Form of Work
E-booki
(6)
IBUK Libra
(6)
Publikacje naukowe
(2)
Artykuły
(1)
Książki
(1)
Status
available
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(1)
Author
zbiorowa Praca
(2)
Gregorczyk Sylwester
(1)
Kaleta Andrzej
(1)
Kes Zdzisław
(1)
Koszewska Małgorzata
(1)
Lisiński Marek (organizacja i zarządzanie)
(1)
Nowak Edward
(1)
Rudnicka Agata
(1)
Thorhauge Anne Mette
(1)
Urbanek Grzegorz
(1)
Ziębicki Bernard
(1)
Year
2020 - 2021
(2)
2010 - 2019
(6)
Time Period of Creation
2001-
(2)
Country
Poland
(8)
Language
Polish
(8)
Subject
Model biznesowy
(2)
Bezpieczeństwo teleinformatyczne
(1)
Design management
(1)
Gry komputerowe
(1)
Internet
(1)
Klastry (ekonomia)
(1)
Młodzież
(1)
Zarządzanie
(1)
Zarządzanie jakością
(1)
Zarządzanie strategiczne
(1)
Subject: time
2001-
(2)
Subject: place
Polska
(1)
Genre/Form
Artykuł problemowy
(1)
Artykuł z pracy zbiorowej
(1)
Monografia
(1)
Domain
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
8 results Filter
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 45810 (1 egz.)
E-book
In basket
Oddajemy w Państwa ręce kolejny numer czasopisma „Man-agement Forum”. Proponujemy – zgodnie z przyjętą koncepcją – zróżnicowaną tematykę, tak aby stworzyć forum wymiany poglądów na temat różnych koncepcji i aspektów zarządzania W pierwszym artykule zapoznacie się Państwo z japońskim systemem zarządzania przedsiębiorstwami i łańcuchami do¬staw w warunkach spowolnienia gospodarczego oraz innych okolicznościach drastycznie zmieniających warunki ich funkcjonowania. Rozważania przedstawione w publikacji podzielone zostały na dwie zasadnicze części. W pierwszej przedstawiono makroekonomiczne i społeczne uwarunkowania, które w istotnym stopniu wpływają na zmiany w japońskim systemie zarządzania po 1989 roku, czyli od zakończenia okresu spektakularnego wzrostu, tzw. ekonomii bańki mydlanej (bubble economy). W drugiej części z kolei scharakteryzowano najistotniejsze zmiany w japońskim systemie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi i ryzykiem w łańcuchach dostaw. Kolejne opracowanie poświęcone jest funkcjonowaniu struktur piramidowych stosowanych przez spółki giełdowe kontrolowane lub cechujące się znacznym udziałem rodziny, bądź w szczególnym przypadku założyciela, we własności. Struktury piramidowe wykorzystywane są w tego typu spółkach w celu zwiększenia kontroli przy jednoczesnym obniżeniu zaangażowania kapitałowego. Przedmiotem zainteresowania prowadzonej dyskusji są zatem spółki obecne na rynku kapitałowym, których akcje pozostają w obrocie giełdowym. Artykuł ma charakter teoretyczny i oparty jest na przeglądzie literatury światowej. Ważnym tematem z punktu widzenia gospodarki jest problem identyfikacji sposobu budowania potencjału innowacyjnego systemu zarządzania przez spojrzenie na elementy systemu w powiązaniu z cechami relacji sieci organizacyjnych. Przed-stawiony artykuł wskazuje na fazy i czynniki innowacji w tworzeniu potencjału innowacyjnego organizacji. Bierze pod uwagę wiedzę jawną i ukrytą oraz uwarunkowania ich wymiany pomiędzy pracownikami w zakresie wzajemnego rozumienia się, angażowania i zaufania. Innym spojrzeniem na problem innowacji jest identyfikacja i analiza modeli zarządzania innowacjami. W artykule wykorzystano krytyczną analizę piśmiennictwa dotyczącą biznesowych modeli innowacji (business model innovation, innovation governance models) i ich klasyfikacji, zawierającą syntezę ba¬dań nad tymi modelami pochodzących z ostatnich kilku lat. Ciekawe ujęcie dążenia do doskonałości organizacyjnej zaprezentowano w artykule opisującym model doskonałości EFQM i systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001. Pytanie kluczowe, jakie jest postawione, to określenie, czy porównanie tych dwóch narzędzi jest zasadne i na jakie elementy należy zwrócić uwagę, prowadząc takie analizy. Na koniec przedstawiono wyniki badań dotyczące realizacji celów projektów i organizacji przez kierowników projektu. Holistyczne spojrzenie na organizację pozwala na podnoszenie sprawności i skuteczności działań. Nie skupiamy się wtedy na maksymalizowaniu korzyści płynących z pojedynczych projektów, ale najważniejszy jest dla nas jak najlepszy wynik portfela projektów, a w konsekwencji całej organizacji. Mamy nadzieję, że przedstawiona tematyka okaże się dla Państwa interesującą i wartościową lekturą.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Kolejny numer czasopisma „Nauki o Zarządzaniu” zawiera 10 artykułów odnoszących się do różnych zagadnień związanych z profilem czasopisma, a szczególnie do: teorii organizacji, zarządzania strategicznego, zarządzania procesowego, zarządzania zasobami ludzkimi oraz zarządzania marketingowego. Układ treści niniejszego numeru odpowiada ujęciu alfabetycznemu nazwisk autorów artykułów, reprezentujących różne ośrodki akademickie i prowadzących badania w obrębie dyscypliny nauki o zarządzaniu. Zawartość merytoryczna artykułów prezentowanych w niniejszym numerze nawiązuje do najnowszych wyzwań i problemów współczesnych organizacji, działających na rynku krajowym i zagranicznym, poszukujących skutecznych modeli i narzędzi zarządzania oraz dobrych praktyk działania. W zbiorze tym omawiane są przede wszystkim takie zagadnienia, jak: modele biznesu zagranicznych jednostek międzynarodowych przedsiębiorstw (artykuł współautorski M. Benabdallah, K. Ćwika, M. Kachoura, G. Krzosa, D. Leszczynskiej, K. Oleka oraz E. Piwoni-Krzeszowskiej), wykorzystanie zdolności relacyjnych do rozwoju zdolności dynamicznych przedsiębiorstwa (opracowanie W. Danielaka), jakość informacji jako mediatora pomiędzy wykorzystaniem badań marketingowych a wynikami nowych produktów (tekst D. Dąbrowskiego), rola i funkcjonalność kokpitów menedżerskich w procesie podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie (analiza G. Golik-Góreckiej), orientacja na tworzenie wartości biznesowej w zarządzaniu projektami badawczo-rozwojowymi (artykuł D. Jasińskiego), zasady realizacji procesu rozstrzygania sporów zbiorowych w przedsiębiorstwie (opracowanie A. Koziny), wartość otwartych innowacji w zarządzaniu rozwojem klastrów kreatywnych (kwestię tę omówili K. Moszkowicz i B. Bembenek), narzędzia analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa (omówione przez A. Paluch), orientacja procesowa w urzędach administracji samorządowej w świetle koncepcji good governance (tekst W. Szumowskiego) oraz identyfikacja potrzeb szkoleniowych przyszłych młodych przedsiębiorców (artykuł D. Wójcik). Redakcja czasopisma wyraża nadzieję, że zaprezentowana problematyka stanie się inspiracją do dalszych badań oraz dyskusji naukowych w kolejnych numerach. Należy też odnotować, że począwszy od roku 2017 publikacja czasopisma będzie kontynuowana pod nazwą „Management Science Review’. Mirosława Pluta-Olearnik
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka stanowi kompleksowe opracowanie na temat społecznych i środowiskowych wyzwań, jakie stoją przed branżą odzieżową. Jej autorkami są ekspertki zajmujące się problematyką z zakresu zrównoważonego rozwoju, społecznej odpowiedzialności i branży odzieżowej. W monografii omówiono różne aspekty funkcjonowania przemysłu odzieżowego oraz wiele możliwości praktycznej realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju firm odzieżowych. Zaprezentowano zestaw narzędzi i inicjatyw, które wdrożone do organizacji ułatwiają zarządzanie i odpowiadają na zmieniające się oczekiwania rynku. Obok zagadnień teoretycznych książka zawiera liczne przykłady praktyczne ułatwiające zrozumienie prezentowanej tematyki. Publikacja jest adresowana do nauczycieli i uczniów szkół odzieżowych, pracowników uczelni, studentów, a także do projektantów i osób zarządzających przedsiębiorstwami odzieżowymi.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Współczesna gospodarka zmienia się w dotychczas niespotykanym tempie, wyznaczanym przez dwa wzajemnie napędzające się zjawiska – usieciowienie i cyfryzację. Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem w warunkach cyfrowej gospodarki sieciowej stanowi ogromne wyzwanie dla menedżerów, bowiem wymaga od nich m.in. nowego sposobu myślenia, dostępu do specyficznych zasobów i umiejętności oraz innego postrzegania potencjału strategicznego przedsiębiorstwa w „zdigitalizowanym” świecie. Prezentowana monografia jest próbą przybliżenia czytelnikowi uwarunkowań i mechanizmów zarządzania strategicznego w nowej rzeczywistości współczesnego świata. Obok rozważań teoretycznych przedstawiono w niej wiele praktycznych przykładów cyfrowego myślenia strategicznego, także w organizacjach typu non-profit.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Opracowania zawarte w niniejszym numerze czasopisma zostały poświęcone problematyce tworzenia koncepcji i modeli biznesowych w kontekście złożonych uwarunkowań występujących na współczesnym rynku. Autorzy prezentowanych tekstów przedstawiają w nich proces tworzenia wartości w modelu biznesowym z perspektywy ujęcia zasobowego, podkreślając efekty synergiczne wynikające z integrowania materialnych i niematerialnych elementów modelu biznesowego (J. Bagrij). Koncepcja modelu biznesu rozpatrywana jest także nie tylko w odniesieniu do zarządzania przedsiębiorstwem, ale także projektowania organizacji, w szczególności w fazie planowania i opisu projektu (J. Drzewiecki, A. Równicka). Przedsiębiorstwa i inne organizacje działające na współczesnym rynku podejmują próbę stosowania coraz bardziej efektywnych koncepcji zarządzania, wśród których na uwagę zasługuje m.in. lean management – japońska koncepcja zorientowana na osiąganie większej sprawności dzięki zwiększaniu elastyczności i szybkiemu reagowaniu na zmiany. Decyzja o wdrażaniu jej wymaga analizy czynników ograniczających uzyskanie zamierzonych efektów, na co wskazują wyniki badań empirycznych (M. Podobiński). Warto podkreślić, iż stosowane koncepcje zarządzania muszą być dostosowane do specyfiki i profilu organizacji rynkowych. Wpływa to także na proces tworzenia strategii rozwojowych, co można zilustrować przykładem organizacji pozarządowych. W jednym z artykułów przedstawiono rezultaty badań w tym zakresie oraz rekomendacje dotyczące funkcjonowania organizacji pozarządowych w najbliższych latach (A. Raszkowski). Zważywszy na rolę zasobów ludzkich w zarządzaniu organizacją, wskazuje się na koncepcję zarządzania zaangażowaniem w pracę, która to koncepcja postuluje zintegrowanie planowania, pomiaru i aktywnego kształtowania wymagań i zasobów pracy (K. Kulikowski). Uzyskanie w ten sposób większego zaangażowania pracowników stanowi istotną przesłankę podejmowania skutecznych działań. Wymaga także wdrażania kultury ciągłego doskonalenia, co pozwala na pobudzanie zaangażowania pracowników w usprawnianie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Wskazują na to wyniki przeprowadzonych w wybranych przedsiębiorstwach badań autorów (M. Trenkner, B. Truszkiewicz). Poszukując skutecznych metod zarządzania zasobami ludzkimi, podejmuje się udane próby wykorzystania mechaniki gier do zwiększania zaangażowania pracowników w wykonywanie określonych zadań w przedsiębiorstwie. W jednym z artykułów autorka (A. Misztal) przedstawia istotę i aspekty praktyczne grywalizacji jako nowoczesnego narzędzia ukierunkowanego na motywowanie pracowników na wszystkich etapach ich rozwoju w przedsiębiorstwie. Wśród rozwiązań usprawniających funkcjonowanie przedsiębiorstwa duży potencjał tkwi w systemie zarządzania jakością – jego wdrażanie pozwala na wypracowanie wyższych standardów i pogłębienie relacji z odbiorcami, a także − w zależności od profilu firmy − z dostawcami. Autorzy artykułów prezentują różne przykłady dotyczące roli zarządzania jakością: od firm szkoleniowych (P. Rogala, S. Wawak), skoncentrowanych na poprawie jakości usług szkoleniowych, po przedsiębiorstwa produkcyjne, w których problemem jest doskonalenie procesów logistycznych (D. Zimon, A. Kawalec). Wypracowywanie skutecznych rozwiązań w zarządzaniu przedsiębiorstwami i innymi podmiotami wymaga stosowania adekwatnych metod badań, tj. dostosowanych do natury tych podmiotów i problemów, z którymi się borykają. Przeprowadzone przez autorów (M. Berger i M. Mitręgę) badania, omówione w jednym z prezentowanych artykułów, mają dużą przydatność w zarządzaniu konfliktem w organizacji (w omawianym przypadku − banku) w relacjach z klientami. Inni autorzy (M. Ćwiklicki i M. Walczak) publikujący swój tekst w niniejszym numerze czasopisma wskazali na możliwości modelowania procesów w standaryzacji kosztów, co pozwala na wypracowanie jednoznacznych podstaw w procesie ustalania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego. W niniejszym numerze poświęcono również uwagę problemom metodycznym. Główną przesłanką do ich po (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Prowadzenie działalności gospodarczej w obecnych czasach wymaga nie tylko dobrego pomysłu na biznes, znajomości reguł rządzących rynkiem, wyczucia działań konkurencji, ale przede wszystkim informacji. Informacje te mogą pochodzić zarówno z otoczenia przedsiębiorstwa, jak i z jego wnętrza. Przy czym mówiąc o informacjach wewnętrznych, mamy na myśli nie tylko koszty, przychody, wynik czy rentowność. Do tych informacji bardzo często dołączane są dane o dokonaniach całej jednostki, jak również jej poszczególnych segmentów w układzie ex ante oraz ex post. Istotnym zagadnieniem dotyczącym jakości generowanych danych są standardy bądź wytyczne sprawozdawczości, które ułatwiają zrozumienie tych informacji oraz umożliwiają ich porównywanie. Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza należą do podsystemów rachunkowości, które dostarczają informacji dla potrzeb menedżerów. Stąd też opracowanie poruszające zagadnienia wykorzystania tych koncepcji zawiera myśl przewodnią, której głównym nurtem są narzędzia i techniki pozwalające na adekwatne przetwarzanie informacji. Przedstawione w niniejszej publikacji zagadnienia można przyporządkować do dwóch głównych grup tematycznych: 1) nowe kierunki sprawozdawczości – wyznaczane przez: dostosowanie do wielkości podmiotu (sprawozdawczość mikrojednostek), projekty międzynarodowe (np. wytyczne Międzynarodowych Ram Raportowania Zintegrowanego), dyrektywy unijne (w zakresie sprawozdawczości środowiskowej) oraz rodzaj podmiotu (np. sprawozdawczość organizacji pożytku publicznego), 2) pomiar dokonań – poruszane tu kwestie dotyczą m.in.: ewolucji zbilansowanej karty wyników, budowy mierników oceny zarządu lub dokonań sfery zaopatrzenia, oceny dokonań organizacji pożytku publicznego oraz wykorzystania benchmarkingu w pomiarze i zarządzaniu dokonaniami przedsiębiorstwa. Pozostałe zagadnienia przedstawione w publikacji można scharakteryzować jako prezentację specyficznych rozwiązań rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej w przedsiębiorstwach odmiennych branż lub o różnych profilach działalności. Autorzy mają nadzieję, że przedstawione przez nich koncepcje i zastosowania zostaną wykorzystane w praktyce gospodarczej bądź staną się przyczynkiem do dalszych dyskusji i poszukiwań jeszcze bardziej skutecznych zastosowań rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej. Edward Nowak, Zdzisław Kes
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again