Forma i typ
Artykuły
(2437)
Książki
(586)
Publikacje naukowe
(474)
Publikacje fachowe
(286)
E-booki
(52)
IBUK Libra
(52)
Publikacje dydaktyczne
(22)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(19)
Publikacje popularnonaukowe
(18)
Poradniki i przewodniki
(14)
Czasopisma
(7)
Proza
(3)
Druki ulotne
(2)
Muzyka
(2)
Dostępność
dostępne
(574)
wypożyczone
(20)
Placówka
Wypożyczalnia
(594)
Autor
Skrzyński Dariusz
(60)
Majchrzak Marcin
(32)
Dzierzgowska Irena (1946-2009)
(22)
Goetz Magdalena
(20)
Łoskot Małgorzata
(13)
Kloskowska Adriana
(12)
Kotowska Maria Współpr
(12)
Wasilewski Juliusz
(12)
Kalbarczyk Anna
(11)
Kordziński Jarosław
(11)
Łuba Małgorzata
(11)
Elsner Danuta
(10)
Majkusiak Danuta
(10)
Pecyna Maria
(10)
Górna Hanna M
(9)
Ostarek Ewa
(8)
Sawiński Julian Piotr
(8)
Hajdukiewicz Marianna
(7)
Kubala-Kulpińska Aleksandra
(7)
Magda-Adamowicz Marzenna
(7)
Pielachowski Józef (1940- )
(7)
Szuścik Urszula
(7)
Czajkowska-Matosiuk Katarzyna
(6)
Denek Kazimierz (1932-2016)
(6)
Garstka Tomasz
(6)
Jankowska Anna
(6)
Janus-Sitarz Anna
(6)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(6)
Krawcewicz Stanisław (1930-1987)
(6)
Leja Leon (1913-1997)
(6)
Majchrzak Marcin (1990- )
(6)
Majorczyk Marta
(6)
Nauczyciele
(6)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(6)
Appelt Karolina (1976- )
(5)
Bartosik Jolanta
(5)
Dudzikowa Maria (1938-2018)
(5)
Dziamska Dorota
(5)
Garbacik Żaneta
(5)
Jastrzębska Lidia
(5)
Kazimierowicz Marek
(5)
Koperna Paulina
(5)
Kłosińska Tatiana
(5)
Leżańska Wiesława
(5)
Lulek Barbara
(5)
Oleksa Karolina
(5)
Pawlak Mirosław
(5)
Sokołowska-Dzioba Teresa
(5)
Staniczek Jolanta
(5)
Trojan Elżbieta
(5)
Turska Dorota
(5)
Zalewska-Bujak Małgorzata
(5)
Łyszczarz Michał
(5)
Bałachowicz Józefa
(4)
Frąckowiak Marzena
(4)
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej
(4)
Gajdzica Zenon (1970- )
(4)
Grelewicz Marianna
(4)
Grudzińska Zofia
(4)
Kocór Maria
(4)
Korczyński Stanisław (1940- )
(4)
Kotowska Maria
(4)
Kowal Stanisław
(4)
Lesińska Joanna
(4)
Ludorowska Agnieszka
(4)
Madalińska-Michalak Joanna (1965- )
(4)
Marzec Bożena
(4)
Materiały I Podręczniki Mariana Pietrasz
(4)
Nowak Paweł
(4)
Oelszlaeger-Kosturek Beata
(4)
Piorunek Magdalena
(4)
Poraj Grażyna
(4)
Ratyńska-Olechnowska Krystyna
(4)
Skarbek Karolina
(4)
Stępień-Rejszel Kamila Olga
(4)
Sulisz Seweryn
(4)
Szempruch Jolanta
(4)
Szurowska Beata (1973- )
(4)
Taraszkiewicz Małgorzata
(4)
Woynarowska Barbara (1940- )
(4)
Związek Nauczycielstwa Polskiego
(4)
zbiorowa Praca
(4)
Żytko Małgorzata
(4)
Adamek Irena
(3)
Andrzejewska Anna (pedagog)
(3)
Bogacz Mirosława
(3)
Bonk Gabriela
(3)
Bortnowski Stanisław (1935-2014)
(3)
Bula Danuta
(3)
Celuch Małgorzata
(3)
Chałas Krystyna (1952- )
(3)
Chętkowski Dariusz
(3)
Czajkowska Monika (matematyk)
(3)
Domagała-Kręcioch Agnieszka
(3)
Dróżka Wanda (1953- )
(3)
Duchniewicz Joanna
(3)
Duchniewicz Przemysław
(3)
Feliniak Aleksandra
(3)
Fiedorowicz Ewa
(3)
Gałczyńska Jolanta
(3)
Rok wydania
2020 - 2024
(419)
2010 - 2019
(2229)
2000 - 2009
(198)
1990 - 1999
(115)
1980 - 1989
(36)
1970 - 1979
(43)
1960 - 1969
(30)
1950 - 1959
(10)
1940 - 1949
(3)
1930 - 1939
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(980)
1989-2000
(34)
1901-2000
(23)
1945-1989
(8)
Kraj wydania
Polska
(3083)
Litwa
(1)
Słowacja
(1)
Język
polski
(3067)
angielski
(13)
rosyjski
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(155)
Bibliotekarze
(28)
Nauczyciele przedszkoli
(25)
Przedszkola
(22)
Nauczanie początkowe
(13)
Dyrektorzy szkół
(9)
Nauczyciele języka polskiego
(8)
Nauczyciele nauczania początkowego
(8)
Rodzice
(7)
Studenci
(7)
Szkoły podstawowe
(7)
Szkoły wyższe
(7)
Pedagodzy szkolni
(6)
Wychowawcy klas
(6)
Pedagodzy
(4)
Pedagodzy specjalni
(4)
Psycholodzy
(4)
Dyrektorzy przedszkoli
(3)
Szkoły średnie
(3)
Wychowawcy świetlic
(3)
Klasa 7.
(2)
Klasa 8.
(2)
Nauczyciele akademiccy
(2)
Szkoły ponadpodstawowe
(2)
Uczniowie
(2)
Doktoranci
(1)
Doradcy metodyczni
(1)
Gimnazja
(1)
Gimnazjum
(1)
Klasa 3.
(1)
Klasa 6.
(1)
Konsultanci
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Logopedzi
(1)
Nauczyciele szkół podstawowych
(1)
Nauczyciele wychowania przedszkolnego
(1)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(1)
Szkoły zawodowe
(1)
Wychowawcy małych dzieci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(6)
Temat
Nauczyciele
(2080)
Uczniowie
(279)
Rodzice
(179)
Nauczyciele nauczania początkowego
(127)
Nauczanie początkowe
(121)
Szkolnictwo
(117)
Nauczyciele przedszkoli
(99)
Oświata
(88)
Nauczanie
(85)
Poradniki dla nauczycieli
(82)
Wychowanie przedszkolne
(78)
Nauczyciel
(76)
Nauczyciele bibliotekarze
(75)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(68)
Komunikacja interpersonalna
(62)
Biblioteki szkolne
(61)
Metody nauczania
(60)
Współdziałanie
(59)
Wychowanie
(57)
Szkoła
(55)
Relacje międzyludzkie
(53)
Kształcenie
(51)
Pedagogika
(51)
Kształcenie nauczycieli
(50)
Nauczyciele-bibliotekarze
(50)
Nauczyciele języka polskiego
(45)
Dzieci
(44)
Dzień Nauczyciela
(41)
Przydatność zawodowa
(40)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(39)
Uczenie się
(37)
Wypalenie zawodowe
(36)
Język polski
(35)
Nauczyciele akademiccy
(35)
Postawy
(35)
Praca
(35)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(33)
Autorytet
(32)
Doskonalenie zawodowe
(32)
Szkolnictwo wyższe
(32)
Kompetencje zawodowe
(31)
Komunikacja społeczna
(30)
Edukacja medialna
(29)
Kreatywność
(28)
Prawo pracy
(28)
Studenci
(28)
Prawo oświatowe
(27)
Uczniowie klas początkowych
(27)
Młodzież
(26)
Awans zawodowy
(25)
Dziecko zdolne
(25)
Edukacja włączająca
(25)
Reforma edukacji
(25)
Dziecko
(24)
Pedagogika wczesnoszkolna
(23)
Szkoły
(22)
Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT)
(22)
Wychowanie fizyczne
(22)
Kompetencje kluczowe
(21)
Karta Nauczyciela
(20)
Motywacja uczenia się
(20)
Pedagodzy
(20)
Współpraca szkoły z rodzicami
(20)
Wychowawca
(20)
Edukacja zdrowotna
(19)
Klasa szkolna (socjologia)
(19)
Kompetencje społeczne
(19)
Nauczanie zintegrowane
(19)
Zawód
(19)
Stosunki interpersonalne
(18)
Uczeń
(18)
Wychowawstwo
(18)
COVID-19
(17)
Efektywność nauczania
(17)
Nauczyciele języków
(17)
Unia Europejska
(17)
Kompetencje medialne
(16)
Matematyka
(16)
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela
(16)
Etyka zawodowa
(15)
Internet
(15)
Kierowanie szkołą
(15)
Nauczyciel mianowany
(15)
Ocena pracy nauczyciela
(15)
Rozwój zawodowy
(15)
Twórczość
(15)
Wsparcie edukacyjne
(15)
Wywiadówka
(15)
Bibliotekarze
(14)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(14)
Myślenie twórcze
(14)
Nauczanie na odległość
(14)
Osobowość
(14)
Podstawa programowa
(14)
Poradniki dla rodziców
(14)
Stres zawodowy
(14)
Wychowanie w rodzinie
(14)
Wychowanie w szkole
(14)
Diagnoza pedagogiczna
(13)
Dyrektorzy szkół
(13)
Temat: dzieło
Stres w zawodzie nauczyciela
(2)
Etos nauczycieli - mit czy rzeczywistość?
(1)
Etyka pedagogiczna
(1)
Kierunek → Dialog : inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki
(1)
Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela
(1)
Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji
(1)
Kryzysowy Niezbędnik Nauczyciela
(1)
Mendel Gdański
(1)
Monachomachia
(1)
Przegląd Pedagogiczny (Warszawa ; 1917)
(1)
Przygotowanie do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce
(1)
Satyry
(1)
Szkoła twórcza
(1)
Sławomir Czerwiński i wychowanie państwowe
(1)
Wiedza pedagogiczna przyszłych nauczycieli w perspektywie teorii reprezentacji społecznych
(1)
Temat: czas
2001-
(701)
1901-2000
(62)
1989-2000
(42)
1945-1989
(18)
1801-1900
(7)
1918-1939
(5)
2001-0
(3)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1901-
(1)
1901-1914
(1)
1939-1945
(1)
2000-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(340)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(10)
Stany Zjednoczone (USA)
(6)
Białystok (woj. podlaskie)
(4)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(4)
Województwo mazowieckie (1999- )
(4)
Województwo warmińsko-mazurskie (1999- )
(4)
Europa
(3)
Kraków (woj. małopolskie)
(3)
Wielka Brytania
(3)
Województwo małopolskie (1999- )
(3)
Województwo podkarpackie (1999- )
(3)
Włocławek (woj. kujawsko-pomorskie)
(3)
Anglia (Wielka Brytania)
(2)
Czechy
(2)
Województwo lubuskie (1999- )
(2)
Województwo pomorskie (1999- )
(2)
Województwo łódzkie (1999- )
(2)
Łódź (woj. łódzkie)
(2)
Austria
(1)
Azja
(1)
Belgia
(1)
Bytom (woj. śląskie)
(1)
Dania
(1)
Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
(1)
Eger (Węgry)
(1)
Egipt
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Francja
(1)
Galicja
(1)
Galicja (kraina historyczna)
(1)
Gdynia (woj. pomorskie)
(1)
Gliwice (woj. śląskie)
(1)
Irlandia
(1)
Izrael
(1)
Janów Lubelski (woj. lubelskie)
(1)
Jasna Góra (Częstochowa ; część miasta)
(1)
Karwina (Czechy)
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Kraje arabskie
(1)
Królestwo polskie
(1)
Kujawy
(1)
Lipsk (Niemcy)
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Mazowieckie, województwo (od 1999)
(1)
Niemcy
(1)
Norwegia
(1)
Olsztyn (woj. śląskie, pow. częstochowski, gm. Olsztyn)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Podhale
(1)
Powiat tarnowski (woj. małopolskie)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie ; okręg)
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie)
(1)
Singapur (Singapur)
(1)
Sokółka (woj. podlaskie)
(1)
Sosnowiec (woj. śląskie)
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Swarzędz (woj. wielkopolskie, pow. poznański, gm. Swarzędz)
(1)
Trypolis (Libia)
(1)
Uczniowie
(1)
Ukraina
(1)
Walia (Wielka Brytania)
(1)
Województwo lubelskie (1919-1939)
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Województwo opolskie (1999- )
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Województwo wielkopolskie (1999- )
(1)
Województwo śląskie (1999- )
(1)
Wyspy Owcze (Dania)
(1)
Węgry
(1)
Włochy
(1)
Ózd (Węgry)
(1)
Śląsk
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(452)
Artykuł problemowy
(334)
Artykuł z pracy zbiorowej
(332)
Artykuł z czasopisma fachowego
(199)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(189)
Raport z badań
(111)
Artykuł z czasopisma naukowego
(103)
Praca zbiorowa
(59)
Artykuł fachowy
(33)
Poradniki dla nauczycieli
(29)
Poradnik
(27)
Opracowanie
(17)
Materiały konferencyjne
(14)
Monografia
(13)
Artykuł publicystyczny
(8)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(7)
Biografia
(7)
Czasopismo polskie
(7)
Podręcznik
(7)
Recenzja naukowa
(7)
Scenariusz zajęć
(7)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(6)
Czasopismo bibliotekarskie
(6)
Czasopismo fachowe
(6)
Wywiad dziennikarski
(6)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(5)
Artykuł przeglądowy
(5)
Bibliografia
(5)
Księga pamiątkowa
(5)
Wspomnienie pośmiertne
(5)
Ćwiczenia i zadania
(5)
Publikacje
(4)
Recenzja
(4)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(4)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(3)
Biogram
(3)
Case study (studium przypadku)
(3)
Materiały pomocnicze
(3)
Pamiętniki i wspomnienia
(3)
Publikacje fachowe
(3)
Artykuł naukowy
(2)
Artykuł z czasopisma
(2)
Dokumenty dźwiękowe
(2)
Gry i zabawy
(2)
Listy
(2)
Scenariusz imprezy szkolnej
(2)
Studium przypadku (case study)
(2)
Słownik biograficzny
(2)
Utwory sceniczne dla dzieci
(2)
Artykuł monograficzny
(1)
Artykuł w czasopiśmie pedagogicznym
(1)
Artykuł z czasopisma ekonomicznego
(1)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(1)
Czasopismo pedagogiczne
(1)
Esej
(1)
Gry planszowe
(1)
Kalendarium
(1)
Melodia z tekstem podłożonym
(1)
Piosenka dziecięca polska
(1)
Podręczniki
(1)
Podręczniki multimedialne
(1)
Poradniki dla rodziców
(1)
Powieść
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Relacja
(1)
Relacja z wydarzenia
(1)
Satyra
(1)
Scenariusz imprezy okolicznościowej
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(1)
Stan badań
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(983)
Socjologia i społeczeństwo
(137)
Psychologia
(100)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(71)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(71)
Informatyka i technologie informacyjne
(31)
Historia
(29)
Nauka i badania
(23)
Media i komunikacja społeczna
(18)
Językoznawstwo
(12)
Medycyna i zdrowie
(12)
Filozofia i etyka
(11)
Kultura i sztuka
(10)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(7)
Literaturoznawstwo
(6)
Matematyka
(5)
Praca, kariera, pieniądze
(5)
Zarządzanie i marketing
(5)
Religia i duchowość
(4)
Kultura fizyczna i sport
(3)
Rozwój osobisty
(3)
Biologia
(2)
Hobby i czas wolny
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Inżynieria i technika
(1)
Ochrona środowiska
(1)
3084 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Książka powinna zainteresować zarówno pedagogów pracy, jak i pedeutologów, stanowi bowiem solidne studium dotyczące jakości życia nauczycieli, którzy w obecnych czasach uwikłani są w różnego rodzaju dylematy.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Monografia będzie z powodzeniem służyć środowisku naukowemu, zainteresowanemu uwarunkowaniami, profilaktyką i redukowaniem przejawów wypalania się w pracy z uczniami. Może być cenną inspiracją dla magistrantów psychologii i pedagogiki badających szkołę zarówno jako środowisko pracy nauczycieli, jak i miejsce kierowania rozwojem uczniów. Praca ma także bezdyskusyjne walory praktyczne. Pokazuje bowiem, jak humor zapobiegać może wypalaniu się w pracy z uczniami. (z recenzji dr hab. Grażyny Poraj, prof. UŁ)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
We współczesnej pedeutologii sięga się do źródeł, o czym świadczy powrót do filozoficznych pytań o człowieka i jego miejsce w świecie, do kwestii nierozerwalnego związku pedagogiki i filozofii, a zwłaszcza do jej związku z etyką. Nie polega to jednak na powtarzaniu starych pytań, ani tym bardziej powtarzaniu dawnych odpowiedzi. Podejmowane bowiem muszą być nowe zagadnienia, wynikające ze swoistości naszych czasów i naszej rzeczywistości. Szczególne miejsce w analizach badawczych prowadzonych w obrębie pedeutologii zajmuje problematyka etyki i profesjonalizmu w zawodzie nauczyciela. Na pracę nauczyciela-wychowawcy autorzy tomu patrzą z dwóch perspektyw: teorii, jako podstawy poznawczej jego działania, i praktyki, jako źródła jego doświadczeń zawodowych. Wspólnym celem autorów tworzących tę pracę było ożywienie dyskusji naukowej nad nauczycielem i jego zawodem, a w szczególności zwrócenie uwagi na szereg pytań i problemów wpisujących się w zagadnienia tytułowe niniejszej książki: etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Treści zawarte w niniejszej pracy zbiorowej warto postrzegać jako wyznaczające otwarty układ odniesienia dla pracy nauczycielskiej, którą można określić jako nieskończenie bogatą w swej różnorodności. Niniejsza książka dostarczając wiedzy i wskazując na „miejsca wrażliwe" w pracy nauczyciela, może przyczynić się do otwarcia nowych obszarów refleksji i zachęcić do stawiania pytań oraz do poszukiwania nań odpowiedzi. Należy przypuszczać, że zamieszczone tutaj teksty staną się przedmiotem refleksji i dyskusji tych Czytelników, którym problem profesjonalizmu i etyki w zawodzie nauczyciela jest szczególnie bliski. Joanna M. Michalak
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
: Z perspektywy recenzenta najważniejszą zaletą książki jest to, że wychodzi naprzeciw oczekiwaniom tych nauczycieli wychowawców funkcjonujących we współczesnej szkole, którzy chcieliby podnieść poziom swojej działalności dydaktycznej i wychowawczej. Taką postawę wymuszają na nich, do pewnego stopnia, zmiany zachodzące permanentnie w systemie edukacji, które powodują, że współczesna szkoła różni się od tej sprzed kilkunastu lat. [...] W świetle tych zmian edukacja nie może być nastawiona tylko na zdobywanie wiedzy i kształcenie określonych umiejętności, lecz powinna być traktowana jako świadome oddziaływanie na wszechstronny rozwój osobowości ucznia oraz ugruntowanie w nim potrzeby permanentnego kształcenia. Z lektury recenzowanej pracy wynika, że jest ona w stanie sprostać wymaganiom i oczekiwaniom najbardziej wymagającej grupy nauczycieli. [...] może z powodzeniem być wykorzystana w praktyce edukacyjnej przez nauczycieli, a także pedagogów i psychologów szkolnych zajmujących się w swojej pracy zawodowej uczniami na różnym poziomie kształcenia. Książka może też być użyteczna dla studentów kierunków i specjalności pedagogicznych. [Fragment recenzji prof. dra hab. Mieczysława Radochońskiego].
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Książka jest próbą włączenia się w dyskusję dotyczącą nauczycieli wczesnej edukacji oraz, wciąż zbyt wolno zmieniającego się, modelu ich kształcenia. Jest próbą przełamania, ciągle dominującego zdaniem Doroty Klus-Stańskiej, postrzegania nauczyciela jako rzemieślnika – wykonawcę zewnętrznych modeli, pytającego jedynie „ Jak to robić?”, zamiast „Po co?”, „Dlaczego?”, „Jaki to ma sens?” i zachętą do spojrzenia na nauczycieli jako twórczych autonomicznych profesjonalistów. Warto pamiętać, że z wizerunkiem tym walczył już Ryszard Więckowski, dla którego wprowadzenie terminu pedagogika wczesnoszkolna w miejsce obowiązującego wcześniej nauczania początkowego było zobowiązaniem do odejścia od formułowania zaleceń o charakterze instrumentalnym w miejsce, których powinny pojawić się teorie czy systemy teoretyczne, określające na podstawach naukowych racjonalne zasady działań pedagogicznych. Postulowana zmiana w myśleniu o nauczycielu pociąga za sobą konieczność stworzenia nowego modelu kształcenia zrywającego z tradycyjnym i krytykowanym sposobem polegającym głównie na wyposażaniu w instrukcje do nauczania. Książka jest efektem pracy kilkunastu autorów, reprezentujących różne środowiska naukowe, którzy przedstawiają w niej aktualne przemyślenia oraz wnioski z prowadzonych przez siebie badań.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Niniejsza książka powstawała etapami, między 2019 a 2020 rokiem. Złożyłem ją w całość z kilku powodów, z których teraz dwa wydają mi się najważniejsze. Po pierwsze – można dzisiaj postawić taką tezę – edukacja w Polsce nie po raz pierwszy od 1989 roku znajduje się w momencie przełomowym i to nie tylko z powodu wcielania w życie kolejnych reform, które z różnym skutkiem wpływają na kondycję szkoły. Polityka oświatowa wprawdzie jest istotna dla podejmowanych tu rozważań, ale funkcjonuje raczej w tle omawianych teorii humanistycznych i społecznych. Mam na myśli szerszy niż polityka plan, związany z przemianami kultury w XXI wieku. Mój cel to zatem wskazanie najważniejszych przejawów transformacji w obszarze pedagogiki, oświaty czy metod nauczania, jakie dokonały się w ciągu ostatnich lat – z nastawieniem na ich społeczny i kulturowy charakter. Po drugie zmienia się przestrzeń relacji humanistyki, edukacji i mediów cyfrowych. Na tym styku powstają nowe zjawiska i problemy – można o nich przeczytać w poszczególnych wywiadach, ale także w części zatytułowanej Humanistyka transferu, która razem z wywiadami tworzy integralną całość. Nie brakuje tu zatem takich tematów, jak społeczny status zawodu nauczycielskiego, kryzysy we współczesnej edukacji czy nauczanie zdalne. „Po szkole”, sformułowanie tytułowe, oznacza zatem także rozmaite przemiany szkolnej rzeczywistości – jak będzie się ona kształtowała w najbliższym czasie? Jednym z prawdopodobnych kierunków tych transformacji, który należy poważnie rozpatrywać, może być rozluźnianie instytucjonalnych rygorów wewnątrz szkolnej przestrzeni relacji: społecznych, administracyjnych, wychowawczych, dydaktycznych, metodycznych etc. To intrygująca wizja szkoły „po szkole”: odinstytucjonalizowanej, zdecentralizowanej, intelektualnie nieskrępowanej – funkcjonującej na zasadzie swobodnego przepływu (transferu) wiedzy.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Publikacja omawia badania zrealizowane przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi na losowej próbie ponad 1200 nauczycieli szkół publicznych z całego kraju. W książce przedstawiono wyniki aktualnej diagnozy stanu pozytywnych (salutogennych) i negatywnych (stresorów) czynników środowiska pracy nauczycieli. Dane uzupełniono o analizę jakości relacji nauczyciel – uczeń, także w zakresie przemocy w tym wymiarze. Omówiono również konsekwencje oddziaływania warunków pracy na nauczycieli, w tym poziom wypalenia zawodowego. Publikacja zawiera także propozycje praktycznych rozwiązań w kwestii redukcji ujemnego wpływu środowiska pracy nauczyciela na jego dobrostan. Niniejsza książka na podstawie wyników aktualnych reprezentatywnych badań na dużej próbie nauczycieli opisuje, jak spostrzegają oni pozytywne i negatywne czynniki występujące w ich miejscu pracy. Podjęto w niej dyskusję na temat związków między warunkami pracy nauczyciela a relacją nauczyciel – uczeń. Ponieważ z założenia prezentowana publikacja ma mieć wymiar praktyczny, czytelnika zainteresowanego metodologią zrealizowanych badań odsyłamy do aneksu, gdzie przedstawiono podstawowe informacje dotyczące schematu badawczego, doboru próby i zastosowanych narzędzi. […] Pragniemy, aby głównymi odbiorcami książki były osoby zajmujące się planowaniem i organizacją pracy nauczycieli na różnych poziomach – od systemowego po zarządzanie konkretną placówką oświatową. Staraliśmy się zatem uzyskać kompromis – przedstawiamy rzetelne dane naukowe jednak w przystępnej formie, świadomie rezygnując z niektórych dyskusji teoretycznych czy bardziej skomplikowanych metod analizy uzyskanych wyników. […] […] Struktura książki obejmuje rozdziały wprowadzające do zagadnień stresorów i czynników salutogennych w środowisku pracy oraz rozwiązań na rzecz wspierania dobrostanu nauczyciela w środowisku pracy. W kolejnych rozdziałach omówiono wpływ warunków pracy na nauczyciela, uwzględniając zarówno negatywne (np. poziom wypalenia zawodowego), jak i pozytywne (np. chęć ponownego wyboru zawodu) konsekwencje. Następnie dokładnie scharakteryzowano poszczególne stresory psychospołeczne w środowisku pracy. Każdy z rozdziałów dotyczących tego tematu zawiera krótkie wprowadzenie teoretyczne i odniesienie do wcześniejszych badań. Przedstawiono w nich także wybrane wyniki naszych badań i zaproponowano rozwiązania praktyczne mające na celu zapobieganie negatywnym skutkom oddziaływania określonego stresora w środowisku pracy, jego eliminację bądź redukcję. Podjęto także problematykę przemocy w relacji nauczyciel – uczeń i jej powiązania ze stanem psychospołecznych warunków pracy nauczyciela. Następnie, zachowując podobną strukturę, omówiono salutogenne elementy środowiska pracy. W rozwiązaniach praktycznych skoncentrowano się na tym, jak wspierać pozytywne aspekty środowiska pracy nauczycieli. Osobny rozdział poświęcono fizycznym warunkom pracy nauczycieli, które także, chociaż w ograniczonym zakresie, były diagnozowane w naszych badaniach prezentowanych w niniejszej publikacji. Książkę zamykają rozważania ukazujące, jak działania na rzecz dobrostanu nauczycieli mogą być realizowane w formie dobrze zaplanowanego, ustrukturyzowanego programu promocji zdrowia. […] Jacek Pyżalski Dorota Merecz
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
W monografii poruszono ważną z punktu widzenia funkcjonowania szkoły wyższej kwestię okresowych ocen pracowniczych. Podjęto próbę zidentyfikowania czynników związanych z prezentowanymi przez nauczycieli akademickich postawami wobec oceniania, dokonano analizy problemów występujących w systemach oceniania, a także przedstawiono rekomendacje w zakresie budowania, wdrażania i wykorzystania systemów oceniania okresowego na uczelniach. W dobie zmian, jakim obecnie podlega szkolnictwo wyższe, publikacja może być szczególnie interesująca dla pracowników uczelni, a zwłaszcza osób odpowiedzialnych za wprowadzenie systemów oceniania okresowego nauczycieli akademickich.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Publikacja ta skierowana jest do studentów kierunków pedagogicznych oraz wszelkich specjalności nauczycielskich, którzy w planie studiów realizują zajęcia „Emisja głosu”. Pozyskanie przez nich kompetencji, czyli wiedzy, umiejętności i postaw związanych z prawidłowym posługiwaniem się aparatem mowy, jest warunkiem koniecznym w życiu zawodowym, w świadomym i higienicznym posługiwaniu się głosem, a także profilaktyce zapobiegania chorobom głosu. Sądzę, że jest to bardzo wartościowa pozycja dla wszystkich chcących świadomie i odpowiedzialnie traktować narzędzie mowy. (Z recenzji dr hab. Zofii Bernatowicz)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Autorzy podjęli ważny problem, który stosunkowo rzadko jest przedmiotem szerzej zakrojonych badań. (…) Przyjęcie postawy asertywnej pozwala jednostce na bycie sobą, akceptowanie siebie, swobodne wyrażanie opinii i emocji, a także na okazywanie sobie szacunku, z jednoczesnym poszanowaniem praw innych ludzi. Są to umiejętności niezbędne współczesnemu człowiekowi dla satysfakcjonującego funkcjonowania w społeczeństwie. (…) Należy podkreślić dużą wartość poznawczą pracy, która wynika z faktu, iż dostarcza wielu cennych informacji zweryfikowanych empirycznie w badaniach przeprowadzonych w grupie nauczycieli reprezentujących różne szczeble edukacji. (…) Porządkuje wiedzę dotyczącą problematyki asertywności, rozproszoną na co dzień w licznych opracowaniach naukowych, i przedstawia ją w formie przystępnej dla potencjalnego czytelnika. (…) Uważna lektura pozwala także znaleźć wiele odniesień do praktyki edukacyjnej, które mogą mieć zastosowanie w pracy wychowawczej nauczycieli. Wykorzystanie przez nich odpowiednich wniosków i propozycji rozwiązań zawartych w pracy oraz włączenie ich do określonych strategii edukacyjnych mogłoby ułatwić rozwój postawy asertywnej u wszystkich partnerów interakcji zachodzących w szkole (…) [ Z recenzji prof. nadzw. dr. hab. Mieczysława Radochońskiego]
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Praca w swoim przedmiocie badań obejmuje rozważania ukazujące nowatorskie prowadzenie zintegrowanych zajęć muzycznych na pierwszym etapie kształcenia ogólnego. W projekcie szczególny nacisk został położony na rozwijanie postawy twórczej i kreatywnej aktywności uczniów metodami aktywizującymi, realizowanymi podczas szkolnych zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Zaprezentowany w pracy materiał może zainspirować czytelników do refleksji nad efektami pracy w zawodzie nauczyciela nauczania początkowego. Jest również wartościowym źródłem innowacyjnych rozwiązań w obszarze rozwijania kreatywnej aktywności twórczej, a także stymulowania uczniów do wielorakiej działalności muzycznej. Zabiegi te w procesie zintegrowanych zajęć muzycznych pozwolą na wywołanie korzystnych zmian w zachowaniu dziecka oraz wyposażą uczniów w kompetencje niezbędne w dalszej edukacji i życiu społecznym.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Puszczałam na lekcji film. Miałam kłopot ze sprzętem. Był obraz, były napisy, ale dźwięk był bardzo cichy. Próbowałam go podgłośnić, majstrowałam przy komputerze, nie widząc ekranu. Zajęło mi to dużo czasu (jakieś dziesięć minut). Kiedy wreszcie się udało, wstałam i wtedy zobaczyłam, że niechcący wyłączyłam obraz. Przez dziesięć minut klasa siedziała w ciszy, przed pustym ekranem, udając przede mną, że ogląda film. Woleli nic nie robić, niż powiedzieć mi, że wyłączyłam obraz. Dlaczego? Bo byłam dla nich nikim. Nieważną osobą od nieważnego dla nich przedmiotu. [fragment książki] Jak zostaje się nauczycielem w Polsce? Ile tak naprawdę zarabia nauczyciel i jak długo trwają wakacje? Czy wszyscy rodzice są roszczeniowi, a dzieci rozwydrzone? Kto nie szanuje „belfrów” i kim są dla systemu szkolnictwa? Czym różni się praca w szkole państwowej i prywatnej? I o co chodzi z tą Finlandią? Na te i wiele innych niełatwych pytań odpowiadają sami nauczyciele. Autorka przeprowadziła kilkadziesiąt rozmów z przedstawicielami tej profesji, którzy bez ogródek opowiadają o swojej drodze zawodowej i doświadczeniach. Mówią, co trzyma ich w pracy i wzbudza nadzieję, a co pozbawia ich złudzeń i skłania do odejścia. To szczera i bezkompromisowa opowieść o polskim systemie nauczania, z którą każdy może skonfrontować własne wyobrażenia. Joanna Sokolińska – socjolożka i reporterka, współautorka książek Rodziny himalaistów i Mów o mnie ono. Była złą uczennicą. Utrzymuje kontakty z kilkorgiem wspaniałych eksnauczycieli jej dzieci. Dwoje z nich wypowiada się w tej książce.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Monografia pt. Ewaluacja w edukacji – teoria i praktyka jest publikacją prezentująca rozważania pedagogów, nauczycieli i osób, którzy problem ewaluacji podnoszą w swoich opracowaniach i badaniach. Jest to problem złożony i trudny w swojej warstwie teoretycznej i jego praktycznym wymiarze oraz skutkach psychologicznych. Szczególnie praktyka nauczycielska w sposób niejednoznaczny bada i wyjaśnia tę problematykę, co prezentują teksty monografii. Publikacja jest adresowana do szerokiej rzeszy nauczycieli, badaczy, którym drogie jest dobro wychowanka i jego edukacja. Stanowi ona kompendium wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu problematyki ewaluacji w praktyce edukacyjnej. Monografia może stanowić źródło inspiracji w rozważaniach nad zagadnieniem ewaluacji i jej wdrożenia w rzeczywistość edukacyjną.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Szkoła jest miejscem, w którym współpraca ma szczególne znaczenie. Osiągnięcie głównego celu, jakim jest edukacja i wychowanie dzieci i młodzieży, zależy od współdziałania nauczycieli, uczniów, rodziców oraz środowiska lokalnego. Niniejsze opracowanie poświęcone jest współpracy środowisk szkolnego i rodzinnego. Wypełniające je studium teoretyczno-empiryczne przybliża główne zagadnienia związane z wdrażaniem idei współpracy rodziców i nauczycieli w polskiej szkole, jak również ukazuje problemy i perspektywy jej rozwoju. Książka jest adresowana do nauczycieli, rodziców i tych, którym zależy na budowaniu szkoły opartej na dialogu.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Monografia koncentruje się wokół rozważań na temat szczególnej roli nauczycieli- wychowawców, wykraczającej poza stricte dydaktyczne wymagania, na ich relacjach z uczniami, mających na celu wspieranie i pomaganie im w zmaganiu się z sytuacjami stresującymi, trudnymi, w procesach podejmowania decyzji. Działania te wymagają uważności, identyfikacji potrzeb ucznia, w kontekście znajomości jego sytuacji edukacyjnej i życiowej, mobilizacji do podjęcia działań i zastosowania zróżnicowanych strategii pomocowych, przede wszystkim opartych na efektywnej komunikacji z dziećmi i młodzieżą. W tym zakresie niezbędne są też rozbudowane kompetencje społeczne, które nauczyciel-wychowawca może wykorzystać w procesach wspierania uczniów. Zawarte w monografii wyniki badań (realizowanych w różnych paradygmatach badawczych) pochodzą z wielu rozmaitych ujęć badawczych. Ich wyniki posłużyły do zilustrowania (nie)wspierającej roli wychowawców klas, z uwzględnieniem ich kompetencji społecznych, diagnozowanych z perspektywy uczniowskiej i nauczycielskiej. Zadaniem tej refleksji jest przede wszystkim wskazanie na procesy pomocy i wsparcia adresowanego do uczniów, obecne w przestrzeni szkoły, które kreuje nauczyciel-wychowawca. Publikacja jest adresowana zarówno do teoretyków zajmujących się edukacją, w tym takimi subdyscyplinami pedagogiki, jak poradnictwo, pedagogika szkoły, pedeutologia, jak też do praktyków, decydentów wpływających na kształt szkoły, a przede wszystkim samych nauczycieli.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
W monografii „(Auto)refleksja pedagogiczna nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Wgląd w praktykę” ukazano teoretyczne, metodologiczne i empiryczne aspekty codziennej pracy nauczyciela na I etapie kształcenia. Praca dotyczy swoistej refleksji i autorefleksji nauczyciela, który na co dzień powinien umieć optymalnie zaprojektować, zaplanować i zorganizować, a następnie zrealizować, skontrolować i ocenić nie tylko pracę uczniów (w ramach procesu nauczania-uczenia się), ale i swoją własną. Podjęto próbę ukazania nowego ujęcia refleksji i autorefleksji nauczyciela w kontekście teorii uczenia się przez działanie Wojciecha Kojsa i ukazanej w jej ramach istoty działania badawczego podmiotu.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Problematyka pracy w najszerszym rozumieniu dotyczy emocji i ich znaczenia w wychowaniu, dlatego adresowana jest do praktyków i teoretyków zainteresowanych edukacją, a szczególnie tym, co dzieje się na styku wychowania i kultury emocji. Każdą wspólnotę charakteryzuje ton emocjonalny, który jest kulturowym przejawem jej funkcjonowania. Nie inaczej jest w przypadku szkoły, która niewątpliwie jest miejscem doświadczania emocji – toczy się w niej życie codzienne, a uczestnicząc w tkance społecznej, przeżywamy, wyrażamy i tłumimy emocje. Współcześnie rośnie zainteresowanie emocjami w pedagogice i jednocześnie odczuwamy zmiany kultury emocjonalnej, których źródło tkwi między innymi w przemianach więzi w rodzinie i inwazyjności mediów. W książce opisano symptomy jednoczesnego ocieplania (zdziczenia) i chłodzenia (komercjalizacji) kultury w ogóle oraz podjęto próbę opisu kultury emocjonalnej szkoły, zwłaszcza tego jakie emocje i ich kulturowe skrypty ujawniają się oraz kształtują codzienność klasy szkolnej. W książce zaprezentowano modele teoretyczne i skonstruowane na ich podstawie narzędzia do badania klimatu emocjonalnego klasy (Kwestionariusz Klimat Emocjonalny-Uczeń) oraz pracy emocjonalnej nauczyciela (Kwestionariusz Praca Emocjonalna Nauczyciel). W części badawczej autor podejmuje próbę wskazania i opisania tych czasoprzestrzeni życia w szkole, w których uczniowie i nauczyciele doświadczają i wyrażają emocje, między innymi po to by odpowiedzieć na pytanie jaka jest kultura emocjonalna szkoły, która ujawnia się w klimacie codziennych interakcji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
W monografii „Kultura emocjonalna szkoły – czasoprzestrzenie doświadczania emocji” autorzy podejmują wątki w ramie pojęciowej wyznaczanej kategorią kultury emocjonalnej. Mówią różnymi głosami, ale każdy z nich sprzeciwia się ignorowaniu emocji w edukacji (uczeniu, relacjach wychowawczych, rozwoju), każdy z nich odczytuje znaczenie kultury emocjonalnej jako kontekstu wychowania i wskazuje na obszary działań pedagogicznych, w których emocje są warunkiem sine qua non zaistnienia sytuacji i relacji o znaczeniu edukacyjnym. Zachowania i zdarzenia emocjonalne, aprobowane i tłumione formy ekspresji, pozornie mało ważne z punktu widzenia „misji” szkoły i nauczyciela, są soczewką jej kultury emocjonalnej, a codzienność jest jej źródłem i przejawem. Kultura emocjonalna deklarowana w oficjalnej narracji szkoły „wybrzmiewa” jednak w jej codzienności, w rytuałach, regułach i znaczeniach nadawanych sytuacjom edukacyjnym, a nawet zadaniom stawianym przed uczniem i nauczycielem w formalnych i nieformalnych oczekiwaniach. To, do jakich emocji odwołuje się nauczyciel (pedagog, wychowawca), kierując pracą w grupie, a także to, jak pracuje z emocjami własnymi i klasy, determinuje klimat emocjonalny – umowną powierzchnię (warstwę wyczuwaną) kultury emocjonalnej szkoły. W zbiorze tekstów pojawią się głosy, które dysponują „dowodami”, że edukacja otwarta na emocje nie jest tylko dobrym doświadczeniem, ale ma głęboki sens – emancypuje, a nie ogranicza, rozwija, a nie klasyfikuje, ponieważ pozwala przeżywać, a nie tylko zapamiętywać.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Monografia ma charakter studium właściwości psychicznych istotnych w zawodzie nauczyciela wychowania fizycznego. Za takie uznano kompetencje społeczne, inteligencję emocjonalną oraz kondycję psychiczną. Celem badania było: 1. określenie poziomu kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej oraz kondycji psychicznej studentów Wydziału Wychowania Fizycznego Akademii Wy-chowania Józefa Piłsudskiego w Warszawie, 2. ustalenie ich zróżnicowania ze względu na płeć oraz kierunek studiów, 3. poznanie osobowościowych uwarunkowań tych właściwości psychicznych i relacji między nimi. Przedmiotem zainteresowania były też zmiany zachodzące w kompetencjach społecznych, inteligencji emocjonalnej oraz zdrowiu psychicznym studentów po roku studiowania, a także zmiany pod wpływem celowych oddziaływań psychologicznych w postaci warsztatów psychologicznych. W pracy podjęto próbę stworzenia modelu zawodowego współczesnego nauczyciela wychowania fizycznego w percepcji studentów. Badaniami objęto trzy grupy studentów. Pierwszą grupę stanowili studenci wychowania fizycznego (wf) badani jednokrotnie w latach 2011-2014. Zostali oni porównani pod względem kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej ze studentami innych kierunków studiów. Drugą grupę stanowili studenci wf, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2015/16. W tej grupie badanie kompetencji społecznych, inteligencji emocjonalnej i kondycji psychicznej powtórzono po roku. Trzecią grupę stanowili studenci wf uczestniczący w warsztatach psy-chologicznych badani w 2016-2017 roku. W pierwszej grupie zbadano ogółem 987 osób, studentów pierwszego roku i pierwszego stopnia: wydziału wychowania fizycznego, studentów turystyki i rekreacji, dziennikarstwa i transportu, w tym 537 mężczyzn i 450 kobiet w wieku 18-26 lat. Drugą grupę stanowiła młodzież akademicka studiująca na pierwszym roku studiów licencjackich wychowania fizycznego w czerwcu 2016 roku, a następnie powtórzono badania po roku, czyli w czerwcu 2017. W badaniach w pierwszej turze wzięły udział 184 osoby, w tym 122 mężczyzn i 62 kobiety w wieku 17-25 lat. W powtórzonych po roku badaniach uczestniczyły 132 osoby, w tym 49 stu-dentek i 83 studentów. Grupę uczestników warsztatów tworzyły 33 osoby, w tym 18 kobiet oraz 15 mężczyzn w wieku 19-35 lat. Zajęcia warsztatowe przeprowadzono w dwóch grupach różniących się pod względem wieku i poziomu studiów. Zajęcia warsztatowe przeprowadzono w latach 2016-2017. W badaniach zastosowano następujące standardowe kwestionariusze psychologiczne: Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS A. Matczak, Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE N.S. Schutte, J.M. Malouffa, L.E. Hall, D.J. Haggerty`ego, J.T. Cooper, C.J. Goldena, L. Dornheim w polskiej adaptacji A.Ciechanowicz, A. Jaworowskiej, A. Matczak oraz Kwestionariusz Ogólnego Stanu Zdrowia GHQ-28 Goldberga w polskiej adaptacji Z. Makowskiej i D. Merecz, a także Inwentarz osobowości NEO-FFI P.T. Costy, R.R. McCrae polskiej adaptacji B. Zawadzkiego, J. Strelau, P. Szczepaniaka, M. Śliwińskiej, Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny MSEI E. J. O'Briena i S. Epsteina w adaptacji D. Fecenec. Posłużono się także autorską ankietą zawierającą pytania dotyczące przyszłych planów zawodowych, doświadczenia w pracy z klientem oraz modelu zawodowego nauczyciela wychowania fizycznego. Pierwszy blok analiz empirycznych odsłania profile kompetencji studentów i studentek. Kandydaci na nauczycieli wychowania fizycznego podejmujący studia w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie są zróżnicowani pod względem badanych właściwości. Jednak w grupie mężczyzn przeważają osoby o wynikach wysokich w za-kresie kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej. Wśród studentek obserwujemy w przewadze wyniki niskie i przeciętne. Obie płcie odznaczają się dobrą kondycją psychiczną. Wyniki badań potwierdzają, że kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna stanowią czynniki naturalnej selekcji do podejmowanych studiów. Pra-ca nauczyciela wychowania fizycznego i specjalisty w zakresie turystki i rekreacji wymaga rozwiniętych kompetencji społec (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej