Forma i typ
E-booki
(3)
IBUK Libra
(3)
Autor
Sokołowicz Małgorzata
(1)
Szwejcerowa Aniela
(1)
Zatorska Izabella
(1)
zbiorowa Praca
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(1)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(2)
angielski
(1)
3 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Le présent volume se concentre sur la figure du voyageur qui émerge dans la littérature française des XVIIIe-XIXe siecles, dans les voyages réels et imaginaires. D’éminents spécialistes des universités du monde entier (Réunion, Montpellier, Nancy, Lausanne, Szeged...) analysent les changements apparaissant dans la façon de représenter le voyageur. Les récits de voyage se réferent-ils toujours aux voyages réels ? La littérature viatique parle-t-elle (uniquement) de voyages ? A quoi sert le voyage imaginaire ? Chaque époque a-t-elle son propre modele de voyageur ? Le volume apporte des réponses a toutes ces questions et a bien d’autres. ****** Kronikarz, filozof, artysta. Różne oblicza podróżnika w literaturze francuskiej XVIII-XIX wieku W książce została ukazana postać podróżnika, która wyłania się z literatury francuskiej XVIII i XIX wieku zarówno z rzeczywistych relacji z podróży, jak i literackich podróży fikcyjnych. Wybitni specjaliści z cenionych uniwersytetów (m.in. Reunion, Montpellier, Nancy, Lozanna, Szeged) badają zmiany zachodzące w sposobie przedstawiania podróżnika, a także jego kreacji. Czy relacje z podróży odnoszą się do rzeczywistych wypraw? Czy teksty podróżnicze mówią (tylko) o podróżach? Czemu służy motyw podróży w fikcji literackiej? Czy każda epoka ma swój specyficzny typ podróżnika? Odpowiedzi na te pytania czytelnik znajdzie w prezentowanym tomie. ****** Chronicler, Philosopher, Artist. Figures of Traveler in 18th-19th-Century French Literature This volume focuses on the figure of the traveller emerging from the French literature of the 18th-19th centuries (real and imaginary travels). Eminent specialists from universities around the world (Réunion, Montpellier, Nancy, Lausanne, Szeged, etc.) analyse the changes taking place in the way the traveller is represented. Do travel accounts always focus on real trips? Does travel literature speak (only) about travels? What is the aim of imaginary travels? Does each literary period have its own model of travelling? The volume provides answers to all of those questions and much more.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Wznowienie biografii Marcelego Nenckiego, patrona Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN, który w 2018 roku obchodzi 100-lecie swojego istnienia, a w 2017 roku świętował 170 rocznicę urodzin uczonego. Marceli Nencki, jeden z najwybitniejszych przyrodników polskich XIX wieku, zajmował się zagadnieniami na pograniczu chemii i medycyny, był autorem wielu prac m.in. z chemii fizjologicznej i bakteriologii, pracował na stanowisku profesora uniwersytetu w Bernie, a następnie sprawował funkcję kierownika Zakładu Chemii Instytutu Medycyny Doświadczalnej w Petersburgu. Zapisał się w historii nauki jako badacz biosyntezy kwasu moczowego, współodkrywca struktury hemu oraz podobieństw budowy chlorofilu i hemoglobiny. Autorka tej biografii Aniela Szwejcerowa była przez wiele lat pracownikiem, a następnie kierownikiem Biblioteki Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
THE HOMELESSNESS OF ART References to „being settled” somewhere and being „homeless” have reappeared in various disciplines of the humanities for a long time. Those concepts were used in different contexts and in different senses. In 20th century philosophy, much attention was paid to the Heideggerian concept of man as “the neighbour of Being”, i.e. his dwelling “in the nearness of Being”. This image led to attempts at discovering what is unique to the human condition. Lukacs offered a critique of „transcendental homelessness”, which he saw as characteristic of contemporary culture. Other philosophers pointed out that the fast-changing reality and the engagement in utopian projects characteristic for the condition of the modern man, are conducive to our loss of the sense of settlement. The second half of the 20th century introduced the discourse of unsettlement, non-belonging. Adorno negated the possibility of feeling at home in the world after Auschwitz. Other authors offered the concept of “the uncanny” (das Unheimliche), or being faced with strange and incomprehensible forces in one’s own home, only illusorily familiar. It has been also pointed out that the sense of settlement and the associated feeling of safety may turn out to be limiting. Freedom must mean the loss of the sense of safety, familiarity, commitment. Encountering what is different, marginal, often suffering or victimized (e.g. in feminist or postcolonial discourses) also sensitizes us to the importance of opening ourselves to new experience, which leads to the de-stabilization of our own monolithic home. The subject area outlined here may be variously related to art. On the one hand, art may be considered as an important voice in the discussion on our sense of belonging or uprootedness, on the other the question of whether it should be rooted in tradition, or leave this “home” to gain new experiences is also pertinent. The volume of Art Inquiry to which we seek your contributions will be devoted to this set of issues. Your prospective papers should concern some theoretical aspects of the concepts mentioned above in relation to art, artistic activity, reception of art works, or offer a case study of some artistic endeavour in which those concepts have taken a concrete shape. BEZDOMNOŚĆ SZTUKI Sformułowania nawiązujące do pojęć „zadomowienia” i „bezdomności” od kilkudziesięciu lat pojawiają się w różnych obszarach humanistyki. Występują one w wielu kontekstach i nadawany jest im różny sens. W filozofii XX wieku podstawowe znaczenie ma Heideggerowski problem człowieka jako „sąsiada bycia”, czyli zamieszkiwania przez niego w „bliskości wobec bycia”. Ta wysoka ocena bliskości prowadziła do sugestii odzyskania tego, co własne i właściwe dla ludzkiego sposobu istnienia. Lukacs poddawał krytyce „transcendentalną bezdomność”, którą uważał za charakterystyczną dla współczesnej kultury. Inni filozofowie zwracali uwagę na to, że zachodzenie szybkich zmian, a także formułowanie utopijnych projektów charakterystyczne dla nowoczesnej kondycji człowieka, sprzyja utracie uczucia zadomowienia. W drugiej połowie XX wieku, rozwijał się też dyskurs związany z kryzysem zamieszkiwania. Adorno negował możliwość uczucia zadomowienia w świecie po Auschwitz. Inni autorzy brali pod uwagę „nieswojość” (das Unheimliche), czyli występowanie obcych i niezrozumiałych sił we własnym domu, pozornie tylko oswojonym. Podkreślano też, że zadomowienie i związane z nim poczucie bezpieczeństwa może okazać się ograniczające. Za wolność płaci się przecież na ogół utratą poczucia bezpieczeństwa, zanikiem stanu bliskości, zażyłości. Także wzięcie pod uwagę tego, co inne, marginalne, często cierpiące lub poszkodowane (np. w dyskursach feministycznym i postkolonialnym), uwrażliwia na rolę otwarcia, które prowadzi do destabilizacji monolitycznie pojmowanego własnego domu. Zarysowany tu krąg problematyki w różny sposób odnosi się do sztuki. Z jednej strony może ona być rozważana jako ważny głos w sporach dotyczących zadomowienia i bezdomności, z drugiej zaś w odniesieniu do niej samej można sta (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej