”, „pedagog” – jako osoby dokonujące diagnozy pedagogicznej. Niniejsza publikacja może też być wykorzystywana przez pedagogów i nauczycieli w samokształceniu i doskonaleniu zawodowym połączonym z kształtowaniem refleksji nad własnym profesjonalizmem zawodowym. Analiza literatury pozwala na pełniejszą ocenę dotychczasowych działań i ich odpowiednią weryfikację. Rozwijanie refleksji zawodowej to istotny element samokształcenia, którego celem jest stałe doskonalenie pracy i zwiększanie jej skuteczności. Autorka ma nadzieję, że książka będzie pomocna w podnoszeniu jakości kształcenia przyszłych kadr pedagogicznych. Książka podejmuje kilka ważnych obszarów tematycznych pod kątem teoretyczno-pragmatycznym. Jej celem jest zapoznanie z założeniami teoretycznymi procesu diagnozowania oraz przedstawienie praktycznych rozwiązań diagnozy pedagogicznej. Część pierwsza zawiera teoretyczno-metodologiczne podstawy diagnozy w ujęciu określonych teorii i koncepcji badań w obszarze wybranych subdyscyplin pedagogicznych… Część druga publikacji obejmuje zagadnienia diagnostyki w odniesieniu do wybranych obszarów (środowisk wychowawczych). Analiza możliwości diagnostycznych pedagoga w rozpoznawaniu środowiska rodzinnego, z wykorzystaniem opisanych sposobów poznawania, uwzględnia badania prowadzące do rozpoznania funkcjonowania rodziny i jej wpływu na proces wychowania oraz nauczania. Podkreślenie roli diagnozy pedagogicznej we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością ma uświadomić pedagogom ich udział w pracach zespołów wczesnego wspomagania i określić działania profesjonalne ukierunkowane na dziecko i jego najbliższe otoczenie (rodzinę). Opis wybranych metod wczesnego diagnozowania dziecka ułatwi planowanie i realizowanie zadań z zakresu wczesnej obserwacji i wczesnego rozpoznawania objawów zaburzeń rozwojowych, przyczyniając się do lepszego przygotowania pedagogów do współpracy z rodzicami. Pokazanie sposobów diagnozy realizowanych przez innych specjalistów ma wartość poznawczą, uświadamia bowiem pedagogom zakres czynności diagnostycznych i przygotowuje do rozumienia oraz właściwego interpretowania treści diagnozy specjalistycznej (medycznej czy psychologicznej). Książka opisuje również możliwości badania klimatu szkoły i klasy oraz rozpoznawania zjawisk zachodzących wewnątrz grup rówieśniczych, czyli czynności przygotowujących do podejmowania działań diagnostycznych zarówno indywidualnych, jak i grupowych (zespołowych), które mogą być wykorzystywane w opracowaniu programu wychowawczego czy profilaktycznego szkoły. Publikacja ta jest wynikiem kilkuletniej pracy i doświadczeń zawodowych, ale też dużego zaangażowania osób naukowo zajmujących się tą problematyką.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Niniejsza publikacja wpisuje się w obszar poszukiwań i uzupełnia rynek wydawniczy o pozycję pedagogiczną, która adresowana jest do wielu różnych podmiotów: nauczycieli, studentów i kandydatów na nauczycieli, wychowawców, opiekunów, pedagogów oraz wszystkich osób, które przygotowują się do zawodu terapeuty pedagogicznego lub chcą podjąć działania pomocowe wobec uczniów w ramach codziennej praktyki edukacyjno-wychowawczej. Szeroki zakres teoretyczny i praktyczny terapii pedagogicznej został świadomie ograniczony do wybranych zagadnień i połączony z kształtowaniem u Czytelnika postawy krytycznego myślenia i refleksyjności. nagroda PTDNiniejsza książka powstała we współpracy dwóch autorek, których zainteresowania naukowe i długoletnia praktyka pedagogiczna koncentrują się wokół zagadnień związanych z pomocą psychopedagogiczną i wspomaganiem rozwoju dziecka – ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Autorki mają nadzieję, że Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia stanowić będzie źródło informacji i kształtowania umiejętności i postaw terapeutycznych, jak też namysłu nad codziennością terapeutyczną. Szczególnie