Form of Work
E-booki
(2)
IBUK Libra
(2)
Author
zbiorowa Praca
(2)
Year
2010 - 2019
(2)
Country
Poland
(2)
Language
Polish
(2)
2 results Filter
E-book
In basket
Współcześnie konsumpcja przestaje być kojarzona wyłącznie przez pryzmat użytkowania dóbr – to złożony proces komunikacji społecznej związany z wymianą znaczeń i symboli, wskazujący na określone praktyki konsumenckie podkreślające styl życia konsumentów. Teorie dotyczące konsumpcji i zachowań konsumenckich stają się coraz bardziej ukierunkowane na rozpoznanie działań jednostkowych i po-zostają pod silnym wpływem nauk społecznych i humanistycznych. Zmianie ulega także rozumienie samej kategorii konsumenta. Jednym ze współczesnych sposobów interpretacji jest ujmowanie konsumenta jako nadawcy komunikatu wysyłającego określone sygnały do innych osób, ale także do samego siebie. W sensie socjopsychogennym stanowi to projektowanie różnych wymiarów jaźni odzwierciedlonej i subiektywnej, często związanych z obrazem konsumenta poszukującego własnej tożsamości. Zatem konsumpcja staje się nie tylko procesem ekonomicznym, ale i kulturowym, poprzez który jednostki i grupy projektują jaźnie, nawiązują i podtrzymują relacje społeczne oraz przekazują znaczenia. Interdyscyplinarne ujęcia konsumpcji i jej wszechstronne uwarunkowania pozwalają uniknąć często uproszczonego sposobu analizy złożonych zjawisk w zachowaniach konsumenckich. Znaj-duje to odzwierciedlenie w prezentacji czytelnikowi artykułów w niniejszym nu-merze Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, w których autorzy przedstawiają konsumpcję w wielowymiarowych ujęciach z perspektywy różnych dyscyplin naukowych: ekonomii, marketingu, socjologii czy psychologii.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Oddajemy do rąk Czytelników kolejny numer czasopisma „Ekonomia XXI Wieku”, na który składają się artykuły o zróżnicowanej tematyce ekonomicznej. Niektóre z nich prezentują wyniki badań empirycznych, inne zaś mają charakter analityczny bądź przeglądowy. Niniejszy zeszyt otwiera opracowanie Stanisława Urbana i Marioli Michałowskiej, w którym autorzy podjęli próbę identyfikacji relacji tworzonych przez małe i średnie przedsiębiorstwa z otoczeniem rynkowym, w którym działają. Na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych autorzy dochodzą do wniosku, że w działalności małych i średnich przedsiębiorstw istotnego znaczenia nabiera budowanie trwałych relacji z otoczeniem rynkowym. Można to interpretować jako przejaw strategii nastawionej na zwiększenie zysków w długim okresie. Do zagadnień związanych z działalnością przedsiębiorstw, ale w wymiarze międzynarodowym, nawiązuje artykuł Jarosława Bracha. Na podstawie przeglądu literatury autor wskazuje na zarówno korzyści, jak i wady wynikające z działalności korporacji transnarodowych, dochodząc do wniosku, że jednoznaczna ocena skutków działania tego typu przedsiębiorstw nie jest możliwa. Ocena procesów globalizacji jest przedmiotem rozważań w artykule Tadeusza Sporka. Autor formułuje pogląd o potrzebie koordynacji polityki gospodarczej w skali globalnej i powołania w tym celu ponadnarodowego podmiotu wyposażonego w taką władzę. Taki punkt widzenia stawia Tadeusza Sporka w opozycji do tych autorów, którzy w tworzeniu organizacji ponadnarodowych, wymykających się spod społecznej kontroli, widzą zagrożenie dla demokracji. Kontekst międzynarodowy został uwzględniony także w kolejnym artykule autorstwa Małgorzaty Wosiek, mającego na celu sprawdzenie hipotezy, że Polskę charakteryzuje słaba synergia w rozwoju kapitału ludzkiego i kapitału społecznego. Analiza ścieżek rozwoju obydwu rodzajów kapitału w Polsce w latach 1998-2012 oraz w porównaniu z innymi krajami pozwala autorce twierdzić, że: po pierwsze, sformułowana na wstępie hipoteza została zweryfikowana, po drugie, słaba synergia rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego ogranicza akumulację kapitału społecznego i jego efektywne wykorzystanie w procesie gospodarowania. Do zagadnień związanych z kapitałem ludzkim i społecznym pośrednio nawiązuje artykuł Grażyny Węgrzyn, w którym autorka podejmuje problem wykształcenia i kwalifikacji pracowników jako czynników innowacyjności gospodarki. Na podstawie analizy porównawczej struktury pracowników, pod względem poziomu wykształcenia i kwalifikacji w krajach Unii Europejskiej, autorka dochodzi do wniosku, że jakkolwiek z punktu widzenia innowacyjności gospodarki obydwa czynniki są istotne, większą wagę należy przypisać specjalizacji. Badanie działalności innowacyjnej i innowacji w przedsiębiorstwach świadczących usługi to przedmiot rozważań w artykule, którego autorką jest Joanna Wyszkowska- Kuna. Na podstawie krytycznej analizy wyników badań publikowanych jako Community Innovation Survey autorka podważa zasadność rozróżniania innowacji technologicznych w firmach przemysłowych i innowacji nietechnologicznych w przedsiębiorstwach usługowych. Diagnoza ta stanowi punkt wyjścia do twierdzenia, że w badaniach działalności innowacyjnej przedsiębiorstw należy zastosować podejście integracyjne, a także do wysunięcia propozycji zmian w jakości danych, za pomocą których badana jest działalność innowacyjna przedsiębiorstw świadczących usługi. O crowdsourcingu jako metodzie pozyskiwania dóbr za pomocą Internetu traktuje artykuł Szymona Mazurka. Autor omawia rodzaje crowdsourcingu, zasady działania platform crowdsourcingowych oraz podaje przykłady jego zastosowania do pozyskania różnych dóbr. Niniejszy zeszyt zamyka artykuł autorstwa Jana Muraka. Przedmiotem tego tekstu jest przegląd opracowań wskazujących na możliwości i ograniczenia zastosowania pojęć i narzędzi ekonomii do opisu i analizy funkcjonowania jednej z dyscyplin sportu, jaką jest gra w piłkę nożną. Takie ujęcie zagadnienia stało się możliwe nie tyle w wyniku „imperializmu ekonomicznego”, ile w związku z komercjalizacją różnych dzied (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again