Forma i typ
Książki
(227)
Publikacje naukowe
(110)
E-booki
(47)
IBUK Libra
(47)
Publikacje dydaktyczne
(8)
Publikacje fachowe
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Poezja
(2)
Dostępność
dostępne
(220)
wypożyczone
(6)
Placówka
Wypożyczalnia
(226)
Autor
Adama Mickiewicza Uniwersytet im (Poznań )
(12)
Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydawnictwo Naukowe
(9)
Kuszak Kinga
(6)
Piorunek Magdalena
(5)
Bakiera Lucyna
(4)
Cierpiałkowska Lidia (1950- )
(4)
Cywińska Małgorzata (1958- )
(4)
Kozielska Joanna
(4)
Krauze-Sikorska Hanna
(4)
Skowrońska-Pućka Agnieszka
(4)
Cybal-Michalska Agnieszka (1973- )
(3)
Gapik Lechosław (1942- )
(3)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(3)
Gulczyńska Anna
(3)
Klichowski Michał
(3)
Kopeć Zbigniew (filolog)
(3)
Kujawiński Jerzy (1928- )
(3)
Matysiak-Błaszczyk Agata
(3)
Mencfel Michał
(3)
Segiet Katarzyna
(3)
Banowska Lidia
(2)
Barczykowska Agnieszka
(2)
Christoph Monika
(2)
Cybal-Michalska Agnieszka
(2)
Cywińska Małgorzata
(2)
Czubiński Antoni (1928-2003)
(2)
Dykcik Władysław (1942-2013)
(2)
Fieguth Rolf (1941- )
(2)
Gościniak Jerzy
(2)
Grądziel-Wójcik Joanna (1971- )
(2)
Harwas-Napierała Barbara
(2)
Harwas-Napierała Barbara (1947- )
(2)
Hauser Przemysław
(2)
Hendrykowski Marek (1948- )
(2)
Jamrożek Wiesław
(2)
Jankowiak Barbara
(2)
Jankowiak Barbara (pedagog)
(2)
Jankowska Małgorzata
(2)
Jankowski Dzierżymir (1932- )
(2)
Józefowski Eugeniusz (1956- )
(2)
Kosman Marceli (1940- )
(2)
Kraskowska Ewa (1954- )
(2)
Kubiak Hanna
(2)
Kwiatkowska-Ratajczak Maria (1956- )
(2)
Labuda Aleksander Wit (1944- )
(2)
Miazek-Męczyńska Monika
(2)
Mikołajczak-Matyja Nawoja
(2)
Mizerkiewicz Tomasz (1971- )
(2)
Modrzewski Jerzy
(2)
Muskała Maciej
(2)
Myszka-Strychalska Lucyna
(2)
Pawelczak Katarzyna
(2)
Podemski Krzysztof
(2)
Porzucek-Miśkiewicz Maria
(2)
Potulicka Eugenia (1944- )
(2)
Raczyński Atanazy (1788-1874)
(2)
Rosalska Małgorzata
(2)
Sadowska Katarzyna (pedagog)
(2)
Siek-Piskozub Teresa (1949- )
(2)
Sikorska Joanna
(2)
Solarczyk-Ambrozik Ewa
(2)
Stefańska Anita (pedagog)
(2)
Strykowski Wacław (1942- )
(2)
Słupska Kamila
(2)
Topolski Jerzy (1928-1998)
(2)
Tyszka Zbigniew (1933-2003)
(2)
Wachowska Judyta
(2)
Waszyńska Katarzyna (1972- )
(2)
Wobalis Mirosław
(2)
Wąsowska Ewa
(2)
zbiorowa Praca
(2)
Ćwiklak Kornelia
(2)
Żołądź-Strzelczyk Dorota (1955- )
(2)
Abriszewski Krzysztof (1972- )
(1)
Adama Mickiewicza Uniwersytet im Instytut Filozofii Wydawnictwo (Poznań )
(1)
Adama Mickiewicza Uniwersytet im Instytut Pedagogiczno-Artystyczny (Kalisz )
(1)
Adama Mickiewicza Uniwersytet im Wydawnictwo Naukowe (Poznań )
(1)
Ambrozik Wiesław
(1)
Anders Joanna
(1)
Baer Magdalena
(1)
Banaszak Sławomir (1973- )
(1)
Bardach Juliusz (1914-2010)
(1)
Basińska Anna
(1)
Basińska Anna (1978- )
(1)
Bańka Augustyn
(1)
Bednarczuk Arkadiusz
(1)
Bednarek Magdalena
(1)
Bergandy Wrócisława
(1)
Bering Piotr (1964- )
(1)
Biblioteka Kroniki Wielkopolski
(1)
Bielicka Małgorzata
(1)
Biesiada Jacek (1947- )
(1)
Bittner Karolina (1983- )
(1)
Borkowski Piotr (1907-1985)
(1)
Boroń Aleksandra
(1)
Brzeziński Jerzy
(1)
Buchnat Marzena
(1)
Burszta Józef (1914-1987)
(1)
Burtowy Maria
(1)
Bułczyńska Katarzyna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(41)
2010 - 2019
(134)
2000 - 2009
(39)
1990 - 1999
(34)
1980 - 1989
(19)
1970 - 1979
(5)
1960 - 1969
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(115)
1989-2000
(6)
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
1801-1900
(2)
Kraj wydania
Polska
(274)
Język
polski
(269)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(9)
Dzieci
(2)
6-8 lat
(1)
9-13 lat
(1)
Arteterapeuci
(1)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(1)
Studenci
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(4)
Literatura francuska
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura angielska
(1)
Temat
Rodzina
(16)
Młodzież
(12)
Literatura polska
(11)
Kształcenie
(10)
Polska
(9)
Szkolnictwo
(9)
Wychowanie
(9)
Kobieta
(8)
Dzieci
(7)
Nauczanie początkowe
(7)
Socjalizacja
(7)
Tematy i motywy
(7)
Wsparcie społeczne
(7)
Komunikacja społeczna
(6)
Opieka społeczna
(6)
Osobowość
(6)
Pedagogika
(6)
Pedagogika społeczna
(6)
Poezja
(6)
Szkolnictwo wyższe
(6)
Uczniowie
(6)
Dziecko
(5)
Nauczanie
(5)
Osoby w wieku starszym
(5)
Wychowanie w rodzinie
(5)
Arteterapia
(4)
Język polski
(4)
Kultura masowa
(4)
Literatura
(4)
Metody nauczania
(4)
Niemcy
(4)
Oborniki (woj. wielkopolskie)
(4)
Polityka
(4)
Polityka oświatowa
(4)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
(4)
Praca
(4)
Psychoterapia
(4)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(4)
Wielkopolska
(4)
Dziecko niepełnosprawne
(3)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(3)
Historia
(3)
Język polski (przedmiot szkolny)
(3)
Kolekcjonerzy
(3)
Kształcenie ustawiczne
(3)
Kultura
(3)
Metodologia
(3)
Myślenie
(3)
Nauczanie języków obcych
(3)
Oświata
(3)
Postawy
(3)
Psychologia dziecka
(3)
Psychopatologia
(3)
Raczyński, Atanazy (1788-1874)
(3)
Radzenie sobie ze stresem
(3)
Społeczności lokalne
(3)
Studenci
(3)
Wychowanie przedszkolne
(3)
Świadomość społeczna
(3)
Życie codzienne
(3)
Alkoholizm w rodzinie
(2)
Arystokracja
(2)
Aspiracje edukacyjne
(2)
Aspiracje zawodowe
(2)
Bezrobocie
(2)
Chemia
(2)
Edukacja medialna
(2)
Filologia polska
(2)
Filozofia
(2)
Galicja
(2)
Gender
(2)
Gry komputerowe
(2)
Historycy sztuki
(2)
Holokaust
(2)
II wojna światowa (1939-1945)
(2)
Innowacje
(2)
Integracja społeczna
(2)
Iłłakowiczówna, Kazimiera (1892-1983)
(2)
Język dziecka
(2)
Język łaciński
(2)
Języki obce
(2)
Komparatystyka
(2)
Macierzyństwo
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(2)
Mniejszości narodowe
(2)
Młodzież szkolna
(2)
Nauka
(2)
Osoby w wieku starszym w rodzinie
(2)
Osoby z niepełnosprawnością
(2)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(2)
Pedagogika specjalna
(2)
Poradnictwo
(2)
Powstanie 1918 r. wielkopolskie
(2)
Poznań
(2)
Praca socjalna
(2)
Przysłowia
(2)
Psycholingwistyka
(2)
Psychologia kliniczna
(2)
Rodzice
(2)
Temat: dzieło
Współczesność (czasopismo)
(1)
Temat: czas
2001-
(68)
1901-2000
(35)
1801-1900
(14)
1989-2000
(11)
1945-1989
(9)
1701-1800
(5)
1918-1939
(4)
1-100
(3)
100-1 p.n.e.
(3)
101-200
(3)
1101-1200
(3)
1201-1300
(3)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
1939-1945
(3)
200-101 p.n.e.
(3)
300-201 p.n.e.
(3)
201-300
(2)
301-400
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
401-500
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
1001-1100
(1)
15-18 w.
(1)
19-20 w.
(1)
1945-
(1)
1989-
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(37)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(5)
Europa
(3)
Anglia (Wielka Brytania)
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Wielka Brytania
(2)
Chiny
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Goleniów (woj. zachodniopomorskie ; okręg)
(1)
Golęczewo (woj. wielkopolskie, pow. poznański, gm. Suchy Las)
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Litwa
(1)
Niemcy
(1)
Rożnowo (woj. wielkopolskie, pow.obornicki, gm. Oborniki)
(1)
Walia (Wielka Brytania)
(1)
Wielkopolska
(1)
Województwo wielkopolskie (1999- )
(1)
Ziemie Odzyskane
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(46)
Opracowanie
(23)
Monografia
(22)
Podręcznik
(12)
Raport z badań
(8)
Księga pamiątkowa
(6)
Materiały konferencyjne
(6)
Publikacje
(4)
Dzienniki
(2)
Edycja krytyczna
(2)
Literatura polska
(2)
Literatury europejskie
(2)
Wiersze
(2)
Wydawnictwo źródłowe
(2)
Bajka i baśń
(1)
Biografia
(1)
Literatura peruwiańska
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Podręczniki
(1)
Poradnik
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(44)
Socjologia i społeczeństwo
(44)
Psychologia
(27)
Literaturoznawstwo
(23)
Historia
(13)
Kultura i sztuka
(9)
Językoznawstwo
(7)
Media i komunikacja społeczna
(5)
Nauka i badania
(5)
Filozofia i etyka
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(3)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(2)
Medycyna i zdrowie
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Religia i duchowość
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
274 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Wśród kompetencji kluczowych niezbędnych ludziom w XXI wieku wymienia się współpracę zwracając uwagę na znaczenie tej kompetencji w całożyciowym procesie uczenia się i rozwoju. Te kompetencje mogą się rozwijać w sytuacji, gdy jednostki funkcjonują w warunkach sprzyjających podejmowaniu wspólnych działań z innymi ludźmi. Dyspozycje do współdziałania przejawiają już dzieci młodsze (na co wskazują np. badania realizowane przez zespół M. Tomasello), zaś dzieci w wieku przedszkolnym są gotowe do podejmowania różnego typu aktywności wspólne z rówieśnikami, osobami starszymi i młodszymi (o czym dowodzą przywołane przez autorki wyniki badań). W monografii poruszono właśnie zagadnienie współpracy dzieci przedszkolnych w zmieniających się kontekstach i perspektywach. Autorki podjęły w niej próbę spojrzenia na to, jak zmieniało się (i nadal zmienia) postrzeganie kompetencji dzieci przedszkolnych do podejmowania i realizacji działań wspólnych z innymi ludźmi. Zwracają uwagę na zmianę na kontinuum: od kategoryzowania dziecka w okresie średniego dzieciństwa jako niezdolnego do współdziałania po propozycje współpracy z innymi dziećmi, nauczycielkami i nauczycielami aż do włączania go w działania wspólne z osobami dorosłymi w przestrzeni środowiska lokalnego. Przywołują mniej i bardziej znane badania i ich rezultaty dotyczące zagadnienia współpracy między dziećmi przedszkolnymi. Podejmują próbę uchwycenia zmian w postrzeganiu roli i zadań przedszkola i relacji nauczycielek i nauczycieli z rodzicami dzieci oraz szerszym środowiskiem lokalnym. Te zmiany zmierzały od kierowniczej, dyrektywnej roli nauczycieli i nauczycielek do co raz szerzej ujmowanego współdziałania jako kluczowego elementu „kultury instytucji edukacyjnej”, obejmującego wspólne określanie celów, zasad, warunków współpracy, sposobów realizacji działań, itp. Przykładem rozwiązania wywiedzionego z nowoczesnych koncepcji psychologicznych, socjologicznych i pedagogicznych na kompetencje współdziałania dzieci przedszkolnych jest projekt „Przedszkolaki na Uniwersytecie” realizowany na Wydziale Studiów Edukacyjnych od 2014 roku, opisany przez autorki w jednym z rozdziałów monografii. Prezentując założenia projektu autorki zwracają uwagę na tworzenie przestrzeni wspólnej, przestrzeni współpracy przez różne podmioty: przedstawicieli uczelni wyższej: nauczycielki i nauczycieli akademickich i studentki oraz studentów, dyrektorki i nauczycielki przedszkoli, dzieci przedszkolne i ich rodziców. Odwołują się do wybranych wypowiedzi i komentarzy uczestników i uczestniczek projektu. W dalszej części przywołują dziecięcą perspektywę ujmowania pojęcia współpracy z drugim człowiekiem na podstawie wypowiedzi dzieci przedszkolnych. W zakończeniu opracowania prezentują wybrane zabawy sprzyjające rozwijaniu współpracy między dziećmi przedszkolnymi.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Monografia jest drugą z kolei publikacją autorki poświęconą problemom edukacji dziecka do lat trzech. Autorka dostrzega to, o czym przekonywał także między innymi Włodzimierz Fijałkowski – dziecko „nie jest «nieme», natomiast «głusi» często bywają dorośli”. W najnowszym opracowaniu dokonuje analizy wybranych aspektów polskiej rzeczywistości oświatowej, wskazuje przejawy nadmiernej instrumentalizacji edukacji i proponuje przyjęcie niedyrektywnego towarzyszenia w rozwoju, ukazując także autentyczną gotowość opiekunów małego dziecka do ustawicznego doskonalenia warsztatu ich pracy. Autorka, sięgając do niezwykłych osiągnięć Pani Profesor Lucyny Telki, koncentruje się przede wszystkim na obszarach edukacji w dialogu z małym dzieckiem, zwraca się w stronę uważnej obserwacji, gotowości do podjęcia interakcji ze strony osoby dorosłej, postuluje potrzebę autentycznej wrażliwości dorosłego na dziecięce potrzeby. Autorka przekonuje, że prawdziwa edukacja „dzieje się” we wzajemnej bliskości motywacyjnej dziecka i dorosłego funkcjonującej w oparciu o motto: „chcę pomóc dziecku osiągnąć to, co dostrzegam lub czuję, że chce osiągnąć dziecko”, gdyż dziecko pragnie się rozwijać, jest zmotywowane, eksploruje i doświadcza nie z tego powodu, że ktoś mu każe, że ktoś na to pozwala, lecz czyni to z własnej potrzeby. Nadrzędnym celem Katarzyny Sadowskiej jest zachęta do refleksji nad (jak określił to W. Fijałkowski) „indywidualnością, osobowością i wartością istoty ludzkiej jako niezależnej jednostki na każdym etapie jej rozwoju”.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Publikacja poświęcona jest występującemu obecnie zjawisku przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego. Jej problematyka wpisuje się w polską oraz międzynarodową dyskusję na temat relacji między funkcjami uniwersytetu a rynkiem pracy oraz strukturą społeczną. Autorka podjęła próbę przeanalizowania tytułowego zagadnienia zarówno w kontekście teoretycznym, jak i w odniesieniu do rzeczywistości społecznej. W tym drugim przypadku dokonała jego rekonstrukcji tak, jak przejawia się on w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych, opierając się na literaturze przedmiotu, a także przedstawiła wyniki badań własnych dotyczących postrzegania inflacji dyplomu przez absolwentów polskich szkół wyższych. W książce wskazano, iż inflacja dyplomu akademickiego stanowi oczywiste wyzwanie społeczne i edukacyjne dla współczesnego społeczeństwa oraz opisano możliwe sfery działania w tym zakresie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Problematyka monografii wpisuje się w nurt rozważań na temat istoty całożyciowego rozwoju człowieka dorosłego za sprawą edukacji i moderowania własnych planów życiowych przez wybór różnorodnych ścieżek kariery. Nowe konceptualizacje dotyczące życia zawodowego, jawiące się w tle przeobrażeń związanych z postępem technologicznym, gospodarką cyfrową, nowymi formami zatrudnienia i nowymi wyzwaniami edukacyjnymi, permanentnie aktualizują tematykę całożyciowego uczenia się, stanowiąc o jej randze. Autorzy tekstów prezentują różnorodne ujęcia tytułowego problemu, odnosząc się zarówno do teorii jak i praktyki.