pomocna może być krótka refleksja nad proponowanymi zagadnieniami po każdym rozdziale i zamieszczony tam wykaz literatury tematycznej. Niniejsza publikacja jest poszerzoną i zmienioną wersją pozycji autorek z roku 2015 Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria, praktyka, refleksja. Struktura książki obejmuje dziewięć rozdziałów. Rozdział pierwszy jest wprowadzeniem czytelnika w obszar zagadnień związanych z terapią pedagogiczną, w którym podejmowane są próby wyjaśnienia podstawowych terminów i ich różnicowania, lokowania terapii w obszarze pedagogiki oraz pokazania relacji między terapią a wychowaniem. W tej części publikacji zdefiniowano terapię pedagogiczną w odniesieniu do pracy nauczyciela, a także zawarto przegląd opracowań z zakresu podjętej problematyki w ujęciu chronologicznym. Rozdział drugi poświęcony jest charakterystyce trudności w uczeniu się rozumianych jako przedmiot oddziaływań terapeuty. Autorki ukazują szerokie spektrum ich definiowania i rozumienia, porządkują znaczenie i stosowanie pojęć tematycznych, ze szczególnym wyjaśnieniem specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W tym miejscu podjęto analizę trudności w zachowaniu współwystępujących z dysleksją rozwojową, np. ADHD. Związek między problemami w uczeniu się a tymi zachowaniami wskazuje potrzebę podejmowania kompleksowych, holistycznych działań terapeutycznych, w których łączą się i przenikają cztery tory działań: psychoterapeutyczny, psychokorekcyjny, psychodydaktyczny i ogólnorozwojowy. Skuteczność tego rodzaju pracy jest możliwa pod warunkiem współdziałania nauczyciela terapeuty z rodzicami ucznia, o czym traktuje jeden z podrozdziałów. W rozdziale trzecim znajdują się treści dotyczące zajęć korekcyjno-kompensacyjnych analizowane w kilku aspektach: organizacyjnym, prawnym, metodycznym, kompetencyjnym. Stanowi on kompendium wiedzy na temat tego, jak organizować zajęcia, jak kwalifikować do nich uczniów, w jaki sposób opracować program i plan terapii, jak zaplanować jednostkę metodyczną zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz jakie kompetencje winien posiadać nauczyciel prowadzący ten rodzaj specjalistycznych zajęć. Kolejny rozdział niniejszej pracy to prezentacja metod, programów i ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, pogrupowanych w dwa bloki tematyczne: metody usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych oraz metody doskonalące umiejętność czytania i pisania. Nie jest to nowatorski element niniejszej publikacji, ale przypomina on i porządkuje materiał dotąd znany i stosowany, w skrótowej formie prezentuje jego główne założenia i przykładowe ćwiczenia oraz podaje ich źródła, do których czytelnik może sięgnąć w sytuacji większego zainteresowania danym tematem. W rozdziale piątym znajduje się prezentacja nowatorskich metod nauki czytania, co może pomóc nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej we właściwym ich doborze do potrzeb dziecka. Celem aut (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Książka stanowi prezentację wybranych najistotniejszych kwestii, które powinny być uwzględniane w analizie i przemyśleniach towarzyszących działaniom na rzecz projakościowych wdrożeń i zmian, ukierunkowanych na wsparcie nauczyciela i ucznia w przestrzeni edukacyjnej. W pierwszej części tomu, zatytułowanej Kierunki odpowiedzialnej edukacji, znalazł się tekst Andrzeja Gofrona stanowiący rekonstrukcję kulturową doświadczenia percepcyjnego osoby uczącej się w koncepcjach Jeana Piageta, Lwa S. Wygotskiego, Jerome’a Brunera. Autor ukazuje zmianę epistemologiczną od psychologicznego do kulturowego sposobu widzenia efektywności dydaktycznej, co może stanowić przesłankę przejścia od transmisyjnego do konstytutywnego sposobu rozumienia i uprawiania edukacji. Kolejny artykuł, autorstwa Julity Orzelskiej, jest próbą upomnienia się o edukację istotną egzystencjalnie oraz ukazania „sfery irracjonalności” w zachowaniach adresatów działań edukacyjnych. Małgorzata Kunicka zaprezentowała rozważania na temat wartości i poszukiwań podstaw norm moralnych w odniesieniu do procesu wychowania. Przedstawiła dwie tendencje tych poszukiwań: ukierunkowaną na wartość życia i godności ludzkiej oraz odnoszącą się do jakości życia. Drugą część opracowania, pt. Nauczyciel w kontekście społecznych oczekiwań, rozpoczyna tekst Agnieszki Michalkiewicz-Gorol, która podjęła próbę diagnozy społecznego odbioru wizerunku nauczyciela oraz ukazania tego, jak ów wizerunek kształtuje się w perspektywie przemian społecznych i kulturowych. W kolejnym artykule Małgorzata Kabat omówiła pojęcie asertywności w ujęciu różnych autorów oraz w świetle współczesnych przemian społecznych. Opracowanie Iwony Samborskiej jest prezentacją wymagań stawianych nauczycielowi w kontekście dbania o jakość wczesnej edukacji. Autorka na podstawie wyników badań wyróżniła główne obszary przygotowania nauczyciela oceniane przez respondentów pozytywnie lub jako wymagające poprawy (dotyczyły one takich kompetencji, jak: praca z dzieckiem/uczniem, praktyki zawodowe, współpraca z rodzicami i środowiskiem oraz działalność dydaktyczna uczelni). Kolejny artykuł – Karin Fodorovej i Kornelii Solich – stanowi omówienie wyników badań pilotażowych prowadzonych wśród nauczycieli przedszkoli pracujących w Czechach i w Polsce. Pozwoliły one na wgląd w sferę kształcenia nauczycieli, dostarczyły informacji o ich potrzebach edukacyjnych oraz o przeszkodach napotykanych na drodze rozwoju zawodowego. Trzecia część książki nosi tytuł Uczeń w kontekście edukacyjnych i społecznych oddziaływań. Otwiera ją tekst Agnieszki Roszkowskiej i Sabiny Wisły będący głosem w dyskusji na temat roli szkoły oraz prezentacją wyników badań nad uwarunkowaniami kompetencji społecznych i motywacji do nauki uczniów szkół systemowych i szkół Montessori. Beata Oelszlaeger-Kosturek poświęciła swój artykuł zagadnieniu inicjowanej przez uczniów komunikacji w klasie szkolnej. Tekst zawiera analizę i interpretację wybranych aktów komunikacyjnych w zakresie różnych typów ignorowania przez nauczyciela spontanicznych pytań i stwierdzeń dzieci oraz odnosi się do wartości tych wypowiedzi dla procesu edukacyjnego. Artykuł autorstwa Agnieszki Olechowskiej stanowi prezentację społecznych przemian w obrębie pedagogicznego dyskursu odnoszących się do specjalnych potrzeb edukacyjnych z perspektywy relacji społecznych, a także wskazanie możliwych kierunków przyszłych przemian. Opracowanie Joanny Skibskiej zawiera analizę sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni szkoły ogólnodostępnej, z uwzględnieniem wybranych działań, które mają służyć zaspokajaniu ich zróżnicowanych potrzeb, oraz przybliża kierunki zmian w zakresie edukacji włączającej oraz społecznej inkluzji. Ostatni artykuł, Eugenii Rostańskiej, to refleksja nad społecznymi i ekonomicznymi kontekstami orientacji edukacyjno-zawodowej ucznia oraz rolą szkoły w tym procesie. Autorka zwraca uwagę, że w praktyce edukacyjnej powinno się uwzględniać czynniki takich decyzji – właściwości społeczne środowisk, w których młodzi ludzie wzrastają, a także regionalne i globaliz (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Niniejsza publikacja przedstawia wiedzę naukową i kliniczną dla czytelnika szerszego niż środowisko profesjonalistów. Sposób prezentacji aktualnej wiedzy o anoreksji w tej monografii pozwala na dotarcie do: rodziców osób chorych, nauczycieli i wychowawców, wreszcie do osób doświadczających problemów z anoreksją. [...] Z recenzji naukowej prof.dr hab. Czesława Czabały Większość tekstu to próba odpowiedzi na pytania dotyczące natury, przebiegu i leczenia tych zaburzeń. Wśród pytań pojawiają się m.in. Czy anoreksja jest chorobą? Jak rozpoznać osobę z anoreksją w najbliższym otoczeniu? Czy anoreksja jest nałogiem? Czy przyczyną anoreksji jest kultura? Jaki jest „tajemniczy kod” osób z anoreksją? Dlaczego stosuje się terapię anoreksji za pomocą poczty elektronicznej? Czy osoba z anoreksją chce umrzeć? Jak powinno się rozmawiać z osobą z anoreksją?
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Książka ta jest pokłosiem Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego pt. „Razem z Guziolkiem piszemy bajki” – zorganizowanego przez autorkę cieszącej się dużym powodzeniem u dużych i małych czytelników Historii Guziolka (Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005). Zamierzeniem tego konkursu było propagowanie czytelnictwa oraz aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego. Celem było także inicjowanie dzielenia się wiedzą, wyobraźnią i własną twórczością z innymi dziećmi, nauczycielami i rodzicami – wzajemne inspirowanie się do tworzenia i dzielenia się swoim światem. Książka prezentuje teksty laureatów wspomnianego konkursu w kategoriach rodzice i nauczyciele oraz wszystkie bajki dzieci 5-6-letnich i dzieci z klas I-III szkoły podstawowej. Publikacja ukazuje obraz umiejętności twórczych, „kondycji” literackiej w wymienionych kategoriach wiekowych oraz tematykę, która staje się obecnie źródłem inspiracji literackich. Książka adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz do ich rodziców. Charakteryzuje ją niepowtarzalny klimat, w którym rzeczywistość splata się z niedorzecznością, urzekającą barwnością postaci, sytuacji, realiów.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Książka Bogusława Śliwerskiego stanowi kolejne potwierdzenie niezwykle wysokiego statusu tego naukowca we współczesnych naukach o edukacji. Stoi – pod każdym względem – na bardzo wysokim poziomie merytorycznym, posiadając przy tym wszystkie te cechy, które charakteryzują dzieła wybitne: oryginalność idei, swobodę i wartkość narracji, integralność wywodów, odwoływanie się do bogatej i reprezentatywnej literatury przedmiotu, erudycyjność, wreszcie „mądrą metanarracyjność”. […] Jest przy tym dzieło to wspaniałą i udaną próbą potwierdzenia statusu naukowego pedagogiki jako dyscypliny z istoty swojej interdyscyplinarnej, która pozostając na styku idei i rzeczywistości, krystalizuje wiele problemów teoretycznych i społecznych. Jednocześnie podręcznik ten zawiera – bardzo trafną – autorefleksję pedagoga nad tożsamością pedagogiki jako nauki i jako praktyki społecznej, przy jednoznacznym opowiedzeniu się za ideą „kulturowego krytycyzmu” i orientacją na tworzenie „lepszego świata”. To także tożsamość, której integralną częścią jest rezygnacja z jakiegokolwiek autorytaryzmu i orientacja na rozwój podmiotowości młodych ludzi. Z recenzji prof. dr. hab. Zbyszko Melosika Seria autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce: 1. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości 2. Dydaktyka. Podrecznik akademicki 3. Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podrecznik akademicki
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Polecamy kolejne wznowienie wyjatkowego podręcznika prof. Bogusława Śliwerskiego pt.Współczesne teorie i nurty wychowania. Już w pierwszym rozdziale Autor pisze o potrzebie prowadzenia badań metateoretycznych i porównawczych wskazując jak wiele wiąże się z tym problemów. Przedstawienie współczesnych teorii i nurtów wychowania rozpoczęte zostało od zaprezentowania dokonań śp. profesora Karola Kotłowskiego, który uczył konfrontowania współczesności z tradycją bez imperatywu zaprzeczania wnoszonym przez alternatywne podejścia do istoty wychowania i kształcenia. W podręczniku znajdziemy obszerne omówienia m.in. pedagogiki filozoficznej, chrześcijańskiej pedagogiki personalno-egzystencjalnej, pedagogik: społeczno-personalistycznej, serca, miłości, Gestalt, autorytarnej, niedyrektywnej, radykalnego humanizmu, emancypacyjnej, międzykulturowej, analityczno-krytycznej, ponowoczesności. Każdą teorię wychowania poprzedza biogram prekursora danej myśli naukowej. Mamy nadzieję, że niniejsza książka stanie się kolejną zachętą do zgłębiania „świata pedagogicznych idei", ich korzeni i współczesnej ich ewolucji, bez roszcze­nia sobie pretensji do jekiejkolwiek wyłączności. Nie jest ona przecież ostatecznym, zamkniętym zbiorem teorii czy nurtów współczesnego wychowania, ale zaledwie otwarciem pola do ich zaistnienia, które będzie z czasem wypełniane kolejnymi ich rodzajami i odcieniami. Warto kontynuować rozpoczęty przez wspomnianych w książce Profesorów proces badań metateoretycznych, by dokony­wanie wyborów nie wiązało się z hierarchicznym ich porządkowaniem ze względu na siłę, wagę czy znaczenie, a mimo to nie było trywialne.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Książka została poszerzona, uzupełniona i podzielona na osiem części. W pierwszej – obok krótkiej charakterystyki upośledzenia umysłowego – zawarto najczęściej spotykane przyczyny trudności w uczeniu się, nakreślono edukację dzieci z niepełnosprawnością w szkole masowej, zapoznając tym samym Czytelników z ideą klas integracyjnych, założeniami i warunkami dobrej integracji. Pisząc o klasach integracyjnych, nie sposób podzielić się wszystkimi spostrzeżeniami związanymi z pracą w tego typu oddziałach, dlatego też wybrano te aspekty, na które – zdaniem Autorki – każdy pedagog specjalny w swojej pracy powinien zwrócić uwagę (jak kwestia doboru dzieci do klas integracyjnych, ocenianie uczniów niepełnosprawnych czy też rola pracy w grupach). Część druga została poświęcona organizowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem. Część trzecia to opis celów i zadań rewalidacji indywidualnej wraz z ramowym programem rewalidacji, a także zbiór wskazówek przydatnych w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością na tego typu zajęciach. W części czwartej zamieszczono przykładowe ćwiczenia zgodne z podanym wcześniej ramowym programem, które z powodzeniem można wykorzystać na zajęciach rewalidacji indywidualnej. Część piąta określa zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego pracującego w klasie integracyjnej, jego prawa i obowiązki. Część szósta natomiast zawiera przykładowe opracowania, które – w mniejszym bądź większym stopniu – towarzyszą pedagogom specjalnym w ich pracy. Wybrano te opracowania, które – jak wiadomo Autorce – sprawiają, szczególnie studentom oraz młodym nauczycielom, najwięcej trudności – między innymi opracowanie konspektu, indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, rozkładu materiału oraz oceny opisowej. W części siódmej zaprezentowano opis i analizę przypadku uczniów z niepełnosprawnościami. Wśród nich znalazł się uczeń z zespołem Aspergera, uczeń z zespołem Downa oraz uczeń niedowidzący. Ostatnia część zawiera wybrane programy wspomagające rozwój uczniów. Program dla ucznia z nadpobudliwością/nadruchliwością, program dla ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną – autyzmem i niedosłuchem oraz program dla ucznia z obustronnym niedosłuchem. Polecamy!
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Temat: Terapia
Każda z bajek profilaktycznych zaprezentowana w tej publikacji porusza inną problematykę, którą akcentuję po każdej z nich. Mamy nadzieję, że sformułowane przez Autorkę wskazówki zainspirują pedagogów lub terapeutów do stworzenia tematycznych scenariuszy wychowawczych lub do wyboru zagadnień odpowiednich do pracy z określonym dzieckiem lub grupą terapeutyczną.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Książka jest niezastąpioną pomocą w zwalczaniu problemu z nauką czytania i pisania, który nie polega na tym, jak wielu sądzi, czy dziecko nauczy się czytać i pisać, lecz na tym, jakim sposobem i w jakim czasie to osiągnie. Prezentowane w niniejszej publikacji bajki pomagają dzieciom zbudować zbiór skojarzeń ułatwiających prawidłowe rozpoznawanie liter, a dzięki zabawie uatrakcyjniają proces nauki czytania i pisania.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Jest to książka niezbędna dla studentów - uczestników seminariów magisterskich, głównie kierunków humanistycznych. Pozycja składa się z trzech części. Pierwsza zawiera głównie wybrane definicje podstawowych pojęć, zwłaszcza metodologicznych, które będą pomocne zarówno na etapie konceptualizacji i planowania badań empirycznych, jak i w trakcie redagowania pracy. Zawiera ona także ważne elementy wiedzy metodologicznej, związane z klasyfikacją metod badań, rodzajami badań, grupami czynników różnicujących oraz procedura badawczą. Część druga przedstawia konstrukcję pracy jako całości. Część trzecia zawiera zestaw wyrażeń i zwrotów związanych z rozpoczęciem, zakończeniem różnych rozdziałów pracy, z prezentacją i analizą danych empirycznych. Wszystkie uwagi zamieszczone w tej pracy mają charakter życzliwych uwag, a nie sztywnych i bezwzględnie obowiązujących norm.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Do najważniejszych zadań polityki europejskiej, opartej na poszanowaniu podstawowych praw człowieka, zalicza się zapobieganie przemocy w rodzinie oraz opracowywanie skutecznych procedur w zakresie edukacji, prewencji, ścigania sprawców przemocy w rodzinie i wsparcia jej ofiar. Doświadczenia krajów UE pokazują, że przemoc domową można efektywnie zwalczać tylko na odpowiednim szczeblu krajowym, a każde państwo członkowskie powinno w ramach opracowywania ogólnoeuropejskiej strategii przygotować własny krajowy plan działań na rzecz zwalczania przemocy domowej. Europejskie elity polityczne mają świadomość, że w ciągu ostatnich czterech dziesięcioleci temat przemocy mężczyzn wobec kobiet (szerzej – przemocy domowej) stał się kwestią społeczną, aktywnie dyskutowaną w aspekcie publicznym, kryminalnym i politycznym. […] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku w art. 18 i 71 głosi, że rodzina jest objęta szczególną ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej, a jej dobro państwo ma obowiązek uwzględnić w swojej polityce społecznej, zwłaszcza poprzez udzielanie szczególnej pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji społecznej. […] W książce, którą oddajemy do rąk Czytelników, zebraliśmy teksty traktujące w sposób interdyscyplinarny o zjawisku przemocy. Naszym celem jest zaprezentowanie wielu płaszczyzn: prawnych, społecznych, psychologicznych, pedagogicznych i kulturowych, tego problemu. […] Dlatego adresujemy ją do stosunkowo szerokiego grona, czyli osób zajmujących się zjawiskiem przemocy zarówno teoretycznie, empirycznie, jak i praktycznie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Książka Agnieszki Woynarowskiej podejmuje problem stosunkowo mało eksploatowany w polskiej pedagogice specjalnej. Praca osób z niepełnosprawnością stanowiła wprawdzie już przedmiot badań w latach dwutysięcznych, jednak problematyka ta ze względu na dynamikę zmian na rynku pracy wymaga ciągłej aktualizacji. [...] Monografię Woynarowskiej na tle podobnych opracowań wyróżnia obszerna i pogłębiona analiza teoretyczna zagadnienia. Wychodząc od rozważań aksjologicznych na temat sensu i wartości pracy, omawia ewolucję znaczeń z nią związanych, od wczes­nego kapitalizmu po współczesny konsumpcjonizm. Autorka dobrze wyjaśnia powstanie stereotypu nieproduktywności i jego następstw dla osób z niepełnosprawnością. Jednocześnie – wskazując na konsumpcjonizm współczesnego neoliberalizmu – pokazuje ryzyka wykluczenia ze środowiska osób pracujących i tożsamościowe znaczenia tego procesu. [...] To jedno z najbardziej kompletnych opracowań na temat zatrudniania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Największą wartością monografii jest wyjście poza prosty ogląd rynku pracy oraz nadanie zjawisku zatrudniania osób z niepełnosprawnością intelektualną kontekstów podmiotowych i emancypacyjnych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej