Form of Work
E-booki
(22)
IBUK Libra
(22)
Artykuły
(7)
Publikacje naukowe
(6)
Książki
(3)
Status
available
(2)
unavailable
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(3)
Author
zbiorowa Praca
(11)
Kozioł Leszek
(2)
Buchowicz Izabela (1970- )
(1)
Chodyra Paulina
(1)
Domaradzka Aurelia
(1)
Drogosz-Zabłocka Elżbieta
(1)
Durkalec Agnieszka Sokołowska-
(1)
Dziuba Radosław
(1)
Haromszeki Łukasz
(1)
Jajuga Krzysztof
(1)
Jastrzębowska-Tyczkowska Agata
(1)
Jawor-Joniewicz Anna
(1)
Jemielniak Dariusz (1975- )
(1)
Koźmiński Andrzej Krzysztof (1941- )
(1)
Motylewicz Lucyna
(1)
Okraszewska Ewelina
(1)
Piontek Wojciech (1972- )
(1)
Podkońska Aleksandra
(1)
Przygodzki Zbigniew
(1)
Przywojska Justyna
(1)
Skrzyński Dariusz
(1)
Stor Marzena
(1)
Szewczyk Monika
(1)
Sztanderska Urszula
(1)
Walesiak Marek
(1)
Warwas Izabela
(1)
Wdowiński Piotr
(1)
Wiktorowicz Justyna
(1)
Zakrzewska-Manterys Elżbieta
(1)
Zaremba-Warnke Sabina
(1)
Year
2020 - 2021
(7)
2010 - 2019
(24)
2000 - 2009
(1)
Time Period of Creation
2001-
(7)
Country
Poland
(32)
Language
Polish
(30)
English
(2)
Audience Group
Pracownicy socjalni
(1)
Subject
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
(4)
Kapitał ludzki
(3)
Polityka społeczna
(3)
Rynek pracy
(3)
Bilans Kapitału Ludzkiego (projekt badawczy)
(2)
Kształcenie
(2)
Absolwenci szkół wyższych
(1)
Absolwenci szkół średnich
(1)
Chorzy z zespołem Downa
(1)
Comenius (program)
(1)
Doskonalenie zawodowe
(1)
Ewaluacja
(1)
Finansowanie
(1)
Kapitał intelektualny przedsiębiorstwa
(1)
Kapitał społeczny
(1)
Kompetencje zawodowe
(1)
Konkurencyjność
(1)
Kształcenie ustawiczne
(1)
Luka kompetencyjna
(1)
Opieka społeczna
(1)
Polityka oświatowa
(1)
Praca socjalna
(1)
Przedsiębiorczość (postawa)
(1)
Przydatność zawodowa
(1)
Rozwój gospodarczy
(1)
Systemy informacyjne
(1)
Szkoły zawodowe
(1)
Współdziałanie
(1)
Wychowanie przedszkolne
(1)
Zarządzanie wiedzą
(1)
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HRM)
(1)
Zmiana społeczna
(1)
Subject: time
2001-
(4)
Subject: place
Polska
(3)
Genre/Form
Artykuł problemowy
(3)
Artykuł z pracy zbiorowej
(3)
Artykuł z czasopisma ekonomicznego
(1)
Artykuł z czasopisma naukowego
(1)
Dane statystyczne
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Raport z badań
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(4)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Psychologia
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
32 results Filter
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 45805 (1 egz.)
No cover
Article
In basket
Article
In basket
Kształtowanie przedsiębiorczości jako narzędzie uwalniania potencjału gospodarczego społeczeństwa i rozwoju społeczno-gospodarczego / Wojciech Piontek. W: Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych : obszary : przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa, kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych w edukacji, doświadczenia międzynarodowe w zakresie kształtowania kompetencji przedsiębiorczych. s. 64-78. - 2020.
Bibliografia, netografia na stronach 76-78.
Streszczenie w języku angielskim.
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
All copies are currently on loan: sygn. 46140 (1 egz.)
Book
In basket
Dopasowanie kompetencyjne człowieka do pracy / Agata Jastrzębowska ; Uniwersytet SWPS. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2020. - 211 stron : ilustracje, wykresy ; 21 cm.
Przyjęta nazwa autora: Agata Jastrzębowska-Tyczkowska.
Bibliografia, netografia na stronach 176-200. Indeks.
W psychologii wyróżnia się trzy możliwe przyczyny zadowolenia z pracy. Po pierwsze, środowisko. Jeżeli w pracy są jasno postawione cele, systematyczne wsparcie przełożonego i współpracowników, a także poczucie kontroli nad realizowanymi zadaniami - wówczas będziemy czuli się w niej lepiej. Po drugie, człowiek. Jeżeli pracownik posiada przykładowo wyższe kompetencje transferowalne, które dotyczą ogólnych relacji międzyludzkich i organizacji pracy własnej (potocznie nazwane kompetencjami „miękkimi”), to spostrzega swoją pracę bardziej pozytywnie niż pracownik o niskim poziomie tych kompetencji. Po trzecie, dopasowanie, czyli interakcja obu powyższych przyczyn. Twierdzi się, że „nie ma ludzi idealnych, lecz są ludzie idealni dla siebie”. Okazuje się, że analogicznie jest z pracą. "Książkę Agaty Jastrzębowskiej wziąłem do ręki z zaciekawieniem. Wypełnia ona lukę publikacyjną w dorobku polskiej psychologii pracy i organizacji, jaka istnieje na styku dwóch obszarów tematycznych: dopasowania do rynku pracy i kompetencji. (…) W dobie wszechobecnej globalizacji, która raczej faworyzuje dopasowanie człowieka do pracy, wzmiankowana na początku książki idea dopasowania pracy do człowieka (ang. job crafting) w jej treści ustępuje, zgodnie z dominującym duchem globalizacji, idei dopasowania człowieka do stanowiska pracy." dr hab. Romuald Derbis, prof. Uniwersytetu Opolskiego "Monografia poświęcona jest dopasowaniu kompetencyjnemu. Moim zdaniem jest to temat ważny i aktualny, gdyż w każdej współczesnej organizacji działy zarządzania zasobami ludzkimi próbują praktycznie odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących kompetencji pracowników bądź kandydatów na pracowników. Jednocześnie tysiące ludzi na różnych etapach kariery próbują oszacować i rozwijać swoje kompetencje zawodowe, aby znaleźć się w bardziej uprzywilejowanej sytuacji na rynku pracy." dr hab. Sylwiusz Retowski, prof. Uniwersytetu SWPS Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 46115 (1 egz.)
E-book
In basket
W prezentowanej pracy zawarto wyniki badań zorientowanych w dwóch obszarach. Pierwszy z nich dotyczy adaptacji regionalnego systemu edukacji do wyzwań współczesnej gospodarki, gdzie autorzy skupili uwagę na dwóch perspektywach: zmianach zachodzących w systemie szkolnictwa wyższego i formułowaniu się tzw. uniwersytetów trzeciej generacji oraz dostępności i jakości regionalnego systemu oświaty. Drugi obszar identyfikuje wpływ kapitału społecznego na wzmacnianie wartości kapitału ludzkiego, czyli odnosi się wyzwań rzadko jeszcze zauważanych z perspektywy polityki rozwoju kapitału ludzkiego. Dotyczy możliwości efektywnego kształtowania i inwestowania w kapitał ludzki, dzięki wzmacnianiu i budowaniu innego ważnego, lokalnego i jednocześnie immobilnego zasobu – kapitału społecznego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
W artykule przedstawiono wybrane charakterystyki kapitału ludzkiego związane z poziomem wykształcenia, rynkiem pracy, zasobami kompetencji kluczowych oraz uczestnictwem w kształceniu przez całe życie. Wykorzystano różne źródła danych: informacje ze statystyki publicznej oraz dane pochodzące z ogólnopolskich badań sondażowych – Diagnozy Społecznej i Bilansu Kapitału Ludzkiego. Zaprezentowano kształtowanie się wskaźników, stosując podejście porównawcze – duże miasta Polski w odniesieniu do pozostałych obszarów. Oceniono zachodzące zmiany, wykorzystując miary dynamiki. Przeprowadzona analiza pozwala wskazać zasadnicze prawidłowości. Po pierwsze, duże miasta odznaczają się wyższymi wartościami wszystkich rozpatrywanych charakterystyk, przy czym występuje wyraźna przewaga pięciu największych ośrodków. Po drugie, zachodzą pozytywne zmiany w zakresie wszystkich rozpatrywanych aspektów kapitału ludzkiego, ale nie według jednolitego wzorca.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Monografia prezentuje wyniki badań dotyczących wybranych problemów zarządzania niematerialnymi zasobami organizacji, w szczególności zarządzania informacją, wiedzą i kapitałem intelektualnym, z perspektywy małych i średnich przedsiębiorstw oraz jednostek samorządu terytorialnego. Ważną rolę w tym opracowaniu odgrywają wielowymiarowe dociekania autorów dotyczące jakości życia różnych podmiotów (mieszkańców, gospodarstw domowych i przedsiębiorstw) i jej aspektów, takich jak praca, dochody i ich rozdysponowanie czy poziom zaspokojenia potrzeb oraz ryzyko działalności gospodarczej. Rozdziały, opracowane przez przedstawicieli najbardziej liczących się w Polsce ośrodków naukowych, mają charakter teoriopoznawczy oraz empiryczny. Książka kierowana jest zarówno do przedstawicieli środowisk naukowych, studentów, jak i praktyków zarządzania zainteresowanych rozwojową problematyką zarządzania niematerialnymi zasobami przedsiębiorstwa.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
We współczesnych organizacjach spotykają się cztery pokolenia pracowników. Każde z nich ukształtowały różne warunki społeczne, gospodarcze, historyczne, etyczne i kulturowe. Generacje posiadają odmienne systemy wartości, potrzeby i oczekiwania, różne nawyki oraz przyzwyczajenia. Efektywne zarządzanie tak różnorodnym kapitałem ludzkim jest wyzwaniem dla menedżerów. Kluczowe jest skoncentrowanie się na potencjale drzemiącym w każdym pokoleniu, nie zaś na barierach wynikających z różnic między nimi. Takie podejście umożliwia zarządzającym czerpanie korzyści z różnorodności w miejscu pracy. Książka łączy walory monografii naukowej i praktycznego przewodnika. Wskazując rozwiązania przydatne w procesie zarządzania zróżnicowanym wiekowo kapitałem ludzkim, może stanowić inspirację dla menedżerów personalnych oraz właścicieli przedsiębiorstw a także dla badaczy i studentów podejmujących tematykę zarządzania multigeneracyjnego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Do rąk czytelników oddajemy dziewiąty numer odnowionego, a ogółem piętnasty numer „Śląskiego Przeglądu Statystycznego”. Kontynuujemy w nim cykl opisujący sylwetki statystyków, prezentując wybitną postać profesora Zdzisława Hellwiga. Niniejszy numer przybliża nam również postać Elinor Ostrom, laureatki Nagrody im. Alfreda Nobla w dziedzinie ekonomii za rok 2009. Można tu znaleźć artykuły dotyczące odczuwalnej niesprawiedliwości, kapitału ludzkiego czy też klasyfikacji oczekiwań i preferencji komunikacyjnych. Tradycyjnie w numerze zamieszczone są rozszerzone streszczenia referatów z 21. Statystycznego Seminarium Naukowego „Marburg-Wrocław” oraz sprawozdanie z XIII Międzynarodowej Konferencji „Applications of Mathematics and Statistics in Economy”. Numer kończymy prezentacją aktualnych danych statystycznych dotyczących województwa dolnośląskiego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka wpisuje się w nurt rozważań na temat aktualnych procesów i zjawisk zachodzących w lokalnych i regionalnych społecznościach. Jej celem jest ukazanie różnych aspektów funkcjonowania samorządu terytorialnego w ramach przysługującego mu prawa do tworzenia własnych rozwiązań i strategii w obszarze polityki społecznej. Autorzy zaprezentowali istotne problemy społeczne i możliwe metody radzenia sobie z nimi w skali lokalnej i regionalnej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
W tym numerze czasopisma, będącym niejako kontynuacją poprzedniego – tyle że w wymiarze międzynarodowym, autorzy podejmują się analizy zagadnień dotyczących między innymi migracji. Zamieszczone tutaj analizy dotyczą wpływu migracji zagranicznej siły roboczej na polski rynek pracy. W poprzednim numerze podobna tematyka podejmowana w jednym z artykułów dotyczy szerszego kontekstu – całej Unii Europejskiej. Zagadnienia dotyczące rynku pracy omawiane są także w tekstach innych autorów zamieszczonych w tym tomie, zastanawiających się np. nad strategią flexicurity i jej konsekwencjami czy dopasowania szkolnictwa ponadgimnazjalnego do oczekiwań pracodawców. Gospodarki naszego kontynentu mają funkcjonować w oparciu na dobrze przygotowanym, kompetentnym kapitale ludzkim (takie były założenia traktatu lizbońskiego – o nim także w wymiarze międzynarodowym), w tym tomie proponujemy rozważania epistemologiczne dotyczące zakresu umiejętności polskich pracowników. Ponadto, autorzy donoszą o wynikach swoich badań własnych dotyczących realizacji w naszym kraju koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. W jednym z nich zastosowanie założeń tej koncepcji proponowane jest jako sposób na poprawę niskiego, według badanych, poczucia bezpieczeństwa polskich pracowników, w drugim natomiast wyniki badań prowadzonych w polskich przedsiębiorstwach wskazują na negatywną ocenę założenia SOP, pochodzącego z obrad okrągłego stołu w Caux. Jak widać, istnieje potrzeba dalszych badań w tym względzie. Zapraszamy także do lektury opracowań poświęconych pozarządowym podmiotom życia społeczno-gospodarczego, dylematom związanym z prywatnymi ubezpieczeniami zdrowotnymi, a także nowym koncepcjom teoretycznym. Zachęcamy również do zapoznania się z recenzjami niektórych nowych publikacji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Oddajemy do rąk Czytelników książkę, w której przedstawiono nowoczesne spojrzenie na proces dydaktyczny. Bardzo ważnym jego elementem jest prowadzenie badań naukowych – podstawowych i w zakresie aplikacji. Równie istotne staje się umiejętne reagowanie uczelni wyższych na potrzeby gospodarki w zakresie dopasowania wykształcenia do wymagań rynku pracy i budowania kapitału ludzkiego. Cel ten pozwoli osiągnąć nawiązanie ścisłej współpracy z biznesem dotyczącej wspólnego opracowania programów studiów na kierunkach ekonomicznych. Uczelnie mają przygotowywać do rozwiązywania rzeczywistych problemów, ale nie może się to odbywać kosztem walorów i standardów edukacji akademickiej. Realizacja wymienionych celów powinna doprowadzić do rozwoju nowoczesnych relacji z otoczeniem uczelni wyższych oraz ich wzajemnej współpracy. Książka z pewnością zainteresuje nauczycieli akademickich i menadżerów wyższego szczebla w przedsiębiorstwach, może też stanowić pomoc dydaktyczną dla doktorantów na studiach ekonomicznych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Rozważania zawarte w monografii potwierdzają, jak trudne i wymagające, ale zarazem pełne możliwości i inspirujące jest zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacjach zróżnicowanych kulturowo. Choć termin ten nie pojawia się expressis verbis w tytułach, to odwołania do niego stanowią istotę każdego omawianego aspektu we wszystkich rozdziałach. Czym jest bowiem na przełomie drugiej i trzeciej dekady XXI wieku zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie wiedzą w organizacjach międzynarodowych, postawy menedżerów w zespołach zróżnicowanych kulturowo i ich świadomość różnorodności, społeczna odpowiedzialność biznesu i psychologiczna mobilność pracowników, jak nie inwestycją w ludzi – pracowników różnych obszarów organizacji i menedżerów różnych szczebli.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Oddajemy do rąk Czytelników kolejny numer czasopisma „Ekonomia XXI Wieku”, na który składają się artykuły o zróżnicowanej tematyce ekonomicznej. Niektóre z nich prezentują wyniki badań empirycznych, inne zaś mają charakter analityczny bądź przeglądowy. Niniejszy zeszyt otwiera opracowanie Stanisława Urbana i Marioli Michałowskiej, w którym autorzy podjęli próbę identyfikacji relacji tworzonych przez małe i średnie przedsiębiorstwa z otoczeniem rynkowym, w którym działają. Na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych autorzy dochodzą do wniosku, że w działalności małych i średnich przedsiębiorstw istotnego znaczenia nabiera budowanie trwałych relacji z otoczeniem rynkowym. Można to interpretować jako przejaw strategii nastawionej na zwiększenie zysków w długim okresie. Do zagadnień związanych z działalnością przedsiębiorstw, ale w wymiarze międzynarodowym, nawiązuje artykuł Jarosława Bracha. Na podstawie przeglądu literatury autor wskazuje na zarówno korzyści, jak i wady wynikające z działalności korporacji transnarodowych, dochodząc do wniosku, że jednoznaczna ocena skutków działania tego typu przedsiębiorstw nie jest możliwa. Ocena procesów globalizacji jest przedmiotem rozważań w artykule Tadeusza Sporka. Autor formułuje pogląd o potrzebie koordynacji polityki gospodarczej w skali globalnej i powołania w tym celu ponadnarodowego podmiotu wyposażonego w taką władzę. Taki punkt widzenia stawia Tadeusza Sporka w opozycji do tych autorów, którzy w tworzeniu organizacji ponadnarodowych, wymykających się spod społecznej kontroli, widzą zagrożenie dla demokracji. Kontekst międzynarodowy został uwzględniony także w kolejnym artykule autorstwa Małgorzaty Wosiek, mającego na celu sprawdzenie hipotezy, że Polskę charakteryzuje słaba synergia w rozwoju kapitału ludzkiego i kapitału społecznego. Analiza ścieżek rozwoju obydwu rodzajów kapitału w Polsce w latach 1998-2012 oraz w porównaniu z innymi krajami pozwala autorce twierdzić, że: po pierwsze, sformułowana na wstępie hipoteza została zweryfikowana, po drugie, słaba synergia rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego ogranicza akumulację kapitału społecznego i jego efektywne wykorzystanie w procesie gospodarowania. Do zagadnień związanych z kapitałem ludzkim i społecznym pośrednio nawiązuje artykuł Grażyny Węgrzyn, w którym autorka podejmuje problem wykształcenia i kwalifikacji pracowników jako czynników innowacyjności gospodarki. Na podstawie analizy porównawczej struktury pracowników, pod względem poziomu wykształcenia i kwalifikacji w krajach Unii Europejskiej, autorka dochodzi do wniosku, że jakkolwiek z punktu widzenia innowacyjności gospodarki obydwa czynniki są istotne, większą wagę należy przypisać specjalizacji. Badanie działalności innowacyjnej i innowacji w przedsiębiorstwach świadczących usługi to przedmiot rozważań w artykule, którego autorką jest Joanna Wyszkowska- Kuna. Na podstawie krytycznej analizy wyników badań publikowanych jako Community Innovation Survey autorka podważa zasadność rozróżniania innowacji technologicznych w firmach przemysłowych i innowacji nietechnologicznych w przedsiębiorstwach usługowych. Diagnoza ta stanowi punkt wyjścia do twierdzenia, że w badaniach działalności innowacyjnej przedsiębiorstw należy zastosować podejście integracyjne, a także do wysunięcia propozycji zmian w jakości danych, za pomocą których badana jest działalność innowacyjna przedsiębiorstw świadczących usługi. O crowdsourcingu jako metodzie pozyskiwania dóbr za pomocą Internetu traktuje artykuł Szymona Mazurka. Autor omawia rodzaje crowdsourcingu, zasady działania platform crowdsourcingowych oraz podaje przykłady jego zastosowania do pozyskania różnych dóbr. Niniejszy zeszyt zamyka artykuł autorstwa Jana Muraka. Przedmiotem tego tekstu jest przegląd opracowań wskazujących na możliwości i ograniczenia zastosowania pojęć i narzędzi ekonomii do opisu i analizy funkcjonowania jednej z dyscyplin sportu, jaką jest gra w piłkę nożną. Takie ujęcie zagadnienia stało się możliwe nie tyle w wyniku „imperializmu ekonomicznego”, ile w związku z komercjalizacją różnych dzied (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again