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Przedmiotem rozprawy jest prawna koncepcja spółdzielni rolniczych. Sam termin ”spółdzielnia rolnicza” nie jest pojęciem języka prawnego. Występuje on w literaturze, projektach ustaw oraz obcych porządkach prawnych. Do tego rodzaju spółdzielni należą podmioty spółdzielcze zajmujące się prowadzeniem gospodarstwa rolnego oraz inne przejmujące jeden z etapów działalności rolniczej czy szerzej działające w sektorze rolnym, których członkami są przede wszystkim producenci rolni. Jak dotąd w piśmiennictwie prawniczym nie były podejmowane próby sformułowania całościowej prawnej koncepcji spółdzielni rolniczych, obejmującej różne aspekty związane z ich organizowaniem i funkcjonowaniem. Występują co prawda opracowania monograficzne z zakresu prawa poświęcone spółdzielniom rolniczym, ale odnoszą się one do innego systemu normatywnego, politycznego i gospodarczego, a obecnie mają znaczenie przede wszystkim historyczne. W ramach rozprawy przedstawiona została między innymi ewolucja zasad, koncepcji oraz regulacji prawnych dotyczących spółdzielni; spółdzielni rolniczych w wybranych krajach członkowskich UNII Europejskiej, prawne aspekty organizowania i funkcjonowania spółdzielni rolniczych w Polsce, prawne aspekty relacji spółdzielni rolniczych z otoczeniem gospodarczym w Polsce. Na szczególną uwagę zasługują rozważania końcowe obejmujące m.in. wskazanie cech charakterystycznych spółdzielni rolniczych na tle innych podmiotów spółdzielczych, przedstawienie tendencji rozwoju spółdzielni rolniczych wraz z określeniem rozstrzygnięć pracodawcy odnoszących się do danego rodzaju podmiotu oraz wnioski de lege ferenda dotyczące ustawy o spółdzielni rolniczych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Publikacja prezentuje autorski model wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami lub zagrożonych niepełnosprawnością skoncentrowany na interakcjach rodzice – dziecko. Wyróżniono tu sześć cech, którymi powinny charakteryzować się interakcje wspomagające rozwój: okazywanie dziecku miłości, wrażliwe odpowiadanie na zachowania dziecka, podzielanie tematu interakcji, dopasowywanie oddziaływań do potrzeb i możliwości dziecka, wzajemność oraz kierowanie zachowaniem dziecka.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Na jakich ogólnokulturowych kategoriach myślowych ufundowana jest historiografia? Jaka jest natura historyczności? - te dwa pytania wyznaczają horyzont badawczy książki. Odpowiedzi na pytanie o naturę historyczności autor poszukuje poza tekstami historyków, licząc na to, że historyczność przejawi się tam w "czystej formie", ujawniając kulturowy, świadomościowy fundament historiografii jako formy piśmiennictwa. Autor dokonuje konceptualizacji idei historyczności, śledzi historię idei i postępującą w europejskiej XIX-wiecznej myśli ewolucję rozumienia historyczności. Inspiracji szuka u F. Nietzschego i G. H. Meada, szeroko i wnikliwie odwołuje się do tekstów źródłowych A. Smitha, Th. Malthausa, J. Benthama, D. Ricardo, J.S. Milla, podejmując frapujący dialog z myślicielami.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Z wielką przyjemnością oddajemy w Państwa ręce kolejny numer czasopisma naukowego „Studia Prawa Publicznego” – w drugim roku jego publikacji. Kwartalnik ten to forum naukowej refleksji nad problemami dotykającymi spraw publicznych, normowanych publicznym prawem – krajowym, regionalnym i międzynarodowym, obecnie i dawniej obowiązującym. Czasopismo pozwala teoretykom i praktykom – z kraju i z zagranicy – na prezentowanie w języku polskim lub angielskim wyników własnych badań, w formie: artykułów, komentarzy, opinii, polemik i głos, a także na zamieszczanie przeglądu piśmiennictwa krajowego i zagranicznego, w tym recenzji prac monograficznych, oraz sprawozdań z konferencji naukowych. Przy zachowaniu przyjętej formuły czasopismo w numerze 1 (5) służy poznaniu problemów badawczych z zakresu prawa regionalnego oraz prawa krajowego obcego i polskiego, dotyczących: respektowania praw człowieka we Włoszech (cz. II), zasady pewności prawa w działaniu administracji UE, zasadności wprowadzenia numerus clausus w dostępie do szkół wyższych, ponadto – w ujęciu retrospektywnym – procesu kształcenia w szkołach wyższych w II Rzeczypospolitej i Polsce Ludowej (cz. II), a także spraw z zakresu prawa gospodarczego, dotyczących: weryfikacji i zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz determinant działalności gospodarczej w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych. Każde z opracowań badawczych dopełnione jest streszczeniem oraz słowami kluczowymi w języku angielskim (lub w języku polskim w przypadku artykułów anglojęzycznych). (wstęp - Prof. UAM dr hab. K. Wojtczak)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Najnowszy numer „Studiów Kulturoznawczych” poświęcony jest apokryficzności, profanacji i skandalowi religijnemu. Jest to problematyka domagająca się skrupulatnego, analitycznego i interdyscyplinarnego oglądu nie tylko przez wzgląd na niesłabnącą popularność i intensywną obecność w kulturze zjawisk z pogranicza bluźnierstwa, herezji czy desakralizacji, ale także z uwagi na złożoność i problematyczność społecznego ich odbioru. Kulturoznawczy namysł nad tymi zagadnieniami jest również dlatego cenny poznawczo, że analizować pozwala rozmaite, złożone i nad wyraz szerokie mechanizmy wewnątrzkulturowe, dla których nieortodoksyjne wykorzystywanie kanonicznych treści stanowi jedynie exemplum.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
W numerze zachęcamy do zastanowienia się nad tym, czym jest dziś semiotyka kultury. Wbrew przekonaniu, że stanowi ona raczej relikt przeszłości, pokazujemy, że myśl szkoły tartusko-moskiewskiej, Umberta Eco, Rolanda Barthes`a, Jurija Łotmana czy też niezwykle inspirującego badacza codzienności, Michela de Certeau, może być wykorzystana do badania współczesnych narracji filmowych, literackich i artystycznych. Proponujemy naszym czytelnikom zbiór tekstów o różnorodnym charakterze, gdyż wychodzimy z założenia o multidyscyplinarnym i integrującym charakterze semiotyki kultury – dawniej i dziś. Jesteśmy przekonani, że najnowszy numer „Studiów Kulturoznawczych” będzie stanowił inspirację dla wielu humanistów, osób zainteresowanych semiotyką kultury oraz sposobami stosowania jej dokonań i współczesnych rozstrzygnięć w badaniu kultury współczesnej, sztuki i codziennych praktyk.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Kolejny numer „Studiów Kulturoznawczych” poświęcony jest kulturze obserwowanej z perspektywy osób starszych. W prezentowanych tekstach kulturoznawcy, socjologowie i praktycy opisują seniora jako odbiorcę, uczestnika i twórcę kultury, a także użytkownika nowych mediów. Zastanawiają się nad aspektami separacji i integracji związanymi z tak zwaną trzecią młodością, ukazują wielowymiarowość wizerunku osób starszych i ich rolę w międzypokoleniowej transmisji wartości oraz miejsce kultury z życiu współczesnych polskich seniorów. Prezentowane artykuły, wyniki badań oraz rekomendacje zawarte w publikacji mogą służyć jako narzędzie dla osób odpowiedzialnych za prowadzenie polityki kulturalnej i społecznej. Ponadto tworzą narrację podnoszącą świadomość konieczności uwzględnienia głosu i opinii osób starszych, a także przeprowadzenia ważnych zmian w prowadzeniu polityk kulturalnych i społecznych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
W ramach kulturowych studiów miejskich przyglądamy się życiu miejskiemu z różnych perspektyw, uwzględniając zarówno wymiar miejskiej codzienności, jak też teoretycznej nad nią refleksji. Miasto zostaje poddane badaniu m.in. z perspektyw doświadczenia zmysłowego, narracji miejskiej, interpretacji i działania. Każdy z tekstów oparty jest na analizie konkretnych przejawów i działań miejskich. Punktem wyjścia prezentowanych badań była analiza zjawisk zachodzących w wybranej dzielnicy Poznania, napotkanej tam codzienności, tekstów literackich odnoszących się do niej, problematyki pamięci i współczesnych działań artystycznych. W ten sposób określona przestrzeń – Jeżyce – może stanowić model dla szerzej ujmowanych badań kultur miejskich.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Drugi numer „Studiów Kulturoznawczych” jest poświęcony problematyce wstrętu i wstydu, chętnie podejmowanej przez twórców, którzy naruszając sferę społeczno-obyczajowego tabu, oddają głos niemej historii wykluczenia. Przerywając milczenie, przekraczają uświęcone tradycją granice, stanowiące kulturowe status quo, a odrzucając myślenie skrępowane zasadami, burzą normatywny porządek społeczny. Wstręt jest naturalnym odruchem, biologiczną reakcją ciała na to, co budzi obyczajowy sprzeciw, bunt lub zwyczajnie odrazę. Silnie uzależniony od sądu smaku podmiotu doznającego wyznacza indywidualne granice wrażliwości, przekonując o swym subiektywnym charakterze. Wstręt jest doznaniem witalnym, którego cielesny wymiar kontrastuje z kulturowym statusem wstydu, uczucia świadomego lęku i przykrego skrępowania spowodowanego naruszeniem granic oficjalnego dyskursu. Silne zainteresowanie artystów taką tematyką nosi znamiona kryzysu uznanych w kulturze wartości, stanowiąc przejaw poszukiwań nowych źródeł oparcia dla ludzkiej egzystencji, a w konsekwencji – prób ich uprawomocnienia. Sztuka współczesna, diagnozując te zjawiska, redukuje napięcie wywołane dysonansem między tym, co doświadczone, a tym, co modelowe, stale wymagające weryfikacji. Wysiłki autorów niniejszego tomu koncentrują się na śledzeniu tych ciągłych przesunięć, oswajaniu tego, co nieoswojone, mówieniu o tym, co dotąd niewypowiedziane.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Pierwszy numer „Studiów Kulturoznawczych” zawiera blok artykułów tematycznie powiązanych z problematyką dzieciństwa, ujmowanego z różnych punktów widzenia: badań nad językiem oraz teorii mediów, praktyki animacyjnej i kulturowej, psychoanalizy i twórczości literackiej. W ujęciu badaczy dzieciństwo jawi się jako teoretyczny problem dla tych twórców, którzy próbują spojrzeć na nie „po czasie”, z perspektywy dorosłości. Zmaganie się z dzieciństwem okazuje się doświadczeniem, którego nie sposób pominąć w refleksji kulturowej. Z drugiej strony analiza problemów dzieciństwa otwiera obszar dla działań praktycznych, opartych na starannej obserwacji zachowań dziecięcych. Jak sprawić, by wprowadzić dzieci do przestrzeni kulturowej i stworzyć możliwości uczestniczenia w niej? Połączenie tych perspektyw tworzy podejście kulturoznawcze, w którym poprzez staranną analizę rzeczywistości wyznaczamy ramy dla integrujących działań codzienności.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej