Form of Work
Artykuły
(2)
E-booki
(2)
IBUK Libra
(2)
Author
Sarnecka Zuzanna
(1)
Szymański Wojciech
(1)
zbiorowa Praca
(1)
Year
2010 - 2019
(4)
Country
Poland
(4)
Language
English
(2)
Polish
(2)
Subject
Duchamp, Marcel (1887-1968)
(2)
Dadaizm
(1)
Malarstwo francuskie
(1)
Sztuka
(1)
4 results Filter
No cover
Article
In basket
Marcel Duchamp // WIELCY MALARZE : ich życie, inspiracje i dzieło. - 2000, nr 96, s.1-31.
No cover
Article
In basket
Dadaizm // WIELCY MALARZE : ich życie, inspiracje i dzieło. - 2000, nr 103, s.1-31.
E-book
In basket
Tematem przewodnim numeru jest zagadnienie zmysłów w sztuce od późnego średniowiecza do współczesności. Artykuły polskich i zagranicznych badaczy poświęcone są m.in. zmysłowemu doświadczaniu rzeźb dewocyjnych, roli zapachu i smaku w martwych naturach, tworzeniu wystaw sztuki angażujących wiele zmysłów. Zeszyt otwierają perspektywy kuratorek, historyczek sztuki oraz artystek, dotyczące znaczenia zmysłów w ich twórczości. Czytelnik znajdzie w nim również prace o charakterze teoretycznym, podejmujące próbę usystematyzowania badań nad zmysłowością procesu twórczego i odbioru sztuki. The issue focuses on the role played by the senses in the arts from the Late Middle Ages until now. Topics addressed by Polish and International scholars include: the sensory engagement with devotional sculptures, the role of the sense of smell and taste in still-life paintings, multisensory art exhibitions. The volume opens with four statements of curators, art historians and artists about the meaning of the senses in their practices. The reader is also invited to explore essays of a broader methodological scope, which seek to provide a theoretical framework for dealing with the senses in making and experiencing art.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Contemporary art ; Modernism ; Łódź ; Graffiti ; Theater ; Queer ; Culture ; Science ; Net art ; Artur Żmijewski ; Jesus ; Identity ; Pragmatism ; Perception ; Conversion ; Freedom ; Turns in the humanities ; Turn ; Radical change ; Negative and positive crises ; Continuity and discontinuity in art ; Empathy ; Robert Vischer ; Performativity ; Kant ; Wilhelm Worringer ; David Freedberg ; Michael Fried ; Cultural turns ; Aestheticisation ; Aesthetic indistinction ; Aesthetic de-differentiation ; Aesthetics differen- tiation ; Death of art ; Theoretical turn in art ; Nominalism ; Feeling ; Sensus communis ; Duchamp ; De Duve ; Jacques Rancière ; Zoon Politikon ; Friedrich Schiller ; Berlin Biennale ; Socially engaged art ; Visual communication ; Data visualization ; Pictorial turn ; Iconic turn ; Electronic art ; Interactivity ; Immateriality ; Electronic galleries and museums ; Technology ; Performative turn ; Paul Klee ; Performative geometry ; Motion of the lines ; Conceptism ; Conceptualism ; Contextualism ; Extension ; Intension ; Linguistic turn ; Metaphysics ; Escape from metaphysics ; End of art ; Metaphysical turn ; Visual turn ; Art of failure ; Aesthetic of reception ; Semiotic in architecture ; Colonial architecture ; Curatorial turn ; Museum ; Exhibitions ; Africa ; Decolonisation ; Post-colonialism ; Modernist architecture ; Urban regeneration ; Place promotion ; City identity ; Polish contemporary architecture ; Architectural changes ; Comics ; Visual narrative ; Self-reflexive turn ; Space in the theatre ; Stage design ; Japanese fashion ; Issey Miyake ; Yohij Yamamoto ; Rei Kawakubo ; Fashion deconstruction ; Japonism ; Imperial Academy of Arts in Saint Petersburg ; Ignacy Szczedrowski (1815–1870) ; Konstanty Kukiewicz (1817/18–1840) ; Tadeusz Gorecki (1825–1868) ; Academic education ; Jewish art ; Judaism ; Street art ; Aesthetics ; Immanuel Kant ; Disillusion ; Performance art ; Transformation ; Theodor Lipps ; Heinrich Wőlfflin ; Visual culture ; “African Art” ; Murals ; Multimedia ; Post-socialist city ; Graphic novel
Zwroty artystyczne Kategoria „zwrotu” w badaniach nad kulturą od kilkunastu lat wywołuje zainteresowanie u przedstawicieli różnych dziedzin humanistyki. Pisano wiele na temat performative turn, interpretative turn, postcolonial turn, translational turn, spatial turn, iconic turn itp. Czy sztuka jest tylko jednym z obszarów, na których owe zwroty dokonują się, czy też można mówić zwrocie artystycznym, jako szczególnej odmianie? Sugerujemy rozważenie tego zagadnienia nie tylko w odniesieniu do obecnego stanu kultury, a również przy wzięciu pod uwagę wcześniejszych okresów dziejów. Proponujemy wzięcie pod uwagę szerokiego sposobu rozumienia pojęcia „zwrot”. Może ono być przedmiotem rozważań o zasięgu ogólnokulturowym, ale można również odnieść je do określonej dziedziny sztuki, np. zachodzącej w niej przemiany stylistycznej, czy wreszcie nagłej modyfikacji postawy twórczej określonego artysty. Prezentujemy więc z jednej strony na artykuły dotyczące problematyki szeroko pojętych „wstrząsów” kulturowych i artystycznych, „zmącenia” zakładanych porządków, jak teksty omawiające konkretne przypadki twórczości jawiącej się jako działalność meandryczna, przebiegająca drogą kolejnych turns.